STEM advies zomer 2025
![]() |
Zomer 2025 willen we vanuit het voormalige Sprong-STEM project en op basis van ons Sprong STEM Manifest 2024 graag enkele wetenschappelijke bureaus van politieke partijen aanschrijven om zaak te maken van een betere/slimme verbinding tussen STE en M. |
Toelichting
De huidige discussie over basisvaardigheden heeft, naast enkele positieve impulsen voor het Nederlandse onderwijs, ook wat ‘vervelende’ bijwerkingen, nl. dat in het kader van goed afgestemd STEM-onderwijs er eerder eeen verwijdering tussen STE enerzijds en M (rekenen/wiskunde) anderzijds heeft plaatsgevonden, iets waar we juist in het Sprong-STEM project aanwijzingen voor vonden dat er meer toenadering nodig is.
Kerndoelen
Die noodzakelijke toenadering (STE + M) wordt in feite ook bevestigd door vernieuwingen die momenteel voorgesteld, uitgeprobeerd en vastgesteld worden voor de kerndoelen gebieden van met name rekenen-wiskunde en mens-en-natuur, maar zeker ook relatie tot bijv. digitale geletterdheid.
We willen graag aan wetenschappelijke bureaus van politieke partijen onze inzichten tonen, met de hoop dat men in de verkiezingsprogramma’s daar verstandige dingen over zegt. In essentie wordt dit een samenvatting van het Sprong-STEM manifest met enkele verwijzingen toegevoegd w.b. het basisvaardigheden-denken en het kerndoelen-denken.
Dit is een initiatief van Sprong-STEM en STEM22.
Verwijzingen
- Jonker, V., Hotze, A., Embrechts, A., Keijzer, R., Van der Zee, S. and Bakker, M. (2024). Hoe het landelijke netwerk SPRONG-STEM, verschillende regionale aanpakken afstemt en versterkt (PDF), Velon/Velov congres. Utrecht.
- Keijzer, R., Embrechts, A., Hotze, A., Jonker, V., Bakker, M., Boels, L. and Van der Zee, S. (2024). Manifest Sprong STEM (PDF). Utrecht: Sprong-STEM.
- Keijzer, R., Embrechts, A., Hotze, A., Jonker, V., Bakker, M., Boels, L. and Van der Zee, S. (2025). Primary STEM education in the Netherlands. In S. Earle (Ed.), Primary Science Learning for Children, Teachers and Communities. Stories of Practice and Possibility for Science Educators: Springer.
- Van der Zee, S., Bredeweg, B., Embrechts, A., Hotze, A., Jonker, V., Keijzer, R., Kruiskamp, M., Nieveen, N., Müller, A., Pennink, D., Pijls, M. and Poortman, C. (2023). STEM-netwerk: Leren van een lerend netwerk (PDF) Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 44(2), 21-36.