Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Kort

01 april 2019
// Kort

Effecten van straling en risico-afweging: een onderzoek naar kennis en attituden van leerlingen van 5-HAVO

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Eijkelhof, H. M. C. Wierstra, R. F. A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 4(1), 61-74 Download pdf This article describes research on pupils’ beliefs, interests and attitudes with regard to (applications of) ionizing radiation in…

// Kort

Conferentieverslag Conference report

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van, Aalst Licht, Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(2), 158-161 Download pdf

// Kort

Bespreking van proefschrift Marijn Meijer: Macro-meso-micro thinking with structure-property relations for chemistry Education

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Coenders, F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(2), 63-66 Download pdf Review of doctoral dissertation of Marijn Meijer: Macro-meso-micro thinking with structure-property relations for chemistry Education

// Kort

Docenten in onderzoek Рhet DUDOC-programma Teachers as researchers – The DUDOC-programme

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Knippels, M, Goedhart, M, Plomp, T. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2008 – 25(1), 51-70 Download pdf The DUDOC-programme, which started in September 2007, offers twenty secondary science and mathematics teachers the opportunity to complete a PhD…

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Nelissen, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 73-78 Download pdf

// Kort

Metaforen als taalkundig hulpmiddel bij het leren van wiskunde

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Dormolen, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(1), 1-15 Download pdf In mathematics and in mathematics education people use many words and expressions, originating from non-mathematical contexts. Searle views a metaphor as a relation…

// Kort

Boekbespreking Book review

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Roon, P. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(3), 207-217 Download pdf

// Kort

Een gedifferentieerd practicum biologie voor de bovenbouw havo/vwo

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bierhof, M. J. Schouw, J. C. Smit, H. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1984 – 2(3), 177-188 Download pdf A differentiated Biology Pactical Course for upper classes in secondary education

// Kort

Probleemoplossen in de bèta-vakken

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boersma, K. Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1994 – 12(3), 165-171 Download pdf

// Kort

Hoe begrijpen en gebruiken docenten van de schoolvakken natuurkunde, scheikunde en economie het wiskundige concept ‘afgeleide’

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vos, P. Den Braber, N. Roorda, G. Goedhart, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 37-62 Download pdf ow do teachers of physics, chemistry and economics understand the mathematical concept ‘derivative’. Mathematical concepts are used…

// Kort

Statistisch onderzoek door 3 havo; het leren van statistische onderzoeksvaardigheden

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Witterholt, M. Van Streun, A. Goedhart, M. Beijaard, D. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 31-58 Download pdf Learning of statistical investigation in 3 havo In mathematics education, investigative skills are trained more and more…

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Kievit, R. Timmermans, P. Van den Heuvel, G. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(1), 70-78 Download pdf

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Wubbels, Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(2), 162-166 Download pdf

// Kort

Bezinning op ‘verklaren’ in een scheikunde-onderwijssituatie

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vogelezang, M. J. Heijeler, R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(3), 216-227 Download pdf ‘To explain’ is often understood as a deductive activity based on laws. This is done in a context of philosophy of…

// Kort

Zijn natuurkundigen anders?

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(1), 3-24 Download pdf Do academic physicists, because of their profession, have certain characteristics in common? This question is being analysed in view of its possible relevance…

// Kort

Bespreking proefschrift Gjalt Prins: Teaching and learning of modelling in chemistry education. Authentic practices as contexts for learning

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Goedhart, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(1), 79-84 Download pdf Review of doctoral dissertation Gjalt Prins: Teaching and learning of modelling in chemistry education. Authentic practices as contexts for learning Prins, G. T. (2010)….

// Kort

Realistisch rekenonderwijs aan jonge kinderen onderzocht

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van den Brink, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(2), 100-120 Download pdf It is a principle of realistic instruction in general, and in particular with regard to arithmetic, to have children ‘realising’ their own…

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Riemersma, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(3), 236-240 Download pdf

// Kort

Boekbespreking Book review

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Vos, W. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(1), 75-78 Download pdf

// Kort

Boekbespreking Book review

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Wubbels, Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(2), 162-166 Download pdf

// Kort

Bespreking proefschrift Edwin van Lacum: Introducing Undergraduate Life Science Students to the Rhetorical Structure of Research Articles

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boersma, K. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 79-84 Download pdf Samenvatting Op 28 juni 2013 promoveerde Edwin van Lacum aan de Rijksuniversiteit Groningen op een proefschrift waarin hij verslag doet van zijn onderzoek dat…

// Kort

Proefschrift René Westra: Learning and teaching ecosystem behaviour in secondary education. System thinking and modeling in authentic practices

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kamp, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 127-132 Download pdf Review of doctoral dissertation of René Westra: Learning and teaching ecosystem behaviour in secondary education. System thinking and modeling in authentic practices

// Kort

Het effect van een sensitivering door een pretest op de verwerving van natuurwetenschappelijke begrippen. The effect of pretest sensitising on the acquisition of science concepts

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bos, F. A. B. H. Terlouw, C. Pilot, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2008 – 25(1), 25-50 Download pdf The design of effective instruction for concept learning in science subjects is necessary in Dutch secondary education,…

// Kort

Boekbespreking – Revisiting mathematics education – Freudenthal

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(3), 217-224 Download pdf Freudenthal, H. (1991). Revisiting Mathematics Education. China Lectures. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

// Kort

Sluiproutes of alternatieve wegen

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Broekman, H. G. M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 67-72 Download pdf In this contribution the author opposes the term "side-roads" (Dutch" ‘sluiproutes’, i.e. not officially permitted minor roads) introduced by Goffree c.s. whenever…

// Kort

Denkbeelden over radioactiviteit in de berichtgeving van Tjernobyl

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Eijkelhof, H. M. C. Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(1), 16-29 Download pdf Recent proposals for physics examination programmes at senior secondary level in the Netherlands include a rather large section on…

// Kort

Probleemoplossen in de bèta-vakken

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boersma, K. Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1994 – 12(3), 165-171 Download pdf

// Kort

Over rekenen, doen en weten – De ontwikkeling van schoolse impliciete en expliciete kennis over beweging op een hellend vlak

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Dooren, W. Ebersbach, M. Verschaffel, L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 21-35 Download pdf Calculating, doing and knowing – The development of academic implicit and explicit knowledge about movement on a slope Previous…

// Kort

Denkbeelden van leerlingen over gedrag van mens en dier en het onderzoeken daarvan

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Moolenbroek, A. Boersma, K. Th Waarlo, A. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 5-30 Download pdf Student ideas about human and animal behaviour and about behavioral research Behaviour is a key concept in…

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Streefland, L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(1), 59-69 Download pdf

// Kort

Commentaar

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Hondebrink, J. G. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(2), 167-169 Download pdf

// Kort

Een analyse van de ontwikkeling van het begrip ‘ENZYM’ in een leerboek voor het VWO

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Thijssen, G. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(3), 183-215 Download pdf Understanding in biology, as in any science, is made possible by the application of certain theoretical principles. Some of these principles are applicable to…

// Kort

Het opsporen van een stoichiometrische regel uit meetgegevens

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Jong, O. Hamaker, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(1), 25-35 Download pdf The search for stoichiometric rules from data In chemical education there is a trend to stimulate pupils to find out an…

31 maart 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2019)

Bij het maartnummer van het tijdschrift Volgens Bartjens werden twee artikelen gepubliceerd van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Het betreft: Hendrikse, H.P. (2019). Een ezel stoot zich in het algemeen… Reflectie naar aanleiding van de PME42 in Umeå, Zweden. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(4), 41-45. Oprins, B.A.M. & Keijzer, R. (2019). Meetkunst…

28 maart 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Hoger Onderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus Platform Wiskunde Nederland – 23 en 24 augustus 2019

Voor leraren in de exacte vakken aan havo, vwo, hbo leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2019 een vakantiecursus met als thema: “Deep Learning: Van meetdata via datarepresentatie naar voorspellen”. Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 23 augustus en zaterdag 24 augustus op het Centrum voor Wiskunde &…

15 maart 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie

Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert op vrijdag 24 mei een conferentie over crossovers in onderwijs, kunst, wetenschap en technologie. Met o.a. Forensic Architecture (ovb), Emer Beamer, Michiel Koelink, Michel van Dartel, Raoul Frese e.a. Datum: 24 Mei 2019 Tijd: 10.00 – 18.00 uur Locatie: Mediamatic Kosten: Deelname is…

12 maart 2019
// Kort

Onderwijsonderzoek in online boek

Hoe zorgt een leraar ervoor dat het werkgeheugen van leerlingen niet overbelast raakt? En hoe geeft een docent goede feedback? Deze en andere onderwijsvraagstukken worden beantwoord in Op de schouders van reuzen, een boek dat 24 wetenschappelijke kernartikelen uit de cognitieve en onderwijswetenschappen vertaalt naar de dagelijkse lespraktijk. Het boek is geschreven door UU-Onderwijswetenschappers Luce Claessens en Steven…

09 maart 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Terugblik Nationale Rekencoördinator Dag 2019

Tussenproduct curriculum.nu (ontwikkelteam r/w). Thema: De bouwstenen bedacht, en nu bouwen Domstad Utrecht, 8 maart 2019 160 bezoekers website conferentie In het plenaire deel hebben we gediscussieerd over de tussenstand van het project curriculum.nu en wat dit kan gaan betekenen voor het reken/wiskunde onderwijs. Zoals uit het plaatje hierboven blijkt heeft men in het ontwikkelteam…

03 maart 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

NVORWO jaarvergadering en studiedag 5 april 2019

Op vrijdag 5 april organiseert de NVORWO de jaarvergadering. Alle leden worden van harte uitgenodigd om deze vergadering bij te wonen. De jaarvergadering wordt gevolgd door een studiedag, die voor NVORWO-leden / abonnees van Volgens Bartjens gratis is. STUDIEDAG – ‘De Ideale Rekenles’ Aan de hand van workshops en lezingen onderzoeken we of de ideale…

25 februari 2019
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Vacature – Expert Mens & Natuur en technologie primair onderwijs

SLO heeft als landelijk kenniscentrum leerplanontwikkeling een unieke focus: de ontwikkeling van het curriculum in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs in Nederland. We ontwikkelen samen met het onderwijsveld de doelen, kaders en instrumenten waarmee scholen hun opdracht vanuit een eigen visie kunnen vervullen. We brengen praktijk, beleid, maatschappelijke ontwikkelingen en onderzoek samen. Onze expertise…

17 februari 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Panama Conferentie 2019

De 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde doen’ vond plaats op donderdag 31 januari en vrijdag 1 februari 2019. Ongeveer 200 pabo-opleiders, adviseurs, onderzoekers, leerkrachten e.a. troffen elkaar in Veldhoven. In twee dagen werd weer een ruim programma geboden dat interessant is voor de verschillende doelgroepen waar panama zich op richt. Drie plenaire sprekers kleurden de conferentie: Jonge…

16 februari 2019
Informatica // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Sectorplannen OCW 2019-2024

Via drie sectorplannen (bèta, techniek en ssh/socialsciences&humanities) investeert de overheid in de periode 2019-2024 in Nederlandse universiteiten (incl. TU’s) door het uitbreiden van de onderzoekscapaciteit en het aantrekken en behouden van (nieuw) onderzoekstalent. Tevens kan met een sectorplan een aantal overkoepelende doelen worden bereikt zoals: strategische samenwerking tussen de instellingen op onderzoeksgebied onderwijs, inclusief implicaties…

12 februari 2019
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Verduurzaming W&T in de Pabo ‘Onderzoekend en ontwerpend leren’

Inspiratie-bijeenkomst dinsdag 16 april 2019 (Domstad, Utrecht, 13:30-16:30) In vervolg op het project Wetenschap & Technologie in de pabo (pabo-web 2014-2017) wordt op 16 april 2019 een inspiratiemiddag georganiseerd: een inhoudelijke bijeenkomst rondom de verankering van W&T in de pabo. Er zullen inspirerende voorbeelden gepresenteerd worden van collega’s, we gaan in op de meest recente…

ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Toolkit Formatief Evalueren

De opbrengsten van drie leernetwerken van SLO en VO-raad rond het thema ‘formatief evalueren’ zijn beschikbaar in een online toolkit. Daar zijn instrumenten en publicaties te vinden om in de klas, op school en in de lerarenopleiding mee aan de slag te gaan met formatief evalueren. SLO en de VO-raad hebben in 2017 leernetwerken van…

29 januari 2019
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Onderzoeken en ontwerpen met 4- tot 14- jarigen

Een boek dat in de pabo lerarenopleiding niet mag ontbreken In het boek vindt u inspirerende ideeën die zich gemakkelijk laten uitvoeren in de eigen pabo-groep. Er zijn per leeftijdscategorie zowel voorbeelden van onderzoeken als van ontwerpen, inclusief maken. Daarnaast zijn er een aantal didactische intermezzo’s met praktische tips. Door het boek is zicht te…

24 januari 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // volwasseneneducatie // Kort

Common European Numeracy Framework

Erasmus+ project Website Het ontwerpen van een gemeenschappelijk Europees kader voor gecijferdheid (Common European Numeracy Framework) voor docenten, aanbieders van gecijferdheidscursussen, beleidsmakers en politiek verantwoordelijken. En het ontwikkelen van nascholingsmodules voor docenten die volwassenen rekenen en gecijferdheid geven. Relevantie algemeen Laaggecijferdheid is een groot maatschappelijk probleem. Meer dan 1 miljoen Nederlanders wordt in hun functioneren…

23 januari 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2019)

Twee nieuwe artikelen in de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens, Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek – zijn kosteloos beschikbaar. Hickendorff, M., Mostert, T.M.M., Van Dijk, C.J., Jansen, L.L.M., Van der Zee, L.L., & Fagginger Auer, M.F. (2019). Wat werkt (niet) in het reken-wiskundeonderwijs? Review van wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen het…

01 januari 2019
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskundige wereldoriëntatie – een onderzoek naar wiskunde bij kinderen

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

12 december 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie ‘Gamedidactiek: Hands on!’

Voor onderwijsprofessionals en trainers uit alle geledingen en onderwijsniveaus, organiseren Hogeschool Utrecht en Saganet op 23 januari 2019 de conferentie: ‘Gamedidactiek: Hands on!’ De bezoekers krijgen antwoord op vragen als: Wat voegt een spel toe aan jouw lessen? Hoe kun je spellen of games effectief inzetten in je les? En hoe kun jij mórgen met…

03 december 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Kort

Pabostudenten gezocht voor uitproberen oefenmateriaal voor de landelijke kennistoets rekenen

TORPEDO is een nieuwe digitale oefenomgeving met rekenopgaven op het niveau van de landelijke kennistoets rekenen, gericht op het ontwikkelen van probleemoplossend vermogen door terug te blikken op de opgavestructuur, oplossingsmanieren en het oplossingsproces van een gemaakte opgave. In de periode van 15 december tot 15 januari kunnen 300 pabostudenten deelnemen aan een proefronde. TORPEDO…

27 november 2018
Natuurkunde // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

U-Talent

Over U-Talent U-Talent is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en meer dan 40 partnerscholen uit de regio Utrecht. Het doel van U-Talent is om het regionale bètaonderwijs in het VO én in de bachelor van  het HO te versterken en de aansluiting tussen VO en HO te verbeteren. Sinds schooljaar 2017/2018…

26 november 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2018)

In november 2018 verschenen twee nieuwe artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. De artikelen kunnen kosteloos worden gedownload. Op den Kamp, R. (2018). Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten.Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(2), 41-46. Markusse, A. &…

Rekenen/Wiskunde (vo) // Middelbaar beroepsonderwijs // Kort

Practoraat rekenen mbo

Jurriaan Steen, practor Practoraat rekenenDe BVMBO (beroepsvereniging mbo) voert samen met een consortium van een aantal ROC’s bestaande uit Albeda, Deltion en het Summa College het project Rekenpractoraat uit. Wat is het Practoraat Rekenen? In juli 2016 is de rekenagenda vo/mbo opgesteld. Aanleiding hiervoor was dat in oktober 2015 besloten is om het meetellen van…

20 november 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature docent rekenen-wiskunde (0,6 fte) bij het instituut HAN Pabo

De Faculteit Educatie zoekt voor het instituut HAN Pabo voor de campus in Arnhem en in Nijmegen een Opleidingsdocent Pabo met als specifieke deskundigheid   Rekenen & Wiskunde  “In vertrouwen samenwerken aan leren en innoveren” Het instituut HAN Pabo wil kritische, lerende en nieuwsgierige professionals opleiden. We werken in de driehoek onderwijs, onderzoek en werkveld. Het…

19 november 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

W4Kangoeroe

  Het is een reken- en wiskundewedstrijd voor alle leerlingen vanaf groep 3 t/m vwo 6 (er zijn 5 verschillende versies) en bestaat uit 24 of 30 leuke, originele en creatieve vragen (van eenvoudige tot echte hersenkrakers). Al meer dan 145.000 leerlingen doen mee (op ca. 2300 scholen)! De leerlingen kunnen zowel individueel meedoen, als in…

14 november 2018
// Hoger Onderwijs // Kort

New book publication: Conducting Educational Design Research (2nd Ed.)

About the topic Educational design research blends scientific investigation with the systematic development and implementation of solutions to educational challenges. Empirical inquiry is conducted in real learning settings – not laboratories – to craft effective solutions to the complex challenges facing educational practitioners. At the same time, the research is carefully structured to produce theoretical…

13 november 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Verschenen: De Meetkunst van Albrecht Dürer

Al­brecht Dürer (1471–1528) was niet alleen een begena­digd schil­der en teke­naar. Hij was ook een gedre­ven liefheb­ber van de meetkun­de. In de laatste jaren van zijn leven schreef hij een lijvig meetkun­deboek ‘bestemd voor kunst­liefheb­bers’. Daarin laat hij zien dat hij veel heeft geleerd van de Griekse wiskun­digen uit de Oudheid.   De aanpak van…

09 november 2018
Taal // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Voortgezet onderwijs // Kort

Taalgericht W&T-onderwijs: de kracht van de combinatie

Ben je pabodocent natuur en techniek of taaldidactiek? Wil je jouw studenten op een eff ectieve manier kennis en vaardigheden aanleren met betrekking tot taalgericht W&T-onderwijs? Ben je, kortom, geïnteresseerd in de kracht van de combinatie van vakken? Meld je dan, samen met een collega, aan voor de cursus en het netwerk ‘Taal-gericht W&T-onderwijs: de…

06 november 2018
Wiskunde // Beroepsonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Nederlandse Skills Survey: vaardigheden op het werk

Voor rekenen/wiskunde (en waarschijnlijk ook wel voor stem-breed) is dit onderzoek interessant omdat hier ook rekenvaardigheden zijn meegenomen in het onderzoek. Van den Berg, E., Van Eldert, P., Fouarge, D. and Ter Weel, B. (2018). Taken en vaardigheden op het werk. Bevindingen uit de eerste en tweede Nederlandse skills survey (NSS). ROA rapport. Maastricht: ROA…

Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Statistiekonderwijs voor morgen

Bruin-Muurling, G., van Eerde, D., Van Galen, F., Gravemeijer, K. and Van Stiphout, I. (Eds.). (2018). Statistiekonderwijs voor Morgen. Utrecht: Wiskunde voor Morgen. Computers en andere digitale apparatuur hebben de wereld diepgaand veranderd. De werkgroep wiskunde voor Morgen pleit voor een fundamentele bezinning op de doelen van het onderwijs in die veranderende wereld. Statistiek wordt…

05 november 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Techniek (VO) // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Winterschool 2019 – Breng wetenschap de klas in

Op woensdag 23 januari 2019 wordt de 10e Winterschool georganiseerd. Tijdens deze feestelijke Winterschool komen drie succesthema’s uit de beginjaren van het WKRU terug. Dit jaar kun je als extraatje een kijkje nemen in één van de laboratoria van de Radboud Universiteit, bijvoorbeeld het vissenlab of het fMRI lab. Tijdens de Winterschool enthousiasmeren we leraren in…

29 oktober 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Kort

Boekpresentatie Design Research in Education – Arthur Bakker

Op 13 december 2018 was de boekpresentatie van Design research in education: A practical guide for early career researchers, geschreven door Arthur Bakker (Universiteit Utrecht). Locatie: Boothzaal, Heidelberglaan 3, de Uithof, Utrecht. Vanuit verschillende invalshoeken zal er aandacht zijn voor ontwerponderzoek. Hoe kan dit type onderzoek theorie en praktijk dichter bij elkaar brengen? Abstract boek Design Research…

19 oktober 2018
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Gepersonaliseerd online oefenmateriaal voor statistiek

          In universitair statistiekonderwijs zoals dat binnen veel bacheloropleidingen plaatsvindt, komt vaak in korte tijd een grote hoeveelheid theorie over statistiek aan de orde. Bij het uitleggen van nieuwe theorie wordt gebruikgemaakt van eerder behandelde stof, die studenten door het hoge tempo dikwijls nog niet goed beheersen. Om hen te helpen…

18 oktober 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Verslag 37e Panama-conferentie

Gezocht schrijver die co-auteur wil worden van het verslag van de 37e Panama-conferentie die op 31 januari en 1 februari plaatsvindt in Veldhoven. Als schrijver van het verslag draag je bij aan het vastleggen van de recente geschiedenis van het reken-wiskundeonderwijs. Informatie: Ronald Keijzer, R.Keijzer@ipabo.nl.

Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Digitale samenleving vraagt om wiskundig denken

Van smartphone tot ICT in de auto, digitale middelen spelen tegenwoordig een grote rol in onze samenleving. Deze tools geven vaak informatie met wiskundige kenmerken, zoals getallen, tabellen of grafieken. Denk bijvoorbeeld aan het overzicht van je datagebruik, een percentage genoemd in een nieuwsbericht, of de grafiek van de temperatuur in je weersvoorspellingsapp. Wiskundig denken…

16 oktober 2018
// Kort

Lesgeven, het brein en technologie

Dr. Zachary Walker, universitair hoofddocent aan het University College London Institute of Education (IOE) en schrijver van het boek “Teaching the Last Backpack Generation”, was 3 oktober te gast op het Freudenthal Instituut en gaf drie interactieve workshops over lesgeven, het brein en technologie: één voor studenten, één voor docenten en één voor genodigden. Hij…

15 oktober 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Kosteloos boek Grote Rekendag 2019 voor opleidingen en onderwijsadviseurs

Pabo-opleidingen en onderwijsadviesdiensten kunnen ook voor de Grote Rekendag 2019 een kosteloos boek aanschaffen. Voorwaarde hiervoor zijn: de aanvrager is verbonden aan schoolbegeleidingsdienst, is als zelfstandig onderwijsadviseur gevestigd of verbonden aan een hogeschool, per schoolbegeleidingsdienst of hogeschool wordt maximaal één boek verstrekt, de aanvrager gebruikt het boek in het aanbod naar scholen of studenten (maar…

08 oktober 2018
Techniek (VO) // Kort

Meet-ups in Tech: pabodocenten op bedrijfsbezoek

Pabodocenten krijgen een kijkje achter de schermen bij toonaangevende techbedrijven Dit schooljaar krijgen pabodocenten de prachtige kans om een kijkje achter de schermen te nemen bij één of meer toonaangevende techbedrijven. Zoals Vanderlande, TomTom, Signify en T-Mobile. Zo kunnen ze hun beeld van de technische beroepspraktijk verbreden en verrijken. De inschrijvingen zijn begonnen. Pabostudenten van nu gaan…

// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Pro-U Universiteit Twente van start

Pro-U Universiteit Twente van start ​Onder de noemer ‘Pro-U’ werken de vakgroep ELAN en het Pre-University programma (Pre-U) van de Universiteit Twente samen aan een palet van professionaliseringsactiviteiten voor medewerkers in het PO en VO. Pro-U biedt vanaf schooljaar 2018-2019 verschillende activiteiten aan waaraan je individueel of met collega’s kunt deelnemen. Aanbod Pro-U De activiteiten…

// Kort

Kom naar het TLL Herfstfestival op 30 november!

Ervaar hoe je kennisclips effectief inzet in je onderwijs. Ontsnap, als het je lukt, uit een educatieve escaperoom, of leer hoe je digitale tools als scalable learning en peerfeedback in kunt zetten in collegezaal of klaslokaal. Dit is een greep uit het programma van het Teaching & Learning Lab Herfstfestival op vrijdagmiddag 30 november voor…

Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Door Nieuwsgierigheid Leren

Er is in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het bevorderen van het onderwijs op het gebied van wetenschap en techniek. Het InterregV project Door Nieuwsgierigheid Leren brengt voor de leeftijdsgroep 3-12 jaar in beeld hoe leerkrachten en pedagogisch medewerkers in Gelderland, Limburg en Noord-Rijn Westfalen dat nu in hun praktijk vormgeven. De filmpjes op…

28 september 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (septembernummer 2018)

Bij het septembernummer van het tijdschrift Volgens Bartjens, verschenen twee artikelen in de verdiepende bijlage Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen kunnen gratis gedownload worden. In het septembernummer van 2018 vindt de lezer een tweetal artikelen over de lerarenopleiding basisonderwijs: Hendrikse, P. & Beekman, A. (2018). Haal ik de kennisbasistoets rekenen-wiskunde? Volgens Bartjens…

22 september 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Infographics

Een infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld. Dit kan voorkomen in de vorm van een kaart, grafiek, bord, instructieve tekening of een interactieve applicatie. Ze is bedoeld voor het overdragen van informatie, data en kennis. (Wikipedia) Een infographic kan voorkomen in de vorm…

20 september 2018
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Nieuwe Wiskrant

Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

19 september 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

European Journal of STEM Education

The European Journal of STEM Education (EJSTEME) is a triannual academic journal that analyses research related to STEM education. EJSTEME aims to stimulate the research about STEM education, of which the curriculum is still developing in Europe. Analysis and research is therefore needed to further extend the quality of STEM education. The main topics of…

13 september 2018
// Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie Formatief Toetsen – 21 november 2018

Tijdens deze conferentie leer je hoe jij formatief toetsen kan inzetten in jouw klas of implementeren op jouw school in het voortgezet onderwijs. Vanuit twee grootschalige onderzoeksprojecten (uitgevoerd door verschillende universiteiten en SLO) worden nieuwe inzichten gepresenteerd en ga je aan de slag met de instrumenten, handvatten en opbrengsten uit de projecten. De conferentie wordt…

10 september 2018
Scheikunde // Basisonderwijs // Kort

Conferentie ‘Droom, durf, doe’ over innovatie en de kracht van uitproberen

Voor: leerkrachten basisonderwijs, pabo-studenten en andere geïnteresseerden Datum: woensdag 14 november 2018 Tijd: 13:00 – 17:00 uur Locatie: De Haagse Hogeschool, Johanna Westerdijkplein 75, 2521 EN Den Haag Door fouten te maken, kun je innoveren Streven naar perfectie, de maatschappelijke norm, is meestal geen goede raadgever voor creatieve mensen. Risicomijdend gedrag leidt tot saaiheid en…

07 september 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Kort

Verschenen: Design Research in Education

Arthur Bakker, universitair hoofddocent aan het Freudenthal Instituut (Universiteit Utrecht), heeft een boek gepubliceerd: ‘Design Research in Education: A Practical Guide for Early Career Researchers’. Dit handboek bevat alle informatie die je nodig hebt om een ontwerponderzoeksproject op te zetten. In 290 pagina’s word je meegenomen in de verschillende onderzoeksmethoden die er zijn, welke vaardigheden…

Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

U-Talent leerlingen van het Cals College geven les op basisschool Vroonestein

Het Cals College en basisschool Vroonestein zijn dit schooljaar een bijzondere samenwerking gestart. Vijf U-Talent Academy-leerlingen hebben les gegeven aan groep 8-leerlingen, waarbij zij zelf de leerdoelen, werkvormen en planning hebben bedacht. Dit resulteerde in een scheikundige les waarin de groep 8-leerlingen een lavalamp en slijm hebben gemaakt. Alle leerlingen en docenten waren enthousiast!  …

06 september 2018
Natuurkunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Mobieltjes in de klas: van afleiding naar aanleiding. 3 oktober 2018

Op 3 oktober organiseren het Freudenthal Instituut en Hogeschool Windesheim een workshop door dr. Zachary Walker. Mobiele telefoons in de klas kunnen enorm afleiden. Leerlingen kijken er vaak op en zijn meer geboeid door de berichten van hun vrienden op WhatsApp en Instagram dan door de les die u zo zorgvuldig hebt voorbereid. Moeten we…

Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Handreikingen schoolexamen: handig naslagwerk

De handreikingen bij het schoolexamen van SLO bestaan sinds 2007 als papieren versies en pdf’s, maar sinds enkele jaren zijn ze interactief gemaakt en online te raadplegen. Ze zijn er voor alle vakken en alle schooltypen van het voortgezet onderwijs; de informatie hieronder heeft specifiek betrekking op de handreikingen voor de natuurwetenschappelijke vakken en wiskunde….

Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Kort

Masterclasses bij Bètapartners

Heb je altijd al een kijkje willen nemen binnen een groot bedrijf? En wil je weten hoe alle (bèta)vakken samenkomen in de werkzaamheden binnen een bedrijf? Meld je dan aan voor één van de masterclasses bij bedrijven die Bètapartners komend schooljaar organiseert! Er is een masterclass bij Shell (Technologie achter olie- en gaswinning) en Tata…

09 augustus 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

De Wiskundeclub

Word jij uitgedaagd door intellectuele puzzels, ook al duurt het lang voordat alle stukjes op z’n plaats vallen? Dan is de Wiskundeclub iets voor jou! De schoonheid van wiskunde Vanaf september 2018 start het Korteweg-de Vries Instituut voor Wiskunde aan de Universiteit van Amsterdam een wiskundeclub voor leerlingen uit klas 4, 5 en 6 VWO….

08 augustus 2018
Wiskunde // Kort

Vakantiecursus 2018: Cryptografie: wiskunde in het dagelijks leven

Welke wiskunde zit er in je broekzak? Daar vind je wellicht je portemonnee met pasjes en je mobiele telefoon. En daar zit best wel de nodige wiskunde in. Maar heb je die wiskunde echt “in je broekzak”? Het thema van de Vakantiecursus 2018 van Platform Wiskunde Nederland (PWN) is ‘Cryptografie: de wiskunde van het beveiligen van…

18 juli 2018
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Talentenkracht

TalentenKracht was een onderzoekprogramma (2006-2015) van zeven universiteiten naar de talenten van kinderen (3-14 jaar) op het gebied van wetenschap en techniek. Een en ander was opgezet om professionals en ouders de inzichten en instrumenten te geven voor deze talentontwikkeling. Fase 1: 2006-2011; Fase 2: 2012-2015 – enkele aio-onderzoeken. Direct naar het lesmateriaal (video’s, modules,…

10 juli 2018
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Summerschool voor studenten STEM in Vilnius, zomer 2019

Summerschool in Vilnius (Litouwen), in de periode 23-06-2019 tot 03-07-2019. Download Program Summerschool In het kader van het project IncluSMe (over diversiteit en multiculturaliteit in STEM onderwijs) We roepen alle lerarenopleidingen (2e en 1e graad) natuurwetenschappen en wiskunde op om hun studenten hier op te wijzen. Aankomende docenten in wiskunde en sciencevakken moeten leren omgaan…

09 juli 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Kort

Reken je Rijk

Op zater­dag 13 oktober 2018 organi­seert de werk­groep Geschie­denis van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren het symposi­um ‘Reken je Rijk’. Het symposi­um zal van 10:00 uur tot 16:00 uur plaats­vinden in verga­dercen­trum Domstad in Utrecht. Er zijn op het symposi­um vier lezin­gen: Over de geschie­denis van realis­tisch rekenen Lenin­gen ten tijde van de VOC Middel­eeuwse…

Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Kort

Onderwijs meets Onderzoek

Wat kunnen wiskundeonderwijs en onderwijsonderzoek voor elkaar betekenen? Deze vraag komt aan de orde tijdens de derde editie van de conferentie Onderwijs meets Onderzoek. Op donderdag 11 oktober organiseren de NVvW, het FI, SLO en HU de derde aflevering van de conferentie ‘Onderwijs meets Onderzoek’. Op deze conferentie gaan wiskundeleraren en onderzoekers van wiskundeonderwijs met…

05 juli 2018
Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Symposium ‘Road to reality’ 22 januari 2019

Vanwege de publicatie van de Nederlandse vertaling van “Road to Reality; a Complete Guide to the Universe” door professor Sir Roger Penrose organiseert het Institute for Advanced Study (IAS)(UvA, Amsterdam) samen met Meromorf Press een wetenschappelijk symposium en boekpresentatie op 22 januari 2019, Amsterdam. Roger Penrose is een Brits wis- en natuurkundige. Hij is emeritus…

29 juni 2018
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Terugblik zomerstudiedag elwier-ecent 22 juni j.l.

Op 22 juni waren er in het kader van de zomerstudiedag elwier-ecent twee sessies na elkaar, in de Uithof in Utrecht. De eerste sessie betrof een brainstorm om meer ‘open samenwerkingsopdrachten’ (denk aan ‘geïntegreerde wiskundige activiteiten’) te ontwerpen voor de wiskundelessen van het vmbo (zowel vmbo-bb/kb als vmbo-t). Dit gebeurde in het kader van de…

Wetenschap/Techniek (PO) // Kort

W&T Academie 2019

voor leerkrachten basisonderwijs (primair gericht op regio utrecht). Deze studie(mid)dag op 8-2-2019 (Utrecht) zal vooral gericht zijn op onderzoekend en ontwerpend leren en hoe leerkrachten dit zelf kunnen/hebben vormgegeven, natuurlijk in de context van wetenschap & technologie. De inschrijving gaat open na de zomer.

ELWIeR en Ecent als één STEM