Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Basisonderwijs

27 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(2)

Twee artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(2), staan online: Visée, J.J.F, Broekhuizen, M.L, & Jonker, V.H. (2019). Lerarenopleidingen basisonderwijs zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 39(2), 41-48. De Vetten, A.J. (2019). Redeneren over steekproeven op de lerarenopleiding basisonderwijs. Volgens Bartjens…

22 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Techniek (VO) // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Winterschool 2020 – Breng wetenschap in de klas!

Kom jij op woensdag 29 januari 2020 ook naar de elfde editie van de Winterschool? Tijdens deze professionaliseringsdag op de Radboud Universiteit in Nijmegen vinden leraren uit het basisonderwijs handvatten en inspiratie om wetenschap de klas in te brengen. In de ochtend volg je lezingen van de wetenschappers die de basis hebben gelegd voor de…

14 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Het is bijna 2020, wat nu met wetenschap en technologie?

In 2013 sloten onderwijs, overheid en bedrijfsleven het Techniekpact. Een van de doelen: alle basisscholen bieden vanaf 2020 structureel wetenschap en technologie aan. Wat is daarvan terecht gekomen? Moet en doet iedere basisschool het al? En wat kan de pabo hieraan bijdragen? Edith Hilbink van Jet-Net & TechNet: ‘Zo’n pact stel je om daadwerkelijk in…

12 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Grote Rekendag – 25 maart 2020

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…

06 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Kosteloos boek Grote Rekendag 2020

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 24 juni 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 14 mei 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 18 maart 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 6 februari 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 11 december 2019

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

30 oktober 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ELWIeR Archief

ELWIeR streeft na relevante (historische) bronnen op het gebied van reken/wiskunde onderwijs digitaal beschikbaar te stellen. Overzicht huidige bronnen Nieuwe Wiskrant 1981-2013 Tijdschriften overzichtspagina tijdschriften STEM Panama Post 1983-2013 Panama Cursusboek proceedings conferenties 1983-2010 FI Scientific Library 1990-heden Zie verder ook freudenthal.nl (klik op subsets) voor bijv. de volledige collecties van w1216, hawex, hewet, e.d….

03 oktober 2019
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Dierensmokkel. Verslag van de Grote Wetenschapsdag 2019

Aan de Grote Wetenschapsdag 2019, met als thema ‘Dierensmokkel’, namen ruim 110 basisscholen deel (materiaal voor groep 5/6 en 7/8), ongeveer 14.000 leerlingen. Daan van Uhm beantwoordt vragen van deelnemende scholen tijdens de Grote Wetenschapsdag 2019   Verwijzingen Grote Wetenschapsdag (website) Artikelen over onderzoekend leren (op de ecent-elwier website) Onderzoekend en ontwerpend leren in 7…

21 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Mathematics education research of the future -> een oproep

Internationale oproep wat betreft de toekomst van het onderzoek naar wiskundeonderwijs What themes or research questions should mathematics education research focus in the coming decade? Dear colleagues, Educational Studies in Mathematics (ESM) and the Journal for Research in Mathematics Education (JRME) intend to publish editorials in 2020 on important themes for mathematics education research of…

11 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Lang

Handelingsmodel

Het handelingsmodel is een didactisch model voor de leerkracht. Het model laat zien dat leerlingen een bewerking uit kunnen voeren op verschillende handelingsniveaus, en de leraar kan daar eventuele hulp op aanpassen. Het handelingsmodel is wel gebaseerd op de didactische opbouw van het ijsbergmodel. De handelingsniveaus lopen van concreet naar abstract (door te handelen in…

10 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

IJsbergmetafoor

De ijsbergmetafoor is een model om de gelaagdheid van begripsvorming te laten zien die ten grondslag ligt aan een zuiver wiskundige notatie. Het is een metafoor die vooral gebruikt wordt in verband met de didactiek van reken-wiskunde onderwijs in de basisschool. De formele ‘wiskundetaal’ (kale sommen) is slechts het ‘topje van de ijsberg’ als het…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

NVORWO onderzoeksagenda

De NVORWO wil ervoor zorgen dat er goed en gedegen onderzoek wordt gedaan naar rekenen-wiskunde. Het ligt in de planning om in het jaar 2020 te komen tot een onderzoeksagenda. De NVORWO roept daarom iedereen op die zich betrokken voelt bij het reken-wiskundeonderwijs om aan te geven welke problemen in het huidige reken-wiskundeonderwijs vragen om…

03 september 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie Educating the Educators op 7 en 8 oktober a.s.

Bent u geïnteresseerd/werkzaam in STEM opleiding/nascholing (pabo, 2eg en 1eg) en u wilt wel eens met uw Europese collega’s afstemmen en discussiëren? Dat kan, op 7 en 8 oktober a.s., in Freiburg, Duitsland, gedurende de conferentie ‘Educating the Educators’. U kunt zich nog aanmelden via de website De organisatie is in handen van het International…

// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie Formatief toetsen

Bezoek op 13 november 2019 de conferentie Formatief toetsen in het voortgezet onderwijs. Vanuit twee grote onderzoeksprojecten presenteert SLO met de Hogeschool Utrecht, Universiteit Twente en Maastricht en de Wageningen Universiteit nieuwe inzichten. Leer en ervaar hoe je formatief toetsen kunt inzetten in je klas of implementeren op jouw school. Maak kennis met internationaal expert…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Panama conferentie 9 en 10 januari 2020

De 38e Panama-conferentie over reken-wiskundeonderwijs vindt plaats op donderdag 9 en vrijdag 10 januari 2020. Thema ‘Rekenen-wiskunde van … tot …’ Rekenen-wiskunde is in vele situaties, op vele manieren toepasbaar; dit maakt het zo belangrijk en tegelijkertijd ook complex om te leren. Het belang en de complexiteit van rekenen-wiskunde staan centraal op deze conferentie. Onderwerpen…

02 september 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Lectoraat Didactiek van de Bètavakken

Met ingang van 1 oktober 2018 is Bert Bredeweg benoemd tot lector Didactiek van de Bètavakken bij de Hogeschool van Amsterdam.Kernvraag van het lectoraat is wat effectieve didactische interventies zijn voor het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en attitudes in de bètavakken in de grootstedelijke context. Het leren van leerlingen staat centraal en het onderzoek is…

Bert Bredeweg
30 augustus 2019
Taal // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Hoger Onderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Werkconferentie: Vakonderwijs en geletterdheid

Datum: 6 december 2019 Er moet een Leesoffensief komen! Dat vinden de Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur. Daarvoor bestaan veel kansen in het onderwijs Nederlands, maar juist ook binnen de andere schoolvakken. In alle leergebieden gebruik je teksten immers met een duidelijke functie: het verwerven van kennis. En lezen is er ingebed in praten…

27 augustus 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Kort

Ontwikkeling van curriculum frameworks in het VK

In het Verenigd Koninkrijk zijn de drie bèta-vakverenigingen – de Royal Society of Biology (RSB), de Royal Society of Chemistry (RSC) en het Institute of Physics (IoP) – met een zeer interessant project bezig. In eerste instantie zelfstandig, maar ook steeds meer in overleg, zijn ze zogenaamde frameworks aan het ontwikkelen voor toekomstige curricula: adviezen…

18 juli 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs, handig weetje voor pabo-docenten rekenen-wiskunde

Eén van de speerpunten van de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs is om leerkrachten te inspireren en om tot inspiratie te kunnen zijn. Website Al enige tijd zijn de academische pabo’s (alpo) bezig met het afleveren van leerkrachten. Thans wordt het tijd dat er ondersteuning komt voor de mensen die deze opleiding hebben gevolgd (alumni-beleid). In dit…

04 juli 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nationale Rekencoördinator Dag – 13 maart 2020

De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. Daarmee is deze dag ook juist voor alumni van de opleiding tot…

28 juni 2019
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Journal on Mathematics Education

Journal on Mathematics Education (IndoMS-JME) ejournal.unsri.ac.id/index.php/jme IndoMS-JME is a peer-refereed open-access international journal which has been established for the dissemination of state-of-the-art knowledge in the field of mathematics education. This journal is founded under the collaboration between the Indonesian Mathematical Society and Sriwijaya University. Starting from 2019, IndoMS-JME will be published three times in a…

26 juni 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Oproep voor deelname aan onderzoek: Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie (ERWD)

Dit is een oproep voor deelname aan onderzoek door invullen vragenlijst – docenten uit po, vo, mbo en rekencoördinatoren…laat je mening horen! Onderzoek Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie (ERWD) Het onderzoek Hoe ervaren leraren, rekendocenten en rekencoördinatoren hun handelingsbekwaamheid op het gebied van passend rekenwiskunde-onderwijs en wat zijn hun ondersteuningsbehoeften? Deze vraag staat centraal in…

14 juni 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep in 2019-2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

13 juni 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Nieuwe opleiders rekenen-wiskunde (pabo)

In het nieuwe studiejaar starten op verschillende opleidingen nieuwe opleiders rekenen-wiskunde. Afhankelijk van de vooropleiding en ervaringen zullen deze nieuwe collega’s de eerste tijd moeten groeien in het nieuwe beroep. Wij, opleiders aan de Hogeschool iPabo, stellen voor om dit gezamenlijk op te pakken. We denken daarbij aan het organiseren van intervisiebijeenkomsten voor alle nieuwe…

11 juni 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Curr.nu en de lerarenopleiding M/N (tussenstand zomer 2019)

Naar aanleiding van de werkgroep over het werk van het ontwikkelteam M/N op de Ecent conferentie van 17-5-2019 “Onze wereld is de directe werkelijkheid waar leerlingen zich kunnen verwonderen, leren en ontwikkelen. Vanuit verschillende disciplines leer je jezelf en de wereld om je heen (ver)kennen, begrijpen, verklaren en waarderen. Het leergebied leent zich om een…

20 mei 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek 38(5) beschikbaar

Artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek zijn kosteloos te downloaden. De volgende twee artikelen verschenen in het mei-nummer (2019): Treffers, A. (2019). Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(5), 41-48. Keijzer, R., Notten, C., & Verbruggen, I. (2019). Rekenen-wiskunde DOEN. Verslag 37e Panama-conferentie. Volgens Bartjens…

16 mei 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Discussie reken-wiskundeonderwijs in JSW

In mei 2019 verschenen in JSW: Keijzer, R. & Veldhuis, M. (2019). Discussie in het reken-wiskundeonderwijs. Het reken-wiskundeonderwijs is veelvuldig in het nieuws. De discussie erover wordt vaak polariserend gevoerd. Daar is het onderwijs niet bij gebaat. Keijzer en Veldhuis pleiten voor een constructieve dialoog om zo leerlingen op wiskundige wijze greep te laten krijgen…

04 april 2019
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Ontwikkelagenda kennisinfrastructuur gelanceerd op 1-4-2019

Op 1 april 2019 werd in aanwezigheid van minister Van Engelshoven op basisschool de Ridderhof in Utrecht de Ontwikkelagenda voor de versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland’ gelanceerd. Vanuit de vijf onderwijssectoren is op 21 juni 2018 een intentieverklaring ondertekend. In deze verklaring spraken de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Terugblik Grote Rekendag 2019

Ongeveer 1200 scholen hebben meegedaan aan de Grote Rekendag van 3 april 2019. Het thema was dit jaar ‘Uit Verhouding’. Het materiaal is online beschikbaar. Uitgangspunten van de Grote Rekendag Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in…

01 april 2019
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Lang

Effecten van nascholingen Wetenschap en Techniek in het Primair Onderwijs in de regio Amsterdam

Tijdschrift voor Didactiek der van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Eijck, T. Van den Berg, E.Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(2), 3-20Download pdf In het kielzog van post-Sputnik curriculumvernieuwing in het middelbaar onderwijs in de Verenigde Staten werd ook ruim aandacht gegeven aan…

Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Leren vermenigvuldigen met meercijferige getallen

Leren vermenigvuldigen met meercijferige getallen FI Scientific Library, nr. 57. Buijs, K. (2008) 392 pp. In deze studie wordt verslag gedaan van een onderzoek naar leermethoden op het gebied van het vermenigvuldigen van meercijferige getallen, d.w.z. getallen met twee of meer cijfers. Tot in de jaren tachtig werd dit gebied veelal omschreven met de term…

31 maart 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2019)

Bij het maartnummer van het tijdschrift Volgens Bartjens werden twee artikelen gepubliceerd van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Het betreft: Hendrikse, H.P. (2019). Een ezel stoot zich in het algemeen… Reflectie naar aanleiding van de PME42 in Umeå, Zweden. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(4), 41-45. Oprins, B.A.M. & Keijzer, R. (2019). Meetkunst…

15 maart 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie

Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert op vrijdag 24 mei een conferentie over crossovers in onderwijs, kunst, wetenschap en technologie. Met o.a. Forensic Architecture (ovb), Emer Beamer, Michiel Koelink, Michel van Dartel, Raoul Frese e.a. Datum: 24 Mei 2019 Tijd: 10.00 – 18.00 uur Locatie: Mediamatic Kosten: Deelname is…

09 maart 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Terugblik Nationale Rekencoördinator Dag 2019

Tussenproduct curriculum.nu (ontwikkelteam r/w). Thema: De bouwstenen bedacht, en nu bouwen Domstad Utrecht, 8 maart 2019 160 bezoekers website conferentie In het plenaire deel hebben we gediscussieerd over de tussenstand van het project curriculum.nu en wat dit kan gaan betekenen voor het reken/wiskunde onderwijs. Zoals uit het plaatje hierboven blijkt heeft men in het ontwikkelteam…

03 maart 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

NVORWO jaarvergadering en studiedag 5 april 2019

Op vrijdag 5 april organiseert de NVORWO de jaarvergadering. Alle leden worden van harte uitgenodigd om deze vergadering bij te wonen. De jaarvergadering wordt gevolgd door een studiedag, die voor NVORWO-leden / abonnees van Volgens Bartjens gratis is. STUDIEDAG – ‘De Ideale Rekenles’ Aan de hand van workshops en lezingen onderzoeken we of de ideale…

25 februari 2019
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Vacature – Expert Mens & Natuur en technologie primair onderwijs

SLO heeft als landelijk kenniscentrum leerplanontwikkeling een unieke focus: de ontwikkeling van het curriculum in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs in Nederland. We ontwikkelen samen met het onderwijsveld de doelen, kaders en instrumenten waarmee scholen hun opdracht vanuit een eigen visie kunnen vervullen. We brengen praktijk, beleid, maatschappelijke ontwikkelingen en onderzoek samen. Onze expertise…

17 februari 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Panama Conferentie 2019

De 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde doen’ vond plaats op donderdag 31 januari en vrijdag 1 februari 2019. Ongeveer 200 pabo-opleiders, adviseurs, onderzoekers, leerkrachten e.a. troffen elkaar in Veldhoven. In twee dagen werd weer een ruim programma geboden dat interessant is voor de verschillende doelgroepen waar panama zich op richt. Drie plenaire sprekers kleurden de conferentie: Jonge…

12 februari 2019
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Verduurzaming W&T in de Pabo ‘Onderzoekend en ontwerpend leren’

Inspiratie-bijeenkomst dinsdag 16 april 2019 (Domstad, Utrecht, 13:30-16:30) In vervolg op het project Wetenschap & Technologie in de pabo (pabo-web 2014-2017) wordt op 16 april 2019 een inspiratiemiddag georganiseerd: een inhoudelijke bijeenkomst rondom de verankering van W&T in de pabo. Er zullen inspirerende voorbeelden gepresenteerd worden van collega’s, we gaan in op de meest recente…

ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Toolkit Formatief Evalueren

De opbrengsten van drie leernetwerken van SLO en VO-raad rond het thema ‘formatief evalueren’ zijn beschikbaar in een online toolkit. Daar zijn instrumenten en publicaties te vinden om in de klas, op school en in de lerarenopleiding mee aan de slag te gaan met formatief evalueren. SLO en de VO-raad hebben in 2017 leernetwerken van…

29 januari 2019
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Onderzoeken en ontwerpen met 4- tot 14- jarigen

Een boek dat in de pabo lerarenopleiding niet mag ontbreken In het boek vindt u inspirerende ideeën die zich gemakkelijk laten uitvoeren in de eigen pabo-groep. Er zijn per leeftijdscategorie zowel voorbeelden van onderzoeken als van ontwerpen, inclusief maken. Daarnaast zijn er een aantal didactische intermezzo’s met praktische tips. Door het boek is zicht te…

23 januari 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2019)

Twee nieuwe artikelen in de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens, Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek – zijn kosteloos beschikbaar. Hickendorff, M., Mostert, T.M.M., Van Dijk, C.J., Jansen, L.L.M., Van der Zee, L.L., & Fagginger Auer, M.F. (2019). Wat werkt (niet) in het reken-wiskundeonderwijs? Review van wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen het…

12 december 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie ‘Gamedidactiek: Hands on!’

Voor onderwijsprofessionals en trainers uit alle geledingen en onderwijsniveaus, organiseren Hogeschool Utrecht en Saganet op 23 januari 2019 de conferentie: ‘Gamedidactiek: Hands on!’ De bezoekers krijgen antwoord op vragen als: Wat voegt een spel toe aan jouw lessen? Hoe kun je spellen of games effectief inzetten in je les? En hoe kun jij mórgen met…

26 november 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2018)

In november 2018 verschenen twee nieuwe artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. De artikelen kunnen kosteloos worden gedownload. Op den Kamp, R. (2018). Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten.Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(2), 41-46. Markusse, A. &…

05 november 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Techniek (VO) // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Winterschool 2019 – Breng wetenschap de klas in

Op woensdag 23 januari 2019 wordt de 10e Winterschool georganiseerd. Tijdens deze feestelijke Winterschool komen drie succesthema’s uit de beginjaren van het WKRU terug. Dit jaar kun je als extraatje een kijkje nemen in één van de laboratoria van de Radboud Universiteit, bijvoorbeeld het vissenlab of het fMRI lab. Tijdens de Winterschool enthousiasmeren we leraren in…

31 oktober 2018
Biologie // Natuur // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Lectoraat Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs

Elwin Savelsbergh Kenniscentrum Leren en Innoveren van Hogeschool Utrecht. Openbare les ‘De wereld maken’ 31-1-2019 Het lectoraat richt zich de komende vier jaar op versterking van het Bèta- en Technologieonderwijs in het primair en voortgezet onderwijs en in het hoger beroepsonderwijs Elwin bij de start van het lectoraat (2017): “Via het onderzoek van het lectoraat…

28 oktober 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

Nationale rekencoördinator dag – 8 maart 2019

De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. De NRCD wordt georganiseerd door de Universiteit Utrecht, iPabo, Marnix Academie, VIAA,…

18 oktober 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Verslag 37e Panama-conferentie

Gezocht schrijver die co-auteur wil worden van het verslag van de 37e Panama-conferentie die op 31 januari en 1 februari plaatsvindt in Veldhoven. Als schrijver van het verslag draag je bij aan het vastleggen van de recente geschiedenis van het reken-wiskundeonderwijs. Informatie: Ronald Keijzer, R.Keijzer@ipabo.nl.

Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Digitale samenleving vraagt om wiskundig denken

Van smartphone tot ICT in de auto, digitale middelen spelen tegenwoordig een grote rol in onze samenleving. Deze tools geven vaak informatie met wiskundige kenmerken, zoals getallen, tabellen of grafieken. Denk bijvoorbeeld aan het overzicht van je datagebruik, een percentage genoemd in een nieuwsbericht, of de grafiek van de temperatuur in je weersvoorspellingsapp. Wiskundig denken…

15 oktober 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Kosteloos boek Grote Rekendag 2019 voor opleidingen en onderwijsadviseurs

Pabo-opleidingen en onderwijsadviesdiensten kunnen ook voor de Grote Rekendag 2019 een kosteloos boek aanschaffen. Voorwaarde hiervoor zijn: de aanvrager is verbonden aan schoolbegeleidingsdienst, is als zelfstandig onderwijsadviseur gevestigd of verbonden aan een hogeschool, per schoolbegeleidingsdienst of hogeschool wordt maximaal één boek verstrekt, de aanvrager gebruikt het boek in het aanbod naar scholen of studenten (maar…

08 oktober 2018
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Pro-U Universiteit Twente van start

Pro-U Universiteit Twente van start ​Onder de noemer ‘Pro-U’ werken de vakgroep ELAN en het Pre-University programma (Pre-U) van de Universiteit Twente samen aan een palet van professionaliseringsactiviteiten voor medewerkers in het PO en VO. Pro-U biedt vanaf schooljaar 2018-2019 verschillende activiteiten aan waaraan je individueel of met collega’s kunt deelnemen. Aanbod Pro-U De activiteiten…

Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Door Nieuwsgierigheid Leren

Er is in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het bevorderen van het onderwijs op het gebied van wetenschap en techniek. Het InterregV project Door Nieuwsgierigheid Leren brengt voor de leeftijdsgroep 3-12 jaar in beeld hoe leerkrachten en pedagogisch medewerkers in Gelderland, Limburg en Noord-Rijn Westfalen dat nu in hun praktijk vormgeven. De filmpjes op…

28 september 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (septembernummer 2018)

Bij het septembernummer van het tijdschrift Volgens Bartjens, verschenen twee artikelen in de verdiepende bijlage Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen kunnen gratis gedownload worden. In het septembernummer van 2018 vindt de lezer een tweetal artikelen over de lerarenopleiding basisonderwijs: Hendrikse, P. & Beekman, A. (2018). Haal ik de kennisbasistoets rekenen-wiskunde? Volgens Bartjens…

22 september 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Infographics

Een infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld. Dit kan voorkomen in de vorm van een kaart, grafiek, bord, instructieve tekening of een interactieve applicatie. Ze is bedoeld voor het overdragen van informatie, data en kennis. (Wikipedia) Een infographic kan voorkomen in de vorm…

20 september 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek

De artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek bieden achtergonden bij actuele ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs. Ze zijn van belang voor leraren, studenten, lerarenopleiders, schoolbegeleiders, onderwijsontwikkelaars en onderzoekers van het reken-wiskundeonderwijs. Enkele artikelen Hendrikse, P. and Beekman, A. (2018). Haal ik de kennisbasistoets rekenen-wiskunde? (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(1), 48-56 Keijzer,…

19 september 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

European Journal of STEM Education

The European Journal of STEM Education (EJSTEME) is a triannual academic journal that analyses research related to STEM education. EJSTEME aims to stimulate the research about STEM education, of which the curriculum is still developing in Europe. Analysis and research is therefore needed to further extend the quality of STEM education. The main topics of…

10 september 2018
Scheikunde // Basisonderwijs // Kort

Conferentie ‘Droom, durf, doe’ over innovatie en de kracht van uitproberen

Voor: leerkrachten basisonderwijs, pabo-studenten en andere geïnteresseerden Datum: woensdag 14 november 2018 Tijd: 13:00 – 17:00 uur Locatie: De Haagse Hogeschool, Johanna Westerdijkplein 75, 2521 EN Den Haag Door fouten te maken, kun je innoveren Streven naar perfectie, de maatschappelijke norm, is meestal geen goede raadgever voor creatieve mensen. Risicomijdend gedrag leidt tot saaiheid en…

07 september 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

U-Talent leerlingen van het Cals College geven les op basisschool Vroonestein

Het Cals College en basisschool Vroonestein zijn dit schooljaar een bijzondere samenwerking gestart. Vijf U-Talent Academy-leerlingen hebben les gegeven aan groep 8-leerlingen, waarbij zij zelf de leerdoelen, werkvormen en planning hebben bedacht. Dit resulteerde in een scheikundige les waarin de groep 8-leerlingen een lavalamp en slijm hebben gemaakt. Alle leerlingen en docenten waren enthousiast!  …

06 september 2018
Natuurkunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Mobieltjes in de klas: van afleiding naar aanleiding. 3 oktober 2018

Op 3 oktober organiseren het Freudenthal Instituut en Hogeschool Windesheim een workshop door dr. Zachary Walker. Mobiele telefoons in de klas kunnen enorm afleiden. Leerlingen kijken er vaak op en zijn meer geboeid door de berichten van hun vrienden op WhatsApp en Instagram dan door de les die u zo zorgvuldig hebt voorbereid. Moeten we…

18 juli 2018
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Talentenkracht

TalentenKracht was een onderzoekprogramma (2006-2015) van zeven universiteiten naar de talenten van kinderen (3-14 jaar) op het gebied van wetenschap en techniek. Een en ander was opgezet om professionals en ouders de inzichten en instrumenten te geven voor deze talentontwikkeling. Fase 1: 2006-2011; Fase 2: 2012-2015 – enkele aio-onderzoeken. Direct naar het lesmateriaal (video’s, modules,…

28 juni 2018
Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Tijdschriften

Diverse tijdschriften op het gebied van STEM Nationaal Euclides NVOX Tijdschrift voor lerarenopleiders Volgens Bartjens Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek Internationaal Educational Studies in Mathematics European Journal of STEM Education Journal on Mathematics Education Afgerond Nieuwe Wiskrant (1981-2013) Lijst van artikelen Per artikel Panama Post (1983-2013) Lijst van artikelen Tijdschrift voor didactiek der bèta-wetenschappen…

Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Educational Studies in Mathematics

Educational Studies in Mathematics (ESM) is a peer-reviewed scientific journal within the field of mathematics education. Founded by Hans Freudenthal, it first appeared in 1968. Published by Springer, the journal normally appears in 3 annual volumes, each consisting of 3 issues. The journal is paginated by volume. According to the official description of the journal,…

23 juni 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 37(5) (mei 2018)

In het meinummer van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek zijn de volgende twee artikelen gepubliceerd: Rijborz, J.D. (2018). Op zoek naar een vakoverstijgende didactiek voor rekenen-wiskunde en aardrijkskunde. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(5), 41-50. Keijzer, R., Bunck, M.-J., & Van Gool, A. (2018). Verslag 36e Panama-conferentie. Rekenen een hele kunst. Volgens Bartjens…

29 mei 2018
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Terugblik ELWIeR/Ecent conferentie 2018

Op vrijdag 18 mei 2018 organiseerden ECENT en ELWIeR de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. Het thema van dit jaar was: Doorlopende leerlijnen. Er kwamen ongeveer 120 mensen op af. Hermen Borst, werkzaam bij de Deltacommissaris, verzorgde de openingslezing ‘Geografie als verbindende discipline in het Deltaprogramma’. Hier werd op gereflecteerd door een viertal lerarenopleiders. Daarna werden…

18 mei 2018
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Zomerstudiedag ELWIeR/Ecent 22 juni 2018

Regelmatig organiseren we een zomerstudiedag. Deze keer is dat op 22 juni 2018 Freudenthal instituut Buys ballotgebouw, zaal 4.31 (onderdeel 1) en zaal 4.01 (onderdeel 2) Uithof Utrecht, Universiteit utrecht (Ingang via het koningsbergergebouw. Klik hier voor een routebeschrijving en parkeergelegenheid. Beschrijving Deze dag is bedoeld voor lerarenopleiders, docenten en onderzoekers. In feite zijn het…

14 mei 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature docent rekenen-wiskunde (0,6 FTE) bij de HU

Instituut Theo Thijssen zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde die studenten laat ontdekken en ervaren dat er geen mooier beroep is dan dat van basisschoolleerkracht en dat het vak rekenen-wiskunde een prachtige uitdaging binnen dat beroep vormt. Het gaat om een opleidingsdocent die studenten begeleidt in hun ontwikkeling tot competente en vernieuwende (reken)leraren met visie en…

10 mei 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep (pabo)

Opleiders rekenen-wiskunde die binnen de eigen instelling onderzoek willen doen naar het opleidingsonderwijs of mee willen denken bij het onderzoek dat anderen doen, zijn van harte welkom om aan te sluiten bij de ELWIeR onderzoeksgroep. Dit kun je doen door discussies op LinkedIn te volgen, maar ook door naar de bijeenkomsten te komen. Een greep…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Computational thinking

Computational thinking is een manier om problemen op te lossen en systemen te ontwerpen waarbij centrale concepten uit de informatica/informatiekunde een rol spelen. In de lerarenopleiding en het onderwijs zien we – anno 2020 – een toenemende belangstelling ruimte te creëren, waarbij zowel gekozen wordt voor een geïsoleerde benadering (apart leerlijntje e.d.) als voor een…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Gezocht enthousiast ICT-talent met programmeerskills

TORPEDO van de Hogeschool Utrecht wordt een nieuwe innovatieve digitale leeromgeving waarbinnen pabostudenten hun rekenvaardigheid kunnen ontwikkelen. Het ontwerpplan van TORPEDO won onlangs een onderwijsinnovatieprijs van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap waardoor er nu middelen zijn om de leeromgeving daadwerkelijk te realiseren. We zoeken een enthousiast en creatief programmeertalent dat per direct voor…

20 april 2018
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Taal // Techniek (VO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Taalgericht vakonderwijs

Taalgericht vakonderwijs staat voor een didactiek die gebruik maakt van het feit dat taal een belangrijke rol speelt bij het leren, wat er ook geleerd wordt. Uitgangspunt van Taalgericht vakonderwijs is dat taal, leren en denken onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Taalgericht vakonderwijs zoekt naar mogelijkheden om leren en taal aandacht te geven in de…

19 april 2018
Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Educating the Educators

International Conference on approaches to scaling-up professional development in maths and science education Doel van de ‘Educating-the-Educators’-conferentie is een bijdrage leveren aan de ondersteuning van nascholing en initiële scholing (STEM) op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren. The conference aim is to provide a platform for exchange among research and practice on successful IBL…

17 april 2018
Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Maker Movement

In Nederland is anno 2018 het makeronderwijs in opkomst, waarbij het maken van artefacten met digitale middelen centraal staat. Maken is belangrijk voor de mens vanwege het lichamelijke contact met materialen. Het is daarom belangrijk dat niet alleen het virtuele aspect van techniek wordt belicht. Het maken van dingen zou zelfreflectie, zelfvertrouwen, begripsleer, onderzoeksvaardigheden en…

16 april 2018
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Rekenbewust vakonderwijs

Na invoering van de referentieniveaus rekenen in het onderwijs (2011 e.v.) is in zowel vo (vmbo en havo/vwo) als mbo gezocht naar een zinvolle plek van rekenen in het curriculum en in toetsing. En de achterliggende vraag die daarbij speelt is welke professionals betrokken zijn bij het inrichten en onderhouden van die zinvolle plek, en…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Lang

Lectoraat Wetenschap & Technologie in het basisonderwijs

Het lectoraat richt zich op de vraag hoe wetenschap en technologie in het basisonderwijs een plek kan vinden. Wat hebben (toekomstige) leerkrachten nodig om dit goed te kunnen implementeren? Het lectoraat doet veel praktijkgericht onderzoek samen met scholen waarbij bijvoorbeeld methodieken als ontwerponderzoek en ‘lesson study’ centraal staan. Meer weten over dit lectoraat? Stuur een…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

Lectoraat rekenen-wiskunde

Wat draagt bij aan het reken-wiskundeonderwijs binnen het basisonderwijs en de lerarenopleiding basisonderwijs, zodat het past bij de eisen die de maatschappij aan het reken-wiskundeonderwijs stelt? Dit is de centrale vraag waar de onderzoekslijn Rekenen-Wiskunde zich mee bezighoudt. De onderzoekslijn wordt uitgevoerd door het lectoraat Rekenen-Wiskunde onder leiding van lector dr. Ronald Keijzer. ipabo.nl/kenniscentrum/lectoraat-rekenen-wiskunde/ Dit…

15 april 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Grote Rekendag – 3 april 2019

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nationale Rekencoördinator dag – 8 maart 2019

2019 save the date -> 8 maart 2019 We hopen weer een grote groep enthousiaste leerkrachten bij elkaar te krijgen. 2018 Op 9 maart 2018 werd de vijfde Nationale Rekencoördinator Dag georganiseerd en daar kwamen een kleine 200 mensen op af, leerkrachten basisonderwijs, enkele pabo-docenten rekenen-wiskunde en andere geïnteresseerden. Van deze ongeveer 200 mensen heeft…

11 april 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Terugblik Grote Rekendag 2018 : een mooi pakhuis met activiteiten

Ongeveer 1500 scholen hebben meegedaan aan de Grote Rekendag van 28 maart j.l. Het thema was dit jaar ‘De school als pakhuis’. Een en ander werd door de deelnemende scholen uitgewerkt in activiteiten rond wiskundige geletterdheid, en dan vooral allerlei meet-en-denk-activiteiten. We verwijzen graag naar de diverse berichten die op internet getuigen van een geslaagde…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

Grote Rekendag

De Grote Rekendag richt zich op de basisschool en beoogt te laten zien dat leerlingen ook in het reken-wiskundeonderwijs op onderzoek kunnen gaan. Daarnaast is een doel dat leraren en leerlingen plezier beleven aan rekenen-wiskunde. Tijdens de Grote Rekendag gaan scholen een dag lang aan de slag met materialen die speciaal voor deze dag ontworpen…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Enthousiaste pabo-docent r/w gezocht voor uitproberen ‘mathematical reasoning’

In het kader van het Inclusme project (Intercultural learning in mathematics and science initial teacher education) zoeken we een pabo-docent r/w die wil helpen met het uitproberen van enkele onderdelen van de module “different cultures – different approaches to reasoning and algorithms in mathematics”. Cultuur wordt hier breed geïnterpreteerd: niet alleen etniciteit, maar bijvoorbeeld ook…

21 maart 2018
// Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Lesson Study: van enthousiasme naar succesvolle praktijk

Lesson Study NL organiseert op 8 mei 2018 in Utrecht voor de derde keer de landelijke Lesson Study-conferentie voor onderwijsprofessionals, met als titel ‘Lesson Study: van enthousiasme naar succesvolle praktijk.’ Lesson Study krijgt in Nederland steeds meer voet aan de grond. Op veel verschillende scholen voor zowel po, vo, mbo als ho zijn inmiddels docenten…

12 maart 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Verslag NRCD 9 maart 2018

Op 9 maart 2018 werd de vijfde Nationale Rekencoördinator Dag georganiseerd en daar kwamen een kleine 200 mensen op af, leerkrachten basisonderwijs, enkele pabo-docenten rekenen-wiskunde en andere geïnteresseerden. Van deze ongeveer 200 mensen heeft een kleine 30 mensen de post-hbo-opleiding rekencoordinator gevolgd. De meesten hebben op andere plekken middels nascholing zich bijgeschoold w.b. rekenen en…

22 februari 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Herijkte kennisbases en profileringskader lerarenopleiding basisonderwijs afgerond

Donderdag 15 februari 2018 zijn de herijkte kennisbases en het profileringskader van de lerarenopleiding basisonderwijs symbolisch overhandigd aan Barbara de Kort, voorzitter van het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs (LOBO). “Lerarenopleiders hebben afgelopen periode met grote inzet en betrokkenheid gewerkt aan het herijken van de kennisbases. Het resultaat is een gemeenschappelijk product, dat verwijst naar een…

19 januari 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature docent rekenen-wiskunde Pabo Haagse Hogeschool

De Haagse Hogeschool zoekt voor de lerarenopleiding basisonderwijs een docent rekenen-wiskunde met ervaring in het geven van reken-wiskundeonderwijs, bij voorkeur op de Pabo en gedegen kennis van de reken-wiskundedidactiek voor het basisonderwijs. Meer informatie: Beschrijving van de vacature op de site. Informatie: Marian van Noort, interim-opleidingsmanager Pabo

10 januari 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Spoed: panelleden gezocht voor normering landelijke kennisbasistoets rekenen-wiskunde – 23 januari

Dinsdag 23 januari vindt de normering plaats van de landelijke kennisbasistoets rekenen-wiskunde die op 15 en 16 januari bij studenten wordt afgenomen. Voor de normering van deze toets zoeken we met spoed lerarenopleiders rekenen-wiskunde van de pabo en docenten vanuit het primair onderwijs (rekencoördinatoren). Wil je deelnemen, of ken je collega’s die deel willen nemen,…

13 december 2017
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

W&T Academie – 7 februari 2018

Kennis delen op de W&T academie 7 februari 2018 Tijdens de W&T Academie gaan leerkrachten en Pabo-studenten een middag aan de slag met wetenschap & technologie-onderwijs. In de workshops en postersessies leer je meer over W&T in de klas, en hoor je van andere scholen waar je rekening mee moet houden als je op school verder wilt…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nationale RekenCoördinator Dag – 9 maart 2018

Kom je ook op vrijdag 9 maart 2018 naar de NRCD? Het belooft weer een mooi programma te worden, met werkgroepen door rekencoördinatoren en werkgroepen door andere experts. Het thema van deze conferentie is “Bouw de stenen van rekenen/wiskunde”. Af en toe is het goed dat de kerndoelen basisonderwijs tegen het licht gehouden worden. Dat…

ELWIeR en Ecent als één STEM