Differentiatie Binnen Klassenverband – Natuurwetenschappen

Op deze pagina vindt u alle DBKna-uitgaven, downloadbaar als pdf.

DBKna (Differentiatie Binnen Klassenverband natuurwetenschappen) is ontstaan uit een onderzoek op de Vrije Universiteit, dat gestart is rond 1975. Doel van het onderzoek was te zien of binnen een klas met een basisstof, herhaalstof, extrastof model gewerkt kon worden. Voor dit onderzoek was geen methode voorhanden en deze is toen met behulp van een aantal docenten geschreven. De methode is gebaseerd op het doen van practicum en het gebruik van een differentiële periode. De basisstof wordt compact aangeboden. De leerlingen doen na de basisstof een formatieve toets die aangeeft welke stof de leerling nog moet herhalen. Deze herhaling wordt op een andere manier aan de leerling aangeboden in herhaalstof. Leerlingen die niet of weinig hoeven te herhalen, kunnen extra stof doen. Aan het einde van de differentiële periode wordt dan opnieuw de basisstof getoetst, nu met een summatieve toets.
De methode is na het onderzoek ondergebracht in een vereniging die de methode verder ontwikkelde en uiteindelijk via Malmberg uitgegeven.
De methode is vrij populair geweest. Op dit moment wordt voor de onderbouw aan een digitale versie gewerkt, waarover op www.dbkna.nl meer gelezen kan worden. Het materiaal dat u hieronder kunt downloaden, is ontwikkeld in de periode 1975-1996 en wordt niet meer uitgegeven.

Natuurkunde

2e klas

Originele versie Vernieuwde versie *

3e klas

Originele versie Vernieuwde versie *

* Bij het vernieuwen van de materialen, heeft Malmberg ook de doelgroep (klas) aangepast.

Scheikunde

Natuurkunde