Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Basisonderwijs

10 december 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

TIMSS

Websites NL en Internationaal. TIMSS staat voor Trends in International Mathematics and Science Study en meet wereldwijd de ontwikkelingen in kennis en vaardigheden in de exacte vakken en in attituden van leerlingen die vier of acht jaar formeel onderwijs hebben genoten. Inmiddels is er ook sprake van eTIMSS. De ‘e’ van eTIMSS verwijst naar de…

25 november 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2020)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen kunnen kosteloos verkregen worden. In het nummer van november 2020 (jaargang 40, #2) verschenen: Kool, M. (2020). Met Torpedo terugblikken om vooruit te komen in het oplossen van reken- wiskundeproblemen. Volgens Bartjens…

11 november 2020
Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

STEAM in Motion

STEAM in motion Erasmus+ KA2 project, 2020-2023 Opvolger van het project Maths in Motion Vooral gericht op primair onderwijs en met 7 deelnemende landen. The projects vision is to shape and spread an inclusive educational method on STEAM subjects (Science, Technology, Engineering, Arts & Maths). Maths in Motion Maths in Motion (2017-2020) was a project…

10 november 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Seminar Carolien Duijzer, Utrecht University/Marnix Academie

Title – Moving towards understanding: reasoning about graphs in primary mathematics education 12 november 2020 – 15:30-17:00 Zie ook de pagina over haar proefschrift. During my PhD I focused on stimulating fifth-grade students’ reasoning with motion graphs, as an approach to incorporate higher-order thinking (HOT) in mathematics activities in primary school. The graphing of motion…

02 november 2020
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

MINDS-ON – Wetenschap & Technologie onderwijs verdiepen met interactieve digitale diagrammen

Goed W&T onderwijs geven is moeilijk. In veel gevallen blijft het nu bij een les waarin leerlingen aan de hand van een voorgeschreven stappenplan een aantal handelingen uitvoeren, zonder dat ze daarmee een dieper inzicht verkrijgen in het onderzochte verschijnsel. Terwijl het doel van W&T-onderwijs juist is om een koppeling te leggen tussen handelingen (hands-on)…

18 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature Opleidingsdocent rekenen/wiskunde Marnix Utrecht

De Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, zoekt per direct een Opleidingsdocent rekenen/wiskunde (max 1,0 fte) Solliciteren kan tot en met 2 november 2020. Meer lezen Uit de tekst: De opleidingsdocent heeft een afgeronde masteropleiding; heeft affiniteit met en kennis van het basisonderwijs; beschikt over goede en gevarieerde didactische vaardigheden; beschikt over ruime wiskundige kennis…

11 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Basisvaardigheden Rekenen voor de Pabo

Basisvaardigheden Rekenen voor de Pabo is een oefenboek voor eerstejaarsstudenten aan de pabo die de kernzaken van het rekenen op de basisschool willen ophalen. Auteurs: Sieb Kemme en Willem Uittenbogaard Het boek is ook bedoeld voor studenten die zich via de zij-instroom of via het mbo bij de pabo aanmelden of voor andere betrokkenen bij…

10 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Zoveel spelletjes, zoveel kansen voor het rekenonderwijs

primair gericht op rekencoördinatoren in het basisonderwijs. Vanuit de Nationale Rekencoördinator Dag zullen gedurende het seizoen 2020-2021 enkele masterclasses worden aangeboden. Op 20 januari a.s. organiseert de NRCD (met partners) nogmaals deze masterclass omdat de eerste keer (4-11-2020) werd overtekend. Uitvoerenden Anneke Noteboom (Reken-Impuls) zal deze masterclass verzorgen. Abstract Spellen in de rekenles zijn niet…

07 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs

Gravemeijer, K., & Van Galen, F. (Eds.). (2020). Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs. Utrecht: Wiskunde voor Morgen. U kunt het boekje downloaden (gratis) en commentaar leveren op rekenenwiskunde21.nl. Oproep Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen wat het reken-wiskundeonderwijs biedt en wat de maatschappij vraagt. Terwijl de rol van rekenen-wiskunde in de maatschappij door computerisering en informatisering in…

05 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek jrg 40 nr 1

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de digitale en verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. In het eerste nummer van de 40e jaargang verschenen de volgende artikelen: Brachten, S.E., Broekhuizen, M.L., & Jonker, V.H. (2020). Waarom de Grote Rekendag. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 40(1), 41-47 Keijzer, R., Oonk, W. & Van Zanten,…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Leerkrachten basisonderwijs gezocht voor kerndoelenteams M&N, R&W en Digitale geletterdheid

Ben jij of ken jij de leerkracht basisonderwijs die aan de slag wil voor de kerndoelen van de toekomst? In de kerndoelenteams voor Mens en Natuur (waar ook wetenschap en technologie onder valt), Rekenen en Wiskunde en Digitale geletterdheid is er nog plaats voor leerkrachten basisonderwijs.     De afgelopen jaren hebben leraren en scholen…

03 oktober 2020
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Inspiratiemappen wetenschap & technologie basisonderwijs

Kleuters Middenbouw Onderzoekend en ontwerpend spelen. Wetenschap en technologie met kleuters (2018). Kleuters uitdagen om op onderzoek uit te gaan, te ontwerpen, ontdekkingen te doen en zich te verwonderen. Dat beogen de ruim veertig W&T activiteiten die zijn beschreven in deze map. De activiteiten sluiten aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kleuters en zijn eenvoudig…

01 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Algebraic reasoning in primary school

Algebraic reasoning in primary school: A balancing act Algebraïsch redeneren op de basisschool: Zoeken naar balans Proefschrift van Mara Otten, Universiteit Utrecht Samenvatting Algebra is in Nederland nog geen onderdeel van het reken-wiskundecurriculum van het basisonderwijs. Dit is een gemiste kans, want er is veel bewijs dat jonge kinderen in staat zijn om algebraïsch te…

ELWIeR en Ecent als één STEM