Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Geavanceerd zoeken (combineer bijv. met schoolvak)
18 februari 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Programmeren in het basisonderwijs – enkele tips en bronnen op rij

Op een online plek (gemaakt met Xerte) hebben de makers een interessante verzameling aangelegd over programmeren in het basisonderwijs. We maken steeds meer gebruik van technologie. Van alledaagse dingen zoals onze wekker op onze smartphone tot aan onze lampen die op een ingesteld tijdstip gaan branden. We kunnen gebruik maken van deze handige functies, omdat…

28 januari 2021
NLT // Kort

Digitale technologie: 1-0 voor nlt

Op donderdagmiddag 11 februari 2021 vindt de nationale conferentie nlt plaats. Deze editie staat in het teken van digitale technologie en vindt online plaats. De conferentie is van 14.00 tot 17.00 uur en is gratis toegankelijk. Ook niet-leden van de vereniging zijn van harte welkom! De focus van het programma ligt op digitale technologie. Dit thema speelt een steeds…

// Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Social media voor geïnformeerde meningsvorming in het vmbo

De Hogeschool, C3, Universiteit Utrecht, de KNCV en de Stichting Biowetenschap en Maatschappij hebben een NWO-subsidie voor wetenschapscommunicatie ontvangen om vmbo’ers te helpen kritisch vertrouwen in de wetenschap te ontwikkelen. Leerlingen gaan leren hoe wetenschappelijke kennis in de (bio)chemie en life sciences tot stand komt, hoe ze fabels van feiten kunnen onderscheiden, en via social…

13 januari 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Naar meer programmeren in het basisonderwijs (webinar 20 januari a.s.)

Organisatie, TechYourFuture, VHTO en Hogeschool Windesheim inloop om 14:50 uur Voor wie: leerkrachten basisonderwijs en geïnteresseerden. In het webinar ‘Naar meer programmeren in het basisonderwijs’ delen Felienne Hermans, Rianne van den Berghe, Anika Embrechts, Corine Noordink en andere sprekers hun kennis over drie domeinen: integratie in andere vakken, tools en passend onderwijs. Per domein staan drie…

24 december 2020
Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar on student reasoning when combining mathematical and physical knowledge

Martin Goedhart, Sofie Van den Eynde (University of Groningen) Online seminar: The conceptual blending framework as a way to investigate the integration of mathematics and physics in student reasoning Teams meeting 14 januari (15:30-17:00) During the last decades, the framework of conceptual blending has drawn attention in physics and mathematics education research. The framework, originally…

Biologie // Voortgezet onderwijs // Lang

Hoe kunnen we begrijpen wat leraren doen en denken?

En hoe kunnen we leraren ondersteunen bij het ontwikkelen van hun lespraktijk? Nienke Wieringa is in 2019 gepromoveerd op een onderzoek naar de rol van leraren in onderwijsvernieuwingen. De hoofdrolspelers in het onderzoek waren biologieleraren die chocola probeerden te maken van de concept-contextbenadering. Welke keuzes maken zij en waarom? In hoeverre verandert hun bestaande praktijk…

17 december 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Multilingual voices in STEM education

Ontwikkelen van een meertalige strategieën voor rekenen/wiskunde, science en technologie. Een project in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda. Met ondersteuning van NWO. De thuistaal van meertalige kinderen wordt onvoldoende benut in het Nederlandse onderwijs. De onderzoekers willen meertalige strategieën ontwikkelen voor het leren van rekenen én wetenschap en techniek. Deze strategieën helpen ouders, leerkrachten…

15 december 2020
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Teach4Life

Teach4Life Europees project – 2021 – 2023 Centrale vraag – Wat kun je doen om het vak van bèta-docent goed vorm te geven opdat voldoende mensen (blijven) kiezen voor dit vak, en dit vak ook blijvend uitoefenen (op een adequate manier)? Gebaseerd op (mede mogelijk gemaakt door) deze regeling – Erasmus+ Programme Key Action 3…

10 december 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

TIMSS

Websites NL en Internationaal. TIMSS staat voor Trends in International Mathematics and Science Study en meet wereldwijd de ontwikkelingen in kennis en vaardigheden in de exacte vakken en in attituden van leerlingen die vier of acht jaar formeel onderwijs hebben genoten. Inmiddels is er ook sprake van eTIMSS. De ‘e’ van eTIMSS verwijst naar de…

01 december 2020
Natuurkunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

WND-conferentie

Sinds 1966 organiseert de Werkgroep Natuurkunde Didaktiek (WND) een conferentie voor docenten natuurkunde. Deze conferentie is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een groot evenement waar zo’n 650 docenten, didactici en onderwijsontwikkelaars uit Nederland en België elkaar ontmoeten. Dit jaar is de 55e WND-conferentie niet in de Leeuwenhorst maar online. Op 11 december…

02 november 2020
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

MINDS-ON – Wetenschap & Technologie onderwijs verdiepen met interactieve digitale diagrammen

Goed W&T onderwijs geven is moeilijk. In veel gevallen blijft het nu bij een les waarin leerlingen aan de hand van een voorgeschreven stappenplan een aantal handelingen uitvoeren, zonder dat ze daarmee een dieper inzicht verkrijgen in het onderzochte verschijnsel. Terwijl het doel van W&T-onderwijs juist is om een koppeling te leggen tussen handelingen (hands-on)…

05 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Leerkrachten basisonderwijs gezocht voor kerndoelenteams M&N, R&W en Digitale geletterdheid

Ben jij of ken jij de leerkracht basisonderwijs die aan de slag wil voor de kerndoelen van de toekomst? In de kerndoelenteams voor Mens en Natuur (waar ook wetenschap en technologie onder valt), Rekenen en Wiskunde en Digitale geletterdheid is er nog plaats voor leerkrachten basisonderwijs.     De afgelopen jaren hebben leraren en scholen…

ELWIeR en Ecent als één STEM