Kort
Thomas More Hogeschool zoekt: opleidingsdocent rekenen-wiskunde 0.8-1.0 fte
Thomas More Hogeschool zoekt een opleidingsdocent voor het verzorgen van vakdidactiek rekenen-wiskunde en gecijferdheid aan voltijd- en deeltijdstudenten. Je bent als opleidingsdocent zo mogelijk tevens inzetbaar op andere taken zoals begeleiding van studenten bij hun professionele ontwikkeling en bij het leren in de praktijk van de basisschool. Gevraagd wordt… Een relevante master Ervaring met rekenonderwijs…
Computermodelleren, struikelblok of uitdaging?
| VO | In het schooljaar 2024-2025 wordt een Lesson Study georganiseerd waarin leerlingen hun natuurkunde leren met behulp van computermodellen. Flyer downloaden Wat levert het je op? Sterk lesmateriaal voor het examenonderwerp modelleren, en ervaring met het lesgeven. Wat kost het? 40 klokuren. U kunt voor wat betreft deelname een beroep doen op de professionaliseringstijd van…
Vakantiecursus wiskunde – 2024
Vakantiecursus voor Leraren Wiskunde 2024 Banach-Tarski: hoe groepentheorie van één meloen er twee maakt. vrijdag 23 en zaterdag 24 augustus in Amsterdam (CWI) vrijdag 6 en zaterdag 7 september in Antwerpen (Universiteit Antwerpen, Campus Groenenborger) Info en Aanmelden. De organisatie is in handen van PWN (Platform Wiskunde Nederland) en PWV (Platform Wiskunde Vlaanderen). Het thema…
Waarom de rekenprestaties tegenvallen
| PO | VO | MBO | Koeno Gravemeijer en Frans van Galen – Als we willen dat de leerlingen kunnen rekenen in toepassingssituaties, dan moeten we het onderwijs daarop inrichten. Ingezonden brief in Didactief online, 28-3-2024 Er is in de media recentelijk veel ophef ontstaan over de onlangs gepubliceerde cijfers over het rekenniveau in het vmbo. Maar gezien de geschiedenis…
Grote Rekendag – 19 maart 2025 – doe je mee met je pabo?
| PO | De planning voor het nieuwe seizoen is in volle gang. U kunt deze datum er alvast in zetten: 19 maart 2025. Grote Rekendag! En u kunt alvast het product (toegang tot de online materialen) kopen. We houden u dan vervolgens ook op de hoogte van de verdere voorbereiding. Meedoen met uw pabo Denk er…
Vacature associate lector rekenen en wiskunde
Vanuit het Radiant samenwerkingsverband zijn Hogeschool IPABO, Driestar Hogeschool, Hogeschool de Kempel, Hogeschool KPZ en Thomas More Hogeschool samen het Radiant-lectoraat rekenen-wiskunde gestart. Hogeschool IPABO vervult al lange tijd een sleutelrol in het netwerk rekenen-wiskunde in Nederland. Het Radiantlectoraat rekenen-wiskunde verricht binnen dit netwerk onderzoek naar verschillende actuele aspecten van het reken-wiskundeonderwijs, zoals die zich…
Event digitale geletterdheid, regio Utrecht
| PO | Event digitale geletterdheid 16 mei 2024, 15:30-18:00 Flyer Op woensdag 6 maart zijn de nieuwe kerndoelen digitale geletterdheid gelanceerd door SLO. Om scholen te inspireren hoe je hier invulling aan kunt geven, organiseren PCOU Willibrord en de Bibliotheek Utrecht in samenwerking met de Marnix Academie en de Hogeschool Utrecht op 16 mei 2024 een…
Mijn vakdidactiek rekenen(-wiskunde)
| PO | VO | MBO | Mijn vakdidactiek rekenen(-wiskunde) geeft informatie over vakdidactische kennis en denken. Auteur Geeke Bruin Muurling Van de website: “Het boek inspireert om vanuit die kennis en dat denken vaker eigen keuzes te maken in je onderwijs, in je lessen. Het geeft je inzichten waardoor je nog beter in kunt spelen op jouw leerlingen en daarbij,…
Partners gezocht voor een Europees project over data literacy
| PO | VO | Onderzoek naar ‘data literacy’ Idee voor een onderzoeks/samenwerkingsproject Erasmus+ regeling 2024 – policy experimentation Onderdeel: TOPIC 1: DIGITAL EDUCATION (CROSS-SECTORAL) – ERASMUS-EDU-2024-POL-EXP-DIGITAL Regeling 2024, EU Definitie Data literacy In het Europese DigComp Framework wordt ‘digitale competentie’ (digitale geletterdheid) alsvolgt gedefinieerd: digital competence involves the “confident, critical and responsible use of, and engagement with, digital…
Educational Designer van februari 2024 verschenen
Educational Designer is een blad van en voor ontwikkelaars van onderwijs in wiskunde en in sciencevakken, met veel aandacht voor didactisch onderzoek en implementatie-onderzoek rond onderwijsmateriaal in ontwikkeling. Issue 16 van Educational Designer (februari 2024) bevat de volgende artikelen. Numerical Methods – A Curriculum Mystery (Charles Lovitt) Multidimensional Science Assessment: Design Challenges and Technology Affordances…
Tekst drievoudige oratie ‘Paden naar innovatief bèta-onderwijs’ gepubliceerd
| PO | VO | MBO | Drie hoogleraren in STEM-onderwijs (Science, Technology, Engineering, Mathematics) hielden op 7 maart 2024 samen hun oratie aan de TU Eindhoven: Nienke Nieveen, Jan van der Veen en Esther Ventura-Medina. De titel luidde Pathways to innovative STEM education; de oratie is ook in het Nederlands verschenen: Paden naar innovatief bèta-onderwijs. Voorafgaand aan de oratie organiseerden…
Netwerk Lerarenopleiders Digitale Geletterdheid
| PO | Landelijke samenwerking opleidingsdocenten van de Pabo w.b. digitale geletterdheid hashtag#NLDG op linkedin Contactpersoon: Gerard Dummer Tijdens Velon 2024 presenteerde dit netwerk leeruitkomsten w.b. digitale geletterdheid voor de pabo (een rondetafelbijeenkomst). Leergebied digitale geletterdheid 1. Je ontwerpt zelfstandig betekenisvol onderwijs voor het leergebied digitale geletterdheid voor je klas, voert dit uit en evalueert dit 2….
Kennis van leerlijnen rekenen – Leerkrachten basisonderwijs gezocht!
| PO | Leerkrachten basisonderwijs gezocht! Onderzoek (voorjaar 2024) naar de kennis van leerlijnen bij rekenen, onder leerkrachten basisonderwijs Onderzoekers uit Leiden: Marian Hickendorff, Emilie Prast masterstudente Rianne Koot De vragenlijst.
PISA-VET -> nadenken over mbo en wat daar nodig is w.b. ‘bèta-vaardigheden’
| MBO | International Vocational Education and Training Assessment PISA-VET, een initiatief van de OECD. Zie ook Pisa. The PISA-VET assessment project supports countries in strenghtening their skills systems by developing, piloting and implementing an internationally standardised assessment of outcomes of initial VET programmes, the analysis of the results of which will enhance comparative policy insights on…
Beroepsbeeld bèta-docent
Beroepsbeeld bèta-docent Binnen ELWIeR/Ecent is er de nodige aandacht voor het beroepsbeeld van de (bèta-)docent, omdat we graag zuinig zijn op deze docenten! Misschien werkt dat anders uit voor rekenen/wiskunde dan voor natuurwetenschappen en techniek, en het ziet er zeker anders uit w.b. een basisschool-docent ten opzichte van een docent voortgezet onderwijs. Invalshoeken Wanneer we…
Reflectiewijzer Peil.Digitale geletterdheid
Naar aanleiding van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde (s)bo (maart 2024) is bij de Inspectie van Onderwijs uitgegeven de Reflectiewijzer Digitale geletterdheid. Deze reflectiewijzer is voor schoolteams een hulpmiddel om in gesprek te gaan over (de kwaliteit van) het onderwijs in digitale geletterdheid op uw school. Voor het voeren van dit gesprek kunt u de…
Wiskunde B dag 2024
De Wiskunde B-dag is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde B in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Save the date: 22 november 2024 Lees meer
Scaffolding small groups’ mathematics learning
Sharon Calor Scaffolding small groups’ mathematics learning, thesis UvA, 10 april 2024, 14:00 S. M. Calor. (2024). Scaffolding small groups’ mathematics learning (PDF), Faculty of Social and Behavioural Sciences (FMG) (pp. 198). Amsterdam: University of Amsterdam. Centrale vraag: Wat is het effect van docent-ondersteuning bij wiskundige discussies in kleine groepjes? Verhoogt dit het wiskundige kennisniveau…
Wiskunde A-lympiade 2025
De Wiskunde A-lympiade is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde A in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Save the date voor 2024-2025 22 november 2024, voorronde!
Conferentie 2025 – Educating the Educators
Μay 8 – 9, 2025, St Raphael Hotel Limassol, Cyprus icse.eu/educating-the-educators International Conference on approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education Call for proposals: September 2024 Deadline for submission of proposals: 4th November 2024 Research, policy, practice Join us from May 8th to May 9th, 2025, in the beautiful city of Limassol,…
ICSE annual meeting, maart 2024, Freiburg
A meeting of the International Centre for STEM Education (ICSE) Participerende landen bij deze sessie Vanuit Duitsland, Griekenland, Kroatië, Litouwen, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Turkije en Zweden kwamen onderzoekers en lerarenopleiders uit het gebied van STEM-education (wiskunde, natuurkunde, biologie, scheikunde, NLT) bij elkaar om nieuwe projectideeën te delen. Katja Maass presents figures of 10 years…
ICSE Summerschool 2024 in Praag
| VO | Een STEM education Summerschool ICSE Academy, voor 50 deelnemers. Van 28 juni tot 5 juli 2024, Praag, Charles University Download Flyer Vanuit het project ICSE Academy wordt dit initiatief genomen, speciaal richting docenten en docenten-in-opleiding (wis, na, sk, bio, inf.) Organisatie: Martin Bilek (hoogleraar chemie-didactiek, martin.bilek [at] pedf.cuni.cz), Karlova University, Faculty of Education The…
Conferentie taalgericht vakonderwijs 11-10-2024
| PO | VO | MBO | Conferentie van het Platform Taalgericht vakonderwijs Vrijdag 11 oktober 2024: Werkconferentie ‘Taalgericht de vakken in!’ Inschrijven Taal, leren, denken en lesgeven zijn in het onderwijs onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor leerlingen is het belangrijk dat zij naast goed taalonderwijs ook talige ondersteuning krijgen bij leren en denken in alle vakken. Op 11 oktober organiseert…
STEM22 werkmiddag
| PO | VO | MBO | . STEM 22 werkmiddag 5 juli 2024, 13:00-17:00, Utrecht De verschillende organisaties van STEM22 kwamen op 5 juli 2024 bij elkaar voor een werkmiddag, te Utrecht. Onderwerpen waren: samenwerking in STEM22 (federatie-vorm?), inventarisatie van lopende activiteiten (o.a., maar niet alleen ivm groeifondsprogramma’s) welkom, voorstellen visie en missie formuleren pauze uitwisseling met PTvT (vooral op…
STEM-platform Vlaanderen
| PO | VO | MBO | STEM-platform Vlaanderen Het STEM-platform is in 2012 opgericht door de Vlaamse overheid als hét adviesorgaan over het STEM-actieplan – ondertussen de STEM-agenda 2030- en alle STEM-materies. Het is een onafhankelijke groep experts, aangeduid door de Vlaamse regering, die hun kennis, ervaring en netwerk inzetten. Ze stellen doelstellingen en concrete acties voor, suggereren prioriteiten, werken…
Nieuwe concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap
concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap SLO heeft samen met het onderwijsveld conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap ontwikkeld. Op 6 maart 2024 nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst. Digitale geletterdheid Domein Kerndoel PO Kerndoel onderbouw VO A. Praktische kennis & vaardigheden 1. Digitale systemen 2. Digitale media en informatie 3. Veiligheid en…
Panama Conferentie 43 – 22 en 23 mei 2025
Panama-conferentie 22 en 23 mei 2025 panamaconferentie.sites.uu.nl Overzicht van Panama conferenties
Hedendaagse informatiebronnen – inventariserend onderzoek volwasseneneducatie
| VE | Het onderzoek “Het interpreteren en begrijpen van hedendaagse informatiebronnen” is uitgevoerd in het kader van de Onderzoeksagenda 2021 van het Expertisepunt Basisvaardigheden. Deze onderzoeks-agenda sluit aan bij de vraagstukken die aandacht nodig hebben in de volwasseneneducatie en een leven lang ontwikkelen. Het gaat om onderzoek naar kennis waarmee het werkveld verder kan. Lees verder….
Werken aan basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken
| VO | Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 26 september 2024, samen met andere vakverenigingen, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Meer info en inschrijven Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: Domstad Utrecht Verwijzingen Rekenbewust…
ZDM-Webinar – Mathematics and interdisciplinary STEM education: Recent developments and future directions
| PO | VO | MBO | Mathematics and interdisciplinary STEM education: Recent developments and future directions 27 maart 2024, 09.00 – 10.30 Moderator: Gabriele Kaiser (Editor-in-Chief of ZDM – Mathematics Education) Online (Zoom) We are delighted to invite you to a webinar organized by the editors of ZDM-Mathematics Education on the journal’s special issue ‘Mathematics and Interdisciplinary STEM Education’ edited…
Natuur, Wetenschap en Techniek-conferentie 2024
15 maart 2024 Natuur, Wetenschap en Techniek-conferentie ‘HET EI VAN COLUMBUS’ Download de programmakrant Ga direct naar het inschrijfformulier natuurwetenschapentechniek.nl Wil jij, net als Columbus, experimenteren en ontdekken? De natuur experimenteert al miljoenen jaren, de techniek laat ons (meestal) niet in de steek en wetenschap verwondert. Een oplossing voor iets moeilijks is soms juist eenvoudig. Tenminste, dat…
Bijeenkomst over examenprogramma’s vmbo biologie, nask1 en nask2
De examenprogramma’s van biologie, nask 1 en nask 2 worden op dit moment geactualiseerd, de eerste grote upgrade sinds meer dan 20 jaar. Voor deze actualisatie heeft de vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken hard input nodig. Zij wil graag weten wat volgens leraren in het vmbo in deze examenprogramma’s moet komen te staan, en wat er juist…
1h4teachers – webinar (engelstalig) over Hoe geef je les over duurzaamheid?
| VO | Sustainability education for Environmental Citizenship (Hoe geef je les over duurzaamheid? voertaal Engels) 28 maart 2024, 16:00-17:00, Een online 1h4Teachers ontmoeting Deze keer verzorgd door de Universiteit Utrecht Engelse pagina en inschrijven Abstract During this 1h4Teachers in STEM webinar, Michiel van Harskamp (Utrecht University) will discuss his experiences with implementing sustainability issues in science…
Vacatures expertisepunt rekenen-wiskunde
| PO | VO | MBO | Drie vacatures bij het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde Kom het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde versterken met onderzoek naar vernieuwingen bij rekenen-wiskunde in het po, vo en mbo! Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) is een door OCW geïnitieerd initiatief dat per 1 september 2023 voor een periode van vijf jaar van start is gegaan. De missie van ExpRW is om…
Vacature – vakexpert mens en natuur po
SLO is op zoek naar een nieuwe collega mens en natuur po. Ben jij op zoek naar uitdagend werk op het raakvlak van onderwijs, onderzoek en maatschappij? Misschien is deze vacature dan wel iets voor jou!
SLO: vacature expert rekenen en wiskunde po
SLO is op zoek naar een nieuwe collega rekenen en wiskunde po. Ben jij op zoek naar uitdagend werk op het raakvlak van onderwijs, onderzoek en maatschappij? Misschien is deze vacature dan wel iets voor jou!
Twee-en-twintig jaar Grote Rekendag – een belangrijke jaarlijkse impuls
| PO | Op 22 maart 2024 werd de twintigste Grote Rekendag georganiseerd, twintig jaar na eerste Grote Rekendag in 2004 (en een tryout in 2003). Eerst staan we stil bij de twee-en-twintigste versie, en daarna nog even kort bij die afgelopen jaren. De gegevens gesnapt – Grote Rekendag 2024 Een kleine 1000 basisscholen deden dit keer…
Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2024-2026
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
Chemie aktueel en Actuele chemie
| VO | Een terugblik op 30 jaar Chemie Aktueel (1989-2019) en de periode Actuele chemie (2019-2023). Een schat aan artikelen en materialen Archivering in 2024 Via Ecent wordt in 2024 gewerkt aan het online zetten van de archieven van zowel Chemie Aktueel (1989-2019) als Actuele chemie (2019-2023). Klik hier voor de tussenstand. Informatie: Lesley de Putter…
U-Talent conferentie
| VO | Lessen voor een Hoopvolle Toekomst | Conferentie over Duurzaamheidsdidactiek u-talent.nl/docenten/conferentie/ 12 april 2024, Utrecht. De jaarlijkse U-Talent conferentie voor docenten, toa’s en schoolleiders is een dag met verschillende workshops, lezingen en activiteiten die mogelijkheid bieden om je verder te professionaliseren in het onderwijs, en in jouw vak van expertise. De Conferentie is voor docenten…
AI4K12 – Artificiële intelligentie en onderwijs
| PO | VO | MBO | ai4k12 = Artificiële intelligentie voor het onderwijs van k-12 (4-18 jaar). ai4k12.org In dit (USA) project (met financiele ondersteuning van de NSF): ontwikkelt men richtlijnen w.b. artificiële intelligentie voor onderwijs 4-18 jaar brengt men bronnen op dit gebied bij elkaar in een online repository voor direct gebruik wordt samengewerkt tussen docenten, onderzoekers, ontwikkelaars e.a….
Rapport Peil.Digitale Geletterdheid einde basisonderwijs
| PO | Op vrijdag 15 maart presenteert de Inspectie van het Onderwijs het rapport van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde basisonderwijs. Dit peilingsonderzoek brengt in kaart hoe vaardig leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs zijn op het gebied van digitale geletterdheid, en met name de digitale informatievaardigheden. Onderzocht is hoe de kenmerken van het onderwijs,…
Beroepsbeeld wiskundedocent – meetup
| VO | MeetUp NVvW 30 januari, 19:30 https://www.nvvw.nl/2024/01/beroepsbeeld-wiskundeleraar/ We hebben een prachtig beroep, er wordt dan ook veel over ons geschreven. Maar er is maar één groep mensen die weet wat het beroep echt inhoudt: wij zelf. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan het beroepsbeeld leraar, maar de NVvW heeft de indruk dat de wiskundeleraren…
Mathematical Cognition and Learning Society
| PO | VO | MBO | MCLS – organization to promote the communication of scientific research on mathematical cognition and learning, and advance the study of its typical and atypical development, neural substrates, genetic and environmental influences, cultural variation, and malleability. the-mcls.org Conferentie 2024 Washington DC, 26-28 juni 2024 History The MCLS is indebted to Dan Berch for his inspiration…
PO: Begeleidersnetwerk rekenen-wiskunde
Iedereen die scholing verzorgt en zich herkent in de vragen van het Begeleidersnetwerk rekenen-wiskunde primair onderwijs is van harte welkom. Via begeleidersnetwerk-rw@kpnmail.nl mail meld je je officieel aan of af. Geef bij je aanmelding jouw naam en de naam van de organisatie door die op de factuur vermeld moet worden. Je ontvangt dan een persoonlijke…
AI op school
| VO | Project AI (artificiële intelligentie) Op School o.a. i.s.m. de Universiteit van Gent dwengo.org/aiopschool Artificiële intelligentie (AI) komt volop aan bod in de media. Populaire thema’s zijn: chatbots, zelfrijdende auto’s, virtuele assistenten en het verlies aan jobs. AI-systemen dringen meer en meer onze wereld binnen. AI Op School is een project dat ontstaan is uit…
Conferentie aansluiting po-vo (rekenen/wiskunde) op 13-3 a.s.
| PO | VO | PO/VO: Conferentie ‘Overgang PO-VO’ Voor wie: Rekencoördinatoren, leraren bovenbouw po en leraren rekenen en/of wiskunde onderbouw vo die graag werken aan een goede overgang van po naar vo Datum: 13 maart 2024 Locatie: Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht Url: Info en inschrijven Rekenen en wiskunde van po naar vo SLO organiseert samen met de…
ELWIeR Onderzoeksgroep – 23 april 2025
Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep 23 april 2025 Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst…
ELWIeR Onderzoeksgroep – 6 februari 2025
Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep 6 februari 2025 Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst…
ELWIeR Onderzoeksgroep – 11 december 2024
Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep 11 december 2024 Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst…
ELWIeR Onderzoekgroep – 17 oktober 2024
Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep 17 oktober 2024 Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst…
ELWIeR onderzoeksgroep – 11 september 2024
Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep 11 september 2024 Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst…
Kennisatelier basisvaardigheden en gecijferdheid
| VE | Kennisatelier basisvaardigheden en gecijferdheid 13 februari 2024, 10:00-11:30 inschrijven Cijfers vormen de basis van ons functioneren. Maar wat als deze basisvaardigheid ontbreekt? 1 op de 6 volwassen Nederlanders heeft moeite met gecijferdheid, wat de kans op kwetsbaarheid vergroot. Financiële problemen, beperkte kansen op de arbeidsmarkt en een slechtere gezondheid zijn veelvoorkomende gevolgen. 🔍 Ontdek…
Conferentie Meda 2024
| PO | VO | MBO | Confereentie – Mathematics education in the digital age Meda 4, September 3-6, 2024 University of Bari Aldo Moro, Bari, Italië First announcement Teaching, learning and assessment practices within all phases of mathematics education have dramatically changed due to global pandemics and the increasing dependences on digital technologies across education systems. Meanwhile, the field has…
ICME – 15 – Come and be counted (conferentie 2024)
| PO | VO | MBO | 7-14 juli 2024 in Sydney, Australië. icme15.org/ The International Congress on Mathematical Education is the largest international conference on mathematics education in the world. This quadrennial event is organised under the auspices of the International Commission on Mathematical Instruction and explores current global trends in mathematics education research and mathematics teaching practices at all…
Leidraad mbo en rekenen/gecijferdheid
| MBO | Belangrijk onderdeel van de leidraad mbo en rekenen/gecijferdheid is om docenten en andere betrokkenen te voorzien van een overzicht van wat er wetenschappelijk onderzocht is en wat de tendensen en thema’s zijn in dat onderzoek rond rekenen en gecijferdheid in mbo. Project 2024 (NRO, Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht, e.a.) Een eerste aanzet van zo’n…
Vacature – hoogleraar wiskunde-didactiek
| PO | VO | MBO | Aan de Groep Wetenschap en Technologie, Faculteit Wetenschappen, Departement Wiskunde, van de KU Leuven is er een vacature in het zelfstandig academisch personeel in het domein van de wiskundedidactiek. Meer info Wij zoeken een dynamische en gemotiveerde medewerker met een uitstekend dossier die onderzoek verricht in de wiskundedidactiek en waarvan de onderwijsopdracht zich situeert…
1h4teachers – webinar (engelstalig) over ChatGPT in het onderwijs
| VO | ChatGPT in het onderwijs, 29 januari 2024, 16:00-17:00, Een online 1h4Teachers ontmoeting Deze keer verzorgd door Oliver Strasser, PH Freiburg, Duitsland Inschrijven Zoom link 29 januari “AI in the Classroom? How ChatGPT can support STEM Teachers” is a workshop within our new series 1h4teachers in STEM focused on the practical application of AI in…
Sociaal werk en gecijferdheid
| VE | Sociaal werk en gecijferdheid Project in 2024 (HU, UU, ECBO) In opdracht van het expertisepunt basisvaardigheden Aanleiding In dit onderzoek richt men zich op sociaal werk en basisvaardigheden, waarbij gecijferdheid, het vaardig kunnen omgaan met de kwantitatieve kant van de wereld, als basisvaardigheid, centraal staat. Sociaal werkers komen in hun werksituatie regelmatig problemen tegen…
Dice – Development and InterCultural Education
| PO | Development &Intercultural Education (DICE) Iers project 2003-2023, gericht op lerarenopleidingen basisonderwijs In 2023 kwam er een boek uit met bronnen. Project Het DICE-project is gericht op het ontwikkelen en uitbreiden van stafcapaciteit en expertise in de vier partnerinstellingen en het verankeren van ontwikkelingseducatie en intercultureel onderwijs als essentiële elementen van de initiële lerarenopleiding op…
Docentennetwerk biologie (vohonetwerken) komt twee keer bij elkaar
| VO | Beta-partners en U-Talent organiseren samen twee bijeenkomsten (16-1 en 4-4), 16:00-20:00 Meer info en inschrijven Docentenactiviteit biologie Utrecht en Amsterdam Hoe breng je als docent de grote variatie aan rollen van organismen onder de aandacht bij de leerlingen? Hoe maak je iets dat zo klein en voor sommigen weerzinwekkend is, interessanter, inzichtelijk en zichtbaar?…
Ease, basisscholen gezocht voor een duurzaamheidsproject
| PO | Het EASE-project: Education assembly for a sustainable Europe In gesprek over duurzaamheid in de klas! project voor de bovenbouw basisonderwijs Geef je les in de bovenbouw van het basisonderwijs en ben je geïnteresseerd? We gaan graag in gesprek over de mogelijkheden. Je kunt contact opnemen met Peter Bom voor meer informatie. E-mail: p.l.bom [at]…
Aan de slag met open leermateriaal
| PO | VO | MBO | Training: aan de slag met open leermateriaal Aangeboden door openleermateriaal.nl Data: 15-1-2024, 27-2-2024, 10-4-2024 14:00-17:30 Lees meer inschrijven Zie ook info op Ecent.nl.
Bijeenkomst mbo rekenen/gecijferdheid voor opleiders en nascholers
| MBO | Bijeenkomst 2 februari 2024, 13:00-15:00, Woerden, MBO raad Voor opleiders en nascholers die betrokken zijn bij het rekenen in het mbo, vanuit hogescholen en andere organisaties. Aanleiding Het is duidelijk dat steeds meer mbo instellingen hun onderwijs wat betreft de nieuwe rekeneisen goed willen inrichten, met betrokken en goed opgeleide docenten. De lessen moeten…
Opleidingsmodules voor STEM onderwijs van het ICSE consortium
| PO | VO | MBO | in samenwerking met elwier/ecent en vo-ho-netwerken Gratis Modules ICSE Academy voor de lerarenopleiding en nascholing (wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, informatica). Vier modules Onderzoekend leren – Learning by inquiry; Socio-scientific issues and Interdisciplinarity Diversiteit en inclusie – Diversity and Inclusion Technologie – STEM in a digital era Europese dimensie – STEM in Europe Pilots In…
Girl STEM-power, verslag bijeenkomst in Utrecht
| VO | Op donderdag 30 november 2023 heeft U-Talent, een van de voho-netwerken, weer een GirlsClub WIN bijeenkomst georganiseerd (meisjes van U-Talent scholen, 2/3 h/v. Elke bijeenkomst combineert men minimaal twee schoolvakken. Deze keer waren dat wiskunde en informatica. Het thema was ‘patronen’, deze gingen de meisjes ontdekken, ontwikkelen en programmeren. Super gaaf! Een verslag We…
Resultaten Pisa 2022
| VO | Op 5 december 2023 kwamen de resultaten beschikbaar van Pisa 2022 Rapport Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht Een internationaal vergelijkend onderzoek onder 15-jarigen (OECD’Program for International Student Assessment) Algemeen Voor zowel Wiskunde als Natuurwetenschappen is er een dalende trend. Op basis van de PISA-data kan onvoldoende worden vastgesteld of en in hoeverre de pandemie en…
Impact – project onderwijs over duurzaamheid en klimaatverandering
| VO | IMP>ACT : Impact assessment for action competence Project – 01.01.2024 to 31.12.2027 impactforaction.eu IMP>ACT aims to better understand and provide recommendations on how to measure what learners actually learn in sustainability and climate change education (SCCE). Central to achieving this goal is the development and validation of the IMP>ACT assessment framework for users in…
Conferentie lerend netwerk rekenen mbo
| MBO | Conferentie Lerend Netwerk Rekenen Deze conferentie geeft een tussenstand van wat ROC’s samen (en met anderen) rondom rekenen hebben aangepakt en opgelost. kennispunt taal en rekenen Save the date 5-6-2024 (toegankelijk voor de docenten uit de betrokken netwerken). Een follow-up conferentie op 27 novembert 2025 zal openstaan voor andere docenten en ROC’s. Lerend Netwerk…
Conferentie Lerend Netwerk MBO
| MBO | Conferentie Lerend Netwerk Rekenen Deze conferentie sluit een periode van twee jaar af (2024-2025), en laat zien hoe de ROC’s samen (en met anderen) vraagstukken rondom rekenen hebben aangepakt en opgelost. kennispunt taal en rekenen Vrijdag 28-11-2025 Lerend Netwerk Tot eind 2025 zullen 32 onderwijsteams in vier regio’s rekenonderwijs ontwikkelen op basis van een…
Expertisepunt rekenen-wiskunde
| PO | VO | MBO | Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (exprw.nl) is een netwerk van kennis en expertise op het gebied van reken-wiskundeonderwijs. Expertisepunt rekenen-wiskunde (exprw.nl) Doel Het doel van het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) om de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs in Nederland duurzaam te bevorderen is in lijn met en een operationalisering van het Masterplan Basisvaardigheden voor wat betreft het reken-…
Onderwijskennis – digitale geletterdheid – mediawijsheid
| PO | VO | MBO | Digitale geletterdheid – mediawijsheid Hogeschool Utrecht – Elwin Savelsbergh, Geertje Damstra, Milena Spaan, e.a. Onderwijskennis.nl, een initiatief van NRO, probeert een link te maken tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Op 10 november 2023 werd de pagina Digitale geletterdheid – mediawijsheid gepubliceerd: “Leerlingen groeien op in een wereld die permanent online is. Ze hebben toegang…
Denkklassen creëren – Building thinking classrooms
| VO | Hoe krijg je je leerlingen aan het denken (in de wiskunde-lessen)? Peter Liljedahl heeft zijn 15 jaar onderzoek met deze centrale vraag vertaald in een praktische gids over hoe je naar een denkklas kunt toewerken. In Nederland zijn deze denkbeelden opgepikt, o.a. door buildingthinkingclassrooms.nl. Nederlandstalige website, nascholing Anno 2024 is er de website buildingthinkingclassrooms.nl,…
Gecijferdheid in mbo van Kennispunt MBO Taal en Rekenen
| MBO | Conferentie Gecijferdheid van het Kennispunt MBO Taal en Rekenen en Coöperatie Examens MBO met aandacht voor de Lerende Netwerk Rekenen MBO, voor iedereen die betrokken is bij het rekenonderwijs in mbo. In ruim dertig workshops en lezingen komen alle kanten van gecijferdheid en rekenexamens aan bod. Natuurlijk is er ook veel ruimte om te…
WvM Publicatie nr.6 – Cobb en Yackel, een analysekader voor reken-wiskundeonderwijs
een internationaal perspectief op reken-en wiskundeonderwijs Nr. 6 Cobb en Yackel, een analysekader voor reken-wiskundeonderwijs (1989, 1996). download pdf Koeno Gravemeijer van de Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreef er een reflectie bij : In deze bijdrage aan de serie worden drie artikelen van Paul Cobb en Erna Yackel besproken: Cobb, P., Yackel, E., & Wood,…
Scholen (po en vo) gezocht om zich te buigen over de conceptkerndoelen
| PO | VO | Scholen gezocht voor regiobijeenkomsten (jan-maa 2024). Door mee te doen kan er nog input geleverd worden voor de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde. Nu de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde zijn opgeleverd, is het tijd om scholen te raadplegen en in gesprek te gaan met onderwijsprofessionals over de bruikbaarheid in de onderwijspraktijk. Daarom is SLO voor…
Vereniging van lerarenopleiders Nederland (Velon)
Vereniging van lerarenopleiders. Voor Vlaanderen is dit de VELOV. Velon en ELWIeR/Ecent In 2024 is nadere afstemming en samenwerking gezocht tussen de besturen van VELON/VELOV en ELWIeR/Ecent, en er zijn enkele speerpunten afgesproken. ELWIeR/Ecent als special interest group binnen Velon/Velov Dit wordt verder uitgewerkt, en er wordt op beide websites een vorm voor gevonden Conferenties…
Leerpunt
leerpunt.be Vlaanderen Leerpunt ontwikkelt en ontsluit wetenschappelijk onderzoek lerarenteams, om zo de klaspraktijk te versterken.
Doe eens een WiTje samen met je studenten – Wiskunde in Teams
| VO | Een “WiTje’ is een kleinere variant van Alympiade, B-dag, OWD opdrachten. Wat zijn WiTjes? WiTjes zijn korte modelleer- of onderzoeksopdrachten, bedoeld voor één les, gebaseerd op opdrachten van de Wiskunde A-lympiade, de Wiskunde B-dag of de Onderbouw/VMBO Wiskunde Dag: de opdrachten van Wiskunde in Teams. WiTjes – en grotere opdrachten – in de lerarenopleiding…
Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken
| VO | Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 27 maart 2024, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: Nieuwegein) Kosten: Leden van…
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie 10 januari 2024 Inschrijven Hoe begeleid je scholen tot een gedragen visie op Wetenschap & Technologie (W&T)? Een visie vormt de basis voor het geven van onderwijs in W&T. Gezamenlijk tot een gedeelde visie komen, zorgt ervoor dat een team goed onderwijs geeft vanuit een gezamenlijk kader. Deze masterclass is…
Werken aan basisvaardigheden wiskunde in alle vakken
| VO | Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 23 januari 2024, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW (Er is nog een zelfde conferentie gepland op 27 maart a.s.). Praktisch Tijd:…
Doorlopende support vanuit ELWIeR en Ecent voor alle betrokken lerarenopleiders e.a. in 2024
Een bericht vanuit de stuurgroep Ecent/ELWIeR. Dit bericht is in zekere zin ‘complementair’ t.o.v. het bericht ‘Geen conferentie ELWIeR/Ecent 2024‘. Bericht vanuit de stuurgroep ELWIeR/Ecent Oktober 2023 Beste mensen, ELWIeR en Ecent hebben zich de afgelopen jaren ‘genesteld’ als een landelijk expertisenetwerk w.b. de lerarenopleidingen wiskunde en science. Als stuurgroep Ecent/ELWIeR werken we, samen met…
Geen conferentie ELWIeR/Ecent 2024
Een bericht vanuit de stuurgroep Ecent/ELWIeR. Dit bericht is in zekere zin ‘complementair’ t.o.v. het bericht Doorlopende support vanuit ELWIeR en Ecent voor alle betrokken lerarenopleiders e.a. in 2024. Bericht vanuit de stuurgroep ELWIeR/Ecent Oktober 2023 Beste mensen, We geven even een toelichting op het niet doorgaan van de ELWIeR/Ecent conferentie. Het is behoorlijk ’turbulent’…
Design research in mathematics education
Open lectures on design research in mathematics education More info Over the last decades, we have seen a growing variety of design-oriented research approaches emerging under various names—such as design experiments, design research, design-based research, and educational design research. As a generic term, we use Design Research to acknowledge the differences between the various approaches….
Feedback and Assessment in Mathematics Education
Fame 2024, an ERME topic conference 05-07 June 2024 Utrecht, The Netherlands uu.nl/fame First Announcement. Abstract Assessment is pervasive in the teaching and learning of mathematics at any educational level though often its impact on the students’ and teachers’ experiences is under-estimated. With this ERME topic conference we wish to sharpen the focus on the…
Dissertatie Rayendra Bachtiar – Animated reasoning
Rayendra Bachtiar Animated reasoning Supporting Students’ Mechanistic Reasoning in Physics by Constructing Stop-Motion Animations Universiteit Utrecht maandag 6 november 2023 van 14:15 tot 15:15 meer info Abstract Mechanistic reasoning (MR), which is a form of causal reasoning, is an essential aspect of science education. To support students in developing MR, students in this series of…
Vacature – Clustermanager bèta CvTE
Functieomschrijving: De clustermanager exacte vakken havo/vwo binnen de afdeling Voortgezet onderwijs van het CvTE: stuurt meerdere vaststellingscommissies centrale examens exacte vakken havo/vwo aan; voert de regie over de ontwikkeling van (nieuwe) examens en de implementatie van vernieuwingen binnen het eigen cluster van vakken; voert de regie over de examencyclus binnen het eigen cluster; draagt bij…
Velon congres 2024
De congresorganisatie nodigt je van harte uit om een bijdrage te leveren aan het Velon Congres 2024. Tot en met woensdag 1 november 2023 is het mogelijk om een bijdrage in te dienen. veloncongres.nl/abstracts-2024
Professionalisering lerarenopleiders mbo, bijeenkomst
Op dinsdag 14 november organiseren het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren, de MBO Raad, de Vereniging Hogescholen en ADEF een bijeenkomst over ‘Professionalisering lerarenopleiders mbo’. In de geactualiseerde gezamenlijke agenda ‘Meer Samen’ van de MBO Raad, VH en ADEF staat het Samen Opleiden centraal. Daarnaast is “Meer aandacht voor mbo in lerarenopleidingen” een van de…
CheckYourFuture
CheckYourFuture.nl is een verzamelplatform om leerlingen en studenten te helpen bij het opdoen van inspiratie voor hun studiekeuze en loopbaanoriëntatie. 2024 (pilotjaar), met steun van het outreachfonds (betadecanen). Algemeen Een goede studiekeuze komt voort uit een moment van inspiratie en nieuwsgierigheid. Leerlingen hebben daar veel concrete voorbeelden en rolmodellen voor nodig. In plaats van te…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2023)
Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnt telkens een verdiepende bijlage onder de titel Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. In het septembernummer 2023 verschenen: Keijzer, R. (2023). Studielast en contacttijd rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs (2009-2023).Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 43(1), 41-48. Van Emelen, E.E.J & Dexters, M. (2023). Het mooie wiskundige bouwwerk als…
Platform Samen Opleiden
platformsamenopleiden.nl Binnen het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren bundelen schoolbesturen, scholen en lerarenopleidingen hun krachten om samen een duurzame inrichting van opleiding én professionalisering voor leraren te realiseren. Het Platform zet zich in voor versterking van de samenwerking tussen besturen, scholen en lerarenopleidingen in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs rond dit thema. platformsamenopleiden@poraad.nl platformsamenopleiden@vo-raad.nl
Kerndoelen rekenen-wiskunde
Definitieve concept kerndoelen Nederlands en rekenen-wiskunde SLO, versie Najaar 2024 (‘definitieve concept… ‘). Op basis van het onderwijs-kamerdebat van 16 oktober 2024 lijkt het er op dat de invoering vertraagd zal worden met een jaar vanwege het regeerakkoord waarin is vastgelegd dat er ‘minder kerndoelen’ moeten worden vastgesteld. Te hopen is dat de ‘kern’ dan…
U4E
United4Education (U4E) is een collectief van betrokken onderwijsmensen, leraren, ouders, schoolleiders, onderzoekers, bestuurders en boven alles, de jongeren zelf. Samen doen we een oproep aan (nieuwe) politici om na de verkiezingen even geen (onderwijs)beleid te maken, maar juist op werkbezoek te gaan en de onderwijsmensen in heel Nederland te raadplegen om samen tot oplossingen te…
Lesmateriaal duurzaamheid
Lesmateriaal ontwikkeld in het kader van het project Duurzaamheidsvraagstukken in het bètaonderwijs. Zie ook het proefschrift (2023: Michiel van Michiel van Harskamp: Ask, find out and act). De zes lesmodules zijn ontwikkeld tijdens de Lesson Study cycli van Burgerschapsvorming rond duurzaamheidsvraagstukken in het bètaonderwijs. De modules zijn bruikbaar in de onderbouw van het VO. Mogelijk…
Inge Molenaar – oratie Mens-AI samenwerking in het onderwijs: De hybride toekomst
Inge Molenaar is per 1 augustus 2023 benoemd tot hoogleraar Onderwijs en Artificiële Intelligentie aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Radboud Universiteit. Inaugurele rede – Mens-AI samenwerking in het onderwijs: De hybride toekomst Wil je de oratie bijwonen? Je bent van harte welkom op 26 september 2024 in Concertgebouw De Vereeniging in Nijmegen…
Mathematics and data education
A new approach to mathematical and data education. London: The Royal Society. De noodzaak van verandering – een nieuwe benadering van wiskunde- en gegevensonderwijs De Royal Society beschrijft in dit rapport (2024) enkele belangrijke tendensen in de ‘functie’ (en inhoud) van het wiskunde-onderwijs onder invloed van ontwikkelingen als: rol van data; rol van technologie. Abstract…
Mini-symposium Statistiekonderwijs
Vrijdag 22 september 2023 van 10.00 – 13.00 uur (inloop vanaf 09.30 uur) Locatie: Hogeschool Utrecht, Padualaan 101, Utrecht – Collegezaal 2.001 Meer info Wat zijn de laatste ontwikkelingen in statistiekonderwijs? Wil je meer weten over onderzoek naar statistische grafieken door Lonneke Boels? Of ben je geïnteresseerd in de rol van kunstmatige intelligentie bij de…
Npuls
| PO | VO | MBO | Npuls beweegt het onderwijs op de hartslag van innovatie Project met groeifondsgeld Surf, Ver. Hogescholen, MBO-Raad, NRO, Universiteiten van NL. npuls.nl Het onderwijs in Nederland is van wereldklasse. Als vervolgonderwijs hebben we de ambitie om deze voorsprong te behouden én te vergroten. Want: onderwijs is het motorblok van de samenleving. In tijden van snelle…