Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

volwasseneneducatie

28 juli 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // volwasseneneducatie // Kort

Succes! Rekenen – reken-wiskunde materialen voor de doelgroep laaggecijferden

In opdracht van de stichting Lezen en Schrijven (L&S) is gedurende 2016-2019 een mooie verzameling themaboekjes en rekenkaarten ontwikkeld, geschikt voor een brede doelgroep. Te denken valt aan MBO, praktijkonderwijs, zwakke rekenaars in PO en VO, en natuurlijk de volwasseneducatie (VE). Overzicht van de ontwikkelde materialen, vrij te gebruiken binnen ve, mbo, e.a. Abstract 23-9-2019…

28 mei 2022
// volwasseneneducatie // Kort

Kwetsbare groepen: tussen eigen kracht en maatschappijverandering

In het artikel Kwetsbare groepen: tussen eigen kracht en maatschappijverandering van Thomas Bersee wordt duidelijk gemaakt dat het nog geen sinecure is om ‘kwestbare’ volwassenen effectief te steunen. In genoemd artikel, te vinden op Volwassenen leren laat Thomas Bersee, zelfstandig adviseur ve, zien hoe het woord kwetsbaar aan belang heeft ingeboet, in die zin dat…

17 april 2022
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // volwasseneneducatie // Kort

Gecijferdheid als basisvaardigheid

Project voor de volwasseneneducatie, 1-5-2022 tot 31-12-2023 Website Gecijferdheid telt mee Partners: HU (Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals), Cinop en UU (Freudenthal Instituut). Met financiële ondersteuning van OCW. Kern van het project Gecijferdheid, geletterdheid en digitale vaardigheden zijn de essentiële basisvaardigheden in het kader van levenlang ontwikkelen. Tot op heden is de positie…

07 december 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Middelbaar beroepsonderwijs // volwasseneneducatie // Kort

Gecijferdheid telt mee!

Gecijferdheid telt mee Project (nationaal, regionaal en lokaal) voor het op de kaart zetten van ‘gecijferdheid’ voor volwassenen. Algemeen Binnen het project wordt onderzoek gedaan, wordt een jaarlijkse landelijke conferentie georganiseerd en wordt praktisch materiaal verzameld voor volwasseneneducatie. Situaties waarin gecijferdheid een rol speelt In 2022 is een project uitgevoerd waarin men op zoek ging…

17 februari 2021
Wiskunde // volwasseneneducatie // Kort

Vacature senior onderzoeker basisvaardigheden

Het Expertisepunt Basisvaardigheden zoekt een senior onderzoeker, voor participatie in projecten voor vernieuwing en kwaliteitsverbetering van preventie en aanpak van laaggeletterdheid en basisvaardigheden. Het Expertisepunt Basisvaardigheden (in zekere zin de opvolger van het Steunpunt Basisvaardigheden) wil het effectief handelen en de samenwerking tussen alle relevante spelers die bezig zijn met laaggeletterdheid en/of basisvaardigheden versterken. Laaggecijferdheid…

28 mei 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // volwasseneneducatie // Lang

Laaggeletterdheid

Het is gemeengoed geworden om (laag)gecijferdheid ‘onder te brengen’ bij (laag)geletterdheid, en zo een conglomeraat van basisvaardigheden te beschrijven (taal, rekenen, digitale vaardigheden). De drie genoemde basisvaardigheden hebben onderling overlap en in veel situaties in het dagelijkse leven zal ook vaak een beroep worden gedaan op een combinatie van deze vaardigheden. Het versterken van de…

24 januari 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // volwasseneneducatie // Kort

Common European Numeracy Framework

Erasmus+ project Website Het ontwerpen van een gemeenschappelijk Europees kader voor gecijferdheid (Common European Numeracy Framework) voor docenten, aanbieders van gecijferdheidscursussen, beleidsmakers en politiek verantwoordelijken. En het ontwikkelen van nascholingsmodules voor docenten die volwassenen rekenen en gecijferdheid geven. Relevantie algemeen Laaggecijferdheid is een groot maatschappelijk probleem. Meer dan 1 miljoen Nederlanders wordt in hun functioneren…

09 september 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // volwasseneneducatie // Voortgezet onderwijs // Lang

Realistisch reken-wiskunde onderwijs

Binnen het vakgebied rekenen en wiskunde bestaat sinds 1990 de vernieuwing ‘realistisch rekenen’, waarbij de nadruk ligt op inzicht en niet op het inoefenen van rekenregels en rekenprocedures. Dit betekent dat er meer tijd wordt ingeruimd voor begripsvorming, zonder het inoefenen te veronachtzamen. Idealiter ontdekken de kinderen de rekenregels zelf, met begeleidende steun van de…

09 oktober 2013
Wiskunde // Middelbaar beroepsonderwijs // volwasseneneducatie // Kort

PIAAC – periodieke peiling volwasseneneducatie

PIAAC Programme for the International Assessment of Adult Competencies. Resultaten 2013 Het internationale onderzoek PIAAC dat in 2011-2012 is uitgevoerd. Het onderzoek naar vaardigheden voor volwassenen was (in 2004) ontworpen om meer inzicht te bieden in de beschikbaarheid van enkele van deze belangrijke vaardigheden in de maatschappij en hoe ze zowel thuis als op het…

ELWIeR en Ecent als één STEM