Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Basisonderwijs

05 december 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Peil.po rekenen-wiskunde

| PO | Peil.po Rekenen-Wiskunde Regelmatige peiling in het basisonderwijs Zie ook artikelen over periodieke peilingen Peil.Rekenen-Wiskunde einde (s)bo en so 2022-2023 De Inspectie van het Onderwijs heeft in 2023 gelijktijdig met TIMSS en op dezelfde scholen de peiling Rekenen-Wiskunde in groep 8 uitgevoerd. Het onderzoeksrapport Peil.Rekenen-Wiskunde Einde (speciaal) basisonderwijs toont aan dat ook de rekenprestaties van…

04 december 2024
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Hoogbegaafdheid

| PO | VO | Specifieke aandacht voor hoogbegaafden (bij rekenen-wiskunde, bij natuurwetenschappen) is een belangrijke opdracht voor leerkracht po/vo en lerarenopleider. Nederland kent in het onderwijssysteem veel expliciete aandacht voor de ‘zwakkere’ leerling, en dat is een hoog goed. Daar staat tegenover dat Nederland wel steken laat vallen w.b. de aandacht voor de ‘sterkere’ (begaafde) leerling. Hieronder literatuur…

03 december 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Inventarisatie onderzoek rekenvaardigheid 2024

| PO | VO | nvorwo nvvw elwier wvm panama Overzicht van actuele ontwikkelingen, december 2024 in de reeks ‘Voeden van Parlement en Wetenschap‘. Basisschoolkinderen in Nederland kunnen al twintig jaar behoorlijk goed rekenen Regelmatig verschijnen er alarmerende berichten in de pers over het reken-wiskundeonderwijs in Nederland. Met deze ‘factsheet’ voorzien we Parlement en Wetenschap en iedereen die het…

27 november 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Rekenprestaties in de afgelopen 15 jaar, een analyse

| PO | Rekenprestaties in de afgelopen 15 jaar: is er een neerwaartse tendens? Artikel uit 2024 van Kees Buijs. Download artikel Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 44(2). Samenvatting (in twee grafieken) Is er sprake van een substantiële en gestage achteruitgang van de leerresultaten van het reken-wiskundeonderwijs in Nederland in de afgelopen 15 jaar? En is…

26 november 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Webinar Peil.po en TIMSS

| PO | Peil.rekenen en TIMSS: hoe gaat het met ons rekenonderwijs Webinar 10 december 2024, PO-Raad Meer info en inschrijven De stand van het rekenonderwijs in Nederland: wat kunnen we leren van (inter)nationale onderzoeken? Hoe ziet het rekenonderwijs eruit in de bovenbouw van het po en wat leren leerlingen? Hoe doen wij dit in vergelijking met…

14 november 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (2024)

Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnt telkens een verdiepende bijlage onder de titel Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. In 2024 verschenen: Buijs, K. (2024). Rekenprestaties in de afgelopen 15 jaar: is er een neerwaartse tendens? (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 44(2). Keijzer, R., De Vink, I. C. and Verbruggen, I. (2024). Denkend…

07 november 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2024)

Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnt telkens een verdiepende bijlage onder de titel Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. In het novembernummer 2024 verschenen: Keijzer, R., De Vink, I. C. and Verbruggen, I. (2024). Denkend aan rekenen-wiskunde. Verslag van de 42e Panamaconferentie (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 44(2). Buijs, K. (2024). Rekenprestaties in…

03 november 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Balans begrip-oefening

| PO | VO | MBO | Bij het aanbrengen van een goede basis voor rekenen-wiskunde is het belangrijk dat in het onderwijs een rijk arsenaal aan werkvormen en instructies wordt aangeboden. Het betekent in essentie veel aandacht voor oefening, maar ook veel aandacht voor begripsvorming. Oefening en begrip zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden bij reken-wiskundeonderwijs. Bij oefenen gaat het om…

28 oktober 2024
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijsregio

Overheidsinitiatief (OCW) Regionale partijen ondersteunen bij de aanpak van personeelstekorten in het onderwijs. onderwijsregio.nl Aanvulling 2024 ivm onderwijsregio’s – financiering Bron, OCW, oktober 2024. De onderwijsregio’s krijgen middelen om uitvoering te geven aan de activiteiten waarvoor ze worden opgericht: het analyseren van de regionale arbeidsmarktsituatie en het werven, matchen, opleiden (waaronder Samen Opleiden), begeleiden en…

22 oktober 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Getallenlijn

Getallenlijn Definitie In de wiskunde is een getallenlijn, getallenrechte, getallenas, of reële rechte een voorstelling van de reële getallen in de vorm van rechte lijn. Op de getallenlijn worden de gehele getallen weergegeven als speciaal gemarkeerde punten die op gelijke afstanden van elkaar zijn geplaatst. Hoewel de getallenlijn in het onderwijs vaak begrensd wordt (bijv….

16 oktober 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature rekenen-wiskunde bij de SLO

SLO is op zoek naar een vakexpert wiskunde vo voor 24-32-uur. slo.nl/over-slo/werken-slo/vacatures/vakexpert-wiskunde-vo-24-32-uur Van de website van de SLO (16-10-2024) “Heb jij een heldere visie op het gebied van wiskunde en wil jij bijdragen aan het onderwijs van de toekomst? Wil jij jouw kennis en ervaring inzetten om leerlingen en leraren te voorzien van doordacht onderwijs?…

15 oktober 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Samen de schouders eronder – nascholing/professionalisering rekenen/wiskunde/gecijferdheid

| PO | VO | MBO | Een vraag vanuit het Expertisepunt rekenen-wiskunde om te komen tot een update van de lijst met aanbieders Er zijn handen nodig voor de ondersteuning van scholen (po en vo) bij rekenen/wiskunde/gecijferdheid. Dit geldt ook voor het mbo, maar daarvoor verwijzen we graag naar de overzichten van taalenrekenenmbo.nl. Najaar 2023 werd door exprw.nl een lijst…

10 oktober 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Emergent modelleren

| PO | VO | Wiskunde voor Morgen Emergent Modelleren Deze ontwerpheuristiek heeft zijn oorsprong in een probleem dat Bereiter (1985) de ‘learning paradox’ noemt, die we als volgt kunnen parafraseren. “Om toegang te krijgen tot een bepaald onderdeel van de wiskunde moeten leerlingen de symbolen begrijpen die bij dat onderdeel van de wiskunde horen. Deze symbolen ontlenen hun…

19 september 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Zo rekent Nederland op 12 november 2024

| PO | Zo rekent Nederland 2024 Vanuit het Radiantlectoraat Rekenen-wiskunde wil men zicht krijgen op het reken-wiskundeonderwijs in Nederland van dinsdag 12 november 2024.   Concrete vraag: zou jij in jouw netwerk willen vragen welke basisschoolleraren willen meedoen met dit onderzoek?   Meedoen houdt voor basisschoolleraren in dat we vooraf contact met hen leggen, via de…

10 september 2024
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

FEMST – empowering girls in STEM – Conferentie

| PO | VO | MBO | FEMST – EMPOWERING GIRLS WITH KNOWLEDGE AND CONFIDENCE IN STEM TO BECOME FUTURE STEM LEADERS International Conference, 10th October 2024, Eindhoven Registration This is a hybrid event.You can also join online! Meeting Venue: Eindhoven University of Technology (TU/e), TU/e campus, Flux building, Groene Loper Eindhoven Meeting room: 0.150 FEMST FEMST, gefinancierd door Erasmus+, heeft…

02 september 2024
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

SpaceBuzz

Het SpaceBuzz onderwijsprogramma is het resultaat van de gezamenlijke inspanningen van een divers team, bestaande uit onderwijsexperts, specialisten in virtuele realiteit (VR), vooraanstaande wetenschappers en astronauten. spacebuzz.earth Lesmateriaal voor 6-12 lessen Bijbehorende materialen, incl een werkboek voor iedere leerling Een docentenhandleiding gekoppeld aan de kerndoelen Toegang tot het online lesplatform voor op het digibord Verdiepende…

31 augustus 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Rekencoördinator

Extra aandacht voor rekenen-wiskunde in po-vo-mbo kan in ‘aparte taken’ voor één van betrokken docenten worden vastgelegd. Een veelgebruikte term is dan Rekencoördinator. Ook andere termen worden gebruikt (rekenexpert, rekenspecialist). Er is geen wettelijke kader voor deze taken. De concrete invulling van deze taken is daardoor een optelsom van eigen ambities van de betrokken docent,…

28 augustus 2024
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Natuur, Wetenschap en Techniek-conferentie 2025

| PO | 16e Landelijke Natuur, Wetenschap en Techniekconferentie vrijdag 21 maart Woudschoten Zeist Info en inschrijven Dit jaar is het thema ‘ Buiten de lijntjes’, waarin we ontdekken hoe lesgeven over natuur, wetenschap en techniek ook net even anders kan. We gaan naar buiten, ontdekken meer over de kracht van nieuwsgierigheid en risicovol buitenspelen, onderzoekend en…

26 juli 2024
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ICSE Annual meeting, februari 2025, Freiburg

A meeting of the International Centre for STEM Education (ICSE) Participerende landen bij deze sessie Vanuit Duitsland, Griekenland, Kroatië, Litouwen, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Turkije en Zweden komen onderzoekers en lerarenopleiders uit het gebied van STEM-education (wiskunde, natuurkunde, biologie, scheikunde, NLT) bij elkaar om nieuwe projectideeën te delen. In Nederland zijn er sterke verbindingen tussen…

03 juli 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Reken-wiskundige vaardigheid

| PO | VO | MBO | Denkmodel over hoe de reken-wiskundige vaardigheid is opgebouwd uit verschillende aspecten Engelse term: Five strands of mathematical proficiency Verbeelding van wiskundige vaardigheid Het is niet eenvoudig om dergelijke samengestelde vaardigheden goed in beeld te brengen. De metafoor van een touw met strengen lijkt een goed beeld te geven. Engels: Nederlands: Toelichting In dit model…

20 juni 2024
// Basisonderwijs // Kort

Samenwerken aan talentontwikkeling in leerecoystemen (STL)

| PO | project Samenwerken aan talentontwikkeling in leerecoystemen (STL) samenwerken-aan-talentontwikkeling-in-leerecosystemen Dit project STL is onderdeel van het meerjarige programma Leren waar nieuwsgierigheid ontstaat (LWNO). Achterliggende gedachte: ontwikkelen van lokale leerecosystemen: De VSC zet zich samen met Science LinX (Groningen), Stadkamer (Zwolle), Natuurmuseum Brabant (Tilburg) en de Ontdekfabriek (Eindhoven) in voor het ontwikkelen van lokale leerecosystemen. Verwijzingen…

12 juni 2024
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Sprong STEM Manifest 2024

| PO | VO | MBO | Eindproduct uit het project Sprong-STEM Dit Sprong STEM manifest 2024 bevat drie aanbevelingen. Deze aanbevelingen zijn tot stand gekomen in de periode 2020-2024, op basis van het werk in de verschillende professionele leergemeenschappen. Aanbevelingen: Leg een goede vakinhoudelijke en vakdidactische basis voor alle betrokken docenten Betrek meerdere instellingen bij PLG’s Maak in kerndoelen, opleiding…

11 juni 2024
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Velon studiedag 8 november

| PO | VO | MBO | Velon studiedag voor lerarenopleiders Thema Leren voor het Leven Op 8 november 2024 organiseren HAN Academie Educatie en de Radboud Docenten Academie in Nijmegen de Velon studiedag voor lerarenopleiders. Het organiseren van de studiedag geeft ons de kans om te laten zien op welke manier we in onze regio als lerarenopleidingen samen met onze…

10 juni 2024
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

DigiSTEM

| PO | VO | MBO | velov.be/digistem In dit project is gewerkt aan het integreren van educatieve technologie om het STEM-onderwijs te versterken voor wat betreft: samenwerkend leren (samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel); groei en stimuleren van STEM-competenties binnen een authentieke context (doelgericht werken); autonomie of zelfregulerend leren (doelgericht en efficiënt handelen…

04 juni 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Herijking kennisbasis pabo rekenen-wiskunde

| PO | Bijeenkomst 27 juni 2024 Herijking van de kennisbases van de pabo Lees meer 10voordeleraar en het Landelijk Overleg Lerarenopleiding Basisonderwijs (LOBO) organiseren op donderdag 27 juni van 16.00 tot 17.00 uur een online informatiebijeenkomst over de herijking van de kennisbases van de pabo. Daarbij zoomen we meer specifiek in op de kennisbases van Nederlands…

31 mei 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Video-ondersteuning voor pabo-studenten rekenen-wiskunde (Comenius project)

| PO | Developing Teachers’ Thinking about Children’s Mathematics Comenius Project, uitvoering Hogeschool iPabo 30-8-2024 – 28-2-2025 Video-ondersteuning voor pabo-studenten rekenen-wiskunde Onderzoeksvraag: What effects does participation in a course based on the proposed digital learning environment have on pre-service teachers’ (a) noticing of children’s mathematical thinking, (b) questions about children’s thinking, (c) interpretations of children’s thinking, (d)…

08 mei 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Kees Hoogland over het belang van reken- en wiskundeonderwijs

| PO | VO | MBO | Een blog over het belang van reken- en wiskundeonderwijs, door EduKitchen. Geïnterviewde: Kees Hoogland, Hogeschool Utrecht 7 mei 2024 Als je de media mag geloven zijn de leerlingen in het Nederlandse onderwijs wandelende wiskunde- en rekenrampen. De oorzaak-als je diezelfde media leest-valt te zoeken in de hoek van het realistisch rekenen waarbij leerlingen worden…

07 mei 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Realistisch versus traditioneel

| PO | VO | MBO | Een blog van Geeke Bruin-Muurling op 7 mei 2024 bruin-muurling.nl/realistisch-versus-traditioneel Als je recente krantenberichten mag geloven dan is het realistisch onderwijs schuldig aan de ondergang van ons rekenonderwijs en is terug naar traditioneel onderwijs het enige dat onze kinderen nog kan redden. Als je dit soort artikelen vakdidactisch bekijkt, dan rammelt de redenering aan…

03 mei 2024
Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijs meets Onderzoek 2024

Wat kunnen wiskun­deonder­wijs en onder­wijson­der­zoek voor elkaar beteke­nen? Conferentie 3 oktober 2024 Organisatie: NVvW, SLO, UU (Freudenthal Instituut) Het thema van de middag is: AI in het wiskundeonderwijs We beginnen met een spreker uit het buitenland, die ons een inkijk gaat geven van de stand van zake rondom onderzoek naar AI in het wiskundeonderwijs. Zoals…

19 april 2024
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – onderzoeker vernieuwingsonderwijs

| PO | VO | MBO | Onderzoeker Vernieuwend Onderwijs Academie Pedagogiek & Onderwijs saxion.nl/over-saxion/werken-bij/vacatures/onderzoeker-vernieuwend-onderwijs Solliciteren tot 12 mei 2024 Van de website: Je draagt bij aan lopende onderzoeksprojecten binnen het lectoraat, onder meer op het vlak van team-based onderwijs, burgerschapsvorming en onderwijs en technologie. Het kan hierbij gaan om taken als het verkennen van de literatuur, het bedenken van een…

17 april 2024
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Velon-Velov congres 2025

| PO | VO | MBO | Woorden én Daden Save the date 10 en 11 maart 2025 veloncongres.nl …/abstracts-2025 Ook een ontmoetingsplaats voor ELWIeR, Ecent en STEM22! Lees hieronder. Thema Op maandag 10 en dinsdag 11 maart 2025 vindt het volgende Velon/Velov Congres plaats. Dit keer is de locatie Rotterdam en heeft het congres als thema: Woorden én Daden! Onderwijs…

15 april 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature – expert rekenen-wiskunde primair onderwijs bij SLO

| PO | Vakexpert rekenen en wiskunde primair onderwijs profielschets SLO (contactpersoon: Jaccoline Kline-van ’t Noordende, j.klein [at] slo.nl) Heb jij een heldere visie op het gebied van rekenen en wiskunde en wil jij bijdragen aan het onderwijs van de toekomst? Wil jij jouw kennis en ervaring inzetten om leerlingen en leraren te voorzien van doordacht onderwijs?…

03 april 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Thomas More Hogeschool zoekt: opleidingsdocent rekenen-wiskunde 0.8-1.0 fte

Thomas More Hogeschool zoekt een opleidingsdocent voor het verzorgen van vakdidactiek rekenen-wiskunde en gecijferdheid aan voltijd- en deeltijdstudenten. Je bent als opleidingsdocent zo mogelijk tevens inzetbaar op andere taken zoals begeleiding van studenten bij hun professionele ontwikkeling en bij het leren in de praktijk van de basisschool. Gevraagd wordt… Een relevante master Ervaring met rekenonderwijs…

28 maart 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Waarom de rekenprestaties tegenvallen

| PO | VO | MBO | Koeno Gravemeijer en Frans van Galen – Als we willen dat de leerlingen kunnen rekenen in toepassingssituaties, dan moeten we het onderwijs daarop inrichten. Ingezonden brief in Didactief online, 28-3-2024 Er is in de media recentelijk veel ophef ontstaan over de onlangs gepubliceerde cijfers over het rekenniveau in het vmbo. Maar gezien de geschiedenis…

25 maart 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature associate lector rekenen en wiskunde

Vanuit het Radiant samenwerkingsverband zijn Hogeschool IPABO, Driestar Hogeschool, Hogeschool de Kempel, Hogeschool KPZ en Thomas More Hogeschool samen het Radiant-lectoraat rekenen-wiskunde gestart. Hogeschool IPABO vervult al lange tijd een sleutelrol in het netwerk rekenen-wiskunde in Nederland. Het Radiantlectoraat rekenen-wiskunde verricht binnen dit netwerk onderzoek naar verschillende actuele aspecten van het reken-wiskundeonderwijs, zoals die zich…

24 maart 2024
// Basisonderwijs // Kort

Event digitale geletterdheid, regio Utrecht

| PO | Event digitale geletterdheid 16 mei 2024, 15:30-18:00 Flyer Op woensdag 6 maart zijn de nieuwe kerndoelen digitale geletterdheid gelanceerd door SLO. Om scholen te inspireren hoe je hier invulling aan kunt geven, organiseren PCOU Willibrord en de Bibliotheek Utrecht in samenwerking met de Marnix Academie en de Hogeschool Utrecht op 16 mei 2024 een…

23 maart 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Mijn vakdidactiek rekenen(-wiskunde)

| PO | VO | MBO | Mijn vakdidactiek rekenen(-wiskunde) geeft informatie over vakdidactische kennis en denken. Auteur Geeke Bruin Muurling Van de website: “Het boek inspireert om vanuit die kennis en dat denken vaker eigen keuzes te maken in je onderwijs, in je lessen. Het geeft je inzichten waardoor je nog beter in kunt spelen op jouw leerlingen en daarbij,…

22 maart 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Techniek (VO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Partners gezocht voor een Europees project over data literacy

| PO | VO | Onderzoek naar ‘data literacy’ Idee voor een onderzoeks/samenwerkingsproject Erasmus+ regeling 2024 – policy experimentation Onderdeel: TOPIC 1: DIGITAL EDUCATION (CROSS-SECTORAL) – ERASMUS-EDU-2024-POL-EXP-DIGITAL Regeling 2024, EU Definitie Data literacy In het Europese DigComp Framework wordt ‘digitale competentie’ (digitale geletterdheid) alsvolgt gedefinieerd: digital competence involves the “confident, critical and responsible use of, and engagement with, digital…

21 maart 2024
// Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Educational Designer van februari 2024 verschenen

Educational Designer is een blad van en voor ontwikkelaars van onderwijs in wiskunde en in sciencevakken, met veel aandacht voor didactisch onderzoek en implementatie-onderzoek rond onderwijsmateriaal in ontwikkeling. Issue 16 van Educational Designer (februari 2024) bevat de volgende artikelen. Numerical Methods – A Curriculum Mystery (Charles Lovitt) Multidimensional Science Assessment: Design Challenges and Technology Affordances…

// Basisonderwijs // Kort

Netwerk Lerarenopleiders Digitale Geletterdheid

| PO | Landelijke samenwerking opleidingsdocenten van de Pabo w.b. digitale geletterdheid hashtag#NLDG op linkedin Contactpersoon: Gerard Dummer Tijdens Velon 2024 presenteerde dit netwerk leeruitkomsten w.b. digitale geletterdheid voor de pabo (een rondetafelbijeenkomst). Leergebied digitale geletterdheid 1. Je ontwerpt zelfstandig betekenisvol onderwijs voor het leergebied digitale geletterdheid voor je klas, voert dit uit en evalueert dit 2….

19 maart 2024
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Beroepsbeeld bèta-docent

Beroepsbeeld bèta-docent Binnen ELWIeR/Ecent is er de nodige aandacht voor het beroepsbeeld van de (bèta-)docent, omdat we graag zuinig zijn op deze docenten! Misschien werkt dat anders uit voor rekenen/wiskunde dan voor natuurwetenschappen en techniek, en het ziet er zeker anders uit w.b. een basisschool-docent ten opzichte van een docent voortgezet onderwijs. Invalshoeken Wanneer we…

18 maart 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Reflectiewijzer Peil.Digitale geletterdheid

Naar aanleiding van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde (s)bo (maart 2024) is bij de Inspectie van Onderwijs uitgegeven de Reflectiewijzer Digitale geletterdheid. Deze reflectiewijzer is voor schoolteams een hulpmiddel om in gesprek te gaan over (de kwaliteit van) het onderwijs in digitale geletterdheid op uw school. Voor het voeren van dit gesprek kunt u de…

14 maart 2024
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie 2025 – Educating the Educators

Μay 8 – 9, 2025, St Raphael Hotel Limassol, Cyprus icse.eu/educating-the-educators International Conference on approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education Call for proposals: September 2024 Deadline for submission of proposals: 4th November 2024 Research, policy, practice Join us from May 8th to May 9th, 2025, in the beautiful city of Limassol,…

11 maart 2024
Taal // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie taalgericht vakonderwijs 11-10-2024

| PO | VO | MBO | Conferentie van het Platform Taalgericht vakonderwijs Vrijdag 11 oktober 2024: Werkconferentie ‘Taalgericht de vakken in!’ Inschrijven Taal, leren, denken en lesgeven zijn in het onderwijs onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor leerlingen is het belangrijk dat zij naast goed taalonderwijs ook talige ondersteuning krijgen bij leren en denken in alle vakken. Op 11 oktober organiseert…

06 maart 2024
Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Nieuwe concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap

concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap SLO heeft samen met het onderwijsveld conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap ontwikkeld. Op 6 maart 2024 nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst. Digitale geletterdheid Domein Kerndoel PO Kerndoel onderbouw VO A. Praktische kennis & vaardigheden 1. Digitale systemen 2. Digitale media en informatie 3. Veiligheid en…

29 februari 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ZDM-Webinar – Mathematics and interdisciplinary STEM education: Recent developments and future directions

| PO | VO | MBO | Mathematics and interdisciplinary STEM education: Recent developments and future directions 27 maart 2024, 09.00 – 10.30 Moderator: Gabriele Kaiser (Editor-in-Chief of ZDM – Mathematics Education) Online (Zoom) We are delighted to invite you to a webinar organized by the editors of ZDM-Mathematics Education on the journal’s special issue ‘Mathematics and Interdisciplinary STEM Education’ edited…

22 februari 2024
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Natuur, Wetenschap en Techniek-conferentie 2024

15 maart 2024 Natuur, Wetenschap en Techniek-conferentie ‘HET EI VAN COLUMBUS’ Download de programmakrant Ga direct naar het inschrijfformulier natuurwetenschapentechniek.nl Wil jij, net als Columbus, experimenteren en ontdekken? De natuur experimenteert al miljoenen jaren, de techniek laat ons (meestal) niet in de steek en wetenschap verwondert. Een oplossing voor iets moeilijks is soms juist eenvoudig. Tenminste, dat…

14 februari 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacatures expertisepunt rekenen-wiskunde

| PO | VO | MBO | Drie vacatures bij het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde Kom het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde versterken met onderzoek naar vernieuwingen bij rekenen-wiskunde in het po, vo en mbo! Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) is een door OCW geïnitieerd initiatief dat per 1 september 2023 voor een periode van vijf jaar van start is gegaan. De missie van ExpRW is om…

10 februari 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2024-2026

Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…

28 januari 2024
Informatica // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

AI4K12 – Artificiële intelligentie en onderwijs

| PO | VO | MBO | ai4k12 = Artificiële intelligentie voor het onderwijs van k-12 (4-18 jaar). ai4k12.org In dit (USA) project (met financiele ondersteuning van de NSF): ontwikkelt men richtlijnen w.b. artificiële intelligentie voor onderwijs 4-18 jaar brengt men bronnen op dit gebied bij elkaar in een online repository voor direct gebruik wordt samengewerkt tussen docenten, onderzoekers, ontwikkelaars e.a….

27 januari 2024
Natuurkunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Rapport Peil.Digitale Geletterdheid einde basisonderwijs

| PO | Op vrijdag 15 maart presenteert de Inspectie van het Onderwijs het rapport van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde basisonderwijs. Dit peilingsonderzoek brengt in kaart hoe vaardig leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs zijn op het gebied van digitale geletterdheid, en met name de digitale informatievaardigheden. Onderzocht is hoe de kenmerken van het onderwijs,…

18 januari 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Mathematical Cognition and Learning Society

| PO | VO | MBO | MCLS – organization to promote the communication of scientific research on mathematical cognition and learning, and advance the study of its typical and atypical development, neural substrates, genetic and environmental influences, cultural variation, and malleability. the-mcls.org Conferentie 2024 Washington DC, 26-28 juni 2024 History The MCLS is indebted to Dan Berch for his inspiration…

17 januari 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

PO: Begeleidersnetwerk rekenen-wiskunde

Iedereen die scholing verzorgt en zich herkent in de vragen van het Begeleidersnetwerk rekenen-wiskunde primair onderwijs is van harte welkom. Via begeleidersnetwerk-rw@kpnmail.nl mail meld je je officieel aan of af. Geef bij je aanmelding jouw naam en de naam van de organisatie door die op de factuur vermeld moet worden. Je ontvangt dan een persoonlijke…

15 januari 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie aansluiting po-vo (rekenen/wiskunde) op 13-3 a.s.

| PO | VO | PO/VO: Conferentie ‘Overgang PO-VO’ Voor wie: Rekencoördinatoren, leraren bovenbouw po en leraren rekenen en/of wiskunde onderbouw vo die graag werken aan een goede overgang van po naar vo Datum: 13 maart 2024 Locatie: Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht Url: Info en inschrijven Rekenen en wiskunde van po naar vo SLO organiseert samen met de…

11 januari 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

ELWIeR Onderzoeksgroep – 23 april 2025

Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep 23 april 2025 Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

ELWIeR Onderzoeksgroep – 6 februari 2025

Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep 6 februari 2025 Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

ELWIeR Onderzoeksgroep – 11 december 2024

Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep 11 december 2024 Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

ELWIeR Onderzoekgroep – 17 oktober 2024

Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep 17 oktober 2024 Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 11 september 2024

Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep 11 september 2024 Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst…

08 januari 2024
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ICME – 15 – Come and be counted (conferentie 2024)

| PO | VO | MBO | 7-14 juli 2024 in Sydney, Australië. icme15.org/ The International Congress on Mathematical Education is the largest international conference on mathematics education in the world. This quadrennial event is organised under the auspices of the International Commission on Mathematical Instruction and explores current global trends in mathematics education research and mathematics teaching practices at all…

18 december 2023
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Dice – Development and InterCultural Education

| PO | Development &Intercultural Education (DICE) Iers project 2003-2023, gericht op lerarenopleidingen basisonderwijs In 2023 kwam er een boek uit met bronnen. Project Het DICE-project is gericht op het ontwikkelen en uitbreiden van stafcapaciteit en expertise in de vier partnerinstellingen en het verankeren van ontwikkelingseducatie en intercultureel onderwijs als essentiële elementen van de initiële lerarenopleiding op…

14 december 2023
Biologie // Natuurkunde // Basisonderwijs // Kort

Ease, basisscholen gezocht voor een duurzaamheidsproject

| PO | Het EASE-project: Education assembly for a sustainable Europe In gesprek over duurzaamheid in de klas! project voor de bovenbouw basisonderwijs Geef je les in de bovenbouw van het basisonderwijs en ben je geïnteresseerd? We gaan graag in gesprek over de mogelijkheden. Je kunt contact opnemen met Peter Bom voor meer informatie. E-mail: p.l.bom [at]…

11 december 2023
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Opleidingsmodules voor STEM onderwijs van het ICSE consortium

| PO | VO | MBO | in samenwerking met elwier/ecent en vo-ho-netwerken Gratis Modules ICSE Academy voor de lerarenopleiding en nascholing (wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, informatica). Vier modules Onderzoekend leren – Learning by inquiry; Socio-scientific issues and Interdisciplinarity Diversiteit en inclusie – Diversity and Inclusion Technologie – STEM in a digital era Europese dimensie – STEM in Europe Pilots In…

21 november 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Expertisepunt rekenen-wiskunde

| PO | VO | MBO | Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (exprw.nl) is een netwerk van kennis en expertise op het gebied van reken-wiskundeonderwijs. Expertisepunt rekenen-wiskunde (exprw.nl) Doel Het doel van het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) om de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs in Nederland duurzaam te bevorderen is in lijn met en een operationalisering van het Masterplan Basisvaardigheden voor wat betreft het reken-…

20 november 2023
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijskennis – digitale geletterdheid – mediawijsheid

| PO | VO | MBO | Digitale geletterdheid – mediawijsheid Hogeschool Utrecht – Elwin Savelsbergh, Geertje Damstra, Milena Spaan, e.a. Onderwijskennis.nl, een initiatief van NRO, probeert een link te maken tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Op 10 november 2023 werd de pagina Digitale geletterdheid – mediawijsheid gepubliceerd: “Leerlingen groeien op in een wereld die permanent online is. Ze hebben toegang…

10 november 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Scholen (po en vo) gezocht om zich te buigen over de conceptkerndoelen

| PO | VO | Scholen gezocht voor regiobijeenkomsten (jan-maa 2024). Door mee te doen kan er nog input geleverd worden voor de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde. Nu de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde zijn opgeleverd, is het tijd om scholen te raadplegen en in gesprek te gaan met onderwijsprofessionals over de bruikbaarheid in de onderwijspraktijk. Daarom is SLO voor…

30 oktober 2023
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie

Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie 10 januari 2024 Inschrijven Hoe begeleid je scholen tot een gedragen visie op Wetenschap & Technologie (W&T)? Een visie vormt de basis voor het geven van onderwijs in W&T. Gezamenlijk tot een gedeelde visie komen, zorgt ervoor dat een team goed onderwijs geeft vanuit een gezamenlijk kader. Deze masterclass is…

24 oktober 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Feedback and Assessment in Mathematics Education

Fame 2024, an ERME topic conference 05-07 June 2024 Utrecht, The Netherlands uu.nl/fame First Announcement. Abstract Assessment is pervasive in the teaching and learning of mathematics at any educational level though often its impact on the students’ and teachers’ experiences is under-estimated. With this ERME topic conference we wish to sharpen the focus on the…

08 oktober 2023
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Velon congres 2024

De congresorganisatie nodigt je van harte uit om een bijdrage te leveren aan het Velon Congres 2024. Tot en met woensdag 1 november 2023 is het mogelijk om een bijdrage in te dienen. veloncongres.nl/abstracts-2024

05 oktober 2023
Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

CheckYourFuture

CheckYourFuture.nl is een verzamelplatform om leerlingen en studenten te helpen bij het opdoen van inspiratie voor hun studiekeuze en loopbaanoriëntatie. 2024 (pilotjaar), met steun van het outreachfonds (betadecanen). Algemeen Een goede studiekeuze komt voort uit een moment van inspiratie en nieuwsgierigheid. Leerlingen hebben daar veel concrete voorbeelden en rolmodellen voor nodig. In plaats van te…

04 oktober 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2023)

Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnt telkens een verdiepende bijlage onder de titel Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. In het septembernummer 2023 verschenen: Keijzer, R. (2023). Studielast en contacttijd rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs (2009-2023).Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 43(1), 41-48. Van Emelen, E.E.J & Dexters, M. (2023). Het mooie wiskundige bouwwerk als…

28 september 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Kerndoelen rekenen-wiskunde

Definitieve concept kerndoelen Nederlands en rekenen-wiskunde SLO, versie Najaar 2024 (‘definitieve concept… ‘). Op basis van het onderwijs-kamerdebat van 16 oktober 2024 lijkt het er op dat de invoering vertraagd zal worden met een jaar vanwege het regeerakkoord waarin is vastgelegd dat er ‘minder kerndoelen’ moeten worden vastgesteld. Te hopen is dat de ‘kern’ dan…

17 september 2023
Informatica // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inge Molenaar – oratie Mens-AI samenwerking in het onderwijs: De hybride toekomst

Inge Molenaar is per 1 augustus 2023 benoemd tot hoogleraar Onderwijs en Artificiële Intelligentie aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Radboud Universiteit. Inaugurele rede – Mens-AI samenwerking in het onderwijs: De hybride toekomst Wil je de oratie bijwonen? Je bent van harte welkom op 26 september 2024 in Concertgebouw De Vereeniging in Nijmegen…

16 september 2023
Informatica // Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Mathematics and data education

A new approach to mathematical and data education. London: The Royal Society. De noodzaak van verandering – een nieuwe benadering van wiskunde- en gegevensonderwijs De Royal Society beschrijft in dit rapport (2024) enkele belangrijke tendensen in de ‘functie’ (en inhoud) van het wiskunde-onderwijs onder invloed van ontwikkelingen als: rol van data; rol van technologie. Abstract…

09 september 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Radiantlectoraat rekenen-wiskunde

Radiantlectoraat rekenen-wiskunde Lector Ronald Keijzer (iPabo) Op 8 september 2023 ging het Radiantlectoraat rekenen-wiskunde van start. Een groep enthousiaste onderzoekers gaat aan de slag met onderzoek naar het reken-wiskundeonderwijs gericht op de verbetering van kansen voor leerlingen en (aanstaande) leraren. Hogeschool IPABO Hogeschool: Mara Otten KPZ: Willemien Eikelboom Thomas More Hogeschool: Madeleine Vliegenthart Driestar educatief:…

07 september 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Proefschrift Isabelle Oostveen-de Vink

Isabelle Oostveen-De Vink Thinking outside the cube: Divergent and convergent thinking in elementary mathematics education’ Vrijdag 6 oktober 2023 om 10:30u Aula van de Radboud Universiteit, Nijmegen Samenvatting Wereldwijd is er steeds meer aandacht voor creativiteit in het onderwijs omdat creatief denken en leren met elkaar samenhangen (Beghetto, 2016; Wyse & Ferrari, 2015). Creatief denken…

04 september 2023
Informatica // Basisonderwijs // Kort

First Lego League

firstlegoleague.nl Met de FIRST LEGO League Challenge worden kinderen uitgedaagd om te denken als wetenschappers en technici. Met behulp van LEGO ontwikkelen ze nieuwe technologische vaardigheden. Tijdens ieder seizoen werken de teams aan een innovatieproject binnen het jaarlijkse thema. Daarnaast bouwen en programmeren ze hun eigen robot om hier vervolgens missies mee uit te voeren…

03 september 2023
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

World Cleanup Day in Nederland

World Cleanup Day ivn.nl/aanbod/worldcleanupday Jaarlijkse opruimdag. 2023 16 september 2023: World Cleanup Day! Tijdens deze wereldwijde opruimactie geven we samen met ruim 190 landen de planeet een grote schoonmaakbeurt. Het doel? Het opruimen van zoveel mogelijk zwerfafval! En vooral ook het verkrijgen van waardevolle informatie over het soort afval dat rondzwerft. Dat inzicht is onmisbaar…

30 augustus 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ERWD

Ernstige reken-wiskunde problemen en dyscalculie zie ook Dyscalculie Definitie In feite is de definitie van ERWD een uitbreiding van de notie van dyscalculie, om te accentueren dat in het geval van een ‘zwakke rekenaar’ er twee richtingen op gekeken kan worden: richting de persoon: de lerende die wellicht achterstand heeft opgelopen op basis van persoonskenmerken…

28 augustus 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Ontwikkel lesmateriaal voor Bewegend Leren

Spreekt bewegend en spelend leren jou aan en ben jij de creatieve leerkracht die graag lessen ontwikkelt voor andere leerkrachten? Dan zijn wij op zoek naar jou! Als lesontwikkelaar bij Fluitend Leren ga je bewegend leren lessen maken voor scholen. Samen met scholen brengen wij bewegend leren in de praktijk. Momenteel zijn wij druk bezig…

27 augustus 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Levend rekenen – rekenonderwijs en Freinet

Levend rekenen – rekenonderwijs en Freinet augustus 2023 Publicatie in de Freinetbibliotheek (levendleren.nl) Deze vertaling van L’Enseignement du Calcul van Freinet en Beaugrand uit 1962 is verschenen in 203 met als ondertitel: Levend Rekenen. Want daar gaat het om in dit 140 pagina’s tellende werk. Freinet en de collega’s correspondeerden met elkaar over rekenwiskundeonderwijs door…

10 juli 2023
Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

ASML Junior Academy

ASML en Mad Science starten een nieuw techniekonderwijsprogramma: ASML Junior Academy. 2022-2025 ASML en Mad Science slaan de handen ineen om STEM onderwijs (Science, Technology, Engineering and Math) toegankelijk te maken voor alle basisscholen in Brainport (regio Eindhoven/Veldhoven en omstreken). Lees meer

06 juli 2023
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Landelijk Expertisecentrum PO-VO

Landelijk Expertisecentrum PO-VO Met het oog op de leeftijdsspecialisaties binnen de lerarenopleidingen is in 2023 het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) opgericht voor kinderen in de leeftijd van acht tot veertien jaar. Dit in navolging van de oprichting van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) in 2021 voor kinderen in de leeftijd van twee tot acht…

02 juli 2023
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Nationale aanpak professionalisering van leraren

Groeifonds project Dit voorstel heeft een positief advies gekregen (ronde 3, juni 2023) Het voorstel Nationale Aanpak Professionalisering (NAPL) van Leraren gaat over de doorlopende ontwikkeling van leraren. 2023 Het is het streven om via co-creatie in onderwijsregio’s professionaliseringsaanbod te gaan creëren dat voldoet aan de wensen van leraren en scholen en past bij te…

01 juli 2023
Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Techkwadraat, samenwerking van leerrijke omgevingen voor technologie-onderwijs

Project TechKwadraat (toegekend voorstel “Investeren in het talent van de toekomst”) 2024-2028 Het programma Techkwadraat is een van de acties uit het Actieplan Groene en Digitale Banen van de ministeries OCW, EZK en SZW. Websites: techkwadraat.nl en ptvt.nl/vraagstuk/techkwadraat. Verwijzingen Bericht bij PTvT (30 juni 2023) Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek STEM22

28 juni 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Actualisatie kerndoelen – landelijk congres

Landelijke Congres Actualisatie Kerndoelen Van een landelijk curriculum naar een sterk schoolcurriculum: kijk en denk mee over de conceptkerndoelen po, vo en (v)so dinsdag 10 oktober 2023 Meer info en inschrijven Voor wie: Leraren, IB’ers, coördinatoren, schoolleiders, bestuurders, stafmedewerkers po/vo/(v)so, onderwijsorganisaties, lerarenopleiders, toetsmakers, leermiddelenmakers, onderwijsadviseurs, experts, geïnteresseerden

24 juni 2023
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Onderbouw h/v // Kort

Vacature – kerndoelenteam Mens & Natuur

SLO zoekt leraren en vakexperts die mee werken aan de actualisatie van de kerndoelen van verschillende leergebieden. Wat moeten leerlingen in het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs kennen, kunnen en ervaren? Voor het kerndoelenteam Mens & Natuur wordt gezocht naar: 2 docenten havo/vwo natuur-/scheikunde/techniek 3 vakexperts hbo/wo…

ELWIeR en Ecent als één STEM