Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

14 juli 2024
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunde 10

| PO | VO | Oorkondes voor leerlingen (vo) met een 10 voor wiskunde op hun eindlijst. Jaarlijks initiatief van Platform Wiskunde Nederland. 2024 Voor excellente leerlingen met een 10 op de eindlijst voor wiskunde (vmbo, havo, vwo) konden docenten ook dit jaar een oorkonde van Platform Wiskunde Nederland aanvragen. Deze werd dan bij de diploma-uitreiking aan de leerling…

05 juli 2024
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Docentendag wiskunde in Nijmegen: wiskunde-dialoog

| VO | Docentendag ru.nl …docentendag-wiskunde-wiskundedialoog Kom naar de jaarlijkse docentendag voor vo-docenten wiskunde, waar we boeiende sprekers verwelkomen die hun expertise willen delen. Neem deel aan drie workshoprondes, waar je kunt kiezen uit diverse thema’s binnen het eerste- en tweedegraads gebied. Sluit de dag af met gezellig napraten onder het genot van een hapje en een…

03 juli 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Reken-wiskundige vaardigheid

| PO | VO | MBO | Denkmodel over hoe de reken-wiskundige vaardigheid is opgebouwd uit verschillende aspecten Engelse term: Five strands of mathematical proficiency Toelichting Wiskundige houding Productive disposition Procedurele vlotheid Procedural fluency Conceptueel inzicht Conceptual understanding Adaptief redeneren Adaptive reasoning Strategisch vermogen Strategic competence Een van de bedenkers van dit model: Jeremy Kilpatrick Bron: Adding it Up, 2001 Verwijzingen…

29 juni 2024
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Eens Euclides, altijd Euclides

| VO | Symposium XXX Eens Euclides, altijd Euclides! nvvw.nl/werkgroepen/werkgroep-geschiedenis/symposia/eens-euclides-altijd-euclides De werkgroep Geschiedenis organiseert op 28 september in Utrecht symposium nr. XXX, met als titel Eens Euclides, altijd Euclides! Zowel de Elementen van Euclides, als het tijdschrift van de NVvW komen aan bod in een rijk geschakeerd programma. Sprekers zijn Jan Hogendijk (Universiteit Utrecht) over de Elementen…

28 juni 2024
// Voortgezet onderwijs // Kort

Wisselstroom

| VO | Project Wisselstroom Hogescholen en universiteiten spannen zich in om te zorgen dat meer studenten makkelijker en sneller op de voor hen juiste plek terechtkomen. Project van Vereniging Hogescholen en VSNU Welk vraagstuk? Voor vwo-leerlingen zijn HBO-opleidingen vaak niet in beeld als het gaat om oriëntatie op een vervolgstudie. Dit geldt in nog sterkere mate…

25 juni 2024
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vragenlijst kennisuitwisseling wiskunde (PWN)

Vragenlijst (vanuit PWN) met als doel inzicht te krijgen in het huidige gebruik en de impact van wiskunde. We hopen dat velen de enquête willen invullen (geschatte duur: 25 minuten) middels deze link Innovatiekracht NL staat/valt met wiskunde! Nederland is in toenemende mate afhankelijk van innovatie voor een aanzienlijk deel van de productiviteitswinst die nodig…

24 juni 2024
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Denkdiner: Reken-wiskundige vaardigheden, een gezamenlijke verantwoordelijkheid?

| VO | Op 24 juni 2024 namen enkele vakverenigingen en het exprw deel aan een door de NVvW geïnitieerd ‘denkdiner’ over het thema “Reken-wiskundige vaardigheden, een gezamenlijke verantwoordelijkheid?”. Ook slo, ocw en het lectoraat wavp schoven aan. Seizoen 2023-2024 heeft de NVvW samen met het ExpRW al flink wat meters gemaakt als het gaat om conferenties…

23 juni 2024
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Implementation and Replication studies in mathematics

| VO | Implementation and Replication studies in mathematics Journal Editor-in-Chief, Uffe Thomas Jankvist. Implementation and replication research is considered as the active use of mathematics education research in practice and as the scientific investigation of questions that relate to implementation and replication initiatives. Implementation and Replication Studies in Mathematics Education is an important channel for academic…

22 juni 2024
// Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – NRO – Hoofd onderwijsonderzoek

| PO | VO | MBO | Vacature Hoofd onderwijsonderzoek bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) Lees meer op werkenbijnwo.nl Stuur je cv en motivatie uiterlijk 7 juli 2024 naar NRO/NWO. Uit de advertentietekst: Wil je graag een landelijke rol hebben in de ontwikkeling en uitvoering van een samenhangend wetenschappelijk onderzoeks- en innovatie programma dat inspeelt op belangrijke vragen in het…

12 juni 2024
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

STEM Manifest 2024

| PO | VO | MBO | Eindproduct uit het project Sprong-STEM Dit STEM manifest 2024 bevat drie aanbevelingen. Deze aanbevelingen zijn tot stand gekomen in de periode 2020-2024. Aanbevelingen: Leg een goede vakinhoudelijke en vakdidactische basis voor alle betrokken docenten Betrek meerdere instellingen bij PLG’s Maak in kerndoelen, opleiding en lesmateriaal STEMmige verbindingen Verwijzingen STEM Manifest 2024. Nederlandstalig Toelichting bij…

11 juni 2024
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Velon studiedag 8 november

| PO | VO | MBO | Velon studiedag voor lerarenopleiders Thema Leren voor het Leven Op 8 november 2024 organiseren HAN Academie Educatie en de Radboud Docenten Academie in Nijmegen de Velon studiedag voor lerarenopleiders. Het organiseren van de studiedag geeft ons de kans om te laten zien op welke manier we in onze regio als lerarenopleidingen samen met onze…

10 juni 2024
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

DigiSTEM

| PO | VO | MBO | velov.be/digistem In dit project is gewerkt aan het integreren van educatieve technologie om het STEM-onderwijs te versterken voor wat betreft: samenwerkend leren (samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel); groei en stimuleren van STEM-competenties binnen een authentieke context (doelgericht werken); autonomie of zelfregulerend leren (doelgericht en efficiënt handelen…

09 juni 2024
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

De Magie van 100 – studiedag NVvW 2 november 2024

| VO | Op 2 november 2024 vindt weer de jaarvergadering en studiedag van de NVvW plaats in Veenendaal. Save the date Het thema van de studiedag is dit jaar ‘De Magie van 100’ Uitnodiging juni 2024: Het 100ste verenigingsjaar van de NVvW, opgericht op 15 december 1925, daar willen we een gedenkwaardig jaar van maken. Zaterdag…

07 juni 2024
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Leerdoelen in beeld voor de wiskundeles

| VO | Project 2024-2026 Lesmaterialen koppelen aan leerdoelen uit de wiskundecurricula Samenvatting In het wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs worden behalve de gangbare lesmethodes ook andere bronnen gebruikt. Leerlingen bekijken bijvoorbeeld online instructievideo’s of gebruiken oefenomgevingen. Leraren willen graag de mogelijkheid hebben om ander – soms zelf ontworpen – lesmateriaal in te zetten en hun lessen…

03 juni 2024
// Voortgezet onderwijs // Kort

Masterclass Digitale geletterdheid

| VO | Masterclass digitale geletterdheid met het visiespel Inschrijven Wat komt onder andere aan bod: reflecteren op de eigen visie op digitale geletterdheid een aanpak voor het samenstellen van een visie op digitale geletterdheid aan de hand van het visiespel werkvormen om het gesprek te voeren en te kaderen vervolg van de implementatie: suggesties na de…

28 mei 2024
ANW // Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Hoger Onderwijs // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskundige formules in natuurwetenschappen en wiskunde

Een oude zorg: er is een kloof tussen het onderwijs in de wiskunde en in de natuurwetenschappen. Harrie Eijkelhof (UU) en Peter Kop (UL) zijn in de problematiek van het gebruik van formules gedoken. Zij laten aan de hand van internationale literatuur zien dat die kloof niet een typisch Nederlands probleem is. In combinatie met…

08 mei 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Kees Hoogland over het belang van reken- en wiskundeonderwijs

| PO | VO | MBO | Een blog over het belang van reken- en wiskundeonderwijs, door EduKitchen. Geïnterviewde: Kees Hoogland, Hogeschool Utrecht 7 mei 2024 Als je de media mag geloven zijn de leerlingen in het Nederlandse onderwijs wandelende wiskunde- en rekenrampen. De oorzaak-als je diezelfde media leest-valt te zoeken in de hoek van het realistisch rekenen waarbij leerlingen worden…

07 mei 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Realistisch versus traditioneel

| PO | VO | MBO | Een blog van Geeke Bruin-Muurling op 7 mei 2024 bruin-muurling.nl/realistisch-versus-traditioneel Als je recente krantenberichten mag geloven dan is het realistisch onderwijs schuldig aan de ondergang van ons rekenonderwijs en is terug naar traditioneel onderwijs het enige dat onze kinderen nog kan redden. Als je dit soort artikelen vakdidactisch bekijkt, dan rammelt de redenering aan…

03 mei 2024
Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijs meets Onderzoek 2024

Wat kunnen wiskun­deonder­wijs en onder­wijson­der­zoek voor elkaar beteke­nen? Conferentie 3 oktober 2024 Organisatie: NVvW, SLO, UU (Freudenthal Instituut) Het thema van de middag is: AI in het wiskundeonderwijs We beginnen met een spreker uit het buitenland, die ons een inkijk gaat geven van de stand van zake rondom onderzoek naar AI in het wiskundeonderwijs. Zoals…

19 april 2024
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – onderzoeker vernieuwingsonderwijs

| PO | VO | MBO | Onderzoeker Vernieuwend Onderwijs Academie Pedagogiek & Onderwijs saxion.nl/over-saxion/werken-bij/vacatures/onderzoeker-vernieuwend-onderwijs Solliciteren tot 12 mei 2024 Van de website: Je draagt bij aan lopende onderzoeksprojecten binnen het lectoraat, onder meer op het vlak van team-based onderwijs, burgerschapsvorming en onderwijs en technologie. Het kan hierbij gaan om taken als het verkennen van de literatuur, het bedenken van een…

17 april 2024
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Velon-Velov congres 2025

| PO | VO | MBO | Save the date 10 en 11 maart 2025 veloncongres.nl Ook een ontmoetingsplaats voor ELWIeR en Ecent! Lees hieronder. Op maandag 10 en dinsdag 11 maart 2025 vindt het volgende Velon/Velov Congres plaats. Dit keer is de locatie Rotterdam en heeft het congres als thema: Woorden én Daden! Onderwijs is vaak onderwerp van actuele discussies….

14 april 2024
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Oud-Nederlandse wiskunde, zelf doen!

Stukjes code | PO | VO | MBO | Bijeenkomst vaksteunpunt wiskunde, Betapartners Woensdag 19 juni 2024, 16:00-20.00 uur Doelgroep: Docenten Wiskunde, leraren in opleiding & studenten Deze vakbijeenkomst gaat over een stuk geschiedenis van de wiskunde en hoe dat te gebruiken is in het onderwijs. Na een tweetal lezingen ga je zelf in een workshop de vertaalslag proberen te maken…

07 april 2024
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Mathfest 2024 – feest van de wiskunde

Mathfest, zondag 22 september 2024 Volkssterrenwacht Beisbroek, Brugge, België platformwiskunde.be/mathfest-2024 Het programma omvat een grote verscheidenheid aan activiteiten, waaronder wiskundige weetjes, verrassende toepassingen, magische voorwerpen, mystieke kunst en geheime goocheltrukken en knutseltechnieken.

04 april 2024
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Origami en wiskunde

| VO | Origami en wiskunde Jacoliene van Wijk en Amy Besamescu, 2024 Een Zebra-boekje bij Epsilon. Wist je dat als je een kraanvogel vouwt, je tegelijkertijd ook diverse wiskundige regels volgt? Deze gaan over de vorm van de kop, staart en vleugels, of je een berg- of dalvouw moet vouwen en welke hoeken de vouwen ten…

30 maart 2024
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus wiskunde – 2024

Vakantiecursus voor Leraren Wiskunde 2024 Banach-Tarski: hoe groepentheorie van één meloen er twee maakt. vrijdag 23 en zaterdag 24 augustus in Amsterdam (CWI) vrijdag 6 en zaterdag 7 september in Antwerpen (Universiteit Antwerpen, Campus Groenenborger) Info en Aanmelden. De organisatie is in handen van PWN (Platform Wiskunde Nederland) en PWV (Platform Wiskunde Vlaanderen). Het thema…

28 maart 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Waarom de rekenprestaties tegenvallen

| PO | VO | MBO | Koeno Gravemeijer en Frans van Galen – Als we willen dat de leerlingen kunnen rekenen in toepassingssituaties, dan moeten we het onderwijs daarop inrichten. Ingezonden brief in Didactief online, 28-3-2024 Er is in de media recentelijk veel ophef ontstaan over de onlangs gepubliceerde cijfers over het rekenniveau in het vmbo. Maar gezien de geschiedenis…

23 maart 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Mijn vakdidactiek rekenen(-wiskunde)

| PO | VO | MBO | Mijn vakdidactiek rekenen(-wiskunde) geeft informatie over vakdidactische kennis en denken. Auteur Geeke Bruin Muurling Van de website: “Het boek inspireert om vanuit die kennis en dat denken vaker eigen keuzes te maken in je onderwijs, in je lessen. Het geeft je inzichten waardoor je nog beter in kunt spelen op jouw leerlingen en daarbij,…

22 maart 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Techniek (VO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Partners gezocht voor een Europees project over data literacy

| PO | VO | Onderzoek naar ‘data literacy’ Idee voor een onderzoeks/samenwerkingsproject Erasmus+ regeling 2024 – policy experimentation Onderdeel: TOPIC 1: DIGITAL EDUCATION (CROSS-SECTORAL) – ERASMUS-EDU-2024-POL-EXP-DIGITAL Regeling 2024, EU Definitie Data literacy In het Europese DigComp Framework wordt ‘digitale competentie’ (digitale geletterdheid) alsvolgt gedefinieerd: digital competence involves the “confident, critical and responsible use of, and engagement with, digital…

21 maart 2024
// Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Educational Designer van februari 2024 verschenen

Educational Designer is een blad van en voor ontwikkelaars van onderwijs in wiskunde en in sciencevakken, met veel aandacht voor didactisch onderzoek en implementatie-onderzoek rond onderwijsmateriaal in ontwikkeling. Issue 16 van Educational Designer (februari 2024) bevat de volgende artikelen. Numerical Methods – A Curriculum Mystery (Charles Lovitt) Multidimensional Science Assessment: Design Challenges and Technology Affordances…

19 maart 2024
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Beroepsbeeld bèta-docent

Beroepsbeeld bèta-docent Binnen ELWIeR/Ecent is er de nodige aandacht voor het beroepsbeeld van de (bèta-)docent, omdat we graag zuinig zijn op deze docenten! Misschien werkt dat anders uit voor rekenen/wiskunde dan voor natuurwetenschappen en techniek, en het ziet er zeker anders uit w.b. een basisschool-docent ten opzichte van een docent voortgezet onderwijs. Invalshoeken Wanneer we…

18 maart 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Reflectiewijzer Peil.Digitale geletterdheid

Naar aanleiding van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde (s)bo (maart 2024) is bij de Inspectie van Onderwijs uitgegeven de Reflectiewijzer Digitale geletterdheid. Deze reflectiewijzer is voor schoolteams een hulpmiddel om in gesprek te gaan over (de kwaliteit van) het onderwijs in digitale geletterdheid op uw school. Voor het voeren van dit gesprek kunt u de…

17 maart 2024
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunde B dag 2024

De Wiskunde B-dag is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde B in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Save the date: 22 november 2024 Lees meer

16 maart 2024
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Scaffolding small groups’ mathematics learning

Sharon Calor Scaffolding small groups’ mathematics learning, thesis UvA, 10 april 2024, 14:00 S. M. Calor. (2024). Scaffolding small groups’ mathematics learning (PDF), Faculty of Social and Behavioural Sciences (FMG) (pp. 198). Amsterdam: University of Amsterdam. Centrale vraag: Wat is het effect van docent-ondersteuning bij wiskundige discussies in kleine groepjes? Verhoogt dit het wiskundige kennisniveau…

15 maart 2024
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunde A-lympiade 2025

De Wiskunde A-lympiade is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde A in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Save the date voor 2024-2025 22 november 2024, voorronde!

14 maart 2024
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie 2025 – Educating the Educators

Μay 8 – 9, 2025, St Raphael Hotel Limassol, Cyprus icse.eu/educating-the-educators International Conference on approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education Call for proposals: September 2024 Deadline for submission of proposals: 4th November 2024 Research, policy, practice Join us from May 8th to May 9th, 2025, in the beautiful city of Limassol,…

12 maart 2024
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

ICSE Summerschool 2024 in Praag

| VO | Een STEM education Summerschool ICSE Academy, voor 50 deelnemers. Van 28 juni tot 5 juli 2024, Praag, Charles University Download Flyer Vanuit het project ICSE Academy wordt dit initiatief genomen, speciaal richting docenten en docenten-in-opleiding (wis, na, sk, bio, inf.) Organisatie: Martin Bilek (hoogleraar chemie-didactiek, martin.bilek [at] pedf.cuni.cz), Karlova University, Faculty of Education The…

11 maart 2024
Taal // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie taalgericht vakonderwijs 11-10-2024

| PO | VO | MBO | Conferentie van het Platform Taalgericht vakonderwijs Vrijdag 11 oktober 2024: Werkconferentie ‘Taalgericht de vakken in!’ Inschrijven Taal, leren, denken en lesgeven zijn in het onderwijs onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor leerlingen is het belangrijk dat zij naast goed taalonderwijs ook talige ondersteuning krijgen bij leren en denken in alle vakken. Op 11 oktober organiseert…

06 maart 2024
Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Nieuwe concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap

concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap SLO heeft samen met het onderwijsveld conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap ontwikkeld. Op 6 maart 2024 nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst. Digitale geletterdheid Domein Kerndoel PO Kerndoel onderbouw VO A. Praktische kennis & vaardigheden 1. Digitale systemen 2. Digitale media en informatie 3. Veiligheid en…

01 maart 2024
Rekenen/Wiskunde (vo) // Voortgezet onderwijs // Kort

Werken aan basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken

| VO | Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 26 september 2024, samen met andere vakverenigingen, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Meer info en inschrijven Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: Domstad Utrecht Verwijzingen Rekenbewust…

29 februari 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ZDM-Webinar – Mathematics and interdisciplinary STEM education: Recent developments and future directions

| PO | VO | MBO | Mathematics and interdisciplinary STEM education: Recent developments and future directions 27 maart 2024, 09.00 – 10.30 Moderator: Gabriele Kaiser (Editor-in-Chief of ZDM – Mathematics Education) Online (Zoom) We are delighted to invite you to a webinar organized by the editors of ZDM-Mathematics Education on the journal’s special issue ‘Mathematics and Interdisciplinary STEM Education’ edited…

14 februari 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacatures expertisepunt rekenen-wiskunde

| PO | VO | MBO | Drie vacatures bij het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde Kom het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde versterken met onderzoek naar vernieuwingen bij rekenen-wiskunde in het po, vo en mbo! Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) is een door OCW geïnitieerd initiatief dat per 1 september 2023 voor een periode van vijf jaar van start is gegaan. De missie van ExpRW is om…

31 januari 2024
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

U-Talent conferentie

| VO | Lessen voor een Hoopvolle Toekomst | Conferentie over Duurzaamheidsdidactiek u-talent.nl/docenten/conferentie/ 12 april 2024, Utrecht. De jaarlijkse U-Talent conferentie voor docenten, toa’s en schoolleiders is een dag met verschillende workshops, lezingen en activiteiten die mogelijkheid bieden om je verder te professionaliseren in het onderwijs, en in jouw vak van expertise. De Conferentie is voor docenten…

28 januari 2024
Informatica // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

AI4K12 – Artificiële intelligentie en onderwijs

| PO | VO | MBO | ai4k12 = Artificiële intelligentie voor het onderwijs van k-12 (4-18 jaar). ai4k12.org In dit (USA) project (met financiele ondersteuning van de NSF): ontwikkelt men richtlijnen w.b. artificiële intelligentie voor onderwijs 4-18 jaar brengt men bronnen op dit gebied bij elkaar in een online repository voor direct gebruik wordt samengewerkt tussen docenten, onderzoekers, ontwikkelaars e.a….

27 januari 2024
Natuurkunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Rapport Peil.Digitale Geletterdheid einde basisonderwijs

| PO | Op vrijdag 15 maart presenteert de Inspectie van het Onderwijs het rapport van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde basisonderwijs. Dit peilingsonderzoek brengt in kaart hoe vaardig leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs zijn op het gebied van digitale geletterdheid, en met name de digitale informatievaardigheden. Onderzocht is hoe de kenmerken van het onderwijs,…

25 januari 2024
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Beroepsbeeld wiskundedocent – meetup

| VO | MeetUp NVvW 30 januari, 19:30 https://www.nvvw.nl/2024/01/beroepsbeeld-wiskundeleraar/ We hebben een prachtig beroep, er wordt dan ook veel over ons geschreven. Maar er is maar één groep mensen die weet wat het beroep echt inhoudt: wij zelf. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan het beroepsbeeld leraar, maar de NVvW heeft de indruk dat de wiskundeleraren…

18 januari 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Mathematical Cognition and Learning Society

| PO | VO | MBO | MCLS – organization to promote the communication of scientific research on mathematical cognition and learning, and advance the study of its typical and atypical development, neural substrates, genetic and environmental influences, cultural variation, and malleability. the-mcls.org Conferentie 2024 Washington DC, 26-28 juni 2024 History The MCLS is indebted to Dan Berch for his inspiration…

16 januari 2024
NLT // Techniek (VO) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

AI op school

| VO | Project AI (artificiële intelligentie) Op School o.a. i.s.m. de Universiteit van Gent dwengo.org/aiopschool Artificiële intelligentie (AI) komt volop aan bod in de media. Populaire thema’s zijn: chatbots, zelfrijdende auto’s, virtuele assistenten en het verlies aan jobs. AI-systemen dringen meer en meer onze wereld binnen. AI Op School is een project dat ontstaan is uit…

15 januari 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie aansluiting po-vo (rekenen/wiskunde) op 13-3 a.s.

| PO | VO | PO/VO: Conferentie ‘Overgang PO-VO’ Voor wie: Rekencoördinatoren, leraren bovenbouw po en leraren rekenen en/of wiskunde onderbouw vo die graag werken aan een goede overgang van po naar vo Datum: 13 maart 2024 Locatie: Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht Url: Info en inschrijven Rekenen en wiskunde van po naar vo SLO organiseert samen met de…

09 januari 2024
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie Meda 2024

| PO | VO | MBO | Confereentie – Mathematics education in the digital age Meda 4, September 3-6, 2024 University of Bari Aldo Moro, Bari, Italië First announcement Teaching, learning and assessment practices within all phases of mathematics education have dramatically changed due to global pandemics and the increasing dependences on digital technologies across education systems. Meanwhile, the field has…

08 januari 2024
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ICME – 15 – Come and be counted (conferentie 2024)

| PO | VO | MBO | 7-14 juli 2024 in Sydney, Australië. icme15.org/ The International Congress on Mathematical Education is the largest international conference on mathematics education in the world. This quadrennial event is organised under the auspices of the International Commission on Mathematical Instruction and explores current global trends in mathematics education research and mathematics teaching practices at all…

09 december 2023
Informatica // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Girl STEM-power, verslag bijeenkomst in Utrecht

| VO | Op donderdag 30 november 2023 heeft U-Talent, een van de voho-netwerken, weer een GirlsClub WIN bijeenkomst georganiseerd (meisjes van U-Talent scholen, 2/3 h/v. Elke bijeenkomst combineert men minimaal twee schoolvakken. Deze keer waren dat wiskunde en informatica. Het thema was ‘patronen’, deze gingen de meisjes ontdekken, ontwikkelen en programmeren. Super gaaf! Een verslag We…

05 december 2023
Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Resultaten Pisa 2022

| VO | Op 5 december 2023 kwamen de resultaten beschikbaar van Pisa 2022 Rapport Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht Een internationaal vergelijkend onderzoek onder 15-jarigen (OECD’Program for International Student Assessment) Algemeen Voor zowel Wiskunde als Natuurwetenschappen is er een dalende trend. Op basis van de PISA-data kan onvoldoende worden vastgesteld of en in hoeverre de pandemie en…

21 november 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Expertisepunt rekenen-wiskunde

| PO | VO | MBO | Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (exprw.nl) is een netwerk van kennis en expertise op het gebied van reken-wiskundeonderwijs. Expertisepunt rekenen-wiskunde (exprw.nl) Doel Het doel van het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) om de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs in Nederland duurzaam te bevorderen is in lijn met en een operationalisering van het Masterplan Basisvaardigheden voor wat betreft het reken-…

20 november 2023
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijskennis – digitale geletterdheid – mediawijsheid

| PO | VO | MBO | Digitale geletterdheid – mediawijsheid Hogeschool Utrecht – Elwin Savelsbergh, Geertje Damstra, Milena Spaan, e.a. Onderwijskennis.nl, een initiatief van NRO, probeert een link te maken tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Op 10 november 2023 werd de pagina Digitale geletterdheid – mediawijsheid gepubliceerd: “Leerlingen groeien op in een wereld die permanent online is. Ze hebben toegang…

19 november 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Denkklassen creëren – Building thinking classrooms

| VO | Hoe krijg je je leerlingen aan het denken (in de wiskunde-lessen)? Peter Liljedahl heeft zijn 15 jaar onderzoek met deze centrale vraag vertaald in een praktische gids over hoe je naar een denkklas kunt toewerken. In Nederland zijn deze denkbeelden opgepikt, o.a. door buildingthinkingclassrooms.nl. Nederlandstalige website, nascholing Anno 2024 is er de website buildingthinkingclassrooms.nl,…

10 november 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Scholen (po en vo) gezocht om zich te buigen over de conceptkerndoelen

| PO | VO | Scholen gezocht voor regiobijeenkomsten (jan-maa 2024). Door mee te doen kan er nog input geleverd worden voor de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde. Nu de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde zijn opgeleverd, is het tijd om scholen te raadplegen en in gesprek te gaan met onderwijsprofessionals over de bruikbaarheid in de onderwijspraktijk. Daarom is SLO voor…

02 november 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Doe eens een WiTje samen met je studenten – Wiskunde in Teams

| VO | Een “WiTje’ is een kleinere variant van Alympiade, B-dag, OWD opdrachten. Wat zijn WiTjes? WiTjes zijn korte modelleer- of onderzoeksopdrachten, bedoeld voor één les, gebaseerd op opdrachten van de Wiskunde A-lympiade, de Wiskunde B-dag of de Onderbouw/VMBO Wiskunde Dag: de opdrachten van Wiskunde in Teams. WiTjes – en grotere opdrachten – in de lerarenopleiding…

31 oktober 2023
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken

| VO | Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 27 maart 2024, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: Nieuwegein) Kosten: Leden van…

28 oktober 2023
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Werken aan basisvaardigheden wiskunde in alle vakken

| VO | Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in alle vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 23 januari 2024, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW (Er is nog een zelfde conferentie gepland op 27 maart a.s.). Praktisch Tijd:…

25 oktober 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Design research in mathematics education

Open lectures on design research in mathematics education More info Over the last decades, we have seen a growing variety of design-oriented research approaches emerging under various names—such as design experiments, design research, design-based research, and educational design research. As a generic term, we use Design Research to acknowledge the differences between the various approaches….

24 oktober 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Feedback and Assessment in Mathematics Education

Fame 2024, an ERME topic conference 05-07 June 2024 Utrecht, The Netherlands uu.nl/fame First Announcement. Abstract Assessment is pervasive in the teaching and learning of mathematics at any educational level though often its impact on the students’ and teachers’ experiences is under-estimated. With this ERME topic conference we wish to sharpen the focus on the…

16 oktober 2023
// Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – Clustermanager bèta CvTE

Functieomschrijving: De clustermanager exacte vakken havo/vwo binnen de afdeling Voortgezet onderwijs van het CvTE: stuurt meerdere vaststellingscommissies centrale examens exacte vakken havo/vwo aan; voert de regie over de ontwikkeling van (nieuwe) examens en de implementatie van vernieuwingen binnen het eigen cluster van vakken; voert de regie over de examencyclus binnen het eigen cluster; draagt bij…

08 oktober 2023
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Velon congres 2024

De congresorganisatie nodigt je van harte uit om een bijdrage te leveren aan het Velon Congres 2024. Tot en met woensdag 1 november 2023 is het mogelijk om een bijdrage in te dienen. veloncongres.nl/abstracts-2024

05 oktober 2023
Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

CheckYourFuture

CheckYourFuture.nl is een verzamelplatform om leerlingen en studenten te helpen bij het opdoen van inspiratie voor hun studiekeuze en loopbaanoriëntatie. 2024 (pilotjaar), met steun van het outreachfonds (betadecanen). Algemeen Een goede studiekeuze komt voort uit een moment van inspiratie en nieuwsgierigheid. Leerlingen hebben daar veel concrete voorbeelden en rolmodellen voor nodig. In plaats van te…

28 september 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Nieuwe concept-kerndoelen rekenen-wiskunde

Concept kerndoelen rekenen-wiskunde. (2023) (pdf). Zie ook SLO: concept kerndoelen rekenen-wiskunde. SLO heeft samen met onderwijsveld conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde ontwikkeld. Op 28 september 2023 nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst. Domein A – Wiskundige attitude Domein B – Wiskundig concepten Domein C – Wiskundige denk/werkwijzen Domein D – Wiskunde…

17 september 2023
Informatica // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inge Molenaar benoemd tot hoogleraar onderwijs en artificiële intelligentie

Inge Molenaar is per 1 augustus 2023 benoemd tot hoogleraar Onderwijs en Artificiële Intelligentie aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Radboud Universiteit. ‘Ik onderzoek de toepassing van AI om het leren van leerlingen en het onderwijzen van leraren te optimaliseren’, zegt Molenaar. ‘Het startpunt is de pedagogische-didactische kennis over goed onderwijs en de…

16 september 2023
Informatica // Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Mathematics and data education

De Royal Society beschrijft in dit rapport (2023) enkele belangrijke tendensen in de ‘functie’ (en inhoud) van het wiskunde onderwijs onder invloed van ontwikkelingen als: rol van data; rol van technologie. Zie hieronder enkele kern-boodschappen uit dit rapport. Key messages Mathematical and data sciences are everywhere, and their influence is growing. Our education system must adapt. The…

13 september 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Mini-symposium Statistiekonderwijs

Vrijdag 22 september 2023 van 10.00 – 13.00 uur (inloop vanaf 09.30 uur) Locatie: Hogeschool Utrecht, Padualaan 101, Utrecht – Collegezaal 2.001 Meer info Wat zijn de laatste ontwikkelingen in statistiekonderwijs? Wil je meer weten over onderzoek naar statistische grafieken door Lonneke Boels? Of ben je geïnteresseerd in de rol van kunstmatige intelligentie bij de…

30 augustus 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ERWD

Ernstige reken-wiskunde problemen en dyscalculie zie ook Dyscalculie Definitie In feite is de definitie van ERWD een uitbreiding van de notie van dyscalculie, om te accentueren dat in het geval van een ‘zwakke rekenaar’ er twee richtingen op gekeken kan worden: richting de persoon: de lerende die wellicht achterstand heeft opgelopen op basis van persoonskenmerken…

23 augustus 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Promotie Filip Moons

Semi-automated assessment of handwritten mathematics tasks. Atomic, reusable feedback for assessing student tests by teachers and exams by a group of assessors Promotie Filip Moons, Universiteit van Antwerpen, 6 september 2023, 17:00 u mathsa.uantwerpen.be (livestream en pdf proefschrift) Verwijzingen Moons, F. (2023). Semi-automated assessment of handwritten mathematics tasks. Atomic, reusable feedback for assessing student tests…

07 augustus 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

mathematics education seminar – 28-9 – over professionele leergemeenschappen

Alexander Schüler-Meyer Eindhoven School of Education Pre-Service Mathematics Teachers utilization of didactical theory to innovate their internship teaching. 28 september 2023, 15:30 – 17:00 (voertaal engels) Online via Teams Abstract Even though Pre-Service Teachers (PSTs) in the Netherlands already teach mathematics lessons in their internship, PSTs rarely succeed in applying their theoretical knowledge from their…

06 augustus 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Mathematics education seminar – 26 oktober – Computational thinking

Sylvia van Borkulo Universiteit Utrecht The evolution of Computational Thinking: from hot topic to basic skill? Mathematics education seminar In Teams 26 oktober 2023, 15:30 – 17:00. Computational thinking (CT) is gaining attention in education as a part of digital literacy and can be addressed in several disciplines, including mathematics. Much research has been done…

05 augustus 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

mathematics education seminar – 30 november – Gerrit Roorda

TTP-LS: A Lesson Study intervention to support mathematics teachers to implement problem-solving in lessons. A mathematics education seminar Speaker: dr. Gerrit Roorda, University of Groningen, The Netherlands 30 november 2023, 15:30 – 17:00, Teaching & Learning Lab of Utrecht University: room 3.25 of the Buys Ballot Building, Science Park Utrecht This seminar summarizes the results…

02 augustus 2023
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Persoonlijk leerpad​ in Informatica

| VO | Persoonlijk leerpad​ in Informatica Project Nolai Hoe kan AI bijdragen aan persoonlijke ondersteuning aan leerlingen in hun leerproces? Met het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum ontwerpen we ondersteuning voor leerlingen om ze te helpen leren bij het vak Informatica. Ook maken we richtlijnen voor leraren en gastdocenten. Samen met Co-Teach Informatica en wetenschappers van Universiteit Utrecht….

11 juli 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Interview met Hugo Mulder (ihkv beroepsbeeld)

Interview Hugo Mulder Datum 11-7-2023 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes en uitdagingen. Vier interviewvragen (3 minuten) Waarom ben je wiskundedocent geworden? Hoe ziet je werk er momenteel uit? En welke taken en rollen heb je…

06 juli 2023
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Landelijk Expertisecentrum PO-VO

Landelijk Expertisecentrum PO-VO Met het oog op de leeftijdsspecialisaties binnen de lerarenopleidingen is in 2023 het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) opgericht voor kinderen in de leeftijd van acht tot veertien jaar. Dit in navolging van de oprichting van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) in 2021 voor kinderen in de leeftijd van twee tot acht…

03 juli 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – UD wiskundedidactiek

Lees meer Als Universitair Docent binnen het Freudenthal Instituut externe link werk je mee aan de kerntaken van het team Didactiek van de Wiskunde. Je onderwijstaken bestaan met name uit het samen doorontwikkelen en uitvoeren van cursussen in het masterprogramma Science Education and Communication en/of in het serviceonderwijs. Daarnaast ga je masterstudenten en promovendi begeleiden….

02 juli 2023
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Nationale aanpak professionalisering van leraren

Groeifonds project Dit voorstel heeft een positief advies gekregen (ronde 3, juni 2023) Het voorstel Nationale Aanpak Professionalisering (NAPL) van Leraren gaat over de doorlopende ontwikkeling van leraren. Het is het streven om via co-creatie in onderwijsregio’s professionaliseringsaanbod te gaan creëren dat voldoet aan de wensen van leraren en scholen en past bij te ontwikkelen…

01 juli 2023
Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Techkwadraat, samenwerking van leerrijke omgevingen voor technologie-onderwijs

Project TechKwadraat (toegekend voorstel “Investeren in het talent van de toekomst”) 2024-2028 Het programma Techkwadraat is een van de acties uit het Actieplan Groene en Digitale Banen van de ministeries OCW, EZK en SZW. Websites: techkwadraat.nl en ptvt.nl/vraagstuk/techkwadraat. Verwijzingen Bericht bij PTvT (30 juni 2023) Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek STEM22

30 juni 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Mathfest – feest van de wiskunde in België

Mathfest, 17 september 2023 Volkssterrenwacht Beisbroek, Brugge, België platformwiskunde.be/mathfest-2023 Het programma omvat een grote verscheidenheid aan activiteiten, waaronder wiskundige weetjes, verrassende toepassingen, magische voorwerpen, mystieke kunst en geheime goocheltrukken en knutseltechnieken. De reizende tentoonstelling Imaginary zal voor een laatste keer kunnen bezocht worden. Jean Paul Vanbendegem zal de eerste steen leggen van een collectieve recordpoging…

28 juni 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Actualisatie kerndoelen – landelijk congres

Landelijke Congres Actualisatie Kerndoelen Van een landelijk curriculum naar een sterk schoolcurriculum: kijk en denk mee over de conceptkerndoelen po, vo en (v)so dinsdag 10 oktober 2023 Meer info en inschrijven Voor wie: Leraren, IB’ers, coördinatoren, schoolleiders, bestuurders, stafmedewerkers po/vo/(v)so, onderwijsorganisaties, lerarenopleiders, toetsmakers, leermiddelenmakers, onderwijsadviseurs, experts, geïnteresseerden

27 juni 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

WvM Publicatie nr. 5 – Schoenfeld en wiskundig denken

een internationaal perspectief op reken-en wiskundeonderwijs Nr. 5 Schoenfeld en wiskundig denken (1992, 2013, 2020). Schoenfelds boodschap is dat het gaat om het wiskundig denken dat leerlingen zich eigen moeten maken, en dat dat belangrijker is dan het oefenen van vaardigheden die ook aan technische hulpmiddelen overgelaten kunnen worden. download pdf Bert Zwaneveld van de…

26 juni 2023
// Voortgezet onderwijs // Kort

Begeleiding startende leraren – nieuwe impuls nodig?

De opleidingen en scholen staan voor een belangrijk vraagstuk gezien het lerarentekort. Er is anno 2023 een nieuwe impuls nodig om de begeleiding van startende leraren te verbeteren. In de periode 2014-2019 is veel werk uitgevoerd in de diverse regio’s onder de noemer ‘begeleiding startende leraar’. Daar zijn nuttige instrumenten uit voortgekomen (zie begeleidingstartendeleraren.nl) die…

25 juni 2023
// Voortgezet onderwijs // Kort

Vo Ho Netwerken Conferentie 2023

Landelijke conferentie VO-HO netwerken Datum: 23 november 2023 Tijd: van 12:30 uur tot 17:30 uur Plaats: Nu Gebouw – VU Amsterdam Elkaar ontmoeten, kennis delen en elkaar inspireren rondom het thema Leren & Innoveren Inschrijving via vo-ho-netwerken. De vaksteunpunten vormen de basis van de regionale VO-HO netwerken. Zowel in de regionale als de landelijke vaksteunpunten…

23 juni 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – Curriculumontwikkelaar wiskunde

SLO zoekt een curriculumontwikkelaar wiskunde voor de afdeling voortgezet onderwijs. Wil jij een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten voor het vakgebied wiskunde en rekenen en SLO effectief verbinden aan andere organisaties en experts? Lees meer

16 juni 2023
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Als je iets bij wiskunde benoemt, dan ook bij natuurwetenschappen, en v.v.

Een korte overdenking bij de lopende vakvernieuwingen van wiskunde en natuurwetenschappen. In de vakvernieuwingscommissies ‘natuurwetenschappelijke vakken’ en ‘wiskunde en rekenen’ worden stappen richting nieuwe examenprogramma’s gezet. Hoeveel vakvaardigheid heb je nodig (en wat is dat precies)? Wordt er voldoende over het muurtje gekeken (science, wiskunde)? Uit de werkopdracht SLO (2021): “de concept-examenprogramma’s bieden de basis…

15 juni 2023
// Voortgezet onderwijs // Kort

Jupyter – een platform voor computational thinking?

Vereniging i&i organiseert op maandag 26 juni en 3 juli van 15:30 tot 17:30 uur een tweetal online bijeenkomsten over Jupyter Book en Jupyter Notebook. i&i gaat dit Jupyter platform (online werken aan ‘computational thinking’) ook gebruiken voor de open leermaterialen van keuzethemas.nl. Keuzethemas.nl is de invulling van de informatica-keuzedomeinen. ieni.org/jupyter-book-en-jupyter-notebook

13 juni 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Promotie Lonneke Boels – Interpreteren van grafieken

Promotie 20 september 2023: Histograms: an educational eye Universiteit Utrecht Onderzoek: interpreting statistical graphs and making conjectures from these graphs Van 2016 tot 2022 werkte Lonneke (o.a. met een promotiebeurs voor leraren van de NWO) aan het onderzoek over het interpreteren van grafieken van statistische data en daaruit zinnige conclusies trekken. Video from 2019 Statistical…

08 juni 2023
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Memo basisvaardigheden van de inspectie – aanbevelingen die ook nuttig zijn in de opleiding

Juni 2023 publiceerde de Inspectie van het Onderwijs een memo met enkele aanbevelingen wat betreft basisvaardigheden. De aanbevelingen zijn gedaan betreffende het verbeteren van de resultaten op basisvaardigheden op basis van de Staat van het Onderwijs, peilingsonderzoeken en overig stelselonderzoek in de periode 2018-2023. We nemen uit deze memo enkele aanbevelingen over. Aanbevelingen op het…

04 juni 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Figurenfestival

Giraf uitgave nr. 4 Je kan met dit kaartspel vijf verschillende activiteiten rondom de eigenschappen van vierhoeken doen. Elke activiteit heeft zijn eigen kleur, de achterkant van de kaarten doen ook mee! De activiteiten kunnen groepsgewijs, individueel of in tweetallen worden gedaan. Doelgroep: vmbo, onderbouw havo/vwo Auteurs: Els Franken Bestellen: Epsilon Uitgaven De Giraf-reeks is…

01 juni 2023
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Instructional rounds – samenwerken rondom basisvaardigheden

Hoe zouden we scholen kunnen laten samenwerken als het gaat om basisvaardigheden (rekenen)? We bespreken het principe ‘instructional rounds’ in relatie tot ‘lesson study’, ‘ professionele leergemeenschap’, ‘netwerk rekencoordinatoren’, e.d. Hoe zouden we scholen kunnen laten samenwerken als het gaat om basisvaardigheden (rekenen)? Veel scholen en docenten willen graag hun aanpak van (basis)vaardigheden verbeteren. Ze…

28 mei 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Afscheid Birgit Pepin op 2 juni 2023

Afscheidscollege From static to ‘dynamic’ and ‘agentic’ resources in mathematics education Prof.dr. Birgit Pepin June 2, 2023 Birgit Pepin (1956) received her MSc in Physics/Meteorology in Kiel, Germany. She subsequently moved from Germany to France and then to England, where she was educated as a teacher of mathematics at Oxford University (1990). After some years…

24 mei 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Diagnostische vragen – ontdek misvattingen

Oproep vanuit de NVvW (mei 2023) in het kader van het project diagnostischevragen.nl Met een diagnostische vraag kun je een misvatting bij leerlingen snel zichtbaar maken. Als de leerling of docent er vervolgens een actie aan verbindt, is het een manier om makkelijk formatief te handelen. Door vele jaren ervaring ontstaat er bij docenten bruikbare…

18 mei 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Symposium Een bonte verzameling

Een bonte verzameling Symposium 29 van de werkgroep Geschiedenis Lees meer en inschrijven De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier inspirerende sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 23 september is het zover. Een Bonte verzameling, het 29e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in Vergadercentrum Domstad in Utrecht….

ELWIeR en Ecent als één STEM