Tijd voor betekenisvol bètaonderwijs – Actieweek 2024!
In de week van 7 oktober 2024 NVON actie voor betekenisvol onderwijs Instructie voor deelname Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voert in opdracht van de politiek het Masterplan Basisvaardigheden uit, om het Nederlandse onderwijs weer aan de top te krijgen. In de daarbij horende curriculumvernieuwing is ruimte gereserveerd voor de basisvaardigheden taal,…
Onderwijs Research Dagen (ORD), 2025
| PO | VO | MBO | Onderwijs Research Dagen Zie ook Vereniging voor onderwijs research (VOR) De VOR organiseert jaarlijks, in samenwerking met het Vlaams Forum voor Onderwijsonderzoek (VFO), de Onderwijs Research Dagen (ORD). Tijdens deze dagen worden resultaten van onderwijsonderzoek gepresenteerd en uitgewisseld. De ORD zijn in de loop van ruim 40 jaar uitgegroeid tot een onmisbaar forum voor…
Vereniging voor onderwijs research (VOR)
De VOR is de beroepsvereniging voor onderwijsonderzoekers in Nederland en Vlaanderen. De vereniging is in 1975 opgericht en telt ongeveer 650 leden. De VOR werkt samen met het Vlaams Forum voor Onderwijsonderzoek (VFO). De VOR is opgebouwd uit tien thematische divisies, die het hart van de vereniging vormen. Alle leden van de VOR zijn lid…
Frederique – leraar wiskunde (beroepsbeeld)
Interviews met professionals, en wat zij met wiskunde hebben en wat zij met wiskunde doen. checkyourfuture.nl/videos/docent-wiskunde-frederique Frederique heeft haar bachelor wiskunde aan de Universiteit van Leiden gehaald en haar master technische wiskunde aan de Technische Universiteit van Delft: “Na mijn master in Delft heb ik nog een jaar het ICLON (lerarenopleiding) gedaan, met deze master…
Jöbke – ondernemer in beeld (met wiskunde-achtergrond)
Interviews met professionals, en wat zij met wiskunde hebben en wat zij met wiskunde doen. checkyourfuture.nl/videos/ondernemer-jobke Jöbke heeft een bachelor Wiskunde en een master Mathematical Sciences afgerond aan de Universiteit Utrecht: “Ik vond het heel moeilijk om te beslissen wat ik wilde doen. Ik heb veel opties overwogen, heel veel open dagen bezocht, meeloopdagen gedaan,…
Wetenschnapps XXL
| HO | Wetenschnapps XXL Meer verbinding tussen theorie/onderzoek en praktijk van wetenschapscommunicatie. 21 januari 2025 in het Academiegebouw uu.nl/agenda/wetenschnapps-xxl Werk je in de wetenschapscommunicatie als professional of als onderzoeker, of communiceer je veel over je onderzoek? Dan kun je deze Wetenschnapps XXL niet missen! Het duurt nog even, maar zet ‘m vast in je agenda: dinsdag…
Scientix online cursus STEaM (voor primair onderwijs)
| PO | New MOOC on Inclusive STEAM Education (engelstalig) Inschrijven Website van Scientix Course Highlights: Duration: 5 weeks (5-8 hours per week) Content: Modules on STEAM education, inclusive teaching strategies, and EU educational policies Languages: English Assessment: Multiple-choice quizzes with badges and a certificate upon successful completion Who can join: Open to all, especially primary school…
Didactische modellen
Didactische modellen geven ondersteuning bij het voorbereiden, uitvoeren en het reflecteren op les- en leer-situaties. Didactische modellen Reken-wiskundige vaardigheid Probleemoplossen IJsberg-metafoor Handelingsmodel Gecijferdheid Constructive alignment Drieslag functioneel rekenen (MBO) Drieslag rekenen (ERWD) Directe instructie Verwijzingen exprw.nl/didactische-modellen
Herstelplan … zucht
Herstelplan kwaliteit onderwijs nieuwsbericht overheid 13-9-2024 Het Masterplan Basisvaardigheden is in feite nog maar net begonnen, waarin ‘herstel’ ook al centraal staat, of er holt al weer ‘herstelplan’ achteraan. We lezen bij de overheid: “De kwaliteit van het onderwijs staat onder druk. Steeds meer leerlingen en studenten kunnen niet goed lezen, schrijven en rekenen terwijl…
Teacher Education Network
Teacher Education Network (TEN) teachereducationnetwork.org The Teacher Education Network (TEN) is an international cooperation between the Master of teaching programmes of KU Leuven and their preferential partners: Utrecht University, The Netherlands University of Helsinki, Finland University of Cologne, Germany Saxion University of Applied Sciences, The Netherlands Stellenbosch University, South Africa OsloMet, Norway
FEMST – empowering girls in STEM – Conferentie
| PO | VO | MBO | FEMST – EMPOWERING GIRLS WITH KNOWLEDGE AND CONFIDENCE IN STEM TO BECOME FUTURE STEM LEADERS International Conference, 10th October 2024, Eindhoven Registration This is a hybrid event.You can also join online! Meeting Venue: Eindhoven University of Technology (TU/e), TU/e campus, Flux building, Groene Loper Eindhoven Meeting room: 0.150 FEMST FEMST, gefinancierd door Erasmus+, heeft…
European Chips Skills Academy
project om in het onderwijs aandacht te besteden aan vaardigheden (en kennis) in relatie tot ‘micro-electronica’. chipsacademy.eu The European Chips Skills Academy (ECSA or ECS-Academy) is a dynamic and forward-looking project supported by the European Union through the Erasmus+ program. Operating within the framework of the “Alliances for Sectoral Cooperation on Skills”, ECSA’s consortium is…
SpaceBuzz
Het SpaceBuzz onderwijsprogramma is het resultaat van de gezamenlijke inspanningen van een divers team, bestaande uit onderwijsexperts, specialisten in virtuele realiteit (VR), vooraanstaande wetenschappers en astronauten. spacebuzz.earth Lesmateriaal voor 6-12 lessen Bijbehorende materialen, incl een werkboek voor iedere leerling Een docentenhandleiding gekoppeld aan de kerndoelen Toegang tot het online lesplatform voor op het digibord Verdiepende…
Rekencoördinator
Extra aandacht voor rekenen-wiskunde in po-vo-mbo kan in ‘aparte taken’ voor één van betrokken docenten worden vastgelegd. Een veelgebruikte term is dan Rekencoördinator. Ook andere termen worden gebruikt (rekenexpert, rekenspecialist). Er is geen wettelijke kader voor deze taken. De concrete invulling van deze taken is daardoor een optelsom van eigen ambities van de betrokken docent,…
Natuur, Wetenschap en Techniek-conferentie 2025
| PO | 16e Landelijke Natuur, Wetenschap en Techniekconferentie vrijdag 21 maart Woudschoten Zeist Info en inschrijven Dit jaar is het thema ‘ Buiten de lijntjes’, waarin we ontdekken hoe lesgeven over natuur, wetenschap en techniek ook net even anders kan. We gaan naar buiten, ontdekken meer over de kracht van nieuwsgierigheid en risicovol buitenspelen, onderzoekend en…
Daan – Leraar natuurkunde in beeld
Interviews met professionals, en wat zij met wiskunde hebben en wat zij met wiskunde doen. checkyourfuture.nl/videos/docent-natuurkunde-daan Hoi Daan! Je bent docent natuurkunde en wiskunde op het volwassenenonderwijs (VAVO). Wilde je altijd al docent worden? “Als een typische bèta wilde ik vroeger machinist op een trein worden. Maar op de basisschool, ik denk dat ik een…
Lift project on Lesson Study
Lesson Study In Future Teacher Education in Europe (LIFT) Stimulating innovative learning and teaching practices among pre-service teachers Erasmus+ KA-220 funding Abstract LIFT aims at developing a European blueprint for the introduction of the ‘Lesson Study’ approach in Initial Teacher Education (ITE) across Europe. The proposal contains a number of strong elements, such as a…
Sociale media ziekmakend?
Onderbuikgevoelens en feitelijke constateringen strijden met elkaar als het gaat om sociale media. Ook binnen het onderwijs levert dit een discussie op, o.a. samenhangend met de discussie over het toelaten van mobiele telefoontjes tijdens de lessen. 2024: Een onruststokend boek van Jonathan Haidt In 2024 gaat het veel over dit boek: Haidt, J. (2023). The…
ICSE Annual meeting, februari 2025, Freiburg
A meeting of the International Centre for STEM Education (ICSE) Participerende landen bij deze sessie Vanuit Duitsland, Griekenland, Kroatië, Litouwen, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Turkije en Zweden komen onderzoekers en lerarenopleiders uit het gebied van STEM-education (wiskunde, natuurkunde, biologie, scheikunde, NLT) bij elkaar om nieuwe projectideeën te delen. In Nederland zijn er sterke verbindingen tussen…
ICSE Expert Groups
In 2024 is ICSE (International Center on Science Education) gestart met een negental Expert Groups. Het idee van deze groepen (van onderzoekers van de verschillende ICSE partners) is voornamelijk collegiale uitwisseling en samenwerking rondom onderzoek, samen schrijven van een artikel, en ook voorbereidend werk voor onderzoeksvoorstellen. ICSE establishes expert groups within the consortium to concentrate…
Wisselstroom
| VO | Project Wisselstroom Hogescholen en universiteiten spannen zich in om te zorgen dat meer studenten makkelijker en sneller op de voor hen juiste plek terechtkomen. Project van Vereniging Hogescholen en VSNU Welk vraagstuk? Voor vwo-leerlingen zijn HBO-opleidingen vaak niet in beeld als het gaat om oriëntatie op een vervolgstudie. Dit geldt in nog sterkere mate…
Samenwerken aan talentontwikkeling in leerecoystemen (STL)
| PO | project Samenwerken aan talentontwikkeling in leerecoystemen (STL) samenwerken-aan-talentontwikkeling-in-leerecosystemen Dit project STL is onderdeel van het meerjarige programma Leren waar nieuwsgierigheid ontstaat (LWNO). Achterliggende gedachte: ontwikkelen van lokale leerecosystemen: De VSC zet zich samen met Science LinX (Groningen), Stadkamer (Zwolle), Natuurmuseum Brabant (Tilburg) en de Ontdekfabriek (Eindhoven) in voor het ontwikkelen van lokale leerecosystemen. Verwijzingen…
STEM Bekwaamheden
| PO | VO | MBO | Bekwaamheidseisen moeten in maart 2025 worden aangeboden aan de minister. Is dat haalbaar? Deze vraag wordt voorjaar 2024 hier gesteld: Denktank bekwaamheidseisen van Federatie van onderwijsvakorganisaties (FvOv) Relevante discussie voor beta-docenten. Voor rekenen-wiskunde werd onlangs (2023) nog gewerkt aan de update van het Raamwerk scholing/nascholing docent rekenen/gecijferdheid vo/mbo, een raamwerk waarin de bekwaamheidseisen staan…
SLO congres actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s
22-11-2024 SLO congres actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s NBC Congrescentrum, Nieuwegein save the date Meer info en inschrijven
STEM Manifest 2024
| PO | VO | MBO | Eindproduct uit het project Sprong-STEM Dit STEM manifest 2024 bevat drie aanbevelingen. Deze aanbevelingen zijn tot stand gekomen in de periode 2020-2024. Aanbevelingen: Leg een goede vakinhoudelijke en vakdidactische basis voor alle betrokken docenten Betrek meerdere instellingen bij PLG’s Maak in kerndoelen, opleiding en lesmateriaal STEMmige verbindingen Verwijzingen STEM Manifest 2024. Nederlandstalig Toelichting bij…
Velon studiedag 8 november
| PO | VO | MBO | Velon studiedag voor lerarenopleiders Thema Leren voor het Leven Op 8 november 2024 organiseren HAN Academie Educatie en de Radboud Docenten Academie in Nijmegen de Velon studiedag voor lerarenopleiders. Het organiseren van de studiedag geeft ons de kans om te laten zien op welke manier we in onze regio als lerarenopleidingen samen met onze…
DigiSTEM
| PO | VO | MBO | velov.be/digistem In dit project is gewerkt aan het integreren van educatieve technologie om het STEM-onderwijs te versterken voor wat betreft: samenwerkend leren (samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel); groei en stimuleren van STEM-competenties binnen een authentieke context (doelgericht werken); autonomie of zelfregulerend leren (doelgericht en efficiënt handelen…
Vacature ioniserend stralenpracticum
| VO | Vacature ioniserend stralenpracticum Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Info Als practicumleider speel je een cruciale rol in het inspireren van leerlingen en het aanwakkeren van hun interesse in ioniserende straling en natuurkunde. Door middel van boeiende experimenten laat je leerlingen abstracte concepten in de praktijk ervaren, wat hun begrip en enthousiasme vergroot.
Project Beethoven
Bron (maart 2024, overheid) Onder de noemer ‘Project Beethoven’ hebben Rijk en regio Brainport Eindhoven een set activiteiten gedefinieerd opdat: “Nederland een aantrekkelijke vestigingsplaats blijft voor de microchipsector en zijn toeleveranciers. Die sector is belangrijk voor het NL verdienvermogen en werkgelegenheid en draagt bij aan veiligheid en onafhankelijkheid van andere landen.” Onderwijs is hierbij ook…
Masterclass Digitale geletterdheid
| VO | Masterclass digitale geletterdheid met het visiespel Inschrijven Wat komt onder andere aan bod: reflecteren op de eigen visie op digitale geletterdheid een aanpak voor het samenstellen van een visie op digitale geletterdheid aan de hand van het visiespel werkvormen om het gesprek te voeren en te kaderen vervolg van de implementatie: suggesties na de…
Wiskundige formules in natuurwetenschappen en wiskunde
Een oude zorg: er is een kloof tussen het onderwijs in de wiskunde en in de natuurwetenschappen. Harrie Eijkelhof (UU) en Peter Kop (UL) zijn in de problematiek van het gebruik van formules gedoken. Zij laten aan de hand van internationale literatuur zien dat die kloof niet een typisch Nederlands probleem is. In combinatie met…
Arts ❤️ Sciences
❤️ Ben je docent in het voortgezet onderwijs? Wil je Arts❤️Sciences-onderwijs (verder) ontwikkelen binnen jouw school? Meld je dan aan voor het Arts Sciences Innocatienetwerk (vo) 2024-2025. Deadline: 15 juni 2024 In deze video vertellen educatie expert Arida Bandringa en leden (docenten voortgezet onderwijs) over de waarde van vakoverstijgend onderwijs op het snijvlak van kunst,…
Vacature – Software-ontwikkelaar AI
Vacature Nationaal Onderwijslab AI ru.nl/werken-bij/vacatures/software-ontwikkelaar-ai-in-onderwijs Ben jij een software ontwikkelaar met interesse in onderwijs, onderzoek en intelligente technologie? Wil jij bijdragen aan de innovatie van intelligente technologieën voor het primair en voortgezet onderwijs? Het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) werkt de komende tien jaar aan de ontwikkeling van prototypes voor passend en verantwoord leermateriaal. Als software…
HARP project on climate change education
| VO | Project Hopeful And Resilience Perspective HARP is a collaborative endeavour involving Masaryk University, Utrecht University, and the University of Vienna, that targets the gaps and inconsistencies in Climate Change Education across Europe. Vacature 2024 – post-doc vacature Abstract The primary objective of HARP is to enhance the capacity of the coordinator, as well as…
Chasing Newton
| VO | Anne van der LindenChasing Newton – Designing and implementing an intrinsically integrated game on Newtonian mechanics Proefschrift Op 18 juni 2024 promoveerde natuurkundedocent Anne van der Linden op een proefschrift over het gebruik van games in het natuurwetenschappelijk onderwijs. Ze koos de mechanica van Newton als onderwerp, en ging voor die casus na aan…
TechKwadraat – uitwerking regio Utrecht
| PO | VO | MBO | Hieronder een concept uitwerking van een mogelijk projectvoorstel w.b. TechKwadraat, met als regio Utrecht. Zie ook ecent.nl/techkwadraat voor een bredere beschrijving en natuurlijk ook techkwadraat.nl. Bij deze uitwerking nemen we als richtsnoer het Interventiekompas bètatechnologie in het funderend onderwijs. Daar is anno 2024 over te lezen: “Voor de subsidie-regeling geldt dat interventies met een…
Initiatieven rondom artificiële intelligentie en STEM, o.a. een symposium op 7 juni
| PO | VO | MBO | Datum: vrijdag 7 juni 2024 Tijd: 14:30 – 19:00 uur Locatie: Kohnstammhuis | Wibautstraat 2-4 | 1091 GM, Amsterdam Details en inschrijven Smart Education Lab een symposium Op vrijdag 7 juni 2024 organiseert het Smart Education Lab een symposium dat in het teken staat van digitale middelen in het onderwijs. Vijf jaar geleden is…
Nationaal Expertisecentrum voor Wetenschap & Samenleving (NEWS)
| PO | VO | MBO | Nationaal Expertisecentrum voor Wetenschap & Samenleving in oprichting (NEWS) Voorjaar 2024 wordt gewerkt aan de verdere concretisering van dit nieuwe expertisecentrum. Verkade, A., & Smeets, I. (2023). Nationaal Expertisecentrum Wetenschap & Samenleving – Plan van aanpak.
Vacature – onderzoeker vernieuwingsonderwijs
| PO | VO | MBO | Onderzoeker Vernieuwend Onderwijs Academie Pedagogiek & Onderwijs saxion.nl/over-saxion/werken-bij/vacatures/onderzoeker-vernieuwend-onderwijs Solliciteren tot 12 mei 2024 Van de website: Je draagt bij aan lopende onderzoeksprojecten binnen het lectoraat, onder meer op het vlak van team-based onderwijs, burgerschapsvorming en onderwijs en technologie. Het kan hierbij gaan om taken als het verkennen van de literatuur, het bedenken van een…
Velon-Velov congres 2025
| PO | VO | MBO | Woorden én Daden Save the date 10 en 11 maart 2025 veloncongres.nl …/abstracts-2025 Ook een ontmoetingsplaats voor ELWIeR, Ecent en STEM22! Lees hieronder. Thema Op maandag 10 en dinsdag 11 maart 2025 vindt het volgende Velon/Velov Congres plaats. Dit keer is de locatie Rotterdam en heeft het congres als thema: Woorden én Daden! Onderwijs…
1h4teachers – webinar (engelstalig) over inzet van de Micro:bit in science/wiskunde-lessen
| VO | How a small electronics device can help teaching any classroom. MicroBit in STEAM education Paulius Briedis, Lithuania April 19, 2024, 16:00 to 17:00 CET Inschrijven Abstract This workshop will focus on harnessing the power of Micro:bit, a pocket-sized programmable computer, as a versatile tool for hands-on learning experiences. Through interactive sessions, participants will explore…
Computermodelleren, struikelblok of uitdaging?
| VO | In het schooljaar 2024-2025 wordt een Lesson Study georganiseerd waarin leerlingen hun natuurkunde leren met behulp van computermodellen. Flyer downloaden Wat levert het je op? Sterk lesmateriaal voor het examenonderwerp modelleren, en ervaring met het lesgeven. Wat kost het? 40 klokuren. U kunt voor wat betreft deelname een beroep doen op de professionaliseringstijd van…
Event digitale geletterdheid, regio Utrecht
| PO | Event digitale geletterdheid 16 mei 2024, 15:30-18:00 Flyer Op woensdag 6 maart zijn de nieuwe kerndoelen digitale geletterdheid gelanceerd door SLO. Om scholen te inspireren hoe je hier invulling aan kunt geven, organiseren PCOU Willibrord en de Bibliotheek Utrecht in samenwerking met de Marnix Academie en de Hogeschool Utrecht op 16 mei 2024 een…
Partners gezocht voor een Europees project over data literacy
| PO | VO | Onderzoek naar ‘data literacy’ Idee voor een onderzoeks/samenwerkingsproject Erasmus+ regeling 2024 – policy experimentation Onderdeel: TOPIC 1: DIGITAL EDUCATION (CROSS-SECTORAL) – ERASMUS-EDU-2024-POL-EXP-DIGITAL Regeling 2024, EU Definitie Data literacy In het Europese DigComp Framework wordt ‘digitale competentie’ (digitale geletterdheid) alsvolgt gedefinieerd: digital competence involves the “confident, critical and responsible use of, and engagement with, digital…
Educational Designer van februari 2024 verschenen
Educational Designer is een blad van en voor ontwikkelaars van onderwijs in wiskunde en in sciencevakken, met veel aandacht voor didactisch onderzoek en implementatie-onderzoek rond onderwijsmateriaal in ontwikkeling. Issue 16 van Educational Designer (februari 2024) bevat de volgende artikelen. Numerical Methods – A Curriculum Mystery (Charles Lovitt) Multidimensional Science Assessment: Design Challenges and Technology Affordances…
Tekst drievoudige oratie ‘Paden naar innovatief bèta-onderwijs’ gepubliceerd
| PO | VO | MBO | Drie hoogleraren in STEM-onderwijs (Science, Technology, Engineering, Mathematics) hielden op 7 maart 2024 samen hun oratie aan de TU Eindhoven: Nienke Nieveen, Jan van der Veen en Esther Ventura-Medina. De titel luidde Pathways to innovative STEM education; de oratie is ook in het Nederlands verschenen: Paden naar innovatief bèta-onderwijs. Voorafgaand aan de oratie organiseerden…
Netwerk Lerarenopleiders Digitale Geletterdheid
| PO | Landelijke samenwerking opleidingsdocenten van de Pabo w.b. digitale geletterdheid hashtag#NLDG op linkedin Contactpersoon: Gerard Dummer Tijdens Velon 2024 presenteerde dit netwerk leeruitkomsten w.b. digitale geletterdheid voor de pabo (een rondetafelbijeenkomst). Leergebied digitale geletterdheid 1. Je ontwerpt zelfstandig betekenisvol onderwijs voor het leergebied digitale geletterdheid voor je klas, voert dit uit en evalueert dit 2….
PISA-VET -> nadenken over mbo en wat daar nodig is w.b. ‘bèta-vaardigheden’
| MBO | International Vocational Education and Training Assessment PISA-VET, een initiatief van de OECD. Zie ook Pisa. The PISA-VET assessment project supports countries in strenghtening their skills systems by developing, piloting and implementing an internationally standardised assessment of outcomes of initial VET programmes, the analysis of the results of which will enhance comparative policy insights on…
Beroepsbeeld bèta-docent
Beroepsbeeld bèta-docent Binnen ELWIeR/Ecent is er de nodige aandacht voor het beroepsbeeld van de (bèta-)docent, omdat we graag zuinig zijn op deze docenten! Misschien werkt dat anders uit voor rekenen/wiskunde dan voor natuurwetenschappen en techniek, en het ziet er zeker anders uit w.b. een basisschool-docent ten opzichte van een docent voortgezet onderwijs. Invalshoeken Wanneer we…
Reflectiewijzer Peil.Digitale geletterdheid
Naar aanleiding van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde (s)bo (maart 2024) is bij de Inspectie van Onderwijs uitgegeven de Reflectiewijzer Digitale geletterdheid. Deze reflectiewijzer is voor schoolteams een hulpmiddel om in gesprek te gaan over (de kwaliteit van) het onderwijs in digitale geletterdheid op uw school. Voor het voeren van dit gesprek kunt u de…
ICSE annual meeting, maart 2024, Freiburg
A meeting of the International Centre for STEM Education (ICSE) Participerende landen bij deze sessie Vanuit Duitsland, Griekenland, Kroatië, Litouwen, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Turkije en Zweden kwamen onderzoekers en lerarenopleiders uit het gebied van STEM-education (wiskunde, natuurkunde, biologie, scheikunde, NLT) bij elkaar om nieuwe projectideeën te delen. Katja Maass presents figures of 10 years…
ICSE Summerschool 2024 in Praag
| VO | Een STEM education Summerschool ICSE Academy, voor 50 deelnemers. Van 28 juni tot 5 juli 2024, Praag, Charles University Download Flyer Vanuit het project ICSE Academy wordt dit initiatief genomen, speciaal richting docenten en docenten-in-opleiding (wis, na, sk, bio, inf.) Organisatie: Martin Bilek (hoogleraar chemie-didactiek, martin.bilek [at] pedf.cuni.cz), Karlova University, Faculty of Education The…
Conferentie taalgericht vakonderwijs 11-10-2024
| PO | VO | MBO | Conferentie van het Platform Taalgericht vakonderwijs Vrijdag 11 oktober 2024: Werkconferentie ‘Taalgericht de vakken in!’ Inschrijven Taal, leren, denken en lesgeven zijn in het onderwijs onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor leerlingen is het belangrijk dat zij naast goed taalonderwijs ook talige ondersteuning krijgen bij leren en denken in alle vakken. Op 11 oktober organiseert…
STEM22 werkmiddag
| PO | VO | MBO | . STEM 22 werkmiddag 5 juli 2024, 13:00-17:00, Utrecht De verschillende organisaties van STEM22 kwamen op 5 juli 2024 bij elkaar voor een werkmiddag, te Utrecht. Onderwerpen waren: samenwerking in STEM22 (federatie-vorm?), inventarisatie van lopende activiteiten (o.a., maar niet alleen ivm groeifondsprogramma’s) welkom, voorstellen visie en missie formuleren pauze uitwisseling met PTvT (vooral op…
STEM-platform Vlaanderen
| PO | VO | MBO | STEM-platform Vlaanderen Het STEM-platform is in 2012 opgericht door de Vlaamse overheid als hét adviesorgaan over het STEM-actieplan – ondertussen de STEM-agenda 2030- en alle STEM-materies. Het is een onafhankelijke groep experts, aangeduid door de Vlaamse regering, die hun kennis, ervaring en netwerk inzetten. Ze stellen doelstellingen en concrete acties voor, suggereren prioriteiten, werken…
Nieuwe concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap
concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap SLO heeft samen met het onderwijsveld conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap ontwikkeld. Op 6 maart 2024 nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst. Digitale geletterdheid Domein Kerndoel PO Kerndoel onderbouw VO A. Praktische kennis & vaardigheden 1. Digitale systemen 2. Digitale media en informatie 3. Veiligheid en…
Natuur, Wetenschap en Techniek-conferentie 2024
15 maart 2024 Natuur, Wetenschap en Techniek-conferentie ‘HET EI VAN COLUMBUS’ Download de programmakrant Ga direct naar het inschrijfformulier natuurwetenschapentechniek.nl Wil jij, net als Columbus, experimenteren en ontdekken? De natuur experimenteert al miljoenen jaren, de techniek laat ons (meestal) niet in de steek en wetenschap verwondert. Een oplossing voor iets moeilijks is soms juist eenvoudig. Tenminste, dat…
Bijeenkomst over examenprogramma’s vmbo biologie, nask1 en nask2
De examenprogramma’s van biologie, nask 1 en nask 2 worden op dit moment geactualiseerd, de eerste grote upgrade sinds meer dan 20 jaar. Voor deze actualisatie heeft de vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken hard input nodig. Zij wil graag weten wat volgens leraren in het vmbo in deze examenprogramma’s moet komen te staan, en wat er juist…
1h4teachers – webinar (engelstalig) over Hoe geef je les over duurzaamheid?
| VO | Sustainability education for Environmental Citizenship (Hoe geef je les over duurzaamheid? voertaal Engels) 28 maart 2024, 16:00-17:00, Een online 1h4Teachers ontmoeting Deze keer verzorgd door de Universiteit Utrecht Engelse pagina en inschrijven Abstract During this 1h4Teachers in STEM webinar, Michiel van Harskamp (Utrecht University) will discuss his experiences with implementing sustainability issues in science…
Vacature – vakexpert mens en natuur po
SLO is op zoek naar een nieuwe collega mens en natuur po. Ben jij op zoek naar uitdagend werk op het raakvlak van onderwijs, onderzoek en maatschappij? Misschien is deze vacature dan wel iets voor jou!
Chemie aktueel en Actuele chemie
| VO | Een terugblik op 30 jaar Chemie Aktueel (1989-2019) en de periode Actuele chemie (2019-2023). Een schat aan artikelen en materialen Archivering in 2024 Via Ecent wordt in 2024 gewerkt aan het online zetten van de archieven van zowel Chemie Aktueel (1989-2019) als Actuele chemie (2019-2023). Klik hier voor de tussenstand. Informatie: Lesley de Putter…
U-Talent conferentie
| VO | Lessen voor een Hoopvolle Toekomst | Conferentie over Duurzaamheidsdidactiek u-talent.nl/docenten/conferentie/ 12 april 2024, Utrecht. De jaarlijkse U-Talent conferentie voor docenten, toa’s en schoolleiders is een dag met verschillende workshops, lezingen en activiteiten die mogelijkheid bieden om je verder te professionaliseren in het onderwijs, en in jouw vak van expertise. De Conferentie is voor docenten…
AI4K12 – Artificiële intelligentie en onderwijs
| PO | VO | MBO | ai4k12 = Artificiële intelligentie voor het onderwijs van k-12 (4-18 jaar). ai4k12.org In dit (USA) project (met financiele ondersteuning van de NSF): ontwikkelt men richtlijnen w.b. artificiële intelligentie voor onderwijs 4-18 jaar brengt men bronnen op dit gebied bij elkaar in een online repository voor direct gebruik wordt samengewerkt tussen docenten, onderzoekers, ontwikkelaars e.a….
Rapport Peil.Digitale Geletterdheid einde basisonderwijs
| PO | Op vrijdag 15 maart presenteert de Inspectie van het Onderwijs het rapport van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde basisonderwijs. Dit peilingsonderzoek brengt in kaart hoe vaardig leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs zijn op het gebied van digitale geletterdheid, en met name de digitale informatievaardigheden. Onderzocht is hoe de kenmerken van het onderwijs,…
AI op school
| VO | Project AI (artificiële intelligentie) Op School o.a. i.s.m. de Universiteit van Gent dwengo.org/aiopschool Artificiële intelligentie (AI) komt volop aan bod in de media. Populaire thema’s zijn: chatbots, zelfrijdende auto’s, virtuele assistenten en het verlies aan jobs. AI-systemen dringen meer en meer onze wereld binnen. AI Op School is een project dat ontstaan is uit…
Dice – Development and InterCultural Education
| PO | Development &Intercultural Education (DICE) Iers project 2003-2023, gericht op lerarenopleidingen basisonderwijs In 2023 kwam er een boek uit met bronnen. Project Het DICE-project is gericht op het ontwikkelen en uitbreiden van stafcapaciteit en expertise in de vier partnerinstellingen en het verankeren van ontwikkelingseducatie en intercultureel onderwijs als essentiële elementen van de initiële lerarenopleiding op…
Docentennetwerk biologie (vohonetwerken) komt twee keer bij elkaar
| VO | Beta-partners en U-Talent organiseren samen twee bijeenkomsten (16-1 en 4-4), 16:00-20:00 Meer info en inschrijven Docentenactiviteit biologie Utrecht en Amsterdam Hoe breng je als docent de grote variatie aan rollen van organismen onder de aandacht bij de leerlingen? Hoe maak je iets dat zo klein en voor sommigen weerzinwekkend is, interessanter, inzichtelijk en zichtbaar?…
Ease, basisscholen gezocht voor een duurzaamheidsproject
| PO | Het EASE-project: Education assembly for a sustainable Europe In gesprek over duurzaamheid in de klas! project voor de bovenbouw basisonderwijs Geef je les in de bovenbouw van het basisonderwijs en ben je geïnteresseerd? We gaan graag in gesprek over de mogelijkheden. Je kunt contact opnemen met Peter Bom voor meer informatie. E-mail: p.l.bom [at]…
Aan de slag met open leermateriaal
| PO | VO | MBO | Training: aan de slag met open leermateriaal Aangeboden door openleermateriaal.nl Data: 15-1-2024, 27-2-2024, 10-4-2024 14:00-17:30 Lees meer inschrijven Zie ook info op Ecent.nl.
12 gratis online workshops over STEM onderwijs
| PO | VO | MBO | in samenwerking met elwier/ecent en vo-ho-netwerken Flyer en inschrijven (via icse.eu) Wil jij met Europese collega’s (Lerarenopleiders bèta, en ook a.s. en zittende leraren) samenwerken en bij elkaar in de keuken kijken? Vooral gericht op het onderwijs m.b.t. leeftijd 8-17 jaar In vier ‘clusters’ van onderwerpen. Het werkt het beste om 1 ‘cluster’…
Girl STEM-power, verslag bijeenkomst in Utrecht
| VO | Op donderdag 30 november 2023 heeft U-Talent, een van de voho-netwerken, weer een GirlsClub WIN bijeenkomst georganiseerd (meisjes van U-Talent scholen, 2/3 h/v. Elke bijeenkomst combineert men minimaal twee schoolvakken. Deze keer waren dat wiskunde en informatica. Het thema was ‘patronen’, deze gingen de meisjes ontdekken, ontwikkelen en programmeren. Super gaaf! Een verslag We…
Resultaten Pisa 2022
| VO | Op 5 december 2023 kwamen de resultaten beschikbaar van Pisa 2022 Rapport Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht Een internationaal vergelijkend onderzoek onder 15-jarigen (OECD’Program for International Student Assessment) Algemeen Voor zowel Wiskunde als Natuurwetenschappen is er een dalende trend. Op basis van de PISA-data kan onvoldoende worden vastgesteld of en in hoeverre de pandemie en…
Impact – project onderwijs over duurzaamheid en klimaatverandering
| VO | IMP>ACT : Impact assessment for action competence Project – 01.01.2024 to 31.12.2027 impactforaction.eu IMP>ACT aims to better understand and provide recommendations on how to measure what learners actually learn in sustainability and climate change education (SCCE). Central to achieving this goal is the development and validation of the IMP>ACT assessment framework for users in…
Onderwijskennis – digitale geletterdheid – mediawijsheid
| PO | VO | MBO | Digitale geletterdheid – mediawijsheid Hogeschool Utrecht – Elwin Savelsbergh, Geertje Damstra, Milena Spaan, e.a. Onderwijskennis.nl, een initiatief van NRO, probeert een link te maken tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Op 10 november 2023 werd de pagina Digitale geletterdheid – mediawijsheid gepubliceerd: “Leerlingen groeien op in een wereld die permanent online is. Ze hebben toegang…
Vereniging van lerarenopleiders Nederland (Velon)
Vereniging van lerarenopleiders. Voor Vlaanderen is dit de VELOV. Velon en ELWIeR/Ecent In 2024 is nadere afstemming en samenwerking gezocht tussen de besturen van VELON/VELOV en ELWIeR/Ecent, en er zijn enkele speerpunten afgesproken. ELWIeR/Ecent als special interest group binnen Velon/Velov Dit wordt verder uitgewerkt, en er wordt op beide websites een vorm voor gevonden Conferenties…
Leerpunt
leerpunt.be Vlaanderen Leerpunt ontwikkelt en ontsluit wetenschappelijk onderzoek lerarenteams, om zo de klaspraktijk te versterken.
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie 10 januari 2024 Inschrijven Hoe begeleid je scholen tot een gedragen visie op Wetenschap & Technologie (W&T)? Een visie vormt de basis voor het geven van onderwijs in W&T. Gezamenlijk tot een gedeelde visie komen, zorgt ervoor dat een team goed onderwijs geeft vanuit een gezamenlijk kader. Deze masterclass is…
Doorlopende support vanuit ELWIeR en Ecent voor alle betrokken lerarenopleiders e.a. in 2024
Een bericht vanuit de stuurgroep Ecent/ELWIeR. Dit bericht is in zekere zin ‘complementair’ t.o.v. het bericht ‘Geen conferentie ELWIeR/Ecent 2024‘. Bericht vanuit de stuurgroep ELWIeR/Ecent Oktober 2023 Beste mensen, ELWIeR en Ecent hebben zich de afgelopen jaren ‘genesteld’ als een landelijk expertisenetwerk w.b. de lerarenopleidingen wiskunde en science. Als stuurgroep Ecent/ELWIeR werken we, samen met…
Geen conferentie ELWIeR/Ecent 2024
Een bericht vanuit de stuurgroep Ecent/ELWIeR. Dit bericht is in zekere zin ‘complementair’ t.o.v. het bericht Doorlopende support vanuit ELWIeR en Ecent voor alle betrokken lerarenopleiders e.a. in 2024. Bericht vanuit de stuurgroep ELWIeR/Ecent Oktober 2023 Beste mensen, We geven even een toelichting op het niet doorgaan van de ELWIeR/Ecent conferentie. Het is behoorlijk ’turbulent’…
Dissertatie Rayendra Bachtiar – Animated reasoning
Rayendra Bachtiar Animated reasoning Supporting Students’ Mechanistic Reasoning in Physics by Constructing Stop-Motion Animations Universiteit Utrecht maandag 6 november 2023 van 14:15 tot 15:15 meer info Abstract Mechanistic reasoning (MR), which is a form of causal reasoning, is an essential aspect of science education. To support students in developing MR, students in this series of…
Vacature – Clustermanager bèta CvTE
Functieomschrijving: De clustermanager exacte vakken havo/vwo binnen de afdeling Voortgezet onderwijs van het CvTE: stuurt meerdere vaststellingscommissies centrale examens exacte vakken havo/vwo aan; voert de regie over de ontwikkeling van (nieuwe) examens en de implementatie van vernieuwingen binnen het eigen cluster van vakken; voert de regie over de examencyclus binnen het eigen cluster; draagt bij…
Velon congres 2024
De congresorganisatie nodigt je van harte uit om een bijdrage te leveren aan het Velon Congres 2024. Tot en met woensdag 1 november 2023 is het mogelijk om een bijdrage in te dienen. veloncongres.nl/abstracts-2024
CheckYourFuture
CheckYourFuture.nl is een verzamelplatform om leerlingen en studenten te helpen bij het opdoen van inspiratie voor hun studiekeuze en loopbaanoriëntatie. 2024 (pilotjaar), met steun van het outreachfonds (betadecanen). Algemeen Een goede studiekeuze komt voort uit een moment van inspiratie en nieuwsgierigheid. Leerlingen hebben daar veel concrete voorbeelden en rolmodellen voor nodig. In plaats van te…
Platform Samen Opleiden
platformsamenopleiden.nl Binnen het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren bundelen schoolbesturen, scholen en lerarenopleidingen hun krachten om samen een duurzame inrichting van opleiding én professionalisering voor leraren te realiseren. Het Platform zet zich in voor versterking van de samenwerking tussen besturen, scholen en lerarenopleidingen in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs rond dit thema. platformsamenopleiden@poraad.nl platformsamenopleiden@vo-raad.nl
U4E
United4Education (U4E) is een collectief van betrokken onderwijsmensen, leraren, ouders, schoolleiders, onderzoekers, bestuurders en boven alles, de jongeren zelf. Samen doen we een oproep aan (nieuwe) politici om na de verkiezingen even geen (onderwijs)beleid te maken, maar juist op werkbezoek te gaan en de onderwijsmensen in heel Nederland te raadplegen om samen tot oplossingen te…
Lesmateriaal duurzaamheid
Lesmateriaal ontwikkeld in het kader van het project Duurzaamheidsvraagstukken in het bètaonderwijs. Zie ook het proefschrift (2023: Michiel van Michiel van Harskamp: Ask, find out and act). De zes lesmodules zijn ontwikkeld tijdens de Lesson Study cycli van Burgerschapsvorming rond duurzaamheidsvraagstukken in het bètaonderwijs. De modules zijn bruikbaar in de onderbouw van het VO. Mogelijk…
Inge Molenaar – oratie Mens-AI samenwerking in het onderwijs: De hybride toekomst
Inge Molenaar is per 1 augustus 2023 benoemd tot hoogleraar Onderwijs en Artificiële Intelligentie aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Radboud Universiteit. Inaugurele rede – Mens-AI samenwerking in het onderwijs: De hybride toekomst Wil je de oratie bijwonen? Je bent van harte welkom op 26 september 2024 in Concertgebouw De Vereeniging in Nijmegen…
Mathematics and data education
A new approach to mathematical and data education. London: The Royal Society. De noodzaak van verandering – een nieuwe benadering van wiskunde- en gegevensonderwijs De Royal Society beschrijft in dit rapport (2024) enkele belangrijke tendensen in de ‘functie’ (en inhoud) van het wiskunde-onderwijs onder invloed van ontwikkelingen als: rol van data; rol van technologie. Abstract…
Npuls
| PO | VO | MBO | Npuls beweegt het onderwijs op de hartslag van innovatie Project met groeifondsgeld Surf, Ver. Hogescholen, MBO-Raad, NRO, Universiteiten van NL. npuls.nl Het onderwijs in Nederland is van wereldklasse. Als vervolgonderwijs hebben we de ambitie om deze voorsprong te behouden én te vergroten. Want: onderwijs is het motorblok van de samenleving. In tijden van snelle…
Duurzaamheidseducatie in actie
Kinderen en jongeren krijgen het meest te maken met de grote gevolgen van klimaatverandering. Daarom organiseren Extinction Rebellion Onderwijs, Fridays For Future, Teachers for Climate en Scientist Rebellion op vrijdag 15 september 2023 een schoolstaking voor het klimaat. klimaatstaking.org Onderwijs en actie, gaat dat samen? Nieuwe dilemma’s in een tijdgewricht waarin het duidelijk is dat…
Proefschrift Michiel van Harskamp – Ask, find out and act
Michiel van Harskamp Utrecht: Utrecht University Ask, find out, and act. Fostering environmental citizenship through science education Publication Number FI Scientific Library 118 Download Verwijzingen Ariza, M. R., Christodoulou, A., Van Harskamp, M., Knippels, M. C. P. J., Kyza, E. A., Levinson, R. and Agesilaou, A. (2021). Socio‐scientific inquiry‐based learning as a means toward environmental…
First Lego League
firstlegoleague.nl Met de FIRST LEGO League Challenge worden kinderen uitgedaagd om te denken als wetenschappers en technici. Met behulp van LEGO ontwikkelen ze nieuwe technologische vaardigheden. Tijdens ieder seizoen werken de teams aan een innovatieproject binnen het jaarlijkse thema. Daarnaast bouwen en programmeren ze hun eigen robot om hier vervolgens missies mee uit te voeren…
World Cleanup Day in Nederland
World Cleanup Day ivn.nl/aanbod/worldcleanupday Jaarlijkse opruimdag. 2023 16 september 2023: World Cleanup Day! Tijdens deze wereldwijde opruimactie geven we samen met ruim 190 landen de planeet een grote schoonmaakbeurt. Het doel? Het opruimen van zoveel mogelijk zwerfafval! En vooral ook het verkrijgen van waardevolle informatie over het soort afval dat rondzwerft. Dat inzicht is onmisbaar…
European Olympiad of Experimental Science
European Olympiad of Experimental Science eoes.science slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/eoes
Expertisepunt digitale geletterdheid
| PO | VO | MBO | Het Expertisepunt digitale geletterdheid verbindt, inspireert en informeert iedereen die aan de slag wil met digitale geletterdheid in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, gespecialiseerd onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. expertisepuntdigitalegeletterdheid.nl Het Expertisepunt digitale geletterdheid is in 2023 opgericht op verzoek van OCW. Kennisnet en SLO zijn samen verantwoordelijk voor de uitvoering. Dit expertisepunt ondersteunt…
TinkerCad – software voor maakonderwijs
Software voor maakonderwijs (3D ontwerp, SimLab, Blokken) tinkercad.com/ Werkgroep 2023 In 2023 werd tijdens de ICSE Summerschool te Utrecht een werkgroep verzorgd door Rahel Brugger (PH Freiburg, Duitsland) waarin 5 groepjes (van 3 personen elk) aan het werk gingen met de opdracht om een object naar de 3d-printer te sturen met drie verschillende betekenisvolle aanzichten….
Surf Sharekit
Surf Sharekit surfsharekit.nl Onderzoekspublicaties, afstudeerproducten en open leermaterialen sla je op in SURFsharekit om ze vervolgens via verschillende platformen digitaal toegankelijk te maken
Woudschoten Chemie Conferentie 2023
De Woudschoten Chemie Conferentie is de conferentie voor docenten in het scheikundeonderwijs voor havo- en vwo-leerlingen in Nederland. We hopen u op 2, 3 en 4 november 2023 te mogen verwelkomen bij de 33e editie van de Woudschoten Chemie Conferentie. Het thema van de Woudschoten Chemie Conferentie is dit jaar ‘Expeditie chemie’. Want alles begint…
Inscience International Science Film Festival
insciencefestival.nl De negende editie van InScience, International Science Film Festival Nijmegen, vindt plaats in het voorjaar van 2024. InScience is een van de grootste Europese festivals voor de wetenschapsfilm. Vier dagen lang worden de meest prikkelende wetenschapsfilms vertoond van de afgelopen tijd. Tijdens het festival ontmoeten internationale topwetenschappers, filmmakers en publiek elkaar om de nieuwste…
Bard
Het taalmodel Bard (van Google) is een chatbot voor conversatie met kunstmatige intelligentie op basis van LaMDA. Op 13 juli 2023 werd BARD ook beschikbaar gesteld in de Europese Unie. bard.google.com Voorbeeld van Artificiële intelligentie