Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Kort

05 april 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Twee nieuwe artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek

Bij het maartnummer van het tijdschrift Volgens Bartjens, zijn als gebruikelijk ook weer twee artikelen gepubliceerd in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. De artikelen uit Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoekkunnen kosteloos worden gedownload. Uittenbogaard, W. (2017). Een beknopte geschiedenis van Panama, de NVORWO en de pabo. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 36(4), 41-49…

01 april 2017
Biologie // Kort

Boekbespreking Zeker weten? Leren de kwaliteit van biologieonderzoek te bewaken in 5 vwo – proefschrift Herman Schalk

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Ossevoort, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 93-98 Download pdf Dit proefschrift is relevant voor docenten biologie, leerplanontwikkelaars en onderwijsdeskundigen. Het gaat over de centrale rol van onderzoek in het biologieonderwijs. De focus ligt…

27 maart 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Resonansgroep actualisering post-hbo-opleiding rekencoördinator

Een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde van vier verschillende pabo’s is op dit moment druk doende de post-hbo-opleiding rekencoördinator te herzien. Opleiders die de opleiding aanbieden en graag kennismaken met het vernieuwde materiaal en de ideeën daarachter, worden uitgenodigd voor de bijeenkomst van de resonansgroep. Deze bijeenkomst vindt plaats op: dinsdag 13 juni 2017 10-12 uur Hogeschool…

Natuurkunde // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Boekpresentatie ‘Handboek Natuurkundedidactiek’ – 11 mei 2017

Onder redactie van Koos Kortland, Ad Mooldijk en Hans Poorthuis is het handboek natuurkundedidactiek ontwikkeld. Op donderdag 11 mei wordt het boek van 15.30 tot 17.00 uur gepresenteerd op de Universiteit Utrecht. Tijdens deze boekpresentatie geven docenten, lerarenopleiders, leraren in opleiding en promovendi vanuit hun eigen optiek aan wat het boek voor hen kan betekenen….

// Kort

Symposium Current Issues in Dutch Mathematics Education – 10 mei 2017

Op woens­dag 10 mei 2017, vindt op het Freuden­thal Insti­tuut in Utrecht een symposi­um plaats ter gelegen­heid van het bezoek van Catheri­ne Lewis aan Neder­land. Het symposi­um, dat in het Engels zal worden gehou­den, heeft als onder­werp: Current Issues in Dutch Mathema­tics Educati­on. Programma: Develo­ping Mathema­tical Thin­king is a Team Sport, Marjo­lein Kool Mathema­tical Thin­king in Dutch Reform…

16 maart 2017
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Primas – Promoting inquiry-based learning

primas-project.eu Promoting inquiry-based learning Primas staat voor het stimuleren van onderzoekend leren in de wiskunde en natuurwetenschappen, in zowel primair als voortgezet onderwijs. Het doel van Primas is om docenten en opleiders te ondersteunen in de ontwikkeling van didactieken, waarmee zij leerlingen en studenten onderzoekskwaliteiten kunnen bijbrengen. Daarvoor biedt de website ondermeer nascholingsmaterialen en -cursussen…

15 maart 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

15e Grote Rekendag

Op woensdag 22 maart vindt de 15e Grote Rekendag plaats. Grijp deze kans aan om op een van de ruim 1200 deelnemende scholen te kijken hoe leuk reken-wiskundeonderwijs kan zijn. Kijk hier voor een klein voorproefje.

07 maart 2017
Natuurkunde // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Utrecht Physics Challenge – 6 mei 2017

Op 6 mei organiseert het departement Natuurkunde van de Universiteit Utrecht, in samenwerking met studievereniging A-Eskwadraat, de Utrecht Physics Challenge. Dit is een nieuw evenement en bestaat uit twee onderdelen: de Student Challenge en het Physics Festival. Het Physics Festival gedeelte zal op het Domplein in Utrecht plaatsvinden en is opgezet voor een algemeen publiek. Het is een…

Scheikunde // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Landelijke DNA-lab dag – 7 april 2017

Op vrijdag 7 april 2017 organiseren de Reizende DNA-labs voor een vijfde maal een landelijke DNA-Lab dag in het congrescentrum Reehorst te Ede. Naast het kennis maken met de Reizende DNA-labs, kunt u kiezen uit een ruim programma van praktische, didactische en inhoudelijke workshops. De kosten bedragen 75 euro. Docenten in opleiding kunnen deelnemen tegen…

02 maart 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

NVORWO jaarvergadering en studiedag – 7 april 2017

Op 7 april vindt, na de jaarvergadering,  een studiedag van de NVORWO plaats met interessante workshops en lezingen. De titel van de studiedag luidt: ‘Rekenen-wiskunde, een vakgebied in beweging’. Het thema van de workshops en lezingen is: hoe maak je het rekenonderwijs interessanter, vernieuwender en inhoudsvoller, terwijl datzelfde onderwijs ook gewoon doorgaat? De studiedag is…

25 februari 2017
ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Taal // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Intercultureel leren bij rekenen/wiskunde en science -> vragenlijst voor lerarenopleiders

IncluSMe is een recent gestart Europees project waaraan lerarenopleidingen uit 11 landen deelnemen. De afkorting staat voor: Intercultural learning in mathematics and science initial teacher education. Eén van de uitgangspunten van dit project is de noodzaak om interculturele aspecten op te nemen in de curricula en lesmaterialen van de lerarenopleidingen en op die manier wiskunde…

22 februari 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

24th International ALM Conference

ALM 24 will be held in Rotterdam, The Netherlands, from July 2nd to July 5th, 2017. The focus of this three day conference will be on several international themes in mathematics and numeracy education for (young) adults. Themes The overall theme of ALM 24 is: All hands-on Math. Conference themes are: All Hands-on Math: Examples…

Biologie // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Essaywedstrijd rondom gene-editing

De European Society of Human Genetics (ESHG) organiseert een Europese essaywedstrijd voor leerlingen tussen de 15 en 19 jaar, met dit jaar als thema gene-editing. Leerlingen worden uitgenodigd een essay te schrijven over de nieuwe technologie CRISPR/CAS9, waarin ze uitleggen hoe de techniek werkt en hun mening geven over de kansen en gevaren van deze…

21 februari 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Wie wil Meetkunst nascholing verzorgen?

Vanaf 2015 werkt het Meetkunst project aan de integratie van kunsteducatie, meetkunde en creativiteit in het basisonderwijs. In dit project is nascholing ontwikkeld, dat onder andere gebruikt wordt om data te verzamelen voor het Meetkunst onderzoek. We zijn op zoek naar opleiders beeldende vorming en rekenen-wiskunde, beide werkzaam aan dezelfde hogeschool, die als koppel deze nascholing…

05 februari 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nieuwe artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek

Twee nieuwe artikelen van de digitale verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens, Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek zijn kosteloos te downloaden. Het gaat om: Scheltens, F. & Béguin, A. (2017). Meer dan goed / fout – Diagnostisch toetsen van aftrekken in groep 5. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 36(3), 41-49. Bunck, M.-J.,…

01 februari 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Rekenspellenwedstrijd 2017

Voor de derde keer organiseren NVORWO, SLO en Klasse TV de wedstrijd ‘Bedenk het beste rekenspel’. Van de winnaar wordt het spel, als het geschikt is, misschien wel door een spellenuitgever gemaakt en verkocht in de (web)winkel. Het zal jouw spel maar zijn! Dit jaar nodigen we ook leraren uit om mee te doen. We…

29 januari 2017
Rekenen/Wiskunde (vo) // Voortgezet onderwijs // Kort

Koninklijke onderscheiding voor Martin Kindt

Wiskundige, onderwijsontwikkelaar en docent Martin Kindt is vrijdag 27 januari 2017 onderscheiden als Officier in de Orde van Oranje Nassau. Dit gebeurde tijdens een feestelijk symposium aan de Universiteit Utrecht ter ere van zijn 80e verjaardag en zijn inspanningen voor de vernieuwing van het wiskundeonderwijs gedurende ruim 45 jaar. De burgemeester van zijn woonplaats Wageningen,…

22 januari 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunde voor Morgen – in 2024

| PO | VO | In 2015 heeft een groep van betrokkenen bij het reken-wiskunde-onderwijs in Nederland zich georganiseerd in een ‘collectief’ onder de naam ‘Wiskunde voor Morgen’, met als doel om samen na te denken over Reken- en wiskundeonderwijs voor de 21e eeuw, met eventuele producten als gevolg. Rekenenwiskunde21.nl Bijeenkomsten 11 januari 2024 14:30 – 17:00, Domstad, Utrecht…

20 januari 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Panama 35 jaar

In Veldhoven kwamen op 19 en 20 januari ongeveer 200 lerarenopleiders, adviseurs, leerkrachten en andere geïnteresseerden bij elkaar voor de jaarlijkse conferentie, dit jaar met als thema ‘Goed en fout in het reken-wiskundeonderwijs’. Ter gelegenheid van dit jubileum is een bundel gepubliceerd: Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw – Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs ….

11 januari 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Weg van het cijferen

Weg van het cijferen. Rekenmethodes vanaf 1800 tot heden. Treffers, A. (2015). Utrecht: Universiteit Utrecht. De titel ‘Weg van cijferen’ kan als ‘gek op’ en als ‘met minder nadruk op’ worden verstaan. Achter deze tweedeling steekt het algemene onderscheid tussen werktuigelijk versus inzichtelijk rekenen, internationaal aangeduid als de procedurele en de conceptuele richtingen in het…

30 december 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Alledaags rekenen

De Moor, E., & Kool, M. (2016). Alledaags rekenen. Prometheus. Nummerplaten, bankbiljetten, gokautomaten, de kalender, je streefgewicht… het leven lijkt soms wel één grote rekensom. In elke supermarkt, stationshal, huiskamer en kroeg wemelt het van de getallen. Om daar grip op te krijgen kan een rekenmachine soms helpen, maar daarvoor moet je nog steeds wel…

21 december 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vakcollega’s rekenen-wiskunde gezocht

In het kader van de afronding van mijn studie Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit doe ik casestudy onderzoek naar de uitwerking van de Kennisbasis rekenen-wiskunde. Hiervoor onderzoek ik van verschillende derdejaars pabostudenten de reken-wiskunde instructie die zij in de praktijk van het basisonderwijs verzorgen. Het onderzoek betreft de observatie van drie instructies per student en…

10 december 2016
// Kort

Ed de Moor overleden

Op dinsdag 6 december is onze oud-collega dr. Ed de Moor overleden. Ed was een eminent reken-wiskundedidacticus. Vanaf het eerste uur betrokken bij Wiskobas strekten zijn activiteiten zich uit over de volle breedte van reken-wiskundeonderwijs. “Algebra en meetkunde”, zoals hij wiskunde vaak omschreef, en de geschiedenis ervan, bleven voor hem een onderzoeksgebied bij uitstek. Zijn…

08 december 2016
ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Taal // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

ECENT/ELWIeR conferentie 19 mei 2017: ‘Trix loopt dwars door de vakdisciplines van de lerarenopleiding’

Op vrijdag 19 mei 2017 organiseren ECENT en ELWIeR samen de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. Het thema van de conferentie dit jaar is “Trix loopt dwars door de vakdisciplines van de lerarenopleiding”. Kiezen voor samenhang is niet hetzelfde als kiezen tegen vakdisciplines. De conferentie start met een openingslezing en een ontwerp-sessie rondom de Leidse Tyrannosaurus…

Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie ‘Gamedidactiek: Gaming in jóuw les!’

Wat voegt een spel toe aan jouw lessen? En hoe kun je spellen of games effectief inzetten in je les? Kom er meer over te weten op de conferentie ‘Gamedidactiek: Gaming in jóuw les!’ van Hogeschool Utrecht en Saganet op 24 januari 2017. Ionica Smeets houdt een keynote over speltheorie, het boek ‘Gamedidactiek’ wordt gepresenteerd…

01 december 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Winterschool 2017 – Breng onderzoekend leren de klas in!

Kom je ook op woensdag 25 januari 2017 naar de Winterschool? De Winterschool is een leuke en leerzame professionaliseringsdag op het gebied van Wetenschap & Technologie en onderzoekend leren. Dus ben je leraar uit het basisonderwijs, pabo-docent of pabo-student? Schrijf je dan in! Ook docenten uit de onderbouw van het VO zijn welkom om inspiratie…

15 november 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Kort

Vacature Hogeschool Leiden

Hogeschool Leiden zoekt een docent Rekenen/Wiskunde die een belangrijke inhoudelijke rol in de vakgroep Rekenen/Wiskunde gaat spelen. Zij/hij is mede verantwoordelijk voor alle onderwijsonderdelen Rekenen/Wiskunde. Naast de werkzaamheden binnen het vakgebied kunnen ook taken als studiebegeleider en/of stagebegeleider worden ingevuld. De functie heeft een omvang van 0,6 – 0,8 fte. Informatie bij: Jan Jaap Hubeek (onderwijsmanager) hubeek.j@hsleiden.nl.

03 november 2016
Rekenen/Wiskunde (vo) // Taal // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie vo-mbo: Rondom Rekenen

Op 14 december 2016 organiseren de Steunpunten taal en rekenen mbo en vo een gezamenlijke rekenconferentie in congrescentrum ReeHorst in Ede. Achtergrond Op 8 juli is de agenda rekenonderwijs vo/mbo naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze rekenagenda, met als doel de motivatie voor rekenen in alle geledingen hoog te houden, is het overkoepelende thema van…

18 oktober 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 279 – Onderzoek naar leerkrachtinschattingen: groep 6 leerkrachten gezocht

Om het leerproces van leerlingen optimaal te kunnen stimuleren moeten leerkrachten goed in kunnen schatten waar een leerling staat. Om leerkrachten hierbij te kunnen ondersteunen doet de Universiteit Utrecht onderzoek naar de manier waarop leerkrachten deze inschattingen maken op het gebied van rekenen. We zijn hiervoor opzoek naar groep 6 leerkrachten die met hun klas…

06 oktober 2016
Wiskunde // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Alert 278 – WiskundeCongres – 16 november 2016

Hét vakcongres voor wiskundedocenten Noordhoff Uitgevers organiseert op woensdag 16 november 2016 in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein het inmiddels jaarlijks terugkerende WiskundeCongres. Dit jaar met als thema: “De nieuwe generatie”. Op dit congres lanceren onze beide wiskundemethodes Getal & Ruimte en Moderne Wiskunde hun nieuwe generatie leermiddelen: de 12e editie voor de havo/vwo onderbouw…

Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Alert 277 – Postdoconderzoek op uw eigen school?

De call voor nieuwe postdoc-onderzoeken startend per september 2017 is nu open! Bent u gepromoveerd en werkzaam als bèta en/ of techniekdocent (biologie, informatica, natuurkunde, scheikunde, techniek en/of wiskunde) op een MBO- of VO-school? En wilt u bijdragen aan de schoolontwikkeling door het uitvoeren van een toegepast, vakdidactisch wetenschappelijk onderzoek?  Dan is tijdelijke aanstelling van…

Natuurkunde // Kort

Alert 276 – Conferentie: Narrative & Metaphor in Education – 30 maart & 1 april 2017

Verhalen vertellen en het gebruik van metaforen worden vaak vooral geassocieerd met literatuur en poëzie. Wetenschappers binnen de filosofie, psychologie, antropologie en taalkunde hebben de afgelopen 30 jaar echter laten zien dat zowel verhalen als metaforen een fundamentele rol spelen in ons denken, ervaren, voorstellen en begrijpen. Dat maakt deze fenomenen bij uitstek interessant voor…

03 oktober 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 275 – Meetkunst onderzoek: basisscholen gezocht

In het kader van het door NRO gefinancierd onderzoeksproject: Meetkunde uit de kunst in de klas worden basisscholen gezocht om (gratis) te participeren in 2017. Het gaat dan om een onderzoek naar het effect van een lessenserie waarin meetkunde, creativiteit en beeldende kunst geïntegreerd/afgestemd zijn. Er wordt gekeken naar het effect van een training voor…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Alert 273 – De kwaliteit van de rekendocent in het vo en mbo

Wellicht heeft u de Agenda rekenonderwijs vo / mbo gelezen. In de Rekenagenda staan afspraken over het verder stimuleren van goed rekenonderwijs en verdere ontwikkeling van de rekenvaardigheden van leerlingen en studenten in het voortgezet onderwijs (vo) en het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). En terwijl de term ‘rekendocent in het vo/mbo’ nog steeds een niet helder…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 272 – Nationale Rekencoördinator Dag 10 maart 2017: Wiskundige geletterdheid

Beste pabo-docenten rekenen-wiskunde, Via jullie kanalen kunnen jullie wellicht dit bericht verspreiden: Nationale Rekencoördinator Dag, 10 maart 2017, 10:00 – 16:30 uur Utrecht, Hogeschool Domstad Doelgroep: rekencoördinatoren (po) Prijs: € 95,- Thema: Wiskundige geletterdheid. Hoe makkelijk kan het zijn? We discussiëren in Nederland in het kader van Onderwijs2032 over een ‘eigentijds’ curriculum, zodat jonge mensen…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Alert 271 – Symposium ‘Op weg naar de onderzoekende pabo’, 15-2 a.s.

Voor wie: pabo-docenten en andere geϊnteresseerden Dit is een uitnodiging voor een symposium ‘op weg naar de onderzoekende pabo’, 15-2-2017, 09:30-12:30 uur, cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht. Aan het basisonderwijs worden nieuwe eisen gesteld: het moet meer vakoverstijgend en interdisciplinair. Ook wetenschap & technologie moet in 2020 structureel in het onderwijs zijn opgenomen. Tijdens het…

Wiskunde // Kort

Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW)

Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren nvvw.nl Abstract De NVvW is een vereniging van wiskundeleraren met – anno 2023 – bijna 3000 leden. Op hun website kun je allerlei informatie vinden over wiskundeonderwijs, maar het is vooral een platform om onderling kennis uit te wisselen. Iedereen wordt uitgedaagd om zelf een blog of een podcast in te…

08 september 2016
// Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Alert 267 – Landelijke werkconferentie Platform Taalgericht Vakonderwijs ‘Werken aan vaktaal’

Op 30 november 2016 organiseert het Platform Taalgericht Vakonderwijs een Landelijke werkconferentie voor vak- én taaldocenten, taalcoördinatoren, lerarenopleiders, begeleiders en nascholers in po, vo en mbo. Het thema is Werken aan Vaktaal. Welke kennis over taal is nodig in contextrijke lessen waarin vakdoelen voorop staan, veel interactie plaatsvindt en leerlingen taalsteun wordt geboden? En hoe kan deze…

02 september 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 266 – Vacature nieuwe normeringspanelleden

Vacature nieuwe normeringspanelleden LKT Nederlandse taal en rekenen-wiskunde Beste Pabo-collega’s, Zoals jullie weten vindt er telkens na het maken van de landelijke kennisbasistoets (LKT) door derde jaars Pabo-studenten een normering plaats van de gemaakte toets om de cesuur te bepalen. Genoemde normering vindt overdag plaats bij 10voordeleraar te Den Haag door minimaal 4 collega’s uit…

Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Alert 265 – Goed en fout in het reken-wiskundeonderwijs

Op 19 en 20 januari 2017 vindt de 35e Panama-conferentie plaats in Veldhoven. Leraren en andere professionals rekenen-wiskunde ontmoeten hier elkaar om ervaringen te delen en van gedachten te wisselen. De Panama-conferentie is dé gelegenheid om op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs. De uitwisseling tussen verschillende beroepsgroepen stimuleert niveauverhoging en versterkt…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 264 – Opvattingen over rekenen-wiskunde

Oproep aan iedereen die beroepsmatig werkt aan rekenen-wiskunde in het basisonderwijs Welk beeld heeft u van rekenen-wiskunde? Wat vindt u belangrijk aan het vak en wat wilt u zeker overbrengen in uw werk met rekenen-wiskunde? Wij zijn benieuwd welke beelden en opvattingen er in Nederland leven over rekenen-wiskunde en het leren van rekenen-wiskunde. Daarom hebben…

31 augustus 2016
// Kort

Alert 263 – ELWIeR onderzoeksgroep

De ELWIeR onderzoeksgroep doet onderzoek dat gericht is op het verbeteren van het opleidingsonderwijs rekenen-wiskunde aan de lerarenopleiding basisonderwijs. Iedere opleider kan aansluiten door lid te worden van de LinkedIn-groep van de ELWIeR onderzoeksgroep. Daar zijn ook de data en tijden te vinden wanneer de onderzoeksgroep bijeen komt. De eerste bijeenkomst in het nieuwe studiejaar…

16 augustus 2016
ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

ECENT/ELWIeR conferentie op vrijdag 19 mei 2017

Save the date: vrijdag 19 mei 2017 Tijd: 10.00 – 17.00 uur Locatie: Hogeschool Domstad, Utrecht Op vrijdag 19 mei 2017 organiseren ECENT en ELWIeR samen de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. De perfecte gelegenheid om in contact te komen met collega’s en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen het werkveld. Reserveer alvast…

Natuurkunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Kort

Conferentie Wetenschap en Techniek

Op vrijdag 16 september 2016 organiseert HAN Pabo de Conferentie Wetenschap en Techniek ‘Science education and the scientific perspective: implications for teaching, gathering evidence and assessment’. Deze conferentie vindt plaats op de HAN Pabo in Nijmegen en wordt opgedragen aan Jos Marell, ter ere van zijn afscheid als docent aan de HAN Pabo.  Programmaoverzicht 12.30-13.30…

09 augustus 2016
Wiskunde // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Imaginary tentoonstelling in Nederland – 2016

Na het grote succes in Vlaanderen zal “IMAGINARY” nu ook te zien zijn in Nederland, in het academisch cq. schooljaar 2016-2017. IMAGINARY is een tentoonstelling over wiskundige objecten, gecreeerd door het wiskundige onderzoeksinstituut Oberwolfach in Zuid-Duitsland. Het is ontstaan in 2008 tijdens het duitse “Jaar van de wiskunde”, en is snel uitgegroeid tot een van…

08 augustus 2016
Techniek (VO) // Basisonderwijs // Kort

Symposium Kiezen voor Technologie, 2-11-2016

In oktober 2014 trapte Staatssecretaris Sander Dekker het actieplan Kiezen voor Technologie af. Nu twee jaar later organiseert het Platform Beta Techniek op 2-11-2016 (Amersfoort) een symposium om samen stil te staan bij wat er allemaal is bereikt in deze korte tijd. Besturen, scholen en leerkrachten (primair onderwijs) zijn met veel energie aan de slag…

14 juli 2016
// Basisonderwijs // Kort

Save the date: 15-2: Op weg naar de onderzoekende pabo

Deze landelijke dag wordt gehouden op 15 februari 2017, in de ochtend, Utrecht Domstad, specifiek voor pabo-docenten (n&t, r&w, andere vakken). De pabo komt in een stroomversnelling. Aan het basisonderwijs worden nieuwe eisen gesteld: het moet meer vakoverstijgend en interdisciplinair. Ook wetenschap & technologie moet in 2020 structureel in het onderwijs zijn opgenomen. Heel ‘paboland’…

// Kort

Gezocht: mede-ontwikkelaar voor Open Online Bètadidactiek

Wij zoeken voor het project Open Online Bètadidactiek: Lerarenopleiders natuurkunde, scheikunde en wiskunde die komend jaar willen meeontwikkelen aan open online lesmateriaal in de vorm van vier bootcamps met drie collega’s verspreid over het jaar neerkomend op een tijdsinvestering van ongeveer 40 uur waarvan de helft gesubsidieerd is. Interesse? Neem contact op met: Theo van…

13 juli 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

LPNPO en de post-hbo opleiding coördinator rekenen

Landelijk Platform Nascholing Primair Onderwijs LPNPO Kennisnetwerk van 20 samenwerkende nascholingsinstellingen verbonden aan hogescholen Zie ook Post HBO opleiding rekencoördinator. Kerntaken Dit platform staat voor: Kennisdeling, professionalisering en het aanbieden van kwalitatief hoogwaardige voortgezette professionalisering voor leraren. Zo worden er onder andere gezamenlijk Post Hbo-opleidingen ontwikkeld en aangeboden. Het LPNPO volgt de landelijke ontwikkelingen vanuit…

05 juli 2016
// Kort

Alert 261 – 2F- en 3F-rekenexamens online beschikbaar

Het CvTE heeft 90 procent opgaven van referentieniveaus 2F en 3F online gezet in de zgn. rekenopgave-etalage. Via de rekenopgaven-etalage wordt ongeveer 90% van de in 2015-2016 gebruikte opgaven openbaar gemaakt. De 10% niet-openbare opgaven zijn controle-opgaven, nodig om te garanderen dat bij elke afname dezelfde prestatie-eis wordt gehanteerd.

27 juni 2016
// Kort

Alert 260 – Ontwikkelaars gezocht voor de update van de post-hbo opleiding coördinator rekenen?

De LPNPO zoekt voor het project Update van de post hbo opleiding tot coördinator rekenen: Pabodocenten rekenen-wiskunde, die ervaring hebben met het verzorgen van de opleiding tot coördinator rekenen aantoonbare ervaring hebben met het ontwikkelen van onderwijsmateriaal zo mogelijk in 2016-2017 een nieuwe groep studenten aan hun eigen Hogeschool gaan opleiden komend jaar kunnen meewerken…

22 juni 2016
// Kort

Alert 259 – Vacature Kath. Pabo Zwolle

Katholieke Pabo Zwolle (KPZ) heeft met ingang van 1 september 2016 plaats voor een hogeschooldocent Rekenen & Wiskunde voor 0,4 tot 0,8 fte. Meer informatie

17 juni 2016
// Kort

Alert 258 – Onderzoek naar wetenschappelijk redeneren (basisonderwijs)

Dit is een bericht voor pabo-docenten (r/w) die zich ook bezighouden met Wetenschap en Technologie (W&T). Speel dit bericht graag door naar de juiste connecties. Saxion voert samen met de Radboud Universiteit en Stichting Quo Vadis onderzoek uit naar de effecten van een leerkracht- en leerlinginterventie op de redeneervaardigheid van leerlingen bij W&T. Het onderzoek…

// Kort

Alert 257 – Vakantiecursus “Netwerken”

Voor leraren exacte vakken van havo, vwo of hbo, voor studenten van lerarenopleidingen en voor andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2016 wederom een vakantiecursus, ditmaal met als thema: “Netwerken”. Deze 70ste (!) vakantiecursus is opgezet in samenwerking met het zwaartekracht programma Networks. Dit programma, uitgevoerd door een consortium van de universiteiten…

13 juni 2016
// Kort

Alert 256 – Pabo Platform special over rekenen-wiskunde

Pabo Platform is een online blad van Noordhoff uitgevers. Het thema van editie 29 (juni 2016) is rekenen-wiskunde. In dit nummer vindt de lezer artikelen over rekentaal, wiskundige attitude, excellente rekenaars en het reken-wiskundeonderwijs van de toekomst. Pabo Platform is kosteloos toegankelijk.

// Kort

Alert 255 – Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek

In januari 2016 is de Panama-Post online in de vorm van het digitale tijdschrift Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek onderdeel geworden van het tijdschrift Volgens Bartjens voor leraren basisonderwijs. Inmiddels zijn er zes artikelen in dit nieuwe blad verschenen over achtergronden van het reken-wiskundeonderwijs. Deze artikelen zijn kosteloos te downloaden: Een empirische vergelijking van…

03 juni 2016
// Kort

Lesson Study

Lesson Study Organisaties Lesson Study NL World Association of Lesson Studies Conferenties

26 mei 2016
// Kort

Alert 254 – Vacature lerarenopleider wiskunde (0,9 fte), Hogeschool Utrecht

Ben jij de lerarenopleider die aankomende wiskundedocenten ondersteunt bij de verdieping van wiskundig inzicht, de ontwikkeling van pedagogisch didactische kwaliteiten, het praktijkleren, onderzoek doen en hun studieloopbaan? Ben jij de lerarenopleider die studenten inspireert om te leren? Voor meer informatie, www.werkenbijhu.nl.

// Kort

Alert 253 – 4 oktober: Wiskundeleraar in Onderzoek

Deze financiering is alleen voor wiskundeleraren aan Nederlandse middelbare scholen die graag hun kennis willen opfrissen. Dit kan door middel van één dag per week (voor 6 tot 12 maanden) onderzoek uit te voeren bij een wiskunde-instituut met betrekking tot fundamenteel, toegepast of didactisch onderzoek. Voor wie Eerstegraads docenten wiskunde. Wat aanvragen De subsidie bestaat…

20 mei 2016
// Kort

Alert 252 – Gezocht: mede-ontwikkelaar voor Open Online Bètadidactiek

Wij zoeken voor het project Open Online Bètadidactiek: Lerarenopleiders natuurkunde, scheikunde en wiskunde die komend jaar willen meeontwikkelen aan open online lesmateriaal in de vorm van vier bootcamps met drie collega’s verspreid over het jaar neerkomend op een tijdsinvestering van ongeveer 40 uur waarvan de helft gesubsidieerd is. Interesse? Neem contact op met: Theo van…

// Kort

Alert 251 – Ecent/ELWIeR conferentie afgelopen woensdag over 'STEM' en Onderwijs2032

Op 18 mei 2016 kwamen 150 lerarenopleiders wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen bij elkaar in Utrecht, voor de eerste gezamenlijke conferentie van ELWIeR en Ecent. Het thema ‘Beta in samenhang’ stond centraal in de openingslezing van Marc de Vries van de TU Delft (zie de foto, waarin de letters van STEM, science, technology, engineering, mathematics, in hun…

19 mei 2016
// Kort

Alert 249: Overgang PO naar VO voor rekenen-wiskunde

Hoewel er veel initiatieven zijn die bijdragen aan de versoepeling van de overgang van PO naar VO voor rekenen-wiskunde, blijken er toch nog (te) veel knelpunten en vragen te bestaan. De NVORWO, de NVvW en SLO brengen gezamenlijk de bestaande achtergrondinformatie, handvatten en mooie voorbeelden in kaart en willen die waar wenselijk, verder aanvullen. De…

09 mei 2016
// Kort

Alert 248: Vacatures HAN Pabo

De Faculteit Educatie zoekt  voor het instituut HAN Pabo voor de campus in Arnhem en in Nijmegen per 15 augustus 2016 Opleidingsdocenten Pabo Pedagogiek & Onderwijskunde (0,6-0,8 fte) Rekenen & Wiskunde (1,4 fte) Taal (1,2 fte) Bewegingsonderwijs (0,6 fte) Het instituut HAN Pabo heeft vestigingen in  Arnhem en Nijmegen. Curriculair maakt het instituut een transitie…

28 april 2016
// Kort

Alert 247: Profiel voor de leerkracht van de 21e eeuw

In het kader van de versnellingsvraag werkt de  Stichting Wereldkidz aan een profiel voor de leerkracht die onderwijs van de 21e eeuw mogelijk moet maken. Het gaat daarbij om de vraag: Als je kinderen wil voorbereiden op de toekomst, over welke houding, vaardigheden en kennis moet je dan als leerkracht beschikken? Opleiders van leerkrachten basisonderwijs van…

20 april 2016
// Kort

Alert 246 – Verslag Kennisbasis toetsing pabo 31-3 j.l.

Donderdag 31 maart 2016 zijn 25 RW-docenten van de Pabo’s in Nederland op de Christelijke Hogeschool Ede in de gelegenheid gesteld om zelf een landelijke kennisbasis toets (LKT) te maken onder toetscondities. De docenten kwamen van Saxion, Stenden, hogeschool Leiden,VIAA, Driestar, CHE, Hanzehogeschool, Iselinge, HU, HvA, Windesheim, Inholland, KPZ, Fontys, Thomas More en de HR….

18 april 2016
// Kort

Alert 245 – W&T event 26-5 a.s. (Marnix academie Utrecht)

Vrijdag 20 mei a.s. een event georganiseerd door de Marnix Academie over Wetenschap & Technologie met sprekers als Govert Schilling (expert astronomie) en Matthijs van Boxsel (encyclopedie van de domheid) en vele workshops voor leerkrachten en pabo-docenten (n&t, maar zeker ook r&w). Centrale vraag: hoe geef je w&t vorm in het onderwijs van deze tijd….

12 april 2016
// Kort

Alert 244 – NRO kennisrotonde voor (vakdidactische) vragen

NRO heeft een online loket ingericht voor de beantwoording van actuele kennisvragen uit en over het onderwijs. Tijdens een vergadering van de expertisecentra lerarenopleidingen (waaronder elwier en ecent) op 11 april 2016 werd nog eens geconstateerd dat juist de communities van elwier en ecent (en dus ook hun online publicaties op de websites) een belangrijke…

11 april 2016
// Kort

Alert 243 – Vragenlijst voor docenten wiskunde vo: wordt de vernieuwing gerealiseerd?

Het SLO-project monitoring invoering vernieuwde wiskunde-examenprogramma’s richt zich op de volgende hoofdvraag: In hoeverre wordt de beoogde wiskundevernieuwing geïmplementeerd en gerealiseerd in de onderwijspraktijk? In dat kader zijn in april 2016 digitale vragenlijsten uitgezet onder docenten wiskunde (ABCD). Wiskunde A havo Wiskunde A vwo Wiskunde B havo Wiskunde B vwo Wiskunde C vwo Wiskunde D…

08 april 2016
// Kort

Alert 242 – Op zoek naar de relatie tussen R/W en W/T (basisonderwijs) -> vragenlijst

Met deze korte vragenlijst (voor alle direct betrokkenen po, dus leerkracht/rt/ib/reken- entaal-coordinator/directeur/bestuurder/etc.) willen onderstaande onderzoekers achterhalen hoe leraren (en de andere geadresseerden) in het basisonderwijs denken over het (natuurlijk deels) integreren van rekenen-wiskunde en wetenschap en technologie. De onderzoekers gebruiken deze inventarisatie om plannen vorm te geven, waarin zij beschrijven of en hoe rekenen-wiskunde (R/W)…

07 april 2016
// Kort

Alert 241 – Docent vakdidactiek wiskunde gezocht

De Universitaire Lerarenopleiding van de VU is m.i.v. het komend studiejaar op zoek naar Docent vakdidactiek wiskunde (0,4 – 0,5 fte). Meer informatie over de vacature staat op de website van de VU. Voor inhoudelijke informatie kunt u ook contact opnemen met dhr. dr. A. Handelzalts (020-5983059, a.handelzalts [at] vu.nl).

04 april 2016
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

RekenVoort

Lesmateriaal voor de doelgroep in vmbo en havo. (2010-2014) Het ministerie van OCW heeft in november 2008 een subsidie verstrekt aan de NVvW (Nederlandse Vereniging van Wiskunde Leraren) voor het ontwikkelen van rekenmodules voor leerlingen die geen wiskunde meer hebben in het vmbo en het havo. Deze rekenmodules werden door de NVvW, in samenwerking met…

01 april 2016
// Kort

Alert 240 – Geen namen, maar rugnummers!

De Roemeense ploeg traint met bijzondere rugnummers. De voetballers hebben een rekensom op hun rug staan. Op deze manier proberen ze wiskunde te promoten in het land. Lees verder

// Kort

Alert 239 – Lid worden van de Linkedin ELWIeR onderzoeksgroep?

Geïnteresseerden kunnen deelnemen aan de activiteiten van de ELWieR onderzoeksgroep, door de discussies te volgen via de LinkedIn-pagina van de groep, en het is ook mogelijk om de fysieke bijeenkomsten te bezoeken. Een aantal lerarenopleiders (pabo) komt eens in de zoveel weken bij elkaar (onder leiding van Ronald Keijzer, lector bij de iPabo) om met…

// Kort

Alert 238 – Vakantiecursus over ‘Netwerken’

Voor leraren exacte vakken van havo, vwo of hbo, voor leerlingen en voor andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2016 een vakantiecursus met als thema: “Netwerken”. De 70ste vakantiecursus is opgezet in samenwerking met het zwaartekracht programma “NETWORKS”. Dit programma, uitgevoerd door een consortium van de universiteiten van Amsterdam, Eindhoven en Leiden…

29 maart 2016
// Kort

Alert 237 – Vacature rekenen-wiskunde bij Hogeschool De Kempel

Hogeschool De Kempel is op zoek naar een opleidingsdocent rekenen-wiskunde (m.i.v. studiejaar 2016-2017). Voor deze vacature geldt dat De Kempel op zoek is naar kandidaten met een eerstegraads bevoegdheid wiskunde. Meer informatie over de vacature op de site. Of bij Marcel Lemmen m.lemmen@kempel.nl (opleidingsmanager) of Mat Bos m.bos@kempel.nl (vakgroep rekenen-wiskunde).

21 maart 2016
// Kort

Alert 236 – Onderwijs meets onderzoek – een conferentie

Wat betekent wiskundedidactisch onderzoek voor de praktijk van het wiskundeonderwijs, en hoe kunnen vragen uit de praktijk richting geven aan het onderzoek? Deze vragen staan centraal tijdens de conferentie die de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren, het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht en SLO op maandag 20 juni in Utrecht organiseren. Deelnemers aan de conferentie…

15 maart 2016
// Kort

Alert 235 – ELWIeR/Ecent conferentie met een rijk aanbod (18 mei a.s.)

Met het thema ‘Beta in samenhang’ komen dit keer voor het eerst lerarenopleiders van wiskunde/rekenen en science bij elkaar (18 mei, Utrecht, Domstad). In het programma is voor alle lerarenopleiders uit deze groepen (pabo, 2e en 1e graads) iets te halen (en te brengen). De inschrijving begint nu te lopen, en online kan de voorkeur…

// Kort

Alert 234 – Conferentie aansluiting havo-hbo wiskunde 28 september 2016

Er is een conferentie in voorbereiding (28 sept. a.s., Utrecht) over het vraagstuk ‘Aansluiting havo-hbo wiskunde’ naar aanleiding van de vernieuwde examenprogramma’s wiskunde, als ingevoerd per 1 augustus 2015 (zie ook Veranderd wiskundeonderwijs). Mensen die geïnteresseerd zijn (die zelf te maken hebben met wiskunde in het hbo, betrokken bij kenniskringen van lectoraten, lerarenopleiders) kunnen zich…

Rekenen/Wiskunde (vo) // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Alert 233 – Lesson study lerarenopleiding wiskunde eerstegraads

Vakdidactici wiskunde van diverse eerstegraadsopleidingen werken vaak solo aan het voorbereiden, geven en evalueren van vakdidactiek colleges. In het landelijk overleg (vadiwulo) is uitgesproken dat men graag op een concrete manier wil samenwerken als wiskundedidactici en ook meer zicht wil krijgen op de impact van een college. Daartoe is de afgelopen periode een start gemaakt…

// Kort

Alert 232 – Beste rekenidee mbo

Op wereldwijde Pi-dag (3/14) heeft het platform Rekendocenten BVMBO, in samenwerking met het Ministerie van OCW en de MBO Raad de wedstrijd: Beste rekenidee mbo gelanceerd. Rekendocenten in het mbo kunnen vanaf deze Pi-dag tot 9 mei 2016 innovatieve en creatieve ideeën en voorbeelden voor rekenonderwijs insturen via de website van BVMBO. Een deskundige jury,…

// Kort

Alert 231 – Landelijke bijeenkomst rekencoördinatoren succesvol

Ruim 180 leerkrachten basisonderwijs kwamen bij elkaar op 11 maart j.l. in Utrecht tijdens de jaarlijkse Nationale Rekencoördinator Dag. Ed van den Berg opende de conferentie met een lezing over Rekenen/Wiskunde en Natuur/Techniek. Daarna waren er drie rondes met elk zes werkgroepen, waarin de taken van de rekencoördinator centraal stonden, en met daarbij ook veel…

// Kort

Alert 230 – Symposium gedifferentieerd rekenonderwijs 13 april 2016

De afgelopen jaren is middels het GROW project onderzoek gedaan naar gedifferentieerd rekenonderwijs op de basisschool en het effect van nascholing. Tijdens het GROW symposium van 13 april 2016 (Boothzaal in de Universiteitsbibliotheek van de Universiteit Utrecht) zullen de eerste onderzoeksresultaten gepresenteerd worden en kunnen workshops gevolgd worden. Tevens wordt het boek ‘Differentiëren in het…

23 februari 2016
// Kort

Alert 229 – Flitsbijeenkomst Rekenen bij doorstroom naar de pabo

Vanaf 1 september 2015 zijn er toelatingseisen voor de pabo. Voor rekenen en Nederlands komen er geen extra toelatingseisen, omdat voor de havo- en mbo 4-opleidingen referentieniveaus Nederlands en rekenen zijn ingevoerd. In het eerste jaar van de pabo echter moeten alle studenten een rekentoets doen. Dit is de WisCAT. Het blijkt dat veel eerstejaars…

18 februari 2016
// Kort

Alert 228 – ETE II Conferentie 7/8 nov. 2016: call for papers

Op 7 en 8 november 2016 wordt de tweede Educating the Educators Conferentie (ETE II) georganiseerd, speciaal gericht op lerarenopleiders die ook actief zijn in de nascholing, voor de vakken binnen het STEM-gebied. De call voor papers staat nu open.

04 februari 2016
// Kort

Alert 227 – Nog plaatsen op de Nationale rekencoördinator dag 11 maart

Dit is een herhaling van Alert 215 (januari). Er is nog plek voor rekencoördinatoren (po) tijdens de Nationale Rekencoördinator Dag 2016 op 11 maart a.s. Rekenen op de basisschool heeft ruime aandacht, er wordt veel tijd aan besteed, en kent een sterke traditie wat betreft schoolboeken, didactiek, leerlingvolgsysteem, en dergelijke. Als we naar (alle) kerndoelen…

// Kort

Alert 226 – Onderzoekend leren en W&T op de pabo

In het pabo-curriculum (en natuurlijk ook op vele basisscholen) is het nodige aan de gang wat betreft het bewuster bezig zijn met: – Wetenschap en Technologie; – Onderzoekende houding (onderzoekend en ontwerpend leren). Op 9 maart wordt tijdens een lunchbijeenkomst (utrecht, academiegebouw) door pabo-docenten (en onderzoekers) teruggekeken wat er de afgelopen twee jaar op dat…

// Kort

Alert 225 – Volgens Bartjens Studentendag op 15 april

Op vrijdag 15 april 2016 is het weer Volgens Bartjens Studentendag. Tien jaar geleden vond de Eerste Volgens Bartjens Studentendag plaats. In 2016 blikken we terug met de beste workshops van de afgelopen 10 jaar. Natuurlijk is onze blik ook op de toekomst gericht. De openingslezing zal dan ook in het teken staan van ‘rekenen…

03 februari 2016
// Kort

Alert 224 – Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek

Het online tijdschrift Panama-Post is vanaf januari opgegaan in het tijdschrift Volgens Bartjens. Vanaf dat moment verschijnen er bij ieder nummer van  Volgens Bartjens twee verdiepende digitale bijdragen, getiteld: ‘Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek.’ De artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek bieden achtergonden bij actuele ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs. Ze zijn  van…

01 februari 2016
// Kort

Alert 223 – Kennismaking met de landelijke kennistoets Rekenen-wiskunde

Deze oproep is bestemd voor vakdocenten rekenen-wiskunde aan de pabo. Als vakdocent rekenen-wiskunde bereidt u uw studenten voor op onder andere de landelijke kennistoets Rekenen-wiskunde. Bent u benieuwd wat deze toets precies inhoudt? En wilt u uw studenten nog beter voorbereiden op de toets? En ervaringen delen met mede-vakdocenten? Dan bieden wij u de mogelijkheid…

26 januari 2016
// Kort

NWD 2016

Hoewel de inschrijving van de Nationale Wiskunde Dagen al gesloten is (het zit vol) wilden we toch kort hierover berichten. Het is een rijk programma en is in feite voor elke lerarenopleider wiskunde een must (maar dan wordt het wel nog voller 🙂 ). 5 en 6 februari 2016

// Kort

Alert 221 – Mascil-project: een conferentie en elke maand een lesvoorbeeld

Vanuit het netwerk van Europese organisaties voor opleiding en nascholing (in het gebied van STEM) zal in november (7 en 8 november, Freiburg, Duitsland) een tweede conferentie ‘educating the educators’ worden georganiseerd (zie de Proceedings van de eerste keer). De conferentie wordt georganiseerd door Mascil en DZLM. O.a. Alan Schoenfeld zal in november een lecture…

// Kort

Alert 220 – Rekenweb-spelletjes naar de tablet (en telefoon)

RekenWeb startte in 2000, dat is 16 jaar geleden, een korte tijd als het gaat om onderwijs, een immense tijd als het gaat om ict. Samen met het team van de DWO (digitale wiskunde omgeving) worden nu enkele spelletjes geschikt gemaakt voor tablet- en telefoongebruik. In de maand februari staat het spel Oppervlaktecentraal. Voor andere…

ELWIeR en Ecent als één STEM