Kort
Kom naar het TLL Herfstfestival op 30 november!
Ervaar hoe je kennisclips effectief inzet in je onderwijs. Ontsnap, als het je lukt, uit een educatieve escaperoom, of leer hoe je digitale tools als scalable learning en peerfeedback in kunt zetten in collegezaal of klaslokaal. Dit is een greep uit het programma van het Teaching & Learning Lab Herfstfestival op vrijdagmiddag 30 november voor…
Door Nieuwsgierigheid Leren
Er is in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het bevorderen van het onderwijs op het gebied van wetenschap en techniek. Het InterregV project Door Nieuwsgierigheid Leren brengt voor de leeftijdsgroep 3-12 jaar in beeld hoe leerkrachten en pedagogisch medewerkers in Gelderland, Limburg en Noord-Rijn Westfalen dat nu in hun praktijk vormgeven. De filmpjes op…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (septembernummer 2018)
Bij het septembernummer van het tijdschrift Volgens Bartjens, verschenen twee artikelen in de verdiepende bijlage Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen kunnen gratis gedownload worden. In het septembernummer van 2018 vindt de lezer een tweetal artikelen over de lerarenopleiding basisonderwijs: Hendrikse, P. & Beekman, A. (2018). Haal ik de kennisbasistoets rekenen-wiskunde? Volgens Bartjens…
Infographics
Een infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld. Dit kan voorkomen in de vorm van een kaart, grafiek, bord, instructieve tekening of een interactieve applicatie. Ze is bedoeld voor het overdragen van informatie, data en kennis. (Wikipedia) Een infographic kan voorkomen in de vorm…
Nieuwe Wiskrant
Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…
European Journal of STEM Education
The European Journal of STEM Education (EJSTEME) is a triannual academic journal that analyses research related to STEM education. EJSTEME aims to stimulate the research about STEM education, of which the curriculum is still developing in Europe. Analysis and research is therefore needed to further extend the quality of STEM education. The main topics of…
Conferentie Formatief Toetsen – 21 november 2018
Tijdens deze conferentie leer je hoe jij formatief toetsen kan inzetten in jouw klas of implementeren op jouw school in het voortgezet onderwijs. Vanuit twee grootschalige onderzoeksprojecten (uitgevoerd door verschillende universiteiten en SLO) worden nieuwe inzichten gepresenteerd en ga je aan de slag met de instrumenten, handvatten en opbrengsten uit de projecten. De conferentie wordt…
Conferentie ‘Droom, durf, doe’ over innovatie en de kracht van uitproberen
Voor: leerkrachten basisonderwijs, pabo-studenten en andere geïnteresseerden Datum: woensdag 14 november 2018 Tijd: 13:00 – 17:00 uur Locatie: De Haagse Hogeschool, Johanna Westerdijkplein 75, 2521 EN Den Haag Door fouten te maken, kun je innoveren Streven naar perfectie, de maatschappelijke norm, is meestal geen goede raadgever voor creatieve mensen. Risicomijdend gedrag leidt tot saaiheid en…
Verschenen: Design Research in Education
Arthur Bakker, universitair hoofddocent aan het Freudenthal Instituut (Universiteit Utrecht), heeft een boek gepubliceerd: ‘Design Research in Education: A Practical Guide for Early Career Researchers’. Dit handboek bevat alle informatie die je nodig hebt om een ontwerponderzoeksproject op te zetten. In 290 pagina’s word je meegenomen in de verschillende onderzoeksmethoden die er zijn, welke vaardigheden…
U-Talent leerlingen van het Cals College geven les op basisschool Vroonestein
Het Cals College en basisschool Vroonestein zijn dit schooljaar een bijzondere samenwerking gestart. Vijf U-Talent Academy-leerlingen hebben les gegeven aan groep 8-leerlingen, waarbij zij zelf de leerdoelen, werkvormen en planning hebben bedacht. Dit resulteerde in een scheikundige les waarin de groep 8-leerlingen een lavalamp en slijm hebben gemaakt. Alle leerlingen en docenten waren enthousiast! …
Mobieltjes in de klas: van afleiding naar aanleiding. 3 oktober 2018
Op 3 oktober organiseren het Freudenthal Instituut en Hogeschool Windesheim een workshop door dr. Zachary Walker. Mobiele telefoons in de klas kunnen enorm afleiden. Leerlingen kijken er vaak op en zijn meer geboeid door de berichten van hun vrienden op WhatsApp en Instagram dan door de les die u zo zorgvuldig hebt voorbereid. Moeten we…
Handreikingen schoolexamen: handig naslagwerk
De handreikingen bij het schoolexamen van SLO bestaan sinds 2007 als papieren versies en pdf’s, maar sinds enkele jaren zijn ze interactief gemaakt en online te raadplegen. Ze zijn er voor alle vakken en alle schooltypen van het voortgezet onderwijs; de informatie hieronder heeft specifiek betrekking op de handreikingen voor de natuurwetenschappelijke vakken en wiskunde….
Masterclasses bij Bètapartners
Heb je altijd al een kijkje willen nemen binnen een groot bedrijf? En wil je weten hoe alle (bèta)vakken samenkomen in de werkzaamheden binnen een bedrijf? Meld je dan aan voor één van de masterclasses bij bedrijven die Bètapartners komend schooljaar organiseert! Er is een masterclass bij Shell (Technologie achter olie- en gaswinning) en Tata…
De Wiskundeclub
Word jij uitgedaagd door intellectuele puzzels, ook al duurt het lang voordat alle stukjes op z’n plaats vallen? Dan is de Wiskundeclub iets voor jou! De schoonheid van wiskunde Vanaf september 2018 start het Korteweg-de Vries Instituut voor Wiskunde aan de Universiteit van Amsterdam een wiskundeclub voor leerlingen uit klas 4, 5 en 6 VWO….
Vakantiecursus 2018: Cryptografie: wiskunde in het dagelijks leven
Welke wiskunde zit er in je broekzak? Daar vind je wellicht je portemonnee met pasjes en je mobiele telefoon. En daar zit best wel de nodige wiskunde in. Maar heb je die wiskunde echt “in je broekzak”? Het thema van de Vakantiecursus 2018 van Platform Wiskunde Nederland (PWN) is ‘Cryptografie: de wiskunde van het beveiligen van…
Talentenkracht
TalentenKracht was een onderzoekprogramma (2006-2015) van zeven universiteiten naar de talenten van kinderen (3-14 jaar) op het gebied van wetenschap en techniek. Een en ander was opgezet om professionals en ouders de inzichten en instrumenten te geven voor deze talentontwikkeling. Fase 1: 2006-2011; Fase 2: 2012-2015 – enkele aio-onderzoeken. Direct naar het lesmateriaal (video’s, modules,…
Summerschool voor studenten STEM in Vilnius, zomer 2019
Summerschool in Vilnius (Litouwen), in de periode 23-06-2019 tot 03-07-2019. Download Program Summerschool In het kader van het project IncluSMe (over diversiteit en multiculturaliteit in STEM onderwijs) We roepen alle lerarenopleidingen (2e en 1e graad) natuurwetenschappen en wiskunde op om hun studenten hier op te wijzen. Aankomende docenten in wiskunde en sciencevakken moeten leren omgaan…
Reken je Rijk
Op zaterdag 13 oktober 2018 organiseert de werkgroep Geschiedenis van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren het symposium ‘Reken je Rijk’. Het symposium zal van 10:00 uur tot 16:00 uur plaatsvinden in vergadercentrum Domstad in Utrecht. Er zijn op het symposium vier lezingen: Over de geschiedenis van realistisch rekenen Leningen ten tijde van de VOC Middeleeuwse…
Onderwijs meets Onderzoek 2018
Wat kunnen wiskundeonderwijs en onderwijsonderzoek voor elkaar betekenen? Deze vraag komt aan de orde tijdens de derde editie van de conferentie Onderwijs meets Onderzoek. Op donderdag 11 oktober 2018 organiseren de NVvW, het FI, SLO en HU de derde aflevering van de conferentie ‘Onderwijs meets Onderzoek’. Op deze conferentie gaan wiskundeleraren en onderzoekers van wiskundeonderwijs…
Symposium ‘Road to reality’ 22 januari 2019
Vanwege de publicatie van de Nederlandse vertaling van “Road to Reality; a Complete Guide to the Universe” door professor Sir Roger Penrose organiseert het Institute for Advanced Study (IAS)(UvA, Amsterdam) samen met Meromorf Press een wetenschappelijk symposium en boekpresentatie op 22 januari 2019, Amsterdam. Roger Penrose is een Brits wis- en natuurkundige. Hij is emeritus…
Terugblik zomerstudiedag elwier-ecent 22 juni j.l.
Op 22 juni waren er in het kader van de zomerstudiedag elwier-ecent twee sessies na elkaar, in de Uithof in Utrecht. De eerste sessie betrof een brainstorm om meer ‘open samenwerkingsopdrachten’ (denk aan ‘geïntegreerde wiskundige activiteiten’) te ontwerpen voor de wiskundelessen van het vmbo (zowel vmbo-bb/kb als vmbo-t). Dit gebeurde in het kader van de…
W&T Academie 2019
voor leerkrachten basisonderwijs (primair gericht op regio utrecht). Deze studie(mid)dag op 8-2-2019 (Utrecht) zal vooral gericht zijn op onderzoekend en ontwerpend leren en hoe leerkrachten dit zelf kunnen/hebben vormgegeven, natuurlijk in de context van wetenschap & technologie. De inschrijving gaat open na de zomer.
Nationale Natuurkunde Olympiade Junior
Nationale Natuurkunde Olympiade Junior noj.sites.uu.nl De Natuurkunde Olympiade Junior (NOJ) bestaat sinds 2014 en is bedoeld om leerlingen op jonge leeftijd te enthousiasmeren voor bèta-techniek en natuurkunde in het bijzonder. Daarbij biedt de NOJ een uitdaging voor leerlingen. Met de NOJ richten we ons (vooral) op leerlingen uit de 2e en 3e klas van het…
Woudschoten Chemie Conferentie – 2 en 3 november 2018
De Woudschoten Chemie Conferentie is de conferentie voor docenten in het scheikundeonderwijs voor havo- en vwo-leerlingen in Nederland. De conferentie wordt jaarlijks bezocht door ruim 300 scheikundedocenten uit heel het land. Het toont aan dat deze conferentie inmiddels een onmisbare ontmoetingsplek is geworden voor de familie van chemiedocenten. Het scheikundeonderwijs is en blijft in beweging,…
Tijdschriften
Diverse tijdschriften op het gebied van science, mathematics en STEM Science nationaal NVOX internationaal International Journal of Science Education Science Education Wiskunde/rekenen nationaal Euclides Volgens Bartjens Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek internationaal Educational Studies in Mathematics Journal on Mathematics Education Journal for Research in Mathematics Education (NCTM) Research in Mathematics Education For the Learning…
Educational Studies in Mathematics
Educational Studies in Mathematics (ESM) is a peer-reviewed scientific journal within the field of mathematics education. Founded by Hans Freudenthal, it first appeared in 1968. Published by Springer, the journal normally appears in 3 annual volumes, each consisting of 3 issues. The journal is paginated by volume. According to the official description of the journal,…
Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 37(5) (mei 2018)
In het meinummer van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek zijn de volgende twee artikelen gepubliceerd: Rijborz, J.D. (2018). Op zoek naar een vakoverstijgende didactiek voor rekenen-wiskunde en aardrijkskunde. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(5), 41-50. Keijzer, R., Bunck, M.-J., & Van Gool, A. (2018). Verslag 36e Panama-conferentie. Rekenen een hele kunst. Volgens Bartjens…
Internationale Wiskunde Olympiade -> 7-14 juli 2018
De International Mathematical Olympiad (IMO) is de meest prestigieuze wiskundewedstrijd voor scholieren en bestaat al sinds 1959. Aan dit jaarlijks terugkerende evenement nemen zo’n honderd landen deel, die allemaal vertegenwoordigd worden door de beste zes scholieren uit dat land. Elk jaar heeft een ander land ter wereld de eer om de IMO te organiseren. In…
Jaarvergadering en studiedag NVvW – 3 november 2018
Op zaterdag 3 november zal de jaarlijkste studiedag van de NVvW plaatsvinden. Zoals altijd in het Ichthus College te Veenendaal. Het thema van de studiedag is dit jaar Natuur(lijk(e)) wiskunde “Het boek van de natuur is geschreven in de taal van de wiskunde” . Aldus sprak Galilei. Zonnebloemen en konijnen worden door wiskundigen al snel…
Wiskunderaad
Naar aanleiding van het Deltaplan hebben NWO en PWN, op verzoek van het Ministerie van OCW, besloten tot de oprichting van een Wiskunderaad. De Wiskunderaad zal de implementatie van een Deltaplan voor de Nederlandse Wiskunde monitoren, partijen stimuleren die aan de uitvoering van het plan kunnen bijdragen en bottlenecks die de uitvoering ervan in de…
Onderwijsassistent
In de opleiding tot onderwijsassistent (mbo niveau 4, zie ook SBB) wordt aandacht besteed aan STEM-vaardigheden, o.a. rekenen/wiskunde en natuur/techniek. De laatste jaren (vanaf 2016) zijn diverse ROC’s extra actief om meer tijd en ruimte te creëren voor techniek binnen deze opleiding (evt. als keuzedeel), om studenten beter voor te bereiden voor ‘wetenschap en technologie’…
Senior Onderzoeker HU
Draag jij samen met ons bij aan hoogwaardig praktijkonderzoek op het gebied van Bèta- en Technologiedidactiek? Lectoraat Bèta- en Technologiedidactiek De onderzoeksgroep bèta- en technologiedidactiek van het Kenniscentrum Leren en Innoveren draagt bij aan de ontwikkeling van kennis, onderwijspraktijk en -beleid op het gebied van bèta- en technologieonderwijs. Het werk van de groep richt zich…
Conferentie interdisciplinaire STEM studies, Slowakije, 28-8 a.s.
Graag aandacht voor deze conferentie: International Conference of Interdisciplinary STEM Studies, 28 August 2018 Nitra Slovakia Lectures and workshops on intercultural learning in mathematics and science disciplines, culture-related contexts and different perspectives on current ecological problems. Participants will share ideas how to implement intercultural ideas to initial teacher education. Conference opens opportunities for exchange of…
Onderwijs meets onderzoek
Onder deze titel wordt regelmatig een conferentie georganiseerd. Het doel van deze conferentie is dat wiskundeleraren en onderzoekers van wiskundeonderwijs met elkaar in gesprek gaan rond de vraag wat onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek voor elkaar kunnen betekenen. De organisatie is in handen van NVvW, het Freudenthal Instituut en SLO.
World Association of Lesson Studies
The World Association of Lesson Studies WALS WALS aims to promote and advance the research and practices focused on Lesson Studies in order to improve the quality of teaching and learning. It provides a platform for research collaboration, mutual assistance and information exchange among its members. It is made up of educational researchers and teaching…
Lesson Study NL
lessonstudynl.online Van de website (2023): Lesson Study is een krachtige werkwijze voor het versterken van lessen die effectief is in het po, vo, mbo, hbo en wo. Een team leraren werkt in een professionele leergemeenschap samen aan het cyclisch ontwerpen en uitvoeren van een onderzoeksles, waarbij het leren van de eigen leerlingen centraal staat. Lesson…
Grip op leerpotentieel
Publicaties Rekenen Formatief evalueren van rekenen in het mbo. Beproefde technieken om inzicht te krijgen in het leren van studenten (Eindverslag Grip op Leerpotentieel, rekenen). Lesmaterialen/toetstechnieken Publicaties Algemeen Scheltinga, F., Groot, A., Veldhuis, M., Van Meelis, I., Wijers, M. and Jonker, V. (2021). Grip op leerpotentieel. Praktijkgericht onderzoek in het mbo (PDF). Amsterdam: ITTA, ECBO,…
Terugblik ELWIeR/Ecent conferentie 2018
Op vrijdag 18 mei 2018 organiseerden ECENT en ELWIeR de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. Het thema van dit jaar was: Doorlopende leerlijnen. Er kwamen ongeveer 120 mensen op af. Hermen Borst, werkzaam bij de Deltacommissaris, verzorgde de openingslezing ‘Geografie als verbindende discipline in het Deltaprogramma’. Hier werd op gereflecteerd door een viertal lerarenopleiders. Daarna werden…
BSRLM
British Society for Research into Learning Mathematics bsrlm.org.uk BSRLM is for people interested in research in mathematics education and provides a supportive and inclusive environment for both new and experienced researchers to develop their ideas.
Zomerstudiedag ELWIeR/Ecent 22 juni 2018
Regelmatig organiseren we een zomerstudiedag. Deze keer is dat op 22 juni 2018 Freudenthal instituut Buys ballotgebouw, zaal 4.31 (onderdeel 1) en zaal 4.01 (onderdeel 2) Uithof Utrecht, Universiteit utrecht (Ingang via het koningsbergergebouw. Klik hier voor een routebeschrijving en parkeergelegenheid. Beschrijving Deze dag is bedoeld voor lerarenopleiders, docenten en onderzoekers. In feite zijn het…
Directe instructie
Directe instructie (DI) is een model waarbij de leraar start met het geven van klassikale instructie, op een interactieve manier. De vervolgactiviteiten stemt de leraar af op de behoeften van de leerlingen. De leerlingen die meer begeleiding nodig hebben krijgen extra instructie of begeleide oefening, de andere leerlingen werken zelfstandig. Ook kan de leraar vooraf…
Vacature docent rekenen-wiskunde (0,6 FTE) bij de HU
Instituut Theo Thijssen zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde die studenten laat ontdekken en ervaren dat er geen mooier beroep is dan dat van basisschoolleerkracht en dat het vak rekenen-wiskunde een prachtige uitdaging binnen dat beroep vormt. Het gaat om een opleidingsdocent die studenten begeleidt in hun ontwikkeling tot competente en vernieuwende (reken)leraren met visie en…
ELWIeR onderzoeksgroep (pabo)
ELWIeR onderzoeksgroep op LinkedIngroep lerarenopleiders rekenen-wiskunde Wat doet deze groep? In de ELWIeR onderzoeksgroep doen opleiders rekenen-wiskunde van verschillende pabo’s onderzoek naar zaken die meer inzicht geven in het opleidingsonderwijs en zo mogelijk bijdraagt aan de verbetering van het opleidingsonderwijs. De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding…
Computational thinking
Computational thinking is een manier om problemen op te lossen en systemen te ontwerpen waarbij centrale concepten uit de informatica/informatiekunde een rol spelen. In de lerarenopleiding en het onderwijs zien we – anno 2023 – een toenemende belangstelling ruimte te creëren, waarbij zowel gekozen wordt voor een geïsoleerde benadering (apart leerlijntje e.d.) als voor een…
Gezocht enthousiast ICT-talent met programmeerskills
TORPEDO van de Hogeschool Utrecht wordt een nieuwe innovatieve digitale leeromgeving waarbinnen pabostudenten hun rekenvaardigheid kunnen ontwikkelen. Het ontwerpplan van TORPEDO won onlangs een onderwijsinnovatieprijs van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap waardoor er nu middelen zijn om de leeromgeving daadwerkelijk te realiseren. We zoeken een enthousiast en creatief programmeertalent dat per direct voor…
Interuniversitaire Commissie Lerarenopleidingen (ICL)
| VO | Interuniversitaire Commissie Lerarenopleidingen (ICL) Ondersteuning, advies, samenwerking op het gebied van de eerstegraads lerarenopleidingen
Aftrap landelijke HAN-minor Omgevingsgericht ProjectOnderwijs op het Emelwerda College, Emmeloord
Maandag 5 februari 2018 is de HAN-minor Omgevingsgericht ProjectOnderwijs feestelijk van start gegaan met een bijeenkomst op het Emelwerda College, technasium en Bèta Challenge school in Emmeloord. Directeur Marga Sijboom-Hassing opende de middag. Leerlingen afkomstig van het Emelwerda College en het Johannes Fontanus College in Barneveld verzorgden diverse presentaties. Zij volgen het technasium of het…
Wiskunde B-dag
De Wiskunde B-dag is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde B in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Algemeen Leerlingen werken in teams van 3 of 4 de hele dag aan een wiskundig probleem. Het gebruik van boeken en computers is toegestaan. Het probleem heeft vaak een technische of…
School Event Straling op woensdag 6 juni 2018
Op woensdagmiddag 6 juni 2018 van 13:00 uur tot 16:00 uur organiseert de Nederlandse Vereniging voor Stralingshygiëne (NVS) het School Event Straling in het World Forum in Den Haag. Dit School Event vindt plaats tijdens het 5de Europese International Radiation Protection Association (IRPA) Congres. Het doel van het School Event is om leerlingen uit de…
Hoe kun je leren ondersteunen met video?
De docenten van U-Talent gebruiken steeds vaker video’s in hun onderwijs, en wilden daarom weten hoe je video’s effectief in kunt zetten in de klas. Zij hebben dit samen met onderzoeker Winnifred Wijnker van het Freudenthal Instituut onderzocht, in een door de NRO gefinancierd project. Het onderzoek Er zijn veertien video’s onderzocht die de docenten…
Grote Rekendag – 3 april 2019
Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…
Nationale Rekencoördinator dag – 8 maart 2019
2019 save the date -> 8 maart 2019 We hopen weer een grote groep enthousiaste leerkrachten bij elkaar te krijgen. 2018 Op 9 maart 2018 werd de vijfde Nationale Rekencoördinator Dag georganiseerd en daar kwamen een kleine 200 mensen op af, leerkrachten basisonderwijs, enkele pabo-docenten rekenen-wiskunde en andere geïnteresseerden. Van deze ongeveer 200 mensen heeft…
Grote Wetenschapsdag
Tijdens de Grote Wetenschapsdag gaan basisscholen in heel Nederland aan de slag met wetenschap en technologie in de klas. Elk jaar is er een ander thema. De Grote Wetenschapsdag wordt georganiseerd door de Universiteit Utrecht
Terugblik Grote Rekendag 2018 : een mooi pakhuis met activiteiten
Ongeveer 1500 scholen hebben meegedaan aan de Grote Rekendag van 28 maart j.l. Het thema was dit jaar ‘De school als pakhuis’. Een en ander werd door de deelnemende scholen uitgewerkt in activiteiten rond wiskundige geletterdheid, en dan vooral allerlei meet-en-denk-activiteiten. We verwijzen graag naar de diverse berichten die op internet getuigen van een geslaagde…
Enthousiaste pabo-docent r/w gezocht voor uitproberen ‘mathematical reasoning’
In het kader van het Inclusme project (Intercultural learning in mathematics and science initial teacher education) zoeken we een pabo-docent r/w die wil helpen met het uitproberen van enkele onderdelen van de module “different cultures – different approaches to reasoning and algorithms in mathematics”. Cultuur wordt hier breed geïnterpreteerd: niet alleen etniciteit, maar bijvoorbeeld ook…
ELWIeR conferentie van 18 mei -> een onmisbare schakel
Jij bent opleider rekenen/wiskunde bij de pabo of een 2e/1e graads lerarenopleiding. Wij zijn het voorbereidingsteam van de ELWIeR conferentie van 18 mei. Wij hebben met zorg, en met de hulp van vele collega-lerarenopleiders, een mooi programma kunnen samenstellen. Het thema ‘doorlopende leerlijnen’ komt tot uitdrukking in de openingslezing, en hangt natuurlijk samen met de…
Escher op reis – 28 april 2018 t/m 28 oktober 2018
M.C. Escher is een van de meest bekende kunstenaars van Nederland, maar wat niet veel mensen weten is dat hij uit Leeuwarden komt. Het Fries Museum brengt in 2018 een grootschalige tentoonstelling van zijn werk. Aan de hand van circa tachtig vroege en late originele prenten wordt zijn artistieke ontwikkeling van een technisch bekwame graficus tot…
Gezocht: nieuwe redacteuren de landelijke kennisbasistoets wiskunde voor de pabo
Het redactieteam ontwikkelt vragen voor de landelijke kennisbasistoets wiskunde voor de pabo. De volledige redactie bestaat uit vijf leden en vergadert drie keer per jaar. Als nieuw redactielid word je geschoold in het maken van nieuwe vragen en het aanpassen van oude vragen. Voor deze activiteiten wordt in totaal via de hogeschool (ten minste) 64…
Miniconferentie Gamification – 18 april 2018
Gamification is een relatief nieuwe ontwikkeling in het onderwijs waarbij spelelementen worden toegepast om je lessen leuker en effectiever te maken. Leerlingen raken door het spelen meer gemotiveerd hun lesstof door te werken en docenten hebben door goed kijken en luisteren tijdens het spel de kans om misconcepten vroegtijdig op te sporen en te behandelen….
Embodied cognition / Embodiment
‘Belichaamde cognitie’ (embodied cognition) is de theorie dat vele kenmerken van cognitie, al dan niet menselijk, worden gevormd door aspecten/eigenschappen van het gehele lichaam van het organisme. Internationaal is er de nodige aandacht voor onderzoek naar embodied cognition, zo ook in Nederland, bijv. bij deze groep ‘Embodied design’ embodieddesign.sites.uu.nl. Verwijzingen Abrahamson, D. and Bakker, A….
Wat hebben auto’s, sterren en algen gemeen? Slotevent van (i)STEM@school – maandag 28 mei 2018 – KU Leuven
Op 28 mei organiseren de Vlaamse universiteiten KU Leuven en de UA een slotconferentie over STEM-onderwijs n.a.v. het project STEM@school (stematschool.be) voor zowel beleidsmakers, scholen als onderzoekers. Wat hebben auto’s, sterren en algen gemeen? Slotevent van (i)STEM@school Inleiding 9.45 – 12.30 uur: PLENUM Plenum 1 (9.45 – 11.00 uur): STEM Integration in K-12 Education: Status,…
Netwerk pabo-opleiders natuur en techniek
Toekomstige leerkrachten leren lesgeven in N&T (ojw, wereldoriëntatie), dat is een vak apart. In het Netwerk pabo-opleiders natuur en techniek delen we nieuws, vacatures, inspiratie en alles wat we samen belangrijk vinden om ons onderwijs nog beter uit te voeren. We willen elkaar inspireren en motiveren om het beste uit onszelf en onze studenten te…
FYSICA 2018 – 13 april 2018
Alle fysici – van student tot professor, van docent tot wetenschapper, werkzaam in industrie of overheid, hbo of universiteit – zijn van harte uitgenodigd deel te nemen aan FYSICA 2018 op vrijdag 13 april. Het is nu het moment om in te schrijven, aangezien die datum snel dichterbij komt! Deze dag biedt een sterk natuurkundig…
Bèta-brede docentendag RUG – 13 april 2018
Op 13 april 2018 vindt de jaarlijkse bètabrede docentendag plaats met als centraal thema “Geef ze de ruimte”. (organisatie: RUG) In deze editie gaan we op onderzoek naar ruimte in de les, het curriculum, voorbeelden van onderwijsinnovaties en de rol van creativiteit en ‘D.I.Y.’ in het onderwijs. Laat u inspireren om uw eigen onderwijs vorm te geven…
Vacature docent-ontwikkelaar scheikunde bij U-Talent
Per 1 augustus 2018 is U-Talent op zoek naar een docent-ontwikkelaar scheikunde. Omvang: 0,3 fte In U-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en scholen uit de regio nauw samen aan kwalitatief goed bèta en techniekonderwijs voor havo en vwo. U-Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de…
Vacature docent-ontwikkelaar wiskunde bij U-Talent
Per 1 augustus 2018 is U-Talent op zoek naar een docent-ontwikkelaar wiskunde. Omvang: 0,3 fte In U-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en scholen uit de regio nauw samen aan kwalitatief goed bèta en techniekonderwijs voor havo en vwo. U-Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de bètavakken,…
Vakantiecursus voor wiskundeleraren
Vakantiecursus voor wiskundeleraren Jaargangen Vakantiecursus 2024 Vakantiecursus 2023 Vakantiecursus 2022 Vakantiecursus 2021 Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes
Lesson Study: van enthousiasme naar succesvolle praktijk
Lesson Study NL organiseert op 8 mei 2018 in Utrecht voor de derde keer de landelijke Lesson Study-conferentie voor onderwijsprofessionals, met als titel ‘Lesson Study: van enthousiasme naar succesvolle praktijk.’ Lesson Study krijgt in Nederland steeds meer voet aan de grond. Op veel verschillende scholen voor zowel po, vo, mbo als ho zijn inmiddels docenten…
Jaarvergadering en studiedag NVORWO – 6 april 2018
Op 6 april 2018 vindt de jaarvergadering van de NVORWO plaats. Deze jaarvergadering wordt gevolgd door een studiedag met als titel: ‘Goed reken-wiskundeonderwijs voor nu en straks’ PROGRAMMA 9.45 – 10.45 Jaarvergadering NVORWO 10.45 – 11.00 Koffie- en theepauze en inloop studiedag 11.00 – 11.05 Opening door de dagvoorzitter 11.05 – 11.30 Inleiding door…
Vacature docent Rekenen/Wiskunde (0,8 – 1,0 fte) – Hogeschool Leiden
Hogeschool Leiden zoekt vanaf 1 juni 2018: Docent Rekenen/Wiskunde, (schaal 10 of 11 ; 0,8 – 1,0 fte) De functie Binnen de Pabo neemt Rekenen/Wiskunde een belangrijke plaats in. De docent Rekenen ontwerpt en verzorgt onderwijs bij zowel de voltijd- als de deeltijdvarianten van de Pabo en ook voor de Academische Pabo. Wij zoeken een…
Nationale Rekencoördinator Dag – 9 maart 2018 – Verslag
Op 9 maart 2018 werd de vijfde Nationale Rekencoördinator Dag georganiseerd en daar kwamen een kleine 200 mensen op af, leerkrachten basisonderwijs, enkele pabo-docenten rekenen-wiskunde en andere geïnteresseerden. Van deze ongeveer 200 mensen heeft een kleine 30 mensen de post-hbo-opleiding rekencoordinator gevolgd. De meesten hebben op andere plekken middels nascholing zich bijgeschoold w.b. rekenen en…
W&T basisonderwijs op 30 mei 2018: fundering van innovatie
Scholen worden uitgedaagd tot innovatie in het onderwijs met aandacht voor wetenschap en technologie. Steeds meer scholen gaan ermee aan de slag. Deze voorlopers op het gebied van innovatief onderwijs zijn vaak een inspiratie voor anderen, maar hoe weet je als voorloper of je zelf nog de juiste koers vaart? En hoe veranker je innovatie…
Herijkte kennisbases en profileringskader lerarenopleiding basisonderwijs afgerond
Donderdag 15 februari 2018 zijn de herijkte kennisbases en het profileringskader van de lerarenopleiding basisonderwijs symbolisch overhandigd aan Barbara de Kort, voorzitter van het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs (LOBO). “Lerarenopleiders hebben afgelopen periode met grote inzet en betrokkenheid gewerkt aan het herijken van de kennisbases. Het resultaat is een gemeenschappelijk product, dat verwijst naar een…
6th International Realistic Mathematics Education Conference
Making Mathematics Meaningful for Students Grand Cayman, Cayman Islands September 20 -22, 2018 We cordially invite you to join us on September 20th – 22nd, 2018, for the Sixth International Realistic Mathematics Education Conference (RME6), a biennial conference held for the first time in the Caribbean (Grand Cayman, Cayman Islands). This three-day conference is supported…
De eerste drie katernen NLT-didactiek online beschikbaar
NLT-didactiek is een nieuw deelgebied binnen de didactiek van natuurwetenschappen. Hoe ziet een didactiek voor multi- en interdisciplinair onderwijs er uit? Daar is nog niet zo veel over bekend. Voor drie onderwerpen is gedurende het afgelopen jaar een aanzet geschreven; de drie katernen staan nu online op de website van de Vereniging NLT: www.betavak-nlt.nl De…
Vacature docent rekenen-wiskunde Pabo Haagse Hogeschool
De Haagse Hogeschool zoekt voor de lerarenopleiding basisonderwijs een docent rekenen-wiskunde met ervaring in het geven van reken-wiskundeonderwijs, bij voorkeur op de Pabo en gedegen kennis van de reken-wiskundedidactiek voor het basisonderwijs. Meer informatie: Beschrijving van de vacature op de site. Informatie: Marian van Noort, interim-opleidingsmanager Pabo
Spoed: panelleden gezocht voor normering landelijke kennisbasistoets rekenen-wiskunde – 23 januari
Dinsdag 23 januari vindt de normering plaats van de landelijke kennisbasistoets rekenen-wiskunde die op 15 en 16 januari bij studenten wordt afgenomen. Voor de normering van deze toets zoeken we met spoed lerarenopleiders rekenen-wiskunde van de pabo en docenten vanuit het primair onderwijs (rekencoördinatoren). Wil je deelnemen, of ken je collega’s die deel willen nemen,…
W&T Academie – 7 februari 2018
Kennis delen op de W&T academie 7 februari 2018 Tijdens de W&T Academie gaan leerkrachten en Pabo-studenten een middag aan de slag met wetenschap & technologie-onderwijs. In de workshops en postersessies leer je meer over W&T in de klas, en hoor je van andere scholen waar je rekening mee moet houden als je op school verder wilt…
Nationale RekenCoördinator Dag – 9 maart 2018
Kom je ook op vrijdag 9 maart 2018 naar de NRCD? Het belooft weer een mooi programma te worden, met werkgroepen door rekencoördinatoren en werkgroepen door andere experts. Het thema van deze conferentie is “Bouw de stenen van rekenen/wiskunde”. Af en toe is het goed dat de kerndoelen basisonderwijs tegen het licht gehouden worden. Dat…
Summerschool voor studenten in Praag in 2018
In het kader van het project IncluSMe (over diversiteit en multiculturaliteit in STEM onderwijs) wordt een summerschool georganiseerd in Praag, in de periode 20-06-2018 tot 29-06-2018. We roepen alle lerarenopleidingen (2e en 1e graad) natuurwetenschappen en wiskunde op om hun studenten hier op te wijzen. Aankomende docenten in wiskunde en sciencevakken moeten leren omgaan met…
Begeleidersnetwerk rekenen-wiskunde primair onderwijs
Begeleidersnetwerk rekenen-wiskunde primair onderwijs Dit is een landelijk platform voor uitwisseling van expertise en ervaringen van adviseurs die werkzaam zijn in begeleidingsdiensten voor het primair onderwijs, op het gebied van de vakdidactiek rekenen/wiskunde. Dit gebeurt door landelijke ontmoetingen, webinars, workshops, e.d. Er is regelmatig afstemming tussen dit netwerk en Panama, NVORWO, e.d. Bijeenkomst 14 juni…
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,6 – 0,8 fte)
Op de Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, is per 1 februari 2018 op zoeken we een bekwame, betrokken en bevlogen opleidingsdocent rekenen/wiskunde. Houd je van rekenen-wiskunde en ben je goed op de hoogte van de didactiek van rekenen-wiskunde in het basisonderwijs? Heb je plezier in het begeleiden van studenten? Ben je bereid te werken in de voltijd-…
Kosteloos boek Grote Rekendag voor adviseurs en opleidingen
Onderwijsadviseurs en opleidingen ontvangen, onder de aangegeven voorwaarden, kosteloos het boek van de Grote Rekendag van 2018, namelijk: – de aanvrager doet via het hier gegeven formulier een aanvraag, – de aanvrager is verbonden aan schoolbegeleidingsdienst of hogeschool, – per schoolbegeleidingsdienst of hogeschool wordt maximaal een boek verstrekt, – de aanvrager gebruikt het boek in…
Nieuwe artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek
De volgende artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek 37(2) zijn verschenen: Popeijus, H.L., Geldens, J., & Lamers, P. (2017). Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(2), 41-50. Keijzer, R. (2017). Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 – 2017. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(2), 51-60. Deze artikelen…
Wetenschap en techniek in het basisonderwijs. Hoe dan? Makkelijker gezegd dan gedaan
Anna Hotze gaat in haar lectorale rede in op de vraag waarom het implementeren van Wetenschap en Technologie op basisscholen niet altijd gemakkelijk is en wat er allemaal bij komt kijken om W&T in de klas goed vorm te geven. Ze bespreekt de bij W&T veel gebruikte didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren en laat…
Vacature expert rekenen-wiskunde voortgezet onderwijs (0,8 fte), SLO
Op korte termijn is SLO voor de sector voortgezet onderwijs op zoek naar een breed inzetbare expert rekenen-wiskunde (0,8 fte). Zij zoeken een collega die beschikt over: stevige expertise voor rekenen-wiskunde op academisch niveau kennis van en ruime ervaring met de onderwijspraktijk van het voortgezet onderwijs (vmbo en havo-vwo) in rekenen-wiskunde een uitgebreid en duurzaam netwerk, ten…
Open Online Bètadidactiek
In het project Open Online Bètadidactiek (2016-2017) hebben lerarenopleidingen, onder leiding van de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht, vier open online modules ontwikkeld voor de vakdidactiek van wiskunde en natuurkunde/scheikunde. De modules bevatten onder meer videomateriaal, literatuur, opdrachten voor studenten en opdrachten voor leerlingen. De modules laten zich als blended elementen inpassen in cursussen vakdidactiek…
Winterschool 2018 – Breng onderzoekend leren de klas in!
Kom je ook op woensdag 31 januari 2018 naar de Winterschool? De Winterschool is een leuke en leerzame professionaliseringsdag op het gebied van wetenschap en onderzoekend leren. Tijdens de Winterschool kun je lezingen en workshops volgen ter inspiratie voor W&T-onderwijs. Dus ben je leraar uit het basisonderwijs, pabo-docent of pabo-student met veel, weinig of geen…
Voortgang herschrijven kennisbasis rekenen-wiskunde pabo
Een schrijfgroep is op dit moment bezig met het herschrijven van de kennisbasis rekenen-wiskunde pabo. Zij verwerken de herijkingswensen die eerder zijn opgesteld na een landelijke consultatie onder alle pabodocenten. In dit proces nemen wij enkele besluiten die bepalend zijn voor hoe de kennisbasis er uit komt te zien. Deze besluiten leggen we hierbij voor. De…
MERIA project
In MERIA werken partners uit vier landen, Nederland, Denemarken, Slovenië en Kroatië, aan het verbeteren van het wiskundeonderwijs. Om de bestaande onderwijssystemen beter te begrijpen en aanknopingspunten voor verbetering te vinden, hebben we ervoor gekozen de partnerlanden op de volgende onderdelen te vergelijken: Leerlingprestaties op het gebied van wiskunde bij internationale peilingen, Types voortgezet onderwijs en…
Beter lesgeven dankzij Lesson Study
Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat docenten met Lesson Study (vak)didactische en pedagogische kennis en inzichten opdoen. Docenten vinden het fijn om ervaringen met collega’s te kunnen delen, hebben meer plezier in hun werk en begrijpen beter hoe leerlingen denken. Leerlingen profiteren ook van deze nieuwe professionaliseringsaanpak…. << lees meer >>
Professionalisering bepalend voor onderwijskwaliteit
Goede scholing en begeleiding van beginnende én ervaren docenten is van belang om de onderwijskwaliteit op peil te houden. Daarnaast zorgt effectieve professionalisering ervoor dat docenten in het onderwijs blijven. Effectieve scholing moet wel aan een aantal kenmerken voldoen, blijkt uit een literatuurstudie door de Rijksuniversiteit Groningen…<< lees meer >>
Schrijf jij een artikel voor de Ecent/ELWIeR website?
Oproep voor het schrijven van artikelen voor de websites van elwier en ecent
Herijking kennisbasis rekenen-wiskunde 2018
Versie kennisbasis rekenen-wiskunde 2018 (10 voor de leraar). https://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/2018_kennisbasis-pabo.pdf 20171011 De kennisbasis rekenen-wiskunde voor de lerarenopleiding basisonderwijs wordt herschreven aan de hand van onlangs geformuleerde herijkingswensen. Een schrijfgroep bestaande uit Anneke Wösten, Gerard Boersma en Ronald Keijzer verwerkt deze herijkingseisen tot een herschreven kennisbasis. Een concept van deze herschreven kennisbasis is medio november beschikbaar.
Invaller rekenen-wiskunde-didactiek voor Pabo ITT
Pabo Instituut Theo Thijssen (ITT) van Hogeschool Utrecht, zoekt voor de tweede helft van het huidige studiejaar (per 1 februari 2018) een invaller voor 0,1-0,2 fte rekenen-wiskunde-didactiek. Ken je iemand, liefst met ervaring, die deze klus voor zijn rekening wil nemen, of wil je zelf komen invallen? Dan ben je van harte uitgenodigd om een…
Kwaliteitskaarten School aan Zet
Het programma School aan Zet is per juli 2016 gestopt. Bijna 4.000 scholen van 700 besturen in het speciaal, primair en voortgezet onderwijs hebben aan het programma deelgenomen om zich te ontwikkelen tot lerende organisaties. Het doel was om scholen te leren zich te ontwikkelen naar professionele lerende organisaties: onderwijsorganisaties die zichzelf continu willen verbeteren…
Jaap Vedder Scriptieprijs
Het bestuur van de NVORWO heeft besloten een scriptieprijs in te stellen. De prijs is vernoemd naar Jaap Vedder, de in 2014 overleden oud-voorzitter en erelid van de NVORWO. Studenten kunnen scripties die in de periode 1 juli 2017 tot en met 31 augustus 2018 goed beoordeeld zijn of worden, uiterlijk op 1 oktober 2018…
Onderzoeken in de rekenles
Publicatie Onderzoeken in de rekenles geschikt als lesmateriaal en opleidingsmateriaal, basisonderwijs. Leerlingen zijn van nature nieuwsgierig. Deze onderzoekende houding waarbij je de wereld steeds weer bekijkt als een onbekend iets waar je van kan leren, moeten we zoveel mogelijk vasthouden en stimuleren in de klas. Een rijke context speelt daarbij een cruciale rol. Met wetenschap…
Vakvernieuwingen: conferentie 5 juni 2009
ECENT organiseerde op 5 juni 2009 een werkconferentie voor lerarenopleiders biologie, natuurkunde, scheikunde en techniek in het eerste- en tweedegraadsgebied die betrokken zijn bij de ontwikkeling van NLT, vernieuwde biologie, natuurkunde en scheikunde. Bètavakvernieuwing en de lerarenopleidingen Aan de orde is o.a. gekomen: Actuele ontwikkelingen in de vernieuwingsprojecten, Leerlijnen en dwarsverbanden, Interpretaties van en ervaringen met context-conceptbenadering, Samenwerking…
Studiedag NVvW – 4 november 2017
Op zaterdag 4 november 2017 vindt de jaarvergadering/studiedag van de NVvW plaats in het Ichthus College, Vondellaan 4 in Veenendaal. Van 10.00 uur tot 11.00 uur vindt de jaarvergadering plaats, met de vaste onderdelen zoals de jaarrede van de voorzitter, notulen, jaarverslagen, jaarrekening en bestuursverkiezing. Van 11.00 uur tot 16.00 uur is er tijd voor de studiedag, met…