Basisonderwijs
ELWIeR onderzoeksgroep – 15 september 2022
Bijeenkomst 15-9-2022, 13:00-16:00, online.Lees meer over de ELWIeR onderzoeksgroep. Agenda Op deze 15 september 2022 zullen we in ieder geval stilstaan bij: Tussenstand Discussie Basisvaardigheden (masterplan, etc.) Project Ondersteuning voor onderwijskennis.nl
ELWIeR onderzoeksgroep – 2 november 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2022-2023
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
ELWIeR onderzoeksgroep – 15 december 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
ELWIeR onderzoeksgroep – 8 februari 2023
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het maart-nummer (2022) verschenen: Spitz, L. (2022). Reken-wiskundeonderwijs op Nederlandse basisscholen ten tijde van de vanwege covid-19 ingestelde lockdown. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(4), 45-60. Van Haeften, N.I. & Keijzer, R. (2022)….
Lector Kansrijke Ontwikkeling voor tieners gezocht
Hogeschool KPZ zoekt een lector Kansrijke Ontwikkeling voor tieners, die door praktijkgericht onderzoek samen met collega’s en partners binnen het domein Kind en Educatie wil bijdragen aan het vergroten van ontwikkelingskansen van tieners (8-14 jaar). Hierbij spelen complexe vraagstukken rond kansen(on)gelijkheid en diversiteit een rol. Dit vraagt een lector die onderzoekend wil innoveren vanuit een…
ELWIeR onderzoeksgroep – 23 maart 2023
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
ELWIeR onderzoeksgroep – 17 mei 2023
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
ELWIeR onderzoeksgroep – 29 juni 2023
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
Future of Education and Skills – OECD 2030
The OECD Learning Compass In dit OECD project E2030 wordt ondersteuning gegeven bij de centrale (onderwijs)discussie over kennis, vaardigheden en houding van de ‘lerende’. The Future of Education and Skills 2030 (E2030) aims to help education systems determine the knowledge, skills, attitudes and values students need to thrive in and shape their future. Abstract E2030…
Panama Conferentie 2018 – Rekenen een hele kunst
34e Panama Conferentie, 2017 Thema: Rekenen een hele kunst Coördinatie: Marc van Zanten Verwijzingen panamaconferentie.sites.uu.nl/conferentiearchief/2018-rekenen-hele-kunst Panama Conferentie
Panama Conferentie 2017 – Goed en fout in het reken-wiskundeonderwijs
34e Panama Conferentie, 2017 Thema: Goed en fout in het reken-wiskundeonderwijs Coördinatie: Marc van Zanten Verwijzingen panamaconferentie.sites.uu.nl/conferentiearchief/2017-goed-en-fout-in-het-reken-wiskundeonderwijs Panama Conferentie
Panama Conferentie 2016 – Rekenen-wiskunde over( )denken
33e Panama Conferentie, 2016 Thema: Rekenen-wiskunde over( )denken Coördinatie: Marc van Zanten Verwijzingen panamaconferentie.sites.uu.nl/conferentiearchief/2016-rekenen-wiskunde-over-denken Panama Conferentie
Panama Conferentie 2015 – Rekenen-wiskunde in perspectief
33e Panama Conferentie, 2015 Thema: Rekenen-wiskunde in perspectief Coördinatie: Marc van Zanten Verwijzingen panamaconferentie.sites.uu.nl/conferentiearchief/2015-rekenen-wiskunde-in-perspectief Panama Conferentie
Panama Conferentie 2014 – Rekenen wiskunde XL
32e Panama Conferentie, 2014 Thema: Rekenen wiskunde XL Coördinatie: Marc van Zanten Verwijzingen panamaconferentie.sites.uu.nl/conferentiearchief/2014-rekenen-wiskunde-xl Panama Conferentie
Panama Conferentie 40 – juni 2022
De 40e Panama-conferentie vond plaats op 30 juni en 1 juli 2022. Thema: 40 x Panama: verleden, heden en toekomst Programmaboek Panama-conferentie 2022 panamaconferentie.sites.uu.nl Overzicht van Panama conferenties
Panama Cursusboek 21 (2003)
Panama Cursusboek 21 – 2010 Thema: Een wereld van verschillen – differentiatie in het reken-wiskundeonderwijs Eindredactie: Ronald Keijzer, Willem Uittenbogaard Uitgave: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Artikelen Gravemeijer, K. and Van Eerde, D. (2004). Verschil maken. In R. Keijzer and W. Uittenbogaard (Eds.), Een wereld van verschillen. Differentiatie in het reken-wiskundeonderwijs. Utrecht: Panama/Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht….
Panama Cursusboek 31 (2013)
Panama Cursusboek 31 – 2013 Thema: Rekenen-wiskunde op niveau Eindredactie: Marc van Zanten Uitgave: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Artikelen Jansen, B. (2013). Emotionele beleving van rekenen – het Groot Nationaal Onderzoek van Rekenen (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Rekenen-wiskunde op niveau Panama Cursusboek – Verslag van de 31e Panama-conferentie gehouden op 31januari & 1…
Panama Cursusboek 30 (2012)
Panama Cursusboek 30 – 2012 Thema: Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? Eindredactie: Marc van Zanten Uitgave: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Artikelen Fagginger Auer, M. F. and Scheltens, F. (2012). Oplossingsstrategieën voor deel- en vermenigvuldigopgaven in groep 8 (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol….
Panama Conferentiebundel 29 (2011)
Panama Cursusboek 29 – 2011 Thema: Reken-wiskundeonderwijs: aanpassen, inpassen, toepassen Eindredactie: Marc van Zanten Uitgave: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Artikelen Boersma, G. and Keijzer, R. (2011). Opbrengstgericht werken voor rekenen-wiskunde op de pabo (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Reken-wiskundeonderwijs: aanpassen, inpassen, toepassen – (Vol. 29, pp. 125-137). Utrecht: Panama Freudenthal instituut,…
RC-NL-Masterclass – Rekengesprek – Jarise Kaskens
Een webinar/masterclass in het kader van de Nationale Rekencoördinator Dag, en in het kader van de reeks Webinar voor Morgen Het rekengesprek: hoe leer ik mijn leerlingen kennen? 15-6-2022. Moderator: Daan Doing, iPabo MasterclassRekengespreksvoering, juni 2022 (pdf) 100 geschikte rekenspellen (Anneke Noteboom, Volgens Bartjens) Jarise Kaskens is werkzaam als hogeschoolhoofddocent bij Hogeschool Windesheim Samenvatting Leren…
Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen
Vernieuwingen in po, vo en mbo. Wat moeten leerlingen kennen en kunnen op de respectievelijke plekken in primair en voortgezet onderwijs? We kijken mee met Ecent- en ELWIeR-ogen. Natuurwetenschappelijke vakken Bovenbouw havo/vwo Natuurkunde, Biologie, Scheikunde, NLT, O&O actualisatienwv.nl Samenstelling commissie Kerndoelen (funderend onderwijs) – Mens & Natuur kerndoelen mens-en-natuur Wiskunde enrekenen Bovenbouw havo/vwo actualisatiewis.nl Samenstelling…
Cosmos project
Europees Horizon2020 project Creating organisational structures for meaningful science education through Open Schooling for all cosmosproject.eu Samenvatting Het project heeft tot doel bèta-burgerschap in het onderwijs te ondersteunen en langdurige samenwerkingsverbanden met de community te realiseren. In dit project worden docenten ondersteund bij het koppelen van maatschappelijke vraagstukken (SSI) aan de bèta-les. Denk hierbij aan…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het januari-nummer (2022) verschenen: Otten, M. (2022). Het bevorderen van algebraïsch redeneren in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 41(3), 40-48. De Lange, S.M. (2022). Ervaringen van een lerarenopleider…
Onderwijsraad vraagt om advies basisvaardigheden
Onderwijsraad vraagt mee te denken w.b. basisvaardigheden rekenen (februari 2022) De Onderwijsraad gaat in opdracht van de regering een advies schrijven over basisvaardigheden taal en rekenen. Dit doet de raad aan de hand van de volgende adviesvraag: “Wat is nodig om de beheersing van taal en rekenen te verhogen?” Daarbij merken zij op: “Er zijn…
Inclusieve vakdidactiek
Project HU, 2018-2021 inclusievevakdidactiek.nl Project over Werken aan Inclusief N&T-onderwijs (Inclusive Science Education). Het project was een samenwerking tussen Hogeschool Utrecht, Innland University of Applied Sciences Hamar en University of Malmö, in samenwerking met Marnix Academie. Projectleider was Maaike Hajer (HU en MAU). Inclusive Science Education werd als project #86052 gesubsidieerd door Nordforsk en NRO.
Leerlijn techniek
leerlijntechniek.nl
Children’s learning needs in mathematics and teacher’s use of dynamic math interviews
Children’s learning needs in mathematics and teacher’s use of dynamic math interviews Proefschrift januari 2022 Jariske Kaskens Samenvatting Leren rekenen is belangrijk voor het goed kunnen functioneren in de maatschappij. In de eerste jaren op de basisschool wordt een belangrijke basis gelegd: kinderen ontwikkelen getalbegrip, leren belangrijke rekenbegrippen en bouwen stapsgewijs rekenwiskundige concepten en procedures…
Kosteloos boek Grote Rekendag 2022
Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…
Vacature Dataspecialist
Epos Onderwijs Rotterdam is een nieuwe particuliere onderwijsorganisatie met een maatschappelijk doel. Epos Onderwijs zoekt een hands-on Dataspecialist. Als Dataspecialist lever je een actieve bijdrage aan onderwijs- en organisatieverbetering. Je operationaliseert (onderwijs)doelen, verzamelt en analyseert data en vertaalt dit naar bruikbare output voor de verschillende afdelingen in de organisatie. Daarnaast ga je aan de slag…
Samenwerking vakdidactiek rekenen-wiskunde (en achterliggende doelen), nieuwe initiatieven
Samenwerking vakdidactiek rekenen-wiskunde (en achterliggende doelen) Donderdag 20 januari 2022, 11:00-12:00 Online (in de tijd die vrijgevallen is omdat de Panama Conferentie is verschoven) Op deze 20 januari 2022 kwamen we (online) bij elkaar met ongeveer 20 direct betrokkenen (vakdidactici, opleiders en onderzoekers rekenen-wiskunde) om uit te wisselen over actuele ontwikkelingen, vooral NPO (en de…
Onderzoekend en ontwerpend leren
Van Graft en Kemmers (2007). Bij onderzoekend leren onderzoeken leerlingen objecten en verschijnselen in hun omgeving onder begeleiding van hun docent. Bij ontwerpend leren ontwerpen leerlingen een product. In allerlei praktijksituaties is gebleken dat de beide benaderingen elkaar goed aanvullen, en ook dat leerlingen er op hun eigen niveau mee aan de slag kunnen. Inquiry-based…
Past Precies
Jones, N. (2021). Past precies [Perfect Fit]. Uitgeverij C. De Vries-Brouwers. Het verhaal gaat over Driehoek, die veel plezier maakt met haar vriendjes: de cirkels, de vierkanten en de zeshoeken. Ze doen heel leuke spelletjes samen, maar sommige dingen kan Driehoek jammer genoeg niet zo goed als de anderen. Ze kan niet rollen zoals de…
Wiskundeplezier
Van Haren, E. (2021). Wiskundeplezier. Verander je mindset door te durven, doen én begrijpen. Van Gorcum. In dit boek neemt Erik van Haren, docent wiskunde, je mee in een reis door het brein. De verbindingen die hij legt tussen pedagogiek, psychologie en (vak)didactiek zijn uniek. Het zet je aan het denken en zal je een…
Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School
https://www.uu.nl/en/events/online-rme-workshop-looking-forward-to-the-2022-summer-school Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School Friday 11 February 2022 from 13:00 to 16:00 The next Summer School on Mathematics Education at Freudenthal Institute, Utrecht University, the Netherlands is planned for summer 2022. The focus of the Summer School is on refreshing and deepening the knowledge of meaningful and…
Seminar – Contemporary issues in mathematics education: word problems and strategy flexibility
Speaker: Marian Hickendorff, Leiden University 13-01-2021 – Time: 15:30 – 17:00 The seminar will be exclusively online: see the Teams-link below. Video: Youtube. Contemporary issues in mathematics education: word problems and strategy flexibility My research ambition is to provide empirical basis to questions and discussions about mathematics education. In this seminar I will focus…
Seminar – Professional development in ‘Mathematics in play’
Title Mathematics in play, Lecture by Ronald Keijzer People Ronald Keijzer Date 9-12-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar The ‘Mathematics in play’-project aims at stimulating language and mathematics in young children’s spontaneous play. In the project professionals from kindergarten and preschool are joined with educators and researchers in a professional learning community (PLC) in…
Inclusief lesgeven
Bij inclusief onderwijs zijn alle kinderen welkom en wordt niemand buitengesloten vanwege zijn culturele achtergrond, status, taal, inkomen, talenten of beperking. Bij inclusie in het onderwijs gaan alle kinderen uit de buurt samen naar school en leren ze samen. Ieder op zijn of haar eigen niveau. Hoe kun je als docent meer leren en oefenen…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2021)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het novembernummer (2021, jaargang 41, nummer 2) verschenen de volgende artikelen: Punter, R.A., Van de Velde, M., & Meelissen, M.R.M. (2021). Reken op jezelf! De complexe relatie tussen…
Webinar Europese Raamwerk Rekenen en Gecijferdheid
Webinar Europese Raamwerk Rekenen en Gecijferdheid donderdag 25 november 2021 15.30 uur – 17.00 uur lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals, HU Het belang van Rekenen en Gecijferdheid in een leven lang ontwikkelen is sterk in ontwikkeling. Gecijferdheid, geletterdheid en digitaal vaardig zijn cruciale basisvaardigheden voor volwassenen voor een inclusieve en volwaardige participatie in…
Leer ze rekenen – praktische inzichten basisonderwijs
In de kennisbundel ‘Leer ze rekenen’ lees je – anno 2022 – de belangrijkste bevindingen over reken-wiskundeonderwijs in het PO. Bijbehorende website Leer ze rekenen Samenvatting Samen met taal en lezen vormt rekenen het fundament onder het curriculum van de basisschool. Rekenen is een taal apart die leerlingen zich moeten eigen maken, namelijk de taal…
Webinar ‘weten wat werkt’ (Platform Samen Onderzoeken), 1-12-2021
Meer info Tijdens het Webinar OOL (onderzoekend en ontwerpend leren) op woensdag 1 december 2021 van 15.30 tot 17.00 uur vertellen Juliette Walma van der Molen en Annemarie van Es over de werkwijze van de kennistafel en over de goede samenwerking en uitwisseling die is ontstaan tussen wetenschap en praktijk. Daarnaast nemen ze je mee…
Symposium NPO (over wetenschap & technologie)
SLO biedt ondersteuning aan scholen en leraren bij de uitvoering van het NPO (Nationaal Programma Onderwijs). Op dinsdag 16 en woensdag 17 november 2021 het minisymposium NPO Doelgroep: ib’ers en leerkrachten po/sbo/so.
Slotconferentie Arts loves Sciences
Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert een gratis slotconferentie op 18 november 2021. Verschillende sprekers geven een presentatie over ArtsSciences praktijken in verschillende educatieve contexten. Daarnaast presenteert het lectorenplatform haar onderzoeksagenda en de vernieuwde website met nieuwe ArtsSciences lessen voor PO en VO én actuele bronnen uit de hedendaagse…
Vacature – bij het Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals
Onderzoeker-ontwikkelaar-docent Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Leren en Innoveren Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals Sluitingsdatum: 27-10-2021 Wil jij als docent-onderzoeker actief bijdragen aan de rol die rekenen en gecijferdheid speelt in de hedendaagse maatschappij? Dat kan! Wij zoeken een enthousiaste onderzoeker voor ons lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals. Kandidaten dienen affiniteit te hebben…
Reflectiewijzer Peil.Rekenen-Wiskunde
Naar aanleiding van het peilingsonderzoek Rekenen-Wiskunde einde (s)bo is bij de Inspectie van Onderwijs uitgegeven de Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde. Deze reflectiewijzer, in de vorm van een waaier, is voor alle scholen voor (speciaal) basisonderwijs in Nederland. Het instrument helpt schoolteams om in gesprek te gaan over de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs op school. De volgende aspecten…
Vacature – Rekenspecialist bij het ABC
Gezocht : Onderwijsadviseur rekenen (voor 24-32 uur per week), bij het ABC Uit de advertentietekst: Als onderwijsadviseur rekenen bij Het ABC heb je brede kennis van het rekenonderwijs van onderbouw tot bovenbouw PO en VO. Je helpt scholen om scherp te krijgen wat zij nodig hebben op het gebied van rekenonderwijs. Je werk bestaat uit…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2021)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het septembernummer (2021, jaargang 41, nummer 1) verschenen de volgende artikelen: Treffers, A. (2021). Directe instructie in ‘Getal & Ruimte Junior’. Met de leergang van procenten als voorbeeld….
Vacature opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte)
De Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, zoekt per direct een Opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte). Functieomschrijving Als docent ben je verantwoordelijk voor het ontwerpen en verzorgen van onderwijs. Daarnaast ben je studiecoach en assessor. Niet alleen vakdeskundigheid is daarom belangrijk, maar ook de vaardigheid om je te richten op de algemene professionele vorming…
Lerarenopleider basisonderwijs / docent vakdidactiek Natuurwetenschappen & Techniek (0,8 fte)
Sluitingsdatum: 3 oktober 2021 De Hogeschool van Amsterdam (HvA) zoekt op korte termijn voor de opleiding Pabo een enthousiaste en betrokken: lerarenopleider basisonderwijs / docent vakdidactiek Natuurwetenschappen & Techniek (0,8 fte) Wat ga je doen? Als lerarenopleider vind je het een uitdaging om studenten voor te bereiden op het beroep van leerkracht basisonderwijs in een grootstedelijke…
Kennispunt taal en rekenen mbo
Het Kennispunt MBO Taal & Rekenen taalenrekenenmbo.nl Het doel is kennisdelen rondom rekenen in het algemeen en natuurlijk de invoering van de nieuwe rekeneisen. Save the date: 27 maart 2025 Conferenties
Inventarisatie onderzoek rekenvaardigheid 2021
Rekenvaardigheid in het funderend onderwijs (4-18 jaar). Hieronder een overzicht van relevante bronnen, periode 2010-2021, vooralsnog beperkt tot NL-gerelateerde auteurs (en vaak dus alleen NL-gerelateerd onderzoek). Het verdient aanbeveling bij een grondige inventarisatie om de focus te vergroten (bijv. de discussie over ‘gecijferdheid’ (numeracy), e.d.). In juni 2022 is een update uitgevoerd van deze inventarisatie…
Nieuwe cyclus masterclasses voor rekencoördinatoren basisonderwijs
Vorig jaar ontstaan op basis van corona, thans met enthousiasme geprolongeerd: Online masterclasses (ook heel geschikt voor pabo-docenten en -studenten!) Website NRCD Online bijeenkomsten van 15:30-17:00 6-okt-2021 Kijken naar Kinderen Belinda Terlouw 18-nov-2021 Grote Rekendag (groep 1-2-3-4) Annette Markusse 25-nov-2021 Grote Rekendag (groep 5-6-7-8) Frans van Galen 9-feb-2022 Wiskundige denkactiviteiten in het PO Geeke Bruin…
Preparing teachers for language-responsive mathematics teaching
European Topic Conference on Language in Mathematics Education September, 7-10, 2022 in Oxford, UK Organisers Susanne Prediger Dilan Şahin-Gür Jenni Ingram
Kennisportal Onderwijs – ontsluiten van relevante bronnen onderwijsonderzoek
Overleg Kennisportal Onderwijs Woensdag 22 september, 9:30-12:30 uur Het Kennisportaal Onderwijs van het NRO geeft toegang tot 26 verzamelingen van Nederlandstalige, betrouwbare informatie voor de dagelijkse onderwijspraktijk. De partners in het portaal hebben met elkaar gemeen dat ze relevante inzichten uit onderzoek naar onderwijs ontsluiten voor leraren en andere belangstellenden. Met één zoekactie krijgt u…
(In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children
Proefschrift Marije Stolte Promotieonderzoek naar creatief denken bij rekenen. Stolte, M. (2021). (In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children. Universiteit Utrecht, Utrecht. Samenvatting Creatief (en divergent) denken is nauw verbonden met rekenen en wiskunde. Maar op de basisschool is er slechts beperkt aandacht voor het ontwikkelen van dit…
Vacature – postdoc – Rekenen in het basisonderwijs
Het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden zoekt kandidaten voor een functie van Postdoc onderzoeker: Rekenen in het basisonderwijs Voor een onderzoeksprogramma naar rekenen in het basisonderwijs zoekt het Instituut Pedagogische Wetenschappen een enthousiaste postdoc. De ideale kandidaat heeft affiniteit en ervaring met onderzoek op de basisschool, bij voorkeur…
NVORWO Jaarvergadering en studiedag – 8 april 2022
Save the date: 8 april 2022
Vacature – Hoofddocent/ onderzoeker STE(A)M gezocht
Hoofddocent/ onderzoeker STE(A)M Heb je passie voor Science, Technology, Engineering, (Arts) and Mathematics ofwel STE(A)M? Wil je bijdragen aan het professionaliseren van leraren en onderwijsteams? En bijdragen aan onderzoek op dit thema? Dan is deze vacature iets voor jou! Diverse opleidingsvraagstukken vanuit met name het PO en VO bereiken het Team Onderzoek & Onderwijs Transfer…
Vacature – rekendocent bij de HU (seminarium voor orthopedagogiek)
Ervaren opleidingsdocent rekenen wiskunde gezocht Een vacature bij SVO/ITT (Hogeschool Utrecht). Een deelaanstelling bij een (gerelateerd) HU-lectoraat is bespreekbaar
Vacature UU: Programmamaker voor basisschoolleerlingen
De Universiteit Utrecht in Utrecht zoekt een ervaren Programmamaker voor basisschoolleerlingen voor 32 uur per week | Vacature voor een Betaalde functie, Parttime | Sluitingsdatum: 30-06-2021 Binnen het Programmabureau ontwikkelen en organiseren we verschillende publieksprogramma’s. Misschien ken je Meet the Professor, Summerschool Junior of de Grote Wetenschapsdag wel. Het zijn programma’s voor basisschoolleerlingen om hen een realistisch beeld van wetenschap te geven én hun…
Vacature rekenen-wiskunde (0,8-1,0 fte)
Hogeschool KPZ is op zoek naar een creatieve en flexibele teamplayer met hart voor goed rekenonderwijs! Wij zoeken per 1 september 2021 een hogeschooldocent rekenen en wiskunde die ons docententeam komt versterken om studenten op te leiden voor beroepen in de sector kind en educatie. Je gaat aan de slag in de bachelor Leraar Basisonderwijs,…
Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het pabo-curriculum, proefschrift
Empowering pre-service teachers through inquiry. Development of an inquiry stance in intended, implemented and attained curriculum of primary teacher education. ‘In de kracht zetten’ van leraren in opleiding door onderzoek. Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het beoogde, geïmplementeerde en bereikte curriculum van de lerarenopleiding basisonderwijs. Proefschrift Lidewij van Katwijk (Rijksuniversiteit Groningen) Nederlandse samenvatting Centrale…
Duurzaamheidseducatie
Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten. Hoe ga je daar echter mee om in het onderwijs (po en vo/mbo)? Wat is duurzaamheidseducatie? Duurzaamheid is een complex onderwerp, waardoor een duidelijke definitie van duurzaamheidseducatie (SE) ontbreekt. Zowel duurzaamheid als SE hebben verschillende, en zelfs…
NWT-conferentie 2021 ‘Kom In Beweging!’
Let op, de conferentie is verplaatst naar 19 november 2021. Kom In Beweging! Dat is het thema van de 13e landelijke Natuur, Wetenschap en Techniekconferentie op vrijdag 19 november 2021. Wij hebben niet stilgezeten en hebben samen met ons organisatiecomité een enerverend programma samengesteld. Je kunt rekenen op nieuwe lesideeën waarbij bewegen een rol speelt. Hoe reageert je hart als…
Explaining variation in mathematics achievement
Marije Huijsmans Radboud Universiteit Proefschrift Mei 2021 Explaining variation in mathematics achievement. Characteristics of children with and without mathematical learning difficulties. Radboud Universiteit, Nijmegen. 978-94-6421-302-7 Samenvatting Onderzoek naar wiskunde-leerproblemen is – in vergelijking met onderzoek naar leesproblemen – vrij beperkt. Vooral de verschillende cognitieve fenotypes van de heterogene groep van wiskunde-leerstoornissen (MLD) en het subtype…
Grote Wetenschapsdag – 10 november 2021
Tijdens de Grote Wetenschapsdag gaan basisscholen in heel Nederland aan de slag met wetenschap en technologie in de klas. De volgende editie van de Grote Wetenschapsdag is op 10 november 2021. De inschrijvingen openen na de zomervakantie midden. Te zijner tijd verschijnt op deze website meer informatie over het thema.
Experimenteren in de rekenles
Van Galen, F. and Jonker, V. (2013) Experimenteren in de rekenles. Combineren van rekenlessen met lessen wetenschap & techniek Utrecht: Kenniscentrum Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek. Universiteit Utrecht. Download pdf Zie ook de lesmaterialen.
Actualisatie kerndoelen
Kerndoelen uit 2006 Vanaf 2023 wordt er gewerkt aan Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen. Onderdeel C – Rekenen en wiskunde Er zijn negen kerndoelen die betrekking hebben op rekenen en wiskunde. Er wordt ruimte gelaten deze uit te werken op basis van verschillende opvattingen en leerstijlen. Uiteindelijk gaat het bij deze kerndoelen in de eerste plaats…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2021)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het mei-nummer (2021) verschenen: Van Zanten, M.A. (2021). Opportunities-to-learn in Nederlandse reken-wiskundemethodes voor het basisonderwijs. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(5), 40-50. Keijzer, R. & Verbruggen, I. (2021). Reken-wiskundeonderwijs in 3D. Verslag van de…
Webinar Computational Thinking in PO en VO
Webinar Computational Thinking (CT) in PO & VO met spreker Felienne Hermans, bedoeld voor leerkrachten, studenten, lerarenopleiders, schoolleiders en bestuurders.Meld je hier aan woensdag 2 juni 2021, 19.00 – 20.30 uur (online) Deze webinar vormt het startschot voor een reeks activiteiten waarin we met elkaar aan de slag gaan om te kijken hoe we bereiken…
Quality and impact of practice-oriented educational research
Quality and impact of practice-oriented educational research Proefschrift Suzanne Groothuijsen Woensdag 2 juni 2021, Academiegebouw te Utrecht In het promotieonderzoek staan kwaliteit en impact van praktijkgericht onderwijsonderzoek centraal. Hierin komen de volgende vier onderwerpen aan de orde: Kwaliteitseisen aan praktijkgericht onderwijsonderzoek vanuit perspectief van docentonderzoekers; Conceptualisering van het begrip impact in drie dimensies: scope, aard…
Grote Rekendag – 30 maart 2022
doelgroep: po
Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 16 juni 2021
Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…
Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 26 mei 2021
Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…
Sprong STEM landelijke bijeenkomst 24 juni
Landelijke kickoff Sprong-STEM op 24 juni Aanmelden Programma Onlangs is het landelijke SPRONG Educatief STEM consortium opgericht. Met dit nieuwe STEM netwerk willen we collega’s uit verschillende regio’s (Twente, Noord-Holland en Utrecht) duurzaam met elkaar verbinden en stimuleren en faciliteren we kennisdeling op het gebied van wetenschap en technologie, en STEM onderwijs. 15:10-15:55 “De onderzoekende…
Vacatures ‘Multilingual voices in STEM education’ (0,8 fte)
De afdeling Pedagogiek van Diverse Samenlevingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, zoekt drie promovendi. De beoogde startdatum is 1 september 2021. De promovendi werken in het project ‘Multilingual voices in STEM education’ (Multi-STEM), dat tot doel heeft de participatie van meertalige kinderen te bevorderen bij het leren van rekenen en wetenschap & techniek….
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2021)
Bij het maart-nummer (2021) van het tijdschrift Volgens Bartjens (jaargang 40, nr. 4) zijn in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek twee verdiepende artikelen verschenen. Keijzer, R. & Peltenburg, M. (2021). Wiskunde in spontaan spel realiseren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(4), 41 – 51 pdf Hendrikse, P. (2021). Kansen voor wiskunde-talenten op de…
Onderwijs vanuit perspectieven: ontwikkelen van een brede blik op de wereld en jezelf
Online college van prof.dr.ir. Fred Janssen, hoogleraar didactiek bij de Universiteit Leiden, een van de auteurs van dit vakdidactisch drieluik. Centraal in dit college ‘Wat vind jij het belangrijkste om je leerlingen bij te brengen?’ ‘Waar besteed je het meeste aandacht aan in jouw lessen?’ Voor de meeste docenten twee vragen met uiteenlopende antwoorden. We…
Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2021-2022
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
Nationale Rekencoördinator Dag – 25 maart 2022 – Verslag
De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. Daarmee is deze dag ook juist voor alumni van de opleiding tot…
Panama conferentie verplaatst -> 30 juni en 1 juli 2022
Een conferentie voor opleiders, begeleiders, leerkrachten, onderzoekers in het primair onderwijs Alles was gericht op de conferentie op 20 en 21 jan. 2022, maar de corona zet hier een streep doorheen. De nieuwe data: 30 juni en 1 juli 2022.
Ontwikkelen van probleemoplossend vermogen van pabostudenten met Torpedo
Marjolein Kool van de HU-pabo heeft tijdens haar Comenius-project Torpedo een website gebouwd waar pabostudenten hun reken-wiskundig probleemoplossend vermogen kunnen ontwikkelen door non-routine rekenopgaven op het niveau van de landelijke kennistoets te maken. Daarbij kunnen ze gelijk reflecteren op de opgavestructuur, oplossingsmanieren en het oplossingsproces. Op 10 maart jl. heeft ze de nieuwe oefenwebsite tijdens…
Internationale dag van de wiskunde – 14 maart
Internationale Dag van de Wiskunde, tevens Pi-Dag idm314.org/ Kijk snel naar wat Mathness van pi-dag gemaakt heeft! mathness.nl/pi-dag Ook eenvoudig te vinden via de sociale media LinkedIn Facebook Twitter De internationale dag van de wiskunde wordt niet per ongeluk op 14 maart gevierd. Als je de datum schrijft als 3/14 is het een klein stapje…
Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 21 april 2021
Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…
ELWIeR onderzoeksgroep – 17 februari 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 15 december 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 11 november 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 22 september 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
Handboek taalgericht vakonderwijs
Handboek taalgericht vakonderwijs, 2018 Maaike Hajer en Teun Meestringa Platform Taalgericht vakonderwijs De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de…
Programmeren in het basisonderwijs – enkele tips en bronnen op rij
Op een online plek (gemaakt met Xerte) hebben de makers een interessante verzameling aangelegd over programmeren in het basisonderwijs. We maken steeds meer gebruik van technologie. Van alledaagse dingen zoals onze wekker op onze smartphone tot aan onze lampen die op een ingesteld tijdstip gaan branden. We kunnen gebruik maken van deze handige functies, omdat…
ICT en onderwijs
Onderzoek (o.a. Kennisnet, 2018) laat zien dat gebruik van ict in het onderwijs blijft toenemen. Bij informatie- en communicatie-technologie (ICT) en onderwijs gaat het om vele zaken: Aandacht voor digitale geletterdheid (denk hier ook aan computational thinking) Leren gebruiken van digitale hulpmiddelen, zoals de computer, tablet en smartphone (incl. technologieën als VR, AR, AI, e.d.)…
Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen
Proefschrift Dokter, N. (2021). Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen. Tilburg University 27 januari 2021 Samenvatting Op school wordt taal anders gebruikt dan thuis. Om bepaalde inhouden uit te leggen gebruiken leraren daarvoor de taal die het beste hierbij past: schooltaal*. Leerlingen die de schooltaal beter beheersen, presteren ook beter. Leraren spelen dan ook een…
W&T Kompas
Schoolteams staan voor de uitdagende taak om Wetenschap en Technologie (W&T) in te bedden in hun onderwijs. Er gebeurt al veel rond W&T in scholen. Tegelijkertijd zijn deze activiteiten vaak nog geen structureel onderdeel van het curriculum. Het W&T kompas is ontwikkeld om het team van een school inzicht te geven in hoeverre W&T al…
Nationale Rekencoördinator Dag – 12 maart 2021 – Verslag
De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. Daarmee is deze dag ook juist voor alumni van de opleiding tot…
Naast elwier-onderzoek (po) nu ook ‘ecent-onderzoek’ (po) op linkedin
Linkedin groep Wereldoriëntatie – Pabo-opleiders Op linkedin is een nieuwe groep gestart (een initiatief van o.a. de SLO, Karianne Hol) die wil ondersteunen bij ‘w&t’ (of liever de bredere term wereldoriëntatie) in de opleiding (en natuurlijk ook in de klas). De groep richt zich vooral op het primair onderwijs. Dit is een mooie ontwikkeling. Vanuit ELWIeR…
Naar meer programmeren in het basisonderwijs (webinar 20 januari a.s.)
Organisatie, TechYourFuture, VHTO en Hogeschool Windesheim inloop om 14:50 uur Voor wie: leerkrachten basisonderwijs en geïnteresseerden. In het webinar ‘Naar meer programmeren in het basisonderwijs’ delen Felienne Hermans, Rianne van den Berghe, Anika Embrechts, Corine Noordink en andere sprekers hun kennis over drie domeinen: integratie in andere vakken, tools en passend onderwijs. Per domein staan drie…
Vakdidactiek
Vakdidactiek Vakdidactiek is de discipline die toekomstige leraren in staat moet stellen om de inhoud van een vak in een bepaalde context te openen voor leerlingen. In feite zijn ecent.nl en elwier.nl samenwerkingsgebieden binnen de lerarenopleidingen waar de vakdidactiek van STEM centraal staat. Vakdidactisch onderzoek Ecent en ELWIeR proberen het onderzoek naar vakdidactiek te promoten….
Kosteloos boek Grote Rekendag 2021
Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…