Kennisbasis techniek vakdidactiek
Er ontvouwt zich een submenu van dat onderdeel, met daarin de domeinen en thema’s zoals u die zult herkennen uit uw handboek.
Downloads
1.1 Leren van vaardigheden
1.2 Werken aan begripsontwikkeling bij leerlingen
1.3 Differentiatiemogelijkheden
Artikelen bij: 1.1 Leren van vaardigheden |
---|
Kernconcept / omschrijving Belangrijke kernconcepten en begrippen hierbij zijn: • Aanleren van technische vaardigheden • Leren probleemoplossen • Stimuleren van technische creativiteit en vindingrijkheid. • Divergent leren denken • Leren ontwerpen • Leren onderzoeken |
Kinderen kijken als ontwerper |
Ontwerpen met hoofd en handen |
Techniek 15+ |
Beoordelen van een ontwerp |
Leren onderzoeken |
6 aspecten van onderzoekende houding |
Naar een leerlijn onderzoekende houding |
Onderzoekend en ontwerpend leren |
Leerlingen wetenschappelijke artikelen laten lezen |
De natuurwetenschappelijke methode als een basis voor leren? |
Leren probleemoplossen met hints |
W&T Academie 2013 |
Best practice: Project ‘We bouwen een stad’ voor groep 6 |
Een lessenserie rond snelheid als voorbeeld voor veranderingen in het curriculum |
Artikelen bij: 1.2 Werken aan begripsontwikkeling bij leerlingen |
---|
Kernconcept / omschrijving Belangrijke kernconcepten en begrippen hierbij zijn: • Pré en misconcepten • Begripsproblemen • Gebruik maken van ‘conceptmapping’ • Gebruik maken van ‘concept-cartoons’ • Voorbeelden geven • Cognitief conflict • Werken met modellen • Gebruik maken van analogieën • Leef- en belevingswereld van leerlingen • Contexten gebruiken • Vaktaal en spreektaal |
Misconcepten |
Misconcepties electriciteit |
Misconcepten binnen scheikunde |
Simulaties bij licht en geluid |
Leerlijn voor het werken met verbanden |
Intuïtieve begrippen versus vakbegrippen |
Begrippenkaarten 1 |
Begrippenkaarten 2 |
Discussieposter maken voor begripsproblemen electriciteit |
Van reguliere tot concept-context lessen in 5 stappen |
Taalgericht techniekonderwijs |
Concept cartoons |
Toepassingen van begrippenkaarten |
Artikelen bij: 1.3 Differentiatiemogelijkheden |
---|
Kernconcept / omschrijving Het gaat hierbij om verschillen op basis van: • Culturele achtergronden • Geslacht • Individuele interesse • Leerstijl • Niveau • Tempo |
Leerstijlen Kolb |
Genderverschillen in lerarenopleidingen |
2.1 Nut en noodzaak van techniek en techniekonderwijs
2.2 Werken met lesmethoden
2.3 Structureren van de leerstof
2.4 Aanvullend lesmateriaal maken en gebruiken
2.5 Organisatie van het onderwijs en de lessen
2.6 Leermiddelen
2.7 Werkvormen
2.8 Vakdidactisch onderzoek
Artikelen bij: 2.1 Nut en noodzaak van techniek en techniekonderwijs |
---|
Kernconcept / omschrijving Belangrijke kernconcepten en begrippen hierbij zijn: • Technische geletterdheid (‘technological literacy’) • Waarden en normen in relatie tot technologische maatschappelijke vraag stukken |
Debatteren over techniek |
Artikelen bij: 2.2 Werken met lesmethoden |
---|
Kernconcept / omschrijving Het gaat hierbij om het kritisch beoordelen en gebruiken van lesmethoden in de praktijk |
Artikelen bij: 2.4 Aanvullend lesmateriaal maken en gebruiken |
---|
Kernconcept / omschrijving Het gaat hierbij om: • Lesmateriaal dat verrijkend is om bij een methode te gebruiken (bijvoorbeeld in verband met de actualiteit of om vakken beter op elkaar af te stemmen) • Lesmateriaal dat in teamverband moet worden ontwikkeld in verband met een project dat op school wordt uitgevoerd • Variatie in werkvormen • Gebruik ict-materiaal (bijv. video, applets, weblinks) |
Werken met applets |
ELO als administratief medium |
Applets voor beter begrip |
Serious games in natuurwetenschappen |
Opbrengsten van de ECENT conferentie 2013: Digitale didactiek |
Kennisnet Onderzoeksconferentie 2013: Wat werkt met ICT in het onderwijs |
Artikelen bij: 2.7 Werkvormen |
---|
Kernconcept / omschrijving Het gaat hierbij om: • Het toepassen van werkvormen bij het behandelen van theorie of het uitvoeren van praktijk- en practicumopdrachten • Het toepassen van groepswerk in de les, bijvoorbeeld: – Samenwerken bij de simulatie van een productielijn – Leerlingen in teamverband laten werken aan een ontwerpopdracht – Leerlingen in teamverband laten werken aan een wedstrijdopdracht – In groepjes uitvoeren van onderzoeksopdrachten |
Doorlopend produceren |
Een gastspreker in de klas |
Boek: Ruim en evenwichtig, oordeelsvorming in de biologieles |
Beweegredeneren: een werkvorm bij dilemma’s in de klas |
Songs for teaching |
Artikelen bij: 2.8 Vakdidactisch onderzoek |
---|
Kernconcept / omschrijving Het gaat hierbij om: • Het onderzoeken en evalueren van de kwaliteit en effectiviteit van het eigen onderwijs en het onderwijs dat in onderling teamverband wordt gegeven • Het verrichten van vakdidactisch onderzoek op de eigen school en binnen de eigen lespraktijk (hierbij valt te denken aan de effectiviteit van de inzet van computers, leermiddelen, onderwijsstrategieën, werkvormen, etc.) |
Docenten onderzoeken de schoolpraktijk |
Professionaliseren van bètadocenten |
De invloed van PCK op hoe leerlingen denken over techniek |
De rol van websites in professionaliserings-activiteiten van bèta-lerarenopleiders |
3.1 Het wettelijk kader
3.2 Techniek in het leergebied ‘mens en natuur’
3.3 Actuele ontwikkelingen
3.4 Techniekonderwijs in het buitenland
Artikelen bij: 3.1 Het wettelijk kader |
---|
Kernconcept / omschrijving Het gaat hierbij om kennis van ondermeer: • De algemene vormingsdoelen van de vernieuwde onderbouw van het voortgezet onderwijs en de vormingsdoelen van het leergebied ‘mens en natuur’ • Het aansluiten op de structuur en doelen van de bovenbouw van het voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs en de plaats van techniek en technologie hierin (bijvoorbeeld technologie in bovenbouw vmbo, het vak ‘onderzoeken en ontwerpen’ en ‘natuur, leven en techniek’ in bovenbouw havo en vwo) |
Kennisbasis Natuur en Techniek voor de Pabo is gereed! |
Artikelen bij: 3.2 Techniek in het leergebied ‘mens en natuur’ |
---|
Kernconcept / omschrijving Het gaat hierbij om: • Het benutten van het specifieke karakter van techniek om een wezenlijke bijdrage te leveren aan de vorming van leerlingen • Het benutten van de raakvlakken van techniek met de andere vakken binnen het leergebied ‘mens en natuur’ om tot voor leerlingen zinvolle leerarrangementen te komen |
De aard van natuurwetenschappen en techniek |
Bionica: techniek en biologie |
Terchniekonderwijs en duurzame ontwikkeling |
Duurzame ontwikkeling: aandacht voor energie |
Niet alle lessen over duurzame ontwikkeling behandelen duurzame ontwikkeling |
Chocola is geen chocola: lessen over duurzame ontwikkeling |
Duurzame ontwikkeling in het basisonderwijs |
Artikelen bij: 3.3 Actuele ontwikkelingen |
---|
Kernconcept / omschrijving Het gaat hierbij om kennis van bijvoorbeeld: • De verschillende scenario’s waarlangs scholen zich kunnen ontwikkelen • De uitgangspunten en kenmerken van de nieuw opgerichte vakcolleges in het vmbo • De ontwikkelingen rondom werkplekleren en gesimuleerde leeromgevingen |
Bedrijvig techniekonderwijs (bedrijfssimulaties) |
Opdrachten en video’s bij bedrijvig techniekonderwijs |
Doorlopend produceren |
Artikelen bij: 3.4 Techniekonderwijs in het buitenland |
---|
Kernconcept / omschrijving Het gaat hierbij om kennis van ondermeer: • De ontwikkeling van technological literacy en het curriculum voor het vak technology in bijvoorbeeld de USA, Nieuw Zeeland, Groot-Brittanië, etc. • Het techniekonderwijs in België, Duitsland en Frankrijk, etc. |
4.1 Het technieklokaal
4.2 Gebruik maken van informatie- en communicatietechnologie
4.3 Buitenschoolse leeromgevingen
Artikelen bij: 4.2 Gebruik maken van informatie- en communicatietechnologie |
---|
Kernconcept / omschrijving Het gaat hierbij om: • Simulatiesoftware • Interactieve ‘applets’ • Computeranimaties • Besturingssoftware en meet- en regelsoftware (voor robots en andere modellen) • CAD/CAM software |
Werken met applets |
Applets voor beter begrip |
Serious games in natuurwetenschappen |
5.1 Beoordelen van praktische vaardigheden
5.2 Toetsen maken voor techniekonderwijs
Artikelen bij: 5.1 Beoordelen van praktische vaardigheden |
---|
Kernconcept / omschrijving Het gaat hierbij om: • Het ontwikkelen en gebruiken van lijsten met geschikte beoordelingscriteria voor het beoordelen van technische producten die leerlingen hebben gemaakt (‘rubrics‘) • Het ontwikkelen en gebruiken van geschikte beoordelingscriteria om de resultaten van onderzoek dat door leerlingen is uitgevoerd te beoordelen |
Beoordelen van een ontwerp |
Artikelen bij: 5.2 Toetsen maken voor techniekonderwijs |
---|
Kernconcept / omschrijving Het gaat om het maken van valide en betrouwbare toetsen die passen bij het gegeven techniekonderwijs. Het opstellen van toetsmatrijzen, zo objectief mogelijk beoordelen van het werk van leerlingen en vaststellen van een score, het bepalen van de cesuur en het vaststellen van cijfers |
Een toets maken bij kracht en beweging |
Toetsing & feedback beïnvloeden onderwijsrendement |
Artikelen bij: 6 Professionele ontwikkeling, bijhouden van vakmanschap en meesterschap |
---|
Kernconcept / omschrijving Het gaat hierbij om: • Het lezen van vakinhoudelijke artikelen op het gebied van techniek en technologie en de natuurwetenschappen • Het lezen van vakdidactische artikelen op het gebied van techniek en technology en het onderwijs in de natuurwetenschappen • Het bezoeken van congressen, studiedagen en manifestaties voor vakdocenten zoals de VeDoTech-conferentie, activiteiten van het platform bèta-techniek, de Reehorst-conferentie, de Woudschotenconferentie, etc. |
ECENT conferentie 21 mei 2014: Het bèta-mozaïek |
Conferentie techniekdidactiek PATT-26 in Stockholm |
Opbrengsten van de ECENT conferentie 2012: Leergemeenschappen |
De rol van websites in professionaliserings-activiteiten van bèta-lerarenopleiders |