Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

24 januari 2022
Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Kort

Voorstellen conferentiebijdragen ECENT/ELWIeR-conferentie 2022

Op vrijdag 13 mei 2022 wordt de ECENT/ELWIeR-conferentie gehouden in Hogeschool Domstad te Utrecht met als thema ’Bèta-burgerschap: een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Conferentiebijdragen  Wilt u vanuit uw werk, studie of onderzoek een bijdrage leveren aan de ECENT/ELWIeR-conferentie? Heeft u ideeën of ervaringen omtrent actuele zaken die lerarenopleidingen STEM (wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen/techniek) betreffen? Dan nodigen…

20 januari 2022
Biologie // Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Ensite – STEM Spring School in Slowakije, 7 tot 11 maart 2022

Spring School 2022, 7-11 maart 2022 Intensive program for higher education learners and for teaching staff Constantine the Philosopher University, Slovakia, region Nitra Spring School 2022 Online lectures and workshops, Moodle course digital support Target groups: Science and maths students in initial teachers’ education PhD students in mathematics and science education Young researchers and scientists…

19 januari 2022
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakvernieuwing – vakdidactici gezocht

SLO zoekt leraren en vakinhoudelijke experts. Vanaf 2022 starten er vernieuwingen in de bovenbouw van het vo. Houd eea in de gaten via deze website. Vakvernieuwing algemeen SLO zoekt (jan-feb. 2022) leraren en vakinhoudelijke experts die zich in vakvernieuwingscommissies gaan buigen over de vraag: “Wat moeten leerlingen kennen en kunnen na het doorlopen van het…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Children’s learning needs in mathematics and teacher’s use of dynamic math interviews

Children’s learning needs in mathematics and teacher’s use of dynamic math interviews Proefschrift januari 2022 Jariske Kaskens Samenvatting Leren rekenen is belangrijk voor het goed kunnen functioneren in de maatschappij. In de eerste jaren op de basisschool wordt een belangrijke basis gelegd: kinderen ontwikkelen getalbegrip, leren belangrijke rekenbegrippen en bouwen stapsgewijs rekenwiskundige concepten en procedures…

13 januari 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Kosteloos boek Grote Rekendag 2022

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…

10 januari 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Samenwerking vakdidactiek rekenen-wiskunde (en achterliggende doelen), nieuwe initiatieven

Samenwerking vakdidactiek rekenen-wiskunde (en achterliggende doelen) Donderdag 20 januari 2022, 11:00-12:00 Online (in de tijd die vrijgevallen is omdat de Panama Conferentie is verschoven) Op deze 20 januari 2022 kwamen we (online) bij elkaar met ongeveer 20 direct betrokkenen (vakdidactici, opleiders en onderzoekers rekenen-wiskunde) om uit te wisselen over actuele ontwikkelingen, vooral NPO (en de…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2022)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het januari-nummer (2022) verschenen: Otten, M. (2022). Het bevorderen van algebraïsch redeneren in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 41(3), 40-48. De Lange, S.M. (2022). Ervaringen van een lerarenopleider…

03 januari 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Onderzoekend en ontwerpend leren

Van Graft en Kemmers (2007). Bij onderzoekend leren onderzoeken leerlingen objecten en verschijnselen in hun omgeving onder begeleiding van hun docent. Bij ontwerpend leren ontwerpen leerlingen een product. In allerlei praktijksituaties is gebleken dat de beide benaderingen elkaar goed aanvullen, en ook dat leerlingen er op hun eigen niveau mee aan de slag kunnen. Inquiry-based…

23 december 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Imaginary – formules die tot leven komen

Imaginary is a non-profit organization for open and interactive mathematics. imaginary.org imaginarymaths.nl (2016) Imaginary 2022 Het plan is om in het academisch jaar 2022-2023 weer een reizende tentoonstelling door NL en Vlaanderen te organiseren. Versie 2016 (imaginarymaths.nl) Abstract Imaginary is a non-profit organisation (German gGmbH) for the communication of modern mathematics. It offers a platform…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Docentvluchteling voor de Klas

Docentvluchteling voor de Klas Project DVDK docentvluchteling@gmail.com Download Flyer De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en VluchtelingenWerk Nederland hebben het project Docentvluchteling voor de Klas (DVDK) opgezet met support van UAF en het ministerie van OCW. DVDK wil docenten die gevlucht zijn naar Nederland zo goed mogelijk helpen om ook in Nederland weer op school te…

20 december 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School

https://www.uu.nl/en/events/online-rme-workshop-looking-forward-to-the-2022-summer-school Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School Friday 11 February 2022 from 13:00 to 16:00 The next Summer School on Mathematics Education at Freudenthal Institute, Utrecht University, the Netherlands is planned for summer 2022. The focus of the Summer School is on refreshing and deepening the knowledge of meaningful and…

17 december 2021
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Seminar – Innovative practices in higher education mathematics: taking the student perspective

Speakers: Birgit Pepin & Zeger-Jan Kock TU/e Eindhoven 10-02-2022 – Time: 15:30 – 17:00  The seminar will be exclusively online: see the Teams-link below.   Innovative practices in higher education mathematics: taking the student perspective  In this presentation we first review the literature related to innovative practices of mathematics in (higher) engineering education, in particular…

Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Kort

Seminar – Contemporary issues in mathematics education: word problems and strategy flexibility

Speaker: Marian Hickendorff, Leiden University   13-01-2021 – Time: 15:30 – 17:00  The seminar will be exclusively online: see the Teams-link below.   Contemporary issues in mathematics education: word problems and strategy flexibility My research ambition is to provide empirical basis to questions and discussions about mathematics education. In this seminar I will focus on…

// Kort

Lerarenopleidingen STEM en vooruitblik 2022

In dit dossier van ELWIeR en Ecent over NPO e.d. zie we voor de lerarenopleidingen STEM (pabo, 2e graads, 1e graads) twee uitdagingen. 1 – Nationaal Programma Onderwijs Laat je door dit programma niet beperken, maar juist uitdagen om onderwijs aan te bieden (en te maken) waarin ruimte is voor experiment en verwondering (onderzoekend en…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Seminar – Professional development in ‘Mathematics in play’

Speaker: Ronald Keijzer, Hogeschool Ipabo 9-12-2021 – Time: 15:30 – 17:00  Video   Professional development in ‘Mathematics in play’ The ‘Mathematics in play’-project aims at stimulating language and mathematics in young children’s spontaneous play. In the project professionals from kindergarten and preschool are joined with educators and researchers in a professional learning community (PLC) in…

15 december 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’

Jaspers, A. (2021). ‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’ (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2021(11) In oktober kwamen tientallen wiskundigen een week lang bijeen met experts op het gebied van neurale netwerken en kunstmatige intelligentie (AI) in het Leidse Lorentz Center. AI boekt op gebieden als beeldherkenning en vertaling grote successen, maar…

07 december 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Middelbaar beroepsonderwijs // volwasseneneducatie // Kort

Conferentie ‘gecijferdheid als basisvaardigheid’

Vanuit het lectoraat gecijferdheid van de HU (in samenspraak met het rekencollectief mbo) is het plan opgevat een aparte conferentie te organiseren rond het thema ‘gecijferdheid als basisvaardigheid’. 30 maart 2022, save the date! De conferentie richt zich op uitvoerende docenten/vrijwilligers, dienstverlenende instellingen, bedrijfsleven, lokale, regionale en landelijke beleidsmakers en beslissers, en onderzoekers/ontwikkelaars op het…

01 december 2021
Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

GirlsClub WIN – GEM – 17 maart 2022

Filmpje over de girlsclub Vanuit de Girlsclub WIN wordt op 17 maart 2022 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd over dimensies. Kern van deze middag De groep van ongeveer 24 meisjes gaat aan het werk met concrete materialen, practicumproefjes en puzzeltjes rondom het thema ‘dimensie’. Zowel de natuurkunde als de wiskunde kunnen goed uit de…

Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inclusief lesgeven

Bij inclusief onderwijs zijn alle kinderen welkom en wordt niemand buitengesloten vanwege zijn culturele achtergrond, status, taal, inkomen, talenten of beperking. Bij inclusie in het onderwijs gaan alle kinderen uit de buurt samen naar school en leren ze samen. Ieder op zijn of haar eigen niveau. Hoe kun je als docent meer leren en oefenen…

21 november 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2021)

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het novembernummer (2021, jaargang 41, nummer 2) verschenen de volgende artikelen: Punter, R.A., Van de Velde, M., & Meelissen, M.R.M. (2021). Reken op jezelf! De complexe relatie tussen…

15 november 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Haakje openen x plus 2 haakje sluiten kwadraat. Hoe lastig het is om (x + 2)² in braille te lezen

Jaspers, A. (2021). Haakje openen x plus 2 haakje sluiten kwadraat. Hoe lastig het is om (x + 2)² in braille te lezen (PDF) PWN Wiskunde Actueel(10) Braillelezers hebben grote moeite om wiskunde op eindexamenniveau middelbare school en hoger te leren. Dat komt onder andere omdat formules visueel makkelijker te begrijpen zijn, en door onvoldoende…

12 november 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Webinar Europese Raamwerk Rekenen en Gecijferdheid

Webinar Europese Raamwerk Rekenen en Gecijferdheid donderdag 25 november 2021 15.30 uur – 17.00 uur lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals, HU Het belang van Rekenen en Gecijferdheid in een leven lang ontwikkelen is sterk in ontwikkeling. Gecijferdheid, geletterdheid en digitaal vaardig zijn cruciale basisvaardigheden voor volwassenen voor een inclusieve en volwaardige participatie in…

09 november 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Leer ze rekenen – praktische inzichten basisonderwijs

In de kennisbundel ‘Leer ze rekenen’ lees je – anno 2022 – de belangrijkste bevindingen over reken-wiskundeonderwijs in het PO. Bijbehorende website Leer ze rekenen Samenvatting Samen met taal en lezen vormt rekenen het fundament onder het curriculum van de basisschool. Rekenen is een taal apart die leerlingen zich moeten eigen maken, namelijk de taal…

03 november 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar – Introducing Statistical Inference: Design and Evaluation of a Learning Trajectory

Speaker: Marianne van Dijke-Droogers, Utrecht University 11-11-2021 – Time: 15:30 – 17:00  Location: David de Wied building, room 0.42, UU, Utrecht Or in Teams: Click here to join the meeting Abstract The increasing amount of data in media over the last year—think of COVID—illustrates the necessity for students to become statistically literate—including interpreting inferences. Drawing…

01 november 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Kort

Referentieniveaus rekenen

In Nederland wordt sinds ongeveer 2010 gewerkt met referentieniveaus voor rekenen zoals beschreven in het referentiekader taal en rekenen (2009), en verder uitgewerkt in het rapport ‘Over de drempels met rekenen’ (2008). Algemeen Een referentieniveau rekenen beschrijft het niveau van beheersing van het rekenen, uitgedrukt in kennis, inzicht en vaardigheden die van belang zijn voor…

24 oktober 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Wiskunde Actueel – PWN

Dit is een publicatiereeks van het Platform Wiskunde Nederland, over wiskundige onderwerpen. 2021 (via Platform Wiskunde Nederland) Jaspers, A. (2021). ‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’ (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2021(11) Jaspers, A. (2021). Haakje openen x plus 2 haakje sluiten kwadraat. Hoe lastig het is om (x + 2)² in…

07 oktober 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Vacature – bij het Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals

Onderzoeker-ontwikkelaar-docent Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Leren en Innoveren Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals Sluitingsdatum: 27-10-2021 Wil jij als docent-onderzoeker actief bijdragen aan de rol die rekenen en gecijferdheid speelt in de hedendaagse maatschappij? Dat kan! Wij zoeken een enthousiaste onderzoeker voor ons lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals. Kandidaten dienen affiniteit te hebben…

// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies

Nieuw tijdschrift TOPS (OnderwijsPraktijk Studies) Oktober 2021 TOPS richt zich op de publicatie van artikelen over onderwijsonderzoek waarin nadrukkelijk aandacht wordt besteed aan de praktische toepassing en/of doorwerking van onderzoeksbevindingen en ontwikkelde methodieken in de praktijk. TOPS wil hiermee bijdragen aan het beschikbaar maken van praktijkgericht onderzoek dat bijdraagt aan kwaliteitsverbetering van het onderwijs, professionalisering…

02 oktober 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Reflectiewijzer Peil.Rekenen-Wiskunde

Naar aanleiding van het peilingsonderzoek Rekenen-Wiskunde einde (s)bo is bij de Inspectie van Onderwijs uitgegeven de Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde. Deze reflectiewijzer, in de vorm van een waaier, is voor alle scholen voor (speciaal) basisonderwijs in Nederland. Het instrument helpt schoolteams om in gesprek te gaan over de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs op school. De volgende aspecten…

01 oktober 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Girlsclub WIN – GEM – 9 december 2021

Filmpje over de girlsclub Vanuit de Girlsclub WIN wordt op 9 december 2021 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd over patronen en vlakvullingen. Kern van deze middag De groep van ongeveer 24 meisjes gaat aan het werk met concrete materialen, wellicht uitgedaagd door enkele mooie voorbeelden van patronen/vlakvullingen. Misschien dat we in de voorbereiding richting…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature – Rekenspecialist bij het ABC

Gezocht : Onderwijsadviseur rekenen (voor 24-32 uur per week), bij het ABC Uit de advertentietekst: Als onderwijsadviseur rekenen bij Het ABC heb je brede kennis van het rekenonderwijs van onderbouw tot bovenbouw PO en VO. Je helpt scholen om scherp te krijgen wat zij nodig hebben op het gebied van rekenonderwijs. Je werk bestaat uit…

28 september 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Rinnooy Kan bij 10-jarig bestaan PWN: “Wiskundigen, wees minder bescheiden”

Jaspers, A. (2021). Rinnooy Kan bij 10-jarig bestaan PWN: “Wiskundigen, wees minder bescheiden” (PDF) PWN Wiskunde Actueel(9) PWN Alert(9). Tijdens de viering van het 10-jarig bestaan van Platform Wiskunde Nederland spoorde Alexander Rinnooy Kan wiskundigen aan tot minder bescheidenheid en meer zendingsdrift. Een van de redenen om in oktober 2010 PWN op te richten was,…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2021)

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het septembernummer (2021, jaargang 41, nummer 1) verschenen de volgende artikelen: Treffers, A. (2021). Directe instructie in ‘Getal & Ruimte Junior’. Met de leergang van procenten als voorbeeld….

27 september 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar – Embodied technologies for understanding mathematics

Speaker: Anna Shvarts, Utrecht University 14-10-2021 – Time: 15:30 – 17:00 followed by drinks Location: David de Wied building, room 0.42, UU, Utrecht Or in Teams: Click here to join the meeting Abstract Technological devices intensively fill our lives. We do not schedule a meeting without a calendar assistant, do not recall phone numbers of…

Informatica // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Herfstfestival 2021

Op vrijdag 12 november organiseert het TLL het jaarlijkse Herfstfestival, hét moment om het samen te hebben over onderwijs innovatie op het gebied van technologie en didactiek. Met als thema “het onderwijs van morgen” kun je middels een tiental workshops samen brainstormen en discussiëren over hoe het onderwijs er uit moet komen te zien nu…

24 september 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte)

De Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, zoekt per direct een Opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte). Functieomschrijving Als docent ben je verantwoordelijk voor het ontwerpen en verzorgen van onderwijs. Daarnaast ben je studiecoach en assessor. Niet alleen vakdeskundigheid is daarom belangrijk, maar ook de vaardigheid om je te richten op de algemene professionele vorming…

23 september 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Rekenconferentie Kennispunt taal en rekenen mbo

Het Kennispunt MBO Taal & Rekenen organiseert in het voorjaar van 2022 weer een rekenconferentie die naar verwachting weer helemaal live kan. Het doel is kennisdelen rondom rekenen in het algemeen en natuurlijk de invoering van de nieuwe rekeneisen. Wij jij met jouw school een workshop verzorgen? Stuur dan een mail naar info@taalenrekenenmbo.nl Werkgroepen Het…

22 september 2021
// Kort

Onderwijskennis en nationale onderzoeksthema’s (NRO, 2021 e.v.)

Langszij de nieuwe onderzoeksagenda (zie hieronder) is men bij NRO gestart met een nieuwe ‘portal’ vanaf 2021: Onderwijskennis.nl Onderzoeksagenda NRO heeft een nieuwe onderzoeksagenda (2021) gesteld. Uit negentien thema’s die geïnventariseerd zijn zijn zes thema’s geprioriteerd. Daarmee komen de zes volgende thema’s op de Kennisagenda: De school als lerende en professionele organisatie Kennis en vaardigheden…

13 september 2021
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

EU STEM Coalition

EU network of national STEM platforms stemcoalition.eu/ The EU STEM Coalition is an EU-wide network that works to build better STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) education in Europe. The goal is to shape STEM education policies and practices that foster economic growth, opportunity and well-being for all. Together with policy makers, education providers and industry…

06 september 2021
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

STEM Covid lessons learned

Utrecht/Copenhagen collaboration Colloquium ‘STEMCOVID educational lessons learned’ 10 september, 13:00-15:00 Link Microsoft Teams Program 13.00 Toine Pieters Welcome and introduction 13.05 Short film on Pedagogical Care 13.10 Ralph Meulenbroeks, Academic discourse on education during the early part of the pandemic 13.25 Maria Hvid Stenalt, referent including Danish perspectives on the COVID education experiences 13.40 Arthur…

02 september 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Rekenen voor je leven – boekpresentatie

Voorstelling Op 15 oktober 2021 van 19.00 – 19.45 uur verzorgen Ionica Smeets en Edward van de Vendel een interactieve voorstelling op basis van het boek ‘Rekenen voor je leven’. Locatie De Meenthe, Stationsplein 1, 8331 GM Steenwijk (naast intercitystation). Inschrijven via De Meenthe (kaartjes 9 euro). Een mooie voorstelling voor iedereen die toekomstbestendig reken-wiskundeonderwijs…

27 augustus 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar – being visually impaired and doing mathematics

Annemiek van Leendert, Utrecht University & Visio Online seminar: Supporting braille readers in reading and comprehending mathematical expressions in braille Teams meeting 9 september (15:30-17:00) Most people would agree that all students should have the opportunity to develop their mathematical abilities. Despite all efforts, this is still very challenging for those who are severely visually…

26 augustus 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nieuwe cyclus masterclasses voor rekencoördinatoren basisonderwijs

Vorig jaar ontstaan op basis van corona, thans met enthousiasme geprolongeerd: Online masterclasses (ook heel geschikt voor pabo-docenten en -studenten!) Website NRCD Online bijeenkomsten van 15:30-17:00 6-okt-2021 Kijken naar Kinderen Belinda Terlouw 18-nov-2021 Grote Rekendag (groep 1-2-3-4) Annette Markusse 25-nov-2021 Grote Rekendag (groep 5-6-7-8) Frans van Galen 9-feb-2022 Wiskundige denkactiviteiten in het PO Geeke Bruin…

25 augustus 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakoverstijgend rekenonderwijs

Tweejarig project in regio Utrecht, 2021-2022 Initiatief vanuit scholen vo, met steun van de gemeente Utrecht Hoe kan er een natuurlijke verbinding worden aangebracht tussen rekenen/wiskunde en diverse andere vakken in het vo? De opzet van dit project is: In leerjaar 1 en 2 draagt wiskunde de zorg voor het rekenonderwijs (via de methode). In…

24 augustus 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Beroepsprofiel wiskundeleraar anno 2021

Om handvatten te geven aan beleidsmakers, lerarenopleidingen en anderen is er in overleg met leraren, lerarenopleiders en wetenschappers (onder de paraplu van Platform Wiskunde Nederland) een beroepsprofiel opgesteld. Dit beroepsprofiel karakteriseert het beroep van leraar wiskunde in het voortgezet onderwijs en beschrijft de bekwaamheden die nodig zijn om dit beroep uit te voeren. Het beroepsprofiel…

21 augustus 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijs meets Onderzoek in maart 2022 (en op 24-9 a.s. vieren we 10 jaar PWN)

Symposium 10 jaar PWN Locatie CWI – Science Park 123, Amsterdam Op 24 september 2021 wordt een symposium georganiseerd om 10 jaar Platform Wiskunde Nederland te markeren. Openingslezing Nira Chamberlain (IMA, UK): The mathematics that can stop an AI Apocalypse Casper Alberts (Univ. Groning.) – De toekomst van het statistiekonderwijs Stefaan Vaes (Leuven) – Operatoren-algebra…

12 juli 2021
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Kennisportal Onderwijs – ontsluiten van relevante bronnen onderwijsonderzoek

Overleg Kennisportal Onderwijs Woensdag 22 september, 9:30-12:30 uur Het Kennisportaal Onderwijs van het NRO geeft toegang tot 26 verzamelingen van Nederlandstalige, betrouwbare informatie voor de dagelijkse onderwijspraktijk. De partners in het portaal hebben met elkaar gemeen dat ze relevante inzichten uit onderzoek naar onderwijs ontsluiten voor leraren en andere belangstellenden. Met één zoekactie krijgt u…

11 juli 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

(In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children

Proefschrift Marije Stolte Promotieonderzoek naar creatief denken bij rekenen. Stolte, M. (2021). (In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children. Universiteit Utrecht, Utrecht. Samenvatting Creatief (en divergent) denken is nauw verbonden met rekenen en wiskunde. Maar op de basisschool is er slechts beperkt aandacht voor het ontwikkelen van dit…

08 juli 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature – postdoc – Rekenen in het basisonderwijs

Het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden zoekt kandidaten voor een functie van Postdoc onderzoeker: Rekenen in het basisonderwijs Voor een onderzoeksprogramma naar rekenen in het basisonderwijs zoekt het Instituut Pedagogische Wetenschappen een enthousiaste postdoc. De ideale kandidaat heeft affiniteit en ervaring met onderzoek op de basisschool, bij voorkeur…

Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Leerplatform Informatica – React-EU

Nederlands project met Europese ondersteuning (React-EU) Universiteit Utrecht Freudenthal Instituut en het departement Informatica Samenvatting Binnen ‘Leerplatform Informatica’ wordt gewerkt aan een innovatief leerplatform voor het vak informatica in de tweede fase van het vwo. Kenmerken van het te ontwikkelen leerplatform zijn dat het systeem het gedrag van leerlingen in het leerplatform analyseert (learning analytics),…

29 juni 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Verdiepende Vakdidactiek voor lerarenopleiders wiskunde 2021-2022

Vakdidactische bekwaamheid is onderdeel van de kennis en kunde waarover wiskundeleraren dienen te beschikken. Daarmee is vakdidactiek een belangrijk onderdeel van de lerarenopleiding wiskunde. Lerarenopleiders staan daarbij voor een dubbele uitdaging: enerzijds het onderhouden en verdiepen van de eigen vakdidactische kennis en anderzijds het ontwikkelen, uitvoeren en toetsen van onderwijs in wiskundedidactiek. Over deze twee…

23 juni 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature UU: Programmamaker voor basisschoolleerlingen

De Universiteit Utrecht in Utrecht zoekt een ervaren Programmamaker voor basisschoolleerlingen voor 32 uur per week | Vacature voor een Betaalde functie, Parttime | Sluitingsdatum: 30-06-2021 Binnen het Programmabureau ontwikkelen en organiseren we verschillende publieksprogramma’s. Misschien ken je Meet the Professor, Summerschool Junior of de Grote Wetenschapsdag wel. Het zijn programma’s voor basisschoolleerlingen om hen een realistisch beeld van wetenschap te geven én hun…

Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus 2021: Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes

De vakantiecursus voor leraren wiskunde 2021 zal plaatsvinden in Amsterdam, op het CWI, op 27 en 28 augustus. In Eindhoven zal de cursus plaatsvinden op 3 en 4 september, in het gebouw van het Academisch Genootschap. Het thema is: “Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes”. Hoofddocent is Rainer Kaenders (Hausdorff Center for Mathematics, Bonn). Tevens…

20 juni 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het pabo-curriculum, proefschrift

Empowering pre-service teachers through inquiry. Development of an inquiry stance in intended, implemented and attained curriculum of primary teacher education. ‘In de kracht zetten’ van leraren in opleiding door onderzoek. Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het beoogde, geïmplementeerde en bereikte curriculum van de lerarenopleiding basisonderwijs. Proefschrift Lidewij van Katwijk (Rijksuniversiteit Groningen) Nederlandse samenvatting Centrale…

14 juni 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Kort

Maakonderwijs

Definitie Maakonderwijs is leren (door te) maken. Maakonderwijs is een creatieve manier om van kinderen uitvinders te maken en stimuleert hoofd, handen en hart (definitie van makereducation.nl). Samenvatting/dilemma Wie zal ‘maakonderwijs’ een ‘echte plek’ geven in bijv. basis- en/of voortgezet onderwijs? Is dit het domein van de ‘techneuten’ die verliefd worden op de technologie van…

13 juni 2021
Biologie // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Duurzaamheidseducatie

Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten. Hoe ga je daar echter mee om in het onderwijs (po en vo/mbo)? Wat is duurzaamheidseducatie? Duurzaamheid is een complex onderwerp, waardoor een duidelijke definitie van duurzaamheidseducatie (SE) ontbreekt. Zowel duurzaamheid als SE hebben verschillende, en zelfs…

08 juni 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Geen week zonder algebra

Interview met Martin Kindt Martin Kindt is ontwerper (en onderzoeker) van lesmateriaal bij het Freudenthal Instituut In deze video van de Hogeschool Utrecht (interviewer Theo van den Bogaart) vertelt Martin Kindt de achterliggende gedachten bij het lesmateriaal. Het motto ‘Geen week zonder algebra’ is een oproep aan alle wiskunde-docenten om hun lessen te verrijken met…

30 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Explaining variation in mathematics achievement

Proefschrift Marije Huijsmans Mei 2021 Explaining variation in mathematics achievement. Characteristics of children with and without mathematical learning difficulties. Radboud Universiteit, Nijmegen. 978-94-6421-302-7 Samenvatting Research on math learning problems is – in comparison to research on reading problems – quite limited. Especially the different cognitive phenotypes of the heterogeneous group of mathematics learning disorder (MLD)…

27 mei 2021
// Voortgezet onderwijs // Kort

Nieuw taalkader ‘De taalcompetente leraar’

Leraren hebben verschillende rollen en taken. Ze staan voor de klas, hebben contact met collega’s en ouders, en leren ook nog zelf. Bij alles wat ze doen, maken ze gebruik van taal. Van hen wordt dan ook verwacht dat zij taalvaardig zijn én dat ze bijdragen aan de taalontwikkeling van hun leerlingen. Maar wat betekent…

26 mei 2021
// Hoger Onderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Kort

Onderzoek SLO en OCW: Sluiten kennis en vaardigheden van instromende studenten aan bij uw opleiding?

  Sluiten kennis en vaardigheden van instromende studenten aan bij uw opleiding? Wat vindt u de sterke punten van instromende leerlingen uit het voortgezet onderwijs? En aan welke verbeterpunten in de aansluiting met het vervolgonderwijs kan het vo aandacht besteden? SLO en het ministerie van OCW horen graag uw mening hierover, als belangrijke input voor…

25 mei 2021
// Kort

Conferentie ELWIeR – Ecent & Symposium 100 jaar bèta-didactiek

We zijn blij de volgende conferentie te kunnen aankondigen. ELWIeR-Ecent conferentie op 13 mei 2022. Save the date! Combinatie met het symposium 100 jaar bèta-didactiek Bijzonder dit jaar is dat aansluitend het symposium ‘100 jaar bèta-didactiek’ zal worden georganiseerd . Middagprogramma symposium. Verwijzingen Terugblik Conferentie 2021

24 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Experimenteren in de rekenles

Van Galen, F. and Jonker, V. (2013) Experimenteren in de rekenles. Combineren van rekenlessen met lessen wetenschap & techniek Utrecht: Kenniscentrum Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek. Universiteit Utrecht. Download pdf Zie ook de lesmaterialen.

21 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2021)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het mei-nummer (2021) verschenen: Van Zanten, M.A. (2021). Opportunities-to-learn in Nederlandse reken-wiskundemethodes voor het basisonderwijs. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(5), 40-50. Keijzer, R. & Verbruggen, I. (2021). Reken-wiskundeonderwijs in 3D. Verslag van de…

20 mei 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Introducing Statistical Inference: promotie Marianne van Dijke

Proefschrift Marianne van Dijke, Universiteit Utrecht FI Scientific Library, nr. 109. Van Dijke (2021) Op woensdag 30 juni a.s. om 16.15 uur promoveerde Marianne van Dijke op het proefschrift getiteld ‘Introducing Statistical Inference: Design and Evaluation of a Learning Trajectory’. Promotor Paul Drijvers en co-promotor Arthur Bakker. Samenvatting De toenemende hoeveelheid data in de media…

19 mei 2021
// Kort

The Unseen Potential of Film for Learning – Promotie Winnifred Wijnker

Promotie Winnifred Wijnker FI Scientific Library, nr. 108. Wijnker (2021) Universiteit Utrecht Op woensdag 23 juni a.s. om 16.15 uur zal Winnifred Wijnker promoveren op een proefschrift getiteld ‘The Unseen Potential of Film for Learning. Film’s Interest Raising Mechanisms Explained in Science and Mathematics Education’. Promotor is Paul Drijvers en co-promotor is Arthur Bakker. Inmiddels…

12 mei 2021
Informatica // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Webinar Computational Thinking in PO en VO

Webinar Computational Thinking (CT) in PO & VO met spreker Felienne Hermans, bedoeld voor leerkrachten, studenten, lerarenopleiders, schoolleiders en bestuurders.Meld je hier aan woensdag 2 juni 2021, 19.00 – 20.30 uur (online) Deze webinar vormt het startschot voor een reeks activiteiten waarin we met elkaar aan de slag gaan om te kijken hoe we bereiken…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Formative assessment with digital tools (Numworx)

Peter Boon (UU) Currently Numworx is working on new tools for formative assessment of secondary education mathematics curricula. The goal is to create and disclose better data to determine students’ capabilities and weaknesses, especially for formative purposes. The traditional assessment approach of mathematics at secondary school is giving students a test per textbook chapter which…

07 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakdidactische Ontwerpprijs NVvW 2021

Voor wie Studenten van de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde die individueel of samen een vakdidactisch wiskundig ontwerp hebben gemaakt in het kader van een opdracht in het schooljaar 2020/2021. Waarom Het doel is om elkaar te inspireren tot het uitvoeren, uitwisselen en produceren van vakdidactische ontwerpen. Het uitwisselen gebeurt via een workshop op de jaarvergadering en…

30 april 2021
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Quality and impact of practice-oriented educational research

Quality and impact of practice-oriented educational research Proefschrift Suzanne Groothuijsen Woensdag 2 juni 2021, Academiegebouw te Utrecht In het promotieonderzoek staan kwaliteit en impact van praktijkgericht onderwijsonderzoek centraal. Hierin komen de volgende vier onderwerpen aan de orde: Kwaliteitseisen aan praktijkgericht onderwijsonderzoek vanuit perspectief van docentonderzoekers; Conceptualisering van het begrip impact in drie dimensies: scope, aard…

28 april 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Pythagorasprijs voor beste profielwerkstuk gaat naar ‘meerdimensionaal boter-kaas-eieren’

A. Jaspers. (2021). Prijs voor beste profielwerkstuk gaat naar ‘meerdimensionaal boter-kaas-en eieren’. PWN Alert(5). Op het online Nederlands Mathematisch Congres (NMC), gehouden op 23 april, werd onder meer de prijs toegekend voor het beste profielwerkstuk op het gebied van de wiskunde. De prijs, een initiatief van wiskundetijdschrift Pythagoras, ging naar Femke Voogt van het Dongemond…

20 april 2021
Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – U-Talent Wiskunde/Natuurkunde docent-ontwikkelaar

Omvang: 0,3 fte Per: 1 augustus 2021 Functieomschrijving en bijzonderheden U-Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de bètavakken en het stimuleren van de interesse van leerlingen in bèta en techniek. In U­-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en zo’n 50 scholen uit de regio nauw samen…

15 april 2021
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

‘Spiking‘ neurale netwerken verbruiken veel minder energie dan gewone neurale netwerken

A. Jaspers. (2021). ‘Spiking‘ neurale netwerken verbruiken veel minder energie dan gewone neurale netwerken. PWN Alert(4). Een neuraal netwerk is software of hardware die de werking van de hersenen nabootst. Door de afzonderlijke ‘hersencellen’ nog meer op echte hersencellen te laten lijken, is voor een taak als spraakherkenning veel minder energie nodig. Zo gaan slimme…

14 april 2021
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature – Senior Onderzoeker Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals

Kenniscentrum Leren en Innoveren | Sluitingsdatum: 10-05-2021 Wie wij zijn Het lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals (WAVP) is gestart op 1 september 2020 en onderzoekt (1) welke wiskundige en analytische vermogens nodig zijn in huidige en toekomstige beroepspraktijken en (2) hoe die vermogens verder ontwikkeld kunnen worden in opleidingen en werkplekleren. Ons lectoraat draagt…

Wiskunde // Kort

Vacature – UD Wiskundedidactiek – (0,8 – 1,0 fte)

Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Als universitair docent werk je mee aan de kerntaken van de leerstoelgroep: onderzoek, onderwijs en outreach. Je werkt mee aan en initieert zelf vakdidactisch onderzoek dat aansluit bij de lijnen van het FI onderzoeksprogramma 2021-2026, maar ook een eigen karakter heeft. Je onderwijstaken bestaan met name uit het samen doorontwikkelen en…

13 april 2021
Wiskunde // Kort

Lezing – University Students’ Actions with Digital Algebra Textbooks

Angeliki Mali (University of Groningen) Online seminar: The conceptual blending framework as a way to investigate the integration of mathematics and physics in student reasoning Teams meeting 15 april (15:30-17:00) In this seminar, I will talk about university students’ actions with digital textbooks by reporting on their patterns of viewing and of use in a…

12 april 2021
// Hoger Onderwijs // Kort

Vacature – Promotie – Hoe stimuleer je wetenschappelijk redeneren in online tertiair bètaonderwijs?

Als promovendus ga je aan de slag met een promotieonderzoek op het gebied van tertiair bètaonderwijs met als titel ‘Wetenschappelijk discours in hybride hoger onderwijs in wiskunde en natuurwetenschappen’. Net als in de rest van de wereld heeft de pandemie ook binnen de Universiteit Utrecht geleid tot een doorbraak van online en hybride vormen van…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Symposium – Coryfeeën met ideeën (27)

Coryfeeën met ideeën (visies op wiskundeonderwijs) Het jaarlijkse symposium van de Werkgroep Geschiedenis (NVvW) De werkgroep Geschiedenis van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren organiseert ook in 2021 een symposium, op 2 oktober. Het thema dit jaar is Coryfeeën met ideeën. We hebben sprekers uitgenodigd die hun licht laten schijnen op de vakdidactische visie van vedettes…

06 april 2021
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Sprong STEM landelijke bijeenkomst 24 juni

Landelijke kickoff Sprong-STEM op 24 juni Aanmelden Programma Onlangs is het landelijke SPRONG Educatief STEM consortium opgericht. Met dit nieuwe STEM netwerk willen we collega’s uit verschillende regio’s (Twente, Noord-Holland en Utrecht) duurzaam met elkaar verbinden en stimuleren en faciliteren we kennisdeling op het gebied van wetenschap en technologie, en STEM onderwijs. 15:10-15:55 “De onderzoekende…

02 april 2021
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Taal // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacatures ‘Multilingual voices in STEM education’ (0,8 fte)

De afdeling Pedagogiek van Diverse Samenlevingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, zoekt drie promovendi. De beoogde startdatum is 1 september 2021. De promovendi werken in het project ‘Multilingual voices in STEM education’ (Multi-STEM), dat tot doel heeft de participatie van meertalige kinderen te bevorderen bij het leren van rekenen en wetenschap & techniek….

01 april 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2021)

Bij het maart-nummer (2021) van het tijdschrift Volgens Bartjens (jaargang 40, nr. 4) zijn in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek twee verdiepende artikelen verschenen. Keijzer, R. & Peltenburg, M. (2021). Wiskunde in spontaan spel realiseren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(4), 41 – 51 pdf Hendrikse, P. (2021). Kansen voor wiskunde-talenten op de…

Biologie // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijs vanuit perspectieven: ontwikkelen van een brede blik op de wereld en jezelf

Online college van prof.dr.ir. Fred Janssen, hoogleraar didactiek bij de Universiteit Leiden, een van de auteurs van dit vakdidactisch drieluik. Centraal in dit college ‘Wat vind jij het belangrijkste om je leerlingen bij te brengen?’ ‘Waar besteed je het meeste aandacht aan in jouw lessen?’ Voor de meeste docenten twee vragen met uiteenlopende antwoorden. We…

30 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2021-2022

Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…

29 maart 2021
Informatica // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature ervaren onderzoeker (0,6 fte)

Het Kenniscentrum van de Hogeschool van Amsterdam is op zoek naar een ervaren onderzoeker voor het project Denker; een onderzoeksproject dat zich richt op systeemdenken en het ontwikkelen, implementeren en evalueren van didactiek rond conceptueel modeleren in het voortgezet onderwijs. Volledige vacaturetekst.

26 maart 2021
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Co-Teach

Project co-teach.nl Co-Teach Informatica is een pilotproject waarin scholen het eindexamenvak informatica kunnen aanbieden door een combinatie van projectonderwijs door IT-professionals en een online leerlijn – ook wanneer een school (nog) geen informaticaleraar in dienst heeft. Het project is ook bedoeld voor scholen die binnenkort geen informaticaleraar meer hebben doordat deze met pensioen gaat, evenals…

22 maart 2021
// Kort

Posters over STEM-vakgebieden

Onderstaande posters zijn (engelstalige) pogingen om een heel vakgebied in één poster te vangen. Je kunt er op klikken voor een uitvergroting. Biologie Scheikunde Informatica Wiskunde Natuurkunde O.a. Dominic Walliman probeert dergelijke overzichten te creëren.

ELWIeR en Ecent als één STEM