PLON
Het PLON (Project Leerpakket Ontwikkeling Natuurkunde) was een instituut, ondergebracht bij de vakgroep Natuurkunde Didactiek van de Universiteit Utrecht. Sinds 1972 hield dit instituut zich bezig met:
- Het ontwikkelen van experimenteel lesmateriaal voor het vak natuurkunde in mavo, havo en vwo
- Het ondersteunen van leraren bij het lesgeven met PLON-materiaal
- Het doen van onderzoek naar natuurkundeonderwijs op proefscholen
In de periode 1980-1986 heeft PLON enkele uitgaven gemaakt met lesmateriaal en lerarenhandleidingen. Op deze pagina vindt u alle uitgaven downloadbaar als pdf,
onderverdeeld in:
- Thema’s voor mavo en onderbouw havo/vwo
- De havo-bovenbouw thema’s
- De vwo-bovenbouw thema’s
- Lbo materiaal
Thema’s voor mavo en onderbouw havo/vwo
- Een eerste verkenning
- Een eerste verkenning, handleiding
- Mensen en metalen – themaboek
- Mensen en metalen – onderzoeken
- Mensen en metalen – lerarenhandleiding
- Werken met water – themaboek
- Werken met water – waterbladen
- Werken met water – demonstratiebladen
- Werken met water – lerarenhandleiding
- Werken met water – themaboek
- Leven in lucht -rommelpakket
- Leven in lucht -lerarenhandleding
- IJs, water, stoom I
- IJs, water, stoom II
- IJs, water, stoom I en II – lerarenhandleiding
- Bruggen
- Bruggen – lerarenhandleiding
- Bridges
- Zien en bewegen
- Zien en bewegen – lerarenhandleiding
- Elektrischeschakelingen
- Elektrischeschakelingen – lerarenhandleiding
- Geluidweergeven
- Geluidweergeven – lerarenhandleiding
- Water voor Tanzania
- Water voorTanzania – lerarenhandleiding
- Water voor Tanzania
- Verwarmen enisoleren
- Verwarmen enisoleren – lerarenhandleiding
- Schakelen en regelen
- Schakelen en regelen- lerarenhandleiding
- Energie thuis
- Energie thuis -lerarenhandleiding
- Energie in de toekomst
- Energie in de toekomst – lerarenhandleiding
- Kleur en licht
- Kleur en licht -lerarenhandleiding
- Krachten
- Krachten -lerarenhandleiding
- Verkeer enveiligheid
- Verkeer en veiligheid – lerarenhandleiding
- Stoppen of doorrijden
- Stoppen of doorrijden – lerarenhandleiding
- Machines en energie
- Machines en energie – lerarenhandleiding
- Kerwapens en/of veiligheid
- Kerwapens en/of veiligheid – lerarenhandleiding
- Examen doen
- Repeteerthema voor het mavo-examen
Zips
- Alle thema’s voor mavo en onderbouw havo/vwo – deel 1 Alfabetisch B t/m G
- Alle thema’s voor mavo en onderbouw havo/vwo – deel 2 Alfabetisch I t/m L
- Alle thema’s voor mavo en onderbouw havo/vwo – deel 3 Alfabetisch M t/m Sch.
- Alle thema’s voor mavo en onderbouw havo/vwo – deel 4 Alfabetisch St. t/m V.
- Alle thema’s voor mavo en onderbouw havo/vwo – deel 5 Alfabetisch We. t/m Z
- Alle thema’s voor mavo en onderbouw havo/vwo – deel 6 Water voor/for Tanzania
De havo-bovenbouw thema’s
- Examenboekje voor mavo
- Vergelijken
- Vergelijken -lerarenhandleiding
- Weersveranderingen
- Weersveranderingen -lerarenhandleiding
- Muziek
- Lerarenhandleiding apparatuurgids muziek
- Weersveranderingen lerarenhandleiding
- Verkeer
- Verkeer -lerarenhanleiding
- Elektrische machines
- Elektrische machines- lerarenhandleiding
- Energie en kwaliteit
- Energie en kwaliteit- lerarenhandleiding
- Materie
- Quarkspel
- Materie -lerarenhandleiding
- Lichtbronnen
- Ioniserende straling
- Ioniserende straling- lerarenhandleiding
- Elektronica
- Elektronica -lerarenhandleiding<
Zips
- Alle havo-bovenbouwthema’s – deel 1 Alfabetisch E t/m I
- Alle havo-bovenbouwthema’s – deel 2 Alfabetisch L t/m W
De vwo-bovenbouw thema’s
- Muziek
- Muziek – aanvulling voor 6vwo
- Verkeer havo bovenbouw
- Blokbewegingen bovenbouw VWO
- Blokbewegingen lerarenhandleiding bovenbouw vwo
- Bewegingen figurenboekje
- Thema sport basisdeel
- Blok arbeid en energie bovenbouw vwo
- Blok arbeid en energie 5de klas vwo handleiding
- Automatisering
- Automatisering -lerarenhandleiding
- De natuurkunde vanrond 1900
- Leesteksten
- Ioniserende straling
Zip