Aandacht voor NLT specifieke competenties: HU
Hoeveel aandacht is er voor NLT specifieke competenties in de opleiding van Hogeschool Utrecht (HU), Instituut Archimedes, masters aardrijkskunde, biologie, natuurkunde en wiskunde? Dat vindt u in het onderstaande inventarisatieoverzicht. Deze inventarisatie is gemaakt op 6 februari 2013. De contactpersoon was Hannah Wielenga.
In het curriculum is een cursus NLT van 5 ec opgenomen, deze wordt gegeven aan studenten van ak, bio, na en wis tegelijk. Het competentieprofiel docent NLT staat in deze cursus centraal. De studenten werken aan 3 hoofdopdrachten:
- Uitvoeren van een NLT module: groepsopdracht waarbij de studenten één module helemaal doorwerken en analyseren, vervolgens schrijven ze een advies over hoe ze deze module met leerlingen uit zouden willen voeren
- Invoerplan NLT: groepsopdracht waarbij de studenten een invoerplan voor NLT op één van hun scholen schrijven, onderdelen hiervan zijn o.a. visie op NLT, een curriculum + PTA, het NLT team, didactische keuzes en roostering en organisatie
- Zelfportret NLT-docent: aan de hand van het competentieprofiel NLT doen studenten een zelfanalyse en beschrijven ze de rol die ze binnen een NLT-team zouden kunnen en willen spelen
Zie verder de Cursushandleiding Natuur, Leven en Technologie voor masters 2012-2013.
Competentie 3: Vakinhoudelijk en didactisch competent
Hoe in opleiding aan de orde? | Welke materialen zijn beschikbaar? | |
---|---|---|
Samenstellen schoolcurriculum en onderwijsmateriaal | Hoofdopdracht 1: Een aanvullende of alternatieve opdracht voor leerlingen maken bij een bestaande module
Hoofdopdracht 2: Curriculum samenstellen |
– Cursushandleiding – Groepsopdracht waarin studenten zich oriënteren op het examenprogramma NLT (+ keuzecolleges) |
Inhoudelijk bekwaam | Hoofdopdracht 1: Een NLT module naar keuze doorwerken. Daarbij ook achtergrondartikelen verzamelen |
– Cursushandleiding – Groepsopdracht waarin studenten zich oriënteren op het examenprogramma NLT (+ keuzecolleges) |
Onderwijsuitvoering | Hoofdopdracht 1: Advies opstellen over hoe deze module met leerlingen uit te voeren NB: Ze maken het plan, maar voeren het niet daadwerkelijk uit (althans, niet in het kader van de cursus) Hoofdopdracht 2: Didactische aandachtspunten benoemen |
– Cursushandleiding – Groepsopdracht waarin studenten zich oriënteren op het examenprogramma NLT – Groepsopdracht waarin studenten voorbeelden van NLT op verschillende scholen bekijken – PowerPoints bij workshops over teamteaching, toetsing, leerlijnen en context-concept |
Competentie 4: Organisatorisch competent
Hoe in opleiding aan de orde? | Welke materialen zijn beschikbaar? | |
---|---|---|
Informatie en materiaal | Zit door de hele cursus verweven |
– Cursushandleiding – Groepsopdracht waarin studenten zich oriënteren op het examenprogramma NLT – Groepsopdracht waarin studenten voorbeelden van NLT op verschillende scholen bekijken – PowerPoints bij workshops over teamteaching, toetsing, leerlijnen en context-concept |
Onderwijsorganisatie | Hoofdopdracht 1: Op het niveau van 1 module
Hoofdopdracht 2: Op het meso-niveau van NLT op school |
Groepsopdracht waarin studenten voorbeelden van NLT op verschillende scholen bekijken |
Competentie 5: Competent in het samenwerken met collega’s
Hoe in opleiding aan de orde? | Welke materialen zijn beschikbaar? | |
---|---|---|
Samenwerken in een multidisciplinair team | Hoofdopdracht 2: Samenstelling en samenwerking binnen NLT-team + Workshop: teamteaching + Reflectie en feedback op samenwerking binnen eigen groepje tijdens deze cursus |
PowerPoints bij workshop over teamteaching |
Competentie 6: Competent in het samenwerken met de omgeving
Hoe in opleiding aan de orde? | Welke materialen zijn beschikbaar? | |
---|---|---|
Zicht op bètastudies en beroepen | Als aandachtspunt in hoofdopdracht 2 (summier) | Keuzeworkshop |
Samenwerking met partners buiten school | Als aandachtspunt in hoofdopdracht 2 (summier) | Keuzeworkshop |
Competentie 7: Competent in reflectie en ontwikkeling
Hoe in opleiding aan de orde? | Welke materialen zijn beschikbaar? | |
---|---|---|
Actualisering en vernieuwing | Voor de meeste studenten is alles over NLT nieuw… |
Extra: reflectie op eigen competenties als NLT-docent.