Opleidingsmodules voor STEM onderwijs van het ICSE consortium
| PO | VO | MBO |
in samenwerking met elwier/ecent en vo-ho-netwerken |
Gratis Modules ICSE Academy
voor de lerarenopleiding en nascholing (wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, informatica). |
Vier modules
- Onderzoekend leren – Learning by inquiry; Socio-scientific issues and Interdisciplinarity
- Diversiteit en inclusie – Diversity and Inclusion
- Technologie – STEM in a digital era
- Europese dimensie – STEM in Europe
Pilots
In twee rondes is het materiaal uitgeprobeerd in 2023 en 2024.
- Wil jij met Europese collega’s (Lerarenopleiders bèta, en ook a.s. en zittende leraren) samenwerken en bij elkaar in de keuken kijken?
- Vooral gericht op het onderwijs m.b.t. leeftijd 8-17 jaar
- In vier ‘clusters’ van onderwerpen. Het werkt het beste om 1 ‘cluster’ van drie bijeenkomsten compleet te volgen
- Maart 2024 – Juni 2024
- Steeds van 16:00 – 18:00, in het engels. Deelname gratis. Flyer en inschrijven (via icse.eu)
Flyer en inschrijven (via icse.eu)
0 – Startbijeenkomst
- Maa. 5 – Algemene informatie
1 – Onderzoekend leren – Learning by inquiry; Socio-scientific issues and Interdisciplinarity
- Maa. 12 – Sustainability STEM Education and Socio-Scientific Issues
- Maa. 19 – Integrated STEM education
- Apr. 09 – Onderzoekend leren – IBL learning
2 – Diversiteit en inclusie – Diversity and Inclusion
- Apr. 16 – Introduction to diversity and inclusion in STEM
- Apr. 23 – Analysing and design STEM tasks for diversity and inclusion
- Apr. 30 – Analysing inclusive classroom practices (based upon tryouts)
3 – Technologie – STEM in a digital era
- May. 07 – Digital tools, skills and technology in STEM fields
- May. 14 – Computational thinking
- May. 21 – Escape Games in STEM education and VR
4 – Europese dimensie – STEM in Europe
- May. 28 – Innovative assessment
- Jun. 04 – Preparing participants to adopt innovative assessment practices
- Jun. 11 – Policy & ensuring quality
0 – Startbijeenkomst
- Oct. 3 – Local introduction
1 – Onderzoekend leren – Learning by inquiry; Socio-scientific issues and Interdisciplinarity
- Oct. 10 – IBL learning
- Oct. 17 – Integrated STEM education
- Oct. 24 – Environmental challengers & argumentation in STEM
2 – Diversiteit en inclusie – Diversity and Inclusion
- Oct. 31 – Introduction to diversity and inclusion in STEM
- Nov. 7 – Analysing and design STEM tasks for diversity and inclusion
- Nov. 14 – Analysing inclusive classroom practices (based upon tryouts)
3 – Technologie – STEM in a digital era
- Nov. 21 – Digital tools and pedagogies
- Nov. 28 – Computational thinking
- Dec. 5 – Escape Games, VR and MathCityMap
4 – Europese dimensie – STEM in Europe
- Dec. 12 – Assessment practices
- Dec. 19 – Curricula
- Jan. 9 – Policy & ensuring quality