Vakvernieuwingen: conferentie 5 juni 2009
ECENT organiseerde op 5 juni 2009 een werkconferentie voor lerarenopleiders biologie, natuurkunde, scheikunde en techniek in het eerste- en tweedegraadsgebied die betrokken zijn bij de ontwikkeling van NLT, vernieuwde biologie, natuurkunde en scheikunde.
Bètavakvernieuwing en de lerarenopleidingen
Aan de orde is o.a. gekomen:
- Actuele ontwikkelingen in de vernieuwingsprojecten,
- Leerlijnen en dwarsverbanden,
- Interpretaties van en ervaringen met context-conceptbenadering,
- Samenwerking tussen vakken en tussen docenten, in onderbouw (‘scenario’s’) en bovenbouw (zoals NLT),
- Samenwerking tussen school, hoger onderwijs en bedrijven.
De centrale vraag was: wat zijn de consequenties van deze ontwikkelingen voor opleiding en verdere professionalisering?
Programma
Openingslezing door Kerst Boersma: Betaonderwijs in verandering
Parallelle lezingen
- Wilmad Kuiper gaf een lezing over Curriculumevaluatie bètavakvernieuwing Tweede Fase.
- Cor de Beurs gaf een lezing over Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling,
gebaseerd op de ervaringen met het netwerken van scholen, hbo en universiteiten in
de its-Academy.
Parallelle workshops
- Hannah Wielenga gaf een workshop over Teamteaching door docenten in de bètavakken, in teams in het vmbo, maar ook in groepen docenten die nlt op havo/vwo verzorgen.
- Ton van der Valk gaf een workshop over een Leerlijn onderzoekende houding en de noodzaak van samenwerking tussen de bètavakken om zo’n
leerlijn te realiseren. - Frank Seller gaf een workshop: Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing?
- Joost Termeer en Kees Tijdink zijn docenten op ontwikkelscholen, zij gaven samen een workshop over hun ervaringen als biologie- en scheikundedocent met de vakvernieuwingen
Markt met stands van de verschillende vakvernieuwingscommissies.
- Website: Vernieuwing biologieonderwijs (CVBO)
- Website: Vernieuwing natuurkundeonderwijs (Nieuwe Natuurkunde)
- Website: Vernieuwing scheikundeonderwijs (Nieuwe Scheikunde)
- Website: Het nieuwe betavak: Natuur Leven en Technologie
- Website: Een verwant project: Vernieuwing wiskundeonderwijs (CTWO)
- Websites: Een overzicht over de vernieuwingen in de bètavakken biedt Bètanova.
Sinds een jaar hebben natuurkunde leraar Willem van Loenen en techniek leraar Karien de Groot van het Het Hogeland College in Warffum hun vakken geïntegreerd. Vakintegratie lost problemen op met de leraarbezetting of te weinig klaslokalen.
Een bijkomstig voordeel van vakintegratie is dat leerlingen nieuwe verbanden trekken tussen beide vakken.
Video: leraar24
Gerelateerde artikelen
- De concept-contextbenadering voor het biologieonderwijs
- Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling
- Lezing: Bètaonderwijs in verandering
- Workshop teamteaching
- Workshop: Naar een leerlijn onderzoekende houding
- Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing?
- Ervaringen van twee docenten met de vakvernieuwingen
- Lezing: Curriculumevaluatie bètavakvernieuwing Tweede Fase
- Ervaringen in de praktijk met concept-contextonderwijs