Vaardigheid: Een werkplan maken

Onderzoek doen berust op een aantal basisvaardigheden die met geschikte praktische opdrachten kunnen worden opgebouwd. Dit artikel beschrijft de vaardigheid: “Werkplan maken” aan de hand van een korte biologieopdracht.

Biologieopdracht Groente koken, ja of nee?

Beschrijving
Groente koken of rauw eten, wat is nu het beste?
Op deze vraag valt geen eenvoudig antwoord te geven. Door het koken van groente gaat twintig tot vijftig procent van de vitaminen verloren. Door zo kort mogelijk te koken en een minimum aan water te gebruiken, kan de hoeveelheid vitaminen die met het kookwater verdwijnen worden beperkt.
Het is wel weer zo dat ons lichaam gekookte groenten gemakkelijker verteert. Rauwkost is ook niet per definitie gezonder. Het beste is om gevarieerd te eten en te variëren in de bereidingswijzen.

Bron: Gezondnu.nl

Waarom worden bepaalde groenten gekookt en andere niet? Plantencellen bezitten celwanden die opgebouwd zijn uit cellulose, de cel krijgt zo stevigheid en de celmembraan wordt beschermd. Voor de mens is cellulose onverteerbaar, de inhoud van de cel blijft tijdens de vertering onbereikbaar. Door koken gaan zowel de celwand als de celmembraan stuk en komt de inhoud van de cel vrij. De kooktijd is volgens het kookboek voor rode kool een uur, voor tomaten echter een kwartier. Is de ene celwand zoveel taaier dan de andere of moet verwarmen ook andere veranderingen in de groente te weeg brengen? Het bereiden van ons voedsel lijkt een complex proces te zijn. In dit onderzoek gaan we een element uit het kookproces nader onderzoeken

Bij welke kooktijd gaan de celwanden en celmembranen van rode kool stuk? Doordat op dat moment de chromoplasten naar buiten komen wordt de kookvloeistof rood, met een colorimeter is dat moment te bepalen. De bijbehorende temperatuur zal nauwkeurig vastgelegd worden.

Aandachtspunten

• Verdiep je in de werking van een colorimeter (bioplek.org, via bovenbouw-techniekkaarten- colorimeter).
  • Vergelijk de gevonden stukkooktemperatuur van rode kool met een andere gekleurde groente.

Opdracht
Ontwerp een werkplan voor de onderzoeksvraag: Bij welke kooktijd gaan de celwanden en celmembranen van rode kool stuk?

Andere voorbeeldopdrachten