Basisonderwijs
ELWIeR-Ecent Conferentie 12 mei 2023, een verslag
ELWIeR/Ecent Conferentie Op 12 mei 2023 kwamen 40 opleiders (pabo, 2e en 1e graads) bij elkaar in Leiden, Naturalis, rond het thema ‘vakvernieuwingen en de rol van de bèta-lerarenopleider’. Zie verslag
Kerndoelen mens en natuur
actualisatiekerndoelen.nl/mensnatuur/team Actualisatie kerndoelen Voor de actualisatie van de kerndoelen mens en natuur is een team samengesteld. Dit team bestaat uit een procesregisseur, leraren, vakinhoudelijke experts en curriculumexperts: De procesregisseur begeleidt het team en het proces om te komen tot conceptkerndoelen. Het is belangrijk dat verschillende belangen en perspectieven worden gehoord en worden meegenomen in deze…
Werkplan samen voor het beste onderwijs
Anno 2023 staat (de kwaliteit van) het onderwijs onder druk, en de overheid (OCW) zoekt naar een antwoord vanuit het collectief van overheidsmaatregelen en de werkvloer. Men schreef 13 december 2022 een brief over een en ander, met daaraan gehecht een Werkplan ‘samen voor het beste onderwijs’. Zie ook de OCW oplegger lerarentekort (12-12-2022). Er…
Gezocht: ouders of verzorgers van meertalig kind
Bent u of kent u ouders of verzorgers van een meertalig kind (basisschool leeftijd)? Spreekt het kind Nederlands op school en een andere taal (of talen) thuis? Het Multi-STEM project onderzoekt hoe ouders/verzorgers van meertalige kinderen taal gebruiken. Welke talen spreek je tijdens het koken, op school of tijdens het huiswerk maken? Wat zijn de…
Vacature: Student-assistent Multi-STEM
Multi-STEM zoekt student-assistent die Arabisch of Oekraïens spreekt voor opdracht van 24 uur (3 werkdagen). Je maakt een filmpje van een rekeninstructie in het Arabisch. Jouw gezicht komt niet op beeld. Taakbeschrijving: Bepalen van inhoud van de instructie. Er is al een begin gemaakt. Je redigeert de huidige opzet. Keuzes die je hierin maakt, moet…
Panama Conferentie 42 – 30 en 31 mei 2024
Panama-conferentie 30 en 31 mei 2024 Hoofdlezingen Supporting All Students to be Creative, Analytical Thinkers in the Mathematics Classroom Through Effective, Research-Based Teaching Practices, Trena Wilkerson Frisse kijk op basisvaardigheden rekenen, Kees Hoogland Verwijzingen panamaconferentie.sites.uu.nl Overzicht van Panama conferenties
NRCD 2024 – Blikwissel op de basis – een gonzende bijeenkomst
Nationale Rekencoördinator Dag (NRCD) 22 maart 2024, Amsterdam (iPabo) nvorwo.nl/nationale-rekencoordinator-dag Drukbezocht Een kleine 300 mens (rekencoördinator, leerkracht, …) kwam af op deze gonzende NRCD, waarin de blikwisselingen nieuwe energie geven aan het werk van iedereen die betrokken is rekenen-wiskunde in het basisonderwijs. Openingslezing door Geeke Bruin-Muurling: een blikwissel Het lijkt soms wel of de basisvaardigheden…
Grote Rekendag 2024 – Gegevens gesnapt, met een knipoog naar de concept kerndoelen – Doe je mee (ook als opleider of adviseur)?
| PO | 20 maart 2024. Grote Rekendag. Gegevens gesnapt Materiaal online bestellen Gegevens gesnapt – een knipoog naar de nieuwe concept kerndoelen Juist op het gebied van ‘omgaan met gegevens’ zijn binnen de concept kerndoelen enkele voorstellen gedaan, die nu in het materiaal van de Grote Rekendag al verwerkt zijn in de vorm van concrete activiteiten…
NRCD 2023 – openingslezing Anika Embrechts
Nationale Rekencoördinator Dag 24 maart 2023 nvorwo.nl/nationale-rekencoordinator-dag Openingslezing Anika Embrechts, ROC van Twente STEM voor verbinding in onderwijs Vanuit haar huidige werk (ROC van Twente, en betrokken bij o.a. Sprong-STEM, kerndoelen digitale geletterdheid, NVON-junior, e.d.) maakt Anika duidelijk waar uitgelezen kansen liggen voor afstemming en integratie van reken-wiskundige vaardigheden wat betreft ‘bèta-inhoud’: Science Technology Engineering…
European Digital Education Hub team
The online collaborative community for digital education enthusiasts in Europe and beyond. EU sources education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education General page Action-plan/european-digital-education-hub
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2023)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het maartnummer (2023, jaargang 42, nummer 4) verschenen de volgende artikelen: Kool, M., Van Doornik-Beemer, H., Keijzer, R., Veldhuis, M. & Van Zanten, M. (2023). Kwaliteitscriteria voor het…
Hoe leer je leerlingen onderzoeken? Eureka!
Wientjes, H. and Veenhoven, J. (2022). Eureka! Didactiek voor het leren onderzoeken in vwo én havo. Utrecht: Onderwijsadvies & Training, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht. uu.nl/eureka Dit boek geeft docenten handvatten om binnen het eigen vak leerlingen de beginselen van ‘onderzoek doen’ bij te brengen. Versie 2022 In 2023 verscheen een compleet herziene editie van…
Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2023-2024
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie 14 juni 2023 Inschrijven Hoe begeleid je scholen tot een gedragen visie op Wetenschap & Technologie (W&T)? Een visie vormt de basis voor het geven van onderwijs in W&T. Gezamenlijk tot een gedeelde visie komen, zorgt ervoor dat een team goed onderwijs geeft vanuit een gezamenlijk kader. Deze masterclass is…
Alternatieve toelatingstoets pabo
Informatie-avond alternatieve toelatingstoets pabo 17 april @18u Marnix, Utrecht Op maandagavond 17 april komt Arie Vonk ons meer duidelijkheid geven over de alternatieven voor de toelatingstoets Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuur & Techniek. Vonk is projectleider bij 10voordeleraar en houdt zich hiermee bezig. Wat houdt bijvoorbeeld het practicum in? Welke inhouden mag een portfolio bevatten? Hoe…
Platform Samen Opleiden
platformsamenopleiden.nl Binnen het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren bundelen schoolbesturen, scholen en lerarenopleidingen hun krachten om samen een duurzame inrichting van opleiding én professionalisering voor leraren te realiseren. Het Platform zet zich in voor versterking van de samenwerking tussen besturen, scholen en lerarenopleidingen in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs rond dit thema.
Rekenen(-wiskunde) in groep 7 en 8 (po) en klas 1 en 2 (vo)
Rekenen in groep 7 en 8 (po) en klas 1 en 2 (vo) Dossier onderwijskennis Bron: onderwijskennis.nl/themas/rekenen-wiskunde-van-10-14-jaar Dit dossier werd anno 2023 samengesteld door Vincent Jonker en Monica Wijers Verwijzingen (1992). Achtergronden van het nieuwe leerplan. Wiskunde 12-16: band 1 (PDF). Utrecht, Enschede: Freudenthal instituut, Stichting leerplanontwikkeling (SLO). (1992). Achtergronden van het nieuwe leerplan. Wiskunde…
Conferentie I&I – Digitale geletterdheid in je eigen les, in je eigen vak
i&i voorjaarsconferentie 13 april 2023. Digitale geletterdheid in je eigen les, in je eigen vak. Deze conferentie is bedoeld voor docenten in het PO en in de onderbouw VO die Digitale geletterdheid op hun school en in hun les willen vormgeven – en zich afvragen hoe ze daarmee hun vak aantrekkelijker kunnen maken. Als vakvereniging…
Inner development goals
innerdevelopmentgoals.org probeert een vertaalslag te maken van de grote ‘Sustainable Development Goals’ (SDG, zie o.a. Duurzaamheidseducatie), naar de The Inner Development Goals (IDGs) Van de website: In 2015, the Sustainable Development Goals gave us a comprehensive plan for a sustainable world by 2030. The 17 goals cover a wide range of issues that involve people…
Mediawijsheid
Informatievaardigheden zijn de vaardigheden die nodig zijn om op een efficiënte manier informatie te zoeken, te selecteren en op een kritische en ethische wijze te gebruiken. Andere termen: informatievaardigheden, media literacy Zie ook de NRO Onderwijskennispagina digitale geletterdheid – mediawijsheid (november 2013). In de wiskunde-didactiek wordt nog wel eens aandacht besteed aan het fenomeen ‘lieggrafieken’:…
Rekenen in groep 3, 4 en 5
Rekenen in groep 3, 4 en 5 Dossier onderwijskennis Bron: onderwijskennis.nl/themas/rekenen-groep-3-4-en-5 Dit dossier werd anno 2023 samengesteld door Marian Hickendorff. Verwijzingen (2008). Basisvaardigheden rekenen-wiskunde in het basisonderwijs (PDF). Utrecht: Inspectie van het onderwijs. (2009). Rekenonderwijs op de basisschool. Analyse en sleutels tot verbetering (PDF). Amsterdam: Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Alfieri, L., Brooks, P. J….
Rekenen in groep 1 en 2
Rekenen in groep 1 en 2 Dossier onderwijskennis Bron: onderwijskennis.nl/themas/rekenen-groep-1-en-2 Dit dossier werd anno 2023 samengesteld door Hans van Luit. Verwijzingen (2008). Over de drempels met taal en rekenen. Eindrapportage van de Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen (commissie Meijerink) (PDF). Enschede: SLO. Anderson, A., Anderson, J. and Shapiro, J. (2005). Supporting multiple literacies: Parents’…
Onderzoek dat werkt, samenwerkingsproject regio Utrecht
Onderzoek dat werkt: naar verduurzaming van regionale onderwijswerkplaatsen voor onderwijskwaliteit Project, regio Utrecht, 2023-2026, vve – so – po NRO partners: HU/UU/Marnix, schoolbesturen po, e.a. Werkplaatsen Binnen dit project zal gewerkt worden met zogenaamde ‘werkplaatsen’: basisscholen en hun achterliggende besturen – uit de regio Utrecht – die ruimte hebben/creëren voor praktijkgericht onderzoek op een door…
Vacature docent Vakdidactiek Primair onderwijs Rekenen en gecijferdheid
De Erasmus Universiteit Rotterdam, Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) zoekt een docent voor het verzorgen van het vak “Rekenen en gecijferdheid in grootstedelijke context”. De EMPO is een tweejarige wetenschappelijke opleiding die opleidt voor het primair onderwijs in een grootstedelijke context met pedagogiek als basis. Studenten behalen een…
Netwerkdag digitale geletterdheid po – 24-3-2023 Nieuwegein
Netwerkdag voor begeleiders van digitale geletterdheid in het po Curriculumontwikkelingen: beleid, onderzoek en praktijk vr 24 maart 2023 09:30 – 16:00 Nieuwegein Op vrijdag 24 maart organiseert SLO de tweede netwerkdag voor professionals die schoolteams begeleiden bij de implementatie van digitale geletterdheid in het primair onderwijs. Begeleid jij schoolteams op basisscholen bij de implementatie van…
WvM Publicatie nr. 4 – Hypothetisch leertraject
Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 4 Simon (1995), Het Hypothetisch Leertraject. Simon analyseert zijn zoeken naar een goede opdracht voor studenten rond het begrip oppervlakte en formuleert het idee van een Hypothetisch Leertraject. download pdf Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij : Simon, M….
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2023)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het januari-nummer (2023) verschenen: Keijzer, R., Van Schaik, M., & Boland, A. (2023). Denken in conceptuele doelen voor groep 1 en 2. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(3), 41-55. Keijzer, R. & Verbruggen,…
Conferentie Wetenschap & Technologie PO, Gasfabriek Deventer
Conferentie 7 juni 2023 Gasfabriek, Deventer Je kunt hier het volledige programma bekijken en jezelf aanmelden Wil je dat jouw studenten leren hoe ze Wetenschap & Technologie een nog betere plek kunnen geven op hun school? Attendeer hen dan op de conferentie Leren voor nu en later op 7 juni in de Gasfabriek in Deventer….
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie 22 maart en 14 juni 2023 Inschrijven Tijdens deze masterclass krijg je handvatten en materialen aangereikt om aan de slag te gaan met het ‘bouwen’ van een visie op wetenschap & technologie in de onderwijspraktijk. Ook is er in de masterclass gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met collega’s. Deze…
Panama-conferentie – oproep voor bijdragen
Op de Panama-conferentie ontmoet je collega’s uit alle beroepen die zich bezighouden met leren en onderwijzen van rekenen-wiskunde in het (speciaal) primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, de pabo, in de nascholing en begeleiding. De uitwisseling vanuit verschillende beroepsperspectieven zorgt voor verrijking en verdieping. Er is elk jaar aandacht voor wetenschappelijk onderzoek en actuele informatie specifiek…
Vacature opleidingsdocent Rekenen – Wiskunde
Hogeschool IPABO is een gespecialiseerde hogeschool voor basisonderwijs, kinderopvang en voorschoolse educatie in Amsterdam en Alkmaar. Elk jaar volgen ruim 1.200 studenten de voltijd en deeltijd bacheloropleiding tot leraar basisonderwijs, de universitaire pabo en de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) bij IPABO. Daarnaast biedt de hogeschool programma’s voor zij-instromers, nascholing en in-company trajecten….
Winterschool 2023 Wetenschapsknooppunt RU
Winterschool 2023 Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit Meer info De Winterschool is gericht op leraren basisonderwijs, pabo-docenten en pabo-studenten. Ook docenten onderbouw VO zijn welkom om inspiratie op te doen. Op woensdag 25 januari 2023 organiseren we de 14e, geheel vernieuwde Winterschool. We zijn heel blij dat we jullie na twee online edities weer op de campus…
Studie- en ontmoetingsdag van het wiskundeonderwijs aan 3- tot 12-jarigen
De jaarlijkse studie- en ontmoetingsdag over het wiskundeonderwijs aan 3- tot 12-jarigen voor onderzoekers, beleidsmakers, opleiders, pedagogische begeleiders, en andere professionals geïnteresseerd in wiskundeonderwijs basisschoolleeftijd, in Vlaanderen en daarbuiten! Datum: maandag 3 juni 2024 Plaats: KU Leuven, Campus Sociale Wetenschappen, België Tijd: 9u00-15u30 First call Maandag 3 juni 2024 Op maandag 3 juni 2024 organiseren…
Wiskundeangst, rekenangst
Het vak rekenen-wiskunde wordt in het onderwijs zeer vaak als ‘selectie-vak’ gebruikt. Selectie betekent per definitie uitsluiting (de leerling die een bepaald niveau niet haalt). Dit is een belangrijke oorzaak van angst voor rekenen-wiskunde (‘math-anxiety’). Zie ook mindset, diagnostisch gesprek. Samenhang met andere factoren Rekenangst hangt samen met diverse andere ‘psychologische’ factoren. Dagelijkse leven Schoolse…
Actualisatie examenprogramma’s en kerndoelen: hoe te ordenen en af te stemmen?
januari 2023 Na curriculum.nu gingen we dingen anders doen, want toen was de afstemming tussen alle betrokkenen niet goed geregeld, frustratie alom. Een wijze les. Dus nu hebben we veel inspraak en afstemming, dat stemt hoopvol. In januari 2023 wordt de eerste adviesronde uitgevoerd, het gaat over de eerste (concept) producten: Karakteristiek van het vak,…
Diagnostisch rekengesprek
Het heeft zin om af en toe naast een student/leerling te gaan zitten en vragen te stellen over een actueel vraagstuk, of meer in het algemeen over ‘aanpakgedrag’, e.d. Stel open vragen en vraag door Observeer Luister aandachtig Vat samen Wees positief (ga uit van wat al wel lukt) Koppel goed terug, zodat er gezamenlijkheid…
Landen vergelijken
Nederland doet mee met internationaal vergelijkend onderzoek als het gaat om vaardigheden in het gebied van STEM, o.a.: TIMSS Pisa vergelijkend onderzoek PIAAC – periodieke peiling volwasseneneducatie Wat zeggen deze studies nu precies? De studies die verschijnen waarin landen vergeleken worden proberen zo genuanceerd mogelijk te laten zien of er een trend is vast te…
Een inspirerend 2023 gewenst!
Op de valreep richting 2023 nog even een bericht vanuit ELWIeR en Ecent. Afgelopen maanden zien we een bepaalde – een breder wordende – ‘bandbreedte’ in het denken over onderwijs vanuit het Ministerie van Onderwijs. Dat is misschien ook niet zo gek als je twee ministers en hun staf er op loslaat, twee ministers die…
Herijking kennisbases parallel aan actualisatie kerndoelen
De actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s (2022 e.v.) zijn van invloed op de herijking van de kennisbases. Om in de pas te blijven lopen met de actualisatie is de nu beoogde implementatiedatum van de herijkte kennisbases voorzien in het studiejaar 2025-2026. Bericht 10 voor de leraar De Stuurgroep Lerarenopleidingen (Vereniging Hogescholen) heeft in haar…
Nieuwscheckers – nieuw lesmateriaal vo ihkv fact-checking
Nieuwscheckers.nl is een factcheck-initiatief van de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media van de Universiteit Leiden. Algemeen Nieuwscheckers controleert het nieuws. Of dat nu staat afgedrukt in de krant, wordt uitgezonden op radio of televisie of circuleert op sociale media. Het checken wordt gedaan door studenten (in het kader van studieopdrachten), door betaalde redacteuren of door…
Journal of Research in STEM Education
www.j-stem.net/ Journal of Research in STEM Education (J-STEM) is een multidisciplinair tijdschrift dat zich richt op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs en leren op het gebied van wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM) door de resultaten van onderzoek beschikbaar te stellen aan onderzoekers, praktijkmensen en beleidsmakers. Het tijdschrift dient als platform voor de…
Doorstroomtoets
Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Informatiebijeenkomsten doorstroomtoets Begin 2023 organiseert het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) digitale informatiebijeenkomsten over de aanstaande veranderingen voor scholen en organisaties die zich bezighouden met de overgang tussen po en vo. Zodra deze…
Rekenen voor je leven – een conferentie en een boek
Rekenen voor je leven, een conferentie en een boek Rekenconferentie – Rekenen voor je leven, 16 maart 2023, Zwolle Bijdragen van o.a. Hans van Luit, Jarise Kaskens, e.a. Organisatie: Lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen Binnenkort meer over het programma van 16-3-2023.
SLO lanceert website over basisvaardigheden
SLO lanceert online platform basisvaardigheden slo.nl/basisvaardigheden Bij deze website: Goede basisvaardigheden zijn essentieel voor leerlingen. Het helpt hen bij het volgen van andere vakken en bij het functioneren in onze samenleving. Het is daarom belangrijk dat we met elkaar de basisvaardigheden van leerlingen versterken. Taal en rekenen zijn belangrijke basisvaardigheden om mee te kunnen doen…
Talenten voeden – een boek en een online seminar
Walma van der Molen, J. (2022). Talenten Voeden. Praktische gids voor toekomstbestendig en dieper leren. Online seminar Online Event Talenten Voeden 7 februari 2023 Kosten individuele deelname € 25,=. kwto.nl/aanmelding-online-event-talenten-voeden-7-februari-2023 Boek Vanaf januari 2020 is het digitale boek ‘Talenten Voeden’ van prof. dr. Juliette Walma van der Molen, een uitgave van KWTO, online beschikbaar. Het…
STEM22
Netwerk van bèta-didactiek organisaties stem22.nl Zie ook Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek STEM22 is een open netwerk. Hieronder de huidige deelnemers Lerarenverenigingen I&I, informatica en digitale geletterdheid NVON, natuurwetenschappen NVORWO, rekenen-wiskunde NVvW, wiskunde en rekenen Scholenorganisaties Stichting Technasium (Onderzoeken en Ontwerpen) Vereniging NLT (Natuur, Leven en Technologie) Instituten voor onderzoek en lerarenopleiding Eindhoven School of Education (TUe)…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het november-nummer (2022) verschenen: Kaskens, J. (2022). De rekenontwikkeling en onderwijsbehoeften van leerlingen in perspectief van het voeren van rekengesprekken door leraren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(2), 41-53. Hebing, R., Hotze, A.,…
Trendanalyse Wetenschap en Technologie
Publicatie in 2022 Trendanalyse Wetenschap & Technologie. Ontwikkelingen en uitdagingen bij Wetenschap & Technologie in het basisonderwijs. Djoyoadhiningrat-Hol, K., & Klein Tank, M. Amersfoort: SLO. download pdf In deze tijd vol maatschappelijke uitdagingen zijn er zorgen over de aandacht voor Wetenschap & Technologie op basisscholen. SLO heeft in kaart gebracht wat de huidige trends zijn…
OCW zet koers wat betreft basisvaardigheden -> Zorg
Brief OCW november 2022 Voortgang masterplan basisvaardigheden funderend onderwijss De pijlers van het masterplan basisvaardigheden worden in deze brief verder toegelicht en van beleid voorzien: a) Extra tijd en ruimte voor kwalitatief goede leraren b) Breder gebruik bewezen aanpakken c) Aansluiting school en omgeving: versterken van taalomgeving d) Basisblik, door monitoring en onderzoek, inclusief scherper…
Vacature Senior Programma Ontwikkelaar
Wil jij het verschil maken op Rotterdam Zuid? Bij de Rekenfaculteit lever je een bijdrage aan het dichten van de prestatiekloof in het onderwijs door middel van een uniek rekenprogramma. Als organisatie zijn wij volop in ontwikkeling en als senior programma ontwikkelaar help jij ons om de organisatie verder door te ontwikkelen. Je werkt in…
Meertalige kinderen in het wetenschapsmuseum
Bij MultiSTEM verschijnen met enige regelmaat Blogs. Nieuw verschenen is een blog over hoe meertalige kinderen meedoen in het wetenschapsmuseum. In de blog vertelt onderzoeker Lucía Chisari over haar eerste onderzoek. Een van de conclusies uit dit eerste onderzoek is dat taal een grote rol speelt als kinderen en hun ouders zich echt in de…
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde Haagse Hogeschool
De pabo van De Haagse Hogeschool is op zoek naar een opleidingsdocent voor de Pabo met specialisatie rekenen/wiskunde en didactiek, voor 0,8-1,0 fte, voor de drie opleidingsvarianten voltijd, deeltijd en zij-instroom. Online solliciteren voor 3 november 2022.
Advieskring actualisatie kerndoelen rekenen/wiskunde
Het programmateam actualisatie kerndoelen vraagt – anno oktober 2022 – aan ELWIeR het volgende Het team actualisatie kerndoelen rekenen/wiskunde is gevormd en de leden hebben in juli 2022 met elkaar en de opdracht kennisgemaakt. Het kerndoelenteam zal in maximaal 12 maanden de kerndoelen actualiseren en aan de minister opleveren. De ‘advieskring’ zoekt een ‘ELWIeR vertegenwoordiger’….
Crosscutting concepts
Zie ook Big ideas, een vergelijkbaar begrip bij wiskunde. In Nederland wordt onderwijs in de bètavakken veelal vakspecifiek aangeboden. Dat heeft voordelen, maar een nadeel is dat leerlingen weinig zicht krijgen op de samenhang tussen de bètadisciplines. Eén van de mogelijkheden om leerlingen meer zicht te geven op samenhang tussen bètavakken, is om aandacht te…
Big ideas
Term uit 2002-2005 om centrale ‘begrippen’ uit het reken-wiskundeonderwijs te benoemen. Zie ook Crosscutting concept (vergelijkbaar begrip uit de science) Achtergrond Definitie van Randall (2005): * A Big Idea is a statement of an idea that is central to the learning of mathematics, one that links numerous mathematical understandings into a coherent whole. In het…
Bartjens Rekendictee
Bartjens Rekendictee Tijd: van 13.30 – 17.00 uur op vrijdag 11-11-22 Locatie: Cursus- en Vergadercentrum Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht Aanmelden via www.rekendictee.nl. Deelname is gratis Wat hebben Queen Elizabeth, Max Verstappen en Mark Rutte met elkaar gemeen? Ze spelen alle drie een rol in het Bartjens Rekendictee 2022. Op 11-11-22, de mooiste datum…
Onderzoek studielast rekenen-wiskunde 2023
Sinds 2009 vind er tweejaarlijks onderzoek plaats naar de contacttijd en studielast rekenen-wiskunde & didactiek op Nederlandse lerarenopleidingen basisonderwijs. Dit onderzoek maakt zichtbaar hoe de contacttijd en studielast voor rekenen-wiskunde zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft. Lerarenopleidingen worden verzocht mee te werken aan het achtste onderzoek in deze reeks. Daarvoor is een vragenlijst ontwikkeld. Vakgroepvoorzitters…
Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s: ze zijn gestart!
Bericht september 2022 Zie verder pagina Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen Bericht SLO 30-9-2022 Voor de zomervakantie stelden we de vakvernieuwingscommissie van natuurwetenschappelijke vakken (natuurkunde, scheikunde, biologie, O&O en LNT) al aan je voor. Deze commissie gaat de examenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken actualiseren. De commissie heeft op 28 en 29 september de eerste tweedaagse ontwikkelsessie…
Wetenschap en Technologie in de klas – handvatten
Wetenschap en technologie in de klas. Handvatten voor een praktische uitvoering. Pica. Dit boek uit 2022, van de hand van Anna Hotze, biedt handvatten om W&T-onderwijs in de klas vorm te geven. Wetenschap en Technologie Abstract Om de huidige en toekomstige hoogtechnologische maatschappij beter te begrijpen, kritisch te zijn, te kunnen participeren in deze maatschappij…
Reimaging our future – een Unesco rapport over duurzaamheid en onderwijs
Dit verslag beschrijft een belangrijke opdracht aan het onderwijs om een vreedzame, rechtvaardige en duurzame toekomst op te bouwen voor iedereen. Dit alles in het kader van de globale duurzaamheids-uitdagingen. Samenvatting Onze mensheid en onze planeet Aarde worden bedreigd. De pandemie (Covid) heeft onze kwetsbaarheid en onderlinge verbondenheid alleen maar bewezen. Nu is dringende gezamenlijke…
SDG
Sustainable Development Goals Duurzaamheidseducatie Verwijzingen Duurzame ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals). Inner development goals Duurzaamheidseducatie Beweegredeneren: een werkvorm bij dilemma’s in de klas Projecten NWO project Duurzaamheidsvraagstukken in het bètaonderwijs (onderbouw vo, 2020-2023) Europees project MOST (met focus op energie- en afval-vraagstukken) en hoe onderwijs samenwerkt met ‘de omgeving’. Impact – project onderwijs over duurzaamheid en…
SLO zoekt vakexperts digitale geletterdheid
slo-actualisatiekerndoelen.nl/slo-zoekt-leraren/ SLO zoekt vakexperts die een bijdrage willen leveren aan het onderwijs. Actualisatie kerndoelen De huidige kerndoelen zijn sinds 2006 van kracht. Kerndoelen vormen, samen met de referentieniveaus voor taal en rekenen, de wettelijke kaders voor de onderwijsinhoud in het primair onderwijs en in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Voor digitale geletterdheid gaat er…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het septembernummer (2022) verschenen: Keijzer, R. (2022). Rekenvaardigheid en keuze pilot jonge kind. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(1), 41-49. Worthington, M. (2022). A paradigm shift for early childhood mathematics? Volgens Bartjens –…
Inclusieve vakdidactiek – Werken aan inclusief N&T onderwijs
Praktijkopbrengst van het project Inclusive Science Education (2018-2021) inclusievevakdidactiek.nl Website met opleidingsmaterialen voor inclusief natuur- en techniekonderwijs. Goed N&T-onderwijs vergt aandacht voor de taal van het vak. Dat sluit aan bij de wens taalonderwijs meer te verbinden aan onderwijs in andere vakken. Maar welke praktische werkwijzen kunnen leraren daarvoor inzetten? De site geeft hierbij achtergrondkennis,…
Basisteams voor ondersteuning basisvaardigheden
Onderdeel van het Masterplan basisvaardigheden (kabinet 2021) is het instellen van basisteams om scholen te ondersteunen die dat nodig hebben of zelf nuttig vinden. Ondersteuning voor rekenen/wiskunde De basisteams gaan dus aan het werk (zie het ‘masterplan basisvaardigheden’ van de overheid) maar hebben op hun beurt weer behoefte om te kunnen doorverwijzen. Hieronder staan enkele…
Bever wedstrijd
De Beverwedstrijd vindt 8 – 22 november 2023 plaats. beverwedstrijd.nl De Beverwedstrijd is bedoeld om spelenderwijs te ontdekken of leerlingen interesse en/of talent hebben voor informatica en computational thinking. Meedoen is gratis en de vragen kunnen zonder leren of voorbereiden gemaakt worden. Leerlingen van groep 3 tot de 6de klas van het VWO maken tijdens…
Extended reality
Extended reality (XR) is a term referring to all real-and-virtual combined environments and human-machine interactions generated by computer technology and wearables Definitie (eng. wikipedia) XR Pagina’s (op ecent/elwier). Definitie 2022 It includes representative forms such as augmented reality (AR), mixed reality (MR) and virtual reality (VR) and the areas interpolated among them. The levels of…
Kennistafel Onderzoekend en Ontwerpend Leren
Project Bestaande kennis en expertise op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren in kaart brengen, ontsluiten en delen; dat is waar de Kennistafel Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL) aan werkt. De kennistafel OOL bestaat uit ruim twintig professionals uit de onderwijspraktijk en uit de wetenschap. Allemaal hebben zij kennis en expertise op het gebied…
Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden
Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden 1 september 2022 Gesprekken Dit verslag gaat over gesprekken in de eerste helft van 2022. Zie ook de oproep in mei/juni 2022. In het jaar van 2022 zijn er opnieuw gesprekken. Samenvatting In de eerste helft van 2022 zijn gesprekken gevoerd over het masterplan basisvaardigheden:…
Onderwijskennis – themapagina’s en leidraden
Onderwijskennis.nl, een initiatief van NRO, probeert een link te maken tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. In 2022 en in 2023 werd ELWIeR/Ecent gevraagd te assisteren bij het invullen van themapagina’s w.b. didactiek rekenen/wiskunde, en een leidraad. In 2023 werden de volgende pagina’s opgeleverd: Rekenen in groep 1-2 – PO (Hans van Luit e.a.) Rekenen in…
Multi-STEM – Multilingual voices in STEM education
Multi-STEM is een gezamenlijk onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en Hogeschool IPABO, dat beoogt de participatie van meertalige kinderen in het onderwijs te bevorderen: zowel bij rekenen-wiskunde als wetenschap& techniek (W&T). Een project in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda. Met ondersteuning van NWO. Informatie. Blogs. Volg dit project op LinkedIn. Download flyer…
Ontwikkelkracht
Ontwikkelkracht is een programma dat bijdraagt aan een sterke kennisinfrastructuur voor het onderwijs om de kwaliteit van het onderwijs duurzaam te versterken. programmaontwikkelkracht.nl Het onderwijs in Nederland scoort op veel onderdelen goed. Tegelijkertijd blijkt uit nationale en internationale onderzoeken dat leerlingprestaties dalen. Vooral de prestaties van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs staan onder…
KNAG onderwijsdag
Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (geografie.nl/knag) Studiedag De KNAG Onderwijsdag 2023 is op woensdag 22 november 2023 in Theater Orpheus te Apeldoorn. Na het succes van vorig jaar, zijn we dit jaar klaar om een nieuw en boeiend thema te verkennen: ‘Wereld in transitie’. In een tijd waarin de wereld voortdurend verandert, is het van essentieel…
Wiskunde in Teams
Werken aan grotere wiskundige opdrachten wiskundeinteams.sites.uu.nl Algemeen Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks enkele wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling…
Carrière-profielen voor bèta-docenten
Binnen het project Teach4Life (2022-2024) wordt o.a. een inventarisatie uitgevoerd van interessante carrière-perspectieven voor bèta-docenten. Een samenwerking tussen vo-ho-netwerken en elwier. Werkgroep Teach4Life 23-11-2023 Geleerde lessen omzetten naar effectief beleid- een belangrijke rol voor de VO HO netwerken. De VO HO netwerken willen een stevige gesprekspartner voor OCW en raden zijn. Om die reden participeren…
Ieder kwartaal een les buiten het boekje
Zomer 2022 Activiteiten in schoolboeken leveren meestal precies de informatie die nodig is om een antwoord te vinden. Leerlingen krijgen daarmee weinig gelegenheid om te leren zelf informatie te zoeken en met onzekerheid te redeneren. Sinds 2019 publiceert het International Centre for STEM Education (ICSE) ieder kwartaal drie problemen die zich lenen voor onderzoekend leren….
Team actualisatie kerndoelen rekenen-wiskunde 2022
Uit het bericht van de SLO (juli 2022) nemen we de volgende namen over w.b. de samenstelling van dit team Leerkrachten Marjolijn Bakir, Alfonsusschool Enschede Marieke van Ravenhorst, Vivente groep Zwolle Marieke Los, KBS Alfons Ariëns Harderwijk Henk Koll, Rotondaschool Tiel Hugo Mulder, Zaanlands Lyceum Jon Keun, CSG Liudger Drachten Martijn Schouw, Onderwijsroute 10-14, OOZ…
Basisvaardigheden beschouwd
In deze pagina een poging tot overzicht als onderdeel van het dossier Basisvaardigheden Dit zal verder uitgewerkt worden voor een artikel in Volgens Bartjens O&O. Ronald Keijzer en Vincent Jonker Verwarring over de term basisvaardigheden Veel verwarring komt voort uit wat we nu eigenlijk verstaan onder basisvaardigheden. En dit wordt nog versterkt als we over…
Edu-V – Digitaal onderwijs goed geregeld
Groeifonds project 2023-2026 Afstemming/regulering digitale onderwijsmiddelen po, vo en mbo Doel project Voor het realiseren van kwalitatief goed onderwijs en de ambities voor het onderwijs van morgen is een efficiënte, veilige, betrouwbare en toekomstbestendige digitale (leermiddelen)infrastructuur (als randvoorwaarde) noodzakelijk. Sectororganisaties PO-, VO- en MBO-raad, het Ministerie van OCW en de brancheorganisaties van uitgeverijen (GEU), van…
Natuur om de hoek
Woon je in de omgeving in Leiden? Dan is dit bericht voor jou. Nestkastjes maken, bodemdiertjes onderzoeken, het park opruimen, nadenken over hoe je bijen kunt helpen, een bioloog ontmoeten. Bij Natuur om de hoek kunnen kinderen ‘op natuur zitten.’ Samen met enthousiaste kenners ontdekken ze de natuur in de buurt. Er leeft en beweegt…
Open leermiddelen voor bèta-didactiek
Open leermiddelen bèta-didactiek online repository met leer- en opleidingsmaterialen Zie ook de Info-pagina op WikiWijs. Pilot groeifonds 1-9-2022 tot 1-9-2023 Overige informatie
Lesmateriaal NLT
Lesmateriaal NLT Materiaal uit de online repository van het Freudenthal Instituut
Lesmateriaal wiskunde
Lesmateriaal wiskunde Materiaal uit de online repository van het Freudenthal Instituut
Lesmateriaal scheikunde
Lesmateriaal scheikunde Materiaal uit de online repository van het Freudenthal Instituut
Lesmateriaal natuurkunde
Lesmateriaal natuurkunde Materiaal uit de online repository van het Freudenthal Instituut
Lesmateriaal biologie
Lesmateriaal biologie Materiaal uit de online repository van het Freudenthal Instituut
Grote Rekendag – les- en opleidingsmateriaal
Les- en opleidingsmateriaal op basis van de Grote Rekendag voor rekenen-wiskunde. Zie ook de algemene pagina over de Grote Rekendag De Grote Rekendag richt zich op de basisschool en beoogt te laten zien dat leerlingen ook in het reken-wiskundeonderwijs op onderzoek kunnen gaan.
zOEFi – Dagelijks klassikale rekenoefeningen
zOEFi, de Nationale Oefenimpuls Dagelijkse, klassikale rekenoefeningen (Les- en opleidingsmateriaal). Project 2009-2011 Kenmerken van het zOEFi-oefenen Elke dag 10 minuten oefenen verstevigt de rekenbasis en zorgt voor parate kennis en vaardigheid. Het gaat om het oefenen en automatiseren van de rekenbasis. Bijvoorbeeld de tafels. zOEFi past naast elke methode en gaat uit van de doorlopende…
Open Schooling – om mee te experimenteren, ook bij bèta-didactiek
Open Schooling: Betrek meer mensen bij het onderwijs (ouders, werkgevers, ondernemers, e.d.) Samenvatting “Open schooling” is where schools, in cooperation with other stakeholders, become an agent of community well-being; families are encouraged to become real partners in school life and activities; professionals from enterprise, civil and wider society are actively involved in bringing real-life projects…
Rekenen-wiskunde met jonge kinderen
12 oktober 2022 Een initiatief van NHL-Stenden, NVORWO en Panama www.nvorwo.nl/event/feestje-in-assen/
Grote Rekendag – 29 maart 2023 – De afvalparade
29 maart 2023. Grote Rekendag – de Afvalparade De leerlingen gingen op deze dag aan de slag met uitdagende reken-wiskundeonderwerpen, deze keer rond het maken van afval, maar ook het weer verwerken, hergebruiken en verminderen van afval.Daarnaast wordt er op een creatieve manier iets moois gemaakt van afval.En steeds: met veel aandacht voor rekenvaardigheden. De…
VELON – Congres 2023
Velon congres voor lerarenopleiders Thema Opleiden in netwerken Zwolle 13 en 14 maart 2023 veloncongres.nl
Trefwoorden
Dit zijn de trefwoorden (categorieën) die gebruikt worden op Ecent/ELWIeR Assessment Burgerschap Communicatie Computational thinking Creativity Curriculum Digitale geletterdheid Discussiëren Duurzaamheidseducatie Evolutie Extended Reality Gender ICT Kennisbasis Leergemeenschappen Leerlingactiviteit Lesmateriaal Lesontwerpen Lesson Study Meetkunde Misconcepten Modelleren Natuuronderwijs NLT NME Onderwijskennis Onderwijsnieuws Onderzoek Onderzoekend leren Opleidingsmateriaal Overheidsbeleid Periodieke peiling Practicum Probleemoplossen Probleemstellend Proefschrift Professionaliseren Project Rekencoordinator…
Webevent over actualisatie wiskunde examenprogramma’s havo en vwo
Dit webevent vindt plaats op woensdag 29 juni van 16.00 – 17.00 De komende twee jaar vindt er een actualisatie van de examenprogramma’s wiskunde havo en vwo plaats. Tijdens een webevent bespreekt het SLO met een aantal deskundigen de maatschappelijke en curriculaire uitdagingen bij deze actualisatie en worden vragen van deelnemers beantwoord. Wil je meedoen…
Vacature – Curriculumontwikkelaar rekenen-wiskunde po/vo (32-40 uur)
SLO zoekt een curriculumontwikkelaar rekenen-wiskunde voor de afdeling primair onderwijs. Wil jij een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten voor het leergebied rekenen-wiskunde en SLO effectief verbinden aan andere organisaties en experts? Lees meer
Team masterplan basisvaardigheden OCW
Initiatief van OCW (voorjaar 2022) om ‘het veld’ te horen over het masterplan. Interesselijst (OCW) voor volgende gesprekken (hier kun je je naam doorgeven aan OCW). Zie ook verslag (1 september 2022). Deze elwier-pagina hoort bij: elwier.nl/basisvaardigheden Team Basisvaardigheden OCW heeft een ’team basisvaardigheden’ ingericht ivm de uitvoering van het Masterplan van de overheid. Britt…
Inventarisatie onderzoeksresultaten reken-wiskundeonderwijs 2008-2022
nvorwo nvvw elwier wvm panama Deze inventarisatie bouwt voort op een eerdere inventarisatie uit september 2021. Ten opzichte van sept. 2021 zijn meer bronnen opgenomen, is een samenvatting toegevoegd en is met meer partijen afgestemd (zie hiernaast) om te komen tot een informatieve selectie uit het grote aantal onderzoeken dat gedaan wordt naar reken-wiskundeonderwijs.De focus…
Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek
Binnen de groeifonds-initiatieven van de overheid is ook aandacht voor de ‘didactiek van de bèta-vakken’. Enkele instituten stemmen hierin af onder de naam STEM22. Nationaal Groeifonds Het Nationaal Groeifonds investeert tussen 2021 en 2025 € 20 miljard in grootschalige investeringsprojecten en programma’s met een minimaal subsidiebedrag van € 30 miljoen per voorstel. Voorstellen moeten bijdragen…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het mei-nummer (2022) verschenen: Hebing, R., Hotze, A., & Keijzer, R. (2022). Computational thinking: van het klaslokaal naar het curriculum van de lerarenopleiding. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(5), 41-47. Stolte, M. (2022)….
Save the date – ELWIeR – Ecent conferentie – vrijdag 12 mei 2023
foto van het nieuwe Naturalis gebouw Ecent-ELWIeR – conferentie voor lerarenopleiders Vrijdag-middag 12 mei 2023, Naturalis Museum, Leiden Thema ELWIeR-Ecent conferentie 2023 – Vakvernieuwing en de rol van de lerarenopleider De 2023-versie van deze conferentie voor lerarenopleiders komt in het teken te staan van de vakvernieuwingen waar we in Nederland nu aan gaan werken voor…