Hoger Onderwijs
Vakkenstructuur wiskunde
SLO, als nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling, en de Nederlandse Vereniging voor Wiskundeleraren zetten onder vervolgopleidingen in het hoger onderwijs een enquête uit over de vakkenstructuur van het vak wiskunde in de bovenbouw van havo/vwo. Werkt u mee aan deze enquête? In opdracht van het ministerie van OCW verkennen we of er varianten van de huidige…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2020)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen kunnen kosteloos verkregen worden. In het nummer van november 2020 (jaargang 40, #2) verschenen: Kool, M. (2020). Met Torpedo terugblikken om vooruit te komen in het oplossen van reken- wiskundeproblemen. Volgens Bartjens…
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,9 fte)
Hogeschool iPabo zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde die voldoening haalt uit het lesgeven aan studenten van verschillende leeftijden en achtergronden én vanuit eigen kennis en ervaring in het basisonderwijs de vertaalslag kan maken naar onze opleidingen. De nieuwe collega is inzetbaar op zowel de locatie Amsterdam als Alkmaar. Daarnaast is het geven van lessen op…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek jrg 40 nr 1
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de digitale en verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. In het eerste nummer van de 40e jaargang verschenen de volgende artikelen: Brachten, S.E., Broekhuizen, M.L., & Jonker, V.H. (2020). Waarom de Grote Rekendag. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 40(1), 41-47 Keijzer, R., Oonk, W. & Van Zanten,…
NVON organiseert Online Inspiratieavond Wetenschapsoriëntatie
Inspratieavond wetenschaporiëntatie Donderdag 29 oktober 2020, online Hoe breng je de wereld van wetenschappen in de klas? Vraag het een wetenschapsfilosoof! Hoe kan ik in mijn lessen het best ingaan op de aard van natuurwetenschappen en technische wetenschappen in vergelijking met andere wetenschappen? Wat is kenmerkend voor die wetenschappen? Hoe kan ik in mijn lessen…
Open Science
The idea behind Open Science is to allow scientific information, data and outputs to be more widely accessible (Open Access) and more reliably harnessed (Open Data) with the active engagement of all the stakeholders (Open to Society). Definitie Open science is de gangbare term voor het beoefenen van wetenschap op zo’n manier dat iedereen, ook…
Online Seminar Series on Programming in Mathematics Education
Free registration – visit the MKN website Friday August 28, 2020 Paul Drijvers FREE registration View the event poster here!
Teaching & Learning Lab Herfstfestival – 27 november 2020
Doe mee aan het Herfstfestival van het Teaching & Learning Lab op vrijdag 27 november 2020 Op het jaarlijkse Herfstfestival draait het om de innovatie van ons onderwijs. Dit jaar is het thema Onderwijs Overal en vindt het festival online plaats. In verschillende workshops laten docenten, experts en gebruikers zien hoe zij de lesruimte naar…
Webinar Math@Distance: Onderzoek naar wiskundeonderwijs op afstand
Sinds de sluiting van de scholen in maart hebben docenten massaal en in hoog tempo vormen van afstandsonderwijs ontwikkeld. Het Freudenthal Instituut en de NVvW onderzochten, samen met onderzoekers uit Duitsland en Vlaanderen, het wiskundeonderwijs op afstand: Hoe pakten de docenten het aan en hoe beviel het? Op 9 juli deelde Paul Drijvers (Freudenthal Instituut)…
Online Stevin-symposium -> vier filmpjes met materiaal (26)
De werkgroep ‘Geschiedenis’ van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren organiseerde op 10 oktober 2020 voor de 26e keer haar jaarlijkse symposium, online dit keer. Omdat we de 400ste sterfdag van Simon Stevin willen herdenken kozen we als titel: ‘In de geest van Stevin’. Vier sprekers belichtten elk een aspect van de veelzijdige wetenschapper en deden…
Webinar serie: Wiskunde onderwijzen op afstand
De US National Commission on Mathematics Instruction (USNC/MI) organiseert binnenkort onder de titel “Moving Forward in the Midst of a Pandemic: International Lessons for Math Teachers” een drietal webinars. Op donderdag 9 juli 2020 zal van 17:00 uur tot 18:00 uur via het videoconferentieprogramma “Zoom” het eerste webinar worden georganiseerd in deze serie. De spreker…
Vacature – Opleidingsdocent Natuur& Techniek en onderwijskundige
Jouw meerwaarde Het vak Natuur en Techniek op een basisschool (PO) maakt nieuwsgierig en stimuleert kinderen om creatief, kritisch en ondernemend te zijn, op onderzoek uit te gaan en oplossingen te bedenken. Dit zijn vaardigheden die kinderen nu en in de toekomst nodig hebben. En juist naar jou zijn wij en onze Pabo-studenten op zoek….
Vakantiecursus 2020
Het verheugt ons u te kunnen melden dat de bijeenkomsten van de vakantiecursus in fysieke vorm door kunnen gaan, zowel in Amsterdam als in Eindhoven. Vanzelfsprekend zal dit gepaard gaan met inachtneming van de geldende Covid19-normen en maatregelen zoals door RIVM en de regering verordonneerd. De vakantiecursus in Amsterdam zal plaatsvinden op het CWI,…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2020)
Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen zijn kosteloos te downloaden. Jaarlijks verschijnen tien artikelen. In het meinummer verschenen de volgende bijdragen. Van den Brink-Stuber, S. & Veldhuis, M. (2020). Wiskunde in het nieuws. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(5), 41-48. Keijzer,…
Verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde
Sinds 2020 wordt deze nascholing voor (beginnende) pabo-docenten aangeboden. Algemeen Deze ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ richt zich op ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs. De cursus biedt zicht op reken-wiskundedidactiek in de basisschool en op de opleiding, legt de link tussen beide en stelt de opleidingspraktijk van de cursist centraal. De afronding…
ELWIeR onderzoeksgroep – 1 juli 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 12 mei 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 25 maart 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 3 februari 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 10 december 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 4 november 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 24 september 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2020)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is een verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. In maart 2020 verschenen twee artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Milo, B., Reemers, M., Vinckemöller, H., & Van den Berg, H. (2020). Reken-wiskundeonderwijs voor (potentieel) hoogpresterende basisschoolleerlingen. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(4), 41-53. Schoevers, E.M….
Vacature rekenen-wiskunde Hogeschool iPabo (0,8 fte)
Hogeschool iPabo is een zelfstandige hogeschool met twee locaties, Amsterdam en Alkmaar. De hogeschool leidt studenten op tot leerkracht basisonderwijs en biedt daarnaast de Ad-opleiding pedagogisch educatief medewerker aan. Met praktijkgericht onderzoek binnen het Kenniscentrum Spelend & onderzoekend leren, zorgt Hogeschool iPabo voor innovatie in het basisonderwijs en in de lerarenopleiding. Voor het komende collegejaar…
Leerplatform Enlight Ed
Enlight Ed heeft een leerplatform gebouwd waarmee pabostudenten opdrachten kunnen maken door vragen te beantwoorden in een chatomgeving. Elk verkeerd antwoord biedt een kans om de student iets te laten leren door hulpvragen te stellen en hints te geven. Voor de student is het prettig dat hij/zij op deze manier altijd begeleiding krijgt bij oefening…
Vakdidactische Ontwerpprijs NVvW 2020
Voor wie Studenten van de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde die individueel of samen een vakdidactisch wiskundig ontwerp hebben gemaakt in het schooljaar 2019/2020. Waarom Het doel is om docenten te inspireren tot het uitvoeren, uitwisselen en produceren van vakdidactische ontwerpen. Het uitwisselen gebeurt via een workshop op de jaarvergadering en op de site van de NVvW….
PWN organiseert vakantiecursus – 28 en 29 augustus 2020
Voor leraren in de exacte vakken aan havo-, vwo-, hbo-leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2020 een vakantiecursus met als thema: “Speltheorie: van strategisch beslissen tot ‘eerlijke’ oplossingen” Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 21 augustus en zaterdag 22 augustus bij het CWI, Science Park 123, 1098 XG…
PWN organiseert vakantiecursus – 21 en 22 augustus 2020
Voor leraren in de exacte vakken aan havo-, vwo-, hbo-leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2020 een vakantiecursus met als thema: “Speltheorie: van strategisch beslissen tot ‘eerlijke’ oplossingen” Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 21 augustus en zaterdag 22 augustus bij het CWI, Science Park 123, 1098 XG…
NVON organiseert Inspiratiemiddag/avond van Wetenschapsoriëntatie
Donderdag 16 april 2020 Hoe breng je de wereld van wetenschappen in de klas? Vraag het een wetenschapsfilosoof! Hoe kan ik in mijn lessen het best ingaan op de aard van natuurwetenschappen en technische wetenschappen in vergelijking met andere wetenschappen? Wat is kenmerkend voor die wetenschappen? Hoe kan ik in mijn lessen en samen met…
Studiemiddag Operatie Nachtwacht
Speciaal voor (bèta) leraren organiseert het Rijksmuseum op woensdag 15 april de studiemiddag Operatie Nachtwacht. Bent u nieuwsgierig naar de nieuwste onderzoekstechnieken voor schilderijenonderzoek? Wilt u als eerste weten wat de resultaten zijn van het onderzoek naar de Nachtwacht? Tijdens de studiemiddag Operatie Nachtwacht komt u erachter. In juli 2019 is het Rijksmuseum een grootschalig…
Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2020)
Bij het tijdschrift Volgens Bartjens worden bij ieder nummer twee verdiepende artikelen gepubliceerd onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen worden kosteloos ter beschikking gesteld. In januari 2020 gaat het om de volgende artikelen: Van Slijpe, J.W. & Tjallema, M. (2020). Wiskunde is overal. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 39(3),…
Hoofdrekenen in de Wiscat
De Wiscat wordt in het eerste studiejaar aan de pabo gemaakt door alle studenten, waarbij ze een minimale cesuur moeten behalen om hun rekenvaardigheidsniveau aan te tonen. De laatste tijd is er veel ophef over de rekentoetsen op de pabo en vraagt men zich af op het gewenste doel wel bereikt wordt. Een van de…
Bètapartners – conferentie – 16 maart 2023
Bèta-partners is één van de Regionale VO HO Netwerken. betapartners.nl Conferentie 2023 – Energie van ATP tot zonnecel De Bètapartners-conferentie vindt op donderdag 16 maart 2023 plaats. Voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang! Lees meer
Games in het onderwijs? Kom naar de conferentie ‘Enter the playground!’
Wat kan een spel toevoegen aan jouw lessen? En hoe zet je deze dan het meest effectief in? Hoe kun je hier morgen al mee aan de slag? Kom 29 januari 2020 voor antwoord op deze en nog veel meer vragen naar de conferentie ‘Gamedidactiek: enter the playground!’. Voor onderwijsprofessionals en trainers uit alle geledingen…
Utrecht Summerschool Technology in Science Education
In this summer school, you will learn how to apply technology in the design of teaching in secondary and higher science education and how to study its effects, by closely observing student learning. Starting from your learning objectives, you will become acquainted with technology for orchestrating classroom interaction, using mobile technology in combination with shared…
Nederlands Mathematisch Congres (NMC) 2020
The 56th Dutch Mathematical Congress (NMC) will be held on April 14 & 15, 2020 at Van der Valk Hotel Utrecht Winthontlaan 4, 3526 KV Utrecht NMC 2020 will continue the new series started in 2018, inspired by the “Deltaplan Wiskunde”: a dynamic two-day congress with many new ingredients, such as an increased number of keynote speakers,…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(2)
Twee artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(2), staan online: Visée, J.J.F, Broekhuizen, M.L, & Jonker, V.H. (2019). Lerarenopleidingen basisonderwijs zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 39(2), 41-48. De Vetten, A.J. (2019). Redeneren over steekproeven op de lerarenopleiding basisonderwijs. Volgens Bartjens…
Nationale Wiskunde Dagen 2020
Als wiskundeleraar moet je van tijd tot tijd nieuwe ideeën op kunnen doen en creatief en actief met je vak bezig zijn. Dat kan door te luisteren naar een goed verhaal, door actief mee te doen in werkgroepen en door met collega’s van gedachten te wisselen. De NWD biedt die gelegenheid en is bedoeld voor…
WND-conferentie 2019
Sinds 1966 organiseert de Werkgroep Natuurkunde Didaktiek (WND) een conferentie voor docenten natuurkunde. Deze conferentie is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een groot evenement waar zo’n 600 docenten, didactici en onderwijsontwikkelaars uit Nederland en België elkaar ontmoeten. De komende (54e ) conferentie vindt plaats op vrijdag 13 en zaterdag 14 december 2019. Het…
Vacatures lectoraat Bèta- en Technologiedidactiek
Onderzoekers Bèta- en Technologiedidactiek Sluitingsdatum: 09-12-2019 Samen werken aan hoogwaardig praktijkgericht onderzoek op het gebied van Bèta- en Technologiedidactiek? Samen werken aan hoogwaardig praktijkgericht onderzoek op het gebied van Bèta- en Technologiedidactiek? Het lectoraat bèta- en technologiedidactiek van het Kenniscentrum Leren en Innoveren breidt uit en heeft ruimte voor een onderzoeker en een senior onderzoeker….
ELWIeR onderzoeksgroep – 24 juni 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…
ELWIeR onderzoeksgroep – 14 mei 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…
ELWIeR onderzoeksgroep – 18 maart 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…
ELWIeR onderzoeksgroep – 6 februari 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…
ELWIeR onderzoeksgroep – 11 december 2019
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2019)
‘Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek’ is de verdiepende digitale pendant van het tijdschrift ‘Volgens Bartjens’. Artikelen van ‘Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek‘ kunnen kosteloos worden gedownload. In het septembernummer van 2019 verschenen: Van Houwelingen, M.J. (2019). Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(1), 41-47. Keijzer, R. (2019)….
Herfstfestival en Design-thinking sessies
Kom op vrijdag 22 november 2019 naar het Teaching & Learning Lab in Utrecht, en neem deel aan het Herfstfestival of één van de drie Design thinking sessies. Tijdens het Herfstfestival kun je meedoen aan workshops, maak- en luistersessies over vernieuwing en verbetering van voortgezet en hoger onderwijs. Bij de Design thinking sessies ontwerp je…
Vacature promovendus ‘didactiek van conceptueel modelleren’ (0,6 fte)
De Hogeschool van Amsterdam (HvA) is voor de onderzoeksgroep ‘Didactiek van de Bètavakken’ van het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding op zoek naar een promovendus/docent-onderzoeker ‘didactiek van conceptueel modelleren’ (0,6 fte) Sluitingsdatum: 07 okt 2019 Het onderzoek Binnen het lectoraat Didactiek van de Bètavakken wordt onderzoek gedaan naar hoe digitale interactieve tools effectief kunnen worden ingezet…
Lectoraat Didactiek van de Bètavakken
Didactiek van de Bètavakken Bert Bredeweg Info bij HvA Met ingang van 1 oktober 2018 is Bert Bredeweg benoemd tot lector Didactiek van de Bètavakken bij de Hogeschool van Amsterdam.Kernvraag van het lectoraat is wat effectieve didactische interventies zijn voor het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en attitudes in de bètavakken in de grootstedelijke context. Het…
Jaarvergadering en studiedag NVvW
Op zaterdag 2 november zal de jaarlijkste studiedag van de NVvW plaatsvinden. Zoals altijd in het Ichthus College te Veenendaal. Het thema van de studiedag is dit jaar ‘Technieken in de wiskundeles’. Programma 10:00 – 11:00 Jaarvergadering 11:00 – 16:15 Studiedag Het volledige programma vind je hier. We hebben 39 indrukwekkende workshops voor je klaar staan,…
Werkconferentie: Vakonderwijs en geletterdheid
Datum: 6 december 2019 Er moet een Leesoffensief komen! Dat vinden de Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur. Daarvoor bestaan veel kansen in het onderwijs Nederlands, maar juist ook binnen de andere schoolvakken. In alle leergebieden gebruik je teksten immers met een duidelijke functie: het verwerven van kennis. En lezen is er ingebed in praten…
Vakantiecursus Platform Wiskunde Nederland – 30 en 31 augustus 2019
Voor leraren in de exacte vakken aan havo, vwo, hbo leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2019 een vakantiecursus met als thema: “Deep Learning: Van meetdata via datarepresentatie naar voorspellen”. Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 23 augustus en zaterdag 24 augustus op het Centrum voor Wiskunde &…
ELWIeR onderzoeksgroep in 2019-2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…
Denken met dingen: symposium over de geschiedenis van wiskundige leermiddelen (25)
Op zaterdag 28 september 2019 organiseert de werkgroep ‘Geschiedenis’ van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren haar 25e symposium met als thema ‘Denken met dingen; een symposium over de geschiedenis van instrumenten en modellen die vroeger in het wiskundeonderwijs gebruikt werden’. Dit symposium wordt gehouden in het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht. Bezoekers kunnen rekenen op koffie,…
Nieuwe opleiders rekenen-wiskunde (pabo)
In het nieuwe studiejaar starten op verschillende opleidingen nieuwe opleiders rekenen-wiskunde. Afhankelijk van de vooropleiding en ervaringen zullen deze nieuwe collega’s de eerste tijd moeten groeien in het nieuwe beroep. Wij, opleiders aan de Hogeschool iPabo, stellen voor om dit gezamenlijk op te pakken. We denken daarbij aan het organiseren van intervisiebijeenkomsten voor alle nieuwe…
’t Hooft conferentie ‘From weak force to black hole thermodynamics and beyond’
Van donderdag 11 t/m zaterdag 13 juli zal er een conferentie plaatsvinden ter ere van Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft. Er zal door grote namen van over de hele wereld worden gesproken en gedebatteerd over de ontdekkingen van Gerard ’t Hooft en recente ontwikkelingen op dat gebied (denk aan het Higgs deeltje en zwaartekrachtsgolven). Daarnaast zullen…
Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek 38(5) beschikbaar
Artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek zijn kosteloos te downloaden. De volgende twee artikelen verschenen in het mei-nummer (2019): Treffers, A. (2019). Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(5), 41-48. Keijzer, R., Notten, C., & Verbruggen, I. (2019). Rekenen-wiskunde DOEN. Verslag 37e Panama-conferentie. Volgens Bartjens…
Discussie reken-wiskundeonderwijs in JSW
In mei 2019 verschenen in JSW: Keijzer, R. & Veldhuis, M. (2019). Discussie in het reken-wiskundeonderwijs. Het reken-wiskundeonderwijs is veelvuldig in het nieuws. De discussie erover wordt vaak polariserend gevoerd. Daar is het onderwijs niet bij gebaat. Keijzer en Veldhuis pleiten voor een constructieve dialoog om zo leerlingen op wiskundige wijze greep te laten krijgen…
Drie opleidingsdocenten rekenen-wiskunde gevraagd
Hogeschool iPabo zoekt op korte termijn drie opleidingsdocenten rekenen-wiskunde voor de locaties Amsterdam en Alkmaar. Reageren voor woensdag 24 april. Gesprekken vinden plaats vanaf 6 mei 2019. Een proefles geven kan deel uitmaken van de selectieprocedure. Meer informatie.
Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2019)
Bij het maartnummer van het tijdschrift Volgens Bartjens werden twee artikelen gepubliceerd van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Het betreft: Hendrikse, H.P. (2019). Een ezel stoot zich in het algemeen… Reflectie naar aanleiding van de PME42 in Umeå, Zweden. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(4), 41-45. Oprins, B.A.M. & Keijzer, R. (2019). Meetkunst…
Vakantiecursus Platform Wiskunde Nederland – 23 en 24 augustus 2019
Voor leraren in de exacte vakken aan havo, vwo, hbo leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2019 een vakantiecursus met als thema: “Deep Learning: Van meetdata via datarepresentatie naar voorspellen”. Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 23 augustus en zaterdag 24 augustus op het Centrum voor Wiskunde &…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2019)
Twee nieuwe artikelen in de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens, Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek – zijn kosteloos beschikbaar. Hickendorff, M., Mostert, T.M.M., Van Dijk, C.J., Jansen, L.L.M., Van der Zee, L.L., & Fagginger Auer, M.F. (2019). Wat werkt (niet) in het reken-wiskundeonderwijs? Review van wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen het…
Pabostudenten gezocht voor uitproberen oefenmateriaal voor de landelijke kennistoets rekenen
TORPEDO is een nieuwe digitale oefenomgeving met rekenopgaven op het niveau van de landelijke kennistoets rekenen, gericht op het ontwikkelen van probleemoplossend vermogen door terug te blikken op de opgavestructuur, oplossingsmanieren en het oplossingsproces van een gemaakte opgave. In de periode van 15 december tot 15 januari kunnen 300 pabostudenten deelnemen aan een proefronde. TORPEDO…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2018)
In november 2018 verschenen twee nieuwe artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. De artikelen kunnen kosteloos worden gedownload. Op den Kamp, R. (2018). Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten.Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(2), 41-46. Markusse, A. &…
Vacature docent rekenen-wiskunde (0,6 fte) bij het instituut HAN Pabo
De Faculteit Educatie zoekt voor het instituut HAN Pabo voor de campus in Arnhem en in Nijmegen een Opleidingsdocent Pabo met als specifieke deskundigheid Rekenen & Wiskunde “In vertrouwen samenwerken aan leren en innoveren” Het instituut HAN Pabo wil kritische, lerende en nieuwsgierige professionals opleiden. We werken in de driehoek onderwijs, onderzoek en werkveld. Het…
New book publication: Conducting Educational Design Research (2nd Ed.)
About the topic Educational design research blends scientific investigation with the systematic development and implementation of solutions to educational challenges. Empirical inquiry is conducted in real learning settings – not laboratories – to craft effective solutions to the complex challenges facing educational practitioners. At the same time, the research is carefully structured to produce theoretical…
Verschenen: De Meetkunst van Albrecht Dürer
Albrecht Dürer (1471–1528) was niet alleen een begenadigd schilder en tekenaar. Hij was ook een gedreven liefhebber van de meetkunde. In de laatste jaren van zijn leven schreef hij een lijvig meetkundeboek ‘bestemd voor kunstliefhebbers’. Daarin laat hij zien dat hij veel heeft geleerd van de Griekse wiskundigen uit de Oudheid. De aanpak van…
Boekpresentatie Design Research in Education – Arthur Bakker
Op 13 december 2018 was de boekpresentatie van Design research in education: A practical guide for early career researchers, geschreven door Arthur Bakker (Universiteit Utrecht). Locatie: Boothzaal, Heidelberglaan 3, de Uithof, Utrecht. Vanuit verschillende invalshoeken zal er aandacht zijn voor ontwerponderzoek. Hoe kan dit type onderzoek theorie en praktijk dichter bij elkaar brengen? Abstract boek Design Research…
Gepersonaliseerd online oefenmateriaal voor statistiek
In universitair statistiekonderwijs zoals dat binnen veel bacheloropleidingen plaatsvindt, komt vaak in korte tijd een grote hoeveelheid theorie over statistiek aan de orde. Bij het uitleggen van nieuwe theorie wordt gebruikgemaakt van eerder behandelde stof, die studenten door het hoge tempo dikwijls nog niet goed beheersen. Om hen te helpen…
Kosteloos boek Grote Rekendag 2019 voor opleidingen en onderwijsadviseurs
Pabo-opleidingen en onderwijsadviesdiensten kunnen ook voor de Grote Rekendag 2019 een kosteloos boek aanschaffen. Voorwaarde hiervoor zijn: de aanvrager is verbonden aan schoolbegeleidingsdienst, is als zelfstandig onderwijsadviseur gevestigd of verbonden aan een hogeschool, per schoolbegeleidingsdienst of hogeschool wordt maximaal één boek verstrekt, de aanvrager gebruikt het boek in het aanbod naar scholen of studenten (maar…
Interuniversitaire Commissie Lerarenopleidingen (ICL)
| VO | Interuniversitaire Commissie Lerarenopleidingen (ICL) Ondersteuning, advies, samenwerking op het gebied van de eerstegraads lerarenopleidingen
The research-teaching nexus in the sciences. Proefschrift Van der Rijst
| VO | Proefschrift Roeland van der Rijst, Universiteit Leiden 23 september 2009 Van der Rijst, R. M. (2009). The research-teaching nexus in the sciences: Scientific research dispositions and teaching practice (Publication Number 9789490383015). University of Leiden. Leiden. In dit onderzoek zijn verbanden bestudeerd tussen onderwijsintentie, de onderwijspraktijk en wetenschappelijke houdingen van docenten en studenten. Relaties van…
The International Council for Industrial and Applied Mathematics (ICIAM)
The International Council for Industrial and Applied Mathematics iciam.org The International Council for Industrial and Applied Mathematics (ICIAM) is a worldwide organisation for professional applied mathematics societies, and for other societies with a significant interest in industrial or applied mathematics. The Council works to advance the applications of mathematics in all parts of the world….