Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Basisonderwijs

30 september 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 272 – Nationale Rekencoördinator Dag 10 maart 2017: Wiskundige geletterdheid

Beste pabo-docenten rekenen-wiskunde, Via jullie kanalen kunnen jullie wellicht dit bericht verspreiden: Nationale Rekencoördinator Dag, 10 maart 2017, 10:00 – 16:30 uur Utrecht, Hogeschool Domstad Doelgroep: rekencoördinatoren (po) Prijs: € 95,- Thema: Wiskundige geletterdheid. Hoe makkelijk kan het zijn? We discussiëren in Nederland in het kader van Onderwijs2032 over een ‘eigentijds’ curriculum, zodat jonge mensen…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Alert 271 – Symposium ‘Op weg naar de onderzoekende pabo’, 15-2 a.s.

Voor wie: pabo-docenten en andere geϊnteresseerden Dit is een uitnodiging voor een symposium ‘op weg naar de onderzoekende pabo’, 15-2-2017, 09:30-12:30 uur, cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht. Aan het basisonderwijs worden nieuwe eisen gesteld: het moet meer vakoverstijgend en interdisciplinair. Ook wetenschap & technologie moet in 2020 structureel in het onderwijs zijn opgenomen. Tijdens het…

08 september 2016
// Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Alert 267 – Landelijke werkconferentie Platform Taalgericht Vakonderwijs ‘Werken aan vaktaal’

Op 30 november 2016 organiseert het Platform Taalgericht Vakonderwijs een Landelijke werkconferentie voor vak- én taaldocenten, taalcoördinatoren, lerarenopleiders, begeleiders en nascholers in po, vo en mbo. Het thema is Werken aan Vaktaal. Welke kennis over taal is nodig in contextrijke lessen waarin vakdoelen voorop staan, veel interactie plaatsvindt en leerlingen taalsteun wordt geboden? En hoe kan deze…

02 september 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 266 – Vacature nieuwe normeringspanelleden

Vacature nieuwe normeringspanelleden LKT Nederlandse taal en rekenen-wiskunde Beste Pabo-collega’s, Zoals jullie weten vindt er telkens na het maken van de landelijke kennisbasistoets (LKT) door derde jaars Pabo-studenten een normering plaats van de gemaakte toets om de cesuur te bepalen. Genoemde normering vindt overdag plaats bij 10voordeleraar te Den Haag door minimaal 4 collega’s uit…

Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Alert 265 – Goed en fout in het reken-wiskundeonderwijs

Op 19 en 20 januari 2017 vindt de 35e Panama-conferentie plaats in Veldhoven. Leraren en andere professionals rekenen-wiskunde ontmoeten hier elkaar om ervaringen te delen en van gedachten te wisselen. De Panama-conferentie is dé gelegenheid om op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs. De uitwisseling tussen verschillende beroepsgroepen stimuleert niveauverhoging en versterkt…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 264 – Opvattingen over rekenen-wiskunde

Oproep aan iedereen die beroepsmatig werkt aan rekenen-wiskunde in het basisonderwijs Welk beeld heeft u van rekenen-wiskunde? Wat vindt u belangrijk aan het vak en wat wilt u zeker overbrengen in uw werk met rekenen-wiskunde? Wij zijn benieuwd welke beelden en opvattingen er in Nederland leven over rekenen-wiskunde en het leren van rekenen-wiskunde. Daarom hebben…

16 augustus 2016
ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

ECENT/ELWIeR conferentie op vrijdag 19 mei 2017

Save the date: vrijdag 19 mei 2017 Tijd: 10.00 – 17.00 uur Locatie: Hogeschool Domstad, Utrecht Op vrijdag 19 mei 2017 organiseren ECENT en ELWIeR samen de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. De perfecte gelegenheid om in contact te komen met collega’s en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen het werkveld. Reserveer alvast…

08 augustus 2016
Techniek (VO) // Basisonderwijs // Kort

Symposium Kiezen voor Technologie, 2-11-2016

In oktober 2014 trapte Staatssecretaris Sander Dekker het actieplan Kiezen voor Technologie af. Nu twee jaar later organiseert het Platform Beta Techniek op 2-11-2016 (Amersfoort) een symposium om samen stil te staan bij wat er allemaal is bereikt in deze korte tijd. Besturen, scholen en leerkrachten (primair onderwijs) zijn met veel energie aan de slag…

14 juli 2016
// Basisonderwijs // Kort

Save the date: 15-2: Op weg naar de onderzoekende pabo

Deze landelijke dag wordt gehouden op 15 februari 2017, in de ochtend, Utrecht Domstad, specifiek voor pabo-docenten (n&t, r&w, andere vakken). De pabo komt in een stroomversnelling. Aan het basisonderwijs worden nieuwe eisen gesteld: het moet meer vakoverstijgend en interdisciplinair. Ook wetenschap & technologie moet in 2020 structureel in het onderwijs zijn opgenomen. Heel ‘paboland’…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

Post HBO opleiding rekencoördinator

Gecertificeerde (post-hbo) opleiding rekencoördinator voor het primair onderwijs Doelstelling: de deelnemer kan na het volgen van de opleiding een wezenlijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de kwaliteit van het onderwijs in rekenen en wiskunde. De post-hbo-opleiding kan door iedere pabo aangeboden worden. De opleiding staat onder auspicien van het Landelijk Platform Nascholing Primair Onderwijs…

13 juli 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

LPNPO en de post-hbo opleiding coördinator rekenen

Landelijk Platform Nascholing Primair Onderwijs LPNPO Kennisnetwerk van 20 samenwerkende nascholingsinstellingen verbonden aan hogescholen Zie ook Post HBO opleiding rekencoördinator. Kerntaken Dit platform staat voor: Kennisdeling, professionalisering en het aanbieden van kwalitatief hoogwaardige voortgezette professionalisering voor leraren. Zo worden er onder andere gezamenlijk Post Hbo-opleidingen ontwikkeld en aangeboden. Het LPNPO volgt de landelijke ontwikkelingen vanuit…

21 maart 2016
ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

SSIBL (Socio-Scientific Inquiry Based Learning)

Bij onderzoekend leren denkt u misschien als eerst aan onderzoek doen door leerlingen zelf. Maar hebt u er wel eens aan gedacht dat u de didactiek van onderzoekend leren ook kunt inzetten bij het werken aan burgerschapsvorming? Dit artikel beschrijft het PARRISE-project, waarin onderzoekend leren wordt ingezet bij maatschappelijke vraagstukken.

26 januari 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 218 – Panama conferentie 2016 kijkt naar 2032

Op de afgelopen Panama Conferentie (21 en 22 jan. j.l.) kwamen 250 pabo-opleiders, adviseurs, onderzoekers, e.a. bij elkaar, met een programma waarin o.a. aandacht voor Wiskunde voor Morgen (een discussie over de koers van het reken-wiskunde onderwijs voor de komende jaren).Zie ook de website van de Panama Conferentie (met o.a. het programma).

23 januari 2016
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Meetkunst

In het NRO project ‘Meetkunst’ hebben leerkrachten, onderzoekers, pabo-docenten en educatief medewerkers van het Boijmans museum samengewerkt aan een lessenserie en nascholing op het gebied van meetkunde en beeldende kunst. De inhoud van de lessenserie en nascholing bouwt voort op ervaringen die zijn opgedaan tijdens het Boijmans Taal- en rekenprogramma. De nascholing en lessen van…

06 oktober 2015
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 203 – Taal in de reken-wiskundeles

Op 1 oktober is het TRaP-project afgerond. In dit project zochten onderzoekers en leraren van de iPabo, Saxion, UU, Sarkon en OPOD naar optimale vormgeving professionalisering van leraren binnen leergemeenschappen gericht op talige ondersteuning in interactieve reken-wiskundelessen. Bij dit project is inmiddels een kennisdossier verschenen op Leraar24 . Dit dossier bevat praktische aanwijzingen voor leraren…

02 mei 2015
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Diverse publicaties van Fred Goffree

Fred Goffree, free lance didactician on mathematics education Publicaties op het gebied van reken-wiskunde onderwijs Goffree, F., Hiddink, A. A. and Dijkshoorn, J. M. (1968). Rekenen en didactiek (2e druk ed.). Groningen: Wolters-Noordhoff. Goffree, F. (1979). Leren onderwijzen met Wiskobas. Onderwijsontwikkelingsonderzoek Wiskunde & Didactiek op de Pedagogische Academie. Utrecht: IOWO. Goffree, F. (1982). Probleemgestuurd onderwijs…

12 maart 2015
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Proefschrift Kolkman – Make it count

Meijke Kolkman, dissertatie 2013 Universiteit Utrecht Kolkman, M. (2013). Make it count! Numerical development and the role of working memory, Faculty Social Sciences (pp. 149). Utrecht: Utrecht University. Abstract The aim of this dissertation was to unravel the processes that contribute to the development of number-to-quantity mapping skills. According to a widely shared view, mapping…

22 januari 2015
Rekenen/Wiskunde (po) // Taal // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

TRaP – Taal en Rekenen als Professie

TRaP-project (Taal en Rekenen als Professie) Professionalisering binnen leergemeenschappen om talige ondersteuning in interactieve reken-wiskundelessen te realiseren In dit project (2013-2015, NRO) gingen onderzoekers en leraren na hoe zij de aandacht voor de taal in de reken-wiskundeles gezamenlijk kunnen verbeteren. In het project is gewerkt met netwerken van leraren. Dit lijkt een professionaliseringsaanpak die op…

31 december 2014
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

10 voor de leraar

10voordeleraar richt zich op landelijke initiatieven om de kwaliteit van de lerarenopleidingen te borgen en zo zorg te dragen voor blijvend goed opgeleide leraren. Lerarenopleiders vormen de spil van het programma en voeren de gezamenlijke regie binnen verschillende landelijke netwerken. Het werkveld, de wetenschap en andere deskundigen zijn aangesloten voor legitimering en validering. De lerarenopleidingen…

14 december 2014
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 160 – Meetkundeselfie

De 13de Grote Rekendag vindt plaats op woensdag 25 maart 2015. In de aanloop naar deze dag vragen we leerlingen zgn. meetkundeselfies te maken en die op Twitter te zetten #GroteRekendag. Een meetkundeselfie is een selfie waarbij iets aan de hand is met de meetkunde en in het Engels wordt aangeduid als ‘forced perspective‘. De…

05 december 2014
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Kort

Alert 159 – Meer informatie over oefensite kennisbasis

Tijdens de ELWIeR-conferentie op 21 november jl. is de oefensite voor de landelijke kennisbasistoets rekenen-wiskunde gepresenteerd, die eerder onder leiding van twee docenten van resp. de HU en de iPabo werd gemaakt door enkele excellente pabostudenten van de HU. Deze oefensite, voor en door studenten, is kosteloos te gebruiken en bevat: – 140 opgaven op…

31 oktober 2014
// Basisonderwijs // Kort

Jaap Vedder overleden

Voorzitter en erelid van de NVORWO, de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-WiskundeOnderwijs. Op 21 oktober is Jaap Vedder na een zware strijd overleden. Jaap, een markant figuur in rekenland. De optimist, strijdbaar, gedreven, onvermoeibaar. Een inspirator, bevlogen, charmant en gastvrij. Hij had er vertrouwen in dat dingen maakbaar zijn. Jaap zag en zocht…

23 oktober 2014
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Panama-Post Online (30), twee nieuwe artikelen

Nieuwe artikelen (voor volledige toegang: neem een abonnement ). Markusse, A. (2014). Panama Praktijktip nummer 131 – Een Fiat vol pepernoten – een rijk probleem voor pabo-studenten. Panama Post (Online), 33. Pabo-studenten die net de opleiding binnenkomen, hebben vaak nog een beperkt beeld van het vak rekenen- wiskunde. De term gecijferdheid kennen zij nog niet,…

13 juli 2014
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

Using mini-games for learning multiplication and division: a longitudinal effect study

Marjoke Bakker Download FI Scientific Library 83 This PhD documents the research activities carried out within the BRXXX project, a longitudinal research project set up to investigate the effectiveness of employing online mini-games for the learning of multiplication and division. Bakker, M. (2014). Using mini-games for learning multiplication and division: a longitudinal effect study. Utrecht…

06 juni 2014
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 132 – Informatie over Panama-Post (online)

De Panama-Post (online) is de voortzetting van het papieren tijdschrift ‘Panama-Post – Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk’. Het blad is inmiddels een uitgave van Van Gorcum en een van de bladen van de NVORWO. Panama-Post (online) is nog onvoldoende bekend bij de doelgroep: onderzoekers, onderwijsontwikkelaars, opleiders en zelfstandige rekenexperts en die van schoolbegeleidingsdiensten. Daarom vindt u…

05 april 2014
// Basisonderwijs // Kort

Alert 120 – Grote Rekendag 2015

Veel opleidingen geven studenten de kans scholen te helpen bij het opzetten van de Grote Rekendag. Daarvoor is het goed de datum in het jaarrooster te laten vastleggen. De datum voor de Grote Rekendag in 2015 is woensdag 25 maart. Deze datum is anders dan de datum die eerder is verspreid en samenviel met de…

13 februari 2014
// Basisonderwijs // Kort

Alert 106 – Volgens Bartjens Studentendag

De Volgens Bartjens Studentendag vindt plaats op vrijdag 4 april 2014. Het thema van de dag is ‘Sterk in Rekenwerk’. Pabostudenten kunnen zich inschrijven via de site van Volgens Bartjens. De dag wordt gehouden bij het CPS in Amersfoort. Kosten voor deelname bedragen 20 euro.

19 december 2013
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Alert 89 – Post-hbo initiatieven voor rekenen in vo/mbo

N.a.v. de bijeenkomst van het ELWIeR kernteam op 19 december willen we vragen wie vanuit het ELWIeR netwerk wil meedenken over het opzetten van een post-hbo aanbod rekencoordinator voor vo/mbo, in feite naar analogie van de post-hbo opleiding rekencoordinator po (die al enkele jaren onder auspicien van LPNPO wordt aangeboden). Mocht je belangstelling hebben mee…

10 juli 2013
// Basisonderwijs // Kort

Alert 54 – Thuis oefenen (op de computer) helpt?

Onlangs verscheen dit artikel: Bakker, M., Van den Heuvel-Panhuizen, M., Van Borculo, S., & Robitzsch, A. (2013). Effecten van online mini-games op multiplicatieve vaardigheden van leerlingen in groep 4. Pedagogische Studiën, 30, 21-36. Daarin werd o.a. onderzocht of het zin heeft dat kinderen (groep 4 basisonderwijs) thuis op de computer oefenen (met mini-games). De onderzochte…

13 mei 2013
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Alert 49 – Rapport verkenningscommissie W&T po

Wetenschap en technologie staan de laatste tijd volop in de aandacht. Overheid en bedrijfsleven laten niet na in de media het grote belang van onderwijs in wetenschap en technologie te onderstrepen. Daarbij wordt vaak in de eerste plaats gedacht aan het belang voor de Nederlandse economie. Het bredere belang van onderwijs in wetenschap en technologie,…

07 september 2012
ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Natuurwetenschappelijk onderwijs voor duurzame ontwikkeling

Vanwege de grote problemen waar de mensheid voor staat, zoals het opwarmen van de aarde en het uitputten van natuurlijke hulpbronnen, is er momenteel veel aandacht voor duurzame ontwikkeling. Ook is er een toenemend besef dat de kwaliteit van het onderwijs kritisch is voor duurzame ontwikkeling in alle sectoren van de samenleving. In hoog aangeschreven…

06 september 2012
Natuur // Basisonderwijs // Lang

Systeembenadering in het basisonderwijs

Kinderen in het basisonderwijs kunnen het verband tussen organen en organismen leren kennen, en tussen organismen onderling in grotere verbanden. Zo maken ze een begin met het denken in systemen. Dat is belangrijk om inzicht te krijgen in duurzame ontwikkeling.

ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

ECENT conferentie 21 mei 2014: Het bèta-mozaïek

Op woensdag 21 mei 2014 wordt de jaarlijkse ECENT conferentie gehouden. Het thema van dit jaar is: Het bèta-mozaïek: Samenhang in de vakken. Dirk Jan Boerwinkel (FIsme, UU) zal de openingslezing verzorgen, over de nieuwe kennisbasis voor de onderbouw. Daarna worden er diverse werkgroepen aangeboden, over het thema en andere actuele onderwerpen. Hieronder volgen omschrijvingen…

04 september 2012
ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

Mindshifting: (Hoe) kunnen we mindsets veranderen?

Op 19 december 2013 hield Prof. Dr. P. Robert-Jan Simons zijn afscheidsrede als hoogleraar ‘Didactiek in digitale context’ aan de Universiteit Utrecht. In dit webartikel leest u een korte samenvatting van deze afscheidsrede, en kunt u de gehele afscheidsrede lezen.

31 augustus 2012
Natuur // Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Lang

Niet alle lessen over duurzame ontwikkeling behandelen duurzame ontwikkeling

Künzli en Bertschy hebben een veelbelovende aanpak ontwikkeld en uitgeprobeerd, om duurzame ontwikkeling in het basisonderwijs te behandelen. Deze didactiek is een uitdagende pedagogische-didactische vertaling van het begrip Duurzame Ontwikkeling. In dit webartikel wordt het concept duurzame ontwikkeling besproken en een handvat gegeven voor leerkrachten om een geschikt onderwerp te kiezen.

Natuur // Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Lang

Chocola is geen chocola: lessen over duurzame ontwikkeling

Künzli en Bertschy hebben een veelbelovende aanpak ontwikkeld en uitgeprobeerd, om duurzame ontwikkeling in het basisonderwijs te behandelen. Deze didactiek is een uitdagende pedagogische-didactische vertaling van het begrip Duurzame Ontwikkeling. In dit webartikel wordt één van de zes didactische principes van Künzli en Bertschy uitgebreid besproken: netwerkdenken.

16 maart 2012
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Alert 23 – Energieke bijeenkomst ELWIeR verduurzaming

Op 15 maart 2012 kwamen ongeveer 30 docenten en bestuurders van lerarenopleidingen bij elkaar (voornamelijk ELWIeR, en ook enkelen vanuit ECENT, www.ecent.nl). Inzet van deze bijeenkomst was om commitment te peilen voor een volgende periode ELWIeR (elwier 3.0), schooljaren 2012-2013 en schooljaren 2013-2014. Als we goed luisteren naar deze bijeenkomsten zien we dat er ‘investeringsbereid’…

09 december 2011
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Alert 21 – verslag Opleidersdag 2011

Op 11 november 2011 kwamen opleiders rekenen-wiskunde van de pabo, de eerstegraads- en de tweedegraads lerarenopleiding bij elkaar om ervaringen rond de implementatie en borging van de kennisbasis rekenen-wiskunde in de eigen opleiding te bespreken. Er is een verslag gemaakt van de Opleidersdag 2011. (Zie ook CONFERENTIES)

27 oktober 2010
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ELWIeR Conferentie: 12 november 2010

Conferentie 2010 ELWIeR – 12 november 2010 Utrecht, Uithof Ongeveer 130 belangstellenden namen deel aan deze conferentie met als centraal thema de ‘Borging van de kennisbases’. Abstract In alle lerarenopleidingen wordt gewerkt aan een concrete implementatie van de kennisbases, en dit leidt thans tot interessante vraagstukken hoe deze kennisbases geborgd moeten worden. Binnen ELWIeR (en…

07 september 2010
ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

De aard van natuurwetenschappen en techniek in het onderwijs

In het lager en voortgezet onderwijs wordt een bepaald beeld geschetst van de natuurwetenschappen. Het vele onderzoek dat in dit verband aan het natuurwetenschappelijk onderwijs is gedaan, staat bekend onder de noemer Nature of Science (NoS). Onderzoek op dit gebied heeft bijvoorbeeld laten zien dat het beeld van wetenschap dat leerlingen meekrijgen, zelden in overeenstemming…

13 maart 2010
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Pedagogical content knowledge

dossier onderwijskennis Draagt ‘wiskundige kennis voor lesgeven’ van leerkrachten bij aan de vooruitgang van hun leerlingen op hun prestaties in rekenen/wiskunde? Onder ‘wiskundige kennis voor lesgeven’ wordt verstaan: wiskundige kennis die gebruikt wordt bij het geven van reken/wiskundelessen. Dus kennis die nodig is om uit te leggen, antwoorden van leerlingen te interpreteren, lessen voor te…

28 februari 2010
Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Working memory, math performance, and math anxiety

In deze alert bespreken we het artikel Working memory, math performance, and math anxiety M.H. Ashcraft and J.A. Krause Psychonomic Bulletin & Review, 2007, 14(2), 243-248. Nederlandse samenvatting Literatuur op het gebied van cognitie toont aan hoe zeer prestaties op het gebied van wiskunde, meer dan alleen het oproepen van feiten, afhangen van het werkgeheugen…

17 januari 2010
Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Self-efficacy

Steeds meer lesmateriaal en cursussen worden online aangeboden. Ook lerarenopleidingen  maken in toenemende mate gebruik van online materiaal in diverse vormen: cursussen, kennisbanken, MILE (niet online maar wel vergelijkbaar met een ELO) etc.. Een vraag die dan opkomt is welke leerstrategieën en motivatie-aspecten invloed hebben op het succes en de prestaties van de studenten in…

31 december 2005
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Grappige, grillige en geniale getallen

Poskitt, K. (2005). Grappige, grillige en geniale getallen. Kluitman. Grappige, grillige en geniale getallen gaat over rare rekensommen, huiveringwekkende hersenbrekers en waanzinnige wiskundigen. Je kunt lezen over misverstanden bij de maffia, kunstige kaarttrucs en rottige rekenmachines. Verder kom je te weten: hoe oud je leraar is… hoe je een kanon niet moet afschieten… en waarom…

ELWIeR en Ecent als één STEM