Kort
Alert 228 – ETE II Conferentie 7/8 nov. 2016: call for papers
Op 7 en 8 november 2016 wordt de tweede Educating the Educators Conferentie (ETE II) georganiseerd, speciaal gericht op lerarenopleiders die ook actief zijn in de nascholing, voor de vakken binnen het STEM-gebied. De call voor papers staat nu open.
Alert 227 – Nog plaatsen op de Nationale rekencoördinator dag 11 maart
Dit is een herhaling van Alert 215 (januari). Er is nog plek voor rekencoördinatoren (po) tijdens de Nationale Rekencoördinator Dag 2016 op 11 maart a.s. Rekenen op de basisschool heeft ruime aandacht, er wordt veel tijd aan besteed, en kent een sterke traditie wat betreft schoolboeken, didactiek, leerlingvolgsysteem, en dergelijke. Als we naar (alle) kerndoelen…
Alert 226 – Onderzoekend leren en W&T op de pabo
In het pabo-curriculum (en natuurlijk ook op vele basisscholen) is het nodige aan de gang wat betreft het bewuster bezig zijn met: – Wetenschap en Technologie; – Onderzoekende houding (onderzoekend en ontwerpend leren). Op 9 maart wordt tijdens een lunchbijeenkomst (utrecht, academiegebouw) door pabo-docenten (en onderzoekers) teruggekeken wat er de afgelopen twee jaar op dat…
Alert 225 – Volgens Bartjens Studentendag op 15 april
Op vrijdag 15 april 2016 is het weer Volgens Bartjens Studentendag. Tien jaar geleden vond de Eerste Volgens Bartjens Studentendag plaats. In 2016 blikken we terug met de beste workshops van de afgelopen 10 jaar. Natuurlijk is onze blik ook op de toekomst gericht. De openingslezing zal dan ook in het teken staan van ‘rekenen…
Alert 224 – Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek
Het online tijdschrift Panama-Post is vanaf januari opgegaan in het tijdschrift Volgens Bartjens. Vanaf dat moment verschijnen er bij ieder nummer van Volgens Bartjens twee verdiepende digitale bijdragen, getiteld: ‘Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek.’ De artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek bieden achtergonden bij actuele ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs. Ze zijn van…
Alert 223 – Kennismaking met de landelijke kennistoets Rekenen-wiskunde
Deze oproep is bestemd voor vakdocenten rekenen-wiskunde aan de pabo. Als vakdocent rekenen-wiskunde bereidt u uw studenten voor op onder andere de landelijke kennistoets Rekenen-wiskunde. Bent u benieuwd wat deze toets precies inhoudt? En wilt u uw studenten nog beter voorbereiden op de toets? En ervaringen delen met mede-vakdocenten? Dan bieden wij u de mogelijkheid…
NWD 2016
Hoewel de inschrijving van de Nationale Wiskunde Dagen al gesloten is (het zit vol) wilden we toch kort hierover berichten. Het is een rijk programma en is in feite voor elke lerarenopleider wiskunde een must (maar dan wordt het wel nog voller 🙂 ). 5 en 6 februari 2016
Alert 221 – Mascil-project: een conferentie en elke maand een lesvoorbeeld
Vanuit het netwerk van Europese organisaties voor opleiding en nascholing (in het gebied van STEM) zal in november (7 en 8 november, Freiburg, Duitsland) een tweede conferentie ‘educating the educators’ worden georganiseerd (zie de Proceedings van de eerste keer). De conferentie wordt georganiseerd door Mascil en DZLM. O.a. Alan Schoenfeld zal in november een lecture…
Alert 220 – Rekenweb-spelletjes naar de tablet (en telefoon)
RekenWeb startte in 2000, dat is 16 jaar geleden, een korte tijd als het gaat om onderwijs, een immense tijd als het gaat om ict. Samen met het team van de DWO (digitale wiskunde omgeving) worden nu enkele spelletjes geschikt gemaakt voor tablet- en telefoongebruik. In de maand februari staat het spel Oppervlaktecentraal. Voor andere…
Alert 219 – TOOL, nieuwe uitgave voor onderzoekend leren
Talentontwikkeling onderzoekend en ontwerpend leren, een nieuwe (gratis online) uitgave voor de basisschool (wellicht ook te gebruiken in de rekenles). Lessen voor groep 1 tot en met 8 van het basisonderwijs: 1. Sinterklaastijd in de onderbouw. 2. Glijden in de middenbouw. 3. Drijven en zinken in de bovenbouw. Een uitgave van KTWT van de Universiteit…
Alert 218 – Panama conferentie 2016 kijkt naar 2032
Op de afgelopen Panama Conferentie (21 en 22 jan. j.l.) kwamen 250 pabo-opleiders, adviseurs, onderzoekers, e.a. bij elkaar, met een programma waarin o.a. aandacht voor Wiskunde voor Morgen (een discussie over de koers van het reken-wiskunde onderwijs voor de komende jaren).Zie ook de website van de Panama Conferentie (met o.a. het programma).
Meetkunst
In het NRO project ‘Meetkunst’ hebben leerkrachten, onderzoekers, pabo-docenten en educatief medewerkers van het Boijmans museum samengewerkt aan een lessenserie en nascholing op het gebied van meetkunde en beeldende kunst. De inhoud van de lessenserie en nascholing bouwt voort op ervaringen die zijn opgedaan tijdens het Boijmans Taal- en rekenprogramma. De nascholing en lessen van…
Alert 216 – Alledaags rekenen
Op 13 januari verscheen het boek ‘Alledaags rekenen‘ van Marjolein Kool en Ed de Moor. Het boek bevat 100 situaties waarin het rekenen soms letterlijk op straat ligt. De auteurs laten zien dat je wel heel erg je best moet doen om het rekenen te ontwijken. Het is geen systematisch lesboek, maar een verzameling van…
Alert 215 – Landelijke rekencoördinator Dag (po) op 11 maart a.s.
Er is nog plek voor rekencoördinatoren (po) tijdens de Nationale Rekencoördinator Dag 2016 op 11 maart a.s. Rekenen op de basisschool heeft ruime aandacht, er wordt veel tijd aan besteed, en kent een sterke traditie wat betreft schoolboeken, didactiek, leerlingvolgsysteem, en dergelijke. Als we naar (alle) kerndoelen voor het basisonderwijs kijken zien we dat er…
Alert 214 – Kennisclips google leergang wiskundeonderwijs
Al weer in 2013 werd met geld van Google, en met ondersteuning vanuit het Platform Bèta Techniek, een aanbod gedaan aan docenten wiskunde om te helpen met de vernieuwingen in de examenprogramma’s, een intensieve training waardoor wiskundesecties niet alleen beter in staat zijn zich de eisen van de nieuwe examenprogramma eigen te maken, maar ook…
Alert 213 – Conferentie ELWIeR (i.s.m. ECENT) – 18 mei a.s.
Algemeen Op 18 mei 2016 organiseert ELWIeR (in afstemming met Panama, SLW en Vadiwulo; resp. pabo, 2e en 1e graads opleidingen wiskunde/rekenen) en met Ecent de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. De conferentie wordt gehouden in Utrecht (zalencentrum Domstad) en duurt van 10:00 tot 16:00. Het thema is ‘Bèta in samenhang in 2032’. Lees meer (incl….
Alert 212 – Vacature UD wiskunde-didactiek Freudenthal Instituut
Het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht heeft een vacature voor een Universitair Docent Wiskundedidactiek (0,8 – 1,0 fte). Zie Vacatures.
Succesformules – het boek
Mols, B., & Smeets, I. (2014). Succesformules. Toepassingen van wiskunde. Platform Wiskunde Nederland. Platform Wiskunde Nederland publiceerde in 2014 het boekje ’Succesformules’, waarin o.a. Alexander Rinnooy Kan, Jeroen van der Veer en Louise Gunning over de rol van wiskunde in hun vak en persoonlijke leven vertellen. Het boek is met name geschikt om op een…
Alert 211 – Tussen opleiding en beroepspraktijk
Breed geïnteresseerd in de overgang tussen opleiding en beroepspraktijk? Wellicht is dit nieuwe boek mogelijk de moeite van het bestuderen waard. Bakker, A., Zitter, I., Beausaert, S., & De Bruijn, E. (Eds.) (2016), Tussen opleiding en beroepspraktijk: Het potentieel van boundary crossing. Assen: Van Gorcum. Dit boek gaat niet specifiek over reken-wiskundeonderwijs, maar gaat wel…
Alert 210 – Call toegepast onderwijsonderzoek in het belang van de school
Bent u gepromoveerd en werkzaam als bèta- en/of techniekdocent op een MBO- of VO-school? En wilt u bijdragen aan de schoolontwikkeling door het uitvoeren van een toegepast, vakdidactisch wetenschappelijk onderzoek? Dan is tijdelijke aanstelling als postdoconderzoeker op uw school wellicht een optie. De call voor nieuwe postdoconderzoeken startend per september 2016 is nu open! Alle…
Alert 209 – Conferentie Rekenen op Taal
De tijdschriften Volgens Bartjens en MeerTaal organiseren op 12 februari 2016 in samenwerking met Uitgeverij Koninklijke van Gorcum de conferentie Rekenen op Taal. Deze conferentie sluit aan bij de specials van de twee tijdschriften over Rekenen en Taal. Aanmelden kan via de website van de conferentie.
Alert 208 – Boek Grote Rekendag 2016 voor opleidingen en begeleidingsdiensten
Ook in 2016 kan iedere lerarenopleiding basisonderwijs en iedere begeleidingsdienst kosteloos een boek van de Grote Rekendag krijgen. De spelregels zijn dezelfde als die voor dit jaar: – de aanvrager is verbonden aan schoolbegeleidingsdienst of hogeschool, – per schoolbegeleidingsdienst of hogeschool wordt maximaal een boek verstrekt, – de aanvrager gebruikt het boek in het aanbod…
Differentiatie in de rekenles in het mbo
Goed differentiëren is lastig, en zeker voor docenten in het mbo die nog niet lang als rekendocent werkzaam zijn, en die te maken hebben met grote verschillen tussen cursisten. Toch laat dit onderzoek (uitgevoerd bij de UU, in 2014-2015) zien dat het goed structureren van de lessen en het werken met toegesneden werkvormen (zoals rekenstarters)…
Alert 206 – Nu ook Panama cursusboeken 7 en 8 online beschikbaar
Inmiddels zijn al 8 ‘Panama Cursusboeken’ ingescand en zijn alle hoofdstukken/artikelen beschikbaar als pdf. Hiermee wordt het eenvoudig voor iedereen die nader onderzoek wil doen naar (historische) lijnen in vakdidactiek rekenen/wiskunde om bij deze bronnen te komen. Panama cursusboek 7 (1989) Panama cursusboek 8 (1990)
Alert 205 – Vacature Docent Rekenen/Wiskunde (0,8 – 1,0 fte) Hogeschool Leiden
Hogeschool Leiden zoekt een docent Rekenen/Wiskunde die een belangrijke inhoudelijke rol in de vakgroep Rekenen/Wiskunde gaat spelen. Zij/hij is mede verantwoordelijk voor alle onderwijsonderdelen Rekenen/Wiskunde. Naast de werkzaamheden binnen het vakgebied kunnen ook taken als studiebegeleider en/of stagebegeleider worden ingevuld. De functie heeft een omvang van 0,8 – 1,0 fte… << lees verder >>
Alert 204 – Docent van cruciaal belang voor het wiskundig denken van leerlingen
De wiskundedocent is de cruciale factor die maakt dat leerlingen leren wiskundig te denken. Dat is de hoofdconclusie van het praktijkonderzoek ‘Wiskundige denkactiviteit in praktijk’, dat een consortium onder leiding van het Freudenthal Instituut heeft uitgevoerd in het kader van het programma praktijkonderzoek van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (project 405-14-502). De resultaten van het onderzoek…
Alert 203 – Taal in de reken-wiskundeles
Op 1 oktober is het TRaP-project afgerond. In dit project zochten onderzoekers en leraren van de iPabo, Saxion, UU, Sarkon en OPOD naar optimale vormgeving professionalisering van leraren binnen leergemeenschappen gericht op talige ondersteuning in interactieve reken-wiskundelessen. Bij dit project is inmiddels een kennisdossier verschenen op Leraar24 . Dit dossier bevat praktische aanwijzingen voor leraren…
Alert 202 – Tweede pilotjaar voor Grote Wetenschapsdag (po)
Vorig jaar is heel voorzichtig gestart met het fenomeen Grote Wetenschapsdag, een dag voor basisscholen, om met leerlingen, in analogie van de Grote Rekendag, thematisch aan het werk te gaan. In het geval van de Grote Wetenschapsdag gaat het om onderzoekend en ontwerpend leren (vorig jaar zonne-energie, dit jaar water als thema). Het is nog…
Alert 201 – Enkele kortlopende onderzoeken NRO afgerond
Op 1 oktober 2015 zijn de volgende kortlopende onderzoeken afgerond. Differentiatie in de rekenles in het mbo Wiskundige denkactiviteit in praktijk TRaP (Professionalisering binnen leergemeenschappen voor talige ondersteuning in interactieve reken-wiskundelessen) De eerste resultaten zijn al te vinden op genoemde pagina’s, en van deze drie projecten is ook bekend dat er een video-dossier gemaakt zal…
Alert 200 – Vadiwulo-docenten (1e gr. wo/hbo) willen van elkaar leren
In de laatste vergadering van Vadiwulo (25-9 j.l.) – met 11 opleiders sterk, een gemengd gezelschap van docenten vakdidactiek in eerstegraads wiskundeopleidingen van hbo en wo – is verder gewerkt aan het idee om middels een Lesson Study-achtige aanpak, in kleine groepen, een college voor te bereiden, te geven en te evalueren. In principe gaan…
Alert 199 – Scholen vo gezocht ivm ‘rekenbewust vakonderwijs’ (nro-voorstel)
In het kader van een nieuwe ronde onderzoeksaanvragen (Programmaraad Praktijkgericht Onderzoek, kortlopend onderwijsonderzoek, NRO ) vraagt het Zaanlands Lyceum (Huib van Drooge), ondersteund door het platform rekenbewust vakonderwijs of er scholen vo zijn die actief bezig zijn met rekenbewust vakonderwijs en mee zouden willen doen met dit onderzoek. Probleemstelling/Onderzoeksvraag Rekenen is van belang bij veel…
IOBT
De Stichting Innovatie Onderwijs in Bètawetenschappen en Technologie (IOBT) Secretariaat: NIBI website Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging Koninklijk Wiskundig Genootschap Nederlands instituut voor Biologie Nederlandse Natuurkundige Vereniging NVON NVvW
Alert 198 – Conferenties najaar 2015
Conferenties in de komende periode: 17-09 – NVORWO jaarvergadering 01-10 – Platform Beta, STEM 07-10 – Talentenkracht (herkennen van talent en het stimuleren van talentontwikkeling) 04-11 – Onderwijsonderzoek (NRO e.a.) 04-11 – Rekenconferentie mbo op 4 nov. 07-11 – NVvW jaarvergadering 12-11 – MBO onderzoek (NRO)
Alert 197 – Nieuwe SLW publicatie + website
Binnen de SLW (samenwerkende lerarenopleidingen wiskunde 2egr.) is inmiddels weer een nieuw boek verschenen onder de titel Voorbereiden en ontwikkelen van wiskundeonderwijs, geschreven door Theo van den Bogaart en Ton Konings. Het boek ‘Voorbereiden en ontwikkelen van wiskundeonderwijs’ kan besteld worden via aps@tenbrinkuitgevers.nl. Vanaf 2 september zijn de bestelgegevens te vinden op bovengenoemde pagina. De…
Alert 196 – ELWIeR/ECENT conferentie 18 mei 2016
De volgende ELWIeR conferentie zal op dezelfde dag (en plek) worden georganiseerd als de ECENT-conferentie (Expertisecentrum voor Lerarenopleidingen Natuurwetenschap en Techniek), en zal plaatsvinden op 18 mei 2016. Schrijf het in uw agenda, het wordt een mooi programma. Heeft u suggesties voor een thema, lezing of werkgroep? Laat dit dan weten via een e-mail naar…
Alert 195 – Docenten rekenen vo en mbo: bekwaam, maar ook bevoegd?
In het voortgezet onderwijs en in het mbo is behoefte aan goede rekendocenten, of misschien nog iets subtieler geformuleerd: behoefte aan docenten die goed rekenonderwijs kunnen geven/ondersteunen. Inmiddels wordt veel nascholing aangeboden (zie bijv. dit overzicht van de steunpunten taal en rekenen, en zoek op nascholing rekenen mbo bijv.) en is er ook in opdracht…
Alert 194 – De rol van de leerkracht in breukenlessen
Hebt u altijd willen weten hoe een goede breukenles gegeven wordt? En wat een leerkracht hiervoor moet weten en kunnen? En hebt u altijd willen weten hoe leerkrachten hierbij ondersteund kunnen worden? Kom dan naar het slotcongres De rol van leerkrachten in breukenlessen! Doel van het slotcongres is om de resultaten van het onderzoek te…
Alert 193 – Nieuwe artikelen Panama-Post online
Er zijn weer enkele nieuwe artikelen beschikbaar van Panama-Post online. De samenvattingen zijn voor iedereen beschikbaar. De volledige artikelen alleen voor abonnee’s. Abonneren kan via de website van Panama-Post online. Nieuw verschenen artikelen zijn: Integratie van taal in het wiskundecurriculum van de pabo door Dolly van Eerde Reken-wiskundige inzichten en 21st century skills door Marike Verschoor…
Alert 192 – Vakantiecursus Wiskunde 2015: Dit is triviaal
21 en 22 augustus 2015, CWI Amsterdam – 28 en 29 augustus 2015, TU Eindhoven Voor leraren exacte vakken aan het havo, vwo of hbo, voor leerlingen en voor andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2015 een vakantiecursus met als thema: ‘Dit is triviaal’. Het programma van de 69’ste vakantiecursus is echter…
Alert 191 – Wiskundeleraar in Onderzoek (1e graads)
Maatregel 2015 voor wiskundeleraren (1e graads) aan Nederlandse middelbare scholen die graag hun kennis willen opfrissen. Dit kan door middel van één dag per week (voor 6 tot 12 maanden) onderzoek uit te voeren bij een wiskunde-instituut met betrekking tot fundamenteel, toegepast of didactisch onderzoek. Uitvoering: STEM Teacher Academy en NWO. De deadline voor concrete…
Alert 190 – Minor rekenen van de Hogeschool Rotterdam gaat tweede jaar in
Inmiddels staat de minor rekenen van de Hogeschool Rotterdam in het aanbod voor 2015-2016, en dat zal het tweede jaar voor deze minor gaan betekenen. Om een idee te krijgen van de inhoud zie een globale beschrijving op: http://www.fisme.science.uu.nl/nl/minorrekenen/. De ervaringen van afgelopen jaar, toen 26 studenten deze minor gevolgd hebben, zijn redelijk tot goed….
Alert 189 – Nog enkele plaatsen vrij voor de ELWIeR Zomerstudiedag 12 juni a.s.
Er staat een aantrekkelijk programma, zowel voor de pabo (herontwerp post-hbo-opleiding coordinator rekenen) als voor de 2e en 1e graads lerarenopleiding (uitwisseling materialen). Een heugelijke mededeling is dat er nog enkele plaatsen vrij zijn. Geef je gauw op (er zijn geen kosten aan verbonden). ELWIeR Zomerstudiedag 12 juni 2015.
Alert 187 – Grote Rekendag 2016: 23 maart
De Grote Rekendag is voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen. De hele school doet mee: de activiteiten zijn er voor groep 1 t/m 8. De kinderen ontdekken hoe nuttig het kan zijn om goed te kunnen rekenen, en leerkrachten zien de mogelijkheden van rekenen buiten de rekenles. Grote Rekendag 2016 op 23 maart a.s.
Alert 186 – 400 jaar meetkundeonderwijs
21e Symposium van de Werkgroep Geschiedenis Reken- en Wiskundeonderwijs Voor de 21e keer kunnen belangstellenden genieten van een interessante dag over de geschiedenis van het reken-wiskundeonderwijs. Terugblikken naar het verleden verdiept je kijk op het hedendaagse onderwijs, dus geef je op voor een leerzaam symposium. Iedereen is van harte welkom op zaterdag 19 september op…
Diverse publicaties van Fred Goffree
Fred Goffree, free lance didactician on mathematics education Publicaties op het gebied van reken-wiskunde onderwijs Goffree, F., Hiddink, A. A. and Dijkshoorn, J. M. (1968). Rekenen en didactiek (2e druk ed.). Groningen: Wolters-Noordhoff. Goffree, F. (1979). Leren onderwijzen met Wiskobas. Onderwijsontwikkelingsonderzoek Wiskunde & Didactiek op de Pedagogische Academie. Utrecht: IOWO. Goffree, F. (1982). Probleemgestuurd onderwijs…
Algebra Project
| PO | VO | MBO | Algebra Project algebra.org van de website (2024) The Algebra Project is a non-profit (USA) organization working with teachers, schools, and communities to ensure students who have not previously had access to a college preparatory sequence can make the conceptual shift from arithmetic to algebraic thinking. Our primary focus is on building collaborations with middle…
Alert 185 – Wetenschap en technologie op de pabo
We zien thans rappe ontwikkelingen als het gaat om Wetenschap en technologie op de pabo. Elke pabo is bezig binnen het eigen curriculum te kijken wat de mogelijkheden zijn om extra aandacht te besteden aan Onderzoekend en ontwerpend leren. Afgelopen woensdag (22-4) was er een brainstorm in Utrecht waarin de thematiek is doorgesproken voor twee…
Alert 184 – Gamification en reken-wiskunde onderwijs (n.a.v. Appril 2015)
Op 22 april 2015 werd in Utrecht de Appril georganiseerd. Het Freudenthal Instituut verzorgde in het kader van het onderzoeksfocusgebied game research een presentatie (door Paul Bergervoet), toegespitst op wiskunde en science. De dag was ingericht voor ontwikkelaars van software en actieve docenten. Het gaat dan om centrale begrippen als gamification en computational thinking. Binnen…
Alert 183 – Vierdejaars pabostudenten die de kennisbasistoets nog niet gehaald hebben
Verschillende opleidingen werkten mee aan het onderzoek naar vierdejaars pabostudenten die de kennisbasistoets nog niet gehaald hebben. Zij maakten portretjes van deze studenten en vroegen studenten een vragenlijst in te vullen. Studenten hebben tot 15 mei de kans de vragenlijst in te vullen. Daarna wordt een start gemaakt met de analyse van de gegevens. Daarbij…
Alert 182 – Update opleiding tot coördinator rekenen: Docentendag
Op meerdere hogescholen wordt de opleiding coördinator rekenen gegeven. De meeste docenten maken in de opleiding tot coördinator rekenen gebruik van het curriculum dat 3 jaar geleden is geactualiseerd. Al werkend geeft iedere docent ook eigen invulling aan de opleiding. Op 12 juni willen we uitwisseling van good practice tussen docenten op gang brengen. Tegelijk…
Alert 181 – Nog enkele plaatsen op ECENT conferentie van 20 mei a.s.
Op woensdag 20 mei 2015 wordt de jaarlijkse ECENT conferentie gehouden. Het thema van dit jaar is: De leerling als ontwerper. In principe natuurlijk voor onze collega-lerarenopleiders van science (natuurkunde, scheikunde, biologie, nlt, e.d.), maar wellicht zijn er aspecten die het interessant maken er bij te zijn of achteraf de informatie op te vragen. Prof….
Alert 180 – Stevig gewerkt op WDA-doe-dag
Op woensdag 25 maart organiseerden PWN en SLO de WDA-doe-dag in Utrecht. Ruim zestig wiskundedocenten uit onder- en bovenbouw waren aanwezig om in twee lange werkgroepen zelf een activiteit te ontwerpen rondom wiskundig denken. Er zijn zowel activiteiten voor de onderbouw bedacht als voor de bovenbouw, wiskunde A, B, C en D. Die activiteiten zijn…
Alert 179 – Tweede prijs beste artikel Velon-tijdschrift voor Ronald Keijzer en Erica de Goeij
Tijdens de opening van het VELON congres 2015 werden de prijzen uitgereikt voor het beste artikel 2014 van het Tijdschrift voor lerarenopleiders. Het artikel Keijzer, R., & De Goeij, E. (2014). Scenario’s voor de implementatie van de kennisbasis rekenen-wiskunde. VELON Tijdschrift, 35(1), 49-58, is daarbij geëindigd op de tweede plaats, een mooie…
Empowering Chemistry Teachers for Context-Based Education
Empowering chemistry teachers for context-based education Stolk, M. J. (2013). Empowering chemistry teachers for context-based education. Utrecht University, Utrecht. Retrieved from http://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/20074 (FI Scientific Library 74) Boekbespreking, Lisette van Rens, Vrije Universiteit, Amsterdam Van Rens, L. (2014). Bespreking proefschrift Machiel Stolk: Empowering Chemistry Teachers for Context-Based Education – Towards a Framework for Design and Evaluation…
Alert 178 – Geslaagde Grote Rekendag 2015
Veel basisscholen hebben op 25 maart deelgenomen aan de Grote Rekendag, en zijn druk bezig geweest met het ontdekken van meetkundige principes, van groep 3 t/m groep 8. Website Grote Rekendag Meetkunde Selfie Zoek twitter op #groterekendag
Alert 177 – Nogmaals: vierdejaars studenten die de kennisbasistoets niet gehaald hebben
We schreven hier eerder over deelname aan het onderzoek naar vierdejaars studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs die de kennisbasistoets rekenen-wiskunde nog niet gehaald hebben. We ontwikkelden binnen de ELWIeR onderzoeksgroep een vragenlijst voor alle vierdejaars studenten. Omdat we zo gegevens krijgen van vierdejaars die de toets gehaald hebben en van vierdejaars die dit nog niet…
Alert 176 – Scratch conferentie 12-15 augustus 2015 (A’dam)
Conferentie Scratch Amsterdam 12-15 augustus 2015 met interessante sprekers zoals Mitch Resnick (Lifelong Kindergarten MIT Media Lab). Er is een groeiende aandacht in Nederland voor programmeeractiviteiten in het onderwijs (een revival na ongeveer 25 jaar radiostilte, toen op de vleugels van Mindstorms/Papert en de lonkende mogelijkheden van artificiële intelligentie). In dat gebied gaat het goed…
Alert 175 – Zomerstudiedag 2015: wederom voor zowel pabo als 2e/1e graads
Schrijf de datum alvast in je agenda: 12 juni 2015 (plaats wordt bekend gemaakt; ook de exacte tijd, in ieder geval de middag) Net als vorig jaar worden twee gescheiden stukken georganiseerd, in principe beide stukken parallel in de middag. PO: herontwerp opleiding rekencoördinator (website) organisatie: ronald keijzer, carla compagnie, fokke munk, vincent jonker 2e/1e…
Proefschrift Kolkman – Make it count
Meijke Kolkman, dissertatie 2013 Universiteit Utrecht Kolkman, M. (2013). Make it count! Numerical development and the role of working memory, Faculty Social Sciences (pp. 149). Utrecht: Utrecht University. Abstract The aim of this dissertation was to unravel the processes that contribute to the development of number-to-quantity mapping skills. According to a widely shared view, mapping…
Alert 174 – 25 maart: Grote Rekendag
Op 25 maart is het op ruim 1000 basisscholen in Nederland en Vlaanderen Grote Rekendag. Dit is een uitgelezen moment om een basisschool te bezoeken waar leerlingen aan de slag zijn met activiteiten rond de Grote Rekendag. Scholen die deelnemen aan de Grote Rekendag zijn in overal in Nederland te vinden. Tip: Volg de Grote…
Alert 173 – Volgens Bartjens Studentendag
Op vrijdag 10 april 2015 is het weer Volgens Bartjens Studentendag. Het thema dit jaar is Meten en Meetkunde Meester. Studenten krijgen de kans om de hele dag actief aan de slag te gaan dit thema met de nodige inhoudelijke verdieping. Marike Verschoor verzorgt een actieve openingslezing over ‘Onvergetelijk bezig zijn met meten en meetkunde’….
Alert 172 – Succesvolle Nationale Rekencoördinator Dag 2015
Op 6 maart 2015 kwamen ruim 140 rekencoördinatoren bij elkaar in Utrecht voor de jaarlijkse Nationale Rekencoördinator Dag. De openingslezing kwam van de educatieafdeling van het Museum Boijmans van Beuningen (Inèz Veldman) met aandacht voor kunst in de rekenles (o.a. vanwege het thema van de Grote Rekendag 2015) Daarna waren er drie rondes met elk…
Alert 171 – Datum ELWIeR/ECENT conferentie bekend
Onlangs heeft de stuurgroep ECENT en ELWIeR vergaderd en is de knoop doorgehakt over de conferenties van ECENT en ELWIeR. Er is besloten om in het nieuwe seizoen 2015-2016 een gezamenlijke conferentie te organiseren op woensdag 18 mei 2016. Wilt u deze datum alvast in uw agenda noteren?
Wiskundige denkactiviteiten
Wiskundige denkactiviteiten onderbouw vo Drijvers, P., & Bor, M. (2015). Denkactiverende wiskundelessen: een handreiking. Lesmateriaal (fisme.science.uu.nl/publicaties/subsets/wda/) Het achterliggende onderzoek bij deze opgaven is uitgevoerd door het Freudenthal Instituut, Cito en drie scholen, namelijk: Het Nieuwe Eemland (Amersfoort), het Maurick college (Vught) en het Farel College (Amersfoort). Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door het Nationaal Regieorgaan…
Alert 169 – Opleider als onderzoeker
Verschillende lerarenopleidingen hebben onderzoek door opleiders hoog in het vaandel staan. Daarom krijgen ook verschillende opleiders rekenen-wiskunde verbonden aan lerarenopleidingen basisonderwijs de kans om onderzoek te doen binnen hun opleiding of binnen het basisonderwijs. Andere opleiders kregen die kans nog niet, maar zijn daarover met hun management in gesprek. De ELWieR onderzoeksgroep is een actieve…
Alert 168 – Veldraadpleging conceptsyllabus rekenen vo/mbo (CvTE)
Het College voor Toetsen en Examens raadpleegt het onderwijsveld over de conceptsyllabus/toetswijzer rekenen voor VO en mbo. U kunt zich aanmelden voor de digitale veldraadpleging van 2 maart tot en met 26 maart 2015 en de fysieke raadpleging op 24 maart 2015. Achtergrond In mei 2014 heeft de commissie Bosker haar rapport gepresenteerd met aanbevelingen…
Alert 167 – Kennisbasistoets rekenen pabo
De landelijke toetsing van de kennisbasis rekenen-wiskunde kende al enkele rondes. Een aanzienlijk aantal studenten haalde de toets. Er is daarnaast een groep studenten die de toets al enkele keren gedaan heeft in het derde en begin van het vierde studiejaar en telkens zakt voor de toets. Binnen de ELWIeR onderzoeksgroep is al verschillende keren…
Alert 166 – Oriëntatiecursus nieuwe pabodocenten rekenen-wiskunde
De afgelopen jaren bood de oriëntatiecursus voor nieuwe pabodocenten rekenen-wiskunde deze nieuwe opleiders ondersteuning bij het ingroeien in het vak van opleider rekenen-wiskunde. Vanwege gebrek aan belangstelling wordt deze cursus/opleiding niet meer aangeboden. Inmiddels starten verschillende nieuwe collega’s als opleider rekenen-wiskunde. Er is daarom wellicht aanleiding de oriëntatiecursus opnieuw aan te bieden – gestoken in…
Alert 165 – Panama conferentie 2015 geslaagd
Rond 250 mensen troffen elkaar in Veldhoven op 22 en 23 januari 2015: opleiders, adviseurs, onderzoekers, uitgevers, leerkrachten, e.a. Gedurende twee dagen werd een uitdagend programma voorgeschoteld en is deze conferentie zeer succesvol verlopen. De volgende data zijn al weer bekend: 21 en 22 januari 2016. Op donderdagavond nam Anneke van Gool afscheid als mede-organisator,…
TRaP – Taal en Rekenen als Professie
TRaP-project (Taal en Rekenen als Professie) Professionalisering binnen leergemeenschappen om talige ondersteuning in interactieve reken-wiskundelessen te realiseren In dit project (2013-2015, NRO) gingen onderzoekers en leraren na hoe zij de aandacht voor de taal in de reken-wiskundeles gezamenlijk kunnen verbeteren. In het project is gewerkt met netwerken van leraren. Dit lijkt een professionaliseringsaanpak die op…
10 voor de leraar
10voordeleraar richt zich op landelijke initiatieven om de kwaliteit van de lerarenopleidingen te borgen en zo zorg te dragen voor blijvend goed opgeleide leraren. Lerarenopleiders vormen de spil van het programma en voeren de gezamenlijke regie binnen verschillende landelijke netwerken. Het werkveld, de wetenschap en andere deskundigen zijn aangesloten voor legitimering en validering. De lerarenopleidingen…
Alert 164 – Sjoerd Huitema overleden
Op 19 december j.l. is Sjoerd Huitema (1942) op te jonge leeftijd overleden. Sjoerd heeft stevig getimmerd aan de didactiek van rekenen-wiskunde, o.a. als pabo-docent en als centrale auteur van de De Wereld in Getallen. Een trouwe gast van de Panama Conferenties en altijd te vinden bij centrale discussies over een zorgvuldige didactische lijn voor…
Alert 163 – ELWIeR wenst jullie allen een prettige vakantie!
ELWIeR staat voor een aantal nieuwe uitdagingen voor de komende periode hoe ontwikkelen de ‘curriculum-lijnen’ van rekenen en wiskunde zich verder, en hoe gaat men om met het thema van de afgelopen conferentie ‘denken en doen’? hoe zal het samenwerkingsverband er uitzien per augustus 2015? is het nu handig om intensiever samen te werken met…
Alert 162 – Volgens Bartjens Studentendag
Vrijdag 10 april 2015 Meten en Meetkunde Meester Mijn toren is super hoog! Jij kan het allersnelste rennen! Hoeveel vierkante meters passen er op het schoolplein? Hoe krijg ik de hele school op de foto? Hoe zien de meubels in een kubuswoning eruit? Wat is meetkunde en waarom zouden kinderen nauwkeurig willen meten? Welke zinvolle,…
Alert 161 – Kennisbasistoets in pabo 2 of 3
Tot en met vorig schooljaar konden pabostudenten aan het eind van het tweede jaar één keer de kennisbasistoets rekenen-wiskunde afleggen. Met ingang van dit schooljaar is dat alleen nog maar mogelijk als zij alle studiepunten die betrekking hebben op de kennisbasis hebben behaald, en deze studiepunten in het cijferregistratiesysteem van de studentenadministratie zijn verwerkt. Gerard…
Alert 160 – Meetkundeselfie
De 13de Grote Rekendag vindt plaats op woensdag 25 maart 2015. In de aanloop naar deze dag vragen we leerlingen zgn. meetkundeselfies te maken en die op Twitter te zetten #GroteRekendag. Een meetkundeselfie is een selfie waarbij iets aan de hand is met de meetkunde en in het Engels wordt aangeduid als ‘forced perspective‘. De…
Actoren en factoren achter het wiskundecurriculum sinds 1600
Actoren en factoren achter het wiskundecurriculum sinds 1600 Jenneke Krüger Proefschrift 2014, Utrecht University Download Op welke manier ontstonden er in het verleden curricula? Een beschrijving en analyse van drie historische voorbeelden. Vernieuwingen van het wiskundecurriculum gaan vaak samen met heftige discussies en inbreng van veel verschillende partijen. Op welke manier ontstonden in het verleden…
Alert 159 – Meer informatie over oefensite kennisbasis
Tijdens de ELWIeR-conferentie op 21 november jl. is de oefensite voor de landelijke kennisbasistoets rekenen-wiskunde gepresenteerd, die eerder onder leiding van twee docenten van resp. de HU en de iPabo werd gemaakt door enkele excellente pabostudenten van de HU. Deze oefensite, voor en door studenten, is kosteloos te gebruiken en bevat: – 140 opgaven op…
Alert 158 – Boek Grote Rekendag
Lerarenopleidingen basisonderwijs en schoolbegeleidingsdiensten kunnen kosteloos een boek van de Grote Rekendag 2015, ‘Meetkunde uit de kunst en in de klas’, verkrijgen. Per instelling is maximaal één boek beschikbaar. Aanmelden kan tot uiterlijk 1 februari 2015 en uitsluitend via het aanvraagformulier. Aan deze aanvraag zijn enkele voorwaarden verbonden: – de aanvrager is verbonden aan schoolbegeleidingsdienst…
Alert 157 – Vragenlijst over ELWIeR (n.a.v. conferentie, maar voor iedereen in te vullen)
De conferentie heeft ongeveer 80 lerarenopleiders pabo/2e/1e bij elkaar gebracht op 21-11-2014, Windesheim, Zwolle. Voor zowel conferentie-gangers als niet-conferentie-gangers is de Online vragenlijst beschikbaar. Dank voor het invullen!
Alert 156 – Oefensite Kennisbasistoets geopend tijdens ELWIeR conferentie
De officiële opening van deze website werd gevierd tijdens de ELWIeR conferentie van 21-11-2014 door een lintje door te knippen. Op het lint zijn de getallen 1 tot en met 20 geplakt. Het lint wordt zo doorgeknipt dat de som van het ene deel van het lint gelijk is aan de som van het andere…
Alert 155 – Inschrijving NRCD 2015 open!
Nationale Rekencoördinator Dag 2015, een inspiratiedag en een netwerk voor rekencoordinatoren /leerkrachten basisonderwijs. Sommigen van jullie zijn vorig jaar op de eerste Nationale Rekencoördinator Dag in Utrecht geweest. De Tweede NRCD wordt georganiseerd op 6 maart 2015 (Utrecht). De voorbereidingen zijn in volle gang, en het belooft een bruisende dag te worden, met wederom veel…
Jaap Vedder overleden
Voorzitter en erelid van de NVORWO, de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-WiskundeOnderwijs. Op 21 oktober is Jaap Vedder na een zware strijd overleden. Jaap, een markant figuur in rekenland. De optimist, strijdbaar, gedreven, onvermoeibaar. Een inspirator, bevlogen, charmant en gastvrij. Hij had er vertrouwen in dat dingen maakbaar zijn. Jaap zag en zocht…
Alert 154 – Herinnering bij nieuwe artikelen Panama-Post online
Regelmatig verschijnen er nieuwe artikelen in Panama-Post online. Wilt u via de e-mail hiervan op de hoogte gehouden worden, dan kunt u zich kosteloos aanmelden voor een herinneringsmail . Vink Panama-Post aan om de berichten over de Panama-Post te ontvangen. In deze mail vindt u een samenvatting van nieuwe artikelen. Voor het lezen van de volledige…
Alert 153 – Postdoc-VO project gestart
Op 30 oktober werd de Kick-off georganiseerd van het project Postdoc-vo. Tijdens deze kick-off presenteerden de docent-onderzoekers zichzelf en was er gelegenheid om kennis te nemen van de elf postdoc-onderzoeken. Het Postdoc-VO project stelt gepromoveerde bètadocenten (bi, sk, na, wi), die werkzaam zijn op een vo-school, in de gelegenheid een deel van hun aanstelling te…
Alert 152 – Informatiebijeenkomst over ontwikkelingen rekenen vo/mbo
In samenwerking met het Ministerie van OCW, het College voor Toetsen en Examens en Cito organiseren de Steunpunten vo en mbo een informatiebijeenkomst over recente ontwikkelingen met betrekking tot het rekenonderwijs in vo en mbo. Deze informatiebijeenkomst zal op donderdagmiddag 27 november van 13.00 – 16.00 uur aanstaande plaatsvinden bij Domstad in Utrecht. De bijeenkomst…
Panama-Post Online (30), twee nieuwe artikelen
Nieuwe artikelen (voor volledige toegang: neem een abonnement ). Markusse, A. (2014). Panama Praktijktip nummer 131 – Een Fiat vol pepernoten – een rijk probleem voor pabo-studenten. Panama Post (Online), 33. Pabo-studenten die net de opleiding binnenkomen, hebben vaak nog een beperkt beeld van het vak rekenen- wiskunde. De term gecijferdheid kennen zij nog niet,…
Alert 151 – Referentiesets 1F, 1S, 2F, 3F
Onlangs zijn de publicaties van het project ‘Referentiesets taal en rekenen’ (CvTE, ism Cito, in opdracht van OCW) afgerond. Toetsenmakers kunnen thans gebruikmaken van de ‘openbare set’ van opgaven, opdat deze kunnen fungeren als ‘ankeropgaven’ in de diverse toetsen rekenen. Diverse deskundigen hebben meegekeken naar de vaststelling van deze referentiesets. Er blijven problemen aan kleven….
Alert 150 – Saxion kenniskring reken-wiskundedidactiek: wo. 5-11-2014
Geachte heer, mevrouw, Met plezier nodigen we u uit voor de bijeenkomst van de externe kenniskring reken-wiskundedidactiek van Hogeschool Saxion Deventer. Deze vindt plaats op: woensdag 5 november 2014, van 13.30 tot 16.30 uur in de zaal ‘Rollecate’. Het doel van deze bijeenkomst is om rekencoördinatoren, leraren PO en VO, IB’ers, onderzoekers en andere geïnteresseerden…
Alert 149 – Uitdager van de maand
Excellente kinderen (in groep 6, 7 of 8) een uitdagende reken- of techniekopdracht geven en begeleiden binnen de eigen groep en tevens de rest van de groep hierbij betrekken met een groepsactiviteit, dat kan met ‘De uitdager van de maand’. In een samenwerking tussen de Hogeschool iPabo, Onderwijsadvies, uitgeverijen en twee scholen is in opdracht…
Onderzoekend leren met simulaties in een klassikale contex
Met computersimulaties kun je onderzoekend leren goed ondersteunen. Nico Rutten onderzocht in zijn promotieonderzoek of je simulaties in een klassikale context effectief kan inzetten. Dit blijkt het geval. Hierbij is het van belang om aan te sluiten bij de onderzoekscyclus en de leerlingen centraal te stellen. Klassikaal kan een simulatie er gemakkelijk even tussendoor: een…
Alert 147 – Website Digilijn vrijwel klaar
De door de SLO ontwikkelde website Digilijn (zie www.digilijnrekenen.nl) heeft de afgelopen maanden nog enkele belangrijke uitbreidingen ondergaan. Alle leerlijnen voor het domein rekenen uit de leerjaren 1 t/m 6 zijn nu volledig beschikbaar, inclusief beeldmateriaal in de vorm van foto’s, voorbeeldopgaven en videofragmenten waarmee de opbouw van de leerlijnen geïllustreerd wordt. Voor pabostudenten en…
Alert 146 – Inschrijving Grote Rekendag geopend
Basisscholen kunnen zich vanaf heden inschrijven voor de Grote Rekendag. Opleidingen en schoolbegeleidingsdiensten kunnen een kosteloos exemplaar aanvragen van het boek. Een inschrijfformulier verschijnt binnenkort op deze site. Er is voor iedere lerarenopleiding basisonderwijs en iedere schoolbegeleidingsdienst maximaal een exemplaar beschikbaar. Opleidingen en diensten die meer dan een exemplaar van het boek willen ontvangen, kunnen…
Alert 145 – Masterclass wetenschap en technologie op de pabo
Ook het LOBO (paboweb) ondersteunt deze activiteit. Utrecht, 12 november 2014, 9:00-17:00 Universiteitsmuseum De aandacht voor Wetenschap en Technologie (W&T) in het pabo-onderwijs neemt toe. Van docenten wordt verwacht dat ze weten hoe ze het W&T-onderwijs goed inrichten. Dat vraagt om een specifieke aanpak: goed W&T onderwijs kenmerkt zich door een vakoverstijgende benadering met aandacht…
Alert 144 – Jaarvergadering NVORWO (+ thema) 18 september a.s.
Vanuit het bestuur van de NVRWO de volgende oproep: Jaarvergadering NVORWO en Themamiddag: (reken)onderwijs in de 21ste eeuw? Donderdagmiddag 18 september 2014, 14.00 tot 19.00 uur in Amersfoort. W.b. het themadeel zullen twee sprekers optreden: 21st century skills in het onderwijs, Henk Lamers; Rekenen-wiskundeonderwijs dat leerlingen voorbereidt op hun toekomst, Koeno Gravemeijer. Informatie en aanmelding:…
Panama-Post Online (33), nieuwe artikelen
Nieuwe artikelen (voor volledige toegang: neem een abonnement ). Oude Oosterik, J. and Hollenberg, J. (2014). Hoe rekenen sbo-leerlingen? – onderzoek naar de relatie tussen strategiegebruik en instructie in het kader van PPON Rekenen-Wiskunde sbo – Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 33, 62-66 Furinghetti, F. and Menghini, M. (2014). The role of concrete materials in Emma…
Alert 143 – Nieuwe collega? -> ook in de mailing van ELWIeR!
Mocht je een nieuwe collega (lerarenopleiding wiskunde/rekenen pabo/2egraads/1egraads) tegenkomen, geef deze collega even door dat het toch wel heel handig kan zijn dat deze ook alle elwier-alerts ontvangt, oftewel geef ons even de nieuwe naam + e-mail adres door (elwier@fi.uu.nl). Met dank!
Alert 142 – LinkedIn en RSS (voor het volgen van ELWIeR-nieuws)
Volg ons op LinkedIn Volg ons m.b.v. RSS ELWIeR verzorgt regelmatig een mailing per e-mail, dat levert regelmatig (ongeveer 1 keer in de maand) een mailtje in uw mailbox op. Wellicht vindt u ook het prettig om ons te volgen met behulp van LinkedIn en/of met behulp van RSS.
Educational Studies in Mathematics 87(1)
Educational Studies in Mathematics 87(1), september 2014 The role of concrete materials in Emma Castelnuovo’s view of mathematics teaching Fulvia Furinghetti, Marta Menghini Pages 1-6 PISA, TIMSS and Finnish mathematics teaching: an enigma in search of an explanation Paul Andrews, Andreas Ryve, Kirsti Hemmi, Judy Sayers Pages 7-26 Chinese and Singaporean sixth-grade students’ strategies for…
Alert 141 – Symposium over games en modeling (1 en 2 okt. 2014)
Asia-Europe Symposium on Simulation & Serious Games Second Asia-Europe Symposium on Simulation & Serious Games Oct 1-2, 2014, Zwolle (windesheim), The Netherlands In May 2012, The First Asia-Europe Symposium on Simulation and Serious Games was held in Singapore. It focused on the discussion of enabling technology and methodology for Serious Game design and development….