Structuur en vreemde werelden

Op school aansluiten bij de leefwereld? Daar bewijs je leerlingen geen dienst meer mee. De Duitse socioloog Thomas Ziehe bestudeert al tientallen jaren de jeugdcultuur. Jongeren leven, anders dan hun ouders, in een ongestructureerde, informele wereld, is zijn stelling. Afstand daarvan nemen, structuur bieden, en leerlingen als een reisleider kennis laten maken met vreemde werelden, daartoe roept hij de leraren op.

Thomas Ziehe: Neem leerlingen mee op reis naar vreemde werelden van symbolen, fictie en wetenschappelijke voorstellingen.

Zorgvuldig nieuwe ervaringen aanbieden

Leerlingen leven temidden van media en staan alleen al via hun electronica in voortdurend contact met anderen. De informatie stroomt continu binnen en dat stopt niet vanzelf als ze met hun mobieltjes de klas binnenkomen.

In het onderwijs moeten we leerlingen kennis laten maken met de vreemde werelden die ze anders niet zo makkelijk leren kennen. De leraar kan hun als een reisleider verbreding van hun horizon aanbieden.

Structuur en verpakking

Ziehe wijst meer verantwoordelijkheid van leerlingen voor hun eigen leren af. Ze moeten al zoveel kiezen. Het risico dat zij in zichzelf vastlopen bij al die keuzen is groter dan bij vorige generaties, voor wie door de cultuur veel meer was vastgelegd.

Terugkeren naar de traditionele aanpak van kennisoverdracht en toetsen vindt hij geen oplossing. In het leerklimaat en de stijl van de leraar is de sociale kant heel belangrijk geworden. De leerstof moet met zorg verpakt worden, en niet als een absoluut gegeven gepresenteerd. Een leraar moet begrijpen dat zijn vak voor een leerlingen een vreemde wereld is en dat een leerling zich daartegenover onzeker voelt.

De Volledige tekst van Het interview in NRC Handelsblad (30 december 2006) ontmoette Thomas Ziehe.

Een Achtergrond artikel, “School en jongeren – een verschil verhouding; reflecties op een aantal blinde vlekken in de huidige hervorming debat”

Referenties

Zie ook de website van Thomas Ziehe.