Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

26 september 2022
Natuur // Wetenschap/Techniek (PO) // Kort

Pabodocenten-route op de NWT-conferentie

Zet 10 maart 2023 alvast in je agenda, want dan is alweer de veertiende editie van de landelijke Natuur, Wetenschap en Techniek-conferentie voor het primair onderwijs! Deze keer in Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee met als thema Laat naar je kijken. Dit jaar is speciaal voor pabodocenten in álle rondes een workshop te volgen….

19 september 2022
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

IBL (en wiskunde) in China en Nederland

Luang Huang, China Proefschrift 2022 Inquiry-based learning in lower-secondary mathematics education in China (Beijing) and the Netherlands Universiteit Utrecht Inquiry-based learning (IBL) emphasizes learning through experiencing and constructing. Results from this study seems to show that mathematics teachers may not have a complete understanding of IBL and the IBL cycle. Abstract Mathematics is considered to…

18 september 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Reimaging our future – een Unesco rapport over duurzaamheid en onderwijs

Dit verslag beschrijft een belangrijke opdracht aan het onderwijs om een vreedzame, rechtvaardige en duurzame toekomst op te bouwen voor iedereen. Dit alles in het kader van de globale duurzaamheids-uitdagingen. Samenvatting Onze mensheid en onze planeet Aarde worden bedreigd. De pandemie (Covid) heeft onze kwetsbaarheid en onderlinge verbondenheid alleen maar bewezen. Nu is dringende gezamenlijke…

17 september 2022
Biologie // Voortgezet onderwijs // Kort

Prepared to Act for a Sustainable Future?

Wanda Sass Prepared to Act for a Sustainable Future? Proefschrift over Duurzaamheidseducatie, Universiteit van Antwerpen, 2022 De vijf studies in deze dissertatie willen bijdragen aan het voortschrijdende inzicht in wat actiecompetentie nu precies is en of een bepaalde onderwijsaanpak beloftevol kan zijn om jong adolescenten te ondersteunen in hun ontwikkeling tot actiecompetente burgers. Samenvatting De…

16 september 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

SLO zoekt vakexperts digitale geletterdheid

slo-actualisatiekerndoelen.nl/slo-zoekt-leraren/ SLO zoekt vakexperts die een bijdrage willen leveren aan het onderwijs. Actualisatie kerndoelen De huidige kerndoelen zijn sinds 2006 van kracht. Kerndoelen vormen, samen met de referentieniveaus voor taal en rekenen, de wettelijke kaders voor de onderwijsinhoud in het primair onderwijs en in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Voor digitale geletterdheid gaat er…

15 september 2022
Biologie // Voortgezet onderwijs // Kort

Valies, Educatie voor duurzame ontwikkeling

Het project ‘Valies’ uit Vlaanderen, België, gaat over ‘Educatie voor Duurzame Ontwikkeling’, kortweg EDO. Informatie over Valies Het gaat bij de Sustainable Development Goals (United Nations) om de grote maatschappelijke uitdagingen (zoals armoedebestrijding, gendergelijkheid of klimaatverandering). Hoe kunnen leerlingen en leraren hierin en hieraan een bijdrage leveren. De partners zijn de Universiteit Antwerpen, Katholieke Universiteit…

12 september 2022
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inclusieve vakdidactiek – Werken aan inclusief N&T onderwijs

Praktijkopbrengst van het project Inclusive Science Education (2018-2021) inclusievevakdidactiek.nl Website met opleidingsmaterialen voor inclusief natuur- en techniekonderwijs. Goed N&T-onderwijs vergt aandacht voor de taal van het vak. Dat sluit aan bij de wens taalonderwijs meer te verbinden aan onderwijs in andere vakken. Maar welke praktische werkwijzen kunnen leraren daarvoor inzetten? De site geeft hierbij achtergrondkennis,…

11 september 2022
// Kort

Maakonderwijs centraal – bijeenkomst bij Pakhuis de Zwijger

Een dag waarbij het maakonderwijs centraal staat. Ben je werkzaam in of nieuwsgierig naar onderwijs op het gebied van kunst, wetenschap & techniek, zorg dan dat je erbij bent! DI 8 NOV, 19.30 Info en inschrijven Ben je werkzaam in of nieuwsgierig naar onderwijs op het gebied van kunst, wetenschap & techniek, zorg dan dat…

07 september 2022
// Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Hybrid Learning Spaces

Gil, E., Mor, Y., Dimitriadis, Y. and Köppe, C. (Eds.). (2022). Hybrid Learning Spaces Springer Samenvatting Nu we de dualiteit van fysieke en virtuele leerruimten zijn gaan accepteren als een permanent kenmerk van ons onderwijslandschap, beginnen we de geldigheid ervan in twijfel te trekken. Is dit werkelijk een dichotomie, of is het een continuüm? Moet…

06 september 2022
Taal // Kort

Conferentie – Taalbewuste vakleraren voor meertalige klassen

Conferentie Taalbewuste vakleraren voor meertalige klassen Naar inclusieve didactiek in opleidingen en professionalisering do 10 november 2022 Een inspirerende dag voor docenten, lerarenopleiders en anderen die zich betrokken voelen bij de ontwikkeling en verspreiding van taalgericht vakonderwijs. Abstract Taalontwikkeling is niet alleen een zaak van taaldocenten: in alle vakken leren kinderen en jongeren via taal….

04 september 2022
// Kort

Lesson Study NL Conferentie

Landelijke Lesson Study Conferentie 2022 Zwolle Woensdag 2 november 2022 van 13.00 -17.30 uur Thema: Lesson Study & Samen Opleiden Er zijn boeiende keynotes en 5 parallelle workhops. Schrijf je in vóór 15 oktober Meer lezen en inschrijven

03 september 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

VO HO Netwerken Conferentie 2022

Landelijke conferentie VO-HO netwerken Datum: 3 november 2022 Tijd: van 12:30 uur tot 17:30 uur Plaats: Radboud Universiteit, Nijmegen Op donderdag 3 november 2022 organiseren de regionale VO-HO netwerken een landelijke conferentie VO-HO netwerken, met het thema ‘Professie & Loopbaan’. De vaksteunpunten vormen de basis van de regionale VO-HO netwerken. Zowel in de regionale als…

02 september 2022
// Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Extended reality

Extended reality (XR) is a term referring to all real-and-virtual combined environments and human-machine interactions generated by computer technology and wearables Definitie (eng. wikipedia) XR Pagina’s (op ecent/elwier). Definitie 2022 It includes representative forms such as augmented reality (AR), mixed reality (MR) and virtual reality (VR) and the areas interpolated among them. The levels of…

01 september 2022
// Hoger Onderwijs // Kort

Interview met Daan Doing

Interview Daan Doing Datum 18-8-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (4 minuten) Waarom ben je docent (opleider rekenen/wiskunde op een pabo) geworden? Hoe ziet je werk er uit bij de iPabo? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin…

30 augustus 2022
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Kennistafel Onderzoekend en Ontwerpend Leren

Project Bestaande kennis en expertise op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren in kaart brengen, ontsluiten en delen; dat is waar de Kennistafel Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL) aan werkt. De kennistafel OOL bestaat uit ruim twintig professionals uit de onderwijspraktijk en uit de wetenschap. Allemaal hebben zij kennis en expertise op het gebied…

29 augustus 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden

Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden 1 september 2022 Gesprekken Dit verslag gaat over gesprekken in de eerste helft van 2022. Zie ook de oproep in mei/juni 2022. In het jaar van 2022 zijn er opnieuw gesprekken. Samenvatting In de eerste helft van 2022 zijn gesprekken gevoerd over het masterplan basisvaardigheden:…

25 augustus 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Taal // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Multi-STEM – Multilingual voices in STEM education

Multi-STEM is een gezamenlijk onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en Hogeschool IPABO, dat beoogt de participatie van meertalige kinderen in het onderwijs te bevorderen: zowel bij rekenen-wiskunde als wetenschap& techniek (W&T). Een project in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda. Met ondersteuning van NWO. Informatie. Blogs. Volg dit project op LinkedIn. Download flyer…

24 augustus 2022
// Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie AI en VR december 2022

International conference on the topic of AI and VR December 12-14, 2022 (Submission deadline Oct. 1) ieee-aivr.org Papers will be reviewed and published in the IEEE digital library. IEEE AIVR is a unique event, addressing researchers and industries from all areas of AI as well as Virtual, Augmented, and Mixed Reality. It provides an international…

22 augustus 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Kennisbanken

Project Kennisbanken Revival van de kennisbanken Biologie Natuurkunde Scheikunde Aanleiding Er is veel kennis over hoe je bèta-concepten goed aanleert en waar het mis kan gaan. Deze kennis komt vanuit wetenschappelijk onderzoek en vanuit ervaringen in de klas. Bij de voorbereiding van een les heeft een docent echter beperkt toegang tot deze kennis. Een oplossing…

16 augustus 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Ontwikkelkracht

Ontwikkelkracht is een programma dat bijdraagt aan een sterke kennisinfrastructuur voor het onderwijs om de kwaliteit van het onderwijs duurzaam te versterken. Het onderwijs in Nederland scoort op veel onderdelen goed. Tegelijkertijd blijkt uit nationale en internationale onderzoeken dat leerlingprestaties dalen. Vooral de prestaties van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs staan onder druk…

15 augustus 2022
Scheikunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Digitale didactische kennisbank scheikunde weer online

Kennisbank scheikunde Deze kennisbank scheikunde is bedoeld ter ondersteuning van zij-instromers en andere beginnende docenten uit alle sectoren van het voortgezet onderwijs. Doelstellingen We zien de kennisbank als een bron van vakkennis en bijbehorende didactische aanwijzingen voor de docent, waar hij/zij naar specifieke behoefte uit kan putten. Sommige teksten zijn wellicht ook voor leerlingen geschikt,…

14 augustus 2022
Biologie // Voortgezet onderwijs // Kort

Interview met Thomas Wind

Interview Thomas Wind Datum 17-8-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (4 minuten) Waarom ben je biologiedocent geworden? Hoe ziet je werk er uit bij de Universiteit Utrecht? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over…

13 augustus 2022
Natuurkunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Digitale didactische kennisbank natuurkunde weer online

Kennisbank natuurkunde Natuurkunde, didactiek, leerlingdenkbeelden en contexten. Onderdeel van het project kennisbanken. Toelichting op het materiaal (2011) Deze kennisbank (uit 2011) ondersteunt stagiaires, zij-instromers en andere beginnende docenten natuurkunde binnen de sectoren VO en MBO. Ondersteuning is er vooral op het gebied van vakdidactiek. Algemene didactische theorieën zijn gebruikt op plekken waar deze vakdidactische toepassingen…

09 augustus 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Interview met Ruud Stolwijk

Interview Ruud Stolwijk Datum 17-8-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Vijf interview-vragen (7 minuten) Waarom ben je wiskundedocent geworden? Hoe ziet je wrk er uit bij Cito? Met wie werk je samen? En kun je nog andere voorbeelden uit je loopbaan noemen? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van…

08 augustus 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Interview met Jacoliene van Wijk

Interview Jacoliene van Wijk Datum 7-7-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (3 minuten) Waarom ben je wiskundedocent geworden? Waarom ben je ook onderzoeker geworden? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes…

07 augustus 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Interview met Corine van den Boer

Interview Corine van den Boer Datum 3-7-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes en uitdagingen. Verwijzingen Project Teach4Life Carrière-profielen voor bèta-docenten

06 augustus 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Carrière-profielen voor bèta-docenten

Binnen het project Teach4Life (2022-2024) wordt o.a. een inventarisatie uitgevoerd van interessante carrière-perspectieven voor bèta-docenten. Het is belangrijk dat bèta-docenten soms een stap kunnen maken in hun carrière, waardoor ze ‘niet verloren gaan voor het vak’, maar gewoon in een extra taak/functie of een andere werkplek hun steentje kunnen bijdragen in een voor hen interessante…

05 augustus 2022
Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Ieder kwartaal een les buiten het boekje

Zomer 2022 Activiteiten in schoolboeken leveren meestal precies de informatie die nodig is om een antwoord te vinden. Leerlingen krijgen daarmee weinig gelegenheid om te leren zelf informatie te zoeken en met onzekerheid te redeneren. Sinds 2019 publiceert het International Centre for STEM Education (ICSE) ieder kwartaal drie problemen die zich lenen voor onderzoekend leren….

03 augustus 2022
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken 2022

actualisatienwv.nl “Wat moeten leerlingen kennen en kunnen na het doorlopen van het curriculum natuurwetenschappelijke vakken in het voortgezet onderwijs?” De vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken gaat met die vraag aan de slag voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs om zo de examenprogramma’s natuurwetenschappelijke vakken in vmbo, havo en vwo te actualiseren. Uit het bericht van de…

02 augustus 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakvernieuwingscommissie wiskunde 2022

Uit het bericht van de SLO (juni 2022) nemen we deze namen over: Docenten Erik van Barneveld – Alferink College Zoetermeer Jim van Bekhoven – Mariscollege Belgisch Park Izaak Havelaar – Revius Lyceum Doorn Betty Vermeulen – CSG De Heemgaard Lianne Bruijns – Stanislascollege Pijnacker Marianne Laponder – Da Vinci College Kagerstraat Leiden Juan Dominguez…

01 augustus 2022
// Voortgezet onderwijs // Kort

Girls’ day – VHTO

30 maart 2023 Girls’ Day VHTO Tijdens Girls’ Day openen door heel Nederland bèta-, technische, IT-bedrijven én technische of IT-afdelingen van bedrijven hun deuren voor meisjes van 10 tot 15 jaar. De meisjes kunnen deelnemen aan interessante activiteiten, maken kennis met vrouwelijke medewerkers en leren meer over bèta/technische werkzaamheden. Girls’ Day laat meisjes de onontdekte…

31 juli 2022
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Basisvaardigheden beschouwd

In deze pagina een poging tot overzicht als onderdeel van het dossier Basisvaardigheden Dit zal verder uitgewerkt worden voor een artikel in Volgens Bartjens O&O. Ronald Keijzer en Vincent Jonker Verwarring over de term basisvaardigheden Veel verwarring komt voort uit wat we nu eigenlijk verstaan onder basisvaardigheden. En dit wordt nog versterkt als we over…

30 juli 2022
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Edu-V – Digitaal onderwijs goed geregeld

Groeifonds project 2023-2026 Afstemming/regulering digitale onderwijsmiddelen po, vo en mbo Doel project Voor het realiseren van kwalitatief goed onderwijs en de ambities voor het onderwijs van morgen is een efficiënte, veilige, betrouwbare en toekomstbestendige digitale (leermiddelen)infrastructuur (als randvoorwaarde) noodzakelijk. Sectororganisaties PO-, VO- en MBO-raad, het Ministerie van OCW en de brancheorganisaties van uitgeverijen (GEU), van…

29 juli 2022
Biologie // Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Ondersteunen (‘scaffolding’) bij SSI

Ondersteunen (‘scaffolding’), module over SSI en milieu-vraagstukken. Bron In deze Ensite module worden toekomstige leraren in de initiële lerarenopleiding geïntroduceerd om hun studenten te ondersteunen bij het omgaan met complexe maatschappelijk-wetenschappelijke milieuvraagstukken (environmental SSI) door een ondersteunings (scaffolding)kader te bieden. Geschreven voor de lerarenopleiding. Verwijzingen Bron Ensite, projectbeschrijving

22 juli 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Open leermiddelen voor bèta-didactiek

Open leermiddelen bèta-didactiek online repository met leer- en opleidingsmaterialen Vanaf 1 augustus 2022 zullen we via elwier/ecent maandelijks een ‘vitrine’ inrichten met enkele voorbeelden van open leermiddelen: gratis te gebruiken, aan te passen en naar je hand te zetten. Deze voorbeelden komen uit de online repository met leer- en opleidingsmaterialen. Er zijn diverse ‘subsets’ beschikbaar…

14 juli 2022
// Kort

We gaan berichtgeving starten via LinkedIn ‘company’ ELWIeR/Ecent

Bericht over een nieuwe ondersteuning voor lerarenopleiders bèta. Wellicht ontvang je al mails van ons (ELWIeR en/of Ecent) als het gaat om berichten over de lerarenopleidingen wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen, en daar gaan we ook mee verder. We gaan in het nieuwe seizoen naast de traditionele mails ook berichtgeving via LinkedIn verzorgen. We nodigen je uit…

12 juli 2022
// Kort

Makeronderwijs – implicaties voor het schoolcurriculum (onderzoek HvA)

Pijls, M., Van Eijck, T., Kragten, M. and Bredeweg, B. (2022). Activities and Experiences of Children and Makerspace Coaches During After‑School and School Programs in a Public Library Makerspace. Journal for STEM Education Research, 1-24. doi:10.1007/s41979-022-00070-w. Makeronderwijs vindt zijn weg naar het schoolcurriculum, en er is een groeiende belangstelling voor informeel bèta/techniek-leren. De bevindingen in…

11 juli 2022
NLT // Voortgezet onderwijs // Kort

Naar een vernieuwend bèta-curriculum in de onderbouw van het voortgezet onderwijs

Naar een vernieuwend bèta-curriculum in de onderbouw van het voortgezet onderwijs Standpuntbepaling vanuit de Vereniging NLT (zomer 2022) Naar aanleiding van een aantal ontwikkelingen is het goed om na te gaan of er een voorstel kan worden gemaakt (zomer 2022) voor een vernieuwend bèta-curriculum in de onderbouw van het vo. Lopende ontwikkelingen waar bij aangesloten…

07 juli 2022
// Kort

Digitaliseringsimpuls Onderwijs

Digitaliseringsimpuls Onderwijs Achtjarig programma om het onderwijs in het mbo, hbo en wo te verbeteren door de kansen van digitalisering beter te benutten. digitaliseringsimpuls.nl Een Groeifonds-project (2022-2030) Achtergrond Lerenden (16-99 jaar) vinden makkelijker het onderwijs dat past bij hun persoonlijke behoeften, kennis en vaardigheden, binnen de eigen onderwijsinstelling maar ook daarbuiten. Docenten krijgen meer gelegenheid…

06 juli 2022
// Kort

Nationaal onderwijslab kunstmatige intelligentie

Het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) Een Groeifonds-project (2022-2027) Penvoerder van NOLAI is de Radboud Universiteit (Inge Molenaar). nationaalgroeifonds.nl Samenvatting Doel is het opbouwen van een breed nationaal ecosysteem van vraag en aanbod in het gebruik van ICT, waaronder ook AI, waarin verschillende soorten betrokkenen in co-creatie prototypes van toepassingen ontwikkelen. De inhoud waar dat ecosysteem…

05 juli 2022
// Kort

European Cooperation in Science and Technology (Cost)

COST European Cooperation in Science and Technology Funding organisation for research and innovation networks cost.eu The European Cooperation in Science and Technology (COST) is a funding organisation for the creation of research networks, called COST Actions. These networks offer an open space for collaboration among scientists across Europe (and beyond) and thereby give impetus to…

04 juli 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Open Schooling – om mee te experimenteren, ook bij bèta-didactiek

Open Schooling: Betrek meer mensen bij het onderwijs (ouders, werkgevers, ondernemers, e.d.) Samenvatting “Open schooling” is where schools, in cooperation with other stakeholders, become an agent of community well-being; families are encouraged to become real partners in school life and activities; professionals from enterprise, civil and wider society are actively involved in bringing real-life projects…

02 juli 2022
// Kort

Lerarenstrategie 2022 e.v. (OCW)

1-7-2022 (Dijkgraaf en Wiersma) In deze Kamerbrief beschrijven wij onze inzet om te komen tot een effectief pakket aan maatregelen en schetsen dilemma’s die wij zien voor meer structurele en verdergaande aanpassingen in het stelsel. Hieronder enkele fragmenten uit deze Lerarenstrategie-brief Samenwerking versterken Vooral in de regio valt nog winst te behalen. Door meer samen…

27 juni 2022
// Kort

Impuls open leermateriaal

Impuls open leermateriaal subsidieregeling openleermateriaal.nl/pilotregeling In het programma ‘Impuls open leermateriaal’ geven scholen, onderwijs- en expertiseorganisaties samen een impuls aan de ontwikkeling en het gebruik van open leermateriaal. Vanaf de start van het schooljaar 2022/2023 is er ruimte om alvast aan de slag te gaan met 6 tot 10 initiatieven van georganiseerde netwerken. Denk aan…

26 juni 2022
Natuurkunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Connecting secondary school quantum physics and nature of science. Possibilities and challenges in curriculum design, teaching, and learning

Connecting secondary school quantum physics and nature of science. Possibilities and challenges in curriculum design, teaching, and learning Kirsten Staderman Proefschrift Universiteit Groningen Promotiedatum 22 maart 2022 Laat middelbare scholieren begrijpen hoe wetenschap werkt Samenvatting Volgens Kirsten Stadermann is het belangrijk dat leerlingen nadenken over vragen als: Hoe komt wetenschappelijke kennis tot stand? Hoe ‘zeker’…

20 juni 2022
// Kort

Nanda Piersma benoemd als lid SER

Lector Nanda Piersma van de Hogeschool van Amsterdam is benoemd tot kroonlid van de Sociaal-Economische Raad (SER). Lees meer De ministerraad stemde vrijdag 17 juni 2022 in met haar benoeming. Het is de eerste keer dat een lector kroonlid wordt van de SER. Piersma is benaderd vanwege haar expertise op het gebied van digitalisering. Volgens…

17 juni 2022
Informatica // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Hackacton Articiële Intelligentie oktober 2022 (Universiteit Twente)

Hackacton Articiële Intelligentie (5), 6 en 7 oktober 2022 (TU Twente) Thema: Artificial inteligence voor feedback in het onderwijs Meer informatie en gratis inschrijven Wat is een hackaton? Een hackaton is een activiteit waarin deelnemers in een korte tijd non-stop bezig zijn met één bepaalde casus. Het thema van deze AI hackaton is feedback. Voor…

16 juni 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Teach4Life – bèta-docenten gezocht

Europees project – 2021 – 2024 Participatie onderzoek – 1 sep 2022 tot 1 maa 2023 Bekijk flyer Bèta-docenten gezocht: Werken aan je eigen bèta-didactiek-vaardigheden Collega’s ontmoeten (in Nederland en Europa) Werken aan je eigen carriëre-mogelijkheden Nieuw lesmateriaal voor in de klas Direct online inschrijven Wat verwachten we van je? Je geeft bèta-les of je…

15 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Webevent over actualisatie wiskunde examenprogramma’s havo en vwo

Dit webevent vindt plaats op woensdag 29 juni van 16.00 – 17.00 De komende twee jaar vindt er een actualisatie van de examenprogramma’s wiskunde havo en vwo plaats.  Tijdens een webevent bespreekt het SLO met een aantal deskundigen de maatschappelijke en curriculaire uitdagingen bij deze actualisatie en worden vragen van deelnemers beantwoord. Wil je meedoen…

10 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inventarisatie onderzoeksresultaten reken-wiskundeonderwijs 2008-2022

nvorwo nvvw elwier wvm panama Deze inventarisatie bouwt voort op een eerdere inventarisatie uit september 2021. Ten opzichte van sept. 2021 zijn meer bronnen opgenomen, is een samenvatting toegevoegd en is met meer partijen afgestemd (zie hiernaast) om te komen tot een informatieve selectie uit het grote aantal onderzoeken dat gedaan wordt naar reken-wiskundeonderwijs.De focus…

08 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek

Vanuit NVON, NVvW, ELWIeR, Ecent, NLT, Technasium e.a. proberen we op het juiste vinkentouw te zitten w.b. de diverse groeifonds-initiatieven die (kunnen) raken aan ‘didactiek van de bèta-vakken’. Tussenstand zomer 2022 Nationaal Groeifonds Het Nationaal Groeifonds investeert tussen 2021 en 2025 € 20 miljard in grootschalige investeringsprojecten en programma’s met een minimaal subsidiebedrag van €…

03 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Save the date – ELWIeR – Ecent conferentie – vrijdag 12 mei 2023

foto van het nieuwe Naturalis gebouw Ecent-ELWIeR – conferentie voor lerarenopleiders Vrijdag-middag 12 mei 2023, Naturalis Museum, Leiden Thema ELWIeR-Ecent conferentie 2023 – Vakvernieuwing en de rol van de lerarenopleider De 2023-versie van deze conferentie voor lerarenopleiders komt in het teken te staan van de vakvernieuwingen waar we in Nederland nu aan gaan werken voor…

01 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Webinar ‘Data, Evidence, and Good Education’

Kunnen data en kunstmatige intelligentie onderwijs verbeteren, of staat de aandacht hiervoor goed onderwijs eerder in de weg? Smart Education organiseert in samenwerking met Amsterdam Data Science een meetup tijdens de maand van AI in het onderwijs over Data, Evidence, and Good Education. Tijdens deze meetup zullen de volgende wetenschappers, docenten en ontwikkelaars hun ideeën…

29 mei 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Ensite – twee summerschools (Tsjechië in juni en Bulgarije in juli)

Tsjechië – Praag – 15-24 juni 2022 (in principe fysiek) -> LinkedIn, Twiter and Facebook Bulgarije – Varna – 30 juli – 15 augustus 2022 (in principe fysiek) Binnen ENSITE (Europees project voor de lerarenopleiding (science en wiskunde)) is de afgelopen twee jaar gewerkt aan scholingsmodules voor de lerarenopleiding: The nature of SSI; Reasoning, argumentation…

27 mei 2022
Natuurkunde // Voortgezet onderwijs // Kort

CMA – ICT toepassingen in het bèta onderwijs

CMA = Centrum voor Microcomputers en Applicaties. Doel: Het onderwijs verrijken met leerzame, innovatieve toepassingen van ICT CMA is maker van Coach 7 (leer- en auteursomgeving voor alle natuurwetenschappelijke vakken, wiskunde en techniek). cma-science.nl Nascholing CMA biedt ook nascholing en maatwerk, om zelf onderzoekende lesactiviteiten te kunnen ontwerpen en begeleiden. CMA is in 1987 opgericht…

26 mei 2022
// Kort

Parlement en Wetenschap

Het samenwerkingsverband Parlement & Wetenschap is erop gericht wetenschappelijke inzichten een prominente plaats te geven in het parlementaire proces. De Tweede Kamer en zes nationale wetenschapsorganisaties trekken hierin samen op: Tweede Kamer KNAW De Jonge akademie NWO TNO Universiteiten van Nederland Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra Vanuit Parlement en Wetenschap wordt af en toe…

25 mei 2022
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Proefschrift Sense-Reason-Act Programming

Nardi Fanchamps, TU Delft Proefschrift 2021 The Influence of Sense-Reason-Act Programming on Computational Thinking Sense-Reason-Act (SRA) Via sensor-based informatie kan worden geanticipeerd op veranderingen in het taakdesign (vergelijking van veranderende externe condities met vooraf ingestelde waarden) waarop via een te construeren computerprogramma geanticipeerd moet worden. Dat vraagt voor hogere orde denkvaardigheden, parallel programmeren en doet…

24 mei 2022
Biologie // Voortgezet onderwijs // Kort

Kennisbank biologie

Kennisbank biologie. In 52 hoofdstukken een eenvoudig overzicht, met verwijzing naar Campbell (waar ze ook vandaan kwamen). Onderdeel van project Kennisbanken. Toelichting op het materiaal (2009) Het gaat om misconcepten van leerlingen, zoals biologiedocenten ze ervaren. Ze zijn gerangschikt in thema’s en beschreven in een format, waarin het volgende is opgenomen: omschrijving, benodigde kennisachtergrond, oorzaken…

22 mei 2022
NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Minor HAN -> bedrijfsopdracht als basis voor onderwijs

bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) start de minor ‘Onderzoekend & Ontwerpend Leren (O&O, T&T, W&T) – reële vraagstukken bedrijfsleven/instellingen als vertrekpunt voor projecten in de klas -’. Een minor die we graag onder de aandacht brengen, voor O&O- of T&T-docenten, of leraren w&t po: Door het volgen van deze minor ben jij als leraar…

20 mei 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Duurzaam onderwijs binnenste buiten

Wanneer: woensdag 15 juni, 13.00 – 18.00 uur Waar: in en buiten het pabo-gebouw van de Hogeschool van Amsterdam – Kohnstammhuis aan Wibautstraat 2-4, Amsterdam Hoe kunnen we de transitie van een niet-duurzame naar een duurzame samenleving realiseren? Dat is een gezamenlijk leerproces van iedereen: leerkrachten, schoolleiders, ouders, buurtbewoners, natuur- en duurzaamheidsorganisaties, ondernemers, gemeentes. Daar…

18 mei 2022
// Kort

Basisvaardigheden, het dossier

In dit dossier van ELWIeR en Ecent over basisvaardigheden e.d. houden we voor de lerarenopleidingen STEM (pabo, 2e graads, 1e graads) de stand bij wat ‘we’ (onderwijs, maar zeker ook de politiek) willen met basisvaardigheden. Hier een poging tot definitie basisvaardigheden. Alle elwier/ecent berichten in de categorie ‘basisvaardigheden’ Agenda basisvaardigheden 2022 Basisvaardigheden – rekenen –…

17 mei 2022
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Onderbouw h/v // Kort

Conferentie Expeditie W&T. Structureel aan de slag met Wetenschap & Technologie in het po en onderbouw vo

1 juni 2022 15:00-18:30 (inloop vanaf 14:00) De Gasfabriek in Deventer! Laatste kans! Meld je aan voor Expeditie W&T op 1 juni 2022 Wil je dat wetenschap & technologie structureel aan bod komt in het onderwijs? Kom dan met jouw studenten naar de gratis conferentie Expeditie W&T op woensdag 1 juni in de Gasfabriek in…

16 mei 2022
// Kort

Terugblik op het symposium bèta-didactiek 1972 – 2022 – 2072

Korte impressie Op vrijdag 13 mei 2022 kwamen circa 80 vakdidactici in en rondom het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht bij elkaar. In de grote zaal van de Domstad in Utrecht verzamelden collega’s, oud-collega’s, en ook medewerkers van andere instituten waar het FI mee samenwerkt. Een en ander had het karakter van een serieus…

15 mei 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Kort

Conferenties: ELWIeR – Ecent in 2023 en ‘Educating the Educators’

Waar? Naturalis Museum, Leiden Samen? Het zijn twee onafhankelijke conferenties (apart inschrijven), maar wel allebei in Leiden en in het tijdvak 11-12 mei 2022. Organisatie Ecent-ELWIeR Educating the Educators Datum Vrijdagmiddag 12 mei 2022 Donderdag 11 mei en vrijdagochtend 12 mei Taal Nederlands Engels Website elwier.nl en ecent.nl icse.eu/educating-the-educators Inschrijven Vanaf november 2022 Vanaf september…

14 mei 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Terugblik Ecent-ELWIeR conferentie 13-5-2022

13 mei 2022 in samenwerking met alle betrokken instellingen bèta-didactiek Op vrijdag 13 mei 2022 kwamen ongeveer 30 opleiders bij elkaar bij de conferentie met als thema ‘Bèta-burgerschap: Een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Impressie De conferentie startte met een interessante bijdrage van Anika Embrechts, Saxion, met een reflectie op het thema “Thema – Bèta-burgerschap: Een…

11 mei 2022
// Basisonderwijs // Kort

Weekend van de Wetenschap

1 en 2 oktober 2022 weekendvandewetenschap.nl Weekend van de Wetenschap is er om iedereen, van jong tot oud, op een toegankelijke manier inzicht te geven in de wereld van wetenschap en technologie. Bezoekers door het hele land krijgen tijdens Weekend van de Wetenschap een unieke blik achter de schermen bij organisaties en mogen op plekken…

10 mei 2022
// Kort

Wetenschap.nu – onafhankelijk wetenschapsplatform

wetenschap.nu/ Ben je wetenschapper en wil je bijv. bloggen? Goed om te weten dat dit platform er is. Een ononafhankelijk platform met podcasts, blogs, vlogs en fotoreportages. info [at] wetenschap.nu.

09 mei 2022
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Proefschrift – informatica – algoritmes in context

Nijenhuis-Voogt, J. (2022). Algorithms in context: Teacher knowledge and student learning in secondary computer science education (pp. 166). Nijmegen: Radboud Universiteit. Pdf bij ru.nl Bij het examenvak informatica (keuzevak bij havo en vwo) is veel aandacht voor algoritmen. Dit is een lastig onderdeel en het wordt gezien als saai en abstract. Het gebruik van contexten…

08 mei 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies

Tijdschrift TOPS OnderwijsPraktijk Studies Lancering (digitaal) op vrijdag 3 juni 2022 Het Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies afgekort TOPS wordt een digitale uitgave voor en over praktijkgericht onderwijsonderzoek in Nederland. Het biedt onderwijsonderzoekers en professionals die actief zijn in alle sectoren van het onderwijs een platform om hun onderzoek open-access te publiceren. TOPS richt zich op de…

07 mei 2022
// Kort

Onderwijskennis, nationale onderzoeksthema’s en NRO-calls

Vanuit ELWIeR en Ecent is het belangrijk dat we in het nieuwe onderzoeksprogramma goed samenwerken tussen de lerarenopleidingen. Online bijeenkomst met informatie over de call 2022: 29 juni 2022 Zie verder de Call voor proposals. Het is vanaf zomer 2022 belangrijk om de juiste samenwerkingsverbanden te smeden. Call for proposals – juni 2022 Alle informatie…

04 mei 2022
Techniek (VO) // Voortgezet onderwijs // Kort

De aanwas voor het technisch onderwijs blijft maar dalen

Bericht van de Monitor Techniekpact Bericht 2 mei 2022 Binnen het bètatechnisch onderwijs zet de dalende trend die een aantal jaren geleden is ingezet zich verder voort. Steeds minder jongeren kiezen voor een technisch profiel. De havo en het vwo kennen daarbij de grootste terugloop. Dit blijkt uit de jaarlijkse onderwijsupdate van de Monitor Techniekpact…

02 mei 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

De kracht van een stage-ervaring in het vmbo

Bij alle leerlingen (zowel havo/vwo als vmbo) is het opboksen tegen alleen maar instrumenteel begrijpen en procedurele vaardigheden. Niet voor niks zijn we al tijden aan het zoeken naar het ‘echte denken’ bij wiskunde (en rekenen), met begrippen als ‘wiskundige denkactiviteit’ en ‘gecijferd zijn’. Soms lijkt het alsof die zaken bij het vmbo nog meer…

29 april 2022
Natuurkunde // Voortgezet onderwijs // Kort

WND-Conferentie 2022

De 56e WND-conferentie zal worden gehouden op vrijdag 16 en zaterdag 17 december 2022. We gaan er van uit dat de conferentie in principe weer het format van de jaren tot 2019 heeft. Het thema is overgenomen van vorig jaar: Het lichaam doorgelicht. Het bestuur is nu bezig het programma opnieuw in te vullen. Heeft…

28 april 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Regionale VO HO Netwerken

VO-HO netwerken Doorlopend leren tussen voortgezet en hoger onderwijs Hoe zorgen we voor een optimale aansluiting tussen middelbare scholen en het hoger onderwijs? Hoe geven we een doorlopende vakvernieuwing vorm? En hoe dragen we bij aan de professionalisering van docenten? Dit zijn vragen waar de regionale VO-HO netwerken zich voor inzetten, door samenwerking tussen het…

27 april 2022
Scheikunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Woudschoten Chemie Conferentie 2022

De Woudschoten Chemie Conferentie is de conferentie voor docenten in het scheikundeonderwijs voor havo- en vwo-leerlingen in Nederland. We hopen u op 3, 4, en 5 november 2022 te mogen verwelkomen bij de 32e editie van de Woudschoten Chemie Conferentie. Gjalt Prins (UU) en Marijn Meijer (C3) Inschrijven via de website. Website Meer info

25 april 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Open Leermiddelen Alliantie NL

Openleermiddelenalliantie.nl Samen werken aan goed lesmateriaal. Zie ook Impuls open leermateriaal Op 14 april 2022 werd duidelijk dat de commissie Nationaal Groeifonds ihkv de tweede ronde subsidieaanvragen geld beschikbaar stelt voor het ‘Deltaplan Gepersonaliseerd Digitaal Leren’, een plan dat vorm kreeg in de afgelopen twee jaar (en zeker ook ingekleurd door alles wat we –…

22 april 2022
Biologie // Voortgezet onderwijs // Kort

Fostering students’ meta-modelling knowledge regarding biological concept-process models

Susanne Jansen Proefschrift Fostering students’ meta-modelling knowledge regarding biological concept-process models Bevordering van de ‘meta-modellering’-kennis van leerlingen inzake biologische concept-procesmodellen Promotor is Wouter van Joolingen en co-promotor Marie-Christine Knippels. Verdediging: 16 mei om 10.15 Abstract Wetenschappelijke informatie in de vorm van modellen duikt steeds vaker op in de media. Het is daarom voor alle mensen…

21 april 2022
Natuurkunde // Kort

Curriculum intentions, proefschrift Maarten Pieters

Maarten Pieters, SLO Proefschrift De rol van curriculumintenties, met als casus natuurkunde-didactiek Verdediging: 25 april 2022 Pieters, M.L.M. (2022). Between written and enacted: Curriculum development as propagation of memes. An ecological-evolutionary perspective on fifty years of curriculum development for upper secondary physics education in the Netherlands. Utrecht University, Utrecht. FI Scientific Library 114 Abstract This…

20 april 2022
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakexperts gezocht voor vakvernieuwingscommissies natuurwetenschappelijke vakken

Gezien de gewenste diversiteit in de vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken is nog ruimte voor vier vakexperts: één vakexpert O&O of NLT, één vakexpert natuurkunde met vmbo-expertise, één vakexpert biologie met vmbo-expertise en één vakexpert scheikunde met vmbo-expertise. Ben je of ken je een kandidaat? Solliciteren kan nog t/m 6 mei via: SLO zoekt Leraren Vakvernieuwingen bovenbouw

17 april 2022
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // volwasseneneducatie // Kort

Gecijferdheid als basisvaardigheid

Project voor de volwasseneneducatie, 1-5-2022 tot 31-12-2023 Website Gecijferdheid telt mee Partners: HU (Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals), Cinop en UU (Freudenthal Instituut). Met financiële ondersteuning van OCW. Kern van het project Gecijferdheid, geletterdheid en digitale vaardigheden zijn de essentiële basisvaardigheden in het kader van levenlang ontwikkelen. Tot op heden is de positie…

15 april 2022
// Hoger Onderwijs // Kort

Innovatie Centra Academisch Bètaonderwijs – ICAB

ICAB staat voor Innovatie Centra Academisch Bètaonderwijs ICAB organises conferences at which researchers and representatives from five different sciences (Physics, Mathematics, Chemistry, Biology and Computer Science) meet, share experiences, and discuss developments regarding e.g. curriculum development. In addition, I was responsible for maintaining the text on the website www.icab.nl Conferentie 2022 On Monday the 30th…

14 april 2022
// Kort

Bewijs of iets werkt – Hoe om te gaan met uitkomsten uit onderzoek

Een dossier in opbouw Over Evidence-based en Evidence-informed. Waarom dit dossier over ‘bewijs’? Het is belangrijk om gebruik te maken van wetenschappelijk inzicht in ‘hoe dingen werken’ en dat gebeurt ook. De invloeden van onderzoek naar goed/effectief onderwijs zien we terug in methodes, in (na)scholing en in schoolorganisatie. En het klinkt alleszins logisch om daarbij…

10 april 2022
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

ICSE Academy

Europees project ‘ICSE Academy – European collaboration and mobility in professional development of pre- and in-service STEM teachers’ Erasmus+ 1 juni 2022 tot 1 juni 2025 Kick off 20 september 2022 Op deze dag zal er ’s middags van 13:00-16:00 een online bijeenkomst met alle betrokken (EU)partners, om elkaar te leren kennen, en eerste afspraken…

07 april 2022
Biologie // Voortgezet onderwijs // Kort

No Escape! The rise of escape rooms in secondary science education

Alice Veldkamp, UU Proefschrift No Escape! The rise of escape rooms in secondary science education Gepromoveerd op 6 april 2022 Abstract Over de hele wereld en in alle sectoren van onderwijs verschenen spontaan escaperooms in de klas. Docenten experimenteerden met het aanpassen van het escaperoom concept naar de klasomgeving, zonder dat ze daarbij door schoolbesturen…

27 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

NEMO Night at the Museum voor leerkrachten

Op woensdagavond 20 april is NEMO Science Museum speciaal geopend voor leerkrachten tijdens Night at the Museum. Van 18.00 uur tot 22.30 uur is er van alles te doen! Ga aan de slag met toffe workshops, laat je verrassen door speciale demonstraties, of ontdek het museum met je collega’s. Bekijk het programma en meld je…

ELWIeR en Ecent als één STEM