

Edu-V – Digitaal onderwijs goed geregeld
Groeifonds project 2023-2026 Afstemming/regulering digitale onderwijsmiddelen po, vo en mbo Doel project Voor het realiseren van kwalitatief goed onderwijs en de ambities voor het onderwijs van morgen is een efficiënte, veilige, betrouwbare en toekomstbestendige digitale (leermiddelen)infrastructuur (als randvoorwaarde) noodzakelijk. Sectororganisaties PO-, VO- en MBO-raad, het Ministerie van OCW en de brancheorganisaties van uitgeverijen (GEU), van…



Ondersteunen (‘scaffolding’) bij SSI
Ondersteunen (‘scaffolding’), module over SSI en milieu-vraagstukken. Bron In deze Ensite module worden toekomstige leraren in de initiële lerarenopleiding geïntroduceerd om hun studenten te ondersteunen bij het omgaan met complexe maatschappelijk-wetenschappelijke milieuvraagstukken (environmental SSI) door een ondersteunings (scaffolding)kader te bieden. Geschreven voor de lerarenopleiding. Verwijzingen Bron Ensite, projectbeschrijving


Succes! Rekenen – reken-wiskunde materialen voor de doelgroep laaggecijferden
In opdracht van de stichting Lezen en Schrijven (L&S) is gedurende 2016-2019 een mooie verzameling themaboekjes en rekenkaarten ontwikkeld, geschikt voor een brede doelgroep. Te denken valt aan MBO, praktijkonderwijs, zwakke rekenaars in PO en VO, en natuurlijk de volwasseneducatie (VE). Overzicht van de ontwikkelde materialen, vrij te gebruiken binnen ve, mbo, e.a. Abstract 23-9-2019…


Scaffolding small groups
Scaffolding small groups Seminar Mathematics Education 8th of September 2022, 15:30-17:00 Sharon Calor of UvA. Teams Abstract Collaborative learning can be an important means for enhancing students’ learning of mathematics. Several studies have shown that mathematical discussions in small heterogeneous groups may lead to mathematical level raising. Teachers, however, find it difficult to…



Herfstdagen voor power girls (wiskunde, informatica, natuurkunde)
Are you in for the WIN? Meld je aan voor het nieuwe bovenbouwprogramma GirlsClub WIN Herfstdagen (24 tot 26 oktober, Universiteit Utrecht). Zit je in 4e of 5e klas en vind je wiskunde, informatica en natuurkunde interessant, of heb je meegedaan aan de GirlsClub WIN? Wiskunde, informatica en natuurkunde hebben meer meiden nodig! Een activiteit…


Natuur om de hoek
Woon je in de omgeving in Leiden? Dan is dit bericht voor jou. Nestkastjes maken, bodemdiertjes onderzoeken, het park opruimen, nadenken over hoe je bijen kunt helpen, een bioloog ontmoeten. Bij Natuur om de hoek kunnen kinderen ‘op natuur zitten.’ Samen met enthousiaste kenners ontdekken ze de natuur in de buurt. Er leeft en beweegt…


Blauwe reeks – publicaties reken-wiskunde-didactiek 1982-2012
Dit is een publicatie-reeks van het toenmalige ‘OW&OC’ (onderzoek wiskundeonderwijs en onderwijs computercentrum) van de Universiteit Utrecht. De publicaties zijn gericht op wiskunde-didactiek van po en vo. Verwijzingen Bergervoet, P., Goddijn, A., Hoeckx, E., Querelle, N., Schoemaker, G., Simons, M., Streefland, L. and te Woerd, E. (1986). De baas over de computer. Verslag van een…


Update raamwerk scholing/nascholing docent rekenen mbo
Update raamwerk Opdrachtgever: OCW, directie BVE. 1-8-2022 tot 1-5-2023 Het mbo rekencollectief is gevraagd een update uit te voeren w.b. het raamwerk scholing en nascholing rekendocent mbo. Lees meer Verwijzingen Van Groenestijn, M. and Jonker, V. (Eds.). (2014). Raamwerk scholing en nascholing rekendocent vo/mbo. Bouwstenen voor deskundig rekenonderwijs in VO en MBO (PDF). Utrecht: Hogeschool…



Open leermiddelen voor STEM
Open leermiddelen voor STEM online repository met leer- en opleidingsmaterialen Vanaf 1 augustus 2022 zullen we via elwier/ecent maandelijks een ‘vitrine’ inrichten met enkele voorbeelden van open leermiddelen: gratis te gebruiken, aan te passen en naar je hand te zetten. Deze voorbeelden komen uit de online repository met leer- en opleidingsmaterialen. Er zijn diverse ‘subsets’…


SellSTEM
SellSTEM Spatially Enhanced Learning Linked to STEM EU Project – Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Network This project investigates the role of spatial ability in and for STEM learning. The team consists of 15 PhD students, their supervisors from 10 universities in Europe and 8 partners that will host the students on secondment. The project runs…


Cryptografie – boekje wiskunde (onderbouw h/v)
Giraf uitgave nr. 2 Cryptografie. Geschreven door Paul Durenkamp. Bestellen: Epsilon Uitgaven Codes, geheimtaal en cryptografie kom je in het dagelijks leven overal tegen zonder dat jij je er altijd bewust van bent. Het kan een spiekbriefje zijn, maar ook het pinnen van geld of het verzenden van een WhatsApp-berichtje. Veel informatie is tegenwoordig ’versleuteld’,…



Lesmateriaal NLT
Lesmateriaal NLT Materiaal uit de online repository van het Freudenthal Instituut


Lesmateriaal wiskunde
Lesmateriaal wiskunde Materiaal uit de online repository van het Freudenthal Instituut



We gaan berichtgeving starten via LinkedIn ‘company’ ELWIeR/Ecent
Bericht over een nieuwe ondersteuning voor lerarenopleiders bèta. Wellicht ontvang je al mails van ons (ELWIeR en/of Ecent) als het gaat om berichten over de lerarenopleidingen wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen, en daar gaan we ook mee verder. We gaan in het nieuwe seizoen naast de traditionele mails ook berichtgeving via LinkedIn verzorgen. We nodigen je uit…


CWI presenteert strategisch plan 2022-2027
CWI presenteert strategisch plan 2022-2027 Lees meer CWI, het nationale onderzoeksinstituut voor wiskunde en informatica heeft een nieuw strategisch plan gepresenteerd voor de periode 2022 – 2027. Op woensdag 6 juli nam Marcel Levi, voorzitter van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), het eerste exemplaar van het nieuwe strategisch plan in ontvangst. Het plan…



Grote Rekendag – les- en opleidingsmateriaal
Les- en opleidingsmateriaal op basis van de Grote Rekendag voor rekenen-wiskunde. Zie ook de algemene pagina over de Grote Rekendag De Grote Rekendag richt zich op de basisschool en beoogt te laten zien dat leerlingen ook in het reken-wiskundeonderwijs op onderzoek kunnen gaan.


zOEFi – Dagelijks klassikale rekenoefeningen
zOEFi, de Nationale Oefenimpuls Dagelijkse, klassikale rekenoefeningen (Les- en opleidingsmateriaal). Project 2009-2011 Kenmerken van het zOEFi-oefenen Elke dag 10 minuten oefenen verstevigt de rekenbasis en zorgt voor parate kennis en vaardigheid. Het gaat om het oefenen en automatiseren van de rekenbasis. Bijvoorbeeld de tafels. zOEFi past naast elke methode en gaat uit van de doorlopende…


Weet wat je meet – Giraf kaartspel (vmbo)
Giraf uitgave nr. 1 Weet wat je meet. Een statistiekspel op verschillende niveaus. Kaartspel ontworpen door Marijke Hassefras-Zuidbroek. Bestellen: Epsilon Uitgaven Het doel van dit spel is door middel van sorteren van kaartjes de meetschalen uit de beschrijvende statistiek te leren kennen. Er zijn drie niveaus waarop het spel gespeeld kan worden. Het spel kan…



Digitaliseringsimpuls Onderwijs
Digitaliseringsimpuls Onderwijs Achtjarig programma om het onderwijs in het mbo, hbo en wo te verbeteren door de kansen van digitalisering beter te benutten. digitaliseringsimpuls.nl Een Groeifonds-project (2022-2030) Achtergrond Lerenden (16-99 jaar) vinden makkelijker het onderwijs dat past bij hun persoonlijke behoeften, kennis en vaardigheden, binnen de eigen onderwijsinstelling maar ook daarbuiten. Docenten krijgen meer gelegenheid…



Nationaal onderwijslab kunstmatige intelligentie
Het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) Een Groeifonds-project (2022-2027) Penvoerder van NOLAI is de Radboud Universiteit (Inge Molenaar). nationaalgroeifonds.nl Samenvatting Doel is het opbouwen van een breed nationaal ecosysteem van vraag en aanbod in het gebruik van ICT, waaronder ook AI, waarin verschillende soorten betrokkenen in co-creatie prototypes van toepassingen ontwikkelen. De inhoud waar dat ecosysteem…


Dit zijn de slimste jonge wiskundigen van Nederland
Urenlang sluiten ze zichzelf op om te oefenen voor de Internationale Wiskunde Olympiade komende week, de grootste wiskundewedstrijd voor middelbare scholieren. Nederland scoort er steeds beter. Maar waar zijn de meiden? Lees meer



Lerarenstrategie 2022 e.v. (OCW)
1-7-2022 (Dijkgraaf en Wiersma) In deze Kamerbrief beschrijven wij onze inzet om te komen tot een effectief pakket aan maatregelen en schetsen dilemma’s die wij zien voor meer structurele en verdergaande aanpassingen in het stelsel. Hieronder enkele fragmenten uit deze Lerarenstrategie-brief Samenwerking versterken Vooral in de regio valt nog winst te behalen. Door meer samen…


Rekenen-wiskunde met jonge kinderen
12 oktober 2022 Een initiatief van NHL-Stenden, NVORWO en Panama www.nvorwo.nl/event/feestje-in-assen/


Bartjens Rekendictee
Bartjens Rekendictee 11-11-2022 www.nvorwo.nl/event/volgens-bartjens-rekendictee/ Een initiatief van de Hogeschool Utrecht, NVORWO, e.a.


Veldraadpleging wiskunde vmbo (nieuw examen)
voor docenten vmbo en mbo di 13 september 2022 17:30 – 19:30 Amersfoort In deze bijeenkomst worden de vernieuwde examenprogramma’s wiskunde vmbo gepresenteerd. Als je je aanmeldt ontvang je eind augustus de conceptexamenprogramma’s en raadplegingsvragen. Je kunt tijdens de bijeenkomst je feedback geven op deze examenprogramma’s aan de hand van de raadplegingsvragen.


Vacature – voorzitter vaststellingscommissie wiskunde vmbo
Vacature voorzitter vaststellingscommissie wiskunde vmbo bij College voor Toetsen en Examens Lees meer Taken en functies voorzitter leidinggeven aan de vaststellingscommissie wiskunde vmbo; vaststellen van de opgaven van centrale examens; adviseren van het bureau van het CvTE over syllabi, examens en normering; meedenken over de constructieopdracht aan Cito voor de centrale examens wiskunde vmbo; participeren…


Grote Rekendag – 29 maart 2023 – De afvalparade
U kunt deze datum er alvast in zetten: 29 maart 2023. Grote Rekendag! De leerlingen gaan op deze dag aan de slag met uitdagende reken-wiskundeonderwerpen, deze keer rond het maken van afval, maar ook het weer verwerken, hergebruiken en verminderen van afval. Daarnaast wordt er op een creatieve manier iets moois gemaakt van afval. En…


Oneindig, Wat is dat? Video met uitleg
Oneindig, Wat is dat? Met uitleg middels Hilberts hotel Door Nora Hartog


Webevent Wiskunde – vakvernieuwing (actualisatie examenprogramma’s)
De komende twee jaar vindt er een actualisatie van de examenprogramma’s wiskunde havo en vwo plaats. Tijdens een webevent bespreekt SLO met een aantal deskundigen de maatschappelijke en curriculaire uitdagingen bij deze actualisatie. Er worden ook vragen van deelnemers beantwoord. Dit webevent vindt plaats op woensdag 29 juni van 16.00 – 17.00 uur. Wil je…


Effectief lesgeven in wiskunde – een ‘webinar voor morgen’
Alexander Schüler-Meyer Effectief lesgeven in wiskunde 22 september 2022, 15:30-17:00 Een ‘Webinar voor Morgen’ Samenvatting Wat maakt wiskundelessen effectief en leerzaam? Een sleutelelement om een wiskundeles effectief te maken, is zo vaak mogelijk de denkwijze van de leerling te peilen. In de workshop wordt hiervoor het 3C model voorgesteld: Communiceren, Representaties koppelen, Concepten activeren. Met…


WvM Publicatie nr. 3 – Skemp over het begrijpen van wiskunde
Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 3 Gray, E. M. and Tall, D. O., Duality, ambiguity, and flexibility: Van tellen naar getallen-als-objecten Bert Zwaneveld, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreef een reflectie bij : Skemp, R. (1976). Goals of Learning and Qualities of Understanding. Mathematics teaching, Bulletin of the Association of Teachers of Mathematics,…



Nanda Piersma benoemd als lid SER
Lector Nanda Piersma van de Hogeschool van Amsterdam is benoemd tot kroonlid van de Sociaal-Economische Raad (SER). Lees meer De ministerraad stemde vrijdag 17 juni 2022 in met haar benoeming. Het is de eerste keer dat een lector kroonlid wordt van de SER. Piersma is benaderd vanwege haar expertise op het gebied van digitalisering. Volgens…



VELON – Congres 2023
Velon congres voor lerarenopleiders Thema Opleiden in netwerken Zwolle 13 en 14 maart 2023 veloncongres.nl


WvM publicatie 2 – Van tellen naar getallen-als-objecten
Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 2 Gray, E. M. and Tall, D. O., Duality, ambiguity, and flexibility: Van tellen naar getallen-als-objecten Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij : Gray, E. M. and Tall, D. O. (1994). Duality, ambiguity, and flexibility: A ‘proceptual’ view of…



Hackacton Articiële Intelligentie oktober 2022 (Universiteit Twente)
Hackacton Articiële Intelligentie (5), 6 en 7 oktober 2022 (TU Twente) Thema: Artificial inteligence voor feedback in het onderwijs Meer informatie en gratis inschrijven Wat is een hackaton? Een hackaton is een activiteit waarin deelnemers in een korte tijd non-stop bezig zijn met één bepaalde casus. Het thema van deze AI hackaton is feedback. Voor…



Teach4Life – bèta-docenten gezocht
Europees project – 2021 – 2024 Participatie onderzoek – 1 sep 2022 tot 1 maa 2023 Bekijk flyer Bèta-docenten gezocht: Werken aan je eigen bèta-didactiek-vaardigheden Collega’s ontmoeten (in Nederland en Europa) Werken aan je eigen carriëre-mogelijkheden Nieuw lesmateriaal voor in de klas Direct online inschrijven Wat verwachten we van je? Je geeft bèta-les of je…



Webevent over actualisatie wiskunde examenprogramma’s havo en vwo
Dit webevent vindt plaats op woensdag 29 juni van 16.00 – 17.00 De komende twee jaar vindt er een actualisatie van de examenprogramma’s wiskunde havo en vwo plaats. Tijdens een webevent bespreekt het SLO met een aantal deskundigen de maatschappelijke en curriculaire uitdagingen bij deze actualisatie en worden vragen van deelnemers beantwoord. Wil je meedoen…


Vacature – Curriculumontwikkelaar rekenen-wiskunde po/vo (32-40 uur)
SLO zoekt een curriculumontwikkelaar rekenen-wiskunde voor de afdeling primair onderwijs. Wil jij een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten voor het leergebied rekenen-wiskunde en SLO effectief verbinden aan andere organisaties en experts? Lees meer


Team masterplan basisvaardigheden OCW
Initiatief van OCW (voorjaar 2022) om ‘het veld’ te horen over het masterplan. Interesselijst (OCW) voor volgende gesprekken (hier kun je je naam doorgeven aan OCW). Deze elwier-pagina hoort bij: elwier.nl/basisvaardigheden Team Basisvaardigheden OCW heeft een ’team basisvaardigheden’ ingericht ivm de uitvoering van het Masterplan van de overheid. Britt van Teijlingen e.a. Er wordt informatie…


Wiskunde voor een betere wereld -> N.a.v. het NMC 2022
Jaspers, A. (2022). Wiskunde voor een betere wereld (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2022(14) . PWN Wiskunde Actueel, 2022(14) Na twee virtuele afleveringen wegens corona, was het Nederlands Mathematisch Congres (NMC) dit jaar weer een echt congres, met fysieke bijeenkomsten in een hotel in Utrecht. De meeste sprekers benoemden expliciet hoe ze het waardeerden om hun…


Aïda Paalman-de Miranda Symposium 2022
Aïda Paalman-de Miranda Symposium 2022 Eendaags symposium georganiseerd ter nagedachtenis aan prof. dr. Aïda Paalman-de Miranda, eerste vrouwelijke hoogleraar wiskunde aan de UvA (wikipedia) Het symposium, dat zal plaatsvinden op 18 juni 2022, beschikt over een uitgebreid programma met verscheidene sprekers, waaronder Margriet van der Heijden (natuurkundige, journalist en schrijfster), die momenteel een biografie voorbereidt…



Inventarisatie onderzoeksresultaten reken-wiskundeonderwijs 2008-2022
nvorwo nvvw elwier wvm panama Deze inventarisatie bouwt voort op een eerdere inventarisatie uit september 2021. Ten opzichte van sept. 2021 zijn meer bronnen opgenomen, is een samenvatting toegevoegd en is met meer partijen afgestemd (zie hiernaast) om te komen tot een informatieve selectie uit het grote aantal onderzoeken dat gedaan wordt naar reken-wiskundeonderwijs.De focus…


Symposium XXVIII Machtige verhalen
De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier voortreffelijke sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 1 oktober is het zover. Machtige verhalen, het 28e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in museum Boerhaave in Leiden. Na twee symposia online kunnen we elkaar weer echt ontmoeten en als bonus in…



Groeifonds en Ecent en ELWIeR
Vanuit NVON, NVvW, ELWIeR, Ecent, NLT, Technasium e.a. proberen we op het juiste vinkentouw te zitten w.b. de diverse groeifonds-initiatieven die (kunnen) raken aan ‘didactiek van de bèta-vakken’. Tussenstand zomer 2022 Nationaal Groeifonds Het Nationaal Groeifonds investeert tussen 2021 en 2025 € 20 miljard in grootschalige investeringsprojecten en programma’s met een minimaal subsidiebedrag van €…


Advies onderwijsraad – basisvaardigheden
In juni 2022 was er een veldraadpleging Onderwijsraad (ivm een advies op dit vlak in het najaar van 2022). Website onderwijsraad


Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het mei-nummer (2022) verschenen: Hebing, R., Hotze, A., & Keijzer, R. (2022). Computational thinking: van het klaslokaal naar het curriculum van de lerarenopleiding. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(5), 41-47. Stolte, M. (2022)….


Computational Thinking Education in K-12
Nieuw boek Kong, S.-C. and Abelson, H. (Eds.). (2022). Computational thinking education in K-12. Artificial Intelligence Literacy and Physical Computing. A guide to computational thinking education, with a focus on artificial intelligence literacy and the integration of computing and physical objects. Computing has become an essential part of today’s primary and secondary school curricula. In…



Save the date – ELWIeR – Ecent conferentie – vrijdag 12 mei 2023
foto van het nieuwe Naturalis gebouw Ecent-ELWIeR – conferentie voor lerarenopleiders Vrijdag-middag 12 mei 2023, Naturalis Museum, Leiden Thema ELWIeR-Ecent conferentie 2023 – Vakvernieuwing en de rol van de lerarenopleider De 2023-versie van deze conferentie voor lerarenopleiders komt in het teken te staan van de vakvernieuwingen waar we in Nederland nu aan gaan werken voor…


Bouwen vanuit vertrouwen. Kansrijke ontwikkeling vanuit reken-wiskundig perspectief
Hogeschool KPZ organiseert in het kader van het 40-jarig jubileum van NVORWO (Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-Wiskundeonderwijs) op 7 september 2022 van 16.00 – 20.00 uur de Conferentie Bouwen vanuit vertrouwen. Kansrijke ontwikkeling vanuit reken-wiskundig perspectief. Een geweldig ‘rekenfeestje’! De volgende experts leveren hun bijdrage aan de conferentie: Kees Hoogland (HU) Ronald Keijzer…



Webinar ‘Data, Evidence, and Good Education’
Kunnen data en kunstmatige intelligentie onderwijs verbeteren, of staat de aandacht hiervoor goed onderwijs eerder in de weg? Smart Education organiseert in samenwerking met Amsterdam Data Science een meetup tijdens de maand van AI in het onderwijs over Data, Evidence, and Good Education. Tijdens deze meetup zullen de volgende wetenschappers, docenten en ontwikkelaars hun ideeën…


Informatica in vo, wat is het eigenlijk? (vragenlijst voor betrokken docenten)
Bij het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht wordt op dit moment een onderzoek uitgevoerd waarbij we in kaart gaan brengen op welke wijze leerdoelen een rol spelen in het informatica-onderwijs (VO, NL). Op basis van deze uitkomsten willen we kijken of het mogelijk is om een verzameling van leerdoelen samen te stellen op basis…


Ensite – twee summerschools (Tsjechië in juni en Bulgarije in juli)
Tsjechië – Praag – 15-24 juni 2022 (in principe fysiek) -> LinkedIn, Twiter and Facebook Bulgarije – Varna – 30 juli – 15 augustus 2022 (in principe fysiek) Binnen ENSITE (Europees project voor de lerarenopleiding (science en wiskunde)) is de afgelopen twee jaar gewerkt aan scholingsmodules voor de lerarenopleiding: The nature of SSI; Reasoning, argumentation…


Kwetsbare groepen: tussen eigen kracht en maatschappijverandering
In het artikel Kwetsbare groepen: tussen eigen kracht en maatschappijverandering van Thomas Bersee wordt duidelijk gemaakt dat het nog geen sinecure is om ‘kwestbare’ volwassenen effectief te steunen. In genoemd artikel, te vinden op Volwassenen leren laat Thomas Bersee, zelfstandig adviseur ve, zien hoe het woord kwetsbaar aan belang heeft ingeboet, in die zin dat…



Parlement en Wetenschap
Het samenwerkingsverband Parlement & Wetenschap is erop gericht wetenschappelijke inzichten een prominente plaats te geven in het parlementaire proces. De Tweede Kamer en zes nationale wetenschapsorganisaties trekken hierin samen op: Tweede Kamer KNAW De Jonge akademie NWO TNO Universiteiten van Nederland Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra Vanuit Parlement en Wetenschap wordt af en toe…



SIAM Conference on Computational Science and Engineering
SIAM Conference on Computational Science and Engineering (CSE23) Website February 26 – March 3, 2023


Bijeenkomst basisvaardigheden, vinger aan de pols
30 juni 2022 Ronde-tafel-gesprek van vakexperts wiskunde/rekenen uit po, vo en mbo, en enkele gasten Tijdens de Panama Conferentie, Woudschoten, Zeist. Een gezamenlijk initiatief van WvM, Panama, NVORWO, NVvW, ELWIeR en SLO Zie ook het dossier Basisvaardigheden. Verslag Er wordt in het seizoen 2022-2023 stevig ‘gewerkt’ aan kerndoelen/eindtermen/examenprogramma’s/rekeneisen van wiskunde-rekenen in po, vo en mbo:…



Basisvaardigheden, vinger aan de pols
In dit dossier van ELWIeR en Ecent over basisvaardigheden e.d. houden we voor de lerarenopleidingen STEM (pabo, 2e graads, 1e graads) de stand bij wat ‘we’ (onderwijs, maar zeker ook de politiek) willen met basisvaardigheden. Agenda basisvaardigheden 2022 Basisvaardigheden – rekenen – primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, ve 1 juli 2022 Vragen van het team…



Terugblik op het symposium bèta-didactiek 1972 – 2022 – 2072
Korte impressie Op vrijdag 13 mei 2022 kwamen circa 80 vakdidactici in en rondom het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht bij elkaar. In de grote zaal van de Domstad in Utrecht verzamelden collega’s, oud-collega’s, en ook medewerkers van andere instituten waar het FI mee samenwerkt. Een en ander had het karakter van een serieus…



Terugblik Ecent-ELWIeR conferentie 13-5-2022
13 mei 2022 in samenwerking met alle betrokken instellingen bèta-didactiek Op vrijdag 13 mei 2022 kwamen ongeveer 30 opleiders bij elkaar bij de conferentie met als thema ‘Bèta-burgerschap: Een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Impressie De conferentie startte met een interessante bijdrage van Anika Embrechts, Saxion, met een reflectie op het thema “Thema – Bèta-burgerschap: Een…


Hoe krijg ik mijn leerlingen weer ‘aan’? Een ‘webinar-voor-morgen’
Chris Kooloos, Radboud Universiteit Een ‘Webinar voor Morgen’ annex ‘MeetUp’ met een inleiding door Chris, en enkele interactieve (online) werkvormen. 23-6-2022, 19:30-21:00 Chris Kooloos is vakdidacticus wiskunde bij de Radboud Universiteit. Hij promoveerde in 2022. De titel van zijn proefschrift: Eye on Variety: The teacher’s work in developing mathematical whole-class discussions. Juist dergelijke klas-gesprekken kunnen…



Weekend van de Wetenschap
1 en 2 oktober 2022 weekendvandewetenschap.nl Weekend van de Wetenschap is er om iedereen, van jong tot oud, op een toegankelijke manier inzicht te geven in de wereld van wetenschap en technologie. Bezoekers door het hele land krijgen tijdens Weekend van de Wetenschap een unieke blik achter de schermen bij organisaties en mogen op plekken…



Wetenschap.nu – onafhankelijk wetenschapsplatform
wetenschap.nu/ Ben je wetenschapper en wil je bijv. bloggen? Goed om te weten dat dit platform er is. Een ononafhankelijk platform met podcasts, blogs, vlogs en fotoreportages. info [at] wetenschap.nu.



Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies
Tijdschrift TOPS OnderwijsPraktijk Studies Lancering (digitaal) op vrijdag 3 juni 2022 Het Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies afgekort TOPS wordt een digitale uitgave voor en over praktijkgericht onderwijsonderzoek in Nederland. Het biedt onderwijsonderzoekers en professionals die actief zijn in alle sectoren van het onderwijs een platform om hun onderzoek open-access te publiceren. TOPS richt zich op de…



Onderwijskennis, nationale onderzoeksthema’s en NRO-calls
Vanuit ELWIeR en Ecent is het belangrijk dat we in het nieuwe onderzoeksprogramma goed samenwerken tussen de lerarenopleidingen. Online bijeenkomst met informatie over de call 2022: 29 juni 2022 Zie verder de Call voor proposals. Het is vanaf zomer 2022 belangrijk om de juiste samenwerkingsverbanden te smeden. Call for proposals – juni 2022 Alle informatie…


Gezocht: vakexperts rekenen-wiskunde (actualiseren kerndoelen)
SLO zoekt leraren en vakexperts om de kerndoelen Nederlands en rekenen-wiskunde te actualiseren. Aanmelden kan tot 31 mei 2022. Binnenkort start SLO in opdracht van het Ministerie van OCW met het actualiseren van de kerndoelen voor Nederlands en rekenen-wiskunde voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Daarvoor gaan we twee teams…


Vakoverstijgend Rekenen, bijeenkomst 12-5-2022
Bijeenkomst ‘vakoverstijgend rekenen’ 12-5-2022 Adres: St Gregorius College Van Asch van Wijckskade 20, 3512 VS Utrecht Vanuit het project Vakoverstijgend rekenonderwijs zal op 12-5-2022 een bijeenkomst georganiseerd worden. Programma Vanaf 15:15 uur – Inloop en ontvangst 15:30-16.15 uur – Demonstratieles Vakoverstijgend Rekenen 16.15-16.45 uur – Nabespreking: Hoe kun je dit effectief inzetten op school? 16.45-17.15…


Masterclass – Greetje van Dijk – rekenbegaafde leerlingen
Een webinar/masterclass in het kader van de Nationale Rekencoördinator Dag, en in het kader van de reeks Webinar voor Morgen Rekenbegaafde leerlingen 18-11-2022 15:30-17:00 Greetje van Dijk is werkzaam als senior onderwijsadviseur bij 1801 jeugd&onderwijsadvies



De kracht van een stage-ervaring in het vmbo
Bij alle leerlingen (zowel havo/vwo als vmbo) is het opboksen tegen alleen maar instrumenteel begrijpen en procedurele vaardigheden. Niet voor niks zijn we al tijden aan het zoeken naar het ‘echte denken’ bij wiskunde (en rekenen), met begrippen als ‘wiskundige denkactiviteit’ en ‘gecijferd zijn’. Soms lijkt het alsof die zaken bij het vmbo nog meer…


Succesformules in Beeld
Vaak wordt de vraag gesteld door leerlingen vmbo/havo/vwo waar de wiskunde die zij leren toe dient. Het is dan belangrijk dat docenten wiskunde vmbo/havo/vwo bronnenmateriaal hebben om toepassingen van wiskunde in beroepen te laten zien. Letterlijk wiskunde in beeld Vanuit het Platform Wiskunde Nederland wordt gestimuleerd dat hier goed materiaal voor beschikbaar is. Platform Wiskunde…


Imaginary 2022 – Pracht en kracht van wiskunde
Reizende tentoonstelling over zichtbare en onzichtbare wiskunde. imaginarymaths.nl imaginarymaths.be Imaginary 2022 In het academisch jaar 2022-2023 is er weer een reizende tentoonstelling door Nederland en Vlaanderen. Deze nieuwe Imaginary tentoonstelling wordt georganiseerd door Platform Wiskunde Nederland in samenwerking met Nederlandse universiteiten en ondersteund door partnerorganisaties. De tentoonstelling loopt gelijktijdig in Vlaanderen, waar het Platform Wiskunde…



VOHO netwerken conferentie 2022
Op donderdag 3 november 2022 organiseren de regionale VO-HO netwerken een landelijke conferentie VO-HO netwerken. VO-HO netwerken



Open Leermiddelen Alliantie NL
Openleermiddelenalliantie.nl Samen werken aan goed lesmateriaal. Zie ook Impuls open leermateriaal Op 14 april 2022 werd duidelijk dat de commissie Nationaal Groeifonds ihkv de tweede ronde subsidieaanvragen geld beschikbaar stelt voor het ‘Deltaplan Gepersonaliseerd Digitaal Leren’, een plan dat vorm kreeg in de afgelopen twee jaar (en zeker ook ingekleurd door alles wat we –…



Afscheidscollege Maaike Hajer en openbare les Jantien Smit
WANNEER vrijdag 10 juni 2022 TIJD 14.15 tot 17.15 uur, aansluitend een borrel op het HU-plein WAAR Live en online event, vanuit de studio op Padualaan 101 in Utrecht Hogeschool Utrecht nodigt je van harte uit voor het afscheidscollege van Maaike Hajer en de openbare les van Jantien Smit op 10 juni 2022. Tijdens de…


Bayesiaans en klassiek kansrekenen. De kans dat Covid-19 uit het lab in Wuhan kwam
Jaspers, A. (2022). Bayesiaans en klassiek kansrekenen. De kans dat Covid-19 uit het lab in Wuhan kwam. (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2022(13) Hoe veelzeggend is het, dat in Wuhan een coronaviruslab staat? Is het covid-19 virus vanuit een dier overgesprongen op de mens, of ontsnapt uit het Wuhan Institute of Virology? Bij gebrek aan hard…


Seminar – Inquiry-Based Mathematics Education at University Level
Speaker: André Heck, Korteweg-de Vries Institute, University of Amsterdam 12-05-2022 – Time: 15:30 – 17:00 Link to teams Inquiry-Based Based Mathematics and Science Education (IBME/IBSE) at primary and secondary school level has proliferated since the Rocard project in 2007. However, university mathematics teaching has remained mainly traditional, especially in the first university years. But…



Gecijferdheid als basisvaardigheid
Project voor de volwasseneneducatie, 1-5-2022 tot 31-12-2023 Website Gecijferdheid telt mee Partners: HU (Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals), Cinop en UU (Freudenthal Instituut). Met financiële ondersteuning van OCW. Kern van het project Gecijferdheid, geletterdheid en digitale vaardigheden zijn de essentiële basisvaardigheden in het kader van levenlang ontwikkelen. Tot op heden is de positie…


Eye on Variety: The teacher’s work in developing mathematical whole-class discussions – Proefschrift Chris Kooloos
Chris Kooloos, Radboud Universiteit Proefschrift 2022 – Eye on Variety: The teacher’s work in developing mathematical whole-class discussions (Pdf). Hoe krijg ik mijn leerlingen weer ‘aan’? Webinar 23 juni 2022 Abstract Als een groep leerlingen een wiskundig vraagstuk krijgt, zonder dat iemand ze vertelt hoe het opgelost moet worden, dan ontstaat er geheid variatie in…



Bewijs of iets werkt – Hoe om te gaan met uitkomsten uit onderzoek
Een dossier in opbouw Over Evidence-based en Evidence-informed. Waarom dit dossier over ‘bewijs’? Het is belangrijk om gebruik te maken van wetenschappelijk inzicht in ‘hoe dingen werken’ en dat gebeurt ook. De invloeden van onderzoek naar goed/effectief onderwijs zien we terug in methodes, in (na)scholing en in schoolorganisatie. En het klinkt alleszins logisch om daarbij…


Trend basisvaardigheden rekenen-wiskunde: Ook voor de onderwijsinspectie lastig in beeld te brengen?
De Inspectie van het Onderwijs presenteerde woensdag 13 april 2022 de Staat van het Onderwijs. Bij de presentatie werd gewezen op voortdurend dalende resultaten voor taal en rekenen, om vervolgens aan te geven hoe deze negatieve trend te keren is. We zochten het even na: Bij rekenen-wiskunde leer je kritisch te zijn op hoe grafieken…



GirlsClub WIN – GEM – Zomerdagen 11 t/m 13 juli 2022
Tijdens de GEM – Girlsclub WIN zomerdagen van 11 tot 13 juni 2022 word jij als meisje in je kracht gezet als het gaat om je bèta-vaardigheden en ondernemerszin! Wat ga je doen? Je komt op 11-13 juli 2022 drie dagen naar de Universiteit Utrecht. Daar ga je elke dag aan de slag met wiskunde,…


Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde
Hogeschool IPABO zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte) die voldoening haalt uit het lesgeven aan studenten van verschillende leeftijden en achtergronden, graag onderzoek doet naar het reken-wiskundeonderwijs op zowel de basisschool als de hogeschool én vanuit eigen kennis en ervaring de vertaalslag kan maken naar onze opleidingen. De opleidingsdocent is inzetbaar op zowel de…



ICSE Academy
Europees project ‘ICSE Academy – European collaboration and mobility in professional development of pre- and in-service STEM teachers’ Erasmus+ 1 juni 2022 tot 1 juni 2025 Kick off 20 september 2022 Op deze dag zal er ’s middags van 13:00-16:00 een online bijeenkomst met alle betrokken (EU)partners, om elkaar te leren kennen, en eerste afspraken…


WvM publicatie 1 – Over wiskundige concepten
Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 1 Sfard (1991), Wiskundige concepten als proces en object Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij : Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coin (PDF)…


WvM Publicatie nr. 0 – Over elkaar informeren
Vanuit het samenwerkingsverband Wiskunde voor Morgen worden vanaf 2022 enkele onderwerpen verder uitgediept en voorzien van commentaar en verwijzingen.. – Basisvaardigheden Een altijd weerkerend debat over ‘de basis’ – Bewijs of iets werkt Hoe om te gaan met uitkomsten uit onderzoek (‘evidence-based’, ‘evidence-informed’) – Doelen van onderwijs – Expliciete directe instructie (EDI) Ontrafeling van argumenten…


NRCD 24 maart 2023
De Nationale Rekencoordinator Dag is een conferentie voor rekencoordinatoren in het basisonderwijs Schrijf de datum alvast in je agenda.


Jaarvergadering NVvW
5 november 2022 NVvW jaarvergadering en studiedag


ELWIeR onderzoeksgroep – 6 april 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…


ELWIeR onderzoeksgroep – 2 juni 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…


Seminar – Data, Data Science, and Data Literacy: Implications for School Mathematics
Speaker: Gail Burrill, Michigan State University, USA 14-04-2022 – Time: 15:30 – 17:00 The ability to work with and understand data is essential in today’s world. This centrality of data increases the need for quantitative thinking and reasoning and makes it more important than ever that using mathematics and statistics to make sense of…


ELWIeR onderzoeksgroep – 6 juli 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…


Onderwijs meets Onderzoek
Wat kunnen wiskundeonderwijs en onderwijsonderzoek voor elkaar betekenen? Deze vraag staat centraal tijdens de vierde editie van de conferentie ‘Onderwijs meets Onderzoek’ op vrijdag 10 juni 2022. Tijdens deze conferentie gaan wiskundeleraren en onderzoekers van wiskundeonderwijs met elkaar in gesprek over de vraag wat onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek voor elkaar kunnen betekenen. Het thema van…


NVORWO 40 jaar: bijeenkomst op de IPABO op 2 juni
Op donderdag 2 juni organiseert het lectoraat rekenen-wiskunde van Hogeschool IPABO in het kader van het 40-jarig bestaan van de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO) een feestelijke bijeenkomst rondom het thema: Reken-wiskundeonderwijs draagt bij aan kansengelijkheid. Je bent van harte uitgenodigd! Meer informatie en aanmelden.


ELWIeR onderzoeksgroep – 15 september 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…


Vakantiecursus 2022 voor Wiskundeleraren
“Willekeur en structuur in netwerken” Hoofddocente: Nelly Litvak (Universiteit Twente) Gastsprekers: Clara Stegehuis (UT), Pim van der Hoorn (TU/e) Veel systemen bestaan uit objecten die met elkaar verbonden zijn. In het Nederlandse spoornetwerk bijvoorbeeld zijn stations met elkaar verbonden door rails. In sociale netwerken zijn mensen met elkaar verbonden door vriendschappen. En in het…


ELWIeR onderzoeksgroep – 2 november 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…


Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2022-2023
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…


ELWIeR onderzoeksgroep – 15 december 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…


ELWIeR onderzoeksgroep – 8 februari 2023
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…


Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het maart-nummer (2022) verschenen: Spitz, L. (2022). Reken-wiskundeonderwijs op Nederlandse basisscholen ten tijde van de vanwege covid-19 ingestelde lockdown. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(4), 45-60. Van Haeften, N.I. & Keijzer, R. (2022)….


Gezamenlijke webinars vakdidactiek wiskunde/rekenen seizoen 2022-2023
Wiskunde voor Morgen i.s.m. NVvW, NVORWO, SLO, Panama en ELWIeR. Nieuw initiatief voor landelijke ondersteuning van vakdidactici wiskunde/rekenen. Kerngedachte: elkaar goed informeren en aanvullen. Zie ook de wvm Publicaties. Aanleiding Vanuit de landelijke samenwerking vakdidactiek wiskunde/rekenen (zie ook het verslag van de bijeenkomst van 20 januari 2022) is het idee ontstaan om in het nieuwe…
