Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Geavanceerd zoeken (combineer bijv. met schoolvak)
14 juni 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Kort

Maakonderwijs

Definitie Maakonderwijs is leren (door te) maken. Maakonderwijs is een creatieve manier om van kinderen uitvinders te maken en stimuleert hoofd, handen en hart (definitie van makereducation.nl). Verwijzingen Maakonderwijs binnen w&t in het po (iXperium, 2018): Kennisclip en achterliggend onderzoek PLG Maakonderwijs (Sprong-STEM) het vak Innovatie en Prototyping in het vmbo Libow Martinez, S. and…

10 juni 2021
// Kort

NPO en STEM (en dan vooral de ‘minder goed meetbare effecten’) – Kunnen scholen hier goede keuzes maken?

Hieronder zetten enkele initiatiefnemers uiteen hoe ze bij het huidige Nationaal Programma Onderwijs vanuit de hoek van ‘STEM’ (toegespitst op het W&T onderwijs) nog iets zouden willen toevoegen ter ondersteuning aan de scholen (po en vo). Aanleiding Binnen het Natio­naal Program­ma Onder­wijs biedt de overheid een menu­kaart aan van “inter­venties die in interna­tionaal onder­zoek effec­tief…

08 juni 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Geen week zonder algebra

Interview met Martin Kindt Martin Kindt is ontwerper (en onderzoeker) van lesmateriaal bij het Freudenthal Instituut In deze video van de Hogeschool Utrecht (interviewer Theo van den Bogaart) vertelt Martin Kindt de achterliggende gedachten bij het lesmateriaal. Het motto ‘Geen week zonder algebra’ is een oproep aan alle wiskunde-docenten om hun lessen te verrijken met…

27 mei 2021
// Voortgezet onderwijs // Kort

Teaching & Learning Lab Herfstfestival 12 november 2021

Schrijf wellicht al in je agenda: Herfstfestival van het Teaching & Learning Lab op vrijdag 12 november 2021 Op het jaarlijkse Herfstfestival draait het om de innovatie van ons onderwijs. Het Herfstfestival is voor iedereen die zich betrokken voelt bij de vernieuwing en verbetering van voortgezet en hoger onderwijs. In de loop van het jaar…

// Voortgezet onderwijs // Kort

Nieuw taalkader ‘De taalcompetente leraar’

Leraren hebben verschillende rollen en taken. Ze staan voor de klas, hebben contact met collega’s en ouders, en leren ook nog zelf. Bij alles wat ze doen, maken ze gebruik van taal. Van hen wordt dan ook verwacht dat zij taalvaardig zijn én dat ze bijdragen aan de taalontwikkeling van hun leerlingen. Maar wat betekent…

26 mei 2021
// Hoger Onderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Kort

Onderzoek SLO en OCW: Sluiten kennis en vaardigheden van instromende studenten aan bij uw opleiding?

  Sluiten kennis en vaardigheden van instromende studenten aan bij uw opleiding? Wat vindt u de sterke punten van instromende leerlingen uit het voortgezet onderwijs? En aan welke verbeterpunten in de aansluiting met het vervolgonderwijs kan het vo aandacht besteden? SLO en het ministerie van OCW horen graag uw mening hierover, als belangrijke input voor…

24 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Experimenteren in de rekenles

Van Galen, F. and Jonker, V. (2013) Experimenteren in de rekenles. Combineren van rekenlessen met lessen wetenschap & techniek Utrecht: Kenniscentrum Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek. Universiteit Utrecht. Download pdf Zie ook de lesmaterialen.

21 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2021)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het mei-nummer (2021) verschenen: Van Zanten, M.A. (2021). Opportunities-to-learn in Nederlandse reken-wiskundemethodes voor het basisonderwijs. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(5), 40-50. Keijzer, R. & Verbruggen, I. (2021). Reken-wiskundeonderwijs in 3D. Verslag van de…

20 mei 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Introducing Statistical Inference: promotie Marianne van Dijke

Promotie Marianne van Dijke, Universiteit Utrecht FI Scientific Library, nr. 109. Van Dijke (2021) Op woensdag 30 juni a.s. om 16.15 uur zal Marianne van Dijke promoveren op een proefschrift getiteld ‘Introducing Statistical Inference: Design and Evaluation of a Learning Trajectory’. Promotor is Paul Drijvers en co-promotor is Arthur Bakker. Samenvatting De toenemende hoeveelheid data…

19 mei 2021
// Kort

The Unseen Potential of Film for Learning – Promotie Winnifred Wijnker

Promotie Winnifred Wijnker FI Scientific Library, nr. 108. Wijnker (2021) Universiteit Utrecht Op woensdag 23 juni a.s. om 16.15 uur zal Winnifred Wijnker promoveren op een proefschrift getiteld ‘The Unseen Potential of Film for Learning. Film’s Interest Raising Mechanisms Explained in Science and Mathematics Education’. Promotor is Paul Drijvers en co-promotor is Arthur Bakker. Inmiddels…

12 mei 2021
Informatica // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Webinar Computational Thinking in PO en VO

Webinar Computational Thinking (CT) in PO & VO met spreker Felienne Hermans, bedoeld voor leerkrachten, studenten, lerarenopleiders, schoolleiders en bestuurders.Meld je hier aan woensdag 2 juni 2021, 19.00 – 20.30 uur (online) Deze webinar vormt het startschot voor een reeks activiteiten waarin we met elkaar aan de slag gaan om te kijken hoe we bereiken…

10 mei 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Formative assessment with digital tools (Numworx)

Peter Boon (UU) Currently Numworx is working on new tools for formative assessment of secondary education mathematics curricula. The goal is to create and disclose better data to determine students’ capabilities and weaknesses, especially for formative purposes. The traditional assessment approach of mathematics at secondary school is giving students a test per textbook chapter which…

07 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakdidactische Ontwerpprijs NVvW 2021

Voor wie Studenten van de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde die individueel of samen een vakdidactisch wiskundig ontwerp hebben gemaakt in het kader van een opdracht in het schooljaar 2020/2021. Waarom Het doel is om elkaar te inspireren tot het uitvoeren, uitwisselen en produceren van vakdidactische ontwerpen. Het uitwisselen gebeurt via een workshop op de jaarvergadering en…

ELWIeR en Ecent als één STEM