
Conferentie lerend netwerk rekenen mbo
| MBO | Conferentie Lerend Netwerk Rekenen Deze conferentie geeft een tussenstand van wat ROC’s samen (en met anderen) rondom rekenen hebben aangepakt en opgelost. kennispunt taal en rekenen Save the date 5-6-2024 (toegankelijk voor de docenten uit de betrokken netwerken). Een follow-up conferentie op 27 novembert 2025 zal openstaan voor andere docenten en ROC’s. Lerend Netwerk…


Conferentie Lerend Netwerk MBO
| MBO | Conferentie Lerend Netwerk Rekenen Deze conferentie sluit een periode van twee jaar af (2024-2025), en laat zien hoe de ROC’s samen (en met anderen) vraagstukken rondom rekenen hebben aangepakt en opgelost. kennispunt taal en rekenen Save the date 27-11-2025 Lerend Netwerk Tot eind 2025 zullen 32 onderwijsteams in vier regio’s rekenonderwijs ontwikkelen op basis…


Expertisepunt rekenen-wiskunde geopend
| PO | VO | MBO | Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (exprw.nl) is een netwerk van kennis en expertise op het gebied van reken-wiskundeonderwijs. Expertisepunt rekenen-wiskunde (exprw.nl) Opening 17 november 2023 Op vrijdag 17 november 2023 werd het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde officieel geopend door Mariëlle Paul, Minister van Primair en Voortgezet Onderwijs. Lees meer Doel Het doel van het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) om…



Onderwijskennis – digitale geletterdheid – mediawijsheid
| PO | VO | MBO | Digitale geletterdheid – mediawijsheid Hogeschool Utrecht – Elwin Savelsbergh, Geertje Damstra, Milena Spaan, e.a. Onderwijskennis.nl, een initiatief van NRO, probeert een link te maken tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Op 10 november 2023 werd de pagina Digitale geletterdheid – mediawijsheid gepubliceerd: “Leerlingen groeien op in een wereld die permanent online is. Ze hebben toegang…


Denkklassen creëren – Building thinking classrooms
| VO | Hoe krijg je je leerlingen aan het denken (in de wiskunde-lessen)? Peter Liljedahl heeft zijn 15 jaar onderzoek met deze centrale vraag vertaald in een praktische gids over hoe je naar een denkklas kunt toewerken. Denkklassen creëren Nederlandse vertaling bij Bazalt Groep Leraren vinden het vaak moeilijk om lessen te geven die leerlingen helpen…


Rekenen/gecijferdheid in mbo
| MBO | Rekenen/gecijferdheid in mbo Een themapagina op NRO – Onderwijskennis Deze themapagina is in 2023 samengesteld door Monica Wijers en Vincent Jonker (met ondersteuning vanuit het zogenaamde mbo rekencollectief, met de volgende deelonderwerpen: Rekenen verbreden naar gecijferdheid Nieuwe rekeneisen Rekenen en betekenis voor beroep/burgerschap Zie ook andere themapagina’s over onderzoek rekenen/wiskunde. Workshop 6 oktober 2023…


Conferentie Lerend Netwerk Rekenen
| MBO | Conferentie Lerend Netwerk Rekenen Deze conferentie geeft een tussenstand van wat ROC’s samen (en met anderen) rondom rekenen hebben aangepakt en opgelost. kennispunt taal en rekenen Save the date 20-3-2025 Lerend Netwerk Tot eind 2025 zullen 32 onderwijsteams in vier regio’s rekenonderwijs ontwikkelen op basis van een eigen ontwikkelvraag. De onderwijsteams krijgen begeleiding van…


WvM Publicatie nr.6 – Cobb en Yackel, een analysekader voor reken-wiskundeonderwijs
een internationaal perspectief op reken-en wiskundeonderwijs Nr. 6 Cobb en Yackel, een analysekader voor reken-wiskundeonderwijs (1989, 1996). download pdf Koeno Gravemeijer van de Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreef er een reflectie bij : In deze bijdrage aan de serie worden drie artikelen van Paul Cobb en Erna Yackel besproken: Cobb, P., Yackel, E., & Wood,…


Scholen (po en vo) gezocht om zich te buigen over de conceptkerndoelen
| PO | VO | Scholen gezocht voor regiobijeenkomsten (jan-maa 2024). Door mee te doen kan er nog input geleverd worden voor de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde. Nu de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde zijn opgeleverd, is het tijd om scholen te raadplegen en in gesprek te gaan met onderwijsprofessionals over de bruikbaarheid in de onderwijspraktijk. Daarom is SLO voor…



Vereniging van lerarenopleiders Nederland (Velon)
Vereniging van lerarenopleiders Conferenties Velon congres 2024 VELON – Congres 2023



Leerpunt
leerpunt.be Vlaanderen Leerpunt ontwikkelt en ontsluit wetenschappelijk onderzoek lerarenteams, om zo de klaspraktijk te versterken.


Doe eens een WiTje samen met je studenten – Wiskunde in Teams
| VO | Een “WiTje’ is een kleinere variant van Alympiade, B-dag, OWD opdrachten. Wat zijn WiTjes? WiTjes zijn korte modelleer- of onderzoeksopdrachten, bedoeld voor één les, gebaseerd op opdrachten van de Wiskunde A-lympiade, de Wiskunde B-dag of de Onderbouw/VMBO Wiskunde Dag: de opdrachten van Wiskunde in Teams. WiTjes – en grotere opdrachten – in de lerarenopleiding…


Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken
| VO | Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 27 maart 2024, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: Nieuwegein) Kosten: Leden van…


Werken aan basisvaardigheden wiskunde in alle vakken
| VO | Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 23 januari 2024, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW (Er is nog een zelfde conferentie gepland op 27 maart a.s.). Praktisch Tijd:…



Doorlopende support vanuit ELWIeR en Ecent voor alle betrokken lerarenopleiders e.a. in 2024
Een bericht vanuit de stuurgroep Ecent/ELWIeR. Dit bericht is in zekere zin ‘complementair’ t.o.v. het bericht ‘Geen conferentie ELWIeR/Ecent 2024‘. Bericht vanuit de stuurgroep ELWIeR/Ecent Oktober 2023 Beste mensen, ELWIeR en Ecent hebben zich de afgelopen jaren ‘genesteld’ als een landelijk expertisenetwerk w.b. de lerarenopleidingen wiskunde en science. Als stuurgroep Ecent/ELWIeR werken we, samen met…



Geen conferentie ELWIeR/Ecent 2024
Een bericht vanuit de stuurgroep Ecent/ELWIeR. Dit bericht is in zekere zin ‘complementair’ t.o.v. het bericht Doorlopende support vanuit ELWIeR en Ecent voor alle betrokken lerarenopleiders e.a. in 2024. Bericht vanuit de stuurgroep ELWIeR/Ecent Oktober 2023 Beste mensen, We geven even een toelichting op het niet doorgaan van de ELWIeR/Ecent conferentie. Het is behoorlijk ’turbulent’…


Design research in mathematics education
Open lectures on design research in mathematics education More info Over the last decades, we have seen a growing variety of design-oriented research approaches emerging under various names—such as design experiments, design research, design-based research, and educational design research. As a generic term, we use Design Research to acknowledge the differences between the various approaches….


Feedback and Assessment in Mathematics Education
Fame 2024, an ERME topic conference 05-07 June 2024 Utrecht, The Netherlands uu.nl/fame First Announcement. Abstract Assessment is pervasive in the teaching and learning of mathematics at any educational level though often its impact on the students’ and teachers’ experiences is under-estimated. With this ERME topic conference we wish to sharpen the focus on the…



Vacature – Clustermanager bèta CvTE
Functieomschrijving: De clustermanager exacte vakken havo/vwo binnen de afdeling Voortgezet onderwijs van het CvTE: stuurt meerdere vaststellingscommissies centrale examens exacte vakken havo/vwo aan; voert de regie over de ontwikkeling van (nieuwe) examens en de implementatie van vernieuwingen binnen het eigen cluster van vakken; voert de regie over de examencyclus binnen het eigen cluster; draagt bij…



Velon congres 2024
De congresorganisatie nodigt je van harte uit om een bijdrage te leveren aan het Velon Congres 2024. Tot en met woensdag 1 november 2023 is het mogelijk om een bijdrage in te dienen. veloncongres.nl/abstracts-2024


Professionalisering lerarenopleiders mbo, bijeenkomst
Op dinsdag 14 november organiseren het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren, de MBO Raad, de Vereniging Hogescholen en ADEF een bijeenkomst over ‘Professionalisering lerarenopleiders mbo’. In de geactualiseerde gezamenlijke agenda ‘Meer Samen’ van de MBO Raad, VH en ADEF staat het Samen Opleiden centraal. Daarnaast is “Meer aandacht voor mbo in lerarenopleidingen” een van de…



CheckYourFuture
CheckYourFuture is een project om een nationaal verzamelplatform op te zetten voor het opdoen van inspiratie in het loopbaan-oriëntatieproces, met een initiële focus op bètatechniek. 2024 (pilotjaar) met steun van het outreachfonds (betadecanen). De inspiratie voor bèta-techniek wordt gegeven door middel van video’s en interviews waarin diverse personen vertellen over hun werk en een duidelijk…


Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2023)
Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnt telkens een verdiepende bijlage onder de titel Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. In het septembernummer 2023 verschenen: Keijzer, R. (2023). Studielast en contacttijd rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs (2009-2023).Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 43(1), 41-48. Van Emelen, E.E.J & Dexters, M. (2023). Het mooie wiskundige bouwwerk als…



Platform Samen Opleiden
platformsamenopleiden.nl Binnen het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren bundelen schoolbesturen, scholen en lerarenopleidingen hun krachten om samen een duurzame inrichting van opleiding én professionalisering voor leraren te realiseren. Het Platform zet zich in voor versterking van de samenwerking tussen besturen, scholen en lerarenopleidingen in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs rond dit thema. platformsamenopleiden@poraad.nl platformsamenopleiden@vo-raad.nl


Nieuwe concept-kerndoelen rekenen-wiskunde
concept kerndoelen rekenen-wiskunde (slo) SLO heeft samen met onderwijsveld conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde ontwikkeld. Op 28 september nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst. Toelichtingsdocument Domein A – Wiskundige attitude Domein B – Wiskundig concepten Domein C – Wiskundige denk/werkwijzen Domein D – Wiskunde en de wereld Domein A – Wiskundige…



Inge Molenaar benoemd tot hoogleraar onderwijs en artificiële intelligentie
Inge Molenaar is per 1 augustus 2023 benoemd tot hoogleraar Onderwijs en Artificiële Intelligentie aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Radboud Universiteit. ‘Ik onderzoek de toepassing van AI om het leren van leerlingen en het onderwijzen van leraren te optimaliseren’, zegt Molenaar. ‘Het startpunt is de pedagogische-didactische kennis over goed onderwijs en de…



Mathematics and data education
De Royal Society beschrijft in dit rapport (2023) enkele belangrijke tendensen in de ‘functie’ (en inhoud) van het wiskunde onderwijs onder invloed van ontwikkelingen als: rol van data; rol van technologie. Zie hieronder enkele kern-boodschappen uit dit rapport. Key messages Mathematical and data sciences are everywhere, and their influence is growing. Our education system must adapt. The…


Mini-symposium Statistiekonderwijs
Vrijdag 22 september 2023 van 10.00 – 13.00 uur (inloop vanaf 09.30 uur) Locatie: Hogeschool Utrecht, Padualaan 101, Utrecht – Collegezaal 2.001 Meer info Wat zijn de laatste ontwikkelingen in statistiekonderwijs? Wil je meer weten over onderzoek naar statistische grafieken door Lonneke Boels? Of ben je geïnteresseerd in de rol van kunstmatige intelligentie bij de…


Radiantlectoraat rekenen-wiskunde
Radiantlectoraat rekenen-wiskunde Lector Ronald Keijzer (iPabo) Op 8 september 2023 ging het Radiantlectoraat rekenen-wiskunde van start. Een groep enthousiaste onderzoekers gaat aan de slag met onderzoek naar het reken-wiskundeonderwijs gericht op de verbetering van kansen voor leerlingen en (aanstaande) leraren. Hogeschool IPABO Hogeschool: Mara Otten KPZ: Willemien Eikelboom Thomas More Hogeschool: Madeleine Vliegenthart Driestar educatief:…


Proefschrift Isabelle Oostveen-de Vink
Isabelle Oostveen-De Vink Thinking outside the cube: Divergent and convergent thinking in elementary mathematics education’ Vrijdag 6 oktober 2023 om 10:30u Aula van de Radboud Universiteit, Nijmegen Samenvatting Wereldwijd is er steeds meer aandacht voor creativiteit in het onderwijs omdat creatief denken en leren met elkaar samenhangen (Beghetto, 2016; Wyse & Ferrari, 2015). Creatief denken…



First Lego League
firstlegoleague.nl Met de FIRST LEGO League Challenge worden kinderen uitgedaagd om te denken als wetenschappers en technici. Met behulp van LEGO ontwikkelen ze nieuwe technologische vaardigheden. Tijdens ieder seizoen werken de teams aan een innovatieproject binnen het jaarlijkse thema. Daarnaast bouwen en programmeren ze hun eigen robot om hier vervolgens missies mee uit te voeren…


ERWD
Ernstige reken-wiskunde problemen en dyscalculie zie ook Dyscalculie Definitie In feite is de definitie van ERWD een uitbreiding van de notie van dyscalculie, om te accentueren dat in het geval van een ‘zwakke rekenaar’ er twee richtingen op gekeken kan worden: richting de persoon: de lerende die wellicht achterstand heeft opgelopen op basis van persoonskenmerken…


Ontwikkel lesmateriaal voor Bewegend Leren
Spreekt bewegend en spelend leren jou aan en ben jij de creatieve leerkracht die graag lessen ontwikkelt voor andere leerkrachten? Dan zijn wij op zoek naar jou! Als lesontwikkelaar bij Fluitend Leren ga je bewegend leren lessen maken voor scholen. Samen met scholen brengen wij bewegend leren in de praktijk. Momenteel zijn wij druk bezig…


Levend rekenen – rekenonderwijs en Freinet
Levend rekenen – rekenonderwijs en Freinet augustus 2023 Publicatie in de Freinetbibliotheek (levendleren.nl) Deze vertaling van L’Enseignement du Calcul van Freinet en Beaugrand uit 1962 is verschenen in 203 met als ondertitel: Levend Rekenen. Want daar gaat het om in dit 140 pagina’s tellende werk. Freinet en de collega’s correspondeerden met elkaar over rekenwiskundeonderwijs door…


Promotie Filip Moons
Semi-automated assessment of handwritten mathematics tasks. Atomic, reusable feedback for assessing student tests by teachers and exams by a group of assessors Promotie Filip Moons, Universiteit van Antwerpen, 6 september 2023, 17:00 u mathsa.uantwerpen.be (livestream en pdf proefschrift) Verwijzingen Moons, F. (2023). Semi-automated assessment of handwritten mathematics tasks. Atomic, reusable feedback for assessing student tests…


Groeien in gecijferdheid – een masterclass
Masterclass, gegeven door het collectief van Gecijferdheid telt mee 9 nov. 2023, 10:00-15:00 Doelgroep: betrokkenen (docenten/vrijwilligers) bij volwasseneneducatie Inhoud Goed kunnen omgaan met informatie in tabellen, grafieken, diagrammen en tekst is niet voor alle volwassenen vanzelfsprekend. Rekenangst, onbekendheid met de situatie of moeite met rekenen kunnen in de weg zitten. In deze masterclass ruime aandacht…



TinkerCad – software voor maakonderwijs
Software voor maakonderwijs (3D ontwerp, SimLab, Blokken) tinkercad.com/ Werkgroep 2023 In 2023 werd tijdens de ICSE Summerschool te Utrecht een werkgroep verzorgd door Rahel Brugger (PH Freiburg, Duitsland) waarin 5 groepjes (van 3 personen elk) aan het werk gingen met de opdracht om een object naar de 3d-printer te sturen met drie verschillende betekenisvolle aanzichten….


NVORWO dag – save the date
19 april 2024 NVORWO nodigt u graag uit om deel te nemen aan deze dag in vergader- en conferentiecentrum ‘De Schakel’ in Nijkerk (Oranjelaan 10) Meer info



Surf Sharekit
Surf Sharekit surfsharekit.nl Onderzoekspublicaties, afstudeerproducten en open leermaterialen sla je op in SURFsharekit om ze vervolgens via verschillende platformen digitaal toegankelijk te maken


mathematics education seminar – 28-9 – over professionele leergemeenschappen
Alexander Schüler-Meyer Eindhoven School of Education Pre-Service Mathematics Teachers utilization of didactical theory to innovate their internship teaching. 28 september 2023, 15:30 – 17:00 (voertaal engels) Online via Teams Abstract Even though Pre-Service Teachers (PSTs) in the Netherlands already teach mathematics lessons in their internship, PSTs rarely succeed in applying their theoretical knowledge from their…


Mathematics education seminar – 26 oktober – Computational thinking
Sylvia van Borkulo Universiteit Utrecht The evolution of Computational Thinking: from hot topic to basic skill? Mathematics education seminar In Teams 26 oktober 2023, 15:30 – 17:00. Computational thinking (CT) is gaining attention in education as a part of digital literacy and can be addressed in several disciplines, including mathematics. Much research has been done…


mathematics education seminar – 30 november – Gerrit Roorda
TTP-LS: A Lesson Study intervention to support mathematics teachers to implement problem-solving in lessons. A mathematics education seminar Speaker: dr. Gerrit Roorda, University of Groningen, The Netherlands 30 november 2023, 15:30 – 17:00, Teaching & Learning Lab of Utrecht University: room 3.25 of the Buys Ballot Building, Science Park Utrecht This seminar summarizes the results…


Tel mee met Taal – ondersteuning voor basisvaardigheden (incl. rekenen) bij volwasseneneducatie
Project 2020-2024: Zorg dat zoveel mogelijk mensen over voldoende basisvaardigheden beschikken, om volwaardig mee te kunnen doen in onze samenleving. Dit doen we zowel door te stimuleren dat volwassenen aan hun basisvaardigheden werken, als door te stimuleren dat kinderen voldoende basisvaardigheden ontwikkelen. telmeemettaal.nl Het programma Tel mee met Taal is een actieprogramma van de ministeries…


Webinar Aan de slag met gecijferdheid (volwasseneneducatie)
Webinar ‘Aan de slag met gecijferdheid’ 12 september van 16.00 uur-17.00, online Inschrijven. Gecijferdheid vormt samen met geletterdheid en digitale vaardigheid, de drie basisvaardigheden die een individu nodig heeft om volwaardig te kunnen participeren in het dagelijks leven en in de maatschappij. Hierbij wordt verwacht dat mensen met een veelheid aan getallen en manieren waarop…



Bard
Het taalmodel Bard (van Google) is een chatbot voor conversatie met kunstmatige intelligentie op basis van LaMDA. Op 13 juli 2023 werd BARD ook beschikbaar gesteld in de Europese Unie. bard.google.com Voorbeeld van Artificiële intelligentie



Artificiële intelligentie
artificiële of kunstmatige intelligentie de wetenschap die zich bezighoudt met het creëren van een artefact dat een vorm van intelligentie vertoont Verwijzingen De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs Nationaal onderwijslab kunstmatige intelligentie KWG wintersymposium – Kunstmatige intelligentie ‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’ Bard chatbot (Google)


Interview met Hugo Mulder
Interview Hugo Mulder Datum 11-7-2023 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes en uitdagingen. Vier interviewvragen (3 minuten) Waarom ben je wiskundedocent geworden? Hoe ziet je werk er momenteel uit? En welke taken en rollen heb je…



Landelijk Expertisecentrum PO-VO
Landelijk Expertisecentrum PO-VO Met het oog op de leeftijdsspecialisaties binnen de lerarenopleidingen is in 2023 het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) opgericht voor kinderen in de leeftijd van acht tot veertien jaar. Dit in navolging van de oprichting van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) in 2021 voor kinderen in de leeftijd van twee tot acht…



Research Center for Curriculum Studies
Research Center for Curriculum Studies (samenwerking UvA/SLO) RCCS Uit de Startnotitie van het RCCS: “De UvA en SLO starten samen het RCCS in 2023. UvA en SLO beschikken ieder over een eigen expertise en focus. De intentie is om te komen tot een gemeenschappelijke onderzoeksagenda voor het RCCS, die meerwaarde biedt ten opzichte van ieders…



Arthur Bakker benoemd tot hoogleraar Didactiek en Curriculum in het bèta-domein
Arthur Bakker is benoemd tot hoogleraar op de leerstoel Didactiek en Curriculum in het Bètadomein aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. In het kader van deze leerstoel wordt ook het Research Center for Curriculum Studies (RCCS) gelanceerd waar Bakker als kersverse hoogleraar leiding aan gaat geven. In dit nieuwe…


Vacature – UD wiskundedidactiek
Lees meer Als Universitair Docent binnen het Freudenthal Instituut externe link werk je mee aan de kerntaken van het team Didactiek van de Wiskunde. Je onderwijstaken bestaan met name uit het samen doorontwikkelen en uitvoeren van cursussen in het masterprogramma Science Education and Communication en/of in het serviceonderwijs. Daarnaast ga je masterstudenten en promovendi begeleiden….



Nationale aanpak professionalisering van leraren
Groeifonds project Dit voorstel heeft een positief advies gekregen (ronde 3, juni 2023) Het voorstel Nationale Aanpak Professionalisering (NAPL) van Leraren gaat over de doorlopende ontwikkeling van leraren. Het is het streven om via co-creatie in onderwijsregio’s professionaliseringsaanbod te gaan creëren dat voldoet aan de wensen van leraren en scholen en past bij te ontwikkelen…


Mathfest – feest van de wiskunde in België
Mathfest, 17 september 2023 Volkssterrenwacht Beisbroek, Brugge, België platformwiskunde.be/mathfest-2023 Het programma omvat een grote verscheidenheid aan activiteiten, waaronder wiskundige weetjes, verrassende toepassingen, magische voorwerpen, mystieke kunst en geheime goocheltrukken en knutseltechnieken. De reizende tentoonstelling Imaginary zal voor een laatste keer kunnen bezocht worden. Jean Paul Vanbendegem zal de eerste steen leggen van een collectieve recordpoging…


Conferentie rekenen-wiskunde, overgang po-vo
Waar: Utrecht Datum: 11 oktober 2023 Tijd: 15:30 – 19:30 uur Kosten: € 50,- Je leert leerlingen op de basisschool veel op het gebied van rekenen en wiskunde en bereidt ze daarmee zo goed mogelijk voor op het VO. Wat doet het VO met die kennis en hoe ziet rekenen wiskunde in het VO eruit?…



Actualisatie kerndoelen – landelijk congres
Landelijke Congres Actualisatie Kerndoelen Van een landelijk curriculum naar een sterk schoolcurriculum: kijk en denk mee over de conceptkerndoelen po, vo en (v)so dinsdag 10 oktober 2023 Meer info en inschrijven Voor wie: Leraren, IB’ers, coördinatoren, schoolleiders, bestuurders, stafmedewerkers po/vo/(v)so, onderwijsorganisaties, lerarenopleiders, toetsmakers, leermiddelenmakers, onderwijsadviseurs, experts, geïnteresseerden


WvM Publicatie nr. 5 – Schoenfeld en wiskundig denken
een internationaal perspectief op reken-en wiskundeonderwijs Nr. 5 Schoenfeld en wiskundig denken (1992, 2013, 2020). Schoenfelds boodschap is dat het gaat om het wiskundig denken dat leerlingen zich eigen moeten maken, en dat dat belangrijker is dan het oefenen van vaardigheden die ook aan technische hulpmiddelen overgelaten kunnen worden. download pdf Bert Zwaneveld van de…



Begeleiding startende leraren – nieuwe impuls nodig?
De opleidingen en scholen staan voor een belangrijk vraagstuk gezien het lerarentekort. Er is anno 2023 een nieuwe impuls nodig om de begeleiding van startende leraren te verbeteren. In de periode 2014-2019 is veel werk uitgevoerd in de diverse regio’s onder de noemer ‘begeleiding startende leraar’. Daar zijn nuttige instrumenten uit voortgekomen (zie begeleidingstartendeleraren.nl) die…



Vo Ho Netwerken Conferentie 2023
Landelijke conferentie VO-HO netwerken Datum: 23 november 2023 Tijd: van 12:30 uur tot 17:30 uur Plaats: Nu Gebouw – VU Amsterdam Elkaar ontmoeten, kennis delen en elkaar inspireren rondom het thema Leren & Innoveren Inschrijving via vo-ho-netwerken. De vaksteunpunten vormen de basis van de regionale VO-HO netwerken. Zowel in de regionale als de landelijke vaksteunpunten…


Vacature – Curriculumontwikkelaar wiskunde
SLO zoekt een curriculumontwikkelaar wiskunde voor de afdeling voortgezet onderwijs. Wil jij een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten voor het vakgebied wiskunde en rekenen en SLO effectief verbinden aan andere organisaties en experts? Lees meer



Als je iets bij wiskunde benoemt, dan ook bij natuurwetenschappen, en v.v.
Een korte overdenking bij de lopende vakvernieuwingen van wiskunde en natuurwetenschappen. In de vakvernieuwingscommissies ‘natuurwetenschappelijke vakken’ en ‘wiskunde en rekenen’ worden stappen richting nieuwe examenprogramma’s gezet. Hoeveel vakvaardigheid heb je nodig (en wat is dat precies)? Wordt er voldoende over het muurtje gekeken (science, wiskunde)? Uit de werkopdracht SLO (2021): “de concept-examenprogramma’s bieden de basis…



Jupyter – een platform voor computational thinking?
Vereniging i&i organiseert op maandag 26 juni en 3 juli van 15:30 tot 17:30 uur een tweetal online bijeenkomsten over Jupyter Book en Jupyter Notebook. i&i gaat dit Jupyter platform (online werken aan ‘computational thinking’) ook gebruiken voor de open leermaterialen van keuzethemas.nl. Keuzethemas.nl is de invulling van de informatica-keuzedomeinen. ieni.org/jupyter-book-en-jupyter-notebook



12 gratis online workshops over STEM onderwijs
in samenwerking met elwier/ecent en vo-ho-netwerken Flyer downloaden Wil jij met Europese collega’s (Lerarenopleiders bèta, en ook a.s. en zittende leraren) samenwerken en bij elkaar in de keuken kijken? Vooral gericht op het onderwijs m.b.t. leeftijd 8-17 jaar In vier ‘clusters’ van onderwerpen. Het werkt het beste om 1 ‘cluster’ van drie bijeenkomsten compleet…


Promotie Lonneke Boels – Interpreteren van grafieken
Promotie 20 september 2023: Histograms: an educational eye Universiteit Utrecht Onderzoek: interpreting statistical graphs and making conjectures from these graphs Van 2016 tot 2022 werkte Lonneke (o.a. met een promotiebeurs voor leraren van de NWO) aan het onderzoek over het interpreteren van grafieken van statistische data en daaruit zinnige conclusies trekken. Video from 2019 Statistical…



Dag van de lerarenopleider
Dag van de Lerarenopleider 2023 www.dagvandelerarenopleider.nl Op vrijdag 3 november 2023 vindt de Dag van de Lerarenopleider plaats. Op verschillende manieren wordt die dag aandacht besteed aan het vak van lerarenopleider. Ook worden lerarenopleiders door directies, collega’s en studenten in het zonnetje gezet. Doelstellingen Dag van de Lerarenopleider De Dag van de Lerarenopleider is een…


European Basic Skills Network
basicskills.eu/ Het European Basic Skills Network (EBSN) is een vereniging van belanghebbenden op beleidsniveau die zich bezighouden met het trainen van basisvaardigheden voor volwassenen. Doelstelling: Het bevorderen van uitmuntendheid in beleidsontwerp en beleidsuitvoering, op Europees en nationaal niveau, op een gebied dat een aanzienlijke impact heeft op onderwijs, werkgelegenheid, sociale integratie, armoedebestrijding en duurzame economische…



Memo basisvaardigheden van de inspectie – aanbevelingen die ook nuttig zijn in de opleiding
Juni 2023 publiceerde de Inspectie van het Onderwijs een memo met enkele aanbevelingen wat betreft basisvaardigheden. De aanbevelingen zijn gedaan betreffende het verbeteren van de resultaten op basisvaardigheden op basis van de Staat van het Onderwijs, peilingsonderzoeken en overig stelselonderzoek in de periode 2018-2023. We nemen uit deze memo enkele aanbevelingen over. Aanbevelingen op het…


Figurenfestival
Giraf uitgave nr. 4 Je kan met dit kaartspel vijf verschillende activiteiten rondom de eigenschappen van vierhoeken doen. Elke activiteit heeft zijn eigen kleur, de achterkant van de kaarten doen ook mee! De activiteiten kunnen groepsgewijs, individueel of in tweetallen worden gedaan. Doelgroep: vmbo, onderbouw havo/vwo Auteurs: Els Franken Bestellen: Epsilon Uitgaven De Giraf-reeks is…


Panama Conferentie 41 – 1 en 2 juni 2023
Panama-conferentie 1 & 2 juni 2023 Thema: Rekenen-wiskunde in verbinding Een uitgebreider verslag zal verschijnen in Volgens Bartjens De 41e Panama-conferentie over reken-wiskundeonderwijs vond plaats op donderdag 1 en vrijdag 2 juni 2023 in Woudschoten hotel- en conferentiecentrum in Zeist. Thema De Panama-conferentie is de plek om in verbinding met jouw collega’s tot verrijking en…


Instructional rounds – samenwerken rondom basisvaardigheden
Hoe zouden we scholen kunnen laten samenwerken als het gaat om basisvaardigheden (rekenen)? We bespreken het principe ‘instructional rounds’ in relatie tot ‘lesson study’, ‘ professionele leergemeenschap’, ‘netwerk rekencoordinatoren’, e.d. Hoe zouden we scholen kunnen laten samenwerken als het gaat om basisvaardigheden (rekenen)? Veel scholen en docenten willen graag hun aanpak van (basis)vaardigheden verbeteren. Ze…


Mathe sicher können
Mastering Math – Mathe sicher können Project in Duitsland (2011-2020, 2020-2028): onderzoek naar het ontwikkelen van docent-vaardigheden rekenen-wiskunde. mathe-sicher-koennen.dzlm.de QuaMath Werken aan de kwaliteit van het reken/wiskunde onderwijs in Duitsland (2023-2033), op initiatief van DZLM en KMK.Met o.a. Susanne Prediger, Christoph Selter. QuaMath bouwt verder aan een landelijk nascholings-ondersteunings-plan w.b. rekenen/wiskunde, met veel aandacht voor…



Sociale media – een vijand en een vriend
Een bericht naar aanleiding van het verschijnen van het rapport van het Amerikaanse ‘A Surgeon General’s Advisory’, een adviesorgaan in de USA die de vinger aan de pols houdt wat betreft gezondheid. Social media and youth mental health (PDF). We nemen wat aanbevelingen over. A Surgeon General’s Advisory is a public statement that calls the…


Afscheid Birgit Pepin op 2 juni 2023
Afscheidscollege From static to ‘dynamic’ and ‘agentic’ resources in mathematics education Prof.dr. Birgit Pepin June 2, 2023 Birgit Pepin (1956) received her MSc in Physics/Meteorology in Kiel, Germany. She subsequently moved from Germany to France and then to England, where she was educated as a teacher of mathematics at Oxford University (1990). After some years…


Lerend Netwerk Rekenen in het mbo
| MBO | Lerend Netwerk Rekenen Project in het mbo, gestart in 2023 kennispunt taal en rekenen Door de invoering van de nieuwe rekeneisen zijn veel ROC’s actief bezig om het onderwijs w.b. rekenen/gecijferdheid verder vorm te geven, en te werken aan gezamenlijke professionalisering. In de werkagenda faciliteert OCW de opzet van een platform om gezamenlijk goed…


Factchecking
Reken-wiskundige factchecking in het basisonderwijs. Lesactiviteiten en aanzet tot een globale leerlijn voor groep 3 tot en met groep 8 Fact-checking is een essentiële en waardevolle praktijk in het huidige tijdperk van informatieovervloed en verspreiding via verschillende kanalen, zoals sociale media en online platforms. download Voorwoord Marike Verschoor, Marc van Zanten, Geeke Bruin-Muurling, Stanja Oldengarm…


Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2023)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het meinummer (2023, jaargang 42, nummer 5) verschenen de volgende artikelen: Canjels, J.C. & Keijzer, R. (2023). Overtuigingen van leraren in groep 1 en 2 met betrekking tot…


Diagnostische vragen – ontdek misvattingen
Oproep vanuit de NVvW (mei 2023) in het kader van het project diagnostischevragen.nl Met een diagnostische vraag kun je een misvatting bij leerlingen snel zichtbaar maken. Als de leerling of docent er vervolgens een actie aan verbindt, is het een manier om makkelijk formatief te handelen. Door vele jaren ervaring ontstaat er bij docenten bruikbare…


Vacature – hogeschool hoofddocent
Wil jij als onderzoeker bijdragen aan het bevorderen van de gecijferdheid van burgers en professionals? Word je enthousiast van het combineren van praktijkgericht onderzoek met het opleiden van onderwijsprofessionals?



NRO congres – Wegwijs met onderwijs en onderzoek
8 november 2023 nro-congres.nl Thema’s van deze conferentie Het programma is opgebouwd rondom actuele en belangrijke thema’s in het onderwijs. Volg je de hele dag één thema, of neem je halverwege de dag een afslag naar een ander traject? Het kan allemaal, je stippelt zelf je route uit. Gelijke kansen Er zijn grote verschillen tussen…


Functieomschrijving rekencoördinator
Functieomschrijving rekencoördinator, opgetekend door de NVORWO


Rekencoördinatoren in de regio
NVORWO bouwt mee aan regionale netwerken voor professionalisering, verbinding en ontmoeting van rekencoördinatoren, opleiders en andere experts.



Symposium Een bonte verzameling
Een bonte verzameling Symposium 29 van de werkgroep Geschiedenis Lees meer en inschrijven De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier inspirerende sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 23 september is het zover. Een Bonte verzameling, het 29e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in Vergadercentrum Domstad in Utrecht….



Masterplan basisvaardigheden – voorjaar 2023
Masterplan basisvaardigheden voor het funderend onderwijs: doelen en voortgang Brief OCW 16-5-2023 Masterplan Veel ambities (soms misschien iets te veel ‘no child left behind’…) Het gaat om vier deelgebieden: taal, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden. Pijlers masterplan Duidelijke opdracht aan het funderend onderwijs Basisblik, door monitoring en onderzoek Extra tijd en ruimte voor kwalitatief goede…



Science fair – de manier om een schoolproject af te ronden
De science fair (markt) kan helpen meer betekenis te geven aan het leren/inbedden van bèta-vaardigheden, en het betrekken van ‘derden’ (ouders, bedrijven, gemeente, etc.) Context Tijdens de Conferentie ‘Educating the Educators’ 2023, Naturalis Leiden werd een MOST (project Meaningful Open Science Education Connects Schools To Communities) Fair georganiseerd, met voorbeelden van ‘School Community Projects’ uit…


ELWIeR onderzoeksgroep – 2 november 2023
Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst mogelijk is, waarbij…


ELWIeR onderzoeksgroep – 13 september 2023
Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst mogelijk is, waarbij…


Taal en Rekenconferentie mbo 2023
Op 6 oktober 2023 organiseert het Kennispunt Taal en Rekenen de Taal en Rekenconferentie, een conferentie voor mbo-docenten. Thema: Sterker met Taal en Rekenen mbo-events.nl/sterkermettaalenrekenen (programma en inschrijven).



Conferentie Citizenship Education, Brussel
The 8th annual conference on Citizenship Education will be held in Brussels on 8 and 9 June. Keynote op donderdag 8 juni Keynote speech by Prof. Dr. Ellen Claes – Thursday 17:00-18:00 Prof. Dr. Ellen Claes is a member of the center for political sciences at KU Leuven and is specialized in citizenship education and…



ELWIeR-Ecent Conferentie 12 mei 2023, een verslag
ELWIeR/Ecent Conferentie Op 12 mei 2023 kwamen 40 opleiders (pabo, 2e en 1e graads) bij elkaar in Leiden, Naturalis, rond het thema ‘vakvernieuwingen en de rol van de bèta-lerarenopleider’. Zie verslag


Vacature – docent wiskunde syllabus commissie vmbo
Meer info Werk je in het voortgezet onderwijs en wil je meewerken aan de syllabus wiskunde vmbo? Dat kan! Het College voor Toetsen en Examens is voor het cluster exacte vakken per 1 augustus 2023 op zoek naar drie docenten wiskunde vmbo voor de syllabuscommissie wiskunde vmbo met als opdracht de ontwikkeling van syllabi voor…


Cognitive load en de klas – Seminar Anne Jonker
mathematics education seminar : Anne Jonker, TU Delft Development of an instrument measuring different types of cognitive load while conducting a peer discussion. 8 juni 2023, 15:30 – 17:00. Teams online Link Abstract An internationally recognised problem is that many students forget a substantial part of the learned material only a few weeks after the…


Conferentie computational thinking
Conferentie 16 juni 2023, van 10 tot 16 uur, inclusief lunch, gevolgd door een borrel. De locatie is Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht, en de voertaal is Nederlands en (deels) Engels. Meer info Wij nodigen u van harte uit voor een conferentie over computational thinking, een essentiële vaardigheid voor leerlingen van de 21e eeuw….


LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden
Project LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden (LLO = leven lang ontwikkelen), directie MBO, OCW. Financiering vanuit o.a. groeifonds, ronde 2. Samenvatting Laagopgeleide en laaggeletterde inwoners maken nauwelijks gebruik van de mogelijkheden die er zijn om een (betere) plek op de arbeidsmarkt te krijgen. Hierdoor blijft deze groep achterlopen bij de sociale en economische ontwikkelingen, loopt…


Expertisepunt basisvaardigheden en een landelijke onderzoeksagenda
movisie.nl/onderzoeksportaal-expertisepunt-basisvaardigheden Op 5 juni 2023 werd de onderzoeksagenda gepresenteerd voor de komende periode, specifiek gericht op volwasseneneducatie. Dit is de derde onderzoeksagenda van het Expertisepunt Basisvaardigheden. De onderzoeksagenda sluit aan bij de actualiteit, urgente kwesties en vraagstukken die naar voren komen uit ervaringskennis, praktijkkennis en wetenschappelijke kennis. Speerpunten Maatschappij & participatie : Gezin en basisvaardigheden…



Werkplan samen voor het beste onderwijs
Anno 2023 staat (de kwaliteit van) het onderwijs onder druk, en de overheid (OCW) zoekt naar een antwoord vanuit het collectief van overheidsmaatregelen en de werkvloer. Men schreef 13 december 2022 een brief over een en ander, met daaraan gehecht een Werkplan ‘samen voor het beste onderwijs’. Zie ook de OCW oplegger lerarentekort (12-12-2022). Er…


Gezocht: ouders of verzorgers van meertalig kind
Bent u of kent u ouders of verzorgers van een meertalig kind (basisschool leeftijd)? Spreekt het kind Nederlands op school en een andere taal (of talen) thuis? Het Multi-STEM project onderzoekt hoe ouders/verzorgers van meertalige kinderen taal gebruiken. Welke talen spreek je tijdens het koken, op school of tijdens het huiswerk maken? Wat zijn de…


Afscheid Imaginary-tentoonstelling-reeks in Brugge
Het afscheid van de tentoonstelling Imaginary wordt gevierd met een vrolijk wiskunde-festival op 17 september. Bijdragen voor dit festival gevraagd ! . Na een reis door Nederland en Vlaanderen, de wiskunde gevisualiseerd heeft voor het brede publiek, met bekende maar ook verrassende toepassingen (https://www.imaginarymaths.be/). We sluiten dit succesvolle initiatief af met een wiskundefestival op de…


Vacature: Student-assistent Multi-STEM
Multi-STEM zoekt student-assistent die Arabisch of Oekraïens spreekt voor opdracht van 24 uur (3 werkdagen). Je maakt een filmpje van een rekeninstructie in het Arabisch. Jouw gezicht komt niet op beeld. Taakbeschrijving: Bepalen van inhoud van de instructie. Er is al een begin gemaakt. Je redigeert de huidige opzet. Keuzes die je hierin maakt, moet…


Panama Conferentie 42 – 30 en 31 mei 2024
Panama-conferentie 30 en 31 mei 2024 panamaconferentie.sites.uu.nl Overzicht van Panama conferenties


Nationale Wiskunde Dagen 2024
30ste NWD, 5 en 6 april 2024 uu.nl/nationale-wiskunde-dagen De dertigste!



Expertisepunt burgerschap
expertisepuntburgerschap.nl/ Expertisepunt Burgerschap is een samenwerking tussen Stichting School & Veiligheid, het Kennispunt MBO Burgerschap, SLO en ProDemos – huis voor democratie en rechtsstaat. Het expertisepunt is een vervolg van de projecten ‘Burgerschap op de Basisschool’ van School & Veiligheid in samenwerking met de PO-Raad en het project ‘Versterking burgerschap vo’ van de VO-raad en…
