Kort


Zijn krachten tweelingen?
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Hellingman, C. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(3), 173-182 Download pdf


Het belang van vakdidactisch onderzoek voor een samenhangend onderwijsbeleid
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Vos, W. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(3), 186-196 Download pdf This article restates and discusses (a) some of the results presented by Welch elsewhere in this issue of T.D.√ü , and (b) some…


Stereochemie in het VWO: Commentaar op ‘lessen’ ruimtemeetkunde 1 Stereochemistry at ‘VWO’: Comments on ‘lessen ruimtemeetkunde 1’
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vos, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(1), 36-43 Download pdf This article reviews an experimental course in stereometrics for science students in secondary education in the Netherlands: ‘Lessen in ruimtemeetkunde 1’. Strong starting points…


Een gedifferentieerd practicum biologie voor de bovenbouw van Havo/Vwo
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bierhof, M. J. Schouw, J. C. Smit, H. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1984 – 2(1), 11-25 Download pdf A differentiated Biology Pactical Course for upper classes in secondary education


Knelpunten en toekomstmogelijkheden voor de wiskunde in het VO
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Goddijn, A. Kindt, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2001 – 18(1), 59-94 Download pdf Bottlenecks and perspectives for mathematics in secondary education. The article identifies some major problems in the secondary mathematics curriculum with a special…


Probleemoplossen in de bèta-vakken
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boersma, K. Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1994 – 12(3), 165-171 Download pdf


Bespreking proefschrift Angeliki Kolovou: Mathematical problem solving in primary school
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Zwaneveld, B. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(1), 91-97 Download pdf


Over rekenen, doen en weten – De ontwikkeling van schoolse impliciete en expliciete kennis over beweging op een hellend vlak
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Dooren, W. Ebersbach, M. Verschaffel, L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 21-35 Download pdf Calculating, doing and knowing – The development of academic implicit and explicit knowledge about movement on a slope Previous…

Leren vermenigvuldigen met meercijferige getallen
Leren vermenigvuldigen met meercijferige getallen FI Scientific Library, nr. 57. Buijs, K. (2008) 392 pp. In deze studie wordt verslag gedaan van een onderzoek naar leermethoden op het gebied van het vermenigvuldigen van meercijferige getallen, d.w.z. getallen met twee of meer cijfers. Tot in de jaren tachtig werd dit gebied veelal omschreven met de term…



Bespreking proefschrift Sascha la Bastide-van Gemert: Elke positieve actie begint met critiek – Hans Freudenthal en de didactiek van de wiskunde
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Nelissen, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2006 – 23(1), 65-67 Download pdf


Evaluatie van de invoering van natuuronderwijs in de volgscholen van het NOB-project
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Keursten, J. P. Van den Akker, J. J. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(2), 109-131 Download pdf This article describes the design and results of an evalutation of the curriculum proposals and materials of…


Een vakstructuur van het schoolvak scheikunde
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Vos, W. Verdonk, A. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(1), 19-35 Download pdf It is often taken for granted that chemistry is taught in schools in a way that is more or less…


Boekbespreking – proefschrift Jan de Lange – Mathematics, insight and meaning
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Dormolen, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 84-89 Download pdf Zie ook het proefschrift zelf


Sluiproutes door realistische leergangen – ongewenste verkortingen
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Goffree, F. Vedder, J. Buys, K. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(1), 5-23 Download pdf The authors state that students in mathematics, when introduced to negative numbers in accordance with the realistic teaching theory, tend…


Boekbespreking
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Agterberg, A. A. M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(2), 151-152 Download pdf


The future of research on cognitive structure and conceptual change
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 White, R. T. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(3), 161-172 Download pdf


Conferentieverslag: AERA 1986 Conference report: AERA 1986
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boersma, K. Th e a Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(3), 197-202 Download pdf


Aansluiten op (de leefwereld van) leerlingen: uitganspunt voor het schoolvak (kennis der) natuur
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boersma, K. Th Schouw, J. C. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(1), 44-56 Download pdf


The core curriculum – cage or support?
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Adey, Ph Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1984 – 2(1), 26-32 Download pdf


Bespreking proefschrift Marc van Mil: Learning and Teaching the Molecular Basis of Life
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Dam, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 107-112 Download pdf van Mil, M. (2013). Learning and Teaching the Molecular Basis of Life (PDF), Faculty of Sciences, Freudenthal Institute. Utrecht: Utrecht University.


Redactioneel
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Redactie, T. D. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 3-4 Download pdf


Bespreking proefschrift Bart Ormel: Het natuurwetenschappelijk modelleren van dynamische systemen. Naar een didactiek voor het voortgezet onderwijs
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Borkulo, S. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(1), 75-78 Download pdf Review of doctoral dissertation of Bart Ommel: Scientific modelling of dynamical systems. Towards a pedagogy for secondary education


(On)terecht lineair redeneren bij het oplossen van fysicavraagstukken door leerlingen van het secundair onderwijs
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Bock, D. Van Dooren, W. Verschaffel, L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 7-19 Download pdf (In)correct linear reasoning in solving physics problems by students in secondary education A vast amount of research in…


Bespreking proefschrift M. Poland: The treasures of schematising; the effects of schematising in early childhood on the learning processes and outcomes in later mathematical understanding
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Nes, F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2008 – 25(1), 77-82 Download pdf


Bespreking proefschrift Axel Westra: A new appraoch to teaching and learning mechanics
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Taconis, R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2006 – 23(1), 60-64 Download pdf


Op zoek naar duurzame ontwikkeling
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van der Loo, F. A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(3), 177-200 Download pdf Both in environmental policy and in environmental education sustainable development is a key concept at present. At the same time the…


Boekbespreking – proefschrift Harrie Eijkelhof – Radiation and risk in physics education
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Duit, R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(3), 268-270 Download pdf Eijkelhof, H. (1990). Radiation and Risk in Physics Education (PDF) (Vol. 2). Utrecht: Utrecht University, Faculty of Sciences, Freudenthal Institute.


Boekbespreking
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 79-83 Download pdf


Enthalpie in V.W.O.-Chemie?
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Sprang, H. F. Van Roon, P. H. Verdonk, A. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(3), 220-230 Download pdf The words "heat", "energy" and "enthalpy" are used almost as synonyms in the current chemistry…


Een begripsinhoudelijke analyse van ‘stof’
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Buck, P. Lenz, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(2), 88-104 Download pdf The concept of substance and some related concepts are being discussed within the scope of education in elementary chemistry. The chemistry teacher,…


Boekbespreking – Second international science study : beschrijving van uitkomsten en analyse
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Dam, K. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(2), 142-145 Download pdf


Conferentieverslag Conference report
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kortland, K. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(3), 203-206 Download pdf


Leerstof en leerstofanalyse
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Jochems, W. Vastenhouw, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(1), 57-69 Download pdf Though the term ‘subject matter analysis’ is not unknown to educationalists, widely divergent views are held as to its contents. In addition…


Een vorm van differentiatie bij natuurkunde: een practijkgerichte benadering met het BHE-model
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Licht, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1984 – 2(1), 33-47 Download pdf Na in het eerste artikel te zijn ingegaan op de achtergronden en de doelen van het project DBK-natuurkunde en op de structuur van…


Bespreking proefschrift Machiel Stolk: Empowering Chemistry Teachers for Context-Based Education – Towards a Framework for Design and Evaluation of a Teacher Professional Development Programme in Curriculum Innovations
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Rens, L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 95-98 Download pdf Stolk, M. J. (2013). Empowering chemistry teachers for context-based education (PDF), Faculty of Sciences, Freudenthal Institute. Utrecht: Utrecht University.


Kinderen aan het experimenteren zetten via concept cartoons
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kruit, P. Wu, F. Berg, E. van den Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2013 – 30(1), 27-48 Download pdf


De emphasisvoorkeur van docenten biologie, natuurkunde en scheikunde en de gevolgen voor curriculumvernieuwingen
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Putter-Smits, L. Taconis, R. Jochems, W. van Driel, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(1), 33-48 Download pdf The emphasis preference of teachers of biology, physics and chemistry and the consequences for curriculum innovation….


Inleiding transdisciplinair vakdidactisch onderzoek: wiskundige verbanden in de natuurwetenschappen als casus Introduction Transdisciplinary pedagogical content research: the case of mathematical connections in the sciences
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Bock, D. Van Dooren, W. Vos, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 3-5 Download pdf


Oratie: Van een lerende vakdocent leer je het meest, Jan van Driel
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Driel, J. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2008 – 25(1), 71-76 Download pdf


Bespreking proefschrift Cornelise Vreman-de Olde: Look, Experiment, Design; Learning by Designing Instruction
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Pol, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2006 – 23(1), 56-59 Download pdf


Problemen in de begripsontwikkeling in relatie tot de aanpak van docenten en studieboek-schrijver
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kaper, W. H. Ten Voorde, H. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(1), 3-28 Download pdf The relation of ‘conceptdevelopment’ by students and the teaching approach of authors of textbooks and teachers is the subject…


Boekbespreking – proefschrift Martin Goedhart – Meten: normen en waarden
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Nienhuis, G. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(2), 156-159 Download pdf


Boekbespreking proefschrift Leen Streefland
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Nelissen, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 73-78 Download pdf


Conferentieverslag – Trends in het STS-onderwijs 1987
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boersma, K. Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(1), 75-80 Download pdf


Metaforen als taalkundig hulpmiddel bij het leren van wiskunde
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Dormolen, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(1), 1-15 Download pdf In mathematics and in mathematics education people use many words and expressions, originating from non-mathematical contexts. Searle views a metaphor as a relation…


De rol van representaties bij het oplossen van problemen
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Streun, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(1), 38-52 Download pdf As a result of a change in the fourth-form mathematics curriculum of the secondary school many mathematics teachers are supposed to teach useful…


Boekbespreking Book review
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Roon, P. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(3), 207-217 Download pdf


Ervaring tot theorie Experience to theory
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vogelezang, M. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(2), 108-123 Download pdf Education is conceived as a continuing discussion between learners and teacher, in the course of which subject-matter is being constructed. But such a…


Een gedifferentieerd practicum biologie voor de bovenbouw havo/vwo
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bierhof, M. J. Schouw, J. C. Smit, H. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1984 – 2(3), 177-188 Download pdf A differentiated Biology Pactical Course for upper classes in secondary education


Bespreking proefschrift Talitha Visser: Professional Development as a Strategy for Curriculum Implementation in Multidisciplinary Science Education
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Michels, B. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 89-94 Download pdf


Bespreking van proefschrift Christian Bokhove: Use of ICT for Acquiring, Practicing and Assessing Algebraic Expertise
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Heck, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2013 – 30(1), 49-55 Download pdf


De vertaalslag van een situatie naar een wiskundige formule; een studie naar vraagstellingen en leerlingprestaties op het centraal examen wiskunde B1
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Schaap, S. Vos, P. Ellermeijer, T. Goedhart, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(1), 3-32 Download pdf The translation from a situation to a mathematical equation; a study into the phrasing of questions and student…


Bespreking proefschrift W. Oonk: Leren vermenigvuldigen met meercijferige getallen
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Verhoef, N. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 77-81 Download pdf Review of the doctoral dissertation of Wil Oonk: Learning multiplication with multi-digit numbers


Docenten in onderzoek – het DUDOC-programma Teachers as researchers ‚Äì The DUDOC-programme
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Knippels, M, Goedhart, M, Plomp, T. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2008 – 25(1), 51-70 Download pdf The DUDOC-programme, which started in September 2007, offers twenty secondary science and mathematics teachers the opportunity to complete a PhD…


Bespreking proefschrift Simone Löhner: Computer Based Modeling Tasks: the Role Of External Representation
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Borkulo, S. Molenaar, I. Walraven, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2006 – 23(1), 51-55 Download pdf


Boekbespreking – Revisiting mathematics education – Freudenthal
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(3), 217-224 Download pdf Freudenthal, H. (1991). Revisiting Mathematics Education. China Lectures. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.


Mijmeringen over mechanica-onderwijs
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Freudenthal, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(3), 222-248 Download pdf Reviewing Van Genderen’s Ph.D Thesis (1) had been put out to a mathematician who in the course of time had become ever more involved…


Sluiproutes of alternatieve wegen
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Broekman, H. G. M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 67-72 Download pdf In this contribution the author opposes the term "side-roads" (Dutch" ‘sluiproutes’, i.e. not officially permitted minor roads) introduced by Goffree c.s. whenever…


Conferentieverslag – Misconceptions in Science and Mathematics Education – 1987
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Licht, P. Thijs, G. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(1), 70-74 Download pdf


Denkbeelden over radioactiviteit in de berichtgeving van Tjernobyl
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Eijkelhof, H. M. C. Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(1), 16-29 Download pdf Recent proposals for physics examination programmes at senior secondary level in the Netherlands include a rather large section on…


Het gebruik van een microcomputer bij het practicum natuurkunde
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Findhammer, W. J. Verkerk, G. Heijeler, R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(3), 168-177 Download pdf The use of a mircocomputer during a practical Physics course In this article you will find a discussion of…


Boekbespreking – PLON – Op weg naar vernieuwing van het natuurkundeonderwijs
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Terwel, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(3), 218-221 Download pdf


Conferentieverslag Conference report
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Jordens, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(1), 79-82 Download pdf


Boekbespreking – Alltagsvorstellungen und naturwissenschaftlicher Unterricht – 1981
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Genderen, D. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1984 – 2(1), 62-64 Download pdf

Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2019)
Bij het maartnummer van het tijdschrift Volgens Bartjens werden twee artikelen gepubliceerd van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Het betreft: Hendrikse, H.P. (2019). Een ezel stoot zich in het algemeen… Reflectie naar aanleiding van de PME42 in Umeå, Zweden. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(4), 41-45. Oprins, B.A.M. & Keijzer, R. (2019). Meetkunst…



Vakantiecursus Platform Wiskunde Nederland – 23 en 24 augustus 2019
Voor leraren in de exacte vakken aan havo, vwo, hbo leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2019 een vakantiecursus met als thema: “Deep Learning: Van meetdata via datarepresentatie naar voorspellen”. Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 23 augustus en zaterdag 24 augustus op het Centrum voor Wiskunde &…



STEM PD
STEM PD Community of Practice (STEM CoP) stempd.net STEM PD Community of Practice (STEM CoP), founded in 2019 as an outcome of the STEM PD Net project, is an independent body of the network. Its overall aim is to provide a platform for knowledge exchange among its participants. Through each of its members, the network…



Scaffolding
| PO | VO | MBO | Het woord scaffolding is afgeleid van scaffold: een steiger of stellage. Verwant begrip: guided reinvention Achtergrond Over zo’n steiger, zoals die in de bouw gebruikt wordt, schrijft de psycholoog Greenfield (1984): “it provides support; it functions as a tool; it extends the range of the worker; it allows the worker to accomplish a task…



Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie
Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert op vrijdag 24 mei een conferentie over crossovers in onderwijs, kunst, wetenschap en technologie. Met o.a. Forensic Architecture (ovb), Emer Beamer, Michiel Koelink, Michel van Dartel, Raoul Frese e.a. Datum: 24 Mei 2019 Tijd: 10.00 – 18.00 uur Locatie: Mediamatic Kosten: Deelname is…



Onderwijsonderzoek in online boek
Hoe zorgt een leraar ervoor dat het werkgeheugen van leerlingen niet overbelast raakt? En hoe geeft een docent goede feedback? Deze en andere onderwijsvraagstukken worden beantwoord in Op de schouders van reuzen, een boek dat 24 wetenschappelijke kernartikelen uit de cognitieve en onderwijswetenschappen vertaalt naar de dagelijkse lespraktijk. Het boek is geschreven door UU-Onderwijswetenschappers Luce Claessens en Steven…


Nationale Rekencoördinator Dag – 8 maart 2019 – Verslag
Tussenproduct curriculum.nu (ontwikkelteam r/w). Thema: De bouwstenen bedacht, en nu bouwen Domstad Utrecht, 8 maart 2019 160 bezoekers website conferentie In het plenaire deel hebben we gediscussieerd over de tussenstand van het project curriculum.nu en wat dit kan gaan betekenen voor het reken/wiskunde onderwijs. Zoals uit het plaatje hierboven blijkt heeft men in het ontwikkelteam…


NVORWO jaarvergadering en studiedag 5 april 2019
Op vrijdag 5 april organiseert de NVORWO de jaarvergadering. Alle leden worden van harte uitgenodigd om deze vergadering bij te wonen. De jaarvergadering wordt gevolgd door een studiedag, die voor NVORWO-leden / abonnees van Volgens Bartjens gratis is. STUDIEDAG – ‘De Ideale Rekenles’ Aan de hand van workshops en lezingen onderzoeken we of de ideale…


Vacature – Expert Mens & Natuur en technologie primair onderwijs
SLO heeft als landelijk kenniscentrum leerplanontwikkeling een unieke focus: de ontwikkeling van het curriculum in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs in Nederland. We ontwikkelen samen met het onderwijsveld de doelen, kaders en instrumenten waarmee scholen hun opdracht vanuit een eigen visie kunnen vervullen. We brengen praktijk, beleid, maatschappelijke ontwikkelingen en onderzoek samen. Onze expertise…


Panama Conferentie 2019
De 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde doen’ vond plaats op donderdag 31 januari en vrijdag 1 februari 2019. Ongeveer 200 pabo-opleiders, adviseurs, onderzoekers, leerkrachten e.a. troffen elkaar in Veldhoven. In twee dagen werd weer een ruim programma geboden dat interessant is voor de verschillende doelgroepen waar panama zich op richt. Drie plenaire sprekers kleurden de conferentie: Jonge…


Sectorplannen OCW 2019-2024
Via drie sectorplannen (bèta, techniek en ssh/socialsciences&humanities) investeert de overheid in de periode 2019-2024 in Nederlandse universiteiten (incl. TU’s) door het uitbreiden van de onderzoekscapaciteit en het aantrekken en behouden van (nieuw) onderzoekstalent. Tevens kan met een sectorplan een aantal overkoepelende doelen worden bereikt zoals: strategische samenwerking tussen de instellingen op onderzoeksgebied onderwijs, inclusief implicaties…


Verduurzaming W&T in de Pabo ‘Onderzoekend en ontwerpend leren’
Inspiratie-bijeenkomst dinsdag 16 april 2019 (Domstad, Utrecht, 13:30-16:30) In vervolg op het project Wetenschap & Technologie in de pabo (pabo-web 2014-2017) wordt op 16 april 2019 een inspiratiemiddag georganiseerd: een inhoudelijke bijeenkomst rondom de verankering van W&T in de pabo. Er zullen inspirerende voorbeelden gepresenteerd worden van collega’s, we gaan in op de meest recente…


Overladenheid examenprogramma’s (h/v) natuurkunde/biologie
Voor de nieuwe examenprogramma’s havo en vwo voor de bètavakken die in 2013 zijn ingevoerd, heeft SLO in 2017 onderzocht in hoeverre de doelen van de vernieuwingscommissies uit de verf zijn gekomen. Opvallend punt is dat veel leraren de programma’s overladen vinden. Ook staat de tijd voor het schoolexamen vaak onder druk. Voor de vernieuwingscommissies…



Toolkit Formatief Evalueren
De opbrengsten van drie leernetwerken van SLO en VO-raad rond het thema ‘formatief evalueren’ zijn beschikbaar in een online toolkit. Daar zijn instrumenten en publicaties te vinden om in de klas, op school en in de lerarenopleiding mee aan de slag te gaan met formatief evalueren. SLO en de VO-raad hebben in 2017 leernetwerken van…


Onderzoeken en ontwerpen met 4- tot 14- jarigen
Een boek dat in de pabo lerarenopleiding niet mag ontbreken In het boek vindt u inspirerende ideeën die zich gemakkelijk laten uitvoeren in de eigen pabo-groep. Er zijn per leeftijdscategorie zowel voorbeelden van onderzoeken als van ontwerpen, inclusief maken. Daarnaast zijn er een aantal didactische intermezzo’s met praktische tips. Door het boek is zicht te…


Common European Numeracy Framework
Erasmus+ project Website: cenf.eu (engels) en hu (nederlands) Het ontwerpen van een gemeenschappelijk Europees kader voor gecijferdheid (Common European Numeracy Framework) voor docenten, aanbieders van gecijferdheidscursussen, beleidsmakers en politiek verantwoordelijken. En het ontwikkelen van nascholingsmodules voor docenten die volwassenen rekenen en gecijferdheid geven. Relevantie algemeen Laaggecijferdheid is een groot maatschappelijk probleem. Meer dan 1 miljoen…


Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2019)
Twee nieuwe artikelen in de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens, Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek – zijn kosteloos beschikbaar. Hickendorff, M., Mostert, T.M.M., Van Dijk, C.J., Jansen, L.L.M., Van der Zee, L.L., & Fagginger Auer, M.F. (2019). Wat werkt (niet) in het reken-wiskundeonderwijs? Review van wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen het…


Panama
Pabo Nascholing Mathematische Activiteiten Basisactiviteiten Panama Conferentie Panama Post Bijzondere uitgaven Panama 35 jaar


Wiskundige wereldoriëntatie – een onderzoek naar wiskunde bij kinderen
Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs, zoals de vernieuwde tweede fase, ict in het onderwijs, de nieuwe plannen voor vmbo, zelfstandig leren, toetsen en examens, de A-lympiade, de Nationale Wiskunde…

Game–based mathematics learning for out–of–school children in Sudan
Designing learning opportunities for the hardest to reach : Game–based mathematics learning for out–of–school children in Sudan. Utrecht University/TNO, Delft/Utrecht. Proefschrift van Hester Stubbé, 2018, Universiteit Utrecht Samenvatting Wereldwijd hebben 61 miljoen basisschool leerlingen geen toegang tot onderwijs. De drie belangrijkste redenen hiervoor zijn: de afstand tot school, ongelijkheid– meisjes en kinderen uit minderheidsgroepen hebben…


Math Expert Meetings
| PO | Math Expert Meetings Regelmatige ontmoetingen (live en online) van onderzoekers op het gebied van de relatie tussen rekenen/wiskunde en leren, onderwijs en ontwikkeling. Diverse onderzoekers van verschillende universiteiten komen (sinds 2014) geregeld bij elkaar om ervaringen en ideeën uit te wisselen.


Conferentie ‘Gamedidactiek: Hands on!’
Voor onderwijsprofessionals en trainers uit alle geledingen en onderwijsniveaus, organiseren Hogeschool Utrecht en Saganet op 23 januari 2019 de conferentie: ‘Gamedidactiek: Hands on!’ De bezoekers krijgen antwoord op vragen als: Wat voegt een spel toe aan jouw lessen? Hoe kun je spellen of games effectief inzetten in je les? En hoe kun jij mórgen met…


Pabostudenten gezocht voor uitproberen oefenmateriaal voor de landelijke kennistoets rekenen
TORPEDO is een nieuwe digitale oefenomgeving met rekenopgaven op het niveau van de landelijke kennistoets rekenen, gericht op het ontwikkelen van probleemoplossend vermogen door terug te blikken op de opgavestructuur, oplossingsmanieren en het oplossingsproces van een gemaakte opgave. In de periode van 15 december tot 15 januari kunnen 300 pabostudenten deelnemen aan een proefronde. TORPEDO…

U-Talent
Over U-Talent U-Talent is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en meer dan 40 partnerscholen uit de regio Utrecht. Het doel van U-Talent is om het regionale bètaonderwijs in het VO én in de bachelor van het HO te versterken en de aansluiting tussen VO en HO te verbeteren. Sinds schooljaar 2017/2018…


Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2018)
In november 2018 verschenen twee nieuwe artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. De artikelen kunnen kosteloos worden gedownload. Op den Kamp, R. (2018). Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten.Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(2), 41-46. Markusse, A. &…


Practoraat rekenen mbo (2017-2021)
Jurriaan Steen, practor Practoraat rekenen De BVMBO (beroepsvereniging mbo) voerde samen met een consortium van een aantal ROC’s bestaande uit Albeda, Deltion en het Summa College het project Rekenpractoraat uit, van 2017 tot 2021. Per 2024 is er het nieuwe Practoraat gecijferdheid mbo . Wat is het Practoraat Rekenen? In juli 2016 is de rekenagenda…


Nederlands Mathematisch Congres
| HO | Het Nederlands Mathematisch Congres is de jaarlijkse gelegenheid bij uitstek voor Nederlandse wiskundigen om elkaar te ontmoeten. Het NMC kent een heel vast ritme: het is jaarlijks de twee dagen na Pasen. Verwijzing Het Nederlands Mathematisch Congres


Vacature docent rekenen-wiskunde (0,6 fte) bij het instituut HAN Pabo
De Faculteit Educatie zoekt voor het instituut HAN Pabo voor de campus in Arnhem en in Nijmegen een Opleidingsdocent Pabo met als specifieke deskundigheid Rekenen & Wiskunde “In vertrouwen samenwerken aan leren en innoveren” Het instituut HAN Pabo wil kritische, lerende en nieuwsgierige professionals opleiden. We werken in de driehoek onderwijs, onderzoek en werkveld. Het…


W4Kangoeroe
Reken- en wiskundewedstrijd voor alle leerlingen vanaf groep 3 t/m vwo 6 (er zijn 5 verschillende versies). Bestaat uit 24 of 30 leuke, originele en creatieve vragen (van eenvoudige tot echte hersenkrakers) w4kangoeroe.nl >h3>19 maart 2026 20 maart 2025 Beste docenten, De W4Kangoeroewedstrijd staat weer voor de deur en biedt uw leerlingen de unieke kans…



New book publication: Conducting Educational Design Research (2nd Ed.)
About the topic Educational design research blends scientific investigation with the systematic development and implementation of solutions to educational challenges. Empirical inquiry is conducted in real learning settings – not laboratories – to craft effective solutions to the complex challenges facing educational practitioners. At the same time, the research is carefully structured to produce theoretical…


Verschenen: De Meetkunst van Albrecht Dürer
Albrecht Dürer (1471–1528) was niet alleen een begenadigd schilder en tekenaar. Hij was ook een gedreven liefhebber van de meetkunde. In de laatste jaren van zijn leven schreef hij een lijvig meetkundeboek ‘bestemd voor kunstliefhebbers’. Daarin laat hij zien dat hij veel heeft geleerd van de Griekse wiskundigen uit de Oudheid. De aanpak van…


Taalgericht W&T-onderwijs: de kracht van de combinatie
Ben je pabodocent natuur en techniek of taaldidactiek? Wil je jouw studenten op een eff ectieve manier kennis en vaardigheden aanleren met betrekking tot taalgericht W&T-onderwijs? Ben je, kortom, geïnteresseerd in de kracht van de combinatie van vakken? Meld je dan, samen met een collega, aan voor de cursus en het netwerk ‘Taal-gericht W&T-onderwijs: de…


Nederlandse Skills Survey: vaardigheden op het werk
Voor rekenen/wiskunde (en waarschijnlijk ook wel voor stem-breed) is dit onderzoek interessant omdat hier ook rekenvaardigheden zijn meegenomen in het onderzoek. Van den Berg, E., Van Eldert, P., Fouarge, D. and Ter Weel, B. (2018). Taken en vaardigheden op het werk. Bevindingen uit de eerste en tweede Nederlandse skills survey (NSS). ROA rapport. Maastricht: ROA…


Statistiekonderwijs voor morgen
Bruin-Muurling, G., van Eerde, D., Van Galen, F., Gravemeijer, K. and Van Stiphout, I. (Eds.). (2018). Statistiekonderwijs voor Morgen. Utrecht: Wiskunde voor Morgen. Computers en andere digitale apparatuur hebben de wereld diepgaand veranderd. De werkgroep wiskunde voor Morgen pleit voor een fundamentele bezinning op de doelen van het onderwijs in die veranderende wereld. Statistiek wordt…


Winterschool 2019 – Breng wetenschap de klas in
Op woensdag 23 januari 2019 wordt de 10e Winterschool georganiseerd. Tijdens deze feestelijke Winterschool komen drie succesthema’s uit de beginjaren van het WKRU terug. Dit jaar kun je als extraatje een kijkje nemen in één van de laboratoria van de Radboud Universiteit, bijvoorbeeld het vissenlab of het fMRI lab. Tijdens de Winterschool enthousiasmeren we leraren in…



Boekpresentatie Design Research in Education – Arthur Bakker
Op 13 december 2018 was de boekpresentatie van Design research in education: A practical guide for early career researchers, geschreven door Arthur Bakker (Universiteit Utrecht). Locatie: Boothzaal, Heidelberglaan 3, de Uithof, Utrecht. Vanuit verschillende invalshoeken zal er aandacht zijn voor ontwerponderzoek. Hoe kan dit type onderzoek theorie en praktijk dichter bij elkaar brengen? Abstract boek Design Research…
