Natuurkunde
Natuurkunde // Scheikunde // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Lang Handboek: Natuur- en scheikunde in de basisvorming
In 1995 is door de SLO, APS en LO’S bij Thieme het boek ‘Natuur- en Scheikunde in de basisvorming, een praktische uitwerking in lesvoorbeelden’ uitgegeven. Hoewel sommige termen in het boek inmiddels verouderd zijn (overheadprojector), is veel van de didactiek die aan de orde komt nog zeer relevant. U kunt een gescande versie van dat boek hieronder…
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort SAmenhangend Leren Voortgezet Onderwijs
Het SaLVO-project streefde de volgende doelen na: * Ontwikkelen van voorbeeldlesmateriaal rondom een doorlopende leerlijn voor ‘verbanden tussen grootheden’ * Verzorgen van nascholing rondom het aanbrengen van samenhang tussen vakken in het algemeen en ‘verbanden tussen grootheden’ in het bijzonder. De website is opgeheven: http://www.fisme.science.uu.nl/nl/salvo Het lesmateriaal is nog wel beschikbaar: https://www.fi.uu.nl/publicaties/subsets/salvo/
Natuurkunde // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort Bèta Profielen in het Studiehuis
De volledige naam van het project is het Project Bèta-Profielen in het Studiehuis, afgekort: het BPS-project. Dit was een gezamenlijk project van de vakgroepen natuurkunde-, scheikunde- en biologiedidactiek, het Freudenthal Instituut voor wiskundeonderwijs en het IVLOS, die samenwerken in het Freudenthal instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen (FIsme) van de Universiteit Utrecht. Het Centrum…
Natuurkunde // Voortgezet onderwijs // Lang Improving Mental Representations in Physics Problem-Solving
Savelsbergh, E. R. (1998). Improving Mental Representations in Physics Problem-Solving. Twente University, Enschede Download pdf Abstract
