Kort

Vacature – Senior Onderzoeker Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals
Kenniscentrum Leren en Innoveren | Sluitingsdatum: 10-05-2021 Wie wij zijn Het lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals (WAVP) is gestart op 1 september 2020 en onderzoekt (1) welke wiskundige en analytische vermogens nodig zijn in huidige en toekomstige beroepspraktijken en (2) hoe die vermogens verder ontwikkeld kunnen worden in opleidingen en werkplekleren. Ons lectoraat draagt…


Vacature – UD Wiskundedidactiek – (0,8 – 1,0 fte)
Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Als universitair docent werk je mee aan de kerntaken van de leerstoelgroep: onderzoek, onderwijs en outreach. Je werkt mee aan en initieert zelf vakdidactisch onderzoek dat aansluit bij de lijnen van het FI onderzoeksprogramma 2021-2026, maar ook een eigen karakter heeft. Je onderwijstaken bestaan met name uit het samen doorontwikkelen en…


Lezing – University Students’ Actions with Digital Algebra Textbooks
Angeliki Mali (University of Groningen) Online seminar: The conceptual blending framework as a way to investigate the integration of mathematics and physics in student reasoning Teams meeting 15 april (15:30-17:00) In this seminar, I will talk about university students’ actions with digital textbooks by reporting on their patterns of viewing and of use in a…


Vacature – Curriculumontwikkelaar biologie vo (32-40 uur)
SLO zoekt een curriculumontwikkelaar biologie vo. In deze functie heb je een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten voor het vakgebied biologie. Je verbindt op effectieve wijze SLO aan andere organisaties en experts. Je draagt hiermee bij aan de strategische doelen en positionering van SLO. Wat ga je doen?…



Vacature – Promotie – Hoe stimuleer je wetenschappelijk redeneren in online tertiair bètaonderwijs?
Als promovendus ga je aan de slag met een promotieonderzoek op het gebied van tertiair bètaonderwijs met als titel ‘Wetenschappelijk discours in hybride hoger onderwijs in wiskunde en natuurwetenschappen’. Net als in de rest van de wereld heeft de pandemie ook binnen de Universiteit Utrecht geleid tot een doorbraak van online en hybride vormen van…


Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 16 juni 2021
Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…


Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 26 mei 2021
Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…



Sprong STEM landelijke bijeenkomst 24 juni
Landelijke bijeenkomst Informatie volgt



Vacatures ‘Multilingual voices in STEM education’ (0,8 fte)
De afdeling Pedagogiek van Diverse Samenlevingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, zoekt drie promovendi. De beoogde startdatum is 1 september 2021. De promovendi werken in het project ‘Multilingual voices in STEM education’ (Multi-STEM), dat tot doel heeft de participatie van meertalige kinderen te bevorderen bij het leren van rekenen en wetenschap & techniek….


Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2021)
Bij het maart-nummer (2021) van het tijdschrift Volgens Bartjens (jaargang 40, nr. 4) zijn in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek twee verdiepende artikelen verschenen. Keijzer, R. & Peltenburg, M. (2021). Wiskunde in spontaan spel realiseren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(4), 41 – 51 pdf Hendrikse, P. (2021). Kansen voor wiskunde-talenten op de…


Openbare les Kees Hoogland
2 juni 2021, 15:00-17:00Een openbare les van Kees Hoogland als lector Wiskundig en analytisch vermogen van professionals Meer informatie volgt binnenkort.



Onderwijs vanuit perspectieven: ontwikkelen van een brede blik op de wereld en jezelf
Online college van prof.dr.ir. Fred Janssen, hoogleraar didactiek bij de Universiteit Leiden, een van de auteurs van dit vakdidactisch drieluik. Centraal in dit college ‘Wat vind jij het belangrijkste om je leerlingen bij te brengen?’ ‘Waar besteed je het meeste aandacht aan in jouw lessen?’ Voor de meeste docenten twee vragen met uiteenlopende antwoorden. We…


Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…



Vacature ervaren onderzoeker (0,6 fte)
Het Kenniscentrum van de Hogeschool van Amsterdam is op zoek naar een ervaren onderzoeker voor het project Denker; een onderzoeksproject dat zich richt op systeemdenken en het ontwikkelen, implementeren en evalueren van didactiek rond conceptueel modeleren in het voortgezet onderwijs. Volledige vacaturetekst.
