
Greenteens
GREENTEENS: het begrijpen en stimuleren van milieuvriendelijk gedrag van adolescenten Greenteens project GREENTEENS is een transnationaal, longitudinaal-experimenteel onderzoeksproject dat inzicht wil krijgen in wat milieuvriendelijk gedrag in de adolescentie belemmert en faciliteert. Het project ging van start in september 2020 en loopt door tot augustus 2025.



Sociale media – een vijand en een vriend
Een bericht naar aanleiding van het verschijnen van het rapport van het Amerikaanse ‘A Surgeon General’s Advisory’, een adviesorgaan in de USA die de vinger aan de pols houdt wat betreft gezondheid. Social media and youth mental health (PDF). We nemen wat aanbevelingen over. A Surgeon General’s Advisory is a public statement that calls the…



Save the date – de volgende conferentie van ELWIeR en Ecent
Save the date 26 januari 2024


Vacature – PhD technologies for AI in education
Join our research effort with a four-year PhD position on AI in Education in the context of the Dutch National Lab on AI in Education (NOLAI).


Waarom zou ik wetenschap vertrouwen? Erik van Sebille legt uit
Stand up for the ocean. Inaugurele rede Erik van Sebille 16 mei 2023, Universiteit Utrecht, met aandacht voor onze planeet (oceanografie en de dreiging van veel plastic), maar ook voor ‘public engagement’ (hoe leg je uit wat de wetenschap kan bijdragen?). Verwijzingen StandUpForTheOcean_VanSebille_InauguralLecture Interessante relaties met beta-burgerschap


Vacature – Naturalis zoekt Hoofd educatie
Naturalis Biodiversity Center is hét kennisinstituut op het gebied van biodiversiteit in Nederland. Men zoekt een Hoofd Educatie



NRO congres – Wegwijs met onderwijs en onderzoek
8 november 2023 nro-congres.nl Thema’s van deze conferentie Het programma is opgebouwd rondom actuele en belangrijke thema’s in het onderwijs. Volg je de hele dag één thema, of neem je halverwege de dag een afslag naar een ander traject? Het kan allemaal, je stippelt zelf je route uit. Gelijke kansen Er zijn grote verschillen tussen…



Symposium Een bonte verzameling
Een bonte verzameling Symposium 29 van de werkgroep Geschiedenis Lees meer en inschrijven De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier inspirerende sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 23 september is het zover. Een Bonte verzameling, het 29e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in Vergadercentrum Domstad in Utrecht….



Masterplan basisvaardigheden – voorjaar 2023
Masterplan basisvaardigheden voor het funderend onderwijs: doelen en voortgang Brief OCW 16-5-2023 Masterplan Veel ambities (soms misschien iets te veel ‘no child left behind’…) Het gaat om vier deelgebieden: taal, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden. Pijlers masterplan Duidelijke opdracht aan het funderend onderwijs Basisblik, door monitoring en onderzoek Extra tijd en ruimte voor kwalitatief goede…


Stem22 kijkt richting nieuwe seizoen
Op vrijdagochtend 12 mei 2023 hebben de partners in het STEM22-netwerk met elkaar gesproken over de bijdragen die het samenwerkingsverband aan het bètaonderwijs kan leveren. De expertise reikt van didactisch onderzoek, lerarenopleiding en nascholing tot ontwikkeling van lesmateriaal en technologie. Elke organisatie werkt samen met leraren en/of scholen, hoe kunnen we die het best helpen…



Science fair – de manier om een schoolproject af te ronden
De science fair (markt) kan helpen meer betekenis te geven aan het leren/inbedden van bèta-vaardigheden, en het betrekken van ‘derden’ (ouders, bedrijven, gemeente, etc.) Context Tijdens de Conferentie ‘Educating the Educators’ 2023, Naturalis Leiden werd een MOST (project Meaningful Open Science Education Connects Schools To Communities) Fair georganiseerd, met voorbeelden van ‘School Community Projects’ uit…



Conferentie Citizenship Education, Brussel
The 8th annual conference on Citizenship Education will be held in Brussels on 8 and 9 June. Keynote op donderdag 8 juni Keynote speech by Prof. Dr. Ellen Claes – Thursday 17:00-18:00 Prof. Dr. Ellen Claes is a member of the center for political sciences at KU Leuven and is specialized in citizenship education and…



ELWIeR-Ecent Conferentie 12 mei 2023, een verslag
ELWIeR/Ecent Conferentie Op 12 mei 2023 kwamen 40 opleiders (pabo, 2e en 1e graads) bij elkaar in Leiden, Naturalis, rond het thema ‘vakvernieuwingen en de rol van de bèta-lerarenopleider’. Zie verslag


Conferentie ‘Educating the Educators’ 2023 – een verslag
Naturalis Museum, Leiden, 11 en 12 mei 2023 icse.eu/educating-the-educators International Conference on approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education Theme: ‘STEM & Open Schooling for Sustainability Education’ enkele foto’s Verslag Op 11 en 12 mei 2023 kwamen ongeveer 200 mensen bij elkaar in Leiden: docenten, lerarenopleiders, vakexperts in het gebied van STEM….


SLO zoekt vakexperts voor mens en natuur
slo-actualisatiekerndoelen.nl/slo-zoekt-leraren/ Actualisatie kerndoelen Voor het team mens en natuur zoekt de SLO 5 leraren po, 6 leraren vo en 5 vakexperts. Aanmelden tot 26 mei



Werkplan samen voor het beste onderwijs
Anno 2023 staat (de kwaliteit van) het onderwijs onder druk, en de overheid (OCW) zoekt naar een antwoord vanuit het collectief van overheidsmaatregelen en de werkvloer. Men schreef 13 december 2022 een brief over een en ander, met daaraan gehecht een Werkplan ‘samen voor het beste onderwijs’. Zie ook de OCW oplegger lerarentekort (12-12-2022). Er…



Expertisepunt burgerschap
expertisepuntburgerschap.nl/ Expertisepunt Burgerschap is een samenwerking tussen Stichting School & Veiligheid, het Kennispunt MBO Burgerschap, SLO en ProDemos – huis voor democratie en rechtsstaat. Het expertisepunt is een vervolg van de projecten ‘Burgerschap op de Basisschool’ van School & Veiligheid in samenwerking met de PO-Raad en het project ‘Versterking burgerschap vo’ van de VO-raad en…


WND-Conferentie 2024
De 58e WND-conferentie zal worden gehouden op 13 en 14 december 2024. save the date WND conferentie


WND-Conferentie 2023
De 57e WND-conferentie zal worden gehouden op 15 en 16 december 2023. save the date WND conferentie


Vacature duurzaamheidseducatie TU-Eindhoven
Hoe kunnen docenten en hun leerlingen aan de slag met duurzaamheidsprojecten gekoppeld aan echte vragen uit de omgeving van de school? Ben jij gemotiveerd om als promovendus uit te zoeken hoe dat kan? Lees meer



Hoe leer je leerlingen onderzoeken? Eureka!
Wientjes, H. and Veenhoven, J. (2022). Eureka! Didactiek voor het leren onderzoeken in vwo én havo. Utrecht: Onderwijsadvies & Training, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht. uu.nl/eureka Dit boek geeft docenten handvatten om binnen het eigen vak leerlingen de beginselen van ‘onderzoek doen’ bij te brengen. Versie 2022 In 2023 verscheen een compleet herziene editie van…


Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie 14 juni 2023 Inschrijven Hoe begeleid je scholen tot een gedragen visie op Wetenschap & Technologie (W&T)? Een visie vormt de basis voor het geven van onderwijs in W&T. Gezamenlijk tot een gedeelde visie komen, zorgt ervoor dat een team goed onderwijs geeft vanuit een gezamenlijk kader. Deze masterclass is…


Alternatieve toelatingstoets pabo
Informatie-avond alternatieve toelatingstoets pabo 17 april @18u Marnix, Utrecht Op maandagavond 17 april komt Arie Vonk ons meer duidelijkheid geven over de alternatieven voor de toelatingstoets Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuur & Techniek. Vonk is projectleider bij 10voordeleraar en houdt zich hiermee bezig. Wat houdt bijvoorbeeld het practicum in? Welke inhouden mag een portfolio bevatten? Hoe…



Conferentie I&I – Digitale geletterdheid in je eigen les, in je eigen vak
i&i voorjaarsconferentie 13 april 2023. Digitale geletterdheid in je eigen les, in je eigen vak. Deze conferentie is bedoeld voor docenten in het PO en in de onderbouw VO die Digitale geletterdheid op hun school en in hun les willen vormgeven – en zich afvragen hoe ze daarmee hun vak aantrekkelijker kunnen maken. Als vakvereniging…



Toetsen getoetst: kijken naar de CE’s van wiskunde en natuurkunde
Toetsen getoetst Poging tot trendonderzoek door McKinsey (Loek Zonnenberg en Paul Rutten), februari 2023 Rapport bij McKinsey Samenvatting Zonnenberg en Rutten vatten hun bevindingen als volgt samen: Men zegt dus dat de examenresultaten CE (wis, na) over een langere periode een tendens omhoog hebben (hogere cijfers), terwijl Pisa een tendens omlaag laat zien (NL daalt…



Ontwerpruimte
Dit kader ontwerpruimte (2022) is voor curriculum-ontwikkelaars, zodat zij bruikbare kerndoelen maken voor leerlingen en leraren die passen in de beschikbare tijd. Een en ander speelt in 2023, bij de vernieuwingen w.b. kerndoelen, en ook in relatie tot andere curriculum-vernieuwingsvoorstellen (bijv. de discussie over basisvaardigheden). Natuurlijk gaat het om indicaties, voor curriculumontwikkelaars, maar ook voor…



Inner development goals
innerdevelopmentgoals.org probeert een vertaalslag te maken van de grote ‘Sustainable Development Goals’ (SDG, zie o.a. Duurzaamheidseducatie), naar de The Inner Development Goals (IDGs) Van de website: In 2015, the Sustainable Development Goals gave us a comprehensive plan for a sustainable world by 2030. The 17 goals cover a wide range of issues that involve people…


15 jaar nlt in de school. Onderzoek naar de stand van zaken rondom het vak nlt
In 2007 is het keuzevak Natuur, Leven & Technologie geïntroduceerd in de bovenbouw h/v. 15 jaar later is het tijd voor een onderzoekje. Onderzoeksvragen Hoe hebben scholen het NLT onderwijs georganiseerd? Wordt NLT zo gegeven als bedoeld was? Draagt NLT bij aan de instroom in bèta vervolgstudies? Onderzoeksgroep 60 docenten, 15 toa’s en 14 coördinatoren…



Onderzoek dat werkt, samenwerkingsproject regio Utrecht
Onderzoek dat werkt: naar verduurzaming van regionale onderwijswerkplaatsen voor onderwijskwaliteit Project, regio Utrecht, 2023-2026 vve – so – po NRO partners: HU/UU/Marnix, schoolbesturen po, e.a. Verwijzingen https://www.nro.nl/calls/samenwerken-aan-onderwijskwaliteit-de-regio https://www.nro.nl/onderzoeksprogrammas/samenwerken-aan-onderwijskwaliteit-in-de-regio



Science communication – conferentie
Science communication (Wetenschapscommunicatie) is de praktijk van het informeren, opleiden, bewustmaken van wetenschapsgerelateerde onderwerpen en het vergroten van het gevoel van verwondering over wetenschappelijke ontdekkingen en argumenten. PCST – Global network for science communication The PCST Network seeks to promote new ideas, methods, intellectual and practical questions, and perspectives on the communication of science and…



Rekenmachine
Een rekenmachine is een apparaat/app waarmee berekeningen kunnen worden uitgevoerd. In het onderwijs is het belangrijk om tijd te besteden aan het leren werken met ‘de rekenmachine’. Apparaat en/of app Door de sterke opkomst van smartphones (en tablets/computers) zijn apps-waarmee-je-iets-kunt-uitrekenen veel gebruikelijker geworden. Dat levert de discussie in het onderwijs op met welke ‘apparaatjes’ je…



Netwerkdag digitale geletterdheid po – 24-3-2023 Nieuwegein
Netwerkdag voor begeleiders van digitale geletterdheid in het po Curriculumontwikkelingen: beleid, onderzoek en praktijk vr 24 maart 2023 09:30 – 16:00 Nieuwegein Op vrijdag 24 maart organiseert SLO de tweede netwerkdag voor professionals die schoolteams begeleiden bij de implementatie van digitale geletterdheid in het primair onderwijs. Begeleid jij schoolteams op basisscholen bij de implementatie van…


Curriculumontwikkelaar mens & natuur gezocht (vacature)
Curriculumontwikkelaar mens & natuur (biologie en/of natuurkunde) vo (24-32 uur) Ben jij een vakexpert mens & natuur met zicht op het vmbo-curriculum die met een team van experts een bijdrage wil leveren aan het actualiseren van de kerndoelen en examenprogramma’s voor alle leerlingen? Beweeg je soepel van inhoud naar uitvoering en verlies je de…



Conferentie Wetenschap & Technologie PO, Gasfabriek Deventer
Conferentie 7 juni 2023 Gasfabriek, Deventer Je kunt hier het volledige programma bekijken en jezelf aanmelden Wil je dat jouw studenten leren hoe ze Wetenschap & Technologie een nog betere plek kunnen geven op hun school? Attendeer hen dan op de conferentie Leren voor nu en later op 7 juni in de Gasfabriek in Deventer….


Bèta Challenge
betachallenge.nl Bij Bèta Challenge gaan leerlingen via levensechte opdrachten gerelateerd aan technologie aan de slag met oriëntatie op opleidingen en beroepen en de ontwikkeling van hun arbeidsmarktidentiteit. Het Bèta Challenge programma richt zich op de praktisch ingestelde leerling in het huidige mavo (GL/TL) en havo-segment. Van de website: “OCW heeft het Bèta Challenge programma als…


Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie 22 maart en 14 juni 2023 Inschrijven Tijdens deze masterclass krijg je handvatten en materialen aangereikt om aan de slag te gaan met het ‘bouwen’ van een visie op wetenschap & technologie in de onderwijspraktijk. Ook is er in de masterclass gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met collega’s. Deze…



Snel formatief handelen met diagnostische vragen
Project in het kader van impuls open leermiddelen (groeifonds-subsidie) 2023-2024, met ambitie voor vervolg. In dit project wil de NVON in samenwerking met de NVvW, docenten, scholen, lerarenopleidingen en onderzoekers werken aan twee onderdelen: een kennisbank met veelvoorkomende misvattingen en een set van goede diagnostische vragen die per schoolvak en per onderwerp binnen het schoolvak…



Vakinzichtkaart biologie
Hebben jouw leerlingen behoefte aan inzicht in en overzicht van het vak biologie? Dat ontdekken zij met de vakinzichtkaart. Hiermee krijgen leerlingen inzicht in de bij biologie horende vragen, concepten en systemen. De kaart bestaat uit vier draaiende schijven. Met de binnenste drie ringen maak je vragen: Wat is … Wat is er nodig voor…


Winterschool 2023 Wetenschapsknooppunt RU
Winterschool 2023 Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit Meer info De Winterschool is gericht op leraren basisonderwijs, pabo-docenten en pabo-studenten. Ook docenten onderbouw VO zijn welkom om inspiratie op te doen. Op woensdag 25 januari 2023 organiseren we de 14e, geheel vernieuwde Winterschool. We zijn heel blij dat we jullie na twee online edities weer op de campus…



Actualisatie examenprogramma’s en kerndoelen: hoe te ordenen en af te stemmen?
Na curriculum.nu gingen we dingen anders doen, want toen was de afstemming tussen alle betrokkenen niet goed geregeld, frustratie alom. Een wijze les. Dus nu hebben we veel inspraak en afstemming, dat stemt hoopvol. In januari 2023 wordt de eerste adviesronde uitgevoerd, het gaat over de eerste (concept) producten: Karakteristiek van het vak, en raamwerk…



Landen vergelijken
Nederland doet mee met internationaal vergelijkend onderzoek als het gaat om vaardigheden in het gebied van STEM, o.a.: TIMSS Pisa vergelijkend onderzoek PIAAC – periodieke peiling volwasseneneducatie Wat zeggen deze studies nu precies? De studies die verschijnen waarin landen vergeleken worden proberen zo genuanceerd mogelijk te laten zien of er een trend is vast te…



Een inspirerend 2023 gewenst!
Op de valreep richting 2023 nog even een bericht vanuit ELWIeR en Ecent. Afgelopen maanden zien we een bepaalde – een breder wordende – ‘bandbreedte’ in het denken over onderwijs vanuit het Ministerie van Onderwijs. Dat is misschien ook niet zo gek als je twee ministers en hun staf er op loslaat, twee ministers die…



Herijking kennisbases parallel aan actualisatie kerndoelen
De actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s (2022 e.v.) zijn van invloed op de herijking van de kennisbases. Om in de pas te blijven lopen met de actualisatie is de nu beoogde implementatiedatum van de herijkte kennisbases voorzien in het studiejaar 2025-2026. Bericht 10 voor de leraar De Stuurgroep Lerarenopleidingen (Vereniging Hogescholen) heeft in haar…



Nieuwscheckers
Nieuwscheckers.nl is een factcheck-initiatief van de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media van de Universiteit Leiden. Nieuwscheckers controleert het nieuws. Of dat nu staat afgedrukt in de krant, wordt uitgezonden op radio of televisie of circuleert op sociale media. Het checken wordt gedaan door studenten (in het kader van studieopdrachten), door betaalde redacteuren of door de…



Journal of Research in STEM Education
www.j-stem.net/ Journal of Research in STEM Education (J-STEM) is een multidisciplinair tijdschrift dat zich richt op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs en leren op het gebied van wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM) door de resultaten van onderzoek beschikbaar te stellen aan onderzoekers, praktijkmensen en beleidsmakers. Het tijdschrift dient als platform voor de…



SLO lanceert website over basisvaardigheden
SLO lanceert online platform basisvaardigheden slo.nl/basisvaardigheden Bij deze website: Goede basisvaardigheden zijn essentieel voor leerlingen. Het helpt hen bij het volgen van andere vakken en bij het functioneren in onze samenleving. Het is daarom belangrijk dat we met elkaar de basisvaardigheden van leerlingen versterken. Taal en rekenen zijn belangrijke basisvaardigheden om mee te kunnen doen…


Talenten voeden – een boek en een online seminar
Walma van der Molen, J. (2022). Talenten Voeden. Praktische gids voor toekomstbestendig en dieper leren. Online seminar Online Event Talenten Voeden 7 februari 2023 Kosten individuele deelname € 25,=. kwto.nl/aanmelding-online-event-talenten-voeden-7-februari-2023 Boek Vanaf januari 2020 is het digitale boek ‘Talenten Voeden’ van prof. dr. Juliette Walma van der Molen, een uitgave van KWTO, online beschikbaar. Het…



STEM22
Samenwerking van bèta-didactiek organisaties Zie ook Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek Doel van de samenwerking Doel van de STEM22 samenwerking is dat de deelnemers elkaar helpen bij te dragen aan sterk bètaonderwijs: samenhangend onderwijs, gericht op natuurwetenschappelijke, wiskundige en digitale geletterdheid van alle leerlingen, en op het versterken van de didactische vaardigheden van leraren in het bètaonderwijs….


Keuzethema’s informatica
Lesmateriaal voor de 12 keuzedomeinen uit het examenprogramma informatica havo en vwo keuzethemas.nl Onderwerpen Modelleren; User Experience; Physical Computing; Games maken en ervaren; Databases; Internet of Things; Functioneel Programmeren; Algoritmiek; Security; Usability; User Experience Gaming; Maatschappelijke en individuele invloed van informatica keuzethemas.nl wordt ondersteund door de SLO


Trendanalyse Wetenschap en Technologie
Publicatie in 2022 Trendanalyse Wetenschap & Technologie. Ontwikkelingen en uitdagingen bij Wetenschap & Technologie in het basisonderwijs. Djoyoadhiningrat-Hol, K., & Klein Tank, M. Amersfoort: SLO. download pdf In deze tijd vol maatschappelijke uitdagingen zijn er zorgen over de aandacht voor Wetenschap & Technologie op basisscholen. SLO heeft in kaart gebracht wat de huidige trends zijn…



Nationaal onderwijslab kunstmatige intelligentie
Het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) Een Groeifonds-project (2022-2027) Penvoerder van NOLAI is de Radboud Universiteit (Inge Molenaar). Nolai Video uit 2021: De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs Vacature 2022 Are you a scientist with an interest in education, research and intelligent technologies and do you want to work for an organization that is…



OCW zet koers wat betreft basisvaardigheden -> Zorg
Brief OCW november 2022 Voortgang masterplan basisvaardigheden funderend onderwijss De pijlers van het masterplan basisvaardigheden worden in deze brief verder toegelicht en van beleid voorzien: a) Extra tijd en ruimte voor kwalitatief goede leraren b) Breder gebruik bewezen aanpakken c) Aansluiting school en omgeving: versterken van taalomgeving d) Basisblik, door monitoring en onderzoek, inclusief scherper…


Techniekbranches slaan handen ineen om 60.000 vacatures te vervullen
Aanvalsplan Techniek 2022 Wederom is het nodig om hier een ‘alarm-klok’ te laten horen. Het Aanvalsplan Techniek is gebaseerd op drie belangrijke uitgangspunten: Meer mensen laten kiezen en behouden voor de techniek Er moeten weer meer mensen kiezen en behouden blijven voor de techniek. Ambitie is de instroom te verdubbelen en de uitstroom tot een…



EBSCO – databank onderwijsonderzoek -actie gratis toegang
EBSCO is leverancier van onderzoeksdatabanken met wetenschappelijke artikelen over onderwijsonderzoek. Gratis toegang (actie 2023) Tot november 2023 krijgen leraren en andere onderwijsprofessionals die werkzaam zijn op een po, vo of mbo school in Nederland toegang tot EBSCO: Werk je in het vo of het mbo? Via Kennisnet Entree Federatie krijg je toegang tot de database….


Nieuwe examen informatica – vragenlijst voor docenten
Vraag aan docenten informatica nl.research.net/r/monitor-Informatica-2022 november 2022 Vraag van Nataša Grgurina (RUG) en Jos Tolboom (SLO) Beste docent informatica, Deze vragenlijst gaat over hoe je aankijkt tegen het nieuwe examenprogramma informatica, dat 1 augustus 2019 is ingevoerd in havo 4 en vwo 4. We stellen ook vragen over jouw onderwijspraktijk. Het invullen van de vragenlijst…



Studentinzet op School
Een landelijk platform van initiatieven die studenten uit het hoger onderwijs inzetten in het voortgezet onderwijs. studentinzetopschool.nl/ StudentinzetopSchool maakt studenten enthousiast voor een baan in het onderwijs StudentinzetopSchool is een landelijk platform van negen not-for-profit initiatieven die studenten inzetten in het voortgezet onderwijs. De studenten worden geselecteerd, getraind en begeleid vanuit de lerarenopleidingen. Alle initiatieven…


Bèta Tournament
Het Beta-Tournament is er primair op gericht om leerlingen vmbo een onvergetelijke ervaring te laten beleven met een vakoverstijgende praktische opdracht. beta-tournament.nl/ Het Beta-Tournament is er primair op gericht om leerlingen een onvergetelijke ervaring te laten beleven met een vakoverstijgende praktische opdracht. Echter vinden wij het als organisatie ook belangrijk dat er veel docenten aanwezig…



RAFT – gratis materialen voor STEaM in het engels
RAFT – Resource Area for Teaching raft.net Gratis hulpmiddelen omvatten ideeënbladen voor de klas, tips voor leerkrachten en leeractiviteiten voor thuis. In de winkel o.a. verkrijgbaar: STEAM-projectkits. Verwijzingen Free activity sheets for STEaM raft.net



Meertalige kinderen in het wetenschapsmuseum
Bij MultiSTEM verschijnen met enige regelmaat Blogs. Nieuw verschenen is een blog over hoe meertalige kinderen meedoen in het wetenschapsmuseum. In de blog vertelt onderzoeker Lucía Chisari over haar eerste onderzoek. Een van de conclusies uit dit eerste onderzoek is dat taal een grote rol speelt als kinderen en hun ouders zich echt in de…



Lerarenstrategie 2022 e.v. (OCW)
De huidige lerarentekorten vragen nieuwe aanpakken. OCW zoekt – samen met het veld – naar oplossingen. Lerarenstrategie verwoord in de OCW brief van oktober 2022. Brief OCW oktober 2022 Even een paar citaten: “Nu er een tekort aan leraren is, staat de samenleving en politiek, voor een ingewikkelde keuze: houden we vast aan de kwaliteitseisen…



Vacature – hoogleraar – Westerdijk leerstoel UU (Freudenthal Instituut)
Vrouw gezocht bij het Freudenthal Instituut! Job description A Westerdijk chair is a position especially installed to be occupied by a female professor. It is named after Johanna Westerdijk, appointed at Utrecht University in 1917 as the first female full professor in the Netherlands. As Westerdijk Full Professor you are an internationally acknowledged scientist with…


European Science Education Research Association (Esera) -> Conferentie 2023 Turkije
European Science Education Research Association Esera.org Conferentie 2023, Turkije Save the date: 28 augustus 2023 tot en met 1 september 2023 Call for abstracts (deadline januari 2023) Esera conferentie 2023, Turkije Verwijzingen esera.org


Plan Bèta – Bèta-onderwijs voor duurzame ontwikkeling
Plan Bèta (2022) biedt praktische handvatten aan bètadocenten en schoolleiders om focus en tempo aan te brengen in de ontwikkeling naar duurzame bètavakken binnen een duurzame school. Info (en bestellen) bij NVON Abstract Klimaatverandering, verdwijnen van biodiversiteit, toenemende vervuiling, uitputting van natuurlijke bronnen….de mondiale samenleving worstelt met een veelvoud aan crisissen, die elkaar ook nog…



Hoogleraar Vakdidactiek (Alfa of Bèta) en Curriculum
Research Centre for Curriculum Studies, UvA leerstoel ‘vakdidactiek en curriculum’ De afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) zoeken een hoogleraar ‘Vakdidactiek en curriculum’, met een focus op leren en instructie in het alfa of bètadomein. De leerstoel wordt ondergebracht bij de Afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen van de Faculteit…


Interview met Andrea van Bruggen – van der Lugt
Interview Andrea van Bruggen – van der Lugt Datum 10-10-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (4 minuten) Waarom ben je scheikundedocent geworden? Waarom ben je ook opleider aan de Universiteit Utrecht geworden? Hoe ziet jouw werkweek er uit? En zo maakt de combinatie met opleiden het vak als scheikundedocent een wereldvak! In het…



Call voor PostDoc-VO
De call voor PostDoc-VO 2023 staat online: www.nro.nl/calls/postdoc-vo-2022. Deze call is bedoeld voor gepromoveerde bèta- en/ of techniekdocenten (biologie, informatica, natuurkunde, scheikunde, techniek en/of wiskunde) op een MBO- of VO-school die postdoc onderzoek binnen het bèta-domein op school willen doen. Dit toegepast wetenschappelijk onderzoek is (vak)didactisch van aard en beoogt bij te dragen aan de…



De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs
Titel De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs | VO-praat met Inge Molenaar Bron VO raad – VO Academie – Inge Molenaar Datum 14-9-2021 De VO-academie is gestart met een nieuwe video-reeks: VO-praat. In video’s van maximaal tien minuten vertellen bevlogen sprekers hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp…



Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s: ze zijn gestart!
Bericht september 2022 Zie verder pagina Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen Bericht SLO 30-9-2022 Voor de zomervakantie stelden we de vakvernieuwingscommissie van natuurwetenschappelijke vakken (natuurkunde, scheikunde, biologie, O&O en LNT) al aan je voor. Deze commissie gaat de examenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken actualiseren. De commissie heeft op 28 en 29 september de eerste tweedaagse ontwikkelsessie…



Inzet van intelligente technologie. Advies Onderwijsraad
Inzet van intelligente technologie Rapport van de Onderwijsraad uit 2022 Samenvatting Intelligente technologie is niet zomaar een technologie, maar een die de samenleving fundamenteel zal veranderen. Dat stelt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid in het recente rapport Opgave AI. De nieuwe systeemtechnologie. Intelligente technologie brengt ook fundamentele veranderingen met zich mee voor het onderwijs….


Wetenschap en Technologie in de klas – handvatten
Wetenschap en technologie in de klas. Handvatten voor een praktische uitvoering. Pica. Dit boek uit 2022, van de hand van Anna Hotze, biedt handvatten om W&T-onderwijs in de klas vorm te geven. Wetenschap en Technologie Abstract Om de huidige en toekomstige hoogtechnologische maatschappij beter te begrijpen, kritisch te zijn, te kunnen participeren in deze maatschappij…


Structureel geld voor Sterk Techniek Onderwijs
Op 7 juli 2022 verstuurde Dennis Wiersma, de minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, een brief naar de penvoerders van de STO-regio’s. Met deze brief geeft hij voor de komende periode richting op twee punten: voortzetting van het programma vanaf 2024 en verlaging van het totaal percentage cofinanciering. Hij blijft inzetten op regionale samenwerking in…


Pabodocenten-route op de NWT-conferentie
Zet 10 maart 2023 alvast in je agenda, want dan is alweer de veertiende editie van de landelijke Natuur, Wetenschap en Techniek-conferentie voor het primair onderwijs! Deze keer in Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee met als thema Laat naar je kijken. Dit jaar is speciaal voor pabodocenten in álle rondes een workshop te volgen….



IBL (en wiskunde) in China en Nederland
Luang Huang, China Proefschrift 2022 Inquiry-based learning in lower-secondary mathematics education in China (Beijing) and the Netherlands Universiteit Utrecht Inquiry-based learning (IBL) emphasizes learning through experiencing and constructing. Results from this study seems to show that mathematics teachers may not have a complete understanding of IBL and the IBL cycle. Abstract Mathematics is considered to…



Reimaging our future – een Unesco rapport over duurzaamheid en onderwijs
Dit verslag beschrijft een belangrijke opdracht aan het onderwijs om een vreedzame, rechtvaardige en duurzame toekomst op te bouwen voor iedereen. Dit alles in het kader van de globale duurzaamheids-uitdagingen. Samenvatting Onze mensheid en onze planeet Aarde worden bedreigd. De pandemie (Covid) heeft onze kwetsbaarheid en onderlinge verbondenheid alleen maar bewezen. Nu is dringende gezamenlijke…


Prepared to Act for a Sustainable Future?
Wanda Sass Prepared to Act for a Sustainable Future? Proefschrift over Duurzaamheidseducatie, Universiteit van Antwerpen, 2022 De vijf studies in deze dissertatie willen bijdragen aan het voortschrijdende inzicht in wat actiecompetentie nu precies is en of een bepaalde onderwijsaanpak beloftevol kan zijn om jong adolescenten te ondersteunen in hun ontwikkeling tot actiecompetente burgers. Samenvatting De…



SLO zoekt vakexperts digitale geletterdheid
slo-actualisatiekerndoelen.nl/slo-zoekt-leraren/ SLO zoekt vakexperts die een bijdrage willen leveren aan het onderwijs. Actualisatie kerndoelen De huidige kerndoelen zijn sinds 2006 van kracht. Kerndoelen vormen, samen met de referentieniveaus voor taal en rekenen, de wettelijke kaders voor de onderwijsinhoud in het primair onderwijs en in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Voor digitale geletterdheid gaat er…


Valies, Educatie voor duurzame ontwikkeling
Het project ‘Valies’ uit Vlaanderen, België, gaat over ‘Educatie voor Duurzame Ontwikkeling’, kortweg EDO. Informatie over Valies Het gaat bij de Sustainable Development Goals (United Nations) om de grote maatschappelijke uitdagingen (zoals armoedebestrijding, gendergelijkheid of klimaatverandering). Hoe kunnen leerlingen en leraren hierin en hieraan een bijdrage leveren. De partners zijn de Universiteit Antwerpen, Katholieke Universiteit…


Inclusieve vakdidactiek – Werken aan inclusief N&T onderwijs
Praktijkopbrengst van het project Inclusive Science Education (2018-2021) inclusievevakdidactiek.nl Website met opleidingsmaterialen voor inclusief natuur- en techniekonderwijs. Goed N&T-onderwijs vergt aandacht voor de taal van het vak. Dat sluit aan bij de wens taalonderwijs meer te verbinden aan onderwijs in andere vakken. Maar welke praktische werkwijzen kunnen leraren daarvoor inzetten? De site geeft hierbij achtergrondkennis,…


Maakonderwijs centraal – bijeenkomst bij Pakhuis de Zwijger
Een dag waarbij het maakonderwijs centraal staat.Ben je werkzaam in of nieuwsgierig naar onderwijs op het gebied van kunst, wetenschap & techniek, zorg dan dat je erbij bent! DI 8 NOV, 19.30 Info en inschrijven Ben je werkzaam in of nieuwsgierig naar onderwijs op het gebied van kunst, wetenschap & techniek, zorg dan dat je…



Hybrid Learning Spaces
Gil, E., Mor, Y., Dimitriadis, Y. and Köppe, C. (Eds.). (2022). Hybrid Learning Spaces Springer Samenvatting Nu we de dualiteit van fysieke en virtuele leerruimten zijn gaan accepteren als een permanent kenmerk van ons onderwijslandschap, beginnen we de geldigheid ervan in twijfel te trekken. Is dit werkelijk een dichotomie, of is het een continuüm? Moet…



Conferentie – Taalbewuste vakleraren voor meertalige klassen
Conferentie Taalbewuste vakleraren voor meertalige klassen Naar inclusieve didactiek in opleidingen en professionalisering do 10 november 2022 Een inspirerende dag voor docenten, lerarenopleiders en anderen die zich betrokken voelen bij de ontwikkeling en verspreiding van taalgericht vakonderwijs. Abstract Taalontwikkeling is niet alleen een zaak van taaldocenten: in alle vakken leren kinderen en jongeren via taal….



Lesson Study NL Conferentie 2022
Landelijke Lesson Study Conferentie 2022 Zwolle Woensdag 2 november 2022 van 13.00 -17.30 uur Thema: Lesson Study & Samen Opleiden Er zijn boeiende keynotes en 5 parallelle workhops. Schrijf je in vóór 15 oktober Meer lezen en inschrijven



VO HO Netwerken Conferentie 2022
Landelijke conferentie VO-HO netwerken Datum: 3 november 2022 Tijd: van 12:30 uur tot 17:30 uur Plaats: Radboud Universiteit, Nijmegen Op donderdag 3 november 2022 organiseren de regionale VO-HO netwerken een landelijke conferentie VO-HO netwerken, met het thema ‘Professie & Loopbaan’. De vaksteunpunten vormen de basis van de regionale VO-HO netwerken. Zowel in de regionale als…



Extended reality
Extended reality (XR) is a term referring to all real-and-virtual combined environments and human-machine interactions generated by computer technology and wearables Definitie (eng. wikipedia) XR Pagina’s (op ecent/elwier). Definitie 2022 It includes representative forms such as augmented reality (AR), mixed reality (MR) and virtual reality (VR) and the areas interpolated among them. The levels of…



Interview met Daan Doing
Interview Daan Doing Datum 18-8-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (4 minuten) Waarom ben je docent (opleider rekenen/wiskunde op een pabo) geworden? Hoe ziet je werk er uit bij de iPabo? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin…


Kennistafel Onderzoekend en Ontwerpend Leren
Project Bestaande kennis en expertise op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren in kaart brengen, ontsluiten en delen; dat is waar de Kennistafel Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL) aan werkt. De kennistafel OOL bestaat uit ruim twintig professionals uit de onderwijspraktijk en uit de wetenschap. Allemaal hebben zij kennis en expertise op het gebied…



Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden
Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden 1 september 2022 Gesprekken Dit verslag gaat over gesprekken in de eerste helft van 2022. Zie ook de oproep in mei/juni 2022. In het jaar van 2022 zijn er opnieuw gesprekken. Samenvatting In de eerste helft van 2022 zijn gesprekken gevoerd over het masterplan basisvaardigheden:…



Multi-STEM – Multilingual voices in STEM education
Multi-STEM is een gezamenlijk onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en Hogeschool IPABO, dat beoogt de participatie van meertalige kinderen in het onderwijs te bevorderen: zowel bij rekenen-wiskunde als wetenschap& techniek (W&T). Een project in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda. Met ondersteuning van NWO. Informatie. Blogs. Volg dit project op LinkedIn. Download flyer…



Conferentie AI en VR december 2022
International conference on the topic of AI and VR December 12-14, 2022 (Submission deadline Oct. 1) ieee-aivr.org Papers will be reviewed and published in the IEEE digital library. IEEE AIVR is a unique event, addressing researchers and industries from all areas of AI as well as Virtual, Augmented, and Mixed Reality. It provides an international…


Kennisbanken
Project Kennisbanken Revival van de kennisbanken Biologie Natuurkunde Scheikunde Zie ook Project diagnostische vragen. Aanleiding Er is veel kennis over hoe je bèta-concepten goed aanleert en waar het mis kan gaan. Deze kennis komt vanuit wetenschappelijk onderzoek en vanuit ervaringen in de klas. Bij de voorbereiding van een les heeft een docent echter beperkt toegang…




Ontwikkelkracht
Ontwikkelkracht is een programma dat bijdraagt aan een sterke kennisinfrastructuur voor het onderwijs om de kwaliteit van het onderwijs duurzaam te versterken. Het onderwijs in Nederland scoort op veel onderdelen goed. Tegelijkertijd blijkt uit nationale en internationale onderzoeken dat leerlingprestaties dalen. Vooral de prestaties van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs staan onder druk…


Digitale didactische kennisbank scheikunde weer online
Kennisbank scheikunde Deze kennisbank scheikunde is bedoeld ter ondersteuning van zij-instromers en andere beginnende docenten uit alle sectoren van het voortgezet onderwijs. Doelstellingen We zien de kennisbank als een bron van vakkennis en bijbehorende didactische aanwijzingen voor de docent, waar hij/zij naar specifieke behoefte uit kan putten. Sommige teksten zijn wellicht ook voor leerlingen geschikt,…



Interview met Thomas Wind
Interview Thomas Wind Datum 17-8-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (4 minuten) Waarom ben je biologiedocent geworden? Hoe ziet je werk er uit bij de Universiteit Utrecht? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over…


Digitale didactische kennisbank natuurkunde weer online
Kennisbank natuurkunde Natuurkunde, didactiek, leerlingdenkbeelden en contexten. Onderdeel van het project kennisbanken. Toelichting op het materiaal (2011) Deze kennisbank (uit 2011) ondersteunt stagiaires, zij-instromers en andere beginnende docenten natuurkunde binnen de sectoren VO en MBO. Ondersteuning is er vooral op het gebied van vakdidactiek. Algemene didactische theorieën zijn gebruikt op plekken waar deze vakdidactische toepassingen…



Interview met Ruud Stolwijk
Interview Ruud Stolwijk Datum 17-8-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Vijf interview-vragen (7 minuten) Waarom ben je wiskundedocent geworden? Hoe ziet je wrk er uit bij Cito? Met wie werk je samen? En kun je nog andere voorbeelden uit je loopbaan noemen? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van…



Interview met Jacoliene van Wijk
Interview Jacoliene van Wijk Datum 7-7-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (3 minuten) Waarom ben je wiskundedocent geworden? Waarom ben je ook onderzoeker geworden? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes…



Interview met Corine van den Boer
Interview Corine van den Boer Datum 3-7-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes en uitdagingen. Verwijzingen Project Teach4Life Carrière-profielen voor bèta-docenten



Carrière-profielen voor bèta-docenten
Binnen het project Teach4Life (2022-2024) wordt o.a. een inventarisatie uitgevoerd van interessante carrière-perspectieven voor bèta-docenten. Het is belangrijk dat bèta-docenten soms een stap kunnen maken in hun carrière, waardoor ze ‘niet verloren gaan voor het vak’, maar gewoon in een extra taak/functie of een andere werkplek hun steentje kunnen bijdragen in een voor hen interessante…



Ieder kwartaal een les buiten het boekje
Zomer 2022 Activiteiten in schoolboeken leveren meestal precies de informatie die nodig is om een antwoord te vinden. Leerlingen krijgen daarmee weinig gelegenheid om te leren zelf informatie te zoeken en met onzekerheid te redeneren. Sinds 2019 publiceert het International Centre for STEM Education (ICSE) ieder kwartaal drie problemen die zich lenen voor onderzoekend leren….
