Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Empowering learners for the age of AI

| PO | VO | MBO |

Rapport mei 2025: EU, OECD, code.org

Empowering Learners for the Age of AI.

An AI Literacy Framework for Primary and Secondary Education

  • (2025). Empowering Learners for the Age of AI. An AI Literacy Framework for Primary and Secondary Education (PDF) (pp. 43). Paris: OECD.
  • Meer op ELWIeR over digitale geletterdheid.

Definitie AI Literacy (in dit rapport)

“AI literacy represents the technical knowledge, durable skills, and futureready attitudes required to thrive in a world influenced by AI. It enables learners to engage, create with, manage, and design AI, while critically evaluating its benefits, risks, and ethical implications.”

This draft definition (2025) builds on existing definitions from the EU AI Act, OECD, UNESCO, and other organizations.

Vertaald: “AI-geletterdheid vertegenwoordigt de technische kennis, duurzame vaardigheden en toekomstgerichte houding die nodig zijn om te kunnen gedijen in een wereld die door AI wordt beïnvloed. Het stelt leerlingen in staat zich bezig te houden met AI, ermee te creëren, het te beheren en te ontwerpen, terwijl ze de voordelen, risico’s en ethische implicaties ervan kritisch evalueren.”

ELWIeR commentaar

Het rapport roept vakexperts op om hun mening te geven, en samen te bouwen aan de noodzakelijke acties in het onderwijs.

We hebben al heel wat ‘literacies’:

Het zal o.a. zaak zijn te komen tot een goede vervlechting bij de uitwerking van de nieuwe (2025) kerndoelen, bijv. binnen de pabo:

onderdeel kerndoelen herijking pabo netwerk
digitale geletterdheid kerndoelen Herijking Netwerk
mens/natuur en techniek kerndoelen Herijking Netwerk
rekenen en wiskunde kerndoelen Herijking ELWIeR oz.

In 2025 wordt er o.a. door Platform Wiskunde Nederland nog gewerkt aan een ‘Deltaplan 2.0’, opvolger van een rapport uit 2016 (Deltaplan 1.0). Een concept aanbeveling uit versie 2.0: “Integreer Artificial Intelligence (AI) actief in onderwijs en onderzoek, met nadruk op de wiskundige fundamenten van AI, verantwoord gebruik van AI, en het belang van wiskundig redeneren en inzicht.”

Verwijzingen

ELWIeR en Ecent als één STEM