Kort

Wie wil Meetkunst nascholing verzorgen?
Vanaf 2015 werkt het Meetkunst project aan de integratie van kunsteducatie, meetkunde en creativiteit in het basisonderwijs. In dit project is nascholing ontwikkeld, dat onder andere gebruikt wordt om data te verzamelen voor het Meetkunst onderzoek. We zijn op zoek naar opleiders beeldende vorming en rekenen-wiskunde, beide werkzaam aan dezelfde hogeschool, die als koppel deze nascholing…

Reacties gevraagd: herijking kennisbasis rekenen-wiskunde pabo
In december 2016 is in het kader van de herijking van de kennisbasis rekenen-wiskunde naar alle directies van pabo’s een vragenlijst gestuurd, bedoeld voor de vakgroepen rekenen-wiskunde. Het verzoek was toen om de vragenlijst uiterlijk 20 januari ingevuld te retourneren. Op dit moment is nog lang niet van elke hogeschool een reactie ontvangen. Mogelijk is…

Nieuwe artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek
Twee nieuwe artikelen van de digitale verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens, Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek zijn kosteloos te downloaden. Het gaat om: Scheltens, F. & Béguin, A. (2017). Meer dan goed / fout – Diagnostisch toetsen van aftrekken in groep 5. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 36(3), 41-49. Bunck, M.-J.,…

Rekenspellenwedstrijd 2017
Voor de derde keer organiseren NVORWO, SLO en Klasse TV de wedstrijd ‘Bedenk het beste rekenspel’. Van de winnaar wordt het spel, als het geschikt is, misschien wel door een spellenuitgever gemaakt en verkocht in de (web)winkel. Het zal jouw spel maar zijn! Dit jaar nodigen we ook leraren uit om mee te doen. We…

Koninklijke onderscheiding voor Martin Kindt
Wiskundige, onderwijsontwikkelaar en docent Martin Kindt is vrijdag 27 januari 2017 onderscheiden als Officier in de Orde van Oranje Nassau. Dit gebeurde tijdens een feestelijk symposium aan de Universiteit Utrecht ter ere van zijn 80e verjaardag en zijn inspanningen voor de vernieuwing van het wiskundeonderwijs gedurende ruim 45 jaar. De burgemeester van zijn woonplaats Wageningen,…


Wiskunde voor Morgen
| PO | VO | In 2015 heeft een groep van betrokkenen bij het reken-wiskunde-onderwijs in Nederland zich georganiseerd in een ‘collectief’ onder de naam ‘Wiskunde voor Morgen’, met als doel om samen na te denken over Reken- en wiskundeonderwijs voor de 21e eeuw, met eventuele producten als gevolg. Rekenenwiskunde21.nl Op ELWIeR zijn veel WvM-publicaties terug te vinden.


Panama 35 jaar
In Veldhoven kwamen op 19 en 20 januari ongeveer 200 lerarenopleiders, adviseurs, leerkrachten en andere geïnteresseerden bij elkaar voor de jaarlijkse conferentie, dit jaar met als thema ‘Goed en fout in het reken-wiskundeonderwijs’. Ter gelegenheid van dit jubileum is een bundel gepubliceerd: Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw – Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs ….


Weg van het cijferen
Weg van het cijferen. Rekenmethodes vanaf 1800 tot heden. Treffers, A. (2015). Utrecht: Universiteit Utrecht. De titel ‘Weg van cijferen’ kan als ‘gek op’ en als ‘met minder nadruk op’ worden verstaan. Achter deze tweedeling steekt het algemene onderscheid tussen werktuigelijk versus inzichtelijk rekenen, internationaal aangeduid als de procedurele en de conceptuele richtingen in het…


Rekenen is leuker als je denkt
Kool, M., & De Moor, E. (2009). Rekenen is leuker dan/als je denkt. Bert Bakker. Hoe werkt de staartdeling? Hoe deel je door een breuk? Wat leren de kinderen eigenlijk in de rekenles? Wordt er wel genoeg geoefend op school? Waarom moeten we nog leren rekenen nu iedereen een rekenmachine heeft? De vijftig columns in…


Alledaags rekenen
De Moor, E., & Kool, M. (2016). Alledaags rekenen. Prometheus. Nummerplaten, bankbiljetten, gokautomaten, de kalender, je streefgewicht… het leven lijkt soms wel één grote rekensom. In elke supermarkt, stationshal, huiskamer en kroeg wemelt het van de getallen. Om daar grip op te krijgen kan een rekenmachine soms helpen, maar daarvoor moet je nog steeds wel…


Vakcollega’s rekenen-wiskunde gezocht
In het kader van de afronding van mijn studie Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit doe ik casestudy onderzoek naar de uitwerking van de Kennisbasis rekenen-wiskunde. Hiervoor onderzoek ik van verschillende derdejaars pabostudenten de reken-wiskunde instructie die zij in de praktijk van het basisonderwijs verzorgen. Het onderzoek betreft de observatie van drie instructies per student en…

Ed de Moor overleden
Op dinsdag 6 december is onze oud-collega dr. Ed de Moor overleden. Ed was een eminent reken-wiskundedidacticus. Vanaf het eerste uur betrokken bij Wiskobas strekten zijn activiteiten zich uit over de volle breedte van reken-wiskundeonderwijs. “Algebra en meetkunde”, zoals hij wiskunde vaak omschreef, en de geschiedenis ervan, bleven voor hem een onderzoeksgebied bij uitstek. Zijn…



ECENT/ELWIeR conferentie 19 mei 2017: ‘Trix loopt dwars door de vakdisciplines van de lerarenopleiding’
Op vrijdag 19 mei 2017 organiseren ECENT en ELWIeR samen de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. Het thema van de conferentie dit jaar is “Trix loopt dwars door de vakdisciplines van de lerarenopleiding”. Kiezen voor samenhang is niet hetzelfde als kiezen tegen vakdisciplines. De conferentie start met een openingslezing en een ontwerp-sessie rondom de Leidse Tyrannosaurus…



Conferentie ‘Gamedidactiek: Gaming in jóuw les!’
Wat voegt een spel toe aan jouw lessen? En hoe kun je spellen of games effectief inzetten in je les? Kom er meer over te weten op de conferentie ‘Gamedidactiek: Gaming in jóuw les!’ van Hogeschool Utrecht en Saganet op 24 januari 2017. Ionica Smeets houdt een keynote over speltheorie, het boek ‘Gamedidactiek’ wordt gepresenteerd…


Winterschool 2017 – Breng onderzoekend leren de klas in!
Kom je ook op woensdag 25 januari 2017 naar de Winterschool? De Winterschool is een leuke en leerzame professionaliseringsdag op het gebied van Wetenschap & Technologie en onderzoekend leren. Dus ben je leraar uit het basisonderwijs, pabo-docent of pabo-student? Schrijf je dan in! Ook docenten uit de onderbouw van het VO zijn welkom om inspiratie…

Vacature Hogeschool Leiden
Hogeschool Leiden zoekt een docent Rekenen/Wiskunde die een belangrijke inhoudelijke rol in de vakgroep Rekenen/Wiskunde gaat spelen. Zij/hij is mede verantwoordelijk voor alle onderwijsonderdelen Rekenen/Wiskunde. Naast de werkzaamheden binnen het vakgebied kunnen ook taken als studiebegeleider en/of stagebegeleider worden ingevuld. De functie heeft een omvang van 0,6 – 0,8 fte. Informatie bij: Jan Jaap Hubeek (onderwijsmanager) hubeek.j@hsleiden.nl.

Conferentie vo-mbo: Rondom Rekenen
Op 14 december 2016 organiseren de Steunpunten taal en rekenen mbo en vo een gezamenlijke rekenconferentie in congrescentrum ReeHorst in Ede. Achtergrond Op 8 juli is de agenda rekenonderwijs vo/mbo naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze rekenagenda, met als doel de motivatie voor rekenen in alle geledingen hoog te houden, is het overkoepelende thema van…

Boek Grote Rekendag 2017 voor opleiders aan pabo’s en ondewijsadviseurs
Lerarenopleiders rekenen-wiskunde aan de pabo en onderwijsadviseurs kunnen het boek van de Grote Rekendag 2017 kosteloos verkrijgen als zij: het boek in hun scholings- of begeleidingspraktijk gebruiken maximaal één boek aanvragen per organisatie het boek voor 20 januari aanvragen Aanvragen kan via een online formulier.

Alert 279 – Onderzoek naar leerkrachtinschattingen: groep 6 leerkrachten gezocht
Om het leerproces van leerlingen optimaal te kunnen stimuleren moeten leerkrachten goed in kunnen schatten waar een leerling staat. Om leerkrachten hierbij te kunnen ondersteunen doet de Universiteit Utrecht onderzoek naar de manier waarop leerkrachten deze inschattingen maken op het gebied van rekenen. We zijn hiervoor opzoek naar groep 6 leerkrachten die met hun klas…

Alert 278 – WiskundeCongres – 16 november 2016
Hét vakcongres voor wiskundedocenten Noordhoff Uitgevers organiseert op woensdag 16 november 2016 in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein het inmiddels jaarlijks terugkerende WiskundeCongres. Dit jaar met als thema: “De nieuwe generatie”. Op dit congres lanceren onze beide wiskundemethodes Getal & Ruimte en Moderne Wiskunde hun nieuwe generatie leermiddelen: de 12e editie voor de havo/vwo onderbouw…



Alert 277 – Postdoconderzoek op uw eigen school?
De call voor nieuwe postdoc-onderzoeken startend per september 2017 is nu open! Bent u gepromoveerd en werkzaam als bèta en/ of techniekdocent (biologie, informatica, natuurkunde, scheikunde, techniek en/of wiskunde) op een MBO- of VO-school? En wilt u bijdragen aan de schoolontwikkeling door het uitvoeren van een toegepast, vakdidactisch wetenschappelijk onderzoek? Dan is tijdelijke aanstelling van…


Alert 276 – Conferentie: Narrative & Metaphor in Education – 30 maart & 1 april 2017
Verhalen vertellen en het gebruik van metaforen worden vaak vooral geassocieerd met literatuur en poëzie. Wetenschappers binnen de filosofie, psychologie, antropologie en taalkunde hebben de afgelopen 30 jaar echter laten zien dat zowel verhalen als metaforen een fundamentele rol spelen in ons denken, ervaren, voorstellen en begrijpen. Dat maakt deze fenomenen bij uitstek interessant voor…


Alert 275 – Meetkunst onderzoek: basisscholen gezocht
In het kader van het door NRO gefinancierd onderzoeksproject: Meetkunde uit de kunst in de klas worden basisscholen gezocht om (gratis) te participeren in 2017. Het gaat dan om een onderzoek naar het effect van een lessenserie waarin meetkunde, creativiteit en beeldende kunst geïntegreerd/afgestemd zijn. Er wordt gekeken naar het effect van een training voor…


Alert 274 – Derde pilotjaar voor GroteWetenschapsDag (po)
Op woensdag 28 september gingen basisscholen in heel Nederland een ochtend lang aan de slag met wetenschap. Deze Grote Wetenschapsdag is een initiatief van de Universiteit Utrecht en is bedoeld om basisscholen te helpen bij het ontwikkelen van onderzoekend leren. Het thema van de Grote Wetenschapsdag was dit jaar Thuis op de Wereld. Sociologische invalshoek…


Alert 273 – De kwaliteit van de rekendocent in het vo en mbo
Wellicht heeft u de Agenda rekenonderwijs vo / mbo gelezen. In de Rekenagenda staan afspraken over het verder stimuleren van goed rekenonderwijs en verdere ontwikkeling van de rekenvaardigheden van leerlingen en studenten in het voortgezet onderwijs (vo) en het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). En terwijl de term ‘rekendocent in het vo/mbo’ nog steeds een niet helder…


Alert 272 – Nationale Rekencoördinator Dag 10 maart 2017: Wiskundige geletterdheid
Beste pabo-docenten rekenen-wiskunde, Via jullie kanalen kunnen jullie wellicht dit bericht verspreiden: Nationale Rekencoördinator Dag, 10 maart 2017, 10:00 – 16:30 uur Utrecht, Hogeschool Domstad Doelgroep: rekencoördinatoren (po) Prijs: € 95,- Thema: Wiskundige geletterdheid. Hoe makkelijk kan het zijn? We discussiëren in Nederland in het kader van Onderwijs2032 over een ‘eigentijds’ curriculum, zodat jonge mensen…



Alert 271 – Symposium ‘Op weg naar de onderzoekende pabo’, 15-2 a.s.
Voor wie: pabo-docenten en andere geϊnteresseerden Dit is een uitnodiging voor een symposium ‘op weg naar de onderzoekende pabo’, 15-2-2017, 09:30-12:30 uur, cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht. Aan het basisonderwijs worden nieuwe eisen gesteld: het moet meer vakoverstijgend en interdisciplinair. Ook wetenschap & technologie moet in 2020 structureel in het onderwijs zijn opgenomen. Tijdens het…


Alert 270 – Nieuwe artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek
Deze maand verschenen twee nieuwe artikelen in het online tijdschrift Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Ale, P. & Van Schaik, M. (2016). Kwalitatief rekenen oefenen op de pabo. Fase, A. & Keijzer, R. (2016). Leerlijnen in theorie en praktijk. De artikelen zijn kosteloos te downloaden.

Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW)
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren nvvw.nl Abstract De NVvW is een vereniging van wiskundeleraren met – anno 2023 – bijna 3000 leden. Op hun website kun je allerlei informatie vinden over wiskundeonderwijs, maar het is vooral een platform om onderling kennis uit te wisselen. Iedereen wordt uitgedaagd om zelf een blog of een podcast in te…


Alert 267 – Landelijke werkconferentie Platform Taalgericht Vakonderwijs ‘Werken aan vaktaal’
Op 30 november 2016 organiseert het Platform Taalgericht Vakonderwijs een Landelijke werkconferentie voor vak- én taaldocenten, taalcoördinatoren, lerarenopleiders, begeleiders en nascholers in po, vo en mbo. Het thema is Werken aan Vaktaal. Welke kennis over taal is nodig in contextrijke lessen waarin vakdoelen voorop staan, veel interactie plaatsvindt en leerlingen taalsteun wordt geboden? En hoe kan deze…

Alert 266 – Vacature nieuwe normeringspanelleden
Vacature nieuwe normeringspanelleden LKT Nederlandse taal en rekenen-wiskunde Beste Pabo-collega’s, Zoals jullie weten vindt er telkens na het maken van de landelijke kennisbasistoets (LKT) door derde jaars Pabo-studenten een normering plaats van de gemaakte toets om de cesuur te bepalen. Genoemde normering vindt overdag plaats bij 10voordeleraar te Den Haag door minimaal 4 collega’s uit…


Alert 265 – Goed en fout in het reken-wiskundeonderwijs
Op 19 en 20 januari 2017 vindt de 35e Panama-conferentie plaats in Veldhoven. Leraren en andere professionals rekenen-wiskunde ontmoeten hier elkaar om ervaringen te delen en van gedachten te wisselen. De Panama-conferentie is dé gelegenheid om op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs. De uitwisseling tussen verschillende beroepsgroepen stimuleert niveauverhoging en versterkt…


Alert 264 – Opvattingen over rekenen-wiskunde
Oproep aan iedereen die beroepsmatig werkt aan rekenen-wiskunde in het basisonderwijs Welk beeld heeft u van rekenen-wiskunde? Wat vindt u belangrijk aan het vak en wat wilt u zeker overbrengen in uw werk met rekenen-wiskunde? Wij zijn benieuwd welke beelden en opvattingen er in Nederland leven over rekenen-wiskunde en het leren van rekenen-wiskunde. Daarom hebben…


Alert 263 – ELWIeR onderzoeksgroep
De ELWIeR onderzoeksgroep doet onderzoek dat gericht is op het verbeteren van het opleidingsonderwijs rekenen-wiskunde aan de lerarenopleiding basisonderwijs. Iedere opleider kan aansluiten door lid te worden van de LinkedIn-groep van de ELWIeR onderzoeksgroep. Daar zijn ook de data en tijden te vinden wanneer de onderzoeksgroep bijeen komt. De eerste bijeenkomst in het nieuwe studiejaar…



ECENT/ELWIeR conferentie op vrijdag 19 mei 2017
Save the date: vrijdag 19 mei 2017 Tijd: 10.00 – 17.00 uur Locatie: Hogeschool Domstad, Utrecht Op vrijdag 19 mei 2017 organiseren ECENT en ELWIeR samen de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. De perfecte gelegenheid om in contact te komen met collega’s en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen het werkveld. Reserveer alvast…

Conferentie Wetenschap en Techniek
Op vrijdag 16 september 2016 organiseert HAN Pabo de Conferentie Wetenschap en Techniek ‘Science education and the scientific perspective: implications for teaching, gathering evidence and assessment’. Deze conferentie vindt plaats op de HAN Pabo in Nijmegen en wordt opgedragen aan Jos Marell, ter ere van zijn afscheid als docent aan de HAN Pabo. Programmaoverzicht 12.30-13.30…

Imaginary tentoonstelling in Nederland – 2016
Na het grote succes in Vlaanderen zal “IMAGINARY” nu ook te zien zijn in Nederland, in het academisch cq. schooljaar 2016-2017. IMAGINARY is een tentoonstelling over wiskundige objecten, gecreeerd door het wiskundige onderzoeksinstituut Oberwolfach in Zuid-Duitsland. Het is ontstaan in 2008 tijdens het duitse “Jaar van de wiskunde”, en is snel uitgegroeid tot een van…


Symposium Kiezen voor Technologie, 2-11-2016
In oktober 2014 trapte Staatssecretaris Sander Dekker het actieplan Kiezen voor Technologie af. Nu twee jaar later organiseert het Platform Beta Techniek op 2-11-2016 (Amersfoort) een symposium om samen stil te staan bij wat er allemaal is bereikt in deze korte tijd. Besturen, scholen en leerkrachten (primair onderwijs) zijn met veel energie aan de slag…


Save the date: 15-2: Op weg naar de onderzoekende pabo
Deze landelijke dag wordt gehouden op 15 februari 2017, in de ochtend, Utrecht Domstad, specifiek voor pabo-docenten (n&t, r&w, andere vakken). De pabo komt in een stroomversnelling. Aan het basisonderwijs worden nieuwe eisen gesteld: het moet meer vakoverstijgend en interdisciplinair. Ook wetenschap & technologie moet in 2020 structureel in het onderwijs zijn opgenomen. Heel ‘paboland’…

Gezocht: mede-ontwikkelaar voor Open Online Bètadidactiek
Wij zoeken voor het project Open Online Bètadidactiek: Lerarenopleiders natuurkunde, scheikunde en wiskunde die komend jaar willen meeontwikkelen aan open online lesmateriaal in de vorm van vier bootcamps met drie collega’s verspreid over het jaar neerkomend op een tijdsinvestering van ongeveer 40 uur waarvan de helft gesubsidieerd is. Interesse? Neem contact op met: Theo van…

Alert 261 – 2F- en 3F-rekenexamens online beschikbaar
Het CvTE heeft 90 procent van de opgaven van referentieniveaus 2F en 3F online gezet in de zgn. rekenopgave-etalage. Via de rekenopgaven-etalage wordt ongeveer 90% van de in 2015-2016 gebruikte opgaven openbaar gemaakt. De 10% niet-openbare opgaven zijn controle-opgaven, nodig om te garanderen dat bij elke afname dezelfde prestatie-eis wordt gehanteerd.


LPNPO en de post-hbo opleiding coördinator rekenen
Landelijk Platform Nascholing Primair Onderwijs LPNPO Kennisnetwerk van 20 samenwerkende nascholingsinstellingen verbonden aan hogescholen Zie ook Post HBO opleiding rekencoördinator. Kerntaken Dit platform staat voor: Kennisdeling, professionalisering en het aanbieden van kwalitatief hoogwaardige voortgezette professionalisering voor leraren. Zo worden er onder andere gezamenlijk Post Hbo-opleidingen ontwikkeld en aangeboden. Het LPNPO volgt de landelijke ontwikkelingen vanuit…

Alert 261 – 2F- en 3F-rekenexamens online beschikbaar
Het CvTE heeft 90 procent opgaven van referentieniveaus 2F en 3F online gezet in de zgn. rekenopgave-etalage. Via de rekenopgaven-etalage wordt ongeveer 90% van de in 2015-2016 gebruikte opgaven openbaar gemaakt. De 10% niet-openbare opgaven zijn controle-opgaven, nodig om te garanderen dat bij elke afname dezelfde prestatie-eis wordt gehanteerd.
Alert 260 – Ontwikkelaars gezocht voor de update van de post-hbo opleiding coördinator rekenen?
De LPNPO zoekt voor het project Update van de post hbo opleiding tot coördinator rekenen: Pabodocenten rekenen-wiskunde, die ervaring hebben met het verzorgen van de opleiding tot coördinator rekenen aantoonbare ervaring hebben met het ontwikkelen van onderwijsmateriaal zo mogelijk in 2016-2017 een nieuwe groep studenten aan hun eigen Hogeschool gaan opleiden komend jaar kunnen meewerken…
Alert 259 – Vacature Kath. Pabo Zwolle
Katholieke Pabo Zwolle (KPZ) heeft met ingang van 1 september 2016 plaats voor een hogeschooldocent Rekenen & Wiskunde voor 0,4 tot 0,8 fte. Meer informatie
Alert 258 – Onderzoek naar wetenschappelijk redeneren (basisonderwijs)
Dit is een bericht voor pabo-docenten (r/w) die zich ook bezighouden met Wetenschap en Technologie (W&T). Speel dit bericht graag door naar de juiste connecties. Saxion voert samen met de Radboud Universiteit en Stichting Quo Vadis onderzoek uit naar de effecten van een leerkracht- en leerlinginterventie op de redeneervaardigheid van leerlingen bij W&T. Het onderzoek…
Alert 257 – Vakantiecursus “Netwerken”
Voor leraren exacte vakken van havo, vwo of hbo, voor studenten van lerarenopleidingen en voor andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2016 wederom een vakantiecursus, ditmaal met als thema: “Netwerken”. Deze 70ste (!) vakantiecursus is opgezet in samenwerking met het zwaartekracht programma Networks. Dit programma, uitgevoerd door een consortium van de universiteiten…
Alert 256 – Pabo Platform special over rekenen-wiskunde
Pabo Platform is een online blad van Noordhoff uitgevers. Het thema van editie 29 (juni 2016) is rekenen-wiskunde. In dit nummer vindt de lezer artikelen over rekentaal, wiskundige attitude, excellente rekenaars en het reken-wiskundeonderwijs van de toekomst. Pabo Platform is kosteloos toegankelijk.
Alert 255 – Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek
In januari 2016 is de Panama-Post online in de vorm van het digitale tijdschrift Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek onderdeel geworden van het tijdschrift Volgens Bartjens voor leraren basisonderwijs. Inmiddels zijn er zes artikelen in dit nieuwe blad verschenen over achtergronden van het reken-wiskundeonderwijs. Deze artikelen zijn kosteloos te downloaden: Een empirische vergelijking van…


Lesson Study
Lesson Study Organisaties Lesson Study NL World Association of Lesson Studies Conferenties

Alert 254 – Vacature lerarenopleider wiskunde (0,9 fte), Hogeschool Utrecht
Ben jij de lerarenopleider die aankomende wiskundedocenten ondersteunt bij de verdieping van wiskundig inzicht, de ontwikkeling van pedagogisch didactische kwaliteiten, het praktijkleren, onderzoek doen en hun studieloopbaan? Ben jij de lerarenopleider die studenten inspireert om te leren? Voor meer informatie, www.werkenbijhu.nl.
Alert 253 – 4 oktober: Wiskundeleraar in Onderzoek
Deze financiering is alleen voor wiskundeleraren aan Nederlandse middelbare scholen die graag hun kennis willen opfrissen. Dit kan door middel van één dag per week (voor 6 tot 12 maanden) onderzoek uit te voeren bij een wiskunde-instituut met betrekking tot fundamenteel, toegepast of didactisch onderzoek. Voor wie Eerstegraads docenten wiskunde. Wat aanvragen De subsidie bestaat…
Alert 252 – Gezocht: mede-ontwikkelaar voor Open Online Bètadidactiek
Wij zoeken voor het project Open Online Bètadidactiek: Lerarenopleiders natuurkunde, scheikunde en wiskunde die komend jaar willen meeontwikkelen aan open online lesmateriaal in de vorm van vier bootcamps met drie collega’s verspreid over het jaar neerkomend op een tijdsinvestering van ongeveer 40 uur waarvan de helft gesubsidieerd is. Interesse? Neem contact op met: Theo van…
Alert 251 – Ecent/ELWIeR conferentie afgelopen woensdag over 'STEM' en Onderwijs2032
Op 18 mei 2016 kwamen 150 lerarenopleiders wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen bij elkaar in Utrecht, voor de eerste gezamenlijke conferentie van ELWIeR en Ecent. Het thema ‘Beta in samenhang’ stond centraal in de openingslezing van Marc de Vries van de TU Delft (zie de foto, waarin de letters van STEM, science, technology, engineering, mathematics, in hun…

Alert 250 – Vacature: Lerarenopleider Rekenen – Wiskunde Inholland
Binnen het domein Onderwijs & Innovatie van Hogeschool Inholland is er binnen de Lerarenopleiding Basisonderwijs de vacature voor docent Rekenen-wiskunde mogelijk in combinatie met onderwijskunde/pedagogiek op de locatie Rotterdam. Lees meer

Alert 249: Overgang PO naar VO voor rekenen-wiskunde
Hoewel er veel initiatieven zijn die bijdragen aan de versoepeling van de overgang van PO naar VO voor rekenen-wiskunde, blijken er toch nog (te) veel knelpunten en vragen te bestaan. De NVORWO, de NVvW en SLO brengen gezamenlijk de bestaande achtergrondinformatie, handvatten en mooie voorbeelden in kaart en willen die waar wenselijk, verder aanvullen. De…

Alert 248: Vacatures HAN Pabo
De Faculteit Educatie zoekt voor het instituut HAN Pabo voor de campus in Arnhem en in Nijmegen per 15 augustus 2016 Opleidingsdocenten Pabo Pedagogiek & Onderwijskunde (0,6-0,8 fte) Rekenen & Wiskunde (1,4 fte) Taal (1,2 fte) Bewegingsonderwijs (0,6 fte) Het instituut HAN Pabo heeft vestigingen in Arnhem en Nijmegen. Curriculair maakt het instituut een transitie…

Alert 247: Profiel voor de leerkracht van de 21e eeuw
In het kader van de versnellingsvraag werkt de Stichting Wereldkidz aan een profiel voor de leerkracht die onderwijs van de 21e eeuw mogelijk moet maken. Het gaat daarbij om de vraag: Als je kinderen wil voorbereiden op de toekomst, over welke houding, vaardigheden en kennis moet je dan als leerkracht beschikken? Opleiders van leerkrachten basisonderwijs van…

Alert 246 – Verslag Kennisbasis toetsing pabo 31-3 j.l.
Donderdag 31 maart 2016 zijn 25 RW-docenten van de Pabo’s in Nederland op de Christelijke Hogeschool Ede in de gelegenheid gesteld om zelf een landelijke kennisbasis toets (LKT) te maken onder toetscondities. De docenten kwamen van Saxion, Stenden, hogeschool Leiden,VIAA, Driestar, CHE, Hanzehogeschool, Iselinge, HU, HvA, Windesheim, Inholland, KPZ, Fontys, Thomas More en de HR….

Alert 245 – W&T event 26-5 a.s. (Marnix academie Utrecht)
Vrijdag 20 mei a.s. een event georganiseerd door de Marnix Academie over Wetenschap & Technologie met sprekers als Govert Schilling (expert astronomie) en Matthijs van Boxsel (encyclopedie van de domheid) en vele workshops voor leerkrachten en pabo-docenten (n&t, maar zeker ook r&w). Centrale vraag: hoe geef je w&t vorm in het onderwijs van deze tijd….

Alert 244 – NRO kennisrotonde voor (vakdidactische) vragen
NRO heeft een online loket ingericht voor de beantwoording van actuele kennisvragen uit en over het onderwijs. Tijdens een vergadering van de expertisecentra lerarenopleidingen (waaronder elwier en ecent) op 11 april 2016 werd nog eens geconstateerd dat juist de communities van elwier en ecent (en dus ook hun online publicaties op de websites) een belangrijke…

Alert 243 – Vragenlijst voor docenten wiskunde vo: wordt de vernieuwing gerealiseerd?
Het SLO-project monitoring invoering vernieuwde wiskunde-examenprogramma’s richt zich op de volgende hoofdvraag: In hoeverre wordt de beoogde wiskundevernieuwing geïmplementeerd en gerealiseerd in de onderwijspraktijk? In dat kader zijn in april 2016 digitale vragenlijsten uitgezet onder docenten wiskunde (ABCD). Wiskunde A havo Wiskunde A vwo Wiskunde B havo Wiskunde B vwo Wiskunde C vwo Wiskunde D…
Alert 242 – Op zoek naar de relatie tussen R/W en W/T (basisonderwijs) -> vragenlijst
Met deze korte vragenlijst (voor alle direct betrokkenen po, dus leerkracht/rt/ib/reken- entaal-coordinator/directeur/bestuurder/etc.) willen onderstaande onderzoekers achterhalen hoe leraren (en de andere geadresseerden) in het basisonderwijs denken over het (natuurlijk deels) integreren van rekenen-wiskunde en wetenschap en technologie. De onderzoekers gebruiken deze inventarisatie om plannen vorm te geven, waarin zij beschrijven of en hoe rekenen-wiskunde (R/W)…

Alert 241 – Docent vakdidactiek wiskunde gezocht
De Universitaire Lerarenopleiding van de VU is m.i.v. het komend studiejaar op zoek naar Docent vakdidactiek wiskunde (0,4 – 0,5 fte). Meer informatie over de vacature staat op de website van de VU. Voor inhoudelijke informatie kunt u ook contact opnemen met dhr. dr. A. Handelzalts (020-5983059, a.handelzalts [at] vu.nl).

RekenVoort
Lesmateriaal voor de doelgroep in vmbo en havo. (2010-2014) Het ministerie van OCW heeft in november 2008 een subsidie verstrekt aan de NVvW (Nederlandse Vereniging van Wiskunde Leraren) voor het ontwikkelen van rekenmodules voor leerlingen die geen wiskunde meer hebben in het vmbo en het havo. Deze rekenmodules werden door de NVvW, in samenwerking met…


Alert 240 – Geen namen, maar rugnummers!
De Roemeense ploeg traint met bijzondere rugnummers. De voetballers hebben een rekensom op hun rug staan. Op deze manier proberen ze wiskunde te promoten in het land. Lees verder

Alert 239 – Lid worden van de Linkedin ELWIeR onderzoeksgroep?
Geïnteresseerden kunnen deelnemen aan de activiteiten van de ELWieR onderzoeksgroep, door de discussies te volgen via de LinkedIn-pagina van de groep, en het is ook mogelijk om de fysieke bijeenkomsten te bezoeken. Een aantal lerarenopleiders (pabo) komt eens in de zoveel weken bij elkaar (onder leiding van Ronald Keijzer, lector bij de iPabo) om met…

Alert 238 – Vakantiecursus over ‘Netwerken’
Voor leraren exacte vakken van havo, vwo of hbo, voor leerlingen en voor andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2016 een vakantiecursus met als thema: “Netwerken”. De 70ste vakantiecursus is opgezet in samenwerking met het zwaartekracht programma “NETWORKS”. Dit programma, uitgevoerd door een consortium van de universiteiten van Amsterdam, Eindhoven en Leiden…

Alert 237 – Vacature rekenen-wiskunde bij Hogeschool De Kempel
Hogeschool De Kempel is op zoek naar een opleidingsdocent rekenen-wiskunde (m.i.v. studiejaar 2016-2017). Voor deze vacature geldt dat De Kempel op zoek is naar kandidaten met een eerstegraads bevoegdheid wiskunde. Meer informatie over de vacature op de site. Of bij Marcel Lemmen m.lemmen@kempel.nl (opleidingsmanager) of Mat Bos m.bos@kempel.nl (vakgroep rekenen-wiskunde).

Alert 236 – Onderwijs meets onderzoek – een conferentie
Wat betekent wiskundedidactisch onderzoek voor de praktijk van het wiskundeonderwijs, en hoe kunnen vragen uit de praktijk richting geven aan het onderzoek? Deze vragen staan centraal tijdens de conferentie die de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren, het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht en SLO op maandag 20 juni in Utrecht organiseren. Deelnemers aan de conferentie…

Alert 235 – ELWIeR/Ecent conferentie met een rijk aanbod (18 mei a.s.)
Met het thema ‘Beta in samenhang’ komen dit keer voor het eerst lerarenopleiders van wiskunde/rekenen en science bij elkaar (18 mei, Utrecht, Domstad). In het programma is voor alle lerarenopleiders uit deze groepen (pabo, 2e en 1e graads) iets te halen (en te brengen). De inschrijving begint nu te lopen, en online kan de voorkeur…

Alert 234 – Conferentie aansluiting havo-hbo wiskunde 28 september 2016
Er is een conferentie in voorbereiding (28 sept. a.s., Utrecht) over het vraagstuk ‘Aansluiting havo-hbo wiskunde’ naar aanleiding van de vernieuwde examenprogramma’s wiskunde, als ingevoerd per 1 augustus 2015 (zie ook Veranderd wiskundeonderwijs). Mensen die geïnteresseerd zijn (die zelf te maken hebben met wiskunde in het hbo, betrokken bij kenniskringen van lectoraten, lerarenopleiders) kunnen zich…

Alert 233 – Lesson study lerarenopleiding wiskunde eerstegraads
Vakdidactici wiskunde van diverse eerstegraadsopleidingen werken vaak solo aan het voorbereiden, geven en evalueren van vakdidactiek colleges. In het landelijk overleg (vadiwulo) is uitgesproken dat men graag op een concrete manier wil samenwerken als wiskundedidactici en ook meer zicht wil krijgen op de impact van een college. Daartoe is de afgelopen periode een start gemaakt…

Alert 232 – Beste rekenidee mbo
Op wereldwijde Pi-dag (3/14) heeft het platform Rekendocenten BVMBO, in samenwerking met het Ministerie van OCW en de MBO Raad de wedstrijd: Beste rekenidee mbo gelanceerd. Rekendocenten in het mbo kunnen vanaf deze Pi-dag tot 9 mei 2016 innovatieve en creatieve ideeën en voorbeelden voor rekenonderwijs insturen via de website van BVMBO. Een deskundige jury,…

Alert 231 – Landelijke bijeenkomst rekencoördinatoren succesvol
Ruim 180 leerkrachten basisonderwijs kwamen bij elkaar op 11 maart j.l. in Utrecht tijdens de jaarlijkse Nationale Rekencoördinator Dag. Ed van den Berg opende de conferentie met een lezing over Rekenen/Wiskunde en Natuur/Techniek. Daarna waren er drie rondes met elk zes werkgroepen, waarin de taken van de rekencoördinator centraal stonden, en met daarbij ook veel…

Alert 230 – Symposium gedifferentieerd rekenonderwijs 13 april 2016
De afgelopen jaren is middels het GROW project onderzoek gedaan naar gedifferentieerd rekenonderwijs op de basisschool en het effect van nascholing. Tijdens het GROW symposium van 13 april 2016 (Boothzaal in de Universiteitsbibliotheek van de Universiteit Utrecht) zullen de eerste onderzoeksresultaten gepresenteerd worden en kunnen workshops gevolgd worden. Tevens wordt het boek ‘Differentiëren in het…

Alert 229 – Flitsbijeenkomst Rekenen bij doorstroom naar de pabo
Vanaf 1 september 2015 zijn er toelatingseisen voor de pabo. Voor rekenen en Nederlands komen er geen extra toelatingseisen, omdat voor de havo- en mbo 4-opleidingen referentieniveaus Nederlands en rekenen zijn ingevoerd. In het eerste jaar van de pabo echter moeten alle studenten een rekentoets doen. Dit is de WisCAT. Het blijkt dat veel eerstejaars…

Alert 228 – ETE II Conferentie 7/8 nov. 2016: call for papers
Op 7 en 8 november 2016 wordt de tweede Educating the Educators Conferentie (ETE II) georganiseerd, speciaal gericht op lerarenopleiders die ook actief zijn in de nascholing, voor de vakken binnen het STEM-gebied. De call voor papers staat nu open.

Alert 227 – Nog plaatsen op de Nationale rekencoördinator dag 11 maart
Dit is een herhaling van Alert 215 (januari). Er is nog plek voor rekencoördinatoren (po) tijdens de Nationale Rekencoördinator Dag 2016 op 11 maart a.s. Rekenen op de basisschool heeft ruime aandacht, er wordt veel tijd aan besteed, en kent een sterke traditie wat betreft schoolboeken, didactiek, leerlingvolgsysteem, en dergelijke. Als we naar (alle) kerndoelen…

Alert 226 – Onderzoekend leren en W&T op de pabo
In het pabo-curriculum (en natuurlijk ook op vele basisscholen) is het nodige aan de gang wat betreft het bewuster bezig zijn met: – Wetenschap en Technologie; – Onderzoekende houding (onderzoekend en ontwerpend leren). Op 9 maart wordt tijdens een lunchbijeenkomst (utrecht, academiegebouw) door pabo-docenten (en onderzoekers) teruggekeken wat er de afgelopen twee jaar op dat…

Alert 225 – Volgens Bartjens Studentendag op 15 april
Op vrijdag 15 april 2016 is het weer Volgens Bartjens Studentendag. Tien jaar geleden vond de Eerste Volgens Bartjens Studentendag plaats. In 2016 blikken we terug met de beste workshops van de afgelopen 10 jaar. Natuurlijk is onze blik ook op de toekomst gericht. De openingslezing zal dan ook in het teken staan van ‘rekenen…

Alert 224 – Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek
Het online tijdschrift Panama-Post is vanaf januari opgegaan in het tijdschrift Volgens Bartjens. Vanaf dat moment verschijnen er bij ieder nummer van Volgens Bartjens twee verdiepende digitale bijdragen, getiteld: ‘Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek.’ De artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek bieden achtergonden bij actuele ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs. Ze zijn van…

Alert 223 – Kennismaking met de landelijke kennistoets Rekenen-wiskunde
Deze oproep is bestemd voor vakdocenten rekenen-wiskunde aan de pabo. Als vakdocent rekenen-wiskunde bereidt u uw studenten voor op onder andere de landelijke kennistoets Rekenen-wiskunde. Bent u benieuwd wat deze toets precies inhoudt? En wilt u uw studenten nog beter voorbereiden op de toets? En ervaringen delen met mede-vakdocenten? Dan bieden wij u de mogelijkheid…

NWD 2016
Hoewel de inschrijving van de Nationale Wiskunde Dagen al gesloten is (het zit vol) wilden we toch kort hierover berichten. Het is een rijk programma en is in feite voor elke lerarenopleider wiskunde een must (maar dan wordt het wel nog voller 🙂 ). 5 en 6 februari 2016


Alert 221 – Mascil-project: een conferentie en elke maand een lesvoorbeeld
Vanuit het netwerk van Europese organisaties voor opleiding en nascholing (in het gebied van STEM) zal in november (7 en 8 november, Freiburg, Duitsland) een tweede conferentie ‘educating the educators’ worden georganiseerd (zie de Proceedings van de eerste keer). De conferentie wordt georganiseerd door Mascil en DZLM. O.a. Alan Schoenfeld zal in november een lecture…

Alert 220 – Rekenweb-spelletjes naar de tablet (en telefoon)
RekenWeb startte in 2000, dat is 16 jaar geleden, een korte tijd als het gaat om onderwijs, een immense tijd als het gaat om ict. Samen met het team van de DWO (digitale wiskunde omgeving) worden nu enkele spelletjes geschikt gemaakt voor tablet- en telefoongebruik. In de maand februari staat het spel Oppervlaktecentraal. Voor andere…

Alert 219 – TOOL, nieuwe uitgave voor onderzoekend leren
Talentontwikkeling onderzoekend en ontwerpend leren, een nieuwe (gratis online) uitgave voor de basisschool (wellicht ook te gebruiken in de rekenles). Lessen voor groep 1 tot en met 8 van het basisonderwijs: 1. Sinterklaastijd in de onderbouw. 2. Glijden in de middenbouw. 3. Drijven en zinken in de bovenbouw. Een uitgave van KTWT van de Universiteit…

Alert 218 – Panama conferentie 2016 kijkt naar 2032
Op de afgelopen Panama Conferentie (21 en 22 jan. j.l.) kwamen 250 pabo-opleiders, adviseurs, onderzoekers, e.a. bij elkaar, met een programma waarin o.a. aandacht voor Wiskunde voor Morgen (een discussie over de koers van het reken-wiskunde onderwijs voor de komende jaren).Zie ook de website van de Panama Conferentie (met o.a. het programma).

Meetkunst
In het NRO project ‘Meetkunst’ hebben leerkrachten, onderzoekers, pabo-docenten en educatief medewerkers van het Boijmans museum samengewerkt aan een lessenserie en nascholing op het gebied van meetkunde en beeldende kunst. De inhoud van de lessenserie en nascholing bouwt voort op ervaringen die zijn opgedaan tijdens het Boijmans Taal- en rekenprogramma. De nascholing en lessen van…


Alert 216 – Alledaags rekenen
Op 13 januari verscheen het boek ‘Alledaags rekenen‘ van Marjolein Kool en Ed de Moor. Het boek bevat 100 situaties waarin het rekenen soms letterlijk op straat ligt. De auteurs laten zien dat je wel heel erg je best moet doen om het rekenen te ontwijken. Het is geen systematisch lesboek, maar een verzameling van…

Alert 215 – Landelijke rekencoördinator Dag (po) op 11 maart a.s.
Er is nog plek voor rekencoördinatoren (po) tijdens de Nationale Rekencoördinator Dag 2016 op 11 maart a.s. Rekenen op de basisschool heeft ruime aandacht, er wordt veel tijd aan besteed, en kent een sterke traditie wat betreft schoolboeken, didactiek, leerlingvolgsysteem, en dergelijke. Als we naar (alle) kerndoelen voor het basisonderwijs kijken zien we dat er…

Alert 214 – Kennisclips google leergang wiskundeonderwijs
Al weer in 2013 werd met geld van Google, en met ondersteuning vanuit het Platform Bèta Techniek, een aanbod gedaan aan docenten wiskunde om te helpen met de vernieuwingen in de examenprogramma’s, een intensieve training waardoor wiskundesecties niet alleen beter in staat zijn zich de eisen van de nieuwe examenprogramma eigen te maken, maar ook…

Alert 213 – Conferentie ELWIeR (i.s.m. ECENT) – 18 mei a.s.
Algemeen Op 18 mei 2016 organiseert ELWIeR (in afstemming met Panama, SLW en Vadiwulo; resp. pabo, 2e en 1e graads opleidingen wiskunde/rekenen) en met Ecent de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. De conferentie wordt gehouden in Utrecht (zalencentrum Domstad) en duurt van 10:00 tot 16:00. Het thema is ‘Bèta in samenhang in 2032’. Lees meer (incl….

Alert 212 – Vacature UD wiskunde-didactiek Freudenthal Instituut
Het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht heeft een vacature voor een Universitair Docent Wiskundedidactiek (0,8 – 1,0 fte). Zie Vacatures.

Succesformules – het boek
Mols, B., & Smeets, I. (2014). Succesformules. Toepassingen van wiskunde. Platform Wiskunde Nederland. Platform Wiskunde Nederland publiceerde in 2014 het boekje ’Succesformules’, waarin o.a. Alexander Rinnooy Kan, Jeroen van der Veer en Louise Gunning over de rol van wiskunde in hun vak en persoonlijke leven vertellen. Het boek is met name geschikt om op een…


Alert 211 – Tussen opleiding en beroepspraktijk
Breed geïnteresseerd in de overgang tussen opleiding en beroepspraktijk? Wellicht is dit nieuwe boek mogelijk de moeite van het bestuderen waard. Bakker, A., Zitter, I., Beausaert, S., & De Bruijn, E. (Eds.) (2016), Tussen opleiding en beroepspraktijk: Het potentieel van boundary crossing. Assen: Van Gorcum. Dit boek gaat niet specifiek over reken-wiskundeonderwijs, maar gaat wel…

Alert 210 – Call toegepast onderwijsonderzoek in het belang van de school
Bent u gepromoveerd en werkzaam als bèta- en/of techniekdocent op een MBO- of VO-school? En wilt u bijdragen aan de schoolontwikkeling door het uitvoeren van een toegepast, vakdidactisch wetenschappelijk onderzoek? Dan is tijdelijke aanstelling als postdoconderzoeker op uw school wellicht een optie. De call voor nieuwe postdoconderzoeken startend per september 2016 is nu open! Alle…

Alert 209 – Conferentie Rekenen op Taal
De tijdschriften Volgens Bartjens en MeerTaal organiseren op 12 februari 2016 in samenwerking met Uitgeverij Koninklijke van Gorcum de conferentie Rekenen op Taal. Deze conferentie sluit aan bij de specials van de twee tijdschriften over Rekenen en Taal. Aanmelden kan via de website van de conferentie.

Alert 208 – Boek Grote Rekendag 2016 voor opleidingen en begeleidingsdiensten
Ook in 2016 kan iedere lerarenopleiding basisonderwijs en iedere begeleidingsdienst kosteloos een boek van de Grote Rekendag krijgen. De spelregels zijn dezelfde als die voor dit jaar: – de aanvrager is verbonden aan schoolbegeleidingsdienst of hogeschool, – per schoolbegeleidingsdienst of hogeschool wordt maximaal een boek verstrekt, – de aanvrager gebruikt het boek in het aanbod…

Differentiatie in de rekenles in het mbo
Goed differentiëren is lastig, en zeker voor docenten in het mbo die nog niet lang als rekendocent werkzaam zijn, en die te maken hebben met grote verschillen tussen cursisten. Toch laat dit onderzoek (uitgevoerd bij de UU, in 2014-2015) zien dat het goed structureren van de lessen en het werken met toegesneden werkvormen (zoals rekenstarters)…
