
Bevoegdheden. One size fits all?
Het huidige bevoegdhedenstelsel staat onder druk. De Onderwijsraad pleit voor een nieuw stelsel en de minister van OCW heeft een commissie ingesteld die de voorstellen van de raad verder moet uitwerken. De Onderwijsraad ziet ‘pedagogisch-didactische bekwaamheid’ als gedeelde kern van het lerarenberoep. Daartegenover bepleiten wij een rijkere kijk op het leraarschap, waarin leraren niet…

SLO zoekt een vakexpert digitale geletterdheid vo (24 – 40 uur)
Vakexpert digitale geletterdheid vo (24 – 40 uur) In de functie van curriculumontwikkelaar heb je een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten voor het vakgebied digitale geletterdheid. Je verbindt op effectieve wijze SLO aan andere organisaties en experts. Je draagt hiermee bij aan de strategische doelen en positionering van…


SLO zoekt een vakexpert bètavakken vmbo (24 – 40 uur)
Vakexpert bètavakken vmbo (24 – 40 uur) Wat ga je doen? Je krijgt de kans om als vakexpert samen met 136 vmboscholen, leraren, externe vmbo-experts en SLO-collega’s het praktijkgerichte programma voor vmbo-leerlingen met een gemengd of theoretisch profiel te ontwikkelen. Jullie proberen het programma uit in een praktijkpilot en stellen het bij. Lees over de…



Programmeren in het basisonderwijs – enkele tips en bronnen op rij
Op een online plek (gemaakt met Xerte) hebben de makers een interessante verzameling aangelegd over programmeren in het basisonderwijs. We maken steeds meer gebruik van technologie. Van alledaagse dingen zoals onze wekker op onze smartphone tot aan onze lampen die op een ingesteld tijdstip gaan branden. We kunnen gebruik maken van deze handige functies, omdat…


Digitale technologie: 1-0 voor nlt
Op donderdagmiddag 11 februari 2021 vindt de nationale conferentie nlt plaats. Deze editie staat in het teken van digitale technologie en vindt online plaats. De conferentie is van 14.00 tot 17.00 uur en is gratis toegankelijk. Ook niet-leden van de vereniging zijn van harte welkom! De focus van het programma ligt op digitale technologie. Dit thema speelt een steeds…



Naast elwier-onderzoek (po) nu ook ‘ecent-onderzoek’ (po) op linkedin
Linkedin groep Wereldoriëntatie – Pabo-opleiders Op linkedin is een nieuwe groep gestart (een initiatief van o.a. de SLO, Karianne Hol) die wil ondersteunen bij ‘w&t’ (of liever de bredere term wereldoriëntatie) in de opleiding (en natuurlijk ook in de klas). De groep richt zich vooral op het primair onderwijs. Dit is een mooie ontwikkeling. Vanuit ELWIeR…


Social media voor geïnformeerde meningsvorming in het vmbo
De Hogeschool, C3, Universiteit Utrecht, de KNCV en de Stichting Biowetenschap en Maatschappij hebben een NWO-subsidie voor wetenschapscommunicatie ontvangen om vmbo’ers te helpen kritisch vertrouwen in de wetenschap te ontwikkelen. Leerlingen gaan leren hoe wetenschappelijke kennis in de (bio)chemie en life sciences tot stand komt, hoe ze fabels van feiten kunnen onderscheiden, en via social…



Naar meer programmeren in het basisonderwijs (webinar 20 januari a.s.)
Organisatie, TechYourFuture, VHTO en Hogeschool Windesheim inloop om 14:50 uur Voor wie: leerkrachten basisonderwijs en geïnteresseerden. In het webinar ‘Naar meer programmeren in het basisonderwijs’ delen Felienne Hermans, Rianne van den Berghe, Anika Embrechts, Corine Noordink en andere sprekers hun kennis over drie domeinen: integratie in andere vakken, tools en passend onderwijs. Per domein staan drie…



Seminar on student reasoning when combining mathematical and physical knowledge
Martin Goedhart, Sofie Van den Eynde (University of Groningen) Online seminar: The conceptual blending framework as a way to investigate the integration of mathematics and physics in student reasoning Teams meeting 14 januari (15:30-17:00) During the last decades, the framework of conceptual blending has drawn attention in physics and mathematics education research. The framework, originally…


Hoe kunnen we begrijpen wat leraren doen en denken?
En hoe kunnen we leraren ondersteunen bij het ontwikkelen van hun lespraktijk? Nienke Wieringa is in 2019 gepromoveerd op een onderzoek naar de rol van leraren in onderwijsvernieuwingen. De hoofdrolspelers in het onderzoek waren biologieleraren die chocola probeerden te maken van de concept-contextbenadering. Welke keuzes maken zij en waarom? In hoeverre verandert hun bestaande praktijk…



Didactische mogelijkheden van escape rooms
Over de opkomst en didactische mogelijkheden van Escape Rooms in het voortgezet onderwijs. Een eerdere versie van dit artikel (uit 2018) had de titel ‘je moet diep, diep nadenken’, n.a.v. een workshop bij het NIBI. Nieuw verschenen 2020 Veldkamp, A., Van de Grint, L., Knippels, M. C. P. J. and Van Joolingen, W. (2020). Escape…



Multilingual voices in STEM education
Ontwikkelen van een meertalige strategieën voor rekenen/wiskunde, science en technologie. Een project in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda. Met ondersteuning van NWO. De thuistaal van meertalige kinderen wordt onvoldoende benut in het Nederlandse onderwijs. De onderzoekers willen meertalige strategieën ontwikkelen voor het leren van rekenen én wetenschap en techniek. Deze strategieën helpen ouders, leerkrachten…



Teach4Life
Teach4Life Europees project – 2021 – 2023 Centrale vraag – Wat kun je doen om het vak van bèta-docent goed vorm te geven opdat voldoende mensen (blijven) kiezen voor dit vak, en dit vak ook blijvend uitoefenen (op een adequate manier)? Gebaseerd op (mede mogelijk gemaakt door) deze regeling – Erasmus+ Programme Key Action 3…



TIMSS
Websites NL en Internationaal. TIMSS staat voor Trends in International Mathematics and Science Study en meet wereldwijd de ontwikkelingen in kennis en vaardigheden in de exacte vakken en in attituden van leerlingen die vier of acht jaar formeel onderwijs hebben genoten. Inmiddels is er ook sprake van eTIMSS. De ‘e’ van eTIMSS verwijst naar de…
