Kort

ELWIeR conferentie van 18 mei -> een onmisbare schakel
Jij bent opleider rekenen/wiskunde bij de pabo of een 2e/1e graads lerarenopleiding. Wij zijn het voorbereidingsteam van de ELWIeR conferentie van 18 mei. Wij hebben met zorg, en met de hulp van vele collega-lerarenopleiders, een mooi programma kunnen samenstellen. Het thema ‘doorlopende leerlijnen’ komt tot uitdrukking in de openingslezing, en hangt natuurlijk samen met de…


Escher op reis – 28 april 2018 t/m 28 oktober 2018
M.C. Escher is een van de meest bekende kunstenaars van Nederland, maar wat niet veel mensen weten is dat hij uit Leeuwarden komt. Het Fries Museum brengt in 2018 een grootschalige tentoonstelling van zijn werk. Aan de hand van circa tachtig vroege en late originele prenten wordt zijn artistieke ontwikkeling van een technisch bekwame graficus tot…

Gezocht: nieuwe redacteuren de landelijke kennisbasistoets wiskunde voor de pabo
Het redactieteam ontwikkelt vragen voor de landelijke kennisbasistoets wiskunde voor de pabo. De volledige redactie bestaat uit vijf leden en vergadert drie keer per jaar. Als nieuw redactielid word je geschoold in het maken van nieuwe vragen en het aanpassen van oude vragen. Voor deze activiteiten wordt in totaal via de hogeschool (ten minste) 64…


Miniconferentie Gamification – 18 april 2018
Gamification is een relatief nieuwe ontwikkeling in het onderwijs waarbij spelelementen worden toegepast om je lessen leuker en effectiever te maken. Leerlingen raken door het spelen meer gemotiveerd hun lesstof door te werken en docenten hebben door goed kijken en luisteren tijdens het spel de kans om misconcepten vroegtijdig op te sporen en te behandelen….


Embodied cognition / Embodiment
‘Belichaamde cognitie’ (embodied cognition) is de theorie dat vele kenmerken van cognitie, al dan niet menselijk, worden gevormd door aspecten/eigenschappen van het gehele lichaam van het organisme. Internationaal is er de nodige aandacht voor onderzoek naar embodied cognition, zo ook in Nederland, bijv. bij deze groep ‘Embodied design’ embodieddesign.sites.uu.nl. Verwijzingen Abrahamson, D. and Bakker, A….


Wat hebben auto’s, sterren en algen gemeen? Slotevent van (i)STEM@school – maandag 28 mei 2018 – KU Leuven
Op 28 mei organiseren de Vlaamse universiteiten KU Leuven en de UA een slotconferentie over STEM-onderwijs n.a.v. het project STEM@school (stematschool.be) voor zowel beleidsmakers, scholen als onderzoekers. Wat hebben auto’s, sterren en algen gemeen? Slotevent van (i)STEM@school Inleiding 9.45 – 12.30 uur: PLENUM Plenum 1 (9.45 – 11.00 uur): STEM Integration in K-12 Education: Status,…

Netwerk pabo-opleiders natuur en techniek
Toekomstige leerkrachten leren lesgeven in N&T (ojw, wereldoriëntatie), dat is een vak apart. In het Netwerk pabo-opleiders natuur en techniek delen we nieuws, vacatures, inspiratie en alles wat we samen belangrijk vinden om ons onderwijs nog beter uit te voeren. We willen elkaar inspireren en motiveren om het beste uit onszelf en onze studenten te…


FYSICA 2018 – 13 april 2018
Alle fysici – van student tot professor, van docent tot wetenschapper, werkzaam in industrie of overheid, hbo of universiteit – zijn van harte uitgenodigd deel te nemen aan FYSICA 2018 op vrijdag 13 april. Het is nu het moment om in te schrijven, aangezien die datum snel dichterbij komt! Deze dag biedt een sterk natuurkundig…


Bèta-brede docentendag RUG – 13 april 2018
Op 13 april 2018 vindt de jaarlijkse bètabrede docentendag plaats met als centraal thema “Geef ze de ruimte”. (organisatie: RUG) In deze editie gaan we op onderzoek naar ruimte in de les, het curriculum, voorbeelden van onderwijsinnovaties en de rol van creativiteit en ‘D.I.Y.’ in het onderwijs. Laat u inspireren om uw eigen onderwijs vorm te geven…

Vacature docent-ontwikkelaar scheikunde bij U-Talent
Per 1 augustus 2018 is U-Talent op zoek naar een docent-ontwikkelaar scheikunde. Omvang: 0,3 fte In U-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en scholen uit de regio nauw samen aan kwalitatief goed bèta en techniekonderwijs voor havo en vwo. U-Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de…

Vacature docent-ontwikkelaar wiskunde bij U-Talent
Per 1 augustus 2018 is U-Talent op zoek naar een docent-ontwikkelaar wiskunde. Omvang: 0,3 fte In U-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en scholen uit de regio nauw samen aan kwalitatief goed bèta en techniekonderwijs voor havo en vwo. U-Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de bètavakken,…

Nazomercursus voor wiskundeleraren
Nazomercursus voor wiskundeleraren vh de vakantiecursus nazomercursus [at] platformwiskunde.nl In 2025 in Antwerpen op 19 en 20 september en in Amsterdam op 26 en 27 september, met als thema: Reële toepassingen van complexe getallen. Jaargangen Nazomercursus 2025 Vakantiecursus 2024 Vakantiecursus 2023 Vakantiecursus 2022 Vakantiecursus 2021 Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes


Lesson Study: van enthousiasme naar succesvolle praktijk
Lesson Study NL organiseert op 8 mei 2018 in Utrecht voor de derde keer de landelijke Lesson Study-conferentie voor onderwijsprofessionals, met als titel ‘Lesson Study: van enthousiasme naar succesvolle praktijk.’ Lesson Study krijgt in Nederland steeds meer voet aan de grond. Op veel verschillende scholen voor zowel po, vo, mbo als ho zijn inmiddels docenten…

Jaarvergadering en studiedag NVORWO – 6 april 2018
Op 6 april 2018 vindt de jaarvergadering van de NVORWO plaats. Deze jaarvergadering wordt gevolgd door een studiedag met als titel: ‘Goed reken-wiskundeonderwijs voor nu en straks’ PROGRAMMA 9.45 – 10.45 Jaarvergadering NVORWO 10.45 – 11.00 Koffie- en theepauze en inloop studiedag 11.00 – 11.05 Opening door de dagvoorzitter 11.05 – 11.30 Inleiding door…

Vacature docent Rekenen/Wiskunde (0,8 – 1,0 fte) – Hogeschool Leiden
Hogeschool Leiden zoekt vanaf 1 juni 2018: Docent Rekenen/Wiskunde, (schaal 10 of 11 ; 0,8 – 1,0 fte) De functie Binnen de Pabo neemt Rekenen/Wiskunde een belangrijke plaats in. De docent Rekenen ontwerpt en verzorgt onderwijs bij zowel de voltijd- als de deeltijdvarianten van de Pabo en ook voor de Academische Pabo. Wij zoeken een…

Nationale Rekencoördinator Dag – 9 maart 2018 – Verslag
Op 9 maart 2018 werd de vijfde Nationale Rekencoördinator Dag georganiseerd en daar kwamen een kleine 200 mensen op af, leerkrachten basisonderwijs, enkele pabo-docenten rekenen-wiskunde en andere geïnteresseerden. Van deze ongeveer 200 mensen heeft een kleine 30 mensen de post-hbo-opleiding rekencoordinator gevolgd. De meesten hebben op andere plekken middels nascholing zich bijgeschoold w.b. rekenen en…


W&T basisonderwijs op 30 mei 2018: fundering van innovatie
Scholen worden uitgedaagd tot innovatie in het onderwijs met aandacht voor wetenschap en technologie. Steeds meer scholen gaan ermee aan de slag. Deze voorlopers op het gebied van innovatief onderwijs zijn vaak een inspiratie voor anderen, maar hoe weet je als voorloper of je zelf nog de juiste koers vaart? En hoe veranker je innovatie…



Herijkte kennisbases en profileringskader lerarenopleiding basisonderwijs afgerond
Donderdag 15 februari 2018 zijn de herijkte kennisbases en het profileringskader van de lerarenopleiding basisonderwijs symbolisch overhandigd aan Barbara de Kort, voorzitter van het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs (LOBO). “Lerarenopleiders hebben afgelopen periode met grote inzet en betrokkenheid gewerkt aan het herijken van de kennisbases. Het resultaat is een gemeenschappelijk product, dat verwijst naar een…


6th International Realistic Mathematics Education Conference
Making Mathematics Meaningful for Students Grand Cayman, Cayman Islands September 20 -22, 2018 We cordially invite you to join us on September 20th – 22nd, 2018, for the Sixth International Realistic Mathematics Education Conference (RME6), a biennial conference held for the first time in the Caribbean (Grand Cayman, Cayman Islands). This three-day conference is supported…

De eerste drie katernen NLT-didactiek online beschikbaar
NLT-didactiek is een nieuw deelgebied binnen de didactiek van natuurwetenschappen. Hoe ziet een didactiek voor multi- en interdisciplinair onderwijs er uit? Daar is nog niet zo veel over bekend. Voor drie onderwerpen is gedurende het afgelopen jaar een aanzet geschreven; de drie katernen staan nu online op de website van de Vereniging NLT: www.betavak-nlt.nl De…


Master SEC
Het tweejarige masterprogramma Science Education and Communication van de Universiteit Utrecht bereidt studenten voor op loopbaanmogelijkheden zoals: leraar biologie, scheikunde, natuurkunde, wiskunde of informatica (Teacher Track); of ontwerper van educatieve websites; vormgever van tentoonstellingen in wetenschapsmusea; of als onderzoeker en ontwerper van natuurwetenschappelijk onderwijs (Research & Development Track). Website


Vacature docent rekenen-wiskunde Pabo Haagse Hogeschool
De Haagse Hogeschool zoekt voor de lerarenopleiding basisonderwijs een docent rekenen-wiskunde met ervaring in het geven van reken-wiskundeonderwijs, bij voorkeur op de Pabo en gedegen kennis van de reken-wiskundedidactiek voor het basisonderwijs. Meer informatie: Beschrijving van de vacature op de site. Informatie: Marian van Noort, interim-opleidingsmanager Pabo


Spoed: panelleden gezocht voor normering landelijke kennisbasistoets rekenen-wiskunde – 23 januari
Dinsdag 23 januari vindt de normering plaats van de landelijke kennisbasistoets rekenen-wiskunde die op 15 en 16 januari bij studenten wordt afgenomen. Voor de normering van deze toets zoeken we met spoed lerarenopleiders rekenen-wiskunde van de pabo en docenten vanuit het primair onderwijs (rekencoördinatoren). Wil je deelnemen, of ken je collega’s die deel willen nemen,…



W&T Academie – 7 februari 2018
Kennis delen op de W&T academie 7 februari 2018 Tijdens de W&T Academie gaan leerkrachten en Pabo-studenten een middag aan de slag met wetenschap & technologie-onderwijs. In de workshops en postersessies leer je meer over W&T in de klas, en hoor je van andere scholen waar je rekening mee moet houden als je op school verder wilt…


Nationale RekenCoördinator Dag – 9 maart 2018
Kom je ook op vrijdag 9 maart 2018 naar de NRCD? Het belooft weer een mooi programma te worden, met werkgroepen door rekencoördinatoren en werkgroepen door andere experts. Het thema van deze conferentie is “Bouw de stenen van rekenen/wiskunde”. Af en toe is het goed dat de kerndoelen basisonderwijs tegen het licht gehouden worden. Dat…



Summerschool voor studenten in Praag in 2018
In het kader van het project IncluSMe (over diversiteit en multiculturaliteit in STEM onderwijs) wordt een summerschool georganiseerd in Praag, in de periode 20-06-2018 tot 29-06-2018. We roepen alle lerarenopleidingen (2e en 1e graad) natuurwetenschappen en wiskunde op om hun studenten hier op te wijzen. Aankomende docenten in wiskunde en sciencevakken moeten leren omgaan met…


Begeleidersnetwerk rekenen-wiskunde primair onderwijs
Begeleidersnetwerk rekenen-wiskunde primair onderwijs Dit is een landelijk platform voor uitwisseling van expertise en ervaringen van adviseurs die werkzaam zijn in begeleidingsdiensten voor het primair onderwijs, op het gebied van de vakdidactiek rekenen/wiskunde. Dit gebeurt door landelijke ontmoetingen, webinars, workshops, e.d. Er is regelmatig afstemming tussen dit netwerk en Panama, NVORWO, e.d. Bijeenkomst 14 juni…


Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,6 – 0,8 fte)
Op de Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, is per 1 februari 2018 op zoeken we een bekwame, betrokken en bevlogen opleidingsdocent rekenen/wiskunde. Houd je van rekenen-wiskunde en ben je goed op de hoogte van de didactiek van rekenen-wiskunde in het basisonderwijs? Heb je plezier in het begeleiden van studenten? Ben je bereid te werken in de voltijd-…


Kosteloos boek Grote Rekendag voor adviseurs en opleidingen
Onderwijsadviseurs en opleidingen ontvangen, onder de aangegeven voorwaarden, kosteloos het boek van de Grote Rekendag van 2018, namelijk: – de aanvrager doet via het hier gegeven formulier een aanvraag, – de aanvrager is verbonden aan schoolbegeleidingsdienst of hogeschool, – per schoolbegeleidingsdienst of hogeschool wordt maximaal een boek verstrekt, – de aanvrager gebruikt het boek in…


Nieuwe artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek
De volgende artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek 37(2) zijn verschenen: Popeijus, H.L., Geldens, J., & Lamers, P. (2017). Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(2), 41-50. Keijzer, R. (2017). Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 – 2017. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(2), 51-60. Deze artikelen…



Wetenschap en techniek in het basisonderwijs. Hoe dan? Makkelijker gezegd dan gedaan
Anna Hotze gaat in haar lectorale rede in op de vraag waarom het implementeren van Wetenschap en Technologie op basisscholen niet altijd gemakkelijk is en wat er allemaal bij komt kijken om W&T in de klas goed vorm te geven. Ze bespreekt de bij W&T veel gebruikte didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren en laat…


Vacature expert rekenen-wiskunde voortgezet onderwijs (0,8 fte), SLO
Op korte termijn is SLO voor de sector voortgezet onderwijs op zoek naar een breed inzetbare expert rekenen-wiskunde (0,8 fte). Zij zoeken een collega die beschikt over: stevige expertise voor rekenen-wiskunde op academisch niveau kennis van en ruime ervaring met de onderwijspraktijk van het voortgezet onderwijs (vmbo en havo-vwo) in rekenen-wiskunde een uitgebreid en duurzaam netwerk, ten…



Open Online Bètadidactiek
In het project Open Online Bètadidactiek (2016-2017) hebben lerarenopleidingen, onder leiding van de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht, vier open online modules ontwikkeld voor de vakdidactiek van wiskunde en natuurkunde/scheikunde. De modules bevatten onder meer videomateriaal, literatuur, opdrachten voor studenten en opdrachten voor leerlingen. De modules laten zich als blended elementen inpassen in cursussen vakdidactiek…



Winterschool 2018 – Breng onderzoekend leren de klas in!
Kom je ook op woensdag 31 januari 2018 naar de Winterschool? De Winterschool is een leuke en leerzame professionaliseringsdag op het gebied van wetenschap en onderzoekend leren. Tijdens de Winterschool kun je lezingen en workshops volgen ter inspiratie voor W&T-onderwijs. Dus ben je leraar uit het basisonderwijs, pabo-docent of pabo-student met veel, weinig of geen…

Voortgang herschrijven kennisbasis rekenen-wiskunde pabo
Een schrijfgroep is op dit moment bezig met het herschrijven van de kennisbasis rekenen-wiskunde pabo. Zij verwerken de herijkingswensen die eerder zijn opgesteld na een landelijke consultatie onder alle pabodocenten. In dit proces nemen wij enkele besluiten die bepalend zijn voor hoe de kennisbasis er uit komt te zien. Deze besluiten leggen we hierbij voor. De…

MERIA project
In MERIA werken partners uit vier landen, Nederland, Denemarken, Slovenië en Kroatië, aan het verbeteren van het wiskundeonderwijs. Om de bestaande onderwijssystemen beter te begrijpen en aanknopingspunten voor verbetering te vinden, hebben we ervoor gekozen de partnerlanden op de volgende onderdelen te vergelijken: Leerlingprestaties op het gebied van wiskunde bij internationale peilingen, Types voortgezet onderwijs en…


Beter lesgeven dankzij Lesson Study
Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat docenten met Lesson Study (vak)didactische en pedagogische kennis en inzichten opdoen. Docenten vinden het fijn om ervaringen met collega’s te kunnen delen, hebben meer plezier in hun werk en begrijpen beter hoe leerlingen denken. Leerlingen profiteren ook van deze nieuwe professionaliseringsaanpak…. << lees meer >>


Professionalisering bepalend voor onderwijskwaliteit
Goede scholing en begeleiding van beginnende én ervaren docenten is van belang om de onderwijskwaliteit op peil te houden. Daarnaast zorgt effectieve professionalisering ervoor dat docenten in het onderwijs blijven. Effectieve scholing moet wel aan een aantal kenmerken voldoen, blijkt uit een literatuurstudie door de Rijksuniversiteit Groningen…<< lees meer >>


Schrijf jij een artikel voor de Ecent/ELWIeR website?
Oproep voor het schrijven van artikelen voor de websites van elwier en ecent


Herijking kennisbasis rekenen-wiskunde 2018
Versie kennisbasis rekenen-wiskunde 2018 (10 voor de leraar). https://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/2018_kennisbasis-pabo.pdf 20171011 De kennisbasis rekenen-wiskunde voor de lerarenopleiding basisonderwijs wordt herschreven aan de hand van onlangs geformuleerde herijkingswensen. Een schrijfgroep bestaande uit Anneke Wösten, Gerard Boersma en Ronald Keijzer verwerkt deze herijkingseisen tot een herschreven kennisbasis. Een concept van deze herschreven kennisbasis is medio november beschikbaar.


Invaller rekenen-wiskunde-didactiek voor Pabo ITT
Pabo Instituut Theo Thijssen (ITT) van Hogeschool Utrecht, zoekt voor de tweede helft van het huidige studiejaar (per 1 februari 2018) een invaller voor 0,1-0,2 fte rekenen-wiskunde-didactiek. Ken je iemand, liefst met ervaring, die deze klus voor zijn rekening wil nemen, of wil je zelf komen invallen? Dan ben je van harte uitgenodigd om een…


Kwaliteitskaarten School aan Zet
Het programma School aan Zet is per juli 2016 gestopt. Bijna 4.000 scholen van 700 besturen in het speciaal, primair en voortgezet onderwijs hebben aan het programma deelgenomen om zich te ontwikkelen tot lerende organisaties. Het doel was om scholen te leren zich te ontwikkelen naar professionele lerende organisaties: onderwijsorganisaties die zichzelf continu willen verbeteren…


Jaap Vedder Scriptieprijs
Het bestuur van de NVORWO heeft besloten een scriptieprijs in te stellen. De prijs is vernoemd naar Jaap Vedder, de in 2014 overleden oud-voorzitter en erelid van de NVORWO. Studenten kunnen scripties die in de periode 1 juli 2017 tot en met 31 augustus 2018 goed beoordeeld zijn of worden, uiterlijk op 1 oktober 2018…


Onderzoeken in de rekenles
Publicatie Onderzoeken in de rekenles geschikt als lesmateriaal en opleidingsmateriaal, basisonderwijs. Leerlingen zijn van nature nieuwsgierig. Deze onderzoekende houding waarbij je de wereld steeds weer bekijkt als een onbekend iets waar je van kan leren, moeten we zoveel mogelijk vasthouden en stimuleren in de klas. Een rijke context speelt daarbij een cruciale rol. Met wetenschap…


Vakvernieuwingen: conferentie 5 juni 2009
ECENT organiseerde op 5 juni 2009 een werkconferentie voor lerarenopleiders biologie, natuurkunde, scheikunde en techniek in het eerste- en tweedegraadsgebied die betrokken zijn bij de ontwikkeling van NLT, vernieuwde biologie, natuurkunde en scheikunde. Bètavakvernieuwing en de lerarenopleidingen Aan de orde is o.a. gekomen: Actuele ontwikkelingen in de vernieuwingsprojecten, Leerlijnen en dwarsverbanden, Interpretaties van en ervaringen met context-conceptbenadering, Samenwerking…

Studiedag NVvW – 4 november 2017
Op zaterdag 4 november 2017 vindt de jaarvergadering/studiedag van de NVvW plaats in het Ichthus College, Vondellaan 4 in Veenendaal. Van 10.00 uur tot 11.00 uur vindt de jaarvergadering plaats, met de vaste onderdelen zoals de jaarrede van de voorzitter, notulen, jaarverslagen, jaarrekening en bestuursverkiezing. Van 11.00 uur tot 16.00 uur is er tijd voor de studiedag, met…



Herfstfestival over inspirerend onderwijs
Ontwerp in 3D, maak je eigen kennisclip en bezoek het onderwijsontwerpcafé. Tijdens het Teaching & Learning Lab Herfstfestival op vrijdagmiddag 10 november in Utrecht kun je volop experimenteren met nieuwe onderwijsvormen. Er zijn 200 gratis tickets, meld je snel aan. Wil je daarnaast vier keer per jaar op de hoogte gebracht worden van inspirerend onderwijs?…


Miniconferentie Redeneren en formuleren bij de vakken
Op 1 december 2017 van 13.00 – 16.00 uur organiseert SLO in het Cursus en vergadercentrum Domstad te Utrecht van 13.00 – 16.00 uur een miniconferentie over Redeneren en formuleren bij de vakken. De conferentie wordt georganiseerd in samenwerking met de Expertisecentra voor de lerarenopleidingen Ecent, Elwier, LEMM en Leoned, het Expertisecentrum Educatie van de HKU…


Symposium ‘Connecting the DOTs’ – 20 oktober 2017
Docent Ontwikkel Teams (DOTs) zijn een vorm van professionele leergemeenschappen waarbij teams van docenten (van dezelfde school of van verschillende scholen) samen vernieuwend onderwijs ontwikkelen. Hoewel DOTs veel kunnen opleveren voor docenten, gaat samenwerken en samen leren in een DOT niet vanzelf. Sommige docenten geven aan dat hun DOT-deelname weinig bruikbare materialen of professionele ontwikkeling…

Vacature hogeschooldocent Rekenen & Wiskunde (0,6 fte) Katholieke Pabo Zwolle
Katholieke Pabo Zwolle (KPZ) is op korte termijn op zoek naar een hogeschooldocent Rekenen & Wiskunde die het docententeam komt versterken om studenten en deelnemers op te leiden voor beroepen in de sector Kind & Educatie. Taken van de nieuwe collega zijn onder meer: samen met collega’s vormgeven aan- en verzorgen van diverse modules Rekenen…

Realistisch reken-wiskunde onderwijs
| PO | VO | MBO | Realistisch reken-wiskundeonderwijs wil leerlingen zover brengen dat ze (concrete) problemen en situaties kunnen oplossen met behulp van eigen strategieën en inzichten. Tjipcast 2024: Wat bedoelen we met realistisch reken- en wiskundeonderwijs? Interview met Jenneken van der Mark (voorzitter NVORWO) Paul Drijvers (hoogleraar reken-wiskunde-didactiek), door Tjip de Jong (TjipCast) Achtergrond Binnen het vakgebied rekenen en…


Techniek-Actief.nl
Sinds 2014 wordt belangeloos door een aantal mensen maandelijks een site bijgehouden; “Techniek-Actief.nl”. Zij willen docenten Techniek en Mens en Natuur voorzien van extra informatie en een stimulans zijn voor het geven van lessen in en omtrent onze technische wereld. Op de site er ook aandacht voor musea, practica en onderzoek en ontwerpen. Alhoewel deze…



ELWIeR/Ecent in 2017-2018: in gezamenlijkheid
Met dit bericht markeren we de officiële ingebruikname van de gezamenlijke website. ELWIeR maakt hier inmiddels al een jaar gebruik van (elwier.nl), Ecent sluit thans aan per 1-9 (ecent.nl). We blijven daarbij overigens nadrukkelijk de onderliggende ‘bloedgroepen’ (wiskunde/rekenen en science) onderscheiden, door bijvoorbeeld aparte nieuwsbrieven te maken. Het zoeken in achtergrondartikelen is vereenvoudigd. We stemmen…



Leerkrachten primair onderwijs gezocht. Een bericht van Curriculum.nu
Een bericht van Curriculum.nu. Ben je leraar of schoolleider en wil je meewerken aan de ontwikkeling van het curriculum? Curriculum.nu biedt je die mogelijkheid. Wat moeten leerlingen kennen en kunnen? Komend jaar beantwoorden meer dan 100 leraren en zo’n 20 schoolleiders die vraag voor het curriculum van alle leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs….



Universiteiten van Nederland
Samenwerking tussen Nederlandse Universiteiten (vh VSNU) universiteitenvannederland.nl Deelnemende universiteiten Erasmus Rotterdam Open Universiteit Radboud Universiteit Rijksuniversiteit Groningen TU Delft TU Eindhoven Tilburg University Universiteit van Leiden Universiteit Utrecht Universiteit van Amsterdam Maastricht Universiteit Universiteit van Twente Vrije Universiteit Amsterdam Wageningen University & Research 2024 Campagne doeietswatertoedoet.nl om mensen uit te dagen voor het leraar-vak te…


Evolutie: visies in NL
Rond de geldigheid van de evolutietheorie woedt een communicatiestrijd tussen voor- en tegenstanders van het creationisme. Eind februari 2009 viel bij veel Nederlanders een folder door de bus met de titel Evolutie of Schepping – wat geloof jij?. Op 5 maart kwam Kennislink met een persbericht en een verwijzing naar een digitale folder, en diverse artikelen…


Kennisbasis natuurwetenschappen en technologie
Deze kennisbasis (voor de onderbouw vo) is een voorbeelduitwerking van de kerndoelen, die laat zien wat de kenmerkende bijdrage van elk vak kan zijn, maar ook hoe die vakken met elkaar samenhangen. De uitwerking bouwt voort op onderzoek en onderwijsprojecten in binnen- en buitenland, en is bedoeld om leraren, auteurs en andere geïnteresseerden handvatten te bieden voor verder ontwikkelwerk.


International Centre for STEM Education (ICSE)
Dit centrum voor de (didactiek in de) bètavakken is gehuisvest in Freiburg (Duitsland) en is in feite een netwerk van Europese partners. De centrale doelstelling is het bijeenbrengen van onderzoekers en beleidsmakers op het gebied van van de bètavakken (po, vo, mbo). Concreet wordt samengewerkt door middel van: project-aanvragen nieuwsbrief conferenties (o.a. Educating the Educators)…


Panama Conferentie
Conferentie voor pabo-docenten, adviseurs, onderzoekers en andere geïnteresseerden in het reken-wiskunde onderwijs van het primair onderwijs, georganiseerd door Panama. Website Panama Conferentie Jaargangen 43 2025 Thema onbekend 42 2024 Denken aan rekenen… 41 2023 Rekenen-wiskunde in verbinding 40 2022 40 x Panama: verleden, heden en toekomst 39 2021 Rekenen-wiskunde 3D 38 2020 Rekenen-wiskunde van ……


Nationale Rekencoördinator Dag
De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Laatste editie: vrijdag 24 maart 2023 De conferentie is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. De NRCD wordt georganiseerd door…


Tussendoelen wiskunde onderbouw vo geen wettelijke status
De tussendoelen voor de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde zullen geen wettelijke status krijgen.


Denken over wiskunde – leerstoel didactiek van de wiskunde
Paul Drijvers Leerstoel didactiek van de wiskunde, Universiteit Utrecht Inaugurele rede Paul Drijvers, 21 mei 2015: Denken over wiskunde, onderwijs en ICT meer info


Grote Rekendag 28 maart 2018
Aankondiging van de Grote Rekendag in 2018


Nationale Rekencoördinator Dag 9 maart 2018
Af en toe is het goed dat de kerndoelen basisonderwijs tegen het licht gehouden worden. Momenteel wordt er gewerkt aan nieuwe ‘bouwstenen’ voor: Nederlands, rekenen en wiskunde, Engels, burgerschap, digitale geletterdheid en vakoverstijgende vaardigheden. Deze bouwstenen moeten in het voorjaar van 2018 klaar zijn en dan moet er uitgetest worden. Dit thema staat centraal op de komende nrcd.



Save the date: 18 mei 2018 Ecent/ELWIeR conferentie
Op vrijdag 18 mei 2018 organiseren ECENT en ELWIeR samen de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. De perfecte gelegenheid om in contact te komen met collega’s en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen het werkveld. Reserveer alvast de datum voor de volgende conferentie. Heeft u suggesties voor een thema, lezing of werkgroep? Laat…


Leren met VR
Is VR een hype of een blijvertje? Op het congres ‘Leren met VR: Virtual Reality in het onderwijs’ op 7 juni 2017 bij Enversed in Eindhoven werden de kansen van VR voor het onderwijs bekeken. Een korte impressie van de mogelijkheden. Waarom VR zou werken We leren het beste als we ons betrokken voelen, en…


Terugblik op boekpresentatie handboek natuurkundedidactiek
Op 11 mei zijn de eerste exemplaren van het handboek natuurkundedidactiek uitgereikt. Henk Tober, vakdidacticus aan de Hogeschool Utrecht, kreeg een exemplaar als vertegenwoordiger van de lerarenopleidingen aan de hogescholen. Gjalt Prins, onderwijsdirecteur van het Freudenthal Instituut, kreeg eveneens een exemplaar als vertegenwoordiger van de universitaire lerarenopleidingen. Diverse sprekers gaven een korte impressie van de…



Terugblik op Ecent/ELWIeR conferentie 2017
Op 19 mei kwamen ongeveer 120 lerarenopleiders bij elkaar in Utrecht voor de jaarlijkse conferentie voor pabo, tweede- en eerstegraads lerarenopleiders. Het thema was: ‘Trix loopt dwars door de vakdisciplines van de lerarenopleiding’. De conferentie startte met een openingslezing over de Leidse Tyrannosaurus Rex door Yuri Matteman, hoofd afdeling educatie van Naturalis. Dit werd direct…


Vacature docent rekenen-wiskunde lerarenopleiding basisonderwijs
Stenden hogeschool is binnen de School of Education, bachelor opleiding Leraar Basisonderwijs voor in eerste instantie de locatie Groningen, op zoek naar enthousiaste kandidaten voor de functie van: Lecturer Rekenen – Wiskunde (0.8 fte) Inhoud van de functie De lecturer Rekenen- Wiskunde heeft een brede interesse in zowel de didactiek als de inhoud van het…


Reken-Huis
| PO | reken-huis.nl Oorspronkelijk opgezet door Frans Moerlands


De computer in de wiskunde: breekijzer of oud schroot? Vakantiecursus 2017
Aankondiging vakantiecursus 2017 (eind augustus, begin september). Ook voor studenten van de lerarenopleiding wiskunde!


OCW wil graag input van rekenexperts voor een mini-reken-onderzoekje dit voorjaar
Dalende trend in rekenresultaten (TIMSS en eindtoets primair onderwijs) zijn voor OCW aanleiding zelf een onderzoekje uit te voeren op dit gebied.
Ze doen dit door rekenexperts uit te nodigen een online enquete in te vullen en er is een bijeenkomst op 7 juni 2017


Gratis cursus ‘Taalgericht W&T-onderwijs: de kracht van de combinatie’
Ben jij pabodocent natuur en techniek of taaldidactiek? En ben je geïnteresseerd in de kracht van de combinatie van beide vakken? Meld je dan nu aan voor de gratis cursus ‘Taalgericht W&T-onderwijs: de kracht van de combinatie’. Blended learning voor pabodocenten De cursus bestaat uit een combinatie van online leermodules en contactbijeenkomsten. Door middel van…



ECENT/ELWIeR conferentie 19 mei 2017: Trix loopt dwars door de vakdisciplines van de lerarenopleiding
Op vrijdag 19 mei 2017 wordt de ECENT/ELWIeR conferentie gehouden. Het thema van dit jaar is: Trix loopt dwars door de vakdisciplines van de lerarenopleiding. De conferentie start met een openingslezing over De Leidse Tyrannosaurus Rex door Yuri Matteman, hoofd afdeling educatie van Naturalis. Dit wordt direct vervolgd in een ontwerp-sessie rondom deze zelfde Trix. In…

ATMI
Attitudes Toward Mathematics Inventory The Attitudes Toward Mathematics Inventory (ATMI) is a 40 question, 4-factor survey designed to measure high school and college students’ attitudes toward mathematics. Unlike other math assessments, the ATMI was designed to be brief while also capturing multiple factors that contribute to one’s attitude about math.


Landelijk Overleg Lerarenopleidingen BasisOnderwijs (LOBO)
| PO | Landelijk Overleg Lerarenopleidingen BasisOnderwijs (LOBO) https://www.paboweb.nl/themas/32


De ‘Stralende week’ van Nucleair Nederland
Om 10:15 uur komt er een grote bus aan bij de Spanjeweg in Nieuwdorp. Een klein kwartiertje eerder was er een ander bus aangekomen op de Drienemansweg in Almelo. In deze bussen zaten de eerste 80 van de ruim 300 leerlingen die of de COVRA of URENCO kwamen bezoeken. Deze leerlingen en hun docenten deden mee aan…


PARRISE end conference, August 20th, 2017, Dublin
Experience new ways of introducing social issues in science education, learn about innovating teacher professional development. Witness how teachers stage these approaches in their classroom. The conference ‘Science and society in education’ is aimed at science teachers and teacher trainers (primary and secondary education), science education researchers, informal science educators, and representatives from government and…


Rapport ‘Interesses en studiekeuze van jongeren met bètatalent’
De afgelopen jaren zijn er binnen de Universiteit Utrecht verschillende masterscripties geschreven over leerlingen van het Junior College Utrecht (JCU) en de U-Talent Academie (U-TA). De scripties doen verslag van onderzoek naar de interesses, interesseontwikkeling en studiekeuzeprocessen van deze leerlingen. Welke interesses hebben JCU- en UTA-leerlingen met betrekking tot bèta-disciplines, maar ook daarbuiten? Hoe ontwikkelen…


Terugblik Nationale Rekencoördinator Dag 2017
Op 10 maart 2017 kwamen ongeveer 170 rekencoördinatoren bij elkaar in Utrecht voor de NRCD, die jaarlijks wordt georganiseerd door o.a. de Universiteit Utrecht (de afdeling Onderwijsadvies en Training is penvoerder). Het programma was als volgt opgebouwd: openingslezing door Marc van Zanten (SLO/UU) over: Gecijferdheid voor de 21ste eeuw; een ronde werkgroepen ‘voor en door…


15e Grote Rekendag
De Grote Rekendag begon ooit als een project van het Freudenthal Instituut, maar is vanaf 2014 een gezamenlijk project van de FSW en uitgeverij Malmberg in Den Bosch. De Grote Rekendag richt zich op de basisschool en beoogt te laten zien dat leerlingen ook in het reken-wiskundeonderwijs op onderzoek kunnen gaan. Daarnaast is een doel…


Dobbelen voor de winst tijdens de Wiskunde B-dag
“Op een vroege vrijdagochtend in november betraden we het klaslokaal op school met allen een wat vermoeide aanblik. Een hele dag wiskunde voor de boeg, we konden ons iets ontspannenders voorstellen. Maar het begon met spelletjes, dobbelspelletjes en kansen op winst, dat was verre van saai. Bereken hoe groot de kans is om te winnen,…



Terugblik op workshop Sally Brown: Using good assessment and feedback practices
Op 15 maart gaf de Engelse toetsdeskundige emerita Prof. Dr. Sally Brown een workshop voor de faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht in het Teaching & Learning Lab. Brown is werkzaam geweest bij verschillende universiteiten over de wereld en werkt inmiddels al 25 jaar samen met Onderwijs & Training (voormalig IVLOS) van de UU. De…


Congres ‘Leren met virtual reality’
Wat zou je met virtual reality in je onderwijs kunnen doen? Op woensdag 7 juni is er bij Virtual Reality Center ENVERSED in Eindhoven een congres over dit onderwerp. Op dit congres kun je onder andere VR op allerlei manieren ervaren en maak je kennis met concrete VR-onderwijstoepassingen. Lees meer op: http://www.lerenmetvr.nl/



Video’s leraar24 kwijt? Even vragen…
| PO | VO | MBO | Zoals jullie weten is de website Leraar24 (met veel video’s) in 2017 omgezet naar een nieuwe omgeving (een moderner jasje). Bij die omzetting heeft met er voor gekozen een deel van de video’s niet meer te hergebruiken, dus deze zijn niet meer te vinden. Mocht het nu zo zijn dat jij in jouw onderwijs…


Zomerstudiemiddag ELWIeR 2017 ‘rekenen in vo en mbo’ -> 23 juni
Op deze studiemiddag stonden de aanpakken centraal van pabo’s en tweedegraads-lerarenopleidingen wiskunde op het gebied van rekenen in vo en mbo. Zij lieten elkaar zien hoe men bezig is met minoren, programma-onderdelen en kleinere vakken/modules op het gebieden van rekenen vo/mbo, waarvan kopieën/afgeleiden ook in de nascholing een rol spelen.
Het aanbod (en de vraag) lijkt te groeien, terwijl er natuurlijk ook onzekerheid is over de status van het rekenen in vo/mbo (gezien de status van de rekentoets in het vo en het examen rekenen in het mbo).


Twee nieuwe artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek
Bij het maartnummer van het tijdschrift Volgens Bartjens, zijn als gebruikelijk ook weer twee artikelen gepubliceerd in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. De artikelen uit Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoekkunnen kosteloos worden gedownload. Uittenbogaard, W. (2017). Een beknopte geschiedenis van Panama, de NVORWO en de pabo. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 36(4), 41-49…



Boekbespreking Zeker weten? Leren de kwaliteit van biologieonderzoek te bewaken in 5 vwo – proefschrift Herman Schalk
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Ossevoort, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 93-98 Download pdf Dit proefschrift is relevant voor docenten biologie, leerplanontwikkelaars en onderwijsdeskundigen. Het gaat over de centrale rol van onderzoek in het biologieonderwijs. De focus ligt…

Resonansgroep actualisering post-hbo-opleiding rekencoördinator
Een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde van vier verschillende pabo’s is op dit moment druk doende de post-hbo-opleiding rekencoördinator te herzien. Opleiders die de opleiding aanbieden en graag kennismaken met het vernieuwde materiaal en de ideeën daarachter, worden uitgenodigd voor de bijeenkomst van de resonansgroep. Deze bijeenkomst vindt plaats op: dinsdag 13 juni 2017 10-12 uur Hogeschool…


Boekpresentatie ‘Handboek Natuurkundedidactiek’ – 11 mei 2017
Onder redactie van Koos Kortland, Ad Mooldijk en Hans Poorthuis is het handboek natuurkundedidactiek ontwikkeld. Op donderdag 11 mei wordt het boek van 15.30 tot 17.00 uur gepresenteerd op de Universiteit Utrecht. Tijdens deze boekpresentatie geven docenten, lerarenopleiders, leraren in opleiding en promovendi vanuit hun eigen optiek aan wat het boek voor hen kan betekenen….



Symposium Current Issues in Dutch Mathematics Education – 10 mei 2017
Op woensdag 10 mei 2017, vindt op het Freudenthal Instituut in Utrecht een symposium plaats ter gelegenheid van het bezoek van Catherine Lewis aan Nederland. Het symposium, dat in het Engels zal worden gehouden, heeft als onderwerp: Current Issues in Dutch Mathematics Education. Programma: Developing Mathematical Thinking is a Team Sport, Marjolein Kool Mathematical Thinking in Dutch Reform…



Lesson Study conferentie: 9 mei 2017
Tijdens deze conferentie op dinsdag 9 mei in Utrecht krijgt u een compleet beeld van actuele ontwikkelingen, effecten van Lesson Study in de Nederlandse onderwijspraktijk en mogelijkheden voor toepassing in uw eigen onderwijs. De conferentie is bedoeld voor deelnemers met èn zonder ervaring met Lesson Study. U vindt hier meer informatie over de conferentie.



Primas – Promoting inquiry-based learning
primas-project.eu Promoting inquiry-based learning Primas staat voor het stimuleren van onderzoekend leren in de wiskunde en natuurwetenschappen, in zowel primair als voortgezet onderwijs. Het doel van Primas is om docenten en opleiders te ondersteunen in de ontwikkeling van didactieken, waarmee zij leerlingen en studenten onderzoekskwaliteiten kunnen bijbrengen. Daarvoor biedt de website ondermeer nascholingsmaterialen en -cursussen…


15e Grote Rekendag
Op woensdag 22 maart vindt de 15e Grote Rekendag plaats. Grijp deze kans aan om op een van de ruim 1200 deelnemende scholen te kijken hoe leuk reken-wiskundeonderwijs kan zijn. Kijk hier voor een klein voorproefje.

Utrecht Physics Challenge – 6 mei 2017
Op 6 mei organiseert het departement Natuurkunde van de Universiteit Utrecht, in samenwerking met studievereniging A-Eskwadraat, de Utrecht Physics Challenge. Dit is een nieuw evenement en bestaat uit twee onderdelen: de Student Challenge en het Physics Festival. Het Physics Festival gedeelte zal op het Domplein in Utrecht plaatsvinden en is opgezet voor een algemeen publiek. Het is een…

Landelijke DNA-lab dag – 7 april 2017
Op vrijdag 7 april 2017 organiseren de Reizende DNA-labs voor een vijfde maal een landelijke DNA-Lab dag in het congrescentrum Reehorst te Ede. Naast het kennis maken met de Reizende DNA-labs, kunt u kiezen uit een ruim programma van praktische, didactische en inhoudelijke workshops. De kosten bedragen 75 euro. Docenten in opleiding kunnen deelnemen tegen…

NVORWO jaarvergadering en studiedag – 7 april 2017
Op 7 april vindt, na de jaarvergadering, een studiedag van de NVORWO plaats met interessante workshops en lezingen. De titel van de studiedag luidt: ‘Rekenen-wiskunde, een vakgebied in beweging’. Het thema van de workshops en lezingen is: hoe maak je het rekenonderwijs interessanter, vernieuwender en inhoudsvoller, terwijl datzelfde onderwijs ook gewoon doorgaat? De studiedag is…


Intercultureel leren bij rekenen/wiskunde en science -> vragenlijst voor lerarenopleiders
IncluSMe is een recent gestart Europees project waaraan lerarenopleidingen uit 11 landen deelnemen. De afkorting staat voor: Intercultural learning in mathematics and science initial teacher education. Eén van de uitgangspunten van dit project is de noodzaak om interculturele aspecten op te nemen in de curricula en lesmaterialen van de lerarenopleidingen en op die manier wiskunde…


24th International ALM Conference
ALM 24 will be held in Rotterdam, The Netherlands, from July 2nd to July 5th, 2017. The focus of this three day conference will be on several international themes in mathematics and numeracy education for (young) adults. Themes The overall theme of ALM 24 is: All hands-on Math. Conference themes are: All Hands-on Math: Examples…

Essaywedstrijd rondom gene-editing
De European Society of Human Genetics (ESHG) organiseert een Europese essaywedstrijd voor leerlingen tussen de 15 en 19 jaar, met dit jaar als thema gene-editing. Leerlingen worden uitgenodigd een essay te schrijven over de nieuwe technologie CRISPR/CAS9, waarin ze uitleggen hoe de techniek werkt en hun mening geven over de kansen en gevaren van deze…