IncluSMe
Intercultural learning in mathematics and science initial teacher education
IncluSMe (interculturaliteit in lerarenopleidingen wiskunde en science) richt zich op kwaliteitsverbetering in de lerarenopleiding bij met name docenten in wiskunde en de sciencevakken door aandacht voor intercultureel leren in hun curricula: Aankomende docenten in wiskunde en sciencevakken moeten leren omgaan met taalbarrières, cultureel bepaalde pre-concepten over wetenschap en grote verschillen in vaardigheden van (migrant)-leerlingen om de uitdagingen van hun toekomstige beroep het hoofd te kunnen bieden.
Aan de hand van een eerste enquete onder lerarenopleiders wiskunde/rekenen en science-vakken hebben we een eerste beeld gekregen wat de opleidingen momenteel zelf al gebruiken en ontwikkeld hebben en waar nog behoefte aan is.
- Engelse titel: Intercultural learning in mathematics and science initial teacher education
- Looptijd: 1-9-2016 to 31-8-2019
- Europees (Erasmus+) project, Key Action ‘Cooperation for innovation and the exchange of good practices’
IncluSMe (interculturaliteit in lerarenopleidingen wiskunde en science) richt zich op kwaliteitsverbetering in de lerarenopleiding bij met name docenten in wiskunde en de sciencevakken door aandacht voor intercultureel leren in hun curricula: Aankomende docenten in wiskunde en sciencevakken moeten leren omgaan met taalbarrières, cultureel bepaalde pre-concepten over wetenschap en grote verschillen in vaardigheden van (migrant)-leerlingen om de uitdagingen van hun toekomstige beroep het hoofd te kunnen bieden.
Op hun beurt zijn competenties op het gebied van wiskunde en sciencevakken cruciaal voor burgerschap en academisch en beroepsmatig succes, niet alleen voor leerlingen met een diverse achtergrond, maar voor alle leerlingen. Maar als problemen op het vlak van begrip en communicatie als gevolg van taalbarrières of culturele verschillen niet aangepakt worden, presteren leerlingen met een migratieachtergrond slecht in wiskunde en de sciencevakken. Om onderwijskansen voor leerlingen met een migratie- of asielachtergrond te creëren is het essentieel om in de initiële opleiding van docenten in wiskunde en de sciencevakken aandacht te besteden aan interculturele aspecten.
IncluSMe richt zich daarom op het vergroten van de relevantie van curricula in het hoger onderwijs voor aankomende docenten in wiskunde en de sciencevakken door het leggen van een verband tussen wiskunde- en scienceonderwijs en intercultureel leren – en daarmee de sociale, maatschappelijke en interculturele competenties van studenten te versterken
O2 – Culture-related contexts for mathematics and science (De rol van cultuur-gerelateerde contexten).
Abstract: |
Als de module vertaald is in het Nederlands wordt deze hier gepubliceerd. |
O3 – Different cultures – different approaches to reasoning and algorithms in mathematics (Algoritmische en redeneer-vaardigheden in een multiculturele context).
Abstract: |
Als de module vertaald is in het Nederlands wordt deze hier gepubliceerd. |
O8 – The relevance of language in mathematics education (De rol en relevantie van taal in wiskundeonderwijs).
Abstract: |
Als de module vertaald is in het Nederlands wordt deze hier gepubliceerd. |
O12 – Assessment in mathematics in multicultural contexts (Toetsing/beoordeling in multiculturele contexten).
Abstract: |
Als de module vertaald is in het Nederlands wordt deze hier gepubliceerd. |
Literatuur
- Abdellahi, S. and Goris, T. (2011). De wiskunde van de Paradijsbloemen Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 30(4), 8-11
- Bishop, A. J. (1988). Mathematics education in its cultural context Educational Studies in Mathematics, 19, 179-191
- Black Elk, L. (2016). Native Science: Understanding and Respecting Other Ways of Thinking URL: http://www.bioone.org/doi/full/10.1016/j.rala.2015.11.003 Rangelands, 38(1), 3-4
- Brink, F. J. v. d. and Meeder, M. (1991). Mekka Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 11(1), 80-84
- Brown, P. L. (2007). Cultural Diversity in the Science Classroom (PDF) Science and Children, Summer 2007, 60-61
- Greer, B. (2015). Honoring diversity in intercultural mathematics education, Intercultural Education Intercultural Education, 26(4), 261-265. 10.1080/14675986.2015.1073876
- Hauk, S., Toney, A., Jackson, B., Nair, R. and Tsay, J.-J. (2013). Illustrating a theory of pedagogical content knowledge for secondary and post-secondary mathematics instruction In S. Brown (Ed.), 16th Conference on Research in Undergraduate Mathematics Education. Denver, CO.
- Karssenberg, G. (2014). Learning geometry by designing persian mosaics (PDF) For the Learning of Mathematics, 34(1), 43-49
- Katz, E. A. and Jin, B.-Y. (2016). Fullerenes, Polyhedra, and Chinese Guardian Lions (PDF) The Mathematical Intelligencer, 38(3), 61-68. 10.1007/s00283-016-9663-0
- Mulder, F. (1992). Wiskunde een wereldvak . Utrecht: Freudenthal Instituut.
- Nelson, D., Gheverghese Joseph, G. and Williams, J. (1990). Multicultural Mathematics. Teaching Mathematics from a Global Perspective . Oxford: Oxford University Press.
- Smit, J. (2014). ‘En nu in rekentaal!’ Talige ondersteuning bieden in een meertalige rekenklas (PDF) Levende Talen, 15(3), 29-37
- Van den Boer, C. (2003). Als je begrijpt wat ik bedoel; Een zoektocht naar verklaringen voor achterblijvende prestaties van allochtone leerlingen in het wiskundeonderwijs (PDF), Utrecht University, Utrecht.
- Van den Brink, F. J. (1995). Geometry education in the midst of theories For the Learning of Mathematics, 15(1)
- Van den Brink, J. (1993). Different aspects in designing mathematics education (PDF) Educational Studies in Mathematics, 24(1), 35-64. 10.1007/BF01273294
- Van den Brok, P., Van Eerde, D. and Hajer, M. (2010). Classroom interaction studies as a source for teacher competencies: the use of case studies with multiple instruments for studying teacher competencies in multicultural classes (PDF) Teachers and Teaching, 16(6), 717 — 733