Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Bionieuws

Bionieuws is hèt blad voor biologen. Op deze pagina vindt u de voor leraren en lerarenopleiders relevante publicaties in de categorie onderwijs van dit blad, vanaf jaargang in 2006 met verwijzingen naar ECENT artikelen en links naar de volledige artikelen. In de rechter kolom van het gelinkte ECENT artikel vindt u meer gerelateerde ECENT artikelen.

2011
  • Nieuw eindexamen vergt anders lesgeven: De eerste versie van de syllabus voor het vernieuwde eindexamen ligt klaar. Niet zozeer de stof, maar vooral de manier van lesgeven is nieuw. Dat vergt Volledige tekst
  • Bio-opleidingen op zoek naar klik: Waarvoor leiden we studenten op, waar kunnen ze naartoe en hoe laten we alles op elkaar aansluiten? Op deze vragen probeerden de aanwezigen op de matchmaking-conferentie voor biobedrijven en universit… Volledige tekst
  • Instroom biowetenschappen hbo groeit aanzienlijk: Het aantal eerstejaars hbo-studenten in biologiegerelateerde opleidingen groeit dit jaar met bijna 15 procent. Hiervan vertoont de tweedegraads lerarenopleiding biologie met bijna 28 procent landelijk… Volledige tekst
  • Biologieles op iPad scheelt printjes: Nieuwe media zijn voor veel docenten een doorn in het oog. Hoewel het enige oefening vergt, biedt technologie ook veel mogelijkheden voor biologie-onderwijs, ontdekte een Eindhovense docente die de iP… Volledige tekst en ECENT artikel
  • Lesidee: Online gastles over fossielen Volledige tekst
  • Biologiedocente is Leraar van het Jaar: Betrokkenheid bij leerlingen en innovatieve vindingen kenmerken de kersverse Leraar van het Jaar. Biologiedocente Ilse Gabriëls mag zich een jaar lang ambassadeur van het onderwijs noemen. Volledige tekst
  • Lat voor havo-examen biologie gaat omhoog: Er kiezen steeds minder havoleerlingen voor biologie. De havoleerlingen die wel eindexamen biologie doen, worden gemiddeld telkens vaardiger. De lat voor het havo-examen biologie gaat daarom omhoog. Volledige tekst en ECENT artikel
  • Lesidee: Je bent wat je eet: alles over voeding Volledige tekst
  • Amsterdamse Bos: Observans Volledige tekst
  • Leerling 4-vwo wint biologieolympiade: Hij kreeg spontaan een staande ovatie van zijn mede-olympisten. De veertienjarige Han Mertens, vierdeklasser van het Stedelijk Gymnasium Nijmegen, won op donderdag 16 juni de Nationale Biologie Olympi… Volledige tekst en ECENT artikel
  • Lesidee: Hoe zit het nou met die bloedsomloop? Volledige tekst
  • Vegetatiebeheer op je laptop: Welk plantje kan in dit stukje natuur voorkomen, welke gevolgen heeft maaien of begrazen in dat gebied? Scholieren en studenten kunnen de antwoorden nu makkelijk opzoeken in het digitale informatiesys… Volledige tekst en ECENT artikel
  • Veldwerkles over wollige wolhandkrab: Docenten zoeken op de veldwerktraining van Coastwatch naar aanspoelsels, onderwaterleven en vraatsporen op schelpen. Volledige tekst
  • Docent in opleiding: Dit is mijn tiende jaar als docent in het voortgezet onderwijs. Als zij-instromer kwam ik binnen met een, dacht ik toen, schat aan onderwijservaring. Ik was immers universitair docent geweest en ook i… Volledige tekst
  • Groene Vlag wappert op milieubewuste school: In Almere staat de eerste school van Nederland met een Groene Vlag op het dak. Op Helen Parkhurst is er extra aandacht voor milieu en duurzaamheid, en die beperkt zich niet alleen niet tot papiertjes … Volledige teksten ECENT artikel
  • Bètapartnerconferentie 2011 druk bezocht: Van de leerlingen op Bètapartnerscholen kiest 80 procent voor een N-profiel. Een kwart meer leerlingen kiest voor een bètastudie. Het unieke samenwerkingsverband biedt scholen hulpmiddelen, en meer. Volledige tekst
  • Lesstof nu ook maatschappelijk relevant: De nieuwe biologie-examenprogramma’s voor havo en vwo zorgen dat leerlingen actiever met de stof bezig zijn. ‘In het begin zullen ze slechter scoren, maar op de lange termijn leren ze er meer van.’ Volledige tekst
2010
  • Puberbrein zet aan tot denken: De prefrontale cortexen werden volop geactiveerd op de conferentie Puberbrein. Een dag vol mindsets, jongerencultuur en spiegelneuronen (bionieuws 20, 11-12-2010, Marieke van de Belt). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Meet The Future laat te rooskleurig beeld zien: Een indrukwekkend en inspirerend symposium over de toekomst van techniek kan de matige resultaten van Platform Bèta Techniek om meer jongeren te interesseren voor een bètaopleiding niet verbloemen (bionieuws 19, 27-11-2010, Hidde Boersma). Volledige tekst
  • Debatteren kun je leren: ‘Je zou het niet zeggen, maar ik ben Laura’, zegt een man, terwijl hij lachend zijn stropdas rechttrekt, ‘en ik ben tegen dierproeven’. Vanuit vitrines staren opgezette vogels het ronde zaaltje van he… (bionieuws 18, 13-11-2010, Desiree Hoving). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Meesterproef voor leerling én docent: Het profielwerkstuk: niet alleen leerlingen, maar ook docenten steken er vaak veel tijd in. En beide groepen kunnen er veel van leren. Twee enthousiaste docenten met ruime ervaring geven tips voor col… (bionieuws 16, 16-10-2010, Nynke Beintema). Volledige tekst
  • Lesidee: Moord in het bosje bij de school (bionieuws 16, 16-10-2010). Volledige tekst
  • Nanorobots en lang houdbare kip: Op initiatief van de Commissie Maatschappelijke Dialoog Nanotechnologie zijn het afgelopen jaar verschillende onderwijsprojecten ontwikkeld om het debat rondom deze nieuwe technologie te stimuleren.‘ … (bionieuws 14, 18-09-2010, Jop de Vrieze). Volledige tekst
  • Tongrollen helpt als remedie tegen slissen: Wat is de functie van tongrollen? (bionieuws 13, 04-09-2010, Maartje Kouwen). Volledige tekst
  • KNAW Onderwijsprijs: KNAW-president Robbert Dijkgraaf bekroonde dinsdag 15 juni twaalf profielwerkstukken van 6-vwo-leerlingen met de KNAW Onderwijsprijs 2010. De werkstukken geven blijk van creativiteit, eigen onderzoek … (bionieuws 11, 26-06-2010). Volledige tekst
  • Examens echt te zwaar: De klachten over zware centrale examens biologie in het middelbaar onderwijs worden bevestigd door de relatief hoge normeringtermen die het Commissie voor Examens heeft vastgesteld. (bionieuws 11, 26-06-2010). Volledige tekst
  • PlantingScience brengt wetenschap in de klas: Castricumse scholieren voeren zelfbedachte proefjes uit met kiemende planten. Op de site van PlantingScience doen ze daarvan verslag. Een wetenschapper kijkt mee voor tips en antwoorden. ‘Leerlingen g… (bionieuws 11, 26-06-2010, Yvonne de Hilster). Volledige tekst
  • Het brein werkt niet als een emmer: Leerlingen vormen vaak zo hun eigen ideeën over dingen die ze nog niet begrijpen. En al doet de docent nog zo zijn best, deze misconcepten laten zich maar moeilijk uitbannen. (bionieuws 8, 08-05-2010, Fred Janssen). Volledige teksten ECENT artikel en ECENT artikel
  • Echt bloed zonder prikken: Amstelveense scholieren voerden deze week als een van de eersten in Nederland een practicum uit met echt donorbloed. Docent en leerlingen zijn enthousiast (bionieuws 7, 17-04-2010, Tycho Malmberg). Volledige tekst
  • Lesidee: Onderstaand lesmateriaal is door zeven scholen gemaakt in opdracht van de Commissie Vernieuwing Biologie Onderwijs (bionieuws 7, 17-04-2010). Volledige tekst
  • Wetenschaps- en techniekdag voor basisonderwijs: Op 10 maart was Utrecht voor het eerst gastuniversiteit voor de W&T Academie. Met 55 leerkrachten en studenten uit het basisonderwijs was deze wetenschaps-en techniekdag druk bezocht. De W&T Academie … (bionieuws 5, 20-03-2010, Maartje Kouwen). Volledige tekst
  • Groene onderzoekers op het hbo: Anderhalf jaar geleden was het zover: het hbo kreeg zijn eigen biologieopleiding. De oprichters vertellen over hun worstelingen en successen, over de EcoXperience en andijvieproeven (bionieuws 5, 20-03-2010, Pauline Lossbroek). Volledige tekst
  • Biologieolympiade is bijna volwassen: De Nationale Biologie Olympiade is dit jaar toe aan haar twintigste editie. Ook het kleine zusje de Biologie Olympiade Junior wordt alweer voor de vijftiende keer georganiseerd. Bionieuws sprak met de… (bionieuws 4, 06-03-2010, Gert van Maanen). Volledige tekst
  • Lesidee: CVBO-module ‘Biologie in overzicht (bionieuws 4, 06-03-2010). Volledige tekst
  • Uniek dna-practicum met koffieroerstaafjes: ‘Ik heb mijn V6-ers nog nooit zo enthousiast bezig gezien als tijdens dit practicum.’ Paul Wenink, docent aan het Stedelijk Gymnasium Nijmegen, legt uit hoe zijn leerlingen inzicht hebben gekregen in … (bionieuws 2, 06-02-2010, Tycho Malmberg). Volledige tekst
  • Onderwijs geven kan energie opleveren: Energie was het thema van de 24ste NIBI-onderwijsconferentie. De lezingen gingen flink de diepte in, hoewel ze van een enkeling nog wel pittiger hadden gemogen (bionieuws 1, 23-01-2010, Gert van Maanen). Volledige tekst
  • Lesidee: Onderstaande lesideeën zijn afkomstig uit workshops van de afgelopen NIBI-conferentie ‘Energie in biologie’ (bionieuws 1, 23-01-2010). Volledige tekst
2009
  • Houd het dichtbij de kinderen zelf: Dertig natuur- en milieueducatieprofessionals buigen zich over de vraag hoe je de complexe thema’s energie en klimaat behandelt op de basisschool (bionieuws 21, 12-12-2009, Tycho Malmberg). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Bedrijfsstages kunnen nog veel beter: Een succesvolle stage is nog steeds de beste ingang tot een loopbaan in het bedrijfsleven. Zowel onderwijsinstellingen als bedrijven kunnen nog het nodige verbeteren (bionieuws 20, 28-11-2009, Gert van Maanen). Volledige tekst
  • Vakvernieuwen kun je ook op eigen houtje: De onderwijsvernieuwing in de bètavakken wordt op z’n vroegst in 2013 landelijk ingevoerd. Het ministerie wil tussentijds het aantal pilotscholen in het voortgezet onderwijs niet uitbreiden (bionieuws 20, 28-11-2009, Gert van Maanen). Volledige tekst
  • Lesidee: Webquest over de Mexicaanse griep (bionieuws 20, 28-11-2009). Volledige tekst
  • Conferentie vol opmerkelijke wezens: Hoe maak je evolutie toegankelijk voor kinderen? Daarover ging de tweede NIBI-conferentie voor basisschooldocenten. ‘Volgende week ga ik het meteen toepassen.’ (bionieuws 19, 14-11-2009, Maartje Kouwen). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Lesidee: Alle waterprojecten op een rijtje (bionieuws 18, 31-10-2009) Volledige tekst en ECENT artikel
  • ‘Je moet hier geen mietje zijn’: Van de ruim driehonderd studenten die jaarlijks beginnen aan de tweedegraads lerarenopleiding biologie, valt meer dan de helft af. Want biologie is één ding, maar lesgeven? (bionieuws 17, 17-10-2009, Laurien Holtjer). Volledige tekst
  • Vernieuwing: hou het simpel: Hoe staat het ervoor met de biologie-onderwijsvernieuwing? Vakdidactici zijn positief, maar er loeren ook gevaren. Meer overladenheid, bijvoorbeeld, in paats van minder (bionieuws 16, 03-10-2009, Nienke Beintema). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Basisscholen adopteren aio’s: Om toekomstige Einsteins eerder te ontdekken en ze optimaal te stimuleren, werken pabo’s en basisscholen in Nijmegen samen met wetenschappelijke instellingen (bionieuws 15, 19-09-2009, Laurien Holtjer). Volledige tekst
  • Lesidee: Technische uitvindingen uit de natuur (bionieuws 15, 19-09-2009). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Mosselen in je schoolexamen: Het Cito lanceert dit najaar twee nieuwe practicumtoetsen voor bovenbouw havo en vwo. Docent Bert-Jan Schobers is enthousiast (bionieuws 14, 05-09-2009, Tycho Malmberg). Volledige tekst
  • Wikiwijs kansrijk, maar niet bij voorbaat geslaagd: Het stappenplan voor de website Wikiwijs is bijna gereed. Met Wikiwijs kunnen docenten onderling lessen delen en verder ontwikkelen. ‘Of het een succes wordt, valt te bezien.’ (bionieuws 13, 11-07-2009, Tycho Malmberg). Volledige tekst
  • Waardeloze feromonen bekroond: Cum laude geslaagd, 18 jaar geworden en één van de winnaars van de KNAW Onderwijsprijs. Het is geen slechte week voor Thor Rydin-Järvinen (bionieuws 12, 27-06-2009, Jeroen Scharroo). Volledige tekst
  • Positieve reacties op nieuw biologieonderwijs: De concept-contextbenadering maakt de lesstof relevanter voor de leerling. Dat was de boodschap op een conferentie voor lerarenopleiders over de vernieuwingen in het havo/vwo-onderwijs (bionieuws 11, 13-06-2009, Tycho Malmberg). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Niets nieuws aan vernieuwd havo-examen: Vierhonderd havisten maakten vorige week een vernieuwd biologie-examen, afgestemd op de concept-contextbenadering. ‘Helaas weinig creatieve vragen.’ (bionieuws 10, 30-05-2009, Tycho Malmberg). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Vwo-examen dit jaar veel beter: De bijna achttienduizend vwo’ers die dit jaar examen deden, hebben het getroffen. Reacties uit het veld zijn overwegend positief. ‘Leuke, afwisselende vragen die de stof goed dekken.’ (bionieuws 10, 30-05-2009, Tycho Malmberg). Volledige tekst
  • Alvast aan de slag met concepten en contexten: De nieuwe publicatie Een enkeltje CoCo geeft een voorproefje van ‘biologieonderwijs nieuwe stijl’. Met tips, voorbeelden en een stappenplan kunnen docenten zelf aan de slag (bionieuws 8, 02-05-2009, Maartje Kouwen). Volledige tekst en ECENT artikel
  • De natuur met eigen handen vastpakken: De Stichting Natuur-school organiseert excursies voor basis- en voortgezet onderwijs. Er valt nog heel wat te leren over de Nederlandse natuur (bionieuws 8, 02-05-2009, Jorn van Dooren). Volledige tekst
  • Lesidee: Cellen in bedrijf (bionieuws 8, 02-05-2009). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Evolutionair onderzoeksproject: Gele, roze en bruine slakken geven inzicht in voortschrijdende evolutie. In het Evolutie MegaLab werken scholieren mee aan een groot Europees onderzoeksproject (bionieuws 7, 18-04-2009, Jeroen Scharroo). Volledige tekst
  • Natuurlijke selectie in de tang: Utrechtse leerlingen testen een hands on lessenserie over evolutie. ‘Je leert veel sneller als je het echt kunt uitvoeren.’ (bionieuws 6, 04-04-2009, Maartje Kouwen). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Nieuwe master voor topdocenten: Op 19 maart is de Master of Evidence Based Innovation in Teaching (MEBIT) van de Teachers Academy (Universiteit Maastricht) van start gegaan: een tweejarige academische masteropleiding voor topdocenten … (bionieuws 5, 21-03-2009, Maartje Kouwen). Volledige tekst
  • Online-omgeving helpt lerarenopleiders: Ecent is een netwerk dat lerarenopleiders ondersteunt bij het uitwisselen van materiaal en ideeën. Het concept is succesvol, aldus de organisatoren (bionieuws 5, 21-03-2009, Tycho Malmberg). Volledige tekst
  • Workshop diergedrag voor het vmbo: De 23ste Reehorstconferentie voor docenten natuurkunde, scheikunde en biologie vond plaats op 10 februari. Over digiboards, contextrijk onderwijs en veel praktische kennis (bionieuws 4, 07-03-2009, Jop de Vrieze). Volledige tekst
  • Nauwelijks een eeuw expliciet over evolutie: Een onderwijsexpositie in Rotterdam laat zien hoe scholen in de afgelopen twee eeuwen met de evolutietheorie zijn omgegaan (bionieuws 3, 21-02-2009, Jeroen Scharroo). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Hoe groot is jouw ecologische voetafdruk?: Uitgever Codename Future biedt een elektronische leeromgeving met maatschappelijk relevante projecten. Leerlingen doen er belangrijke vaardigheden mee op (bionieuws 2, 07-02-2009, Jorn van Dooren). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Stamcellen via je koptelefoon: Zoals je zou verwachten van de eloquente bioloog Bas Defize, bekend van het Teleacprogramma Hoe?Zo! en docent aan het University College Utrecht, is zijn cd-college over het nut en gevaar van stamcel… (bionieuws 1, 24-01-2009, Klaas Huijsman). Volledige tekst
  • Even een dosis Darwin bijtanken: Biologiedocenten namen begin januari in Lunteren een verfrissende duik in de evolutietheorie (bionieuws 1, 24-01-2009, Gert van Maanen). Volledige tekst
  • Wel didactiek, geen wetenschapscommunicatie: Door de Utrechtse biologiereorganisatie staat de hoogleraarspositie Didactiek op de tocht. Voor wetenschapscommunicatie is mogelijk geen plek meer. ‘Daarvoor moeten studenten straks naar een andere stad (bionieuws 1, 24-01-2009, Jop de Vrieze). Volledige tekst
2008
  • Geloof en evolutieonderwijs: Hoe beïnvloedt geloof de biologieles? Een kijkje op een zwarte openbare school in Rotterdam en een evangelische school in Utrecht (bionieuws 21, 20-12-2008, Tycho Malmberg). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Top-5 van lesideeën over evolutie: Biologiedocent Klaas van Hees doet drie dagen per week promotieonderzoek naar het aanleren van de vaardigheid ‘evolutionair denken’ (bionieuws 21, 20-12-2008, Klaas van Hees). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Hebben ze hier ook een bel?: Het Sprint-up programma wisselt docenten uit tussen voortgezet en hoger onderwijs. Niet om het lerarentekort op te lossen, maar om nieuw onderwijs mogelijk te maken (bionieuws 20, 29-11-2008, Jop de Vrieze). Volledige tekst
  • Lesidee: Strijd tegen aardappelziekte (bionieuws 20, 29-11-2008). Volledige tekst
  • Jongens meer pro-biotech dan meisjes: Bij lessen over biotechnologie en genetica moeten leerlingen vaker gestimuleerd worden hun eigen mening te vormen. Dat stelt Tanja Klop in haar proefschrift dat zij op 14 november verdedigde (bionieuws 19, 15-11-2008, Tycho Malmberg). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Schrijvend leren naar Amerikaans model: Hoe kun je als docent wetenschappelijke kennis zo aanbieden aan leerlingen dat het voor hen relevante kennis wordt? In lessen over soa en seksualiteit komt ook kennis aan bod over virussen en transmissieroutes (bionieuws 18, 01-11-2008, Micha Ummels en Marcel Kamp). Volledige tekst
  • Promoveren voor de klas: ‘Ik vind het lesgeven nog leuker geworden en zie dagelijks wat ik nog beter kan doen’. Menno Wierdsma, docent op het Krimpenewaard College, heeft het afgelopen jaar drie van zijn vijf schooldagen ingeruild voor vakdidactisch onderzoek (bionieuws 18, 01-11-2008, Tycho Malmberg). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Lesidee: De Grote Griepmeting is terug (bionieuws 18, 01-11-2008). Volledige tekst
  • ‘Een kant en klaar lesidee, leuk’: “De Aap Komt Uit De Mouw, alles over gedrag in één dag” op de NIBI conferentie (bionieuws 17, 18-10-2008, Karianne Hol). Volledige tekst
  • Doe een biologieles met GPS: Surfnet houdt op 5 en 20 november een workshop om spannende buitenlessen te maken met behulp van GPS. Tijdens de workshop ‘interactieve GPS-tochten voor het onderwijs’ krijg je een overzicht van de mogelijkheden die er momenteel zijn (bionieuws 17, 18-10-2008). Volledige tekst
  • Topwetenschappers moet je kweken: Hoe kweek je nieuwsgierige bètakids? Volgens Spinozaprijswinnaar Carl Figdor moeten docenten de verwondering bij hun leerlingen naar boven halen, te beginnen op de basisschool (bionieuws 16, 04-10-2008, Lucas Wenniger). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Lesidee: Kraak de code Webquest (bionieuws 16, 04-10-2008). Volledige tekst
  • Voeling houden met het voortgezet onderwijs: Gedragsbioloog Simon Verhulst is lid van De Jonge Akademie (DJA), een selecte groep jonge wetenschappers die komend najaar met een bus scholen bezoekt (bionieuws 14, 06-09-2008, Alex Verkade). Volledige tekst
  • Veldwerk dichtbij school: Amersfoortse docenten ontdekken tijdens een veldwerkcursus de mogelijkheden van de eigen schoolomgeving om hun buitenlessen te verrijken. ‘Veldwerk is een onderwijsvorm en niet alleen een leuk uitje’ (bionieuws 14, 06-09-2008, Elles Lalieu). Volledige tekst
  • Wedstrijd als een uitje: Iedere zomer strijden scholieren tijdens de internationale biologie-olympiade. Twee oud-olympisten blikken terug (bionieuws 13, 05-07-2008, Elles Lalieu). Volledige tekst
  • Cito en CEVO reageren op examenkritiek: De medewerkers van CITO en CEVO, verantwoordelijk voor de inhoud van de examens, blikken terug op het havo- en vwo-examen biologie (bionieuws 13, 05-07-2008, Marriëtte Lieverse). Volledige tekst
  • Meer relevantie, minder diepgang: Tijdens de derde CVBO-conferentie kregen docenten de eerste resultaten voorgeschoteld van lessen volgens de concept-contextbenadering. ‘Leuk, weinig diepgang’ (bionieuws 12, 21-06-2008, Eveline Thoenes). Volledige tekst
  • ‘Leuk, al die proefjes’: Het nieuwe bètavak Natuur, Leven en Technologie (NLT) is dit jaar op veel scholen van start gegaan. Wat houdt het vak in en hoe bevalt het? (bionieuws 10, 24-05-2008, Nienke Beintema). Volledige tekst
  • Fluitenkruid: Het is een prachtige meimaand en ik ben druk in de weer geweest om een paar al dan niet educatieve buitenlessen op papier te zetten en uit te voeren (bionieuws 9, 10-05-2008, Marian Hogenbirk). Volledige tekst
  • Hoe dan ook bepaalde inperkingen: Docent Roon Bakels uitte in Bionieuws 5 zijn bezorgdheid over de concept-context-benadering. Hij kijkt nu terug op de reacties die daarop volgden (bionieuws 9, 10-05-2008, Roon Bakels). Volledige tekst en ECENT artikel
  • De keuze blijft aan de docent: Kerst Boersma, voorzitter van de Commissie Vernieuwing Biologie Onderwijs (CVBO), reageert op de onrust die onder docenten heerst over het dwingende karakter van het concept-context-onderwijs (bionieuws 8, 26-04-2008, Kerst Boersma). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Biogas wint het van kakkerlakken: De scholierenwedstrijd Imagine is dit jaar gewonnen door drie Utrechtse gymnasiasten. Zij werkten een plan uit om een school in Tanzania een eigen elektriciteitscentrale te geven die op biogas werkt (bionieuws 6, 29-03-2008, Elles Lalieu). Volledige tekst
  • Overpennen van het bord overbodig: Vorige week ontvingen drie middelbare scholen en drie basisscholen op de beurs ‘Onderwijs en ICT’ een COS-award als beloning voor het inzetten van ICT op hun school (bionieuws 5, 15-03-2008, Tycho Malmberg). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Te veel zinloze feitjes: De Citotoets natuuronderwijs bevat teveel feitjesvragen en zou een verplicht onderdeel moeten worden van de jaarlijkse eindtoets basisonderwijs (bionieuws 4, 01-03-2008, Elles Lalieu). Volledige tekst
  • Leren van zuurkool en honingwijn: Het geplande nieuwe biologiecurriculum roept veel discussie op tussen voorstanders en sceptici. Maar hoe bevalt het tot nu toe in de praktijk? (bionieuws 1, 19-01-2008, Nienke Beintema). Volledige tekst
2007
  • Handreiking voor de examens van de toekomst: De concept handreiking voor het vernieuwde biologieonderwijs is uit. Het toont hoe het toekomstige schoolexamen eruit komt te zien (bionieuws 20, 22-12-2007, Door Tycho Malmberg). Volledige tekst
  • Bioplek: meer dan alleen animaties: Op 27 november volgden vierentwintig biologiedocenten de cursus ‘Werken met Bioplek’. De website Bioplek biedt meer dan alleen animaties over biologische onderwerpen, het is een heel eigen manier van lesgeven (bionieuws 19, 08-12-2007, Marieke Verweij). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Aanraken en proberen om beter te leren: Op donderdag 15 en vrijdag 16 november vond de internationale conferentie ‘Hands-on Brains-on’ plaats bij NEMO in Amsterdam (bionieuws 18, 24-11-2007, Karianne Hol). Volledige tekst
  • Ecologisch denken van bos naar ven: Vakdidacticus Marcel Kamp bespreekt een Zweeds onderzoek over ecologielessen. Leerlingen presteren beter wanneer ze de theorie tijdens veldwerk kunnen toepassen, liefst in meer dan een ecosysteem (bionieuws 17, 10-11-2007, Marcel Kamp). Volledige tekst
  • Puber heeft sturing nodig, ook in de klas: De hersenen van jongeren werken anders dan die van volwassenen. Het onderwijs zou daar meer rekening mee moeten houden, zegt hersenonderzoeker Jelle Jolles (bionieuws 16, 20-10-2007, Nienke Beintema). Volledige teksten ECENT artikel
  • Evolutieonderwijs laat te wensen over: Er valt heel wat te verbeteren aan het hoofdstuk evolutie in de meest gebruikte biologiemethoden, aldus hoogleraar biologiedidactiek Kerst Boersma (bionieuws 14, 22-09-2007, Tycho Malmberg). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Op schoolreis in de klas: Het bassischoolproject Expert in de klas laat leerlingen via internet beleven hoe in Naturalis een vogel wordt opgezet. ‘Ze zien plekken waar normaal geen bezoekers mogen komen’ (bionieuws 8, 12-05-2007, Willy van Strien). Volledige tekst
  • Copy-paste cultuur: Scholieren balanceren bij het gebruik van het internet op de grens tussen legitiem brongebruik en plagiaat. Met slimme onderwijstechnieken en elektronische plagiaatcontrole proberen docenten bij te sturen (bionieuws 7, 28-04-2007, Lucas Wenniger). Volledige tekst
  • Contexten geven actualiteit, relevantie en samenhang: Docenten vinden het lastig te kiezen voor contexten. Leen van den Oever, lid van de Commissie Vernieuwing Biologie Onderwijs, legt uit waarom ze zo belangrijk zijn (bionieuws 6, 07-04-2007, Leen van den Oever). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Als mens en dino tegelijk leefden: Vakdidactisch onderzoekers uit Utrecht en Leiden bieden met het boek ‘Evolutie in het voortgezet onderwijs’ handreikingen voor de evolutieles. ‘Laat leerlingen zelf de evolutietheorie construeren door het stellen van de juiste vragen.’ (bionieuws 5, 24-03-2007, Tycho Malmberg). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Snuffelen aan de universiteit: Proefcolleges, masterclasses en workshops: voor vwo-leerlingen zijn er verschillende mogelijkheden om alvast aan het studeren te snuffelen. Maar in Leiden en Utrecht gaan ze een stapje verder (bionieuws 3, 17-02-2007, Door Willy van Strien). Volledige tekst
  • Contexten zijn geen opleukertje: Vakdidactici Herman Schalk en Els de Hullu reageren in onderstaand stuk op het interview van Greetje van der Werf in Bionieuws 2. ‘Het lesgeven in contexten is niet omslachtig maar maakt de stof relevanter voor de leerling en brengt tevens meer samenhang.’ (bionieuws 3, 17-02-2007, Herman Schalk & Els de Hullu Volledige teksten ECENT artikel
  • ‘Vertel elke maand hóe je moet leren’: De Groningse hoogleraar onderwijzen en leren Greetje van der Werf trok met haar lezing over actief onderwijzen de meeste bezoekers op de onderwijsconferentie (bionieuws 2, 03-02-2007, Tycho Malmberg). Volledige tekst en ECENT artikel
  • ‘Ontwerpadvies over profielen is onuitvoerbaar’: Het ontwerpadvies om het aantal profielen in de tweede fase terug te brengen tot twee oogst kritiek. Van de minister die opdracht gaf voor het advies (bionieuws 1, 20-01-2007, Rinze Benedictus). Volledige tekst
2006
  • ‘Inzicht is belangrijker dan uit je hoofd leren’: Mieke Kapteijn nam vorige week afscheid als vakdidacticus aan de Vrije Universiteit. Ze blikt terug op dertig jaar biologieonderwijs (bionieuws 18, 24-11-2006, Tycho Malmberg). Volledige tekst
  • Biologie examens 2006: Elk jaar leveren de biologie examens stof voor verhitte discussies onder leraren en leerlingen (bionieuws 18, 24-11-2006, José Bruêns & Mariëtte Lieverse). Volledige tekst
  • Hoe de bezieling blijft: Meer dan vijfentwintig jaar voor de klas… het dringt pas goed door als er leerlingen voor je verschijnen van wie je ook de vader of moeder hebt lesgegeven (bionieuws 16, 27-10-2006, Willy van Strien). Volledige tekst
  • Aansluiting zoeken bij leerlingen: De concept-context-benadering maakt het voor leerlingen makkelijker om biologische onderwerpen te begrijpen (bionieuws 15, 06-10-2006, Rinze Benedictus). Volledige tekst en ECENT artikel
  • Deelleergebieden: Eén van mijn stelregels is: waarom zou je moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan (bionieuws 15, 06-10-2006, Marian Hogenbirk). Volledige tekst
  • Drie van de twintig leerlingen hebben al een baby: Hugo den Boer is docent biologie in Suriname. In twee artikelen beschrijft hij de toestand van het onderwijs in de voormalige kolonie. Deel 2: tienerzwangerschappen (bionieuws 15, 06-10-2006, Hugo den Boer). Volledige tekst
  • Multimediale biologie: Aan de slag met videobewerkingssoftware om biologische begrippen onder de knie te krijgen. Een voorproefje op de biologieles vanaf 2010 (bionieuws 14, 22-09-2006, Tycho Malmberg). Volledige tekst
  • Online docententijdschrift: Science in School is een nieuw Europees tijdschrift voor de natuur-wetenschappelijke vakken in het voortgezet onderwijs (bionieuws 14, 22-09-2006, Marcel Kamp). Volledige tekst
  • Onduidelijke pieken en dalen: Didactisch onderzoeker Michiel van Eijck ontwikkelde een lessenserie om de werking van het hart uit leggen. Zelf fysiologische metingen doen helpt VWO-leerlingen ingewikkelde grafieken te begrijpen (bionieuws 13, 08-09-2006, Rinze Benedictus). Volledige tekst
  • Onmacht in Suriname: Hugo den Boer is docent biologie in Suriname. In twee artikelen beschrijft hij de toestand van het onderwijs in de voormalige kolonie. Deel 1: schoolboeken (bionieuws 13, 08-09-2006, Hugo den Boer). Volledige tekst
  • Naar buiten met de klas: In mei krijgen de veldwerkcentra genoeg bezoek van docenten en leerlingen, maar over het algemeen mag de belangstelling wel wat groeien (bionieuws 8, 12-05-2006, Willy van Strien). Volledige tekst
  • Proppen gooien mag – Gee van Duin bepleit activerende didactiek: Proppen gooien om osmose uit te leggen, het is één van de ‘dramatische’ werkvormen van docent en leraaropleider Gee van Duin (bionieuws 6, 07-04-2006, Tycho Malmberg). Volledige tekst
  • Vak zonder boeken: Voor het nieuwe bètavak Natuur, Leven en Technologie wordt geen schoolboek gemaakt. Om actueel te kunnen zijn, zal het vak zich voortdurend blijven ontwikkelen (bionieuws 05, 24-03-2006, Tycho Malmberg). Volledige tekst
  • Zeven tips voor beter bètaonderwijs: Rob van Woerkom ontwikkelt een canon voor de natuurwetenschappen. Hij denkt dat het onderwijs nog flink kan verbeteren (bionieuws 04, 10-03-2006, Annemarie Eek). Volledige tekst
  • ‘Geef leerlingen een tabblad mee’ – betekenisvolle context doet langdurig onthouden: Bied biologie zo aan tijdens de les, dat pubers het geleerde tijdens een examen makkelijk kunnen ophalen (bionieuws 2, 03-02-2006, Tycho Malmberg). Volledige tekst
  • Evolutie in actie: ijzervreters op vervuilde grond: Het Expertise Centrum Biologie (ECB) van het NIBI heeft een netwerk van zo’n honderd wetenschappelijke correspondenten die schrijven over hun eigen vakgebied (bionieuws 1, 20-01-2006, Tycho Malmberg). Volledige tekst
  • Water koken zonder vlam: Redacteur Rinze Benedictus gaf eind vorig jaar zes weken lang biologieles aan de bovenbouw van havo en vwo aan het Graaf Huyn College in Geleen. In een serie korte artikelen beschrijft hij zijn ervaringen als invaldocent (bionieuws 1, 20-01-2006, Rinze Benedictus). Volledige tekst

ELWIeR en Ecent als één STEM