Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Geavanceerd zoeken (combineer bijv. met schoolvak)
12 juli 2021
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Kennisportal Onderwijs – ontsluiten van relevante bronnen onderwijsonderzoek

Overleg Kennisportal Onderwijs Woensdag 22 september, 9:30-12:30 uur Het Kennisportaal Onderwijs van het NRO geeft toegang tot 26 verzamelingen van Nederlandstalige, betrouwbare informatie voor de dagelijkse onderwijspraktijk. De partners in het portaal hebben met elkaar gemeen dat ze relevante inzichten uit onderzoek naar onderwijs ontsluiten voor leraren en andere belangstellenden. Met één zoekactie krijgt u…

08 juli 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature – postdoc – Rekenen in het basisonderwijs

Het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden zoekt kandidaten voor een functie van Postdoc onderzoeker: Rekenen in het basisonderwijs Voor een onderzoeksprogramma naar rekenen in het basisonderwijs zoekt het Instituut Pedagogische Wetenschappen een enthousiaste postdoc. De ideale kandidaat heeft affiniteit en ervaring met onderzoek op de basisschool, bij voorkeur…

29 juni 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

4e conferentie ‘Formatief evalueren’

  Save the date: conferentie Formatief evalueren De vierde conferentie Formatief evalueren is op donderdag 18 november 2021. Met in elk geval op het programma lezingen van Dylan Wiliam, David Nicol en Stijn VanHoof. De lezingen en workshops gaan over de rol van leerlingen bij het leren en concrete aanpakken om de betrokkenheid van leerlingen…

Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Verdiepende Vakdidactiek voor lerarenopleiders wiskunde 2021-2022

Vakdidactische bekwaamheid is onderdeel van de kennis en kunde waarover wiskundeleraren dienen te beschikken. Daarmee is vakdidactiek een belangrijk onderdeel van de lerarenopleiding wiskunde. Lerarenopleiders staan daarbij voor een dubbele uitdaging: enerzijds het onderhouden en verdiepen van de eigen vakdidactische kennis en anderzijds het ontwikkelen, uitvoeren en toetsen van onderwijs in wiskundedidactiek. Over deze twee…

Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Vacature – Hoofddocent/ onderzoeker STE(A)M gezocht

Hoofddocent/ onderzoeker STE(A)M Heb je passie voor Science, Technology, Engineering, (Arts) and Mathematics ofwel STE(A)M? Wil je bijdragen aan het professionaliseren van leraren en onderwijsteams? En bijdragen aan onderzoek op dit thema? Dan is deze vacature iets voor jou! Diverse opleidingsvraagstukken vanuit met name het PO en VO bereiken het Team Onderzoek & Onderwijs Transfer…

23 juni 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature UU: Programmamaker voor basisschoolleerlingen

De Universiteit Utrecht in Utrecht zoekt een ervaren Programmamaker voor basisschoolleerlingen voor 32 uur per week | Vacature voor een Betaalde functie, Parttime | Sluitingsdatum: 30-06-2021 Binnen het Programmabureau ontwikkelen en organiseren we verschillende publieksprogramma’s. Misschien ken je Meet the Professor, Summerschool Junior of de Grote Wetenschapsdag wel. Het zijn programma’s voor basisschoolleerlingen om hen een realistisch beeld van wetenschap te geven én hun…

Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus 2021: Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes

De vakantiecursus voor leraren wiskunde 2021 zal plaatsvinden in Amsterdam, op het CWI, op 27 en 28 augustus. In Eindhoven zal de cursus plaatsvinden op 3 en 4 september, in het gebouw van het Academisch Genootschap. Het thema is: “Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes”. Hoofddocent is Rainer Kaenders (Hausdorff Center for Mathematics, Bonn). Tevens…

20 juni 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het pabo-curriculum, proefschrift

Empowering pre-service teachers through inquiry. Development of an inquiry stance in intended, implemented and attained curriculum of primary teacher education. ‘In de kracht zetten’ van leraren in opleiding door onderzoek. Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het beoogde, geïmplementeerde en bereikte curriculum van de lerarenopleiding basisonderwijs. Proefschrift Lidewij van Katwijk (Rijksuniversiteit Groningen) Nederlandse samenvatting Centrale…

14 juni 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Kort

Maakonderwijs

Definitie Maakonderwijs is leren (door te) maken. Maakonderwijs is een creatieve manier om van kinderen uitvinders te maken en stimuleert hoofd, handen en hart (definitie van makereducation.nl). Verwijzingen Maakonderwijs binnen w&t in het po (iXperium, 2018): Kennisclip en achterliggend onderzoek PLG Maakonderwijs (Sprong-STEM) het vak Innovatie en Prototyping in het vmbo Libow Martinez, S. and…

13 juni 2021
Biologie // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Duurzaamheidseducatie

Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten. Hoe ga je daar echter mee om in het onderwijs (po en vo/mbo)? Abstract Duurzaamheid is een complex onderwerp, waardoor een duidelijke definitie van duurzaamheidseducatie (SE) ontbreekt. Zowel duurzaamheid als SE hebben verschillende, en zelfs tegenstrijdige, perspectieven….

10 juni 2021
// Kort

NPO en minder goed meetbare, maar toch belangrijke activiteiten (w.b. O&O/W&T en Wiskunde/Rekenen)

Hieronder zetten enkele initiatiefnemers uiteen hoe ze bij het huidige Nationaal Programma Onderwijs vanuit de hoek van ‘STEM’ (toegespitst op enerzijds het W&T onderwijs en ‘onderzoekend en ontwerpend leren’, hieronder verder aangeduid als O&O/W&T; en anderzijds wiskunde/rekenen) nog iets zouden willen toevoegen ter ondersteuning aan de scholen (po en vo). Aanleiding Binnen het Natio­naal Program­ma…

09 juni 2021
Natuur // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

NWT-conferentie ‘Kom In Beweging!’

Let op, de conferentie is verplaatst naar 19 november 2021. Kom In Beweging! Dat is het thema van de 13e landelijke Natuur, Wetenschap en Techniekconferentie op vrijdag 19 november 2021. Wij hebben niet stilgezeten en hebben samen met ons organisatiecomité een enerverend programma samengesteld. Je kunt rekenen op nieuwe lesideeën waarbij bewegen een rol speelt. Hoe reageert je hart als…

08 juni 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Geen week zonder algebra

Interview met Martin Kindt Martin Kindt is ontwerper (en onderzoeker) van lesmateriaal bij het Freudenthal Instituut In deze video van de Hogeschool Utrecht (interviewer Theo van den Bogaart) vertelt Martin Kindt de achterliggende gedachten bij het lesmateriaal. Het motto ‘Geen week zonder algebra’ is een oproep aan alle wiskunde-docenten om hun lessen te verrijken met…

28 mei 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Grote Wetenschapsdag – 10 november 2021

Tijdens de Grote Wetenschapsdag gaan basisscholen in heel Nederland aan de slag met wetenschap en technologie in de klas. De volgende editie van de Grote Wetenschapsdag is op 10 november 2021. De inschrijvingen openen na de zomervakantie midden. Te zijner tijd verschijnt op deze website meer informatie over het thema.

27 mei 2021
// Voortgezet onderwijs // Kort

Teaching & Learning Lab Herfstfestival 12 november 2021

Schrijf wellicht al in je agenda: Herfstfestival van het Teaching & Learning Lab op vrijdag 12 november 2021 Op het jaarlijkse Herfstfestival draait het om de innovatie van ons onderwijs. Het Herfstfestival is voor iedereen die zich betrokken voelt bij de vernieuwing en verbetering van voortgezet en hoger onderwijs. In de loop van het jaar…

// Voortgezet onderwijs // Kort

Nieuw taalkader ‘De taalcompetente leraar’

Leraren hebben verschillende rollen en taken. Ze staan voor de klas, hebben contact met collega’s en ouders, en leren ook nog zelf. Bij alles wat ze doen, maken ze gebruik van taal. Van hen wordt dan ook verwacht dat zij taalvaardig zijn én dat ze bijdragen aan de taalontwikkeling van hun leerlingen. Maar wat betekent…

26 mei 2021
// Hoger Onderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Kort

Onderzoek SLO en OCW: Sluiten kennis en vaardigheden van instromende studenten aan bij uw opleiding?

  Sluiten kennis en vaardigheden van instromende studenten aan bij uw opleiding? Wat vindt u de sterke punten van instromende leerlingen uit het voortgezet onderwijs? En aan welke verbeterpunten in de aansluiting met het vervolgonderwijs kan het vo aandacht besteden? SLO en het ministerie van OCW horen graag uw mening hierover, als belangrijke input voor…

24 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Experimenteren in de rekenles

Van Galen, F. and Jonker, V. (2013) Experimenteren in de rekenles. Combineren van rekenlessen met lessen wetenschap & techniek Utrecht: Kenniscentrum Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek. Universiteit Utrecht. Download pdf Zie ook de lesmaterialen.

21 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2021)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het mei-nummer (2021) verschenen: Van Zanten, M.A. (2021). Opportunities-to-learn in Nederlandse reken-wiskundemethodes voor het basisonderwijs. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(5), 40-50. Keijzer, R. & Verbruggen, I. (2021). Reken-wiskundeonderwijs in 3D. Verslag van de…

20 mei 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Introducing Statistical Inference: promotie Marianne van Dijke

Promotie Marianne van Dijke, Universiteit Utrecht FI Scientific Library, nr. 109. Van Dijke (2021) Op woensdag 30 juni a.s. om 16.15 uur zal Marianne van Dijke promoveren op een proefschrift getiteld ‘Introducing Statistical Inference: Design and Evaluation of a Learning Trajectory’. Promotor is Paul Drijvers en co-promotor is Arthur Bakker. Samenvatting De toenemende hoeveelheid data…

19 mei 2021
// Kort

The Unseen Potential of Film for Learning – Promotie Winnifred Wijnker

Promotie Winnifred Wijnker FI Scientific Library, nr. 108. Wijnker (2021) Universiteit Utrecht Op woensdag 23 juni a.s. om 16.15 uur zal Winnifred Wijnker promoveren op een proefschrift getiteld ‘The Unseen Potential of Film for Learning. Film’s Interest Raising Mechanisms Explained in Science and Mathematics Education’. Promotor is Paul Drijvers en co-promotor is Arthur Bakker. Inmiddels…

12 mei 2021
Informatica // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Webinar Computational Thinking in PO en VO

Webinar Computational Thinking (CT) in PO & VO met spreker Felienne Hermans, bedoeld voor leerkrachten, studenten, lerarenopleiders, schoolleiders en bestuurders.Meld je hier aan woensdag 2 juni 2021, 19.00 – 20.30 uur (online) Deze webinar vormt het startschot voor een reeks activiteiten waarin we met elkaar aan de slag gaan om te kijken hoe we bereiken…

10 mei 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Formative assessment with digital tools (Numworx)

Peter Boon (UU) Currently Numworx is working on new tools for formative assessment of secondary education mathematics curricula. The goal is to create and disclose better data to determine students’ capabilities and weaknesses, especially for formative purposes. The traditional assessment approach of mathematics at secondary school is giving students a test per textbook chapter which…

07 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakdidactische Ontwerpprijs NVvW 2021

Voor wie Studenten van de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde die individueel of samen een vakdidactisch wiskundig ontwerp hebben gemaakt in het kader van een opdracht in het schooljaar 2020/2021. Waarom Het doel is om elkaar te inspireren tot het uitvoeren, uitwisselen en produceren van vakdidactische ontwerpen. Het uitwisselen gebeurt via een workshop op de jaarvergadering en…

30 april 2021
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Quality and impact of practice-oriented educational research

Op woensdag 2 juni 2021 om 12:15 verdedigt Suzanne Groothuijsen haar proefschrift “Quality and impact of practice-oriented educational research”.Universiteit Utrecht – Freudenthal Institute – Scientific Library, nr. 107. Groothuijsen (2021) De verdediging zal plaatsvinden in het Academiegebouw te Utrecht, maar zoals het er nu naar uitziet met weinig tot geen publiek in de zaal. Wel…

20 april 2021
Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – U-Talent Wiskunde/Natuurkunde docent-ontwikkelaar

Omvang: 0,3 fte Per: 1 augustus 2021 Functieomschrijving en bijzonderheden U-Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de bètavakken en het stimuleren van de interesse van leerlingen in bèta en techniek. In U­-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en zo’n 50 scholen uit de regio nauw samen…

14 april 2021
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature – Senior Onderzoeker Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals

Kenniscentrum Leren en Innoveren | Sluitingsdatum: 10-05-2021 Wie wij zijn Het lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals (WAVP) is gestart op 1 september 2020 en onderzoekt (1) welke wiskundige en analytische vermogens nodig zijn in huidige en toekomstige beroepspraktijken en (2) hoe die vermogens verder ontwikkeld kunnen worden in opleidingen en werkplekleren. Ons lectoraat draagt…

Wiskunde // Kort

Vacature – UD Wiskundedidactiek – (0,8 – 1,0 fte)

Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Als universitair docent werk je mee aan de kerntaken van de leerstoelgroep: onderzoek, onderwijs en outreach. Je werkt mee aan en initieert zelf vakdidactisch onderzoek dat aansluit bij de lijnen van het FI onderzoeksprogramma 2021-2026, maar ook een eigen karakter heeft. Je onderwijstaken bestaan met name uit het samen doorontwikkelen en…

13 april 2021
Wiskunde // Kort

Lezing – University Students’ Actions with Digital Algebra Textbooks

Angeliki Mali (University of Groningen) Online seminar: The conceptual blending framework as a way to investigate the integration of mathematics and physics in student reasoning Teams meeting 15 april (15:30-17:00) In this seminar, I will talk about university students’ actions with digital textbooks by reporting on their patterns of viewing and of use in a…

12 april 2021
Biologie // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – Curriculumontwikkelaar biologie vo (32-40 uur)

SLO zoekt een curriculumontwikkelaar biologie vo. In deze functie heb je een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten voor het vakgebied biologie. Je verbindt op effectieve wijze SLO aan andere organisaties en experts. Je draagt hiermee bij aan de strategische doelen en positionering van SLO. Wat ga je doen?…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Symposium – Coryfeeën met ideeën (27)

Coryfeeën met ideeën (visies op wiskundeonderwijs) Het jaarlijkse symposium van de Werkgroep Geschiedenis (NVvW) De werkgroep Geschiedenis van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren organiseert ook in 2021 een symposium, op 2 oktober. Het thema dit jaar is Coryfeeën met ideeën. We hebben sprekers uitgenodigd die hun licht laten schijnen op de vakdidactische visie van vedettes…

09 april 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 16 juni 2021

Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 26 mei 2021

Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…

06 april 2021
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Sprong STEM landelijke bijeenkomst 24 juni

Landelijke kickoff Sprong-STEM op 24 juni Aanmelden Programma Onlangs is het landelijke SPRONG Educatief STEM consortium opgericht. Met dit nieuwe STEM netwerk willen we collega’s uit verschillende regio’s (Twente, Noord-Holland en Utrecht) duurzaam met elkaar verbinden en stimuleren en faciliteren we kennisdeling op het gebied van wetenschap en technologie, en STEM onderwijs. 15:10-15:55 “De onderzoekende…

02 april 2021
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Taal // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacatures ‘Multilingual voices in STEM education’ (0,8 fte)

De afdeling Pedagogiek van Diverse Samenlevingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, zoekt drie promovendi. De beoogde startdatum is 1 september 2021. De promovendi werken in het project ‘Multilingual voices in STEM education’ (Multi-STEM), dat tot doel heeft de participatie van meertalige kinderen te bevorderen bij het leren van rekenen en wetenschap & techniek….

01 april 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2021)

Bij het maart-nummer (2021) van het tijdschrift Volgens Bartjens (jaargang 40, nr. 4) zijn in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek twee verdiepende artikelen verschenen. Keijzer, R. & Peltenburg, M. (2021). Wiskunde in spontaan spel realiseren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(4), 41 – 51 pdf Hendrikse, P. (2021). Kansen voor wiskunde-talenten op de…

Biologie // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijs vanuit perspectieven: ontwikkelen van een brede blik op de wereld en jezelf

Online college van prof.dr.ir. Fred Janssen, hoogleraar didactiek bij de Universiteit Leiden, een van de auteurs van dit vakdidactisch drieluik. Centraal in dit college ‘Wat vind jij het belangrijkste om je leerlingen bij te brengen?’ ‘Waar besteed je het meeste aandacht aan in jouw lessen?’ Voor de meeste docenten twee vragen met uiteenlopende antwoorden. We…

30 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2021-2022

Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…

29 maart 2021
Informatica // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature ervaren onderzoeker (0,6 fte)

Het Kenniscentrum van de Hogeschool van Amsterdam is op zoek naar een ervaren onderzoeker voor het project Denker; een onderzoeksproject dat zich richt op systeemdenken en het ontwikkelen, implementeren en evalueren van didactiek rond conceptueel modeleren in het voortgezet onderwijs. Volledige vacaturetekst.

26 maart 2021
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Co-Teach

Project co-teach.nl Co-Teach Informatica is een pilotproject waarin scholen het eindexamenvak informatica kunnen aanbieden door een combinatie van projectonderwijs door IT-professionals en een online leerlijn – ook wanneer een school (nog) geen informaticaleraar in dienst heeft. Het project is ook bedoeld voor scholen die binnenkort geen informaticaleraar meer hebben doordat deze met pensioen gaat, evenals…

22 maart 2021
// Kort

Posters over STEM-vakgebieden

Onderstaande posters zijn (engelstalige) pogingen om een heel vakgebied in één poster te vangen. Je kunt er op klikken voor een uitvergroting. Biologie Scheikunde Informatica Wiskunde Natuurkunde O.a. Dominic Walliman probeert dergelijke overzichten te creëren.

16 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte)

Hogeschool iPabo zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte), die voldoening haalt uit het lesgeven aan studenten. Als opleidingsdocent ben je breed inzetbaar voor werkzaamheden binnen de bacheloropleiding en in onze Ad Pedagogisch Educatief Professional. Je verzorgt uitdagend reken-wiskundeonderwijs in alle opleidingsvarianten: voltijd, (verkorte) deeltijd, zij-instroom, universitaire pabo en de Associate degree. Je werkt regelmatig…

14 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Ontwikkelen van probleemoplossend vermogen van pabostudenten met Torpedo

Marjolein Kool van de HU-pabo heeft tijdens haar Comenius-project Torpedo een website gebouwd waar pabostudenten hun reken-wiskundig probleemoplossend vermogen kunnen ontwikkelen door non-routine rekenopgaven op het niveau van de landelijke kennistoets te maken. Daarbij kunnen ze gelijk reflecteren op de opgavestructuur, oplossingsmanieren en het oplossingsproces. Op 10 maart jl. heeft ze de nieuwe oefenwebsite tijdens…

12 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ISDDE conference 2021

The first online international one-day conference of ISDDE will be held on Wednesday March 24th, 2021. Our exciting conference will focus on design in mathematics and science education across phases of curricula, resources, assessment, professional learning, teaching and learning with technology. We have a line-up of exciting plenaries, interviews, panel contributions and design challenge workshop…

Scheikunde // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Wat zet studenten aan tot kritisch denken bij een practicum?

Om leerlingen een practicumopdracht goed te laten uitvoeren geven we leerlingen instructies. Tegelijkertijd willen we juist dat leerlingen tijdens practica kritisch denken en problemen zelf leren oplossen. Met een beurs van het postdoc VO-project onderzocht scheikundedocent en onderzoeker Marion van Brederode twee schooljaren in 6 VWO-groepen wat leerlingen aanzet tot kritisch denken tijdens een scheikundepracticum….

10 maart 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Internationale dag van de wiskunde – 14 maart

Internationale Dag van de Wiskunde, tevens Pi-Dag idm314.org/ Kijk snel naar wat Mathness van pi-dag gemaakt heeft! mathness.nl/pi-dag Ook eenvoudig te vinden via de sociale media LinkedIn Facebook Twitter De internationale dag van de wiskunde wordt niet per ongeluk op 14 maart gevierd. Als je de datum schrijft als 3/14 is het een klein stapje…

09 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 21 april 2021

Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…

02 maart 2021
Techniek (VO) // Lang

Bevoegdheden. One size fits all?

  Het huidige bevoegdhedenstelsel staat onder druk. De Onderwijsraad pleit voor een nieuw stelsel en de minister van OCW heeft een commissie ingesteld die de voorstellen van de raad verder moet uitwerken. De Onderwijsraad ziet ‘pedagogisch-didactische bekwaamheid’ als gedeelde kern van het lerarenberoep. Daartegenover bepleiten wij een rijkere kijk op het leraarschap, waarin leraren niet…

01 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 6 juli 2022

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 2 juni 2022

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 6 april 2022

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 17 februari 2022

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 15 december 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 11 november 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 22 september 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

26 februari 2021
// Kort

SLO zoekt een vakexpert digitale geletterdheid vo (24 – 40 uur)

Vakexpert digitale geletterdheid vo (24 – 40 uur) In de functie van curriculumontwikkelaar heb je een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten voor het vakgebied digitale geletterdheid. Je verbindt op effectieve wijze SLO aan andere organisaties en experts. Je draagt hiermee bij aan de strategische doelen en positionering van…

Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Vmbo // Kort

SLO zoekt een vakexpert bètavakken vmbo (24 – 40 uur)

Vakexpert bètavakken vmbo (24 – 40 uur) Wat ga je doen? Je krijgt de kans om als vakexpert samen met 136 vmboscholen, leraren, externe vmbo-experts en SLO-collega’s het praktijkgerichte programma voor vmbo-leerlingen met een gemengd of theoretisch profiel te ontwikkelen. Jullie proberen het programma uit in een praktijkpilot en stellen het bij. Lees over de…

19 februari 2021
Taal // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Handboek taalgericht vakonderwijs

Handboek taalgericht vakonderwijs, 2018 Maaike Hajer en Teun Meestringa Platform Taalgericht vakonderwijs De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de…

18 februari 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

TORPEDO lunchlezing

Marjolein Kool deed onderzoek naar de wijze waarop pabostudenten Torpedo gebruikten en wat hen dat opleverde. Ze presenteerde de resultaten op conferenties, waar pabodocenten rekenen-wiskunde uit het hele land haar verzochten om Torpedo toegankelijk te maken voor alle pabostudenten. Daar is sindsdien hard aan gewerkt en met succes. Op 10 maart, 12:30-13:30 u, zal een…

17 februari 2021
Wiskunde // volwasseneneducatie // Kort

Vacature senior onderzoeker basisvaardigheden

Het Expertisepunt Basisvaardigheden zoekt een senior onderzoeker, voor participatie in projecten voor vernieuwing en kwaliteitsverbetering van preventie en aanpak van laaggeletterdheid en basisvaardigheden. Het Expertisepunt Basisvaardigheden (in zekere zin de opvolger van het Steunpunt Basisvaardigheden) wil het effectief handelen en de samenwerking tussen alle relevante spelers die bezig zijn met laaggeletterdheid en/of basisvaardigheden versterken. Laaggecijferdheid…

29 januari 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nationale Rekencoördinator Dag – 12 maart 2021

De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. Daarmee is deze dag ook juist voor alumni van de opleiding tot…

28 januari 2021
NLT // Kort

Digitale technologie: 1-0 voor nlt

Op donderdagmiddag 11 februari 2021 vindt de nationale conferentie nlt plaats. Deze editie staat in het teken van digitale technologie en vindt online plaats. De conferentie is van 14.00 tot 17.00 uur en is gratis toegankelijk. Ook niet-leden van de vereniging zijn van harte welkom! De focus van het programma ligt op digitale technologie. Dit thema speelt een steeds…

// Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Social media voor geïnformeerde meningsvorming in het vmbo

De Hogeschool, C3, Universiteit Utrecht, de KNCV en de Stichting Biowetenschap en Maatschappij hebben een NWO-subsidie voor wetenschapscommunicatie ontvangen om vmbo’ers te helpen kritisch vertrouwen in de wetenschap te ontwikkelen. Leerlingen gaan leren hoe wetenschappelijke kennis in de (bio)chemie en life sciences tot stand komt, hoe ze fabels van feiten kunnen onderscheiden, en via social…

20 januari 2021
Wiskunde // Kort

Vierkant voor Wiskunde komt met werkboek over epidemiologie

Vierkant voor Wiskunde komt met werkboek over epidemiologie. A. Jaspers. (2020). Explainer epidemiologie PWN Alert(1). Wel of geen lockdown? Zo’n beslissing wordt grotendeels bepaald door wat een wiskundig model voorspelt over hoe een epidemie zich zal ontwikkelen. Dit laat maar weer eens zien hoe wiskunde van eminent belang is voor de samenleving. In ‘Onderzoek naar…

15 januari 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Beroepsonderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2021)

Bij het tijdschrift Volgens Bartjens worden bij ieder nummer twee verdiepende artikelen gepubliceerd in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen zijn alleen online beschikbaar. Bij het januarinummer (jaargang 40, nummer 3) verschenen de volgende twee artikelen. Hickendorff, M. (2021). Aftrekopgaven: rijgen of aanvullen? Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(3), 41-52. Welling, J.F.,…

13 januari 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Naar meer programmeren in het basisonderwijs (webinar 20 januari a.s.)

Organisatie, TechYourFuture, VHTO en Hogeschool Windesheim inloop om 14:50 uur Voor wie: leerkrachten basisonderwijs en geïnteresseerden. In het webinar ‘Naar meer programmeren in het basisonderwijs’ delen Felienne Hermans, Rianne van den Berghe, Anika Embrechts, Corine Noordink en andere sprekers hun kennis over drie domeinen: integratie in andere vakken, tools en passend onderwijs. Per domein staan drie…

11 januari 2021

STEMnetwerk

STEMnetwerk is de website van het Sprong STEM project. stemnetwerk.nl

10 januari 2021
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakdidactiek

Vakdidactiek Vakdidactiek is de discipline die toekomstige leraren in staat moet stellen om de inhoud van een vak in een bepaalde context te openen voor leerlingen. In feite zijn ecent.nl en elwier.nl samenwerkingsgebieden binnen de lerarenopleidingen waar de vakdidactiek van STEM centraal staat. Vakdidactisch onderzoek Ecent en ELWIeR proberen het onderzoek naar vakdidactiek te promoten….

09 januari 2021
// Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Utrechtse Routekaart voor Onderwijsinnovatie

De Utrechtse Routekaart voor Onderwijsinnovatie en Scholarship is een praktisch instrument dat je helpt bij het systematisch bestuderen van je eigen onderwijspraktijk. In acht stappen word je gestimuleerd om kritisch na te denken over de manier waarop je je onderwijs organiseert en het effect hiervan op het leren van je studenten. Relevante informatie, tips en…

24 december 2020
Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar on student reasoning when combining mathematical and physical knowledge

Martin Goedhart, Sofie Van den Eynde (University of Groningen) Online seminar: The conceptual blending framework as a way to investigate the integration of mathematics and physics in student reasoning Teams meeting 14 januari (15:30-17:00) During the last decades, the framework of conceptual blending has drawn attention in physics and mathematics education research. The framework, originally…

Rekenen/Wiskunde (vo) // Kort

Panama Conferentie – 14 en 15 januari 2021

Opening door Michiel Veldhuis, UU/iPabo De 39e Panama-conferentie vond plaats op 14 en 15 januari 2021. Vanwege de corona-crisis was de gehele conferentie online. Een kleine 150 lerarenopleiders, adviseurs, onderzoekers, uitgevers en leerkrachten kwamen in Zoom-sessies bij elkaar. Een uitgebreider verslag over deze panama conferentie verschijnt later. panamaconferentie.sites.uu.nl Overzicht van Panama conferenties

Biologie // Voortgezet onderwijs // Lang

Hoe kunnen we begrijpen wat leraren doen en denken?

En hoe kunnen we leraren ondersteunen bij het ontwikkelen van hun lespraktijk? Nienke Wieringa is in 2019 gepromoveerd op een onderzoek naar de rol van leraren in onderwijsvernieuwingen. De hoofdrolspelers in het onderzoek waren biologieleraren die chocola probeerden te maken van de concept-contextbenadering. Welke keuzes maken zij en waarom? In hoeverre verandert hun bestaande praktijk…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Kosteloos boek Grote Rekendag 2021

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…

21 december 2020
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Kunst ontmoet wiskunde

Een cursus van zes zaterdagochtenden, beginnend op zaterdag 30 januari 2021 Plaats: Volksuniversiteit Utrecht. Docent: Bart Heukelom. kunstontmoetwiskunde.nl Overal in Nederland zijn er kunstobjecten of design ontwerpen te zien waar een structuur of patroon in zit. Het kan om oude of nieuwe kunst gaan, het kunnen objecten in de openbare ruimte of werken in musea/tentoonstellingen…

17 december 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Multi-STEM – Multilingual voices in STEM education

Multi-STEM is een gezamenlijk onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en Hogeschool iPabo, dat beoogt de participatie van meertalige kinderen in het onderwijs te bevorderen: zowel bij rekenen-wiskunde als wetenschap& techniek (W&T). Een project in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda. Met ondersteuning van NWO. Download flyer De thuistaal van meertalige kinderen wordt onvoldoende…

16 december 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde bij Fontys Hogescholen

Fontys Hogescholen is op zoek naar een opleidingsdocent rekenen-wiskunde. Ben jij die opleidingsdocent rekenen-wiskunde die studenten kan begeleiden in hun leerproces voor rekenen-wiskunde? Fontys Hogescholen heeft een vacature voor een mooie baan! We zoeken iemand die twee dagen per week in Eindhoven werkt en één dag per week in Venlo (tot de zomervakantie). Na de…

15 december 2020
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

3C4Life

Europees project – 2021 – 2024 Centrale vraag – Wat kun je doen om het vak van bèta-docent goed vorm te geven opdat voldoende mensen (blijven) kiezen voor dit vak, en dit vak ook blijvend uitoefenen (op een adequate manier)? Gebaseerd op (mede mogelijk gemaakt door) deze regeling – Erasmus+ Programme Key Action 3 Onderdeel…

13 december 2020
Wiskunde // Kort

Safe Testing

Nieuwe statistische toets ondervangt de tekortkomingen van de p-waarde. A. Jaspers. (2020). Met Safe Testing kun je medische trials naar wens stoppen, verlengen of combineren PWN, 2020, Alert(1). In medische trials is het nu nog taboe om achteraf extra proefpersonen te gaan testen. Dat zet namelijk de deur open naar sturen op de gewenste uitkomst….

10 december 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

TIMSS

Websites NL en Internationaal. TIMSS staat voor Trends in International Mathematics and Science Study en meet wereldwijd de ontwikkelingen in kennis en vaardigheden in de exacte vakken en in attituden van leerlingen die vier of acht jaar formeel onderwijs hebben genoten. Inmiddels is er ook sprake van eTIMSS. De ‘e’ van eTIMSS verwijst naar de…

01 december 2020
Natuurkunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

WND-conferentie

Sinds 1966 organiseert de Werkgroep Natuurkunde Didaktiek (WND) een conferentie voor docenten natuurkunde. Deze conferentie is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een groot evenement waar zo’n 650 docenten, didactici en onderwijsontwikkelaars uit Nederland en België elkaar ontmoeten. Dit jaar is de 55e WND-conferentie niet in de Leeuwenhorst maar online. Op 11 december…

26 november 2020
Wiskunde // Bovenbouw h/v // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakkenstructuur wiskunde

SLO, als nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling, en de Nederlandse Vereniging voor Wiskundeleraren zetten onder vervolgopleidingen in het hoger onderwijs een enquête uit over de vakkenstructuur van het vak wiskunde in de bovenbouw van havo/vwo. Werkt u mee aan deze enquête? In opdracht van het ministerie van OCW verkennen we of er varianten van de huidige…

25 november 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2020)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen kunnen kosteloos verkregen worden. In het nummer van november 2020 (jaargang 40, #2) verschenen: Kool, M. (2020). Met Torpedo terugblikken om vooruit te komen in het oplossen van reken- wiskundeproblemen. Volgens Bartjens…

Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Developing Techno-mathematical Literacies in higher technical professional education

Nathalie van der Wal Developing Techno-mathematical Literacies in higher technical professional education Wednesday December 9th, 2020, 16:15–17:15 Academiegebouw, Utrecht The thesis contains the following chapters: Introduction Which Techno-mathematical Literacies Are Essential for Future Engineers? Teaching Strategies to Foster Techno‑mathematical Literacies in an Innovative Mathematics Course for Future Engineers Fostering Techno-mathematical Literacies in Higher Technical Professional…

ELWIeR en Ecent als één STEM