PLON
Het PLON (Project Leerpakket Ontwikkeling Natuurkunde) was een instituut, ondergebracht bij de vakgroep Natuurkunde Didactiek van de Universiteit Utrecht. Sinds 1972 hield dit instituut zich bezig met:
- Het ontwikkelen van experimenteel lesmateriaal voor het vak natuurkunde in mavo, havo en vwo
 - Het ondersteunen van leraren bij het lesgeven met PLON-materiaal
 - Het doen van onderzoek naar natuurkundeonderwijs op proefscholen
 
In de periode 1980-1986 heeft PLON enkele uitgaven gemaakt met lesmateriaal en lerarenhandleidingen. Op deze pagina vindt u alle uitgaven downloadbaar als pdf,
onderverdeeld in:
- Thema’s voor mavo en onderbouw havo/vwo
 - De havo-bovenbouw thema’s
 - De vwo-bovenbouw thema’s
 - Lbo materiaal
 
Thema’s voor mavo en onderbouw havo/vwo
- Een eerste verkenning
 - Een eerste verkenning, handleiding
 - Mensen en metalen – themaboek
 - Mensen en metalen – onderzoeken
 - Mensen en metalen – lerarenhandleiding
 - Werken met water – themaboek
 - Werken met water – waterbladen
 - Werken met water – demonstratiebladen
 - Werken met water – lerarenhandleiding
 - Werken met water – themaboek
 - Leven in lucht -rommelpakket
 - Leven in lucht -lerarenhandleding
 - IJs, water, stoom I
 - IJs, water, stoom II
 - IJs, water, stoom I en II – lerarenhandleiding
 - Bruggen
 - Bruggen – lerarenhandleiding
 - Bridges
 - Zien en bewegen
 - Zien en bewegen – lerarenhandleiding
 - Elektrischeschakelingen
 - Elektrischeschakelingen – lerarenhandleiding
 - Geluidweergeven
 - Geluidweergeven – lerarenhandleiding
 - Water voor Tanzania
 - Water voorTanzania – lerarenhandleiding
 - Water voor Tanzania
 - Verwarmen enisoleren
 - Verwarmen enisoleren – lerarenhandleiding
 - Schakelen en regelen
 - Schakelen en regelen- lerarenhandleiding
 - Energie thuis
 - Energie thuis -lerarenhandleiding
 - Energie in de toekomst
 - Energie in de toekomst – lerarenhandleiding
 - Kleur en licht
 - Kleur en licht -lerarenhandleiding
 - Krachten
 - Krachten -lerarenhandleiding
 - Verkeer enveiligheid
 - Verkeer en veiligheid – lerarenhandleiding
 - Stoppen of doorrijden
 - Stoppen of doorrijden – lerarenhandleiding
 - Machines en energie
 - Machines en energie – lerarenhandleiding
 - Kerwapens en/of veiligheid
 - Kerwapens en/of veiligheid – lerarenhandleiding
 - Examen doen
 - Repeteerthema voor het mavo-examen
 
Zips
- Alle thema’s voor mavo en onderbouw havo/vwo – deel 1 Alfabetisch B t/m G
 - Alle thema’s voor mavo en onderbouw havo/vwo – deel 2 Alfabetisch I t/m L
 - Alle thema’s voor mavo en onderbouw havo/vwo – deel 3 Alfabetisch M t/m Sch.
 - Alle thema’s voor mavo en onderbouw havo/vwo – deel 4 Alfabetisch St. t/m V.
 - Alle thema’s voor mavo en onderbouw havo/vwo – deel 5 Alfabetisch We. t/m Z
 - Alle thema’s voor mavo en onderbouw havo/vwo – deel 6 Water voor/for Tanzania
 
De havo-bovenbouw thema’s
- Examenboekje voor mavo
 - Vergelijken
 - Vergelijken -lerarenhandleiding
 - Weersveranderingen
 - Weersveranderingen -lerarenhandleiding
 - Muziek
 - Lerarenhandleiding apparatuurgids muziek
 - Weersveranderingen lerarenhandleiding
 - Verkeer
 - Verkeer -lerarenhanleiding
 - Elektrische machines
 - Elektrische machines- lerarenhandleiding
 - Energie en kwaliteit
 - Energie en kwaliteit- lerarenhandleiding
 - Materie
 - Quarkspel
 - Materie -lerarenhandleiding
 - Lichtbronnen
 - Ioniserende straling
 - Ioniserende straling- lerarenhandleiding
 - Elektronica
 - Elektronica -lerarenhandleiding<
 
Zips
- Alle havo-bovenbouwthema’s – deel 1 Alfabetisch E t/m I
 - Alle havo-bovenbouwthema’s – deel 2 Alfabetisch L t/m W
 
De vwo-bovenbouw thema’s
- Muziek
 - Muziek – aanvulling voor 6vwo
 - Verkeer havo bovenbouw
 - Blokbewegingen bovenbouw VWO
 - Blokbewegingen lerarenhandleiding bovenbouw vwo
 - Bewegingen figurenboekje
 - Thema sport basisdeel
 - Blok arbeid en energie bovenbouw vwo
 - Blok arbeid en energie 5de klas vwo handleiding
 - Automatisering
 - Automatisering -lerarenhandleiding
 - De natuurkunde vanrond 1900
 - Leesteksten
 - Ioniserende straling
 
Zip
		
 
			
		
    		
	