Kort
NVvW 100 jaar – Jubileumfeesten
| VO | nvvw.nl/agenda/jubileumfeesten/ NVvW organiseert 5 jubileumfeesten, verspreid door het land Naast een leuk programma, waarin de werkgroepen van de vereniging zich voorstellen is er voor ieder lid een speciaal jubileumcadeau. 1. Donderdag 21 november Amsterdam 2. Woensdag 15 januari Eindhoven 3. Dinsdag 28 januari Leiden 4. Donderdag 6 februari Meppel 6. Dinsdag 18 maart Amersfoort…
International Women in Mathematics Day
| PO | VO | MBO | Celebrating Women in Mathematics Elk jaar op 12 mei may12.womeninmaths.org May12 is a joyful opportunity for the mathematical community to celebrate women in mathematics. The celebration takes place every year, all around the world. The goal of the day is to inspire women everywhere to celebrate their achievements in mathematics, and to encourage an…
Tijd voor betekenisvol bètaonderwijs – Actieweek 2024!
In de week van 7 oktober 2024 NVON actie voor betekenisvol onderwijs Instructie voor deelname Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voert in opdracht van de politiek het Masterplan Basisvaardigheden uit, om het Nederlandse onderwijs weer aan de top te krijgen. In de daarbij horende curriculumvernieuwing is ruimte gereserveerd voor de basisvaardigheden taal,…
Platform for Innovative Learning Assessments (PILA)
| PO | VO | MBO | Platform for Innovative Learning Assessments Free and open-source tools to learn and assess 21st century competencies. Een soort ‘formatieve’ variant van PISA pilaproject.org
Onderwijs Research Dagen (ORD), 2025
| PO | VO | MBO | Onderwijs Research Dagen Zie ook Vereniging voor onderwijs research (VOR) De VOR organiseert jaarlijks, in samenwerking met het Vlaams Forum voor Onderwijsonderzoek (VFO), de Onderwijs Research Dagen (ORD). Tijdens deze dagen worden resultaten van onderwijsonderzoek gepresenteerd en uitgewisseld. De ORD zijn in de loop van ruim 40 jaar uitgegroeid tot een onmisbaar forum voor…
Vereniging voor onderwijs research (VOR)
De VOR is de beroepsvereniging voor onderwijsonderzoekers in Nederland en Vlaanderen. De vereniging is in 1975 opgericht en telt ongeveer 650 leden. De VOR werkt samen met het Vlaams Forum voor Onderwijsonderzoek (VFO). De VOR is opgebouwd uit tien thematische divisies, die het hart van de vereniging vormen. Alle leden van de VOR zijn lid…
Werken aan de basisvaardigheid rekenen-wiskunde in de andere vakken
Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in andere vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 13 maart 2025, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: Domstad, Utrecht (Koningsbergerstraat 9, Utrecht)…
Frederique – leraar wiskunde (beroepsbeeld)
Interviews met professionals, en wat zij met wiskunde hebben en wat zij met wiskunde doen. checkyourfuture.nl/videos/docent-wiskunde-frederique Frederique heeft haar bachelor wiskunde aan de Universiteit van Leiden gehaald en haar master technische wiskunde aan de Technische Universiteit van Delft: “Na mijn master in Delft heb ik nog een jaar het ICLON (lerarenopleiding) gedaan, met deze master…
Poster Expertisepunt Rekenen-wiskunde
| PO | VO | MBO | Samen werken aan beter reken-wiskunde onderwijs? Op deze poster vind je inspiratie. Stel je vragen, lever een bijdrage en laten we samen de schouders eronder zetten. Een product van het Expertisepunt Rekenen-wiskunde
Jöbke – ondernemer in beeld (met wiskunde-achtergrond)
Interviews met professionals, en wat zij met wiskunde hebben en wat zij met wiskunde doen. checkyourfuture.nl/videos/ondernemer-jobke Jöbke heeft een bachelor Wiskunde en een master Mathematical Sciences afgerond aan de Universiteit Utrecht: “Ik vond het heel moeilijk om te beslissen wat ik wilde doen. Ik heb veel opties overwogen, heel veel open dagen bezocht, meeloopdagen gedaan,…
Zo rekent Nederland op 12 november 2024
| PO | Zo rekent Nederland 2024 Vanuit het Radiantlectoraat Rekenen-wiskunde wil men zicht krijgen op het reken-wiskundeonderwijs in Nederland van dinsdag 12 november 2024. Concrete vraag: zou jij in jouw netwerk willen vragen welke basisschoolleraren willen meedoen met dit onderzoek? Meedoen houdt voor basisschoolleraren in dat we vooraf contact met hen leggen, via de…
Wetenschnapps XXL
| HO | Wetenschnapps XXL Meer verbinding tussen theorie/onderzoek en praktijk van wetenschapscommunicatie. 21 januari 2025 in het Academiegebouw uu.nl/agenda/wetenschnapps-xxl Werk je in de wetenschapscommunicatie als professional of als onderzoeker, of communiceer je veel over je onderzoek? Dan kun je deze Wetenschnapps XXL niet missen! Het duurt nog even, maar zet ‘m vast in je agenda: dinsdag…
Scientix online cursus STEaM (voor primair onderwijs)
| PO | New MOOC on Inclusive STEAM Education (engelstalig) Inschrijven Website van Scientix Course Highlights: Duration: 5 weeks (5-8 hours per week) Content: Modules on STEAM education, inclusive teaching strategies, and EU educational policies Languages: English Assessment: Multiple-choice quizzes with badges and a certificate upon successful completion Who can join: Open to all, especially primary school…
Didactische modellen
Didactische modellen geven ondersteuning bij het voorbereiden, uitvoeren en het reflecteren op les- en leer-situaties. Didactische modellen Reken-wiskundige vaardigheid Probleemoplossen IJsberg-metafoor Handelingsmodel Gecijferdheid Constructive alignment Drieslag functioneel rekenen (MBO) Drieslag rekenen (ERWD) Directe instructie Verwijzingen exprw.nl/didactische-modellen
Herstelplan … zucht
Herstelplan kwaliteit onderwijs nieuwsbericht overheid 13-9-2024 Het Masterplan Basisvaardigheden is in feite nog maar net begonnen, waarin ‘herstel’ ook al centraal staat, of er holt al weer ‘herstelplan’ achteraan. We lezen bij de overheid: “De kwaliteit van het onderwijs staat onder druk. Steeds meer leerlingen en studenten kunnen niet goed lezen, schrijven en rekenen terwijl…
Teacher Education Network
Teacher Education Network (TEN) teachereducationnetwork.org The Teacher Education Network (TEN) is an international cooperation between the Master of teaching programmes of KU Leuven and their preferential partners: Utrecht University, The Netherlands University of Helsinki, Finland University of Cologne, Germany Saxion University of Applied Sciences, The Netherlands Stellenbosch University, South Africa OsloMet, Norway
Bij de les – een blog
| PO | Hoe hadden de betrokken journalisten dan toch kritischer kunnen zijn? bruin-muurling.nl/bij-de-les Geeke Bruin-Muurling besteedt in haar blog bruin-muurling.nl/bij-de-les (11-9-2024) aandacht aan dit vraagstuk n.a.v. een televisie-uitzending van VPRO Tegenlicht van 7 september 2024. Vanuit ELWIeR vinden we dit een interessante ‘communicatie-casus’, want we kijken vanuit de redactie van ELWIeR, samen met jullie, de lezers,…
FEMST – empowering girls in STEM – Conferentie
| PO | VO | MBO | FEMST – EMPOWERING GIRLS WITH KNOWLEDGE AND CONFIDENCE IN STEM TO BECOME FUTURE STEM LEADERS International Conference, 10th October 2024, Eindhoven Registration This is a hybrid event.You can also join online! Meeting Venue: Eindhoven University of Technology (TU/e), TU/e campus, Flux building, Groene Loper Eindhoven Meeting room: 0.150 FEMST FEMST, gefinancierd door Erasmus+, heeft…
European Chips Skills Academy
project om in het onderwijs aandacht te besteden aan vaardigheden (en kennis) in relatie tot ‘micro-electronica’. chipsacademy.eu The European Chips Skills Academy (ECSA or ECS-Academy) is a dynamic and forward-looking project supported by the European Union through the Erasmus+ program. Operating within the framework of the “Alliances for Sectoral Cooperation on Skills”, ECSA’s consortium is…
SpaceBuzz
Het SpaceBuzz onderwijsprogramma is het resultaat van de gezamenlijke inspanningen van een divers team, bestaande uit onderwijsexperts, specialisten in virtuele realiteit (VR), vooraanstaande wetenschappers en astronauten. spacebuzz.earth Lesmateriaal voor 6-12 lessen Bijbehorende materialen, incl een werkboek voor iedere leerling Een docentenhandleiding gekoppeld aan de kerndoelen Toegang tot het online lesplatform voor op het digibord Verdiepende…
Rekencoördinator
Extra aandacht voor rekenen-wiskunde in po-vo-mbo kan in ‘aparte taken’ voor één van betrokken docenten worden vastgelegd. Een veelgebruikte term is dan Rekencoördinator. Ook andere termen worden gebruikt (rekenexpert, rekenspecialist). Er is geen wettelijke kader voor deze taken. De concrete invulling van deze taken is daardoor een optelsom van eigen ambities van de betrokken docent,…
Natuur, Wetenschap en Techniek-conferentie 2025
| PO | 16e Landelijke Natuur, Wetenschap en Techniekconferentie vrijdag 21 maart Woudschoten Zeist Info en inschrijven Dit jaar is het thema ‘ Buiten de lijntjes’, waarin we ontdekken hoe lesgeven over natuur, wetenschap en techniek ook net even anders kan. We gaan naar buiten, ontdekken meer over de kracht van nieuwsgierigheid en risicovol buitenspelen, onderzoekend en…
Daan – Leraar natuurkunde in beeld
Interviews met professionals, en wat zij met wiskunde hebben en wat zij met wiskunde doen. checkyourfuture.nl/videos/docent-natuurkunde-daan Hoi Daan! Je bent docent natuurkunde en wiskunde op het volwassenenonderwijs (VAVO). Wilde je altijd al docent worden? “Als een typische bèta wilde ik vroeger machinist op een trein worden. Maar op de basisschool, ik denk dat ik een…
Jason – leraar wiskunde in beeld
Interviews met professionals, en wat zij met wiskunde hebben en wat zij met wiskunde doen. checkyourfuture.nl/videos/docent-wiskunde-jason Waarom heb je wiskunde als studie gekozen? “Ik heb rekenen en cijfers altijd leuk gevonden en ik was er op de basisschool al goed in. Op de middelbare school haalde ik vervolgens ook mooie cijfers voor wiskunde. Ik denk…
Lift project on Lesson Study
Lesson Study In Future Teacher Education in Europe (LIFT) Stimulating innovative learning and teaching practices among pre-service teachers Erasmus+ KA-220 funding Abstract LIFT aims at developing a European blueprint for the introduction of the ‘Lesson Study’ approach in Initial Teacher Education (ITE) across Europe. The proposal contains a number of strong elements, such as a…
ICIAM 2027
Conferentie 2027 International Congress on Industrial and Applied Mathematics iciam2027.org Theme: “Mathematics for a sustainable future” ICIAM
Sociale media ziekmakend?
Onderbuikgevoelens en feitelijke constateringen strijden met elkaar als het gaat om sociale media. Ook binnen het onderwijs levert dit een discussie op, o.a. samenhangend met de discussie over het toelaten van mobiele telefoontjes tijdens de lessen. 2024: Een onruststokend boek van Jonathan Haidt In 2024 gaat het veel over dit boek: Haidt, J. (2023). The…
International Symposium on Mathematical Programming
International Symposium on Mathematical Programming (ISMP) Amsterdam from July 25–30, 2027 This major event is the leading conference in the field of mathematical optimization, attracting experts and researchers from all over the world. 2027 With a robust program featuring plenary sessions, parallel tracks, and unique social events, ISMP 2027 promises to be a groundbreaking platform…
ICSE Annual meeting, februari 2025, Freiburg
A meeting of the International Centre for STEM Education (ICSE) Participerende landen bij deze sessie Vanuit Duitsland, Griekenland, Kroatië, Litouwen, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Turkije en Zweden komen onderzoekers en lerarenopleiders uit het gebied van STEM-education (wiskunde, natuurkunde, biologie, scheikunde, NLT) bij elkaar om nieuwe projectideeën te delen. In Nederland zijn er sterke verbindingen tussen…
ICSE Expert Groups
In 2024 is ICSE (International Center on Science Education) gestart met een negental Expert Groups. Het idee van deze groepen (van onderzoekers van de verschillende ICSE partners) is voornamelijk collegiale uitwisseling en samenwerking rondom onderzoek, samen schrijven van een artikel, en ook voorbereidend werk voor onderzoeksvoorstellen. ICSE establishes expert groups within the consortium to concentrate…
1h4teachers – webinar (engelstalig) – AI-based assessment
| VO | AI-based assessment. An evolution in teaching? (AI-ondersteunde toetsing. voertaal Engels) 20 september 2024, 16:00-17:00, Een online 1h4Teachers ontmoeting Deze keer verzorgd door PHF (Pedag. Hochs. Freiburg). Engelse pagina en inschrijven Verwijzingen Engelse pagina en inschrijven Eerdere 1h4-teachers webinars
Diverse bijdragen aan ICME 2024
| PO | VO | MBO | Nederlandse bijdragen voor ICME 2024 Een groep Nederlanders reisde zomer 2024 af naar de ICME om een bijdrage te leveren aan een rijk programma van onderzoeksresultaten. Met deze papers, lectures, posters en discussies levert Nederland een belangrijke (inter)nationale bijdrage aan het onderzoek naar de didactiek van rekenen/wiskunde. Lonneke Boels: Citizens’ Statistical Reasoning in Daily…
Wiskunde 10
| PO | VO | Oorkondes voor leerlingen (vo) met een 10 voor wiskunde op hun eindlijst. Jaarlijks initiatief van Platform Wiskunde Nederland. 2024 Voor excellente leerlingen met een 10 op de eindlijst voor wiskunde (vmbo, havo, vwo) konden docenten ook dit jaar een oorkonde van Platform Wiskunde Nederland aanvragen. Deze werd dan bij de diploma-uitreiking aan de leerling…
Prijswinnaars ICMI , inspiratiebron
| PO | VO | MBO | ICMI (International Commission on Mathematical Instruction) is de internationale commissie voor wiskundeonderwijs van de IMU (International Mathematical Union). https://www.mathunion.org/icmi/awards/amor/awardees-units Iedere vier jaar worden drie medailles uitgedeeld aan gerenommeerde onderzoekers. Dit jaar ging de Emma Castelnuovo Award naar Kaye Stacy, de Felix Klein Award naar Ferdinando Azarello, en de Hans Freudenthal Award naar Ole Skovsmose….
Docentendag wiskunde in Nijmegen: wiskunde-dialoog
| VO | Docentendag ru.nl …docentendag-wiskunde-wiskundedialoog Kom naar de jaarlijkse docentendag voor vo-docenten wiskunde, waar we boeiende sprekers verwelkomen die hun expertise willen delen. Neem deel aan drie workshoprondes, waar je kunt kiezen uit diverse thema’s binnen het eerste- en tweedegraads gebied. Sluit de dag af met gezellig napraten onder het genot van een hapje en een…
Reken-wiskundige vaardigheid
| PO | VO | MBO | Denkmodel over hoe de reken-wiskundige vaardigheid is opgebouwd uit verschillende aspecten Engelse term: Five strands of mathematical proficiency Verbeelding van wiskundige vaardigheid Het is niet eenvoudig om dergelijke samengestelde vaardigheden goed in beeld te brengen. De metafoor van een touw met strengen lijkt een goed beeld te geven. Engels: Nederlands: Toelichting In dit model…
Eens Euclides, altijd Euclides
| VO | Symposium XXX Eens Euclides, altijd Euclides! nvvw.nl/werkgroepen/werkgroep-geschiedenis/symposia/eens-euclides-altijd-euclides De werkgroep Geschiedenis organiseert op 28 september in Utrecht symposium nr. XXX, met als titel Eens Euclides, altijd Euclides! Zowel de Elementen van Euclides, als het tijdschrift van de NVvW komen aan bod in een rijk geschakeerd programma. Sprekers zijn Jan Hogendijk (Universiteit Utrecht) over de Elementen…
Wisselstroom
| VO | Project Wisselstroom Hogescholen en universiteiten spannen zich in om te zorgen dat meer studenten makkelijker en sneller op de voor hen juiste plek terechtkomen. Project van Vereniging Hogescholen en VSNU Welk vraagstuk? Voor vwo-leerlingen zijn HBO-opleidingen vaak niet in beeld als het gaat om oriëntatie op een vervolgstudie. Dit geldt in nog sterkere mate…
Vragenlijst kennisuitwisseling wiskunde (PWN)
Vragenlijst (vanuit PWN) met als doel inzicht te krijgen in het huidige gebruik en de impact van wiskunde. We hopen dat velen de enquête willen invullen (geschatte duur: 25 minuten) middels deze link Innovatiekracht NL staat/valt met wiskunde! Nederland is in toenemende mate afhankelijk van innovatie voor een aanzienlijk deel van de productiviteitswinst die nodig…
Denkdiner: Reken-wiskundige vaardigheden, een gezamenlijke verantwoordelijkheid?
| VO | Op 24 juni 2024 namen enkele vakverenigingen en het exprw deel aan een door de NVvW geïnitieerd ‘denkdiner’ over het thema “Reken-wiskundige vaardigheden, een gezamenlijke verantwoordelijkheid?”. Ook slo, ocw en het lectoraat wavp schoven aan. Seizoen 2023-2024 heeft de NVvW samen met het ExpRW al flink wat meters gemaakt als het gaat om conferenties…
Implementation and Replication studies in mathematics
| VO | Implementation and Replication studies in mathematics Journal Editor-in-Chief, Uffe Thomas Jankvist. Implementation and replication research is considered as the active use of mathematics education research in practice and as the scientific investigation of questions that relate to implementation and replication initiatives. Implementation and Replication Studies in Mathematics Education is an important channel for academic…
Vacature – NRO – Hoofd onderwijsonderzoek
| PO | VO | MBO | Vacature Hoofd onderwijsonderzoek bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) Lees meer op werkenbijnwo.nl Stuur je cv en motivatie uiterlijk 7 juli 2024 naar NRO/NWO. Uit de advertentietekst: Wil je graag een landelijke rol hebben in de ontwikkeling en uitvoering van een samenhangend wetenschappelijk onderzoeks- en innovatie programma dat inspeelt op belangrijke vragen in het…
Samenwerken aan talentontwikkeling in leerecoystemen (STL)
| PO | project Samenwerken aan talentontwikkeling in leerecoystemen (STL) samenwerken-aan-talentontwikkeling-in-leerecosystemen Dit project STL is onderdeel van het meerjarige programma Leren waar nieuwsgierigheid ontstaat (LWNO). Achterliggende gedachte: ontwikkelen van lokale leerecosystemen: De VSC zet zich samen met Science LinX (Groningen), Stadkamer (Zwolle), Natuurmuseum Brabant (Tilburg) en de Ontdekfabriek (Eindhoven) in voor het ontwikkelen van lokale leerecosystemen. Verwijzingen…
STEM Bekwaamheden
| PO | VO | MBO | Bekwaamheidseisen moeten in maart 2025 worden aangeboden aan de minister. Is dat haalbaar? Deze vraag wordt voorjaar 2024 hier gesteld: Denktank bekwaamheidseisen van Federatie van onderwijsvakorganisaties (FvOv) Relevante discussie voor beta-docenten. Voor rekenen-wiskunde werd onlangs (2023) nog gewerkt aan de update van het Raamwerk scholing/nascholing docent rekenen/gecijferdheid vo/mbo, een raamwerk waarin de bekwaamheidseisen staan…
NRCD 21 maart 2025
Nationale Rekencoördinator Dag (NRCD) Save the date 21 maart 2025, Amsterdam (iPabo) Lees meer Verwijzingen Eerdere edities nvorwo.nl
RekenMaar(t)
RekenMaar(t) Een maand vol met rekenen, wiskunde en gecijferdheid Elk jaar gonst het in maart van activiteiten voor po, vo, mbo en go. met Pi-dag trots in het midden op 3,14 (3/14 -> 14 maart). Het gaat om activiteiten als Grote Rekendag, W4kangoeroe, Nationale Rekencoördinator Dag, etc. Zie Activiteiten. Achtergrond Het zijn heel verschillende doelgroepen…
SLO congres actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s
22-11-2024 SLO congres actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s NBC Congrescentrum, Nieuwegein save the date Meer info en inschrijven
STEM Manifest 2024
| PO | VO | MBO | Eindproduct uit het project Sprong-STEM Dit STEM manifest 2024 bevat drie aanbevelingen. Deze aanbevelingen zijn tot stand gekomen in de periode 2020-2024. Aanbevelingen: Leg een goede vakinhoudelijke en vakdidactische basis voor alle betrokken docenten Betrek meerdere instellingen bij PLG’s Maak in kerndoelen, opleiding en lesmateriaal STEMmige verbindingen Verwijzingen STEM Manifest 2024. Nederlandstalig Toelichting bij…
Velon studiedag 8 november
| PO | VO | MBO | Velon studiedag voor lerarenopleiders Thema Leren voor het Leven Op 8 november 2024 organiseren HAN Academie Educatie en de Radboud Docenten Academie in Nijmegen de Velon studiedag voor lerarenopleiders. Het organiseren van de studiedag geeft ons de kans om te laten zien op welke manier we in onze regio als lerarenopleidingen samen met onze…
DigiSTEM
| PO | VO | MBO | velov.be/digistem In dit project is gewerkt aan het integreren van educatieve technologie om het STEM-onderwijs te versterken voor wat betreft: samenwerkend leren (samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel); groei en stimuleren van STEM-competenties binnen een authentieke context (doelgericht werken); autonomie of zelfregulerend leren (doelgericht en efficiënt handelen…
De Magie van 100 – studiedag NVvW 2 november 2024
| VO | Op 2 november 2024 vindt weer de jaarvergadering en studiedag van de NVvW plaats in Veenendaal. Save the date Het thema van de studiedag is dit jaar ‘De Magie van 100’ Uitnodiging juni 2024: Het 100ste verenigingsjaar van de NVvW, opgericht op 15 december 1925, daar willen we een gedenkwaardig jaar van maken. Zaterdag…
Vacature ioniserend stralenpracticum
| VO | Vacature ioniserend stralenpracticum Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Info Als practicumleider speel je een cruciale rol in het inspireren van leerlingen en het aanwakkeren van hun interesse in ioniserende straling en natuurkunde. Door middel van boeiende experimenten laat je leerlingen abstracte concepten in de praktijk ervaren, wat hun begrip en enthousiasme vergroot.
Leerdoelen in beeld voor de wiskundeles
| VO | Project 2024-2026 Lesmaterialen koppelen aan leerdoelen uit de wiskundecurricula Samenvatting In het wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs worden behalve de gangbare lesmethodes ook andere bronnen gebruikt. Leerlingen bekijken bijvoorbeeld online instructievideo’s of gebruiken oefenomgevingen. Leraren willen graag de mogelijkheid hebben om ander – soms zelf ontworpen – lesmateriaal in te zetten en hun lessen…
Project Beethoven
Bron (maart 2024, overheid) Onder de noemer ‘Project Beethoven’ hebben Rijk en regio Brainport Eindhoven een set activiteiten gedefinieerd opdat: “Nederland een aantrekkelijke vestigingsplaats blijft voor de microchipsector en zijn toeleveranciers. Die sector is belangrijk voor het NL verdienvermogen en werkgelegenheid en draagt bij aan veiligheid en onafhankelijkheid van andere landen.” Onderwijs is hierbij ook…
Nederlands Mathematisch Congres 2025
| HO | 22 en 23 april 2025 Save the date Gegevens volgen Verwijzingen mathematischcongres.nl/ Info op ELWIeR
Herijking kennisbasis pabo rekenen-wiskunde
| PO | Bijeenkomst 27 juni 2024 Herijking van de kennisbases van de pabo Lees meer 10voordeleraar en het Landelijk Overleg Lerarenopleiding Basisonderwijs (LOBO) organiseren op donderdag 27 juni van 16.00 tot 17.00 uur een online informatiebijeenkomst over de herijking van de kennisbases van de pabo. Daarbij zoomen we meer specifiek in op de kennisbases van Nederlands…
Masterclass Digitale geletterdheid
| VO | Masterclass digitale geletterdheid met het visiespel Inschrijven Wat komt onder andere aan bod: reflecteren op de eigen visie op digitale geletterdheid een aanpak voor het samenstellen van een visie op digitale geletterdheid aan de hand van het visiespel werkvormen om het gesprek te voeren en te kaderen vervolg van de implementatie: suggesties na de…
Video-ondersteuning voor pabo-studenten rekenen-wiskunde (Comenius project)
| PO | Developing Teachers’ Thinking about Children’s Mathematics Comenius Project, uitvoering Hogeschool iPabo 30-8-2024 – 28-2-2025 Video-ondersteuning voor pabo-studenten rekenen-wiskunde Onderzoeksvraag: What effects does participation in a course based on the proposed digital learning environment have on pre-service teachers’ (a) noticing of children’s mathematical thinking, (b) questions about children’s thinking, (c) interpretations of children’s thinking, (d)…
Wiskundige formules in natuurwetenschappen en wiskunde
Een oude zorg: er is een kloof tussen het onderwijs in de wiskunde en in de natuurwetenschappen. Harrie Eijkelhof (UU) en Peter Kop (UL) zijn in de problematiek van het gebruik van formules gedoken. Zij laten aan de hand van internationale literatuur zien dat die kloof niet een typisch Nederlands probleem is. In combinatie met…
Jan van Neerven lid KNAW
Jan van Neerven, hoogleraar wiskunde TU Delft. Lees verder Na de middelbare school begint Jan van Neerven aan een studie biologie aan de Universiteit van Amsterdam. Al snel wordt hij gegrepen door de wiskunde als hij in de avonduren collegedictaten wiskunde doorneemt. Van Neerven sprokkelt zelfstandig zijn propedeuse bij elkaar, waarna hij zich ook inschrijft…
Arts ❤️ Sciences
❤️ Ben je docent in het voortgezet onderwijs? Wil je Arts❤️Sciences-onderwijs (verder) ontwikkelen binnen jouw school? Meld je dan aan voor het Arts Sciences Innocatienetwerk (vo) 2024-2025. Deadline: 15 juni 2024 In deze video vertellen educatie expert Arida Bandringa en leden (docenten voortgezet onderwijs) over de waarde van vakoverstijgend onderwijs op het snijvlak van kunst,…
Vacature – Software-ontwikkelaar AI
Vacature Nationaal Onderwijslab AI ru.nl/werken-bij/vacatures/software-ontwikkelaar-ai-in-onderwijs Ben jij een software ontwikkelaar met interesse in onderwijs, onderzoek en intelligente technologie? Wil jij bijdragen aan de innovatie van intelligente technologieën voor het primair en voortgezet onderwijs? Het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) werkt de komende tien jaar aan de ontwikkeling van prototypes voor passend en verantwoord leermateriaal. Als software…
Kees Hoogland over het belang van reken- en wiskundeonderwijs
| PO | VO | MBO | Een blog over het belang van reken- en wiskundeonderwijs, door EduKitchen. Geïnterviewde: Kees Hoogland, Hogeschool Utrecht 7 mei 2024 Als je de media mag geloven zijn de leerlingen in het Nederlandse onderwijs wandelende wiskunde- en rekenrampen. De oorzaak-als je diezelfde media leest-valt te zoeken in de hoek van het realistisch rekenen waarbij leerlingen worden…
HARP project on climate change education
| VO | Project Hopeful And Resilience Perspective HARP is a collaborative endeavour involving Masaryk University, Utrecht University, and the University of Vienna, that targets the gaps and inconsistencies in Climate Change Education across Europe. Vacature 2024 – post-doc vacature Abstract The primary objective of HARP is to enhance the capacity of the coordinator, as well as…
Realistisch versus traditioneel
| PO | VO | MBO | Een blog van Geeke Bruin-Muurling op 7 mei 2024 bruin-muurling.nl/realistisch-versus-traditioneel Als je recente krantenberichten mag geloven dan is het realistisch onderwijs schuldig aan de ondergang van ons rekenonderwijs en is terug naar traditioneel onderwijs het enige dat onze kinderen nog kan redden. Als je dit soort artikelen vakdidactisch bekijkt, dan rammelt de redenering aan…
Chasing Newton
| VO | Anne van der LindenChasing Newton – Designing and implementing an intrinsically integrated game on Newtonian mechanics Proefschrift Op 18 juni 2024 promoveerde natuurkundedocent Anne van der Linden op een proefschrift over het gebruik van games in het natuurwetenschappelijk onderwijs. Ze koos de mechanica van Newton als onderwerp, en ging voor die casus na aan…
Young KWG (Jonge wiskundigen)
Netwerk van jonge wiskundigen, initiatief van het KWG wiskgenoot.nl van de website (2024) With Young KWG, we aim to create a community of young mathematicians in the Netherlands, a place where individuals can connect, interact, and learn from one another. We especially support international colleagues starting their careers in a new environment. Event 24-5-2024 Young…
Onderwijs meets Onderzoek 2024
Wat kunnen wiskundeonderwijs en onderwijsonderzoek voor elkaar betekenen? Conferentie 3 oktober 2024 Organisatie: NVvW, SLO, UU (Freudenthal Instituut) Het thema van de middag is: AI in het wiskundeonderwijs We beginnen met een spreker uit het buitenland, die ons een inkijk gaat geven van de stand van zake rondom onderzoek naar AI in het wiskundeonderwijs. Zoals…
TechKwadraat – uitwerking regio Utrecht
| PO | VO | MBO | Hieronder een concept uitwerking van een mogelijk projectvoorstel w.b. TechKwadraat, met als regio Utrecht. Zie ook ecent.nl/techkwadraat voor een bredere beschrijving en natuurlijk ook techkwadraat.nl. Bij deze uitwerking nemen we als richtsnoer het Interventiekompas bètatechnologie in het funderend onderwijs. Daar is anno 2024 over te lezen: “Voor de subsidie-regeling geldt dat interventies met een…
Vacature – promovendus ‘rekenangst’
| PO | UvA is op zoek naar een promovendus voor het project “Oorzaken, gevolgen en aanpak van rekenangst bij leerkrachten: Een optelsom van factoren?”, gefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Lees meer
Initiatieven rondom artificiële intelligentie en STEM, o.a. een symposium op 7 juni
| PO | VO | MBO | Datum: vrijdag 7 juni 2024 Tijd: 14:30 – 19:00 uur Locatie: Kohnstammhuis | Wibautstraat 2-4 | 1091 GM, Amsterdam Details en inschrijven Smart Education Lab een symposium Op vrijdag 7 juni 2024 organiseert het Smart Education Lab een symposium dat in het teken staat van digitale middelen in het onderwijs. Vijf jaar geleden is…
Nationaal Expertisecentrum voor Wetenschap & Samenleving (NEWS)
| PO | VO | MBO | Nationaal Expertisecentrum voor Wetenschap & Samenleving in oprichting (NEWS) Voorjaar 2024 wordt gewerkt aan de verdere concretisering van dit nieuwe expertisecentrum. Verkade, A., & Smeets, I. (2023). Nationaal Expertisecentrum Wetenschap & Samenleving – Plan van aanpak.
Vacature – onderzoeker vernieuwingsonderwijs
| PO | VO | MBO | Onderzoeker Vernieuwend Onderwijs Academie Pedagogiek & Onderwijs saxion.nl/over-saxion/werken-bij/vacatures/onderzoeker-vernieuwend-onderwijs Solliciteren tot 12 mei 2024 Van de website: Je draagt bij aan lopende onderzoeksprojecten binnen het lectoraat, onder meer op het vlak van team-based onderwijs, burgerschapsvorming en onderwijs en technologie. Het kan hierbij gaan om taken als het verkennen van de literatuur, het bedenken van een…
Velon-Velov congres 2025
| PO | VO | MBO | Woorden én Daden Save the date 10 en 11 maart 2025 veloncongres.nl …/abstracts-2025 Ook een ontmoetingsplaats voor ELWIeR, Ecent en STEM22! Lees hieronder. Thema Op maandag 10 en dinsdag 11 maart 2025 vindt het volgende Velon/Velov Congres plaats. Dit keer is de locatie Rotterdam en heeft het congres als thema: Woorden én Daden! Onderwijs…
Vacature – expert rekenen-wiskunde primair onderwijs bij SLO
| PO | Vakexpert rekenen en wiskunde primair onderwijs profielschets SLO (contactpersoon: Jaccoline Kline-van ’t Noordende, j.klein [at] slo.nl) Heb jij een heldere visie op het gebied van rekenen en wiskunde en wil jij bijdragen aan het onderwijs van de toekomst? Wil jij jouw kennis en ervaring inzetten om leerlingen en leraren te voorzien van doordacht onderwijs?…
Oud-Nederlandse wiskunde, zelf doen!
Stukjes code | PO | VO | MBO | Bijeenkomst vaksteunpunt wiskunde, Betapartners Woensdag 19 juni 2024, 16:00-20.00 uur Doelgroep: Docenten Wiskunde, leraren in opleiding & studenten Deze vakbijeenkomst gaat over een stuk geschiedenis van de wiskunde en hoe dat te gebruiken is in het onderwijs. Na een tweetal lezingen ga je zelf in een workshop de vertaalslag proberen te maken…
1h4teachers – webinar (engelstalig) over inzet van de Micro:bit in science/wiskunde-lessen
| VO | How a small electronics device can help teaching any classroom. MicroBit in STEAM education Paulius Briedis, Lithuania April 19, 2024, 16:00 to 17:00 CET Inschrijven Abstract This workshop will focus on harnessing the power of Micro:bit, a pocket-sized programmable computer, as a versatile tool for hands-on learning experiences. Through interactive sessions, participants will explore…
Nationale Wiskunde Dagen 2025
31ste NWD, 4 en 5 april 2025 De een-en-dertigste Verwijzingen elwier.nl/nwd uu.nl/nationale-wiskunde-dagen
Wiskunde PR medewerker gezocht
Vacature PR-medewerker Nederlandse Wiskunde Wervings-folder Platform Wiskunde Nederland (PWN) zoekt met ingang van mei 2024 een nationale PR-medewerker wiskunde. De functie heeft een omvang van 0.8 fte. Er zal o.a. samengewerkt worden met elwier.nl/4tu-ami/. Verwijzingen Wervings-folder platformwiskunde.nl elwier.nl/4tu-ami/
Mathfest 2024 – feest van de wiskunde
Mathfest, zondag 22 september 2024 Volkssterrenwacht Beisbroek, Brugge, België platformwiskunde.be/mathfest-2024 Het programma omvat een grote verscheidenheid aan activiteiten, waaronder wiskundige weetjes, verrassende toepassingen, magische voorwerpen, mystieke kunst en geheime goocheltrukken en knutseltechnieken. Favoriete wiskundige van Ahmad Shakleya: Mohammad ibn Moesa al-Chwarizmi – De bedenker van algebra en algoritme Kelly Schedin: William Whiston -Een touwtje rond…
Simon Beck, wiskunstenaar op het strand
Simon Beck Zand- en Sneeuw-kunstenaar Tijdens de Nationale Wiskunde Dagen 2024 werd onder leiding van Simon Beck door ongeveer 20 wiskunde-docenten een zand-structuur gemaakt met Sierpinski-driehoeken. Opname: Michiel Rote Klikken op foto’s levert meer resolutie/afmeting. Verwijzingen Website Simon Beck: snowart.gallery Wiskunst
Origami en wiskunde
| VO | Origami en wiskunde Jacoliene van Wijk en Amy Besamescu, 2024 Een Zebra-boekje bij Epsilon. Wist je dat als je een kraanvogel vouwt, je tegelijkertijd ook diverse wiskundige regels volgt? Deze gaan over de vorm van de kop, staart en vleugels, of je een berg- of dalvouw moet vouwen en welke hoeken de vouwen ten…
Thomas More Hogeschool zoekt: opleidingsdocent rekenen-wiskunde 0.8-1.0 fte
Thomas More Hogeschool zoekt een opleidingsdocent voor het verzorgen van vakdidactiek rekenen-wiskunde en gecijferdheid aan voltijd- en deeltijdstudenten. Je bent als opleidingsdocent zo mogelijk tevens inzetbaar op andere taken zoals begeleiding van studenten bij hun professionele ontwikkeling en bij het leren in de praktijk van de basisschool. Gevraagd wordt… Een relevante master Ervaring met rekenonderwijs…
Computermodelleren, struikelblok of uitdaging?
| VO | In het schooljaar 2024-2025 wordt een Lesson Study georganiseerd waarin leerlingen hun natuurkunde leren met behulp van computermodellen. Flyer downloaden Wat levert het je op? Sterk lesmateriaal voor het examenonderwerp modelleren, en ervaring met het lesgeven. Wat kost het? 40 klokuren. U kunt voor wat betreft deelname een beroep doen op de professionaliseringstijd van…
Vakantiecursus wiskunde – 2024
Vakantiecursus voor Leraren Wiskunde 2024 Banach-Tarski: hoe groepentheorie van één meloen er twee maakt. vrijdag 23 en zaterdag 24 augustus in Amsterdam (CWI) vrijdag 6 en zaterdag 7 september in Antwerpen (Universiteit Antwerpen, Campus Groenenborger) Info en Aanmelden. De organisatie is in handen van PWN (Platform Wiskunde Nederland) en PWV (Platform Wiskunde Vlaanderen). Het thema…
Waarom de rekenprestaties tegenvallen
| PO | VO | MBO | Koeno Gravemeijer en Frans van Galen – Als we willen dat de leerlingen kunnen rekenen in toepassingssituaties, dan moeten we het onderwijs daarop inrichten. Ingezonden brief in Didactief online, 28-3-2024 Er is in de media recentelijk veel ophef ontstaan over de onlangs gepubliceerde cijfers over het rekenniveau in het vmbo. Maar gezien de geschiedenis…
Grote Rekendag – 19 maart 2025 – doe je mee met je pabo?
| PO | De planning voor het nieuwe seizoen is in volle gang. U kunt deze datum er alvast in zetten: 19 maart 2025. Grote Rekendag! En u kunt alvast het product (toegang tot de online materialen) kopen. We houden u dan vervolgens ook op de hoogte van de verdere voorbereiding. Meedoen met uw pabo Denk er…
Vacature associate lector rekenen en wiskunde
Vanuit het Radiant samenwerkingsverband zijn Hogeschool IPABO, Driestar Hogeschool, Hogeschool de Kempel, Hogeschool KPZ en Thomas More Hogeschool samen het Radiant-lectoraat rekenen-wiskunde gestart. Hogeschool IPABO vervult al lange tijd een sleutelrol in het netwerk rekenen-wiskunde in Nederland. Het Radiantlectoraat rekenen-wiskunde verricht binnen dit netwerk onderzoek naar verschillende actuele aspecten van het reken-wiskundeonderwijs, zoals die zich…
Event digitale geletterdheid, regio Utrecht
| PO | Event digitale geletterdheid 16 mei 2024, 15:30-18:00 Flyer Op woensdag 6 maart zijn de nieuwe kerndoelen digitale geletterdheid gelanceerd door SLO. Om scholen te inspireren hoe je hier invulling aan kunt geven, organiseren PCOU Willibrord en de Bibliotheek Utrecht in samenwerking met de Marnix Academie en de Hogeschool Utrecht op 16 mei 2024 een…
Mijn vakdidactiek rekenen(-wiskunde)
| PO | VO | MBO | Mijn vakdidactiek rekenen(-wiskunde) geeft informatie over vakdidactische kennis en denken. Auteur Geeke Bruin Muurling Van de website: “Het boek inspireert om vanuit die kennis en dat denken vaker eigen keuzes te maken in je onderwijs, in je lessen. Het geeft je inzichten waardoor je nog beter in kunt spelen op jouw leerlingen en daarbij,…
Partners gezocht voor een Europees project over data literacy
| PO | VO | Onderzoek naar ‘data literacy’ Idee voor een onderzoeks/samenwerkingsproject Erasmus+ regeling 2024 – policy experimentation Onderdeel: TOPIC 1: DIGITAL EDUCATION (CROSS-SECTORAL) – ERASMUS-EDU-2024-POL-EXP-DIGITAL Regeling 2024, EU Definitie Data literacy In het Europese DigComp Framework wordt ‘digitale competentie’ (digitale geletterdheid) alsvolgt gedefinieerd: digital competence involves the “confident, critical and responsible use of, and engagement with, digital…
Educational Designer van februari 2024 verschenen
Educational Designer is een blad van en voor ontwikkelaars van onderwijs in wiskunde en in sciencevakken, met veel aandacht voor didactisch onderzoek en implementatie-onderzoek rond onderwijsmateriaal in ontwikkeling. Issue 16 van Educational Designer (februari 2024) bevat de volgende artikelen. Numerical Methods – A Curriculum Mystery (Charles Lovitt) Multidimensional Science Assessment: Design Challenges and Technology Affordances…
Tekst drievoudige oratie ‘Paden naar innovatief bèta-onderwijs’ gepubliceerd
| PO | VO | MBO | Drie hoogleraren in STEM-onderwijs (Science, Technology, Engineering, Mathematics) hielden op 7 maart 2024 samen hun oratie aan de TU Eindhoven: Nienke Nieveen, Jan van der Veen en Esther Ventura-Medina. De titel luidde Pathways to innovative STEM education; de oratie is ook in het Nederlands verschenen: Paden naar innovatief bèta-onderwijs. Voorafgaand aan de oratie organiseerden…
Netwerk Lerarenopleiders Digitale Geletterdheid
| PO | Landelijke samenwerking opleidingsdocenten van de Pabo w.b. digitale geletterdheid hashtag#NLDG op linkedin Contactpersoon: Gerard Dummer Tijdens Velon 2024 presenteerde dit netwerk leeruitkomsten w.b. digitale geletterdheid voor de pabo (een rondetafelbijeenkomst). Leergebied digitale geletterdheid 1. Je ontwerpt zelfstandig betekenisvol onderwijs voor het leergebied digitale geletterdheid voor je klas, voert dit uit en evalueert dit 2….
Kennis van leerlijnen rekenen – Leerkrachten basisonderwijs gezocht!
| PO | Leerkrachten basisonderwijs gezocht! Onderzoek (voorjaar 2024) naar de kennis van leerlijnen bij rekenen, onder leerkrachten basisonderwijs Onderzoekers uit Leiden: Marian Hickendorff, Emilie Prast masterstudente Rianne Koot De vragenlijst.
PISA-VET -> nadenken over mbo en wat daar nodig is w.b. ‘bèta-vaardigheden’
| MBO | International Vocational Education and Training Assessment PISA-VET, een initiatief van de OECD. Zie ook Pisa. The PISA-VET assessment project supports countries in strenghtening their skills systems by developing, piloting and implementing an internationally standardised assessment of outcomes of initial VET programmes, the analysis of the results of which will enhance comparative policy insights on…
Beroepsbeeld bèta-docent
Beroepsbeeld bèta-docent Binnen ELWIeR/Ecent is er de nodige aandacht voor het beroepsbeeld van de (bèta-)docent, omdat we graag zuinig zijn op deze docenten! Misschien werkt dat anders uit voor rekenen/wiskunde dan voor natuurwetenschappen en techniek, en het ziet er zeker anders uit w.b. een basisschool-docent ten opzichte van een docent voortgezet onderwijs. Invalshoeken Wanneer we…
Reflectiewijzer Peil.Digitale geletterdheid
Naar aanleiding van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde (s)bo (maart 2024) is bij de Inspectie van Onderwijs uitgegeven de Reflectiewijzer Digitale geletterdheid. Deze reflectiewijzer is voor schoolteams een hulpmiddel om in gesprek te gaan over (de kwaliteit van) het onderwijs in digitale geletterdheid op uw school. Voor het voeren van dit gesprek kunt u de…
Wiskunde B dag 2024
De Wiskunde B-dag is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde B in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Save the date: 22 november 2024 Lees meer
Scaffolding small groups’ mathematics learning
Sharon Calor Scaffolding small groups’ mathematics learning, thesis UvA, 10 april 2024, 14:00 S. M. Calor. (2024). Scaffolding small groups’ mathematics learning (PDF), Faculty of Social and Behavioural Sciences (FMG) (pp. 198). Amsterdam: University of Amsterdam. Centrale vraag: Wat is het effect van docent-ondersteuning bij wiskundige discussies in kleine groepjes? Verhoogt dit het wiskundige kennisniveau…