

Resultaten Pisa 2022
Op 5 december 2023 kwamen de resultaten beschikbaar van Pisa 2022 Rapport Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht Algemeen Voor zowel Wiskunde als Natuurwetenschappen is er een dalende trend. Op basis van de PISA-data kan onvoldoende worden vastgesteld of en in hoeverre de pandemie en de daarbij behorende scholensluitingen de dalingen in de prestaties in PISA-2022 hebben…


Impact
| VO | IMP>ACT : Impact assessment for action competence Project – 01.01.2024 to 31.12.2027 IMP>ACT aims to better understand and provide recommendations on how to measure what learners actually learn in sustainability and climate change education (SCCE). Central to achieving this goal is the development and validation of the IMP>ACT assessment framework for users in policy…



Onderwijskennis – digitale geletterdheid – mediawijsheid
| PO | VO | MBO | Digitale geletterdheid – mediawijsheid Hogeschool Utrecht – Elwin Savelsbergh, Geertje Damstra, Milena Spaan, e.a. Onderwijskennis.nl, een initiatief van NRO, probeert een link te maken tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Op 10 november 2023 werd de pagina Digitale geletterdheid – mediawijsheid gepubliceerd: “Leerlingen groeien op in een wereld die permanent online is. Ze hebben toegang…



Vereniging van lerarenopleiders Nederland (Velon)
Vereniging van lerarenopleiders Conferenties Velon congres 2024 VELON – Congres 2023



Leerpunt
leerpunt.be Vlaanderen Leerpunt ontwikkelt en ontsluit wetenschappelijk onderzoek lerarenteams, om zo de klaspraktijk te versterken.


Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie 10 januari 2024 Inschrijven Hoe begeleid je scholen tot een gedragen visie op Wetenschap & Technologie (W&T)? Een visie vormt de basis voor het geven van onderwijs in W&T. Gezamenlijk tot een gedeelde visie komen, zorgt ervoor dat een team goed onderwijs geeft vanuit een gezamenlijk kader. Deze masterclass is…



Doorlopende support vanuit ELWIeR en Ecent voor alle betrokken lerarenopleiders e.a. in 2024
Een bericht vanuit de stuurgroep Ecent/ELWIeR. Dit bericht is in zekere zin ‘complementair’ t.o.v. het bericht ‘Geen conferentie ELWIeR/Ecent 2024‘. Bericht vanuit de stuurgroep ELWIeR/Ecent Oktober 2023 Beste mensen, ELWIeR en Ecent hebben zich de afgelopen jaren ‘genesteld’ als een landelijk expertisenetwerk w.b. de lerarenopleidingen wiskunde en science. Als stuurgroep Ecent/ELWIeR werken we, samen met…



Geen conferentie ELWIeR/Ecent 2024
Een bericht vanuit de stuurgroep Ecent/ELWIeR. Dit bericht is in zekere zin ‘complementair’ t.o.v. het bericht Doorlopende support vanuit ELWIeR en Ecent voor alle betrokken lerarenopleiders e.a. in 2024. Bericht vanuit de stuurgroep ELWIeR/Ecent Oktober 2023 Beste mensen, We geven even een toelichting op het niet doorgaan van de ELWIeR/Ecent conferentie. Het is behoorlijk ’turbulent’…


Dissertatie Rayendra Bachtiar – Animated reasoning
Rayendra Bachtiar Animated reasoning Supporting Students’ Mechanistic Reasoning in Physics by Constructing Stop-Motion Animations Universiteit Utrecht maandag 6 november 2023 van 14:15 tot 15:15 meer info Abstract Mechanistic reasoning (MR), which is a form of causal reasoning, is an essential aspect of science education. To support students in developing MR, students in this series of…



Vacature – Clustermanager bèta CvTE
Functieomschrijving: De clustermanager exacte vakken havo/vwo binnen de afdeling Voortgezet onderwijs van het CvTE: stuurt meerdere vaststellingscommissies centrale examens exacte vakken havo/vwo aan; voert de regie over de ontwikkeling van (nieuwe) examens en de implementatie van vernieuwingen binnen het eigen cluster van vakken; voert de regie over de examencyclus binnen het eigen cluster; draagt bij…



Velon congres 2024
De congresorganisatie nodigt je van harte uit om een bijdrage te leveren aan het Velon Congres 2024. Tot en met woensdag 1 november 2023 is het mogelijk om een bijdrage in te dienen. veloncongres.nl/abstracts-2024



CheckYourFuture
CheckYourFuture is een project om een nationaal verzamelplatform op te zetten voor het opdoen van inspiratie in het loopbaan-oriëntatieproces, met een initiële focus op bètatechniek. 2024 (pilotjaar) met steun van het outreachfonds (betadecanen). De inspiratie voor bèta-techniek wordt gegeven door middel van video’s en interviews waarin diverse personen vertellen over hun werk en een duidelijk…



Platform Samen Opleiden
platformsamenopleiden.nl Binnen het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren bundelen schoolbesturen, scholen en lerarenopleidingen hun krachten om samen een duurzame inrichting van opleiding én professionalisering voor leraren te realiseren. Het Platform zet zich in voor versterking van de samenwerking tussen besturen, scholen en lerarenopleidingen in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs rond dit thema. platformsamenopleiden@poraad.nl platformsamenopleiden@vo-raad.nl


Lesmateriaal duurzaamheid
Lesmateriaal ontwikkeld in het kader van het project Duurzaamheidsvraagstukken in het bètaonderwijs. Zie ook het proefschrift (2023: Michiel van Michiel van Harskamp: Ask, find out and act). De zes lesmodules zijn ontwikkeld tijdens de Lesson Study cycli van Burgerschapsvorming rond duurzaamheidsvraagstukken in het bètaonderwijs. De modules zijn bruikbaar in de onderbouw van het VO. Mogelijk…



Inge Molenaar benoemd tot hoogleraar onderwijs en artificiële intelligentie
Inge Molenaar is per 1 augustus 2023 benoemd tot hoogleraar Onderwijs en Artificiële Intelligentie aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Radboud Universiteit. ‘Ik onderzoek de toepassing van AI om het leren van leerlingen en het onderwijzen van leraren te optimaliseren’, zegt Molenaar. ‘Het startpunt is de pedagogische-didactische kennis over goed onderwijs en de…



Mathematics and data education
De Royal Society beschrijft in dit rapport (2023) enkele belangrijke tendensen in de ‘functie’ (en inhoud) van het wiskunde onderwijs onder invloed van ontwikkelingen als: rol van data; rol van technologie. Zie hieronder enkele kern-boodschappen uit dit rapport. Key messages Mathematical and data sciences are everywhere, and their influence is growing. Our education system must adapt. The…


Duurzaamheidseducatie in actie
Kinderen en jongeren krijgen het meest te maken met de grote gevolgen van klimaatverandering. Daarom organiseren Extinction Rebellion Onderwijs, Fridays For Future, Teachers for Climate en Scientist Rebellion op vrijdag 15 september 2023 een schoolstaking voor het klimaat. klimaatstaking.org Onderwijs en actie, gaat dat samen? Nieuwe dilemma’s in een tijdgewricht waarin het duidelijk is dat…


Proefschrift Michiel van Harskamp – Ask, find out and act
Michiel van Harskamp Utrecht: Utrecht University Ask, find out, and act. Fostering environmental citizenship through science education Publication Number FI Scientific Library 118 Download Verwijzingen Ariza, M. R., Christodoulou, A., Van Harskamp, M., Knippels, M. C. P. J., Kyza, E. A., Levinson, R. and Agesilaou, A. (2021). Socio‐scientific inquiry‐based learning as a means toward environmental…



First Lego League
firstlegoleague.nl Met de FIRST LEGO League Challenge worden kinderen uitgedaagd om te denken als wetenschappers en technici. Met behulp van LEGO ontwikkelen ze nieuwe technologische vaardigheden. Tijdens ieder seizoen werken de teams aan een innovatieproject binnen het jaarlijkse thema. Daarnaast bouwen en programmeren ze hun eigen robot om hier vervolgens missies mee uit te voeren…


World Cleanup Day in Nederland
World Cleanup Day ivn.nl/aanbod/worldcleanupday Jaarlijkse opruimdag. 2023 16 september 2023: World Cleanup Day! Tijdens deze wereldwijde opruimactie geven we samen met ruim 190 landen de planeet een grote schoonmaakbeurt. Het doel? Het opruimen van zoveel mogelijk zwerfafval! En vooral ook het verkrijgen van waardevolle informatie over het soort afval dat rondzwerft. Dat inzicht is onmisbaar…


European Olympiad of Experimental Science
European Olympiad of Experimental Science eoes.science slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/eoes


Expertisepunt digitale geletterdheid
Op 24 juli kreeg SLO van het ministerie van OCW het nieuws dat SLO, in een consortium samen met Kennisnet, een Expertisepunt digitale geletterdheid kunnen gaan inrichten en opzetten. Bron (augustus 2023)



TinkerCad – software voor maakonderwijs
Software voor maakonderwijs (3D ontwerp, SimLab, Blokken) tinkercad.com/ Werkgroep 2023 In 2023 werd tijdens de ICSE Summerschool te Utrecht een werkgroep verzorgd door Rahel Brugger (PH Freiburg, Duitsland) waarin 5 groepjes (van 3 personen elk) aan het werk gingen met de opdracht om een object naar de 3d-printer te sturen met drie verschillende betekenisvolle aanzichten….



Surf Sharekit
Surf Sharekit surfsharekit.nl Onderzoekspublicaties, afstudeerproducten en open leermaterialen sla je op in SURFsharekit om ze vervolgens via verschillende platformen digitaal toegankelijk te maken


Woudschoten Chemie Conferentie 2023
De Woudschoten Chemie Conferentie is de conferentie voor docenten in het scheikundeonderwijs voor havo- en vwo-leerlingen in Nederland. We hopen u op 2, 3 en 4 november 2023 te mogen verwelkomen bij de 33e editie van de Woudschoten Chemie Conferentie. Het thema van de Woudschoten Chemie Conferentie is dit jaar ‘Expeditie chemie’. Want alles begint…


Inscience International Science Film Festival
insciencefestival.nl De negende editie van InScience, International Science Film Festival Nijmegen, vindt plaats in het voorjaar van 2024. InScience is een van de grootste Europese festivals voor de wetenschapsfilm. Vier dagen lang worden de meest prikkelende wetenschapsfilms vertoond van de afgelopen tijd. Tijdens het festival ontmoeten internationale topwetenschappers, filmmakers en publiek elkaar om de nieuwste…



Bard
Het taalmodel Bard (van Google) is een chatbot voor conversatie met kunstmatige intelligentie op basis van LaMDA. Op 13 juli 2023 werd BARD ook beschikbaar gesteld in de Europese Unie. bard.google.com Voorbeeld van Artificiële intelligentie



Artificiële intelligentie
artificiële of kunstmatige intelligentie de wetenschap die zich bezighoudt met het creëren van een artefact dat een vorm van intelligentie vertoont Verwijzingen De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs Nationaal onderwijslab kunstmatige intelligentie KWG wintersymposium – Kunstmatige intelligentie ‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’ Bard chatbot (Google)


Interview met Emma Versteegh
Interview Emma Versteegh Datum 11-7-2023 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes en uitdagingen. Vier interviewvragen (3 minuten) Hoe kwam je tot de beslissing het onderwijs in te gaan? Zijn er meer leraren in je familie? En…


ASML Junior Academy
ASML en Mad Science starten een nieuw techniekonderwijsprogramma: ASML Junior Academy. 2022-2025 ASML en Mad Science slaan de handen ineen om STEM onderwijs (Science, Technology, Engineering and Math) toegankelijk te maken voor alle basisscholen in Brainport (regio Eindhoven/Veldhoven en omstreken). Lees meer


Interview met Jan Jaap Wietsma – interview-van-de-maand
Interview Jan Jaap Wietsma Datum 3-7-2023 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes en uitdagingen. Jan Jaap Wietsma is anno 2023 voorzitter van de NVON. Drie interviewvragen (3 minuten) Waar komt jouw voorliefde voor onderwijs en het…



Landelijk Expertisecentrum PO-VO
Landelijk Expertisecentrum PO-VO Met het oog op de leeftijdsspecialisaties binnen de lerarenopleidingen is in 2023 het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) opgericht voor kinderen in de leeftijd van acht tot veertien jaar. Dit in navolging van de oprichting van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) in 2021 voor kinderen in de leeftijd van twee tot acht…



Research Center for Curriculum Studies
Research Center for Curriculum Studies (samenwerking UvA/SLO) RCCS Uit de Startnotitie van het RCCS: “De UvA en SLO starten samen het RCCS in 2023. UvA en SLO beschikken ieder over een eigen expertise en focus. De intentie is om te komen tot een gemeenschappelijke onderzoeksagenda voor het RCCS, die meerwaarde biedt ten opzichte van ieders…



Arthur Bakker benoemd tot hoogleraar Didactiek en Curriculum in het bèta-domein
Arthur Bakker is benoemd tot hoogleraar op de leerstoel Didactiek en Curriculum in het Bètadomein aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. In het kader van deze leerstoel wordt ook het Research Center for Curriculum Studies (RCCS) gelanceerd waar Bakker als kersverse hoogleraar leiding aan gaat geven. In dit nieuwe…



Nationale aanpak professionalisering van leraren
Groeifonds project Dit voorstel heeft een positief advies gekregen (ronde 3, juni 2023) Het voorstel Nationale Aanpak Professionalisering (NAPL) van Leraren gaat over de doorlopende ontwikkeling van leraren. Het is het streven om via co-creatie in onderwijsregio’s professionaliseringsaanbod te gaan creëren dat voldoet aan de wensen van leraren en scholen en past bij te ontwikkelen…


Investeren in het talent van de toekomst
Plan in voorbereiding (najaar 2023), o.l.v. het Ministerie van Economische Zaken (ongeveer 170 betrokken organisaties) De welvaart en het verdienvermogen van Nederland zijn sterk afhankelijk van de beschikbaarheid van voldoende technisch-geschoold personeel en de mate waarin personeel in álle sectoren weet om te gaan met nieuwe technologische en digitale ontwikkelingen. De belangstelling onder jongeren voor…



Actualisatie kerndoelen – landelijk congres
Landelijke Congres Actualisatie Kerndoelen Van een landelijk curriculum naar een sterk schoolcurriculum: kijk en denk mee over de conceptkerndoelen po, vo en (v)so dinsdag 10 oktober 2023 Meer info en inschrijven Voor wie: Leraren, IB’ers, coördinatoren, schoolleiders, bestuurders, stafmedewerkers po/vo/(v)so, onderwijsorganisaties, lerarenopleiders, toetsmakers, leermiddelenmakers, onderwijsadviseurs, experts, geïnteresseerden



Begeleiding startende leraren – nieuwe impuls nodig?
De opleidingen en scholen staan voor een belangrijk vraagstuk gezien het lerarentekort. Er is anno 2023 een nieuwe impuls nodig om de begeleiding van startende leraren te verbeteren. In de periode 2014-2019 is veel werk uitgevoerd in de diverse regio’s onder de noemer ‘begeleiding startende leraar’. Daar zijn nuttige instrumenten uit voortgekomen (zie begeleidingstartendeleraren.nl) die…



Vo Ho Netwerken Conferentie 2023
Landelijke conferentie VO-HO netwerken Datum: 23 november 2023 Tijd: van 12:30 uur tot 17:30 uur Plaats: Nu Gebouw – VU Amsterdam Elkaar ontmoeten, kennis delen en elkaar inspireren rondom het thema Leren & Innoveren Inschrijving via vo-ho-netwerken. De vaksteunpunten vormen de basis van de regionale VO-HO netwerken. Zowel in de regionale als de landelijke vaksteunpunten…


Vacature – kerndoelenteam Mens & Natuur
SLO zoekt leraren en vakexperts die mee werken aan de actualisatie van de kerndoelen van verschillende leergebieden. Wat moeten leerlingen in het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs kennen, kunnen en ervaren? Voor het kerndoelenteam Mens & Natuur wordt gezocht naar: 2 docenten havo/vwo natuur-/scheikunde/techniek 3 vakexperts hbo/wo…


Bèta & Technologie Festival 2023 (NVON) festival
Bèta & Technologie Festival 2023 woensdag 4 oktober 2023 – Bouw & Infrapark Harderwijk NVON festival



Als je iets bij wiskunde benoemt, dan ook bij natuurwetenschappen, en v.v.
Een korte overdenking bij de lopende vakvernieuwingen van wiskunde en natuurwetenschappen. In de vakvernieuwingscommissies ‘natuurwetenschappelijke vakken’ en ‘wiskunde en rekenen’ worden stappen richting nieuwe examenprogramma’s gezet. Hoeveel vakvaardigheid heb je nodig (en wat is dat precies)? Wordt er voldoende over het muurtje gekeken (science, wiskunde)? Uit de werkopdracht SLO (2021): “de concept-examenprogramma’s bieden de basis…



Jupyter – een platform voor computational thinking?
Vereniging i&i organiseert op maandag 26 juni en 3 juli van 15:30 tot 17:30 uur een tweetal online bijeenkomsten over Jupyter Book en Jupyter Notebook. i&i gaat dit Jupyter platform (online werken aan ‘computational thinking’) ook gebruiken voor de open leermaterialen van keuzethemas.nl. Keuzethemas.nl is de invulling van de informatica-keuzedomeinen. ieni.org/jupyter-book-en-jupyter-notebook



12 gratis online workshops over STEM onderwijs
in samenwerking met elwier/ecent en vo-ho-netwerken Flyer downloaden Wil jij met Europese collega’s (Lerarenopleiders bèta, en ook a.s. en zittende leraren) samenwerken en bij elkaar in de keuken kijken? Vooral gericht op het onderwijs m.b.t. leeftijd 8-17 jaar In vier ‘clusters’ van onderwerpen. Het werkt het beste om 1 ‘cluster’ van drie bijeenkomsten compleet…



Dag van de lerarenopleider
Dag van de Lerarenopleider 2023 www.dagvandelerarenopleider.nl Op vrijdag 3 november 2023 vindt de Dag van de Lerarenopleider plaats. Op verschillende manieren wordt die dag aandacht besteed aan het vak van lerarenopleider. Ook worden lerarenopleiders door directies, collega’s en studenten in het zonnetje gezet. Doelstellingen Dag van de Lerarenopleider De Dag van de Lerarenopleider is een…



Memo basisvaardigheden van de inspectie – aanbevelingen die ook nuttig zijn in de opleiding
Juni 2023 publiceerde de Inspectie van het Onderwijs een memo met enkele aanbevelingen wat betreft basisvaardigheden. De aanbevelingen zijn gedaan betreffende het verbeteren van de resultaten op basisvaardigheden op basis van de Staat van het Onderwijs, peilingsonderzoeken en overig stelselonderzoek in de periode 2018-2023. We nemen uit deze memo enkele aanbevelingen over. Aanbevelingen op het…


Donella Mallows Project
donellameadows.org The mission of the Donella Meadows Project is to preserve Donella (Dana) H. Meadows’s legacy as an inspiring leader, scholar, writer, and teacher; to manage the intellectual property rights related to Dana’s published work; to provide and maintain a comprehensive and easily accessible archive of her work online, including articles, columns, and letters; to…


Greenteens
GREENTEENS: het begrijpen en stimuleren van milieuvriendelijk gedrag van adolescenten Greenteens project GREENTEENS is een transnationaal, longitudinaal-experimenteel onderzoeksproject dat inzicht wil krijgen in wat milieuvriendelijk gedrag in de adolescentie belemmert en faciliteert. Het project ging van start in september 2020 en loopt door tot augustus 2025.



Sociale media – een vijand en een vriend
Een bericht naar aanleiding van het verschijnen van het rapport van het Amerikaanse ‘A Surgeon General’s Advisory’, een adviesorgaan in de USA die de vinger aan de pols houdt wat betreft gezondheid. Social media and youth mental health (PDF). We nemen wat aanbevelingen over. A Surgeon General’s Advisory is a public statement that calls the…


Vacature – PhD technologies for AI in education
Join our research effort with a four-year PhD position on AI in Education in the context of the Dutch National Lab on AI in Education (NOLAI).


Waarom zou ik wetenschap vertrouwen? Erik van Sebille legt uit
Stand up for the ocean. Inaugurele rede Erik van Sebille 16 mei 2023, Universiteit Utrecht, met aandacht voor onze planeet (oceanografie en de dreiging van veel plastic), maar ook voor ‘public engagement’ (hoe leg je uit wat de wetenschap kan bijdragen?). Verwijzingen StandUpForTheOcean_VanSebille_InauguralLecture Interessante relaties met beta-burgerschap


Vacature – Naturalis zoekt Hoofd educatie
Naturalis Biodiversity Center is hét kennisinstituut op het gebied van biodiversiteit in Nederland. Men zoekt een Hoofd Educatie



NRO congres – Wegwijs met onderwijs en onderzoek
8 november 2023 nro-congres.nl Thema’s van deze conferentie Het programma is opgebouwd rondom actuele en belangrijke thema’s in het onderwijs. Volg je de hele dag één thema, of neem je halverwege de dag een afslag naar een ander traject? Het kan allemaal, je stippelt zelf je route uit. Gelijke kansen Er zijn grote verschillen tussen…



Symposium Een bonte verzameling
Een bonte verzameling Symposium 29 van de werkgroep Geschiedenis Lees meer en inschrijven De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier inspirerende sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 23 september is het zover. Een Bonte verzameling, het 29e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in Vergadercentrum Domstad in Utrecht….



Masterplan basisvaardigheden – voorjaar 2023
Masterplan basisvaardigheden voor het funderend onderwijs: doelen en voortgang Brief OCW 16-5-2023 Masterplan Veel ambities (soms misschien iets te veel ‘no child left behind’…) Het gaat om vier deelgebieden: taal, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden. Pijlers masterplan Duidelijke opdracht aan het funderend onderwijs Basisblik, door monitoring en onderzoek Extra tijd en ruimte voor kwalitatief goede…


Stem22 kijkt richting seizoen 2023-2024
Op vrijdagochtend 12 mei 2023 hebben de partners in het STEM22-netwerk met elkaar gesproken over de bijdragen die het samenwerkingsverband aan het bètaonderwijs kan leveren. De partners van het STEM22-netwerk willen leerlingen aan complexe, realistische vragen leren werken waarbij ze tegelijk oefenen met begrippen en vaardigheden uit de bètavakken. En het netwerk wil leraren helpen…



Science fair – de manier om een schoolproject af te ronden
De science fair (markt) kan helpen meer betekenis te geven aan het leren/inbedden van bèta-vaardigheden, en het betrekken van ‘derden’ (ouders, bedrijven, gemeente, etc.) Context Tijdens de Conferentie ‘Educating the Educators’ 2023, Naturalis Leiden werd een MOST (project Meaningful Open Science Education Connects Schools To Communities) Fair georganiseerd, met voorbeelden van ‘School Community Projects’ uit…



Conferentie Citizenship Education, Brussel
The 8th annual conference on Citizenship Education will be held in Brussels on 8 and 9 June. Keynote op donderdag 8 juni Keynote speech by Prof. Dr. Ellen Claes – Thursday 17:00-18:00 Prof. Dr. Ellen Claes is a member of the center for political sciences at KU Leuven and is specialized in citizenship education and…



ELWIeR-Ecent Conferentie 12 mei 2023, een verslag
ELWIeR/Ecent Conferentie Op 12 mei 2023 kwamen 40 opleiders (pabo, 2e en 1e graads) bij elkaar in Leiden, Naturalis, rond het thema ‘vakvernieuwingen en de rol van de bèta-lerarenopleider’. Zie verslag


Conferentie ‘Educating the Educators’ 2023 – een verslag
Naturalis Museum, Leiden, 11 en 12 mei 2023 icse.eu/educating-the-educators International Conference on approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education Theme: ‘STEM & Open Schooling for Sustainability Education’ Zie ook het verslag op ICSE website. enkele foto’s Verslag Op 11 en 12 mei 2023 kwamen ongeveer 200 mensen bij elkaar in Leiden: docenten,…


Kerndoelen mens en natuur
actualisatiekerndoelen.nl/mensnatuur/team Actualisatie kerndoelen Voor de actualisatie van de kerndoelen mens en natuur is een team samengesteld. Dit team bestaat uit een procesregisseur, leraren, vakinhoudelijke experts en curriculumexperts: De procesregisseur begeleidt het team en het proces om te komen tot conceptkerndoelen. Het is belangrijk dat verschillende belangen en perspectieven worden gehoord en worden meegenomen in deze…



Werkplan samen voor het beste onderwijs
Anno 2023 staat (de kwaliteit van) het onderwijs onder druk, en de overheid (OCW) zoekt naar een antwoord vanuit het collectief van overheidsmaatregelen en de werkvloer. Men schreef 13 december 2022 een brief over een en ander, met daaraan gehecht een Werkplan ‘samen voor het beste onderwijs’. Zie ook de OCW oplegger lerarentekort (12-12-2022). Er…



Expertisepunt burgerschap
expertisepuntburgerschap.nl/ Expertisepunt Burgerschap is een samenwerking tussen Stichting School & Veiligheid, het Kennispunt MBO Burgerschap, SLO en ProDemos – huis voor democratie en rechtsstaat. Het expertisepunt is een vervolg van de projecten ‘Burgerschap op de Basisschool’ van School & Veiligheid in samenwerking met de PO-Raad en het project ‘Versterking burgerschap vo’ van de VO-raad en…


WND-Conferentie 2024
De 58e WND-conferentie zal worden gehouden op 13 en 14 december 2024. save the date WND conferentie


WND-Conferentie 2023
De 57e WND-conferentie zal worden gehouden op 15 en 16 december 2023. save the date WND conferentie


Vacature duurzaamheidseducatie TU-Eindhoven
Hoe kunnen docenten en hun leerlingen aan de slag met duurzaamheidsprojecten gekoppeld aan echte vragen uit de omgeving van de school? Ben jij gemotiveerd om als promovendus uit te zoeken hoe dat kan? Lees meer



Hoe leer je leerlingen onderzoeken? Eureka!
Wientjes, H. and Veenhoven, J. (2022). Eureka! Didactiek voor het leren onderzoeken in vwo én havo. Utrecht: Onderwijsadvies & Training, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht. uu.nl/eureka Dit boek geeft docenten handvatten om binnen het eigen vak leerlingen de beginselen van ‘onderzoek doen’ bij te brengen. Versie 2022 In 2023 verscheen een compleet herziene editie van…


Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie 14 juni 2023 Inschrijven Hoe begeleid je scholen tot een gedragen visie op Wetenschap & Technologie (W&T)? Een visie vormt de basis voor het geven van onderwijs in W&T. Gezamenlijk tot een gedeelde visie komen, zorgt ervoor dat een team goed onderwijs geeft vanuit een gezamenlijk kader. Deze masterclass is…


Alternatieve toelatingstoets pabo
Informatie-avond alternatieve toelatingstoets pabo 17 april @18u Marnix, Utrecht Op maandagavond 17 april komt Arie Vonk ons meer duidelijkheid geven over de alternatieven voor de toelatingstoets Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuur & Techniek. Vonk is projectleider bij 10voordeleraar en houdt zich hiermee bezig. Wat houdt bijvoorbeeld het practicum in? Welke inhouden mag een portfolio bevatten? Hoe…



Platform Samen Opleiden
platformsamenopleiden.nl Binnen het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren bundelen schoolbesturen, scholen en lerarenopleidingen hun krachten om samen een duurzame inrichting van opleiding én professionalisering voor leraren te realiseren. Het Platform zet zich in voor versterking van de samenwerking tussen besturen, scholen en lerarenopleidingen in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs rond dit thema.



Conferentie I&I – Digitale geletterdheid in je eigen les, in je eigen vak
i&i voorjaarsconferentie 13 april 2023. Digitale geletterdheid in je eigen les, in je eigen vak. Deze conferentie is bedoeld voor docenten in het PO en in de onderbouw VO die Digitale geletterdheid op hun school en in hun les willen vormgeven – en zich afvragen hoe ze daarmee hun vak aantrekkelijker kunnen maken. Als vakvereniging…



Toetsen getoetst: kijken naar de CE’s van wiskunde en natuurkunde
Toetsen getoetst Poging tot trendonderzoek door McKinsey (Loek Zonnenberg en Paul Rutten), februari 2023 Rapport bij McKinsey Samenvatting Zonnenberg en Rutten vatten hun bevindingen als volgt samen: Men zegt dus dat de examenresultaten CE (wis, na) over een langere periode een tendens omhoog hebben (hogere cijfers), terwijl Pisa een tendens omlaag laat zien (NL daalt…



Ontwerpruimte
Dit kader ontwerpruimte (2022) is voor curriculum-ontwikkelaars, zodat zij bruikbare kerndoelen maken voor leerlingen en leraren die passen in de beschikbare tijd. Een en ander speelt in 2023, bij de vernieuwingen w.b. kerndoelen, en ook in relatie tot andere curriculum-vernieuwingsvoorstellen (bijv. de discussie over basisvaardigheden). Natuurlijk gaat het om indicaties, voor curriculumontwikkelaars, maar ook voor…



Inner development goals
innerdevelopmentgoals.org probeert een vertaalslag te maken van de grote ‘Sustainable Development Goals’ (SDG, zie o.a. Duurzaamheidseducatie), naar de The Inner Development Goals (IDGs) Van de website: In 2015, the Sustainable Development Goals gave us a comprehensive plan for a sustainable world by 2030. The 17 goals cover a wide range of issues that involve people…


15 jaar nlt in de school. Onderzoek naar de stand van zaken rondom het vak nlt
In 2007 is het keuzevak Natuur, Leven & Technologie geïntroduceerd in de bovenbouw h/v. 15 jaar later is het tijd voor een onderzoekje. Onderzoeksvragen Hoe hebben scholen het NLT onderwijs georganiseerd? Wordt NLT zo gegeven als bedoeld was? Draagt NLT bij aan de instroom in bèta vervolgstudies? Onderzoeksgroep 60 docenten, 15 toa’s en 14 coördinatoren…



Onderzoek dat werkt, samenwerkingsproject regio Utrecht
Onderzoek dat werkt: naar verduurzaming van regionale onderwijswerkplaatsen voor onderwijskwaliteit Project, regio Utrecht, 2023-2026, vve – so – po NRO partners: HU/UU/Marnix, schoolbesturen po, e.a. Werkplaatsen Binnen dit project zal gewerkt worden met zogenaamde ‘werkplaatsen’: basisscholen en hun achterliggende besturen – uit de regio Utrecht – die ruimte hebben/creëren voor praktijkgericht onderzoek op een door…



Science communication – conferentie
Science communication (Wetenschapscommunicatie) is de praktijk van het informeren, opleiden, bewustmaken van wetenschapsgerelateerde onderwerpen en het vergroten van het gevoel van verwondering over wetenschappelijke ontdekkingen en argumenten. PCST – Global network for science communication The PCST Network seeks to promote new ideas, methods, intellectual and practical questions, and perspectives on the communication of science and…



Rekenmachine
Een rekenmachine is een apparaat/app waarmee berekeningen kunnen worden uitgevoerd. In het onderwijs is het belangrijk om tijd te besteden aan het leren werken met ‘de rekenmachine’. Apparaat en/of app Door de sterke opkomst van smartphones (en tablets/computers) zijn apps-waarmee-je-iets-kunt-uitrekenen veel gebruikelijker geworden. Dat levert de discussie in het onderwijs op met welke ‘apparaatjes’ je…



Netwerkdag digitale geletterdheid po – 24-3-2023 Nieuwegein
Netwerkdag voor begeleiders van digitale geletterdheid in het po Curriculumontwikkelingen: beleid, onderzoek en praktijk vr 24 maart 2023 09:30 – 16:00 Nieuwegein Op vrijdag 24 maart organiseert SLO de tweede netwerkdag voor professionals die schoolteams begeleiden bij de implementatie van digitale geletterdheid in het primair onderwijs. Begeleid jij schoolteams op basisscholen bij de implementatie van…


Curriculumontwikkelaar mens & natuur gezocht (vacature)
Curriculumontwikkelaar mens & natuur (biologie en/of natuurkunde) vo (24-32 uur) Ben jij een vakexpert mens & natuur met zicht op het vmbo-curriculum die met een team van experts een bijdrage wil leveren aan het actualiseren van de kerndoelen en examenprogramma’s voor alle leerlingen? Beweeg je soepel van inhoud naar uitvoering en verlies je de…



Conferentie Wetenschap & Technologie PO, Gasfabriek Deventer
Conferentie 7 juni 2023 Gasfabriek, Deventer Je kunt hier het volledige programma bekijken en jezelf aanmelden Wil je dat jouw studenten leren hoe ze Wetenschap & Technologie een nog betere plek kunnen geven op hun school? Attendeer hen dan op de conferentie Leren voor nu en later op 7 juni in de Gasfabriek in Deventer….


Bèta Challenge
betachallenge.nl Bij Bèta Challenge gaan leerlingen via levensechte opdrachten gerelateerd aan technologie aan de slag met oriëntatie op opleidingen en beroepen en de ontwikkeling van hun arbeidsmarktidentiteit. Het Bèta Challenge programma richt zich op de praktisch ingestelde leerling in het huidige mavo (GL/TL) en havo-segment. Van de website: “OCW heeft het Bèta Challenge programma als…


Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie 22 maart en 14 juni 2023 Inschrijven Tijdens deze masterclass krijg je handvatten en materialen aangereikt om aan de slag te gaan met het ‘bouwen’ van een visie op wetenschap & technologie in de onderwijspraktijk. Ook is er in de masterclass gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met collega’s. Deze…



Snel formatief handelen met diagnostische vragen
Project in het kader van impuls open leermiddelen (groeifonds-subsidie) 2023-2024, met ambitie voor vervolg. In dit project wil de NVON in samenwerking met de NVvW, docenten, scholen, lerarenopleidingen en onderzoekers werken aan twee onderdelen: een kennisbank met veelvoorkomende misvattingen en een set van goede diagnostische vragen die per schoolvak en per onderwerp binnen het schoolvak…



Vakinzichtkaart biologie
Hebben jouw leerlingen behoefte aan inzicht in en overzicht van het vak biologie? Dat ontdekken zij met de vakinzichtkaart. Hiermee krijgen leerlingen inzicht in de bij biologie horende vragen, concepten en systemen. De kaart bestaat uit vier draaiende schijven. Met de binnenste drie ringen maak je vragen: Wat is … Wat is er nodig voor…


Winterschool 2023 Wetenschapsknooppunt RU
Winterschool 2023 Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit Meer info De Winterschool is gericht op leraren basisonderwijs, pabo-docenten en pabo-studenten. Ook docenten onderbouw VO zijn welkom om inspiratie op te doen. Op woensdag 25 januari 2023 organiseren we de 14e, geheel vernieuwde Winterschool. We zijn heel blij dat we jullie na twee online edities weer op de campus…



Actualisatie examenprogramma’s en kerndoelen: hoe te ordenen en af te stemmen?
januari 2023 Na curriculum.nu gingen we dingen anders doen, want toen was de afstemming tussen alle betrokkenen niet goed geregeld, frustratie alom. Een wijze les. Dus nu hebben we veel inspraak en afstemming, dat stemt hoopvol. In januari 2023 wordt de eerste adviesronde uitgevoerd, het gaat over de eerste (concept) producten: Karakteristiek van het vak,…



Landen vergelijken
Nederland doet mee met internationaal vergelijkend onderzoek als het gaat om vaardigheden in het gebied van STEM, o.a.: TIMSS Pisa vergelijkend onderzoek PIAAC – periodieke peiling volwasseneneducatie Wat zeggen deze studies nu precies? De studies die verschijnen waarin landen vergeleken worden proberen zo genuanceerd mogelijk te laten zien of er een trend is vast te…



Een inspirerend 2023 gewenst!
Op de valreep richting 2023 nog even een bericht vanuit ELWIeR en Ecent. Afgelopen maanden zien we een bepaalde – een breder wordende – ‘bandbreedte’ in het denken over onderwijs vanuit het Ministerie van Onderwijs. Dat is misschien ook niet zo gek als je twee ministers en hun staf er op loslaat, twee ministers die…



Herijking kennisbases parallel aan actualisatie kerndoelen
De actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s (2022 e.v.) zijn van invloed op de herijking van de kennisbases. Om in de pas te blijven lopen met de actualisatie is de nu beoogde implementatiedatum van de herijkte kennisbases voorzien in het studiejaar 2025-2026. Bericht 10 voor de leraar De Stuurgroep Lerarenopleidingen (Vereniging Hogescholen) heeft in haar…



Nieuwscheckers
Nieuwscheckers.nl is een factcheck-initiatief van de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media van de Universiteit Leiden. Nieuwscheckers controleert het nieuws. Of dat nu staat afgedrukt in de krant, wordt uitgezonden op radio of televisie of circuleert op sociale media. Het checken wordt gedaan door studenten (in het kader van studieopdrachten), door betaalde redacteuren of door de…



Journal of Research in STEM Education
www.j-stem.net/ Journal of Research in STEM Education (J-STEM) is een multidisciplinair tijdschrift dat zich richt op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs en leren op het gebied van wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM) door de resultaten van onderzoek beschikbaar te stellen aan onderzoekers, praktijkmensen en beleidsmakers. Het tijdschrift dient als platform voor de…



SLO lanceert website over basisvaardigheden
SLO lanceert online platform basisvaardigheden slo.nl/basisvaardigheden Bij deze website: Goede basisvaardigheden zijn essentieel voor leerlingen. Het helpt hen bij het volgen van andere vakken en bij het functioneren in onze samenleving. Het is daarom belangrijk dat we met elkaar de basisvaardigheden van leerlingen versterken. Taal en rekenen zijn belangrijke basisvaardigheden om mee te kunnen doen…


Talenten voeden – een boek en een online seminar
Walma van der Molen, J. (2022). Talenten Voeden. Praktische gids voor toekomstbestendig en dieper leren. Online seminar Online Event Talenten Voeden 7 februari 2023 Kosten individuele deelname € 25,=. kwto.nl/aanmelding-online-event-talenten-voeden-7-februari-2023 Boek Vanaf januari 2020 is het digitale boek ‘Talenten Voeden’ van prof. dr. Juliette Walma van der Molen, een uitgave van KWTO, online beschikbaar. Het…



STEM22
Netwerk van bèta-didactiek organisaties Zie ook Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek Doel van de samenwerking Doel van de STEM22 samenwerking is dat de deelnemers elkaar helpen bij te dragen aan sterk bètaonderwijs: samenhangend onderwijs, gericht op natuurwetenschappelijke, wiskundige en digitale geletterdheid van alle leerlingen, en op het versterken van de didactische vaardigheden van leraren in het bètaonderwijs….


Keuzethema’s informatica
Lesmateriaal voor de 12 keuzedomeinen uit het examenprogramma informatica havo en vwo keuzethemas.nl Onderwerpen Modelleren; User Experience; Physical Computing; Games maken en ervaren; Databases; Internet of Things; Functioneel Programmeren; Algoritmiek; Security; Usability; User Experience Gaming; Maatschappelijke en individuele invloed van informatica keuzethemas.nl wordt ondersteund door de SLO


Trendanalyse Wetenschap en Technologie
Publicatie in 2022 Trendanalyse Wetenschap & Technologie. Ontwikkelingen en uitdagingen bij Wetenschap & Technologie in het basisonderwijs. Djoyoadhiningrat-Hol, K., & Klein Tank, M. Amersfoort: SLO. download pdf In deze tijd vol maatschappelijke uitdagingen zijn er zorgen over de aandacht voor Wetenschap & Technologie op basisscholen. SLO heeft in kaart gebracht wat de huidige trends zijn…



Nationaal onderwijslab kunstmatige intelligentie
Het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) Een Groeifonds-project (2022-2027) Penvoerder van NOLAI is de Radboud Universiteit (Inge Molenaar). Nolai Video uit 2021: De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs Vacature 2022 Are you a scientist with an interest in education, research and intelligent technologies and do you want to work for an organization that is…



OCW zet koers wat betreft basisvaardigheden -> Zorg
Brief OCW november 2022 Voortgang masterplan basisvaardigheden funderend onderwijss De pijlers van het masterplan basisvaardigheden worden in deze brief verder toegelicht en van beleid voorzien: a) Extra tijd en ruimte voor kwalitatief goede leraren b) Breder gebruik bewezen aanpakken c) Aansluiting school en omgeving: versterken van taalomgeving d) Basisblik, door monitoring en onderzoek, inclusief scherper…


Techniekbranches slaan handen ineen om 60.000 vacatures te vervullen
Aanvalsplan Techniek 2022 Wederom is het nodig om hier een ‘alarm-klok’ te laten horen. Het Aanvalsplan Techniek is gebaseerd op drie belangrijke uitgangspunten: Meer mensen laten kiezen en behouden voor de techniek Er moeten weer meer mensen kiezen en behouden blijven voor de techniek. Ambitie is de instroom te verdubbelen en de uitstroom tot een…
