Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Basisonderwijs

01 december 2021
Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inclusief lesgeven

Bij inclusief onderwijs zijn alle kinderen welkom en wordt niemand buitengesloten vanwege zijn culturele achtergrond, status, taal, inkomen, talenten of beperking. Bij inclusie in het onderwijs gaan alle kinderen uit de buurt samen naar school en leren ze samen. Ieder op zijn of haar eigen niveau. Hoe kun je als docent meer leren en oefenen…

21 november 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2021)

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het novembernummer (2021, jaargang 41, nummer 2) verschenen de volgende artikelen: Punter, R.A., Van de Velde, M., & Meelissen, M.R.M. (2021). Reken op jezelf! De complexe relatie tussen…

12 november 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Webinar Europese Raamwerk Rekenen en Gecijferdheid

Webinar Europese Raamwerk Rekenen en Gecijferdheid donderdag 25 november 2021 15.30 uur – 17.00 uur lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals, HU Het belang van Rekenen en Gecijferdheid in een leven lang ontwikkelen is sterk in ontwikkeling. Gecijferdheid, geletterdheid en digitaal vaardig zijn cruciale basisvaardigheden voor volwassenen voor een inclusieve en volwaardige participatie in…

29 oktober 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Slotconferentie Arts loves Sciences

Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert een gratis slotconferentie op 18 november 2021. Verschillende sprekers geven een presentatie over ArtsSciences praktijken in verschillende educatieve contexten. Daarnaast presenteert het lectorenplatform haar onderzoeksagenda en de vernieuwde website met nieuwe ArtsSciences lessen voor PO en VO én actuele bronnen uit de hedendaagse…

19 oktober 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Kosteloos boek Grote Rekendag 2022

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…

07 oktober 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Vacature – bij het Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals

Onderzoeker-ontwikkelaar-docent Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Leren en Innoveren Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals Sluitingsdatum: 27-10-2021 Wil jij als docent-onderzoeker actief bijdragen aan de rol die rekenen en gecijferdheid speelt in de hedendaagse maatschappij? Dat kan! Wij zoeken een enthousiaste onderzoeker voor ons lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals. Kandidaten dienen affiniteit te hebben…

// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies

Nieuw tijdschrift TOPS (OnderwijsPraktijk Studies) Oktober 2021 TOPS richt zich op de publicatie van artikelen over onderwijsonderzoek waarin nadrukkelijk aandacht wordt besteed aan de praktische toepassing en/of doorwerking van onderzoeksbevindingen en ontwikkelde methodieken in de praktijk. TOPS wil hiermee bijdragen aan het beschikbaar maken van praktijkgericht onderzoek dat bijdraagt aan kwaliteitsverbetering van het onderwijs, professionalisering…

02 oktober 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Reflectiewijzer Peil.Rekenen-Wiskunde

Naar aanleiding van het peilingsonderzoek Rekenen-Wiskunde einde (s)bo is bij de Inspectie van Onderwijs uitgegeven de Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde. Deze reflectiewijzer, in de vorm van een waaier, is voor alle scholen voor (speciaal) basisonderwijs in Nederland. Het instrument helpt schoolteams om in gesprek te gaan over de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs op school. De volgende aspecten…

01 oktober 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature – Rekenspecialist bij het ABC

Gezocht : Onderwijsadviseur rekenen (voor 24-32 uur per week), bij het ABC Uit de advertentietekst: Als onderwijsadviseur rekenen bij Het ABC heb je brede kennis van het rekenonderwijs van onderbouw tot bovenbouw PO en VO. Je helpt scholen om scherp te krijgen wat zij nodig hebben op het gebied van rekenonderwijs. Je werk bestaat uit…

28 september 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2021)

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het septembernummer (2021, jaargang 41, nummer 1) verschenen de volgende artikelen: Treffers, A. (2021). Directe instructie in ‘Getal & Ruimte Junior’. Met de leergang van procenten als voorbeeld….

24 september 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte)

De Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, zoekt per direct een Opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte). Functieomschrijving Als docent ben je verantwoordelijk voor het ontwerpen en verzorgen van onderwijs. Daarnaast ben je studiecoach en assessor. Niet alleen vakdeskundigheid is daarom belangrijk, maar ook de vaardigheid om je te richten op de algemene professionele vorming…

// Basisonderwijs // Kort

Lerarenopleider basisonderwijs / docent vakdidactiek Natuurwetenschappen & Techniek (0,8 fte)

Sluitingsdatum:  3 oktober 2021 De Hogeschool van Amsterdam (HvA) zoekt op korte termijn voor de opleiding Pabo een enthousiaste en betrokken: lerarenopleider basisonderwijs / docent vakdidactiek Natuurwetenschappen & Techniek (0,8 fte)   Wat ga je doen? Als lerarenopleider vind je het een uitdaging om studenten voor te bereiden op het beroep van leerkracht basisonderwijs in een grootstedelijke…

23 september 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Rekenconferentie Kennispunt taal en rekenen mbo

Het Kennispunt MBO Taal & Rekenen organiseert in het voorjaar van 2022 weer een rekenconferentie die naar verwachting weer helemaal live kan. Het doel is kennisdelen rondom rekenen in het algemeen en natuurlijk de invoering van de nieuwe rekeneisen. Wij jij met jouw school een workshop verzorgen? Stuur dan een mail naar info@taalenrekenenmbo.nl

02 september 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Rekenen voor je leven – boekpresentatie

Voorstelling Op 15 oktober 2021 van 19.00 – 19.45 uur verzorgen Ionica Smeets en Edward van de Vendel een interactieve voorstelling op basis van het boek ‘Rekenen voor je leven’. Locatie De Meenthe, Stationsplein 1, 8331 GM Steenwijk (naast intercitystation). Inschrijven via De Meenthe (kaartjes 9 euro). Een mooie voorstelling voor iedereen die toekomstbestendig reken-wiskundeonderwijs…

26 augustus 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nieuwe cyclus masterclasses voor rekencoördinatoren basisonderwijs

Vorig jaar ontstaan op basis van corona, thans met enthousiasme geprolongeerd: Online masterclasses (ook heel geschikt voor pabo-docenten en -studenten!) Website NRCD Online bijeenkomsten van 15:30-17:00 6-okt-2021 Kijken naar Kinderen Belinda Terlouw 18-nov-2021 Grote Rekendag (groep 1-2-3-4) Annette Markusse 25-nov-2021 Grote Rekendag (groep 5-6-7-8) Frans van Galen 9-feb-2022 Wiskundige denkactiviteiten in het PO Geeke Bruin…

12 juli 2021
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Kennisportal Onderwijs – ontsluiten van relevante bronnen onderwijsonderzoek

Overleg Kennisportal Onderwijs Woensdag 22 september, 9:30-12:30 uur Het Kennisportaal Onderwijs van het NRO geeft toegang tot 26 verzamelingen van Nederlandstalige, betrouwbare informatie voor de dagelijkse onderwijspraktijk. De partners in het portaal hebben met elkaar gemeen dat ze relevante inzichten uit onderzoek naar onderwijs ontsluiten voor leraren en andere belangstellenden. Met één zoekactie krijgt u…

11 juli 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

(In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children

Proefschrift Marije Stolte Promotieonderzoek naar creatief denken bij rekenen. Stolte, M. (2021). (In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children. Universiteit Utrecht, Utrecht. Creatief (en divergent) denken is nauw verbonden met rekenen en wiskunde. Maar op de basisschool is er slechts beperkt aandacht voor het ontwikkelen van dit creatief…

08 juli 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature – postdoc – Rekenen in het basisonderwijs

Het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden zoekt kandidaten voor een functie van Postdoc onderzoeker: Rekenen in het basisonderwijs Voor een onderzoeksprogramma naar rekenen in het basisonderwijs zoekt het Instituut Pedagogische Wetenschappen een enthousiaste postdoc. De ideale kandidaat heeft affiniteit en ervaring met onderzoek op de basisschool, bij voorkeur…

29 juni 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Vacature – Hoofddocent/ onderzoeker STE(A)M gezocht

Hoofddocent/ onderzoeker STE(A)M Heb je passie voor Science, Technology, Engineering, (Arts) and Mathematics ofwel STE(A)M? Wil je bijdragen aan het professionaliseren van leraren en onderwijsteams? En bijdragen aan onderzoek op dit thema? Dan is deze vacature iets voor jou! Diverse opleidingsvraagstukken vanuit met name het PO en VO bereiken het Team Onderzoek & Onderwijs Transfer…

23 juni 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature UU: Programmamaker voor basisschoolleerlingen

De Universiteit Utrecht in Utrecht zoekt een ervaren Programmamaker voor basisschoolleerlingen voor 32 uur per week | Vacature voor een Betaalde functie, Parttime | Sluitingsdatum: 30-06-2021 Binnen het Programmabureau ontwikkelen en organiseren we verschillende publieksprogramma’s. Misschien ken je Meet the Professor, Summerschool Junior of de Grote Wetenschapsdag wel. Het zijn programma’s voor basisschoolleerlingen om hen een realistisch beeld van wetenschap te geven én hun…

20 juni 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het pabo-curriculum, proefschrift

Empowering pre-service teachers through inquiry. Development of an inquiry stance in intended, implemented and attained curriculum of primary teacher education. ‘In de kracht zetten’ van leraren in opleiding door onderzoek. Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het beoogde, geïmplementeerde en bereikte curriculum van de lerarenopleiding basisonderwijs. Proefschrift Lidewij van Katwijk (Rijksuniversiteit Groningen) Nederlandse samenvatting Centrale…

13 juni 2021
Biologie // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Duurzaamheidseducatie

Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten. Hoe ga je daar echter mee om in het onderwijs (po en vo/mbo)? Wat is duurzaamheidseducatie? Duurzaamheid is een complex onderwerp, waardoor een duidelijke definitie van duurzaamheidseducatie (SE) ontbreekt. Zowel duurzaamheid als SE hebben verschillende, en zelfs…

09 juni 2021
Natuur // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

NWT-conferentie ‘Kom In Beweging!’

Let op, de conferentie is verplaatst naar 19 november 2021. Kom In Beweging! Dat is het thema van de 13e landelijke Natuur, Wetenschap en Techniekconferentie op vrijdag 19 november 2021. Wij hebben niet stilgezeten en hebben samen met ons organisatiecomité een enerverend programma samengesteld. Je kunt rekenen op nieuwe lesideeën waarbij bewegen een rol speelt. Hoe reageert je hart als…

30 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Explaining variation in mathematics achievement

Proefschrift Marije Huijsmans Mei 2021 Explaining variation in mathematics achievement. Characteristics of children with and without mathematical learning difficulties. Radboud Universiteit, Nijmegen. 978-94-6421-302-7 Samenvatting Research on math learning problems is – in comparison to research on reading problems – quite limited. Especially the different cognitive phenotypes of the heterogeneous group of mathematics learning disorder (MLD)…

28 mei 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Grote Wetenschapsdag – 10 november 2021

Tijdens de Grote Wetenschapsdag gaan basisscholen in heel Nederland aan de slag met wetenschap en technologie in de klas. De volgende editie van de Grote Wetenschapsdag is op 10 november 2021. De inschrijvingen openen na de zomervakantie midden. Te zijner tijd verschijnt op deze website meer informatie over het thema.

24 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Experimenteren in de rekenles

Van Galen, F. and Jonker, V. (2013) Experimenteren in de rekenles. Combineren van rekenlessen met lessen wetenschap & techniek Utrecht: Kenniscentrum Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek. Universiteit Utrecht. Download pdf Zie ook de lesmaterialen.

21 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2021)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het mei-nummer (2021) verschenen: Van Zanten, M.A. (2021). Opportunities-to-learn in Nederlandse reken-wiskundemethodes voor het basisonderwijs. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(5), 40-50. Keijzer, R. & Verbruggen, I. (2021). Reken-wiskundeonderwijs in 3D. Verslag van de…

12 mei 2021
Informatica // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Webinar Computational Thinking in PO en VO

Webinar Computational Thinking (CT) in PO & VO met spreker Felienne Hermans, bedoeld voor leerkrachten, studenten, lerarenopleiders, schoolleiders en bestuurders.Meld je hier aan woensdag 2 juni 2021, 19.00 – 20.30 uur (online) Deze webinar vormt het startschot voor een reeks activiteiten waarin we met elkaar aan de slag gaan om te kijken hoe we bereiken…

30 april 2021
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Quality and impact of practice-oriented educational research

Quality and impact of practice-oriented educational research Proefschrift Suzanne Groothuijsen Woensdag 2 juni 2021, Academiegebouw te Utrecht In het promotieonderzoek staan kwaliteit en impact van praktijkgericht onderwijsonderzoek centraal. Hierin komen de volgende vier onderwerpen aan de orde: Kwaliteitseisen aan praktijkgericht onderwijsonderzoek vanuit perspectief van docentonderzoekers; Conceptualisering van het begrip impact in drie dimensies: scope, aard…

09 april 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 16 juni 2021

Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 26 mei 2021

Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…

06 april 2021
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Sprong STEM landelijke bijeenkomst 24 juni

Landelijke kickoff Sprong-STEM op 24 juni Aanmelden Programma Onlangs is het landelijke SPRONG Educatief STEM consortium opgericht. Met dit nieuwe STEM netwerk willen we collega’s uit verschillende regio’s (Twente, Noord-Holland en Utrecht) duurzaam met elkaar verbinden en stimuleren en faciliteren we kennisdeling op het gebied van wetenschap en technologie, en STEM onderwijs. 15:10-15:55 “De onderzoekende…

02 april 2021
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Taal // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacatures ‘Multilingual voices in STEM education’ (0,8 fte)

De afdeling Pedagogiek van Diverse Samenlevingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, zoekt drie promovendi. De beoogde startdatum is 1 september 2021. De promovendi werken in het project ‘Multilingual voices in STEM education’ (Multi-STEM), dat tot doel heeft de participatie van meertalige kinderen te bevorderen bij het leren van rekenen en wetenschap & techniek….

01 april 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2021)

Bij het maart-nummer (2021) van het tijdschrift Volgens Bartjens (jaargang 40, nr. 4) zijn in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek twee verdiepende artikelen verschenen. Keijzer, R. & Peltenburg, M. (2021). Wiskunde in spontaan spel realiseren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(4), 41 – 51 pdf Hendrikse, P. (2021). Kansen voor wiskunde-talenten op de…

31 maart 2021
Biologie // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijs vanuit perspectieven: ontwikkelen van een brede blik op de wereld en jezelf

Online college van prof.dr.ir. Fred Janssen, hoogleraar didactiek bij de Universiteit Leiden, een van de auteurs van dit vakdidactisch drieluik. Centraal in dit college ‘Wat vind jij het belangrijkste om je leerlingen bij te brengen?’ ‘Waar besteed je het meeste aandacht aan in jouw lessen?’ Voor de meeste docenten twee vragen met uiteenlopende antwoorden. We…

30 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2021-2022

Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…

14 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Ontwikkelen van probleemoplossend vermogen van pabostudenten met Torpedo

Marjolein Kool van de HU-pabo heeft tijdens haar Comenius-project Torpedo een website gebouwd waar pabostudenten hun reken-wiskundig probleemoplossend vermogen kunnen ontwikkelen door non-routine rekenopgaven op het niveau van de landelijke kennistoets te maken. Daarbij kunnen ze gelijk reflecteren op de opgavestructuur, oplossingsmanieren en het oplossingsproces. Op 10 maart jl. heeft ze de nieuwe oefenwebsite tijdens…

10 maart 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Internationale dag van de wiskunde – 14 maart

Internationale Dag van de Wiskunde, tevens Pi-Dag idm314.org/ Kijk snel naar wat Mathness van pi-dag gemaakt heeft! mathness.nl/pi-dag Ook eenvoudig te vinden via de sociale media LinkedIn Facebook Twitter De internationale dag van de wiskunde wordt niet per ongeluk op 14 maart gevierd. Als je de datum schrijft als 3/14 is het een klein stapje…

09 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 21 april 2021

Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…

01 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 6 juli 2022

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 2 juni 2022

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 6 april 2022

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 17 februari 2022

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 15 december 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 11 november 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 22 september 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

19 februari 2021
Taal // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Handboek taalgericht vakonderwijs

Handboek taalgericht vakonderwijs, 2018 Maaike Hajer en Teun Meestringa Platform Taalgericht vakonderwijs De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de…

18 februari 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Programmeren in het basisonderwijs – enkele tips en bronnen op rij

Op een online plek (gemaakt met Xerte) hebben de makers een interessante verzameling aangelegd over programmeren in het basisonderwijs. We maken steeds meer gebruik van technologie. Van alledaagse dingen zoals onze wekker op onze smartphone tot aan onze lampen die op een ingesteld tijdstip gaan branden. We kunnen gebruik maken van deze handige functies, omdat…

30 januari 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Taal // Basisonderwijs // Kort

Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen

Proefschrift Dokter, N. (2021). Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen. Tilburg University 27 januari 2021 Samenvatting Op school wordt taal anders gebruikt dan thuis. Om bepaalde inhouden uit te leggen gebruiken leraren daarvoor de taal die het beste hierbij past: schooltaal*. Leerlingen die de schooltaal beter beheersen, presteren ook beter. Leraren spelen dan ook een…

29 januari 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nationale Rekencoördinator Dag – 12 maart 2021

De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. Daarmee is deze dag ook juist voor alumni van de opleiding tot…

28 januari 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Naast elwier-onderzoek (po) nu ook ‘ecent-onderzoek’ (po) op linkedin

Linkedin groep Wereldoriëntatie – Pabo-opleiders Op linkedin is een nieuwe groep gestart (een initiatief van o.a. de SLO, Karianne Hol) die wil ondersteunen bij ‘w&t’ (of liever de bredere term wereldoriëntatie) in de opleiding (en natuurlijk ook in de klas). De groep richt zich vooral op het primair onderwijs. Dit is een mooie ontwikkeling. Vanuit ELWIeR…

13 januari 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Naar meer programmeren in het basisonderwijs (webinar 20 januari a.s.)

Organisatie, TechYourFuture, VHTO en Hogeschool Windesheim inloop om 14:50 uur Voor wie: leerkrachten basisonderwijs en geïnteresseerden. In het webinar ‘Naar meer programmeren in het basisonderwijs’ delen Felienne Hermans, Rianne van den Berghe, Anika Embrechts, Corine Noordink en andere sprekers hun kennis over drie domeinen: integratie in andere vakken, tools en passend onderwijs. Per domein staan drie…

10 januari 2021
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakdidactiek

Vakdidactiek Vakdidactiek is de discipline die toekomstige leraren in staat moet stellen om de inhoud van een vak in een bepaalde context te openen voor leerlingen. In feite zijn ecent.nl en elwier.nl samenwerkingsgebieden binnen de lerarenopleidingen waar de vakdidactiek van STEM centraal staat. Vakdidactisch onderzoek Ecent en ELWIeR proberen het onderzoek naar vakdidactiek te promoten….

24 december 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Kosteloos boek Grote Rekendag 2021

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…

17 december 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Multi-STEM – Multilingual voices in STEM education

Multi-STEM is een gezamenlijk onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en Hogeschool iPabo, dat beoogt de participatie van meertalige kinderen in het onderwijs te bevorderen: zowel bij rekenen-wiskunde als wetenschap& techniek (W&T). Een project in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda. Met ondersteuning van NWO. Download flyer De thuistaal van meertalige kinderen wordt onvoldoende…

16 december 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde bij Fontys Hogescholen

Fontys Hogescholen is op zoek naar een opleidingsdocent rekenen-wiskunde. Ben jij die opleidingsdocent rekenen-wiskunde die studenten kan begeleiden in hun leerproces voor rekenen-wiskunde? Fontys Hogescholen heeft een vacature voor een mooie baan! We zoeken iemand die twee dagen per week in Eindhoven werkt en één dag per week in Venlo (tot de zomervakantie). Na de…

10 december 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

TIMSS

Websites NL en Internationaal. TIMSS staat voor Trends in International Mathematics and Science Study en meet wereldwijd de ontwikkelingen in kennis en vaardigheden in de exacte vakken en in attituden van leerlingen die vier of acht jaar formeel onderwijs hebben genoten. Inmiddels is er ook sprake van eTIMSS. De ‘e’ van eTIMSS verwijst naar de…

25 november 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2020)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen kunnen kosteloos verkregen worden. In het nummer van november 2020 (jaargang 40, #2) verschenen: Kool, M. (2020). Met Torpedo terugblikken om vooruit te komen in het oplossen van reken- wiskundeproblemen. Volgens Bartjens…

11 november 2020
Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

STEAM in Motion

STEAM in motion Erasmus+ KA2 project, 2020-2023 Opvolger van het project Maths in Motion Vooral gericht op primair onderwijs en met 7 deelnemende landen. The projects vision is to shape and spread an inclusive educational method on STEAM subjects (Science, Technology, Engineering, Arts & Maths). Maths in Motion Maths in Motion (2017-2020) was a project…

10 november 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Seminar Carolien Duijzer, Utrecht University/Marnix Academie

Title – Moving towards understanding: reasoning about graphs in primary mathematics education 12 november 2020 – 15:30-17:00 Zie ook de pagina over haar proefschrift. During my PhD I focused on stimulating fifth-grade students’ reasoning with motion graphs, as an approach to incorporate higher-order thinking (HOT) in mathematics activities in primary school. The graphing of motion…

02 november 2020
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

MINDS-ON – Wetenschap & Technologie onderwijs verdiepen met interactieve digitale diagrammen

Goed W&T onderwijs geven is moeilijk. In veel gevallen blijft het nu bij een les waarin leerlingen aan de hand van een voorgeschreven stappenplan een aantal handelingen uitvoeren, zonder dat ze daarmee een dieper inzicht verkrijgen in het onderzochte verschijnsel. Terwijl het doel van W&T-onderwijs juist is om een koppeling te leggen tussen handelingen (hands-on)…

18 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature Opleidingsdocent rekenen/wiskunde Marnix Utrecht

De Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, zoekt per direct een Opleidingsdocent rekenen/wiskunde (max 1,0 fte) Solliciteren kan tot en met 2 november 2020. Meer lezen Uit de tekst: De opleidingsdocent heeft een afgeronde masteropleiding; heeft affiniteit met en kennis van het basisonderwijs; beschikt over goede en gevarieerde didactische vaardigheden; beschikt over ruime wiskundige kennis…

11 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Basisvaardigheden Rekenen voor de Pabo

Basisvaardigheden Rekenen voor de Pabo is een oefenboek voor eerstejaarsstudenten aan de pabo die de kernzaken van het rekenen op de basisschool willen ophalen. Auteurs: Sieb Kemme en Willem Uittenbogaard Het boek is ook bedoeld voor studenten die zich via de zij-instroom of via het mbo bij de pabo aanmelden of voor andere betrokkenen bij…

10 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Zoveel spelletjes, zoveel kansen voor het rekenonderwijs

primair gericht op rekencoördinatoren in het basisonderwijs. Vanuit de Nationale Rekencoördinator Dag zullen gedurende het seizoen 2020-2021 enkele masterclasses worden aangeboden. Op 20 januari a.s. organiseert de NRCD (met partners) nogmaals deze masterclass omdat de eerste keer (4-11-2020) werd overtekend. Uitvoerenden Anneke Noteboom (Reken-Impuls) zal deze masterclass verzorgen. Abstract Spellen in de rekenles zijn niet…

07 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs

Gravemeijer, K., & Van Galen, F. (Eds.). (2020). Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs. Utrecht: Wiskunde voor Morgen. U kunt het boekje downloaden (gratis) en commentaar leveren op rekenenwiskunde21.nl. Oproep Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen wat het reken-wiskundeonderwijs biedt en wat de maatschappij vraagt. Terwijl de rol van rekenen-wiskunde in de maatschappij door computerisering en informatisering in…

05 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek jrg 40 nr 1

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de digitale en verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. In het eerste nummer van de 40e jaargang verschenen de volgende artikelen: Brachten, S.E., Broekhuizen, M.L., & Jonker, V.H. (2020). Waarom de Grote Rekendag. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 40(1), 41-47 Keijzer, R., Oonk, W. & Van Zanten,…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Leerkrachten basisonderwijs gezocht voor kerndoelenteams M&N, R&W en Digitale geletterdheid

Ben jij of ken jij de leerkracht basisonderwijs die aan de slag wil voor de kerndoelen van de toekomst? In de kerndoelenteams voor Mens en Natuur (waar ook wetenschap en technologie onder valt), Rekenen en Wiskunde en Digitale geletterdheid is er nog plaats voor leerkrachten basisonderwijs.     De afgelopen jaren hebben leraren en scholen…

03 oktober 2020
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Inspiratiemappen wetenschap & technologie basisonderwijs

Kleuters Middenbouw Onderzoekend en ontwerpend spelen. Wetenschap en technologie met kleuters (2018). Kleuters uitdagen om op onderzoek uit te gaan, te ontwerpen, ontdekkingen te doen en zich te verwonderen. Dat beogen de ruim veertig W&T activiteiten die zijn beschreven in deze map. De activiteiten sluiten aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kleuters en zijn eenvoudig…

01 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Algebraic reasoning in primary school

Algebraic reasoning in primary school: A balancing act Algebraïsch redeneren op de basisschool: Zoeken naar balans Proefschrift van Mara Otten, Universiteit Utrecht Samenvatting Algebra is in Nederland nog geen onderdeel van het reken-wiskundecurriculum van het basisonderwijs. Dit is een gemiste kans, want er is veel bewijs dat jonge kinderen in staat zijn om algebraïsch te…

30 september 2020
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Bèta Burgerschap

Bèta Burgerschap: leerlingen laten nadenken over maatschappelijk-technologische vragen. Samenvatting Scientific literacy or science literacy encompasses written, numerical, and digital literacy as they pertain to understanding science, its methodology, observations, and theories. Verwijzingen Navracsics, T. (2018). Key competences for lifelong learning (PDF). Brussel: European Union. Samen werken aan Bèta Burgerschap (TechYourFuture)

18 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Meewerken aan het landelijk curriculum? Meld je aan!

Voor de curriculumherziening zoeken we leraren. Ben jij die enthousiaste en nieuwsgierige leraar die gemotiveerd is om mee te denken over de herziening van het landelijk curriculum? In oktober vorig jaar leverden leraren en scholen hiervoor de bouwstenen, waar nu eerst een wetenschappelijke curriculumcommissie zich over zal buigen. In januari ga je samen met andere…

14 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Gezocht: basisscholen i.v.m. Europees initiatief ‘creativiteit en rekenen-wiskunde’

CReativity In Mathematics Education Op weg naar een Europees project Gezocht : basisscholen met creativiteit Aanleiding voor dit project Crime Er worden hoge eisen gesteld aan het reken-onderwijs op de basisschool De samenleving wordt steeds complexer, digitaler, globaler. Hoe worden kinderen op de basisschool daarop voorbereid? De 21st century skills benoemen belangrijke vaardigheden. In de…

10 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Zoveel spelletjes, zoveel kansen voor het rekenonderwijs

primair gericht op rekencoördinatoren in het basisonderwijs. Vanuit de Nationale Rekencoördinator Dag zullen gedurende het seizoen 2020-2021 enkele masterclasses worden aangeboden. Op 4 november a.s. organiseren we de tweede masterclass Uitvoerenden Anneke Noteboom (Reken-Impuls) zal deze masterclass verzorgen. Abstract Spellen in de rekenles zijn niet meer weg te denken uit het reken-wiskundeonderwijs. Naast dat ze…

08 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inventarisatie onderzoek rekenvaardigheid 2021

Rekenvaardigheid in het funderend onderwijs (4-18 jaar). Hieronder een overzicht van relevante bronnen, periode 2010-2021, vooralsnog beperkt tot NL-gerelateerde auteurs (en vaak dus alleen NL-gerelateerd onderzoek). Het verdient aanbeveling bij een grondige inventarisatie om de focus te vergroten (bijv. de discussie over ‘gecijferdheid’ (numeracy), e.d.). Waarom deze periode? (2010-2021) In feite is het de periode…

02 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

De uitdager van de maand

primair gericht op rekencoördinatoren in het basisonderwijs. Vanuit de Nationale Rekencoördinator Dag zullen gedurende het seizoen 2020-2021 enkele masterclasses worden aangeboden. Op 23 september a.s. organiseren we de eerste, door Ronald Keijzer en Anna Hotze (Hogeschool iPabo) met de titel de Uitdager van de maand! Zwakke rekenaars krijgen nogal eens extra begeleiding door ze te…

30 augustus 2020
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Een vakdidactisch drieluik

Hoe word je die inspirerende vakdidactisch begeleider, die een leraar in opleiding weet uit te dagen om zich vakdidactisch verder te ontwikkelen, zodat hij lessen geeft waar zowel de leerlingen als hijzelf met plezier op terugkijken? Lessen waarbij niet alleen de leerlingen worden uitgedaagd, maar waarbij ook de docent weer iets nieuws heeft geleerd over…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Opportunity to learn – Leeraanbod en leerondersteuning in Nederlandse reken-wiskundemethodes

Opportunities to learn offered by primary school mathematics textbooks in the Netherlands Leeraanbod en leerondersteuning in Nederlandse reken-wiskundemethodes Proefschrift van Marc van Zanten, Universiteit Utrecht, 2020 Download proefschrift pdf Bespreking in Volgens Bartjens, voorjaar 2021 Samenvatting Methodes zijn een belangrijke bron voor de dagelijkse reken-wiskundelessen in het basisonderwijs. Daardoor zijn ze van grote invloed op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Grote Rekendag – 24 maart 2021

De planning voor het nieuwe seizoen is in volle gang. U kunt deze datum er alvast in zetten: 24 maart 2021. Grote Rekendag! En als u nog ideeën zoekt voor ‘extra mooie activiteiten’, dan kunt u putten uit de activiteiten van de Getallenfabriek (versie 2020): https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28733/

18 augustus 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Moving towards understanding: Reasoning about graphs in primary mathematics education

Proefschrift van Carolien Duijzer, Universiteit Utrecht Bewegend leren: Het creëren van afstand-tijdgrafieken met je lichaam en het redeneren daarover. Samenvatting In onze huidige samenleving worden we voortdurend geconfronteerd met een overvloed aan grafisch gerepresenteerde informatie. Grafieken waarin een continue verandering is weergegeven, zoals temperatuur of beweging, vragen in het bijzonder om het nodige inzicht. Het…

11 juni 2020
Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Met een kaartspel bouwen aan het curriculum van Mens en Natuur

Hoe stimuleer je leraren (in opleiding) weloverwogen keuzes in hun curriculum te maken? SLO en de Ontwikkelgroep Mens en Natuur van Curriculum.nu hebben een kaartspel ontwikkeld dat daar heel behulpzaam bij is. We schetsen in dit artikel drie verschillende werkvormen om dat te doen. Het kaartspel is weliswaar gemaakt met het oog op het toekomstig…

05 juni 2020
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Werken aan je vakdidactische kennis rekenen/wiskunde

Vakdidactische bekwaamheid is onderdeel van de kennis en kunde waarover leerkrachten basisonderwijs en (wiskunde)leraren voortgezet onderwijs dienen te beschikken. Daarmee is vakdidactiek een belangrijk onderdeel van de lerarenopleiding. We noemen hieronder graag twee initiatieven richting lerarenopleiders voor het seizoen 2020-2021 Een initiatief van: Een initiatief van: Voor opleiders rekenen/wiskunde van de pabo Voor opleiders wiskunde…

03 juni 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Reken-wiskundeonderwijs in coronatijd

Dit bericht graag delen met leraren basisonderwijs: De overschakeling naar geheel of gedeeltelijk onderwijs op afstand heeft veel gevraagd (en vraagt nog steeds) veel van iedereen in Nederland die betrokken is bij het basisonderwijs. Als opleiders op het gebied van rekenen op de pabo willen wij in kaart brengen hoe scholen en leerkrachten dat hebben…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2020)

Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen zijn kosteloos te downloaden. Jaarlijks verschijnen tien artikelen. In het meinummer verschenen de volgende bijdragen. Van den Brink-Stuber, S. & Veldhuis, M. (2020). Wiskunde in het nieuws. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(5), 41-48. Keijzer,…

20 mei 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Jaarvergadering NVORWO 25 juni a.s. online

Onze jaarvergadering / studiedag heeft helaas niet door kunnen gaan. We hebben besloten de studiedag door te schuiven naar volgend jaar. Op donderdag 25 juni vindt wel de jaarvergadering (online) plaats. In deze jaarvergadering bespreken we de koers van de vereniging voor komend jaar en de activiteiten van het afgelopen jaar. Ook worden het financieel…

28 april 2020
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Wetenschap en technologie (pabo)

Wil je als pabodocent aan de slag gaan of je verder ontwikkelen op het gebied van wetenschap en technologie? Dat kan! Lees hier wat er speelt, de nieuwste ontwikkelingen en meer.   ‘We zijn er nog niet’, stelt Edith Hilbink in het artikel Het is bijna 2020, wat nu met wetenschap en technologie? Dit artikel…

ELWIeR en Ecent als één STEM