Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

01 augustus 2022
// Voortgezet onderwijs // Kort

Girls’ day – VHTO

30 maart 2023 Girls’ Day VHTO Tijdens Girls’ Day openen door heel Nederland bèta-, technische, IT-bedrijven én technische of IT-afdelingen van bedrijven hun deuren voor meisjes van 10 tot 15 jaar. De meisjes kunnen deelnemen aan interessante activiteiten, maken kennis met vrouwelijke medewerkers en leren meer over bèta/technische werkzaamheden. Girls’ Day laat meisjes de onontdekte…

31 juli 2022
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Basisvaardigheden beschouwd

In deze pagina een poging tot overzicht als onderdeel van het dossier Basisvaardigheden Verwarring over de term basisvaardigheden Veel verwarring komt voort uit wat we nu eigenlijk verstaan onder basisvaardigheden. En dit wordt nog versterkt als we over meerdere onderwijssectoren, leeftijden en vakken gaan bedenken wat we met basisvaardigheden bedoelen en willen. Een basisvaardigheid kun…

30 juli 2022
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Edu-V – Digitaal onderwijs goed geregeld

Groeifonds project 2023-2026 Afstemming/regulering digitale onderwijsmiddelen po, vo en mbo Doel project Voor het realiseren van kwalitatief goed onderwijs en de ambities voor het onderwijs van morgen is een efficiënte, veilige, betrouwbare en toekomstbestendige digitale (leermiddelen)infrastructuur (als randvoorwaarde) noodzakelijk. Sectororganisaties PO-, VO- en MBO-raad, het Ministerie van OCW en de brancheorganisaties van uitgeverijen (GEU), van…

29 juli 2022
Biologie // Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Ondersteunen (‘scaffolding’) bij SSI

Ondersteunen (‘scaffolding’), module over SSI en milieu-vraagstukken. Bron In deze Ensite module worden toekomstige leraren in de initiële lerarenopleiding geïntroduceerd om hun studenten te ondersteunen bij het omgaan met complexe maatschappelijk-wetenschappelijke milieuvraagstukken (environmental SSI) door een ondersteunings (scaffolding)kader te bieden. Geschreven voor de lerarenopleiding. Verwijzingen Bron Ensite, projectbeschrijving

28 juli 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // volwasseneneducatie // Kort

Succes! Rekenen – reken-wiskunde materialen voor de doelgroep laaggecijferden

In opdracht van de stichting Lezen en Schrijven (L&S) is gedurende 2016-2019 een mooie verzameling themaboekjes en rekenkaarten ontwikkeld, geschikt voor een brede doelgroep. Te denken valt aan MBO, praktijkonderwijs, zwakke rekenaars in PO en VO, en natuurlijk de volwasseneducatie (VE). Overzicht van de ontwikkelde materialen, vrij te gebruiken binnen ve, mbo, e.a. Abstract 23-9-2019…

27 juli 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Scaffolding small groups

Scaffolding small groups Seminar Mathematics Education 8th of September 2022, 15:30-17:00   Sharon Calor of UvA. Teams   Abstract Collaborative learning can be an important means for enhancing students’ learning of mathematics. Several studies have shown that mathematical discussions in small heterogeneous groups may lead to mathematical level raising. Teachers, however, find it difficult to…

25 juli 2022
Biologie // Basisonderwijs // Kort

Natuur om de hoek

Woon je in de omgeving in Leiden? Dan is dit bericht voor jou. Nestkastjes maken, bodemdiertjes onderzoeken, het park opruimen, nadenken over hoe je bijen kunt helpen, een bioloog ontmoeten. Bij Natuur om de hoek kunnen kinderen ‘op natuur zitten.’ Samen met enthousiaste kenners ontdekken ze de natuur in de buurt. Er leeft en beweegt…

24 juli 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Kort

Blauwe reeks – publicaties reken-wiskunde-didactiek 1982-2012

Dit is een publicatie-reeks van het toenmalige ‘OW&OC’ (onderzoek wiskundeonderwijs en onderwijs computercentrum) van de Universiteit Utrecht. De publicaties zijn gericht op wiskunde-didactiek van po en vo. Verwijzingen Bergervoet, P., Goddijn, A., Hoeckx, E., Querelle, N., Schoemaker, G., Simons, M., Streefland, L. and te Woerd, E. (1986). De baas over de computer. Verslag van een…

23 juli 2022
// Middelbaar beroepsonderwijs // Kort

Update raamwerk scholing/nascholing docent rekenen mbo

Update raamwerk Opdrachtgever: OCW, directie BVE. 1-8-2022 tot 1-5-2023 Het mbo rekencollectief is gevraagd een update uit te voeren w.b. het raamwerk scholing en nascholing rekendocent mbo. Lees meer Verwijzingen Van Groenestijn, M. and Jonker, V. (Eds.). (2014). Raamwerk scholing en nascholing rekendocent vo/mbo. Bouwstenen voor deskundig rekenonderwijs in VO en MBO (PDF). Utrecht: Hogeschool…

22 juli 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Open leermiddelen voor STEM

Open leermiddelen voor STEM online repository met leer- en opleidingsmaterialen Vanaf 1 augustus 2022 zullen we via elwier/ecent maandelijks een ‘vitrine’ inrichten met enkele voorbeelden van open leermiddelen: gratis te gebruiken, aan te passen en naar je hand te zetten. Deze voorbeelden komen uit de online repository met leer- en opleidingsmaterialen. Er zijn diverse ‘subsets’…

21 juli 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Kort

SellSTEM

SellSTEM Spatially Enhanced Learning Linked to STEM EU Project – Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Network This project investigates the role of spatial ability in and for STEM learning. The team consists of 15 PhD students, their supervisors from 10 universities in Europe and 8 partners that will host the students on secondment. The project runs…

20 juli 2022
Wiskunde // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Cryptografie – boekje wiskunde (onderbouw h/v)

Giraf uitgave nr. 2 Cryptografie. Geschreven door Paul Durenkamp. Bestellen: Epsilon Uitgaven Codes, geheimtaal en cryptografie kom je in het dagelijks leven overal tegen zonder dat jij je er altijd bewust van bent. Het kan een spiekbriefje zijn, maar ook het pinnen van geld of het verzenden van een WhatsApp-berichtje. Veel informatie is tegenwoordig ’versleuteld’,…

14 juli 2022
// Kort

We gaan berichtgeving starten via LinkedIn ‘company’ ELWIeR/Ecent

Bericht over een nieuwe ondersteuning voor lerarenopleiders bèta. Wellicht ontvang je al mails van ons (ELWIeR en/of Ecent) als het gaat om berichten over de lerarenopleidingen wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen, en daar gaan we ook mee verder. We gaan in het nieuwe seizoen naast de traditionele mails ook berichtgeving via LinkedIn verzorgen. We nodigen je uit…

13 juli 2022
Wiskunde // Kort

CWI presenteert strategisch plan 2022-2027

CWI presenteert strategisch plan 2022-2027 Lees meer CWI, het nationale onderzoeksinstituut voor wiskunde en informatica heeft een nieuw strategisch plan gepresenteerd voor de periode 2022 – 2027. Op woensdag 6 juli nam Marcel Levi, voorzitter van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), het eerste exemplaar van het nieuwe strategisch plan in ontvangst. Het plan…

12 juli 2022
// Kort

Makeronderwijs – implicaties voor het schoolcurriculum (onderzoek HvA)

Pijls, M., Van Eijck, T., Kragten, M. and Bredeweg, B. (2022). Activities and Experiences of Children and Makerspace Coaches During After‑School and School Programs in a Public Library Makerspace. Journal for STEM Education Research, 1-24. doi:10.1007/s41979-022-00070-w. Makeronderwijs vindt zijn weg naar het schoolcurriculum, en er is een groeiende belangstelling voor informeel bèta/techniek-leren. De bevindingen in…

11 juli 2022
NLT // Voortgezet onderwijs // Kort

Naar een vernieuwend bèta-curriculum in de onderbouw van het voortgezet onderwijs

Naar een vernieuwend bèta-curriculum in de onderbouw van het voortgezet onderwijs Standpuntbepaling vanuit de Vereniging NLT (zomer 2022) Naar aanleiding van een aantal ontwikkelingen is het goed om na te gaan of er een voorstel kan worden gemaakt (zomer 2022) voor een vernieuwend bèta-curriculum in de onderbouw van het vo. Lopende ontwikkelingen waar bij aangesloten…

09 juli 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

zOEFi – Dagelijks klassikale rekenoefeningen

zOEFi, de Nationale Oefenimpuls Dagelijkse, klassikale rekenoefeningen (Les- en opleidingsmateriaal). Project 2009-2011 Kenmerken van het zOEFi-oefenen Elke dag 10 minuten oefenen verstevigt de rekenbasis en zorgt voor parate kennis en vaardigheid. Het gaat om het oefenen en automatiseren van de rekenbasis. Bijvoorbeeld de tafels. zOEFi past naast elke methode en gaat uit van de doorlopende…

08 juli 2022
Wiskunde // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Weet wat je meet – Giraf kaartspel (vmbo)

Giraf uitgave nr. 1 Weet wat je meet. Een statistiekspel op verschillende niveaus. Kaartspel ontworpen door Marijke Hassefras-Zuidbroek. Bestellen: Epsilon Uitgaven Het doel van dit spel is door middel van sorteren van kaartjes de meetschalen uit de beschrijvende statistiek te leren kennen. Er zijn drie niveaus waarop het spel gespeeld kan worden. Het spel kan…

07 juli 2022
// Kort

Digitaliseringsimpuls Onderwijs

Digitaliseringsimpuls Onderwijs Achtjarig programma om het onderwijs in het mbo, hbo en wo te verbeteren door de kansen van digitalisering beter te benutten. digitaliseringsimpuls.nl Een Groeifonds-project (2022-2030) Achtergrond Lerenden (16-99 jaar) vinden makkelijker het onderwijs dat past bij hun persoonlijke behoeften, kennis en vaardigheden, binnen de eigen onderwijsinstelling maar ook daarbuiten. Docenten krijgen meer gelegenheid…

06 juli 2022
// Kort

Nationaal onderwijslab kunstmatige intelligentie

Het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) Een Groeifonds-project (2022-2027) Penvoerder van NOLAI is de Radboud Universiteit (Inge Molenaar). nationaalgroeifonds.nl Samenvatting Doel is het opbouwen van een breed nationaal ecosysteem van vraag en aanbod in het gebruik van ICT, waaronder ook AI, waarin verschillende soorten betrokkenen in co-creatie prototypes van toepassingen ontwikkelen. De inhoud waar dat ecosysteem…

05 juli 2022
// Kort

European Cooperation in Science and Technology (Cost)

COST European Cooperation in Science and Technology Funding organisation for research and innovation networks cost.eu The European Cooperation in Science and Technology (COST) is a funding organisation for the creation of research networks, called COST Actions. These networks offer an open space for collaboration among scientists across Europe (and beyond) and thereby give impetus to…

04 juli 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Open Schooling – om mee te experimenteren, ook bij bèta-didactiek

Open Schooling: Betrek meer mensen bij het onderwijs (ouders, werkgevers, ondernemers, e.d.) Samenvatting “Open schooling” is where schools, in cooperation with other stakeholders, become an agent of community well-being; families are encouraged to become real partners in school life and activities; professionals from enterprise, civil and wider society are actively involved in bringing real-life projects…

02 juli 2022
// Kort

Lerarenstrategie 2022 e.v. (OCW)

1-7-2022 (Dijkgraaf en Wiersma) In deze Kamerbrief beschrijven wij onze inzet om te komen tot een effectief pakket aan maatregelen en schetsen dilemma’s die wij zien voor meer structurele en verdergaande aanpassingen in het stelsel. Hieronder enkele fragmenten uit deze Lerarenstrategie-brief Samenwerking versterken Vooral in de regio valt nog winst te behalen. Door meer samen…

29 juni 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Veldraadpleging wiskunde vmbo (nieuw examen)

voor docenten vmbo en mbo di 13 september 2022 17:30 – 19:30 Amersfoort In deze bijeenkomst worden de vernieuwde examenprogramma’s wiskunde vmbo gepresenteerd. Als je je aanmeldt ontvang je eind augustus de conceptexamenprogramma’s en raadplegingsvragen. Je kunt tijdens de bijeenkomst je feedback geven op deze examenprogramma’s aan de hand van de raadplegingsvragen.

28 juni 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – voorzitter vaststellingscommissie wiskunde vmbo

Vacature voorzitter vaststellingscommissie wiskunde vmbo bij College voor Toetsen en Examens Lees meer Taken en functies voorzitter leidinggeven aan de vaststellingscommissie wiskunde vmbo; vaststellen van de opgaven van centrale examens; adviseren van het bureau van het CvTE over syllabi, examens en normering; meedenken over de constructieopdracht aan Cito voor de centrale examens wiskunde vmbo; participeren…

27 juni 2022
// Kort

Impuls open leermateriaal

Impuls open leermateriaal subsidieregeling openleermateriaal.nl/pilotregeling In het programma ‘Impuls open leermateriaal’ geven scholen, onderwijs- en expertiseorganisaties samen een impuls aan de ontwikkeling en het gebruik van open leermateriaal. Vanaf de start van het schooljaar 2022/2023 is er ruimte om alvast aan de slag te gaan met 6 tot 10 initiatieven van georganiseerde netwerken. Denk aan…

26 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Grote Rekendag – 29 maart 2023 – De afvalparade

U kunt deze datum er alvast in zetten: 29 maart 2023. Grote Rekendag! De leerlingen gaan op deze dag aan de slag met uitdagende reken-wiskundeonderwerpen, deze keer rond het maken van afval, maar ook het weer verwerken, hergebruiken en verminderen van afval. Daarnaast wordt er op een creatieve manier iets moois gemaakt van afval. En…

23 juni 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Effectief lesgeven in wiskunde – een ‘webinar voor morgen’

Alexander Schüler-Meyer Effectief lesgeven in wiskunde 22 september 2022, 15:30-17:00 Een ‘Webinar voor Morgen’ Samenvatting Wat maakt wiskundelessen effectief en leerzaam? Een sleutelelement om een wiskundeles effectief te maken, is zo vaak mogelijk de denkwijze van de leerling te peilen. In de workshop wordt hiervoor het 3C model voorgesteld: Communiceren, Representaties koppelen, Concepten activeren. Met…

22 juni 2022
Wiskunde // Kort

WvM Publicatie nr. 3 – Skemp over het begrijpen van wiskunde

Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 3 Gray, E. M. and Tall, D. O., Duality, ambiguity, and flexibility: Van tellen naar getallen-als-objecten Bert Zwaneveld, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreef een reflectie bij : Skemp, R. (1976). Goals of Learning and Qualities of Understanding. Mathematics teaching, Bulletin of the Association of Teachers of Mathematics,…

20 juni 2022
// Kort

Nanda Piersma benoemd als lid SER

Lector Nanda Piersma van de Hogeschool van Amsterdam is benoemd tot kroonlid van de Sociaal-Economische Raad (SER). Lees meer De ministerraad stemde vrijdag 17 juni 2022 in met haar benoeming. Het is de eerste keer dat een lector kroonlid wordt van de SER. Piersma is benaderd vanwege haar expertise op het gebied van digitalisering. Volgens…

18 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Kort

WvM publicatie 2 – Van tellen naar getallen-als-objecten

Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 2 Gray, E. M. and Tall, D. O., Duality, ambiguity, and flexibility: Van tellen naar getallen-als-objecten Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij : Gray, E. M. and Tall, D. O. (1994). Duality, ambiguity, and flexibility: A ‘proceptual’ view of…

17 juni 2022
Informatica // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Hackacton Articiële Intelligentie oktober 2022 (Universiteit Twente)

Hackacton Articiële Intelligentie (5), 6 en 7 oktober 2022 (TU Twente) Thema: Artificial inteligence voor feedback in het onderwijs Meer informatie en gratis inschrijven Wat is een hackaton? Een hackaton is een activiteit waarin deelnemers in een korte tijd non-stop bezig zijn met één bepaalde casus. Het thema van deze AI hackaton is feedback. Voor…

16 juni 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Teach4Life – bèta-docenten gezocht

Europees project – 2021 – 2024 Participatie onderzoek – 1 sep 2022 tot 1 maa 2023 Bekijk flyer Bèta-docenten gezocht: Werken aan je eigen bèta-didactiek-vaardigheden Collega’s ontmoeten (in Nederland en Europa) Werken aan je eigen carriëre-mogelijkheden Nieuw lesmateriaal voor in de klas Direct online inschrijven Wat verwachten we van je? Je geeft bèta-les of je…

15 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Webevent over actualisatie wiskunde examenprogramma’s havo en vwo

Dit webevent vindt plaats op woensdag 29 juni van 16.00 – 17.00 De komende twee jaar vindt er een actualisatie van de examenprogramma’s wiskunde havo en vwo plaats.  Tijdens een webevent bespreekt het SLO met een aantal deskundigen de maatschappelijke en curriculaire uitdagingen bij deze actualisatie en worden vragen van deelnemers beantwoord. Wil je meedoen…

13 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Team masterplan basisvaardigheden OCW

Initiatief van OCW (voorjaar 2022) om ‘het veld’ te horen over het masterplan. Interesselijst (OCW) voor volgende gesprekken (hier kun je je naam doorgeven aan OCW). Deze elwier-pagina hoort bij: elwier.nl/basisvaardigheden Team Basisvaardigheden OCW heeft een ’team basisvaardigheden’ ingericht ivm de uitvoering van het Masterplan van de overheid. Britt van Teijlingen e.a. Er wordt informatie…

12 juni 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunde voor een betere wereld -> N.a.v. het NMC 2022

Jaspers, A. (2022). Wiskunde voor een betere wereld (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2022(14) . PWN Wiskunde Actueel, 2022(14) Na twee virtuele afleveringen wegens corona, was het Nederlands Mathematisch Congres (NMC) dit jaar weer een echt congres, met fysieke bijeenkomsten in een hotel in Utrecht. De meeste sprekers benoemden expliciet hoe ze het waardeerden om hun…

11 juni 2022
Wiskunde // Kort

Aïda Paalman-de Miranda Symposium 2022

Aïda Paalman-de Miranda Symposium 2022 Eendaags symposium georganiseerd ter nagedachtenis aan prof. dr. Aïda Paalman-de Miranda, eerste vrouwelijke hoogleraar wiskunde aan de UvA (wikipedia) Het symposium, dat zal plaatsvinden op 18 juni 2022, beschikt over een uitgebreid programma met verscheidene sprekers, waaronder Margriet van der Heijden (natuurkundige, journalist en schrijfster), die momenteel een biografie voorbereidt…

10 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inventarisatie onderzoeksresultaten reken-wiskundeonderwijs 2008-2022

nvorwo nvvw elwier wvm panama Deze inventarisatie bouwt voort op een eerdere inventarisatie uit september 2021. Ten opzichte van sept. 2021 zijn meer bronnen opgenomen, is een samenvatting toegevoegd en is met meer partijen afgestemd (zie hiernaast) om te komen tot een informatieve selectie uit het grote aantal onderzoeken dat gedaan wordt naar reken-wiskundeonderwijs.De focus…

09 juni 2022
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Symposium XXVIII Machtige verhalen

De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier voortreffelijke sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 1 oktober is het zover. Machtige verhalen, het 28e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in museum Boerhaave in Leiden. Na twee symposia online kunnen we elkaar weer echt ontmoeten en als bonus in…

08 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek

Vanuit NVON, NVvW, ELWIeR, Ecent, NLT, Technasium e.a. proberen we op het juiste vinkentouw te zitten w.b. de diverse groeifonds-initiatieven die (kunnen) raken aan ‘didactiek van de bèta-vakken’. Tussenstand zomer 2022 Nationaal Groeifonds Het Nationaal Groeifonds investeert tussen 2021 en 2025 € 20 miljard in grootschalige investeringsprojecten en programma’s met een minimaal subsidiebedrag van €…

06 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2022)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het mei-nummer (2022) verschenen: Hebing, R., Hotze, A., & Keijzer, R. (2022). Computational thinking: van het klaslokaal naar het curriculum van de lerarenopleiding. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(5), 41-47. Stolte, M. (2022)….

04 juni 2022
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Computational Thinking Education in K-12

Nieuw boek Kong, S.-C. and Abelson, H. (Eds.). (2022). Computational thinking education in K-12. Artificial Intelligence Literacy and Physical Computing. A guide to computational thinking education, with a focus on artificial intelligence literacy and the integration of computing and physical objects. Computing has become an essential part of today’s primary and secondary school curricula. In…

03 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Save the date – ELWIeR – Ecent conferentie – vrijdag 12 mei 2023

foto van het nieuwe Naturalis gebouw Ecent-ELWIeR – conferentie voor lerarenopleiders Vrijdag-middag 12 mei 2023, Naturalis Museum, Leiden Thema ELWIeR-Ecent conferentie 2023 – Vakvernieuwing en de rol van de lerarenopleider De 2023-versie van deze conferentie voor lerarenopleiders komt in het teken te staan van de vakvernieuwingen waar we in Nederland nu aan gaan werken voor…

02 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Bouwen vanuit vertrouwen. Kansrijke ontwikkeling vanuit reken-wiskundig perspectief

Hogeschool KPZ organiseert in het kader van het 40-jarig jubileum van NVORWO (Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-Wiskundeonderwijs) op 7 september 2022 van 16.00 – 20.00 uur de Conferentie Bouwen vanuit vertrouwen. Kansrijke ontwikkeling vanuit reken-wiskundig perspectief. Een geweldig ‘rekenfeestje’! De volgende experts leveren hun bijdrage aan de conferentie: Kees Hoogland (HU) Ronald Keijzer…

01 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Webinar ‘Data, Evidence, and Good Education’

Kunnen data en kunstmatige intelligentie onderwijs verbeteren, of staat de aandacht hiervoor goed onderwijs eerder in de weg? Smart Education organiseert in samenwerking met Amsterdam Data Science een meetup tijdens de maand van AI in het onderwijs over Data, Evidence, and Good Education. Tijdens deze meetup zullen de volgende wetenschappers, docenten en ontwikkelaars hun ideeën…

29 mei 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Ensite – twee summerschools (Tsjechië in juni en Bulgarije in juli)

Tsjechië – Praag – 15-24 juni 2022 (in principe fysiek) -> LinkedIn, Twiter and Facebook Bulgarije – Varna – 30 juli – 15 augustus 2022 (in principe fysiek) Binnen ENSITE (Europees project voor de lerarenopleiding (science en wiskunde)) is de afgelopen twee jaar gewerkt aan scholingsmodules voor de lerarenopleiding: The nature of SSI; Reasoning, argumentation…

28 mei 2022
// volwasseneneducatie // Kort

Kwetsbare groepen: tussen eigen kracht en maatschappijverandering

In het artikel Kwetsbare groepen: tussen eigen kracht en maatschappijverandering van Thomas Bersee wordt duidelijk gemaakt dat het nog geen sinecure is om ‘kwestbare’ volwassenen effectief te steunen. In genoemd artikel, te vinden op Volwassenen leren laat Thomas Bersee, zelfstandig adviseur ve, zien hoe het woord kwetsbaar aan belang heeft ingeboet, in die zin dat…

27 mei 2022
Natuurkunde // Voortgezet onderwijs // Kort

CMA – ICT toepassingen in het bèta onderwijs

CMA = Centrum voor Microcomputers en Applicaties. Doel: Het onderwijs verrijken met leerzame, innovatieve toepassingen van ICT CMA is maker van Coach 7 (leer- en auteursomgeving voor alle natuurwetenschappelijke vakken, wiskunde en techniek). cma-science.nl Nascholing CMA biedt ook nascholing en maatwerk, om zelf onderzoekende lesactiviteiten te kunnen ontwerpen en begeleiden. CMA is in 1987 opgericht…

26 mei 2022
// Kort

Parlement en Wetenschap

Het samenwerkingsverband Parlement & Wetenschap is erop gericht wetenschappelijke inzichten een prominente plaats te geven in het parlementaire proces. De Tweede Kamer en zes nationale wetenschapsorganisaties trekken hierin samen op: Tweede Kamer KNAW De Jonge akademie NWO TNO Universiteiten van Nederland Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra Vanuit Parlement en Wetenschap wordt af en toe…

25 mei 2022
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Proefschrift Sense-Reason-Act Programming

Nardi Fanchamps, TU Delft Proefschrift 2021 The Influence of Sense-Reason-Act Programming on Computational Thinking Sense-Reason-Act (SRA) Via sensor-based informatie kan worden geanticipeerd op veranderingen in het taakdesign (vergelijking van veranderende externe condities met vooraf ingestelde waarden) waarop via een te construeren computerprogramma geanticipeerd moet worden. Dat vraagt voor hogere orde denkvaardigheden, parallel programmeren en doet…

24 mei 2022
Biologie // Voortgezet onderwijs // Kort

Misconcepten verzameling biologie (Ruud de Moor) weer online

Misconcepten verzameling biologie weer online. In 52 hoofdstukken een eenvoudig overzicht, met verwijzing naar Campbell (waar ze ook vandaan kwamen). De misconcepten kennisbank biologie (Ruud de Moor, OU) staat nu op een server van de UU. Meer informatie: Luts Lohze en Alice Veldkamp Toelichting op het materiaal (2009) Het gaat om misconcepten van leerlingen, zoals…

22 mei 2022
NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Minor HAN -> bedrijfsopdracht als basis voor onderwijs

bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) start de minor ‘Onderzoekend & Ontwerpend Leren (O&O, T&T, W&T) – reële vraagstukken bedrijfsleven/instellingen als vertrekpunt voor projecten in de klas -’. Een minor die we graag onder de aandacht brengen, voor O&O- of T&T-docenten, of leraren w&t po: Door het volgen van deze minor ben jij als leraar…

21 mei 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Bijeenkomst basisvaardigheden, vinger aan de pols

30 juni 2022 Ronde-tafel-gesprek van vakexperts wiskunde/rekenen uit po, vo en mbo, en enkele gasten Tijdens de Panama Conferentie, Woudschoten, Zeist. Een gezamenlijk initiatief van WvM, Panama, NVORWO, NVvW, ELWIeR en SLO Zie ook het dossier Basisvaardigheden. Verslag Er wordt in het seizoen 2022-2023 stevig ‘gewerkt’ aan kerndoelen/eindtermen/examenprogramma’s/rekeneisen van wiskunde-rekenen in po, vo en mbo:…

20 mei 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Duurzaam onderwijs binnenste buiten

Wanneer: woensdag 15 juni, 13.00 – 18.00 uur Waar: in en buiten het pabo-gebouw van de Hogeschool van Amsterdam – Kohnstammhuis aan Wibautstraat 2-4, Amsterdam Hoe kunnen we de transitie van een niet-duurzame naar een duurzame samenleving realiseren? Dat is een gezamenlijk leerproces van iedereen: leerkrachten, schoolleiders, ouders, buurtbewoners, natuur- en duurzaamheidsorganisaties, ondernemers, gemeentes. Daar…

18 mei 2022
// Kort

Basisvaardigheden, het dossier

In dit dossier van ELWIeR en Ecent over basisvaardigheden e.d. houden we voor de lerarenopleidingen STEM (pabo, 2e graads, 1e graads) de stand bij wat ‘we’ (onderwijs, maar zeker ook de politiek) willen met basisvaardigheden. Alle elwier/ecent berichten in de categorie ‘basisvaardigheden’ Agenda basisvaardigheden 2022 Basisvaardigheden – rekenen – primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, ve…

17 mei 2022
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Onderbouw h/v // Kort

Conferentie Expeditie W&T. Structureel aan de slag met Wetenschap & Technologie in het po en onderbouw vo

1 juni 2022 15:00-18:30 (inloop vanaf 14:00) De Gasfabriek in Deventer! Laatste kans! Meld je aan voor Expeditie W&T op 1 juni 2022 Wil je dat wetenschap & technologie structureel aan bod komt in het onderwijs? Kom dan met jouw studenten naar de gratis conferentie Expeditie W&T op woensdag 1 juni in de Gasfabriek in…

16 mei 2022
// Kort

Terugblik op het symposium bèta-didactiek 1972 – 2022 – 2072

Korte impressie Op vrijdag 13 mei 2022 kwamen circa 80 vakdidactici in en rondom het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht bij elkaar. In de grote zaal van de Domstad in Utrecht verzamelden collega’s, oud-collega’s, en ook medewerkers van andere instituten waar het FI mee samenwerkt. Een en ander had het karakter van een serieus…

15 mei 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Kort

Conferenties: ELWIeR – Ecent in 2023 en ‘Educating the Educators’

Waar? Naturalis Museum, Leiden Samen? Het zijn twee onafhankelijke conferenties (apart inschrijven), maar wel allebei in Leiden en in het tijdvak 11-12 mei 2022. Organisatie Ecent-ELWIeR Educating the Educators Datum Vrijdagmiddag 12 mei 2022 Donderdag 11 mei en vrijdagochtend 12 mei Taal Nederlands Engels Website elwier.nl en ecent.nl icse.eu/educating-the-educators Inschrijven Vanaf november 2022 Vanaf september…

14 mei 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Terugblik Ecent-ELWIeR conferentie 13-5-2022

13 mei 2022 in samenwerking met alle betrokken instellingen bèta-didactiek Op vrijdag 13 mei 2022 kwamen ongeveer 30 opleiders bij elkaar bij de conferentie met als thema ‘Bèta-burgerschap: Een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Impressie De conferentie startte met een interessante bijdrage van Anika Embrechts, Saxion, met een reflectie op het thema “Thema – Bèta-burgerschap: Een…

13 mei 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Hoe krijg ik mijn leerlingen weer ‘aan’? Een ‘webinar-voor-morgen’

Chris Kooloos, Radboud Universiteit Een ‘Webinar voor Morgen’ annex ‘MeetUp’ met een inleiding door Chris, en enkele interactieve (online) werkvormen. 23-6-2022, 19:30-21:00 Chris Kooloos is vakdidacticus wiskunde bij de Radboud Universiteit. Hij promoveerde in 2022. De titel van zijn proefschrift: Eye on Variety: The teacher’s work in developing mathematical whole-class discussions. Juist dergelijke klas-gesprekken kunnen…

11 mei 2022
// Basisonderwijs // Kort

Weekend van de Wetenschap

1 en 2 oktober 2022 weekendvandewetenschap.nl Weekend van de Wetenschap is er om iedereen, van jong tot oud, op een toegankelijke manier inzicht te geven in de wereld van wetenschap en technologie. Bezoekers door het hele land krijgen tijdens Weekend van de Wetenschap een unieke blik achter de schermen bij organisaties en mogen op plekken…

10 mei 2022
// Kort

Wetenschap.nu – onafhankelijk wetenschapsplatform

wetenschap.nu/ Ben je wetenschapper en wil je bijv. bloggen? Goed om te weten dat dit platform er is. Een ononafhankelijk platform met podcasts, blogs, vlogs en fotoreportages. info [at] wetenschap.nu.

09 mei 2022
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Proefschrift – informatica – algoritmes in context

Nijenhuis-Voogt, J. (2022). Algorithms in context: Teacher knowledge and student learning in secondary computer science education (pp. 166). Nijmegen: Radboud Universiteit. Pdf bij ru.nl Bij het examenvak informatica (keuzevak bij havo en vwo) is veel aandacht voor algoritmen. Dit is een lastig onderdeel en het wordt gezien als saai en abstract. Het gebruik van contexten…

08 mei 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies

Tijdschrift TOPS OnderwijsPraktijk Studies Lancering (digitaal) op vrijdag 3 juni 2022 Het Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies afgekort TOPS wordt een digitale uitgave voor en over praktijkgericht onderwijsonderzoek in Nederland. Het biedt onderwijsonderzoekers en professionals die actief zijn in alle sectoren van het onderwijs een platform om hun onderzoek open-access te publiceren. TOPS richt zich op de…

07 mei 2022
// Kort

Onderwijskennis, nationale onderzoeksthema’s en NRO-calls

Vanuit ELWIeR en Ecent is het belangrijk dat we in het nieuwe onderzoeksprogramma goed samenwerken tussen de lerarenopleidingen. Online bijeenkomst met informatie over de call 2022: 29 juni 2022 Zie verder de Call voor proposals. Het is vanaf zomer 2022 belangrijk om de juiste samenwerkingsverbanden te smeden. Call for proposals – juni 2022 Alle informatie…

05 mei 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakoverstijgend Rekenen, bijeenkomst 12-5-2022

Bijeenkomst ‘vakoverstijgend rekenen’ 12-5-2022 Adres: St Gregorius College Van Asch van Wijckskade 20, 3512 VS Utrecht Vanuit het project Vakoverstijgend rekenonderwijs zal op 12-5-2022 een bijeenkomst georganiseerd worden. Programma Vanaf 15:15 uur – Inloop en ontvangst 15:30-16.15 uur – Demonstratieles Vakoverstijgend Rekenen 16.15-16.45 uur – Nabespreking: Hoe kun je dit effectief inzetten op school? 16.45-17.15…

04 mei 2022
Techniek (VO) // Voortgezet onderwijs // Kort

De aanwas voor het technisch onderwijs blijft maar dalen

Bericht van de Monitor Techniekpact Bericht 2 mei 2022 Binnen het bètatechnisch onderwijs zet de dalende trend die een aantal jaren geleden is ingezet zich verder voort. Steeds minder jongeren kiezen voor een technisch profiel. De havo en het vwo kennen daarbij de grootste terugloop. Dit blijkt uit de jaarlijkse onderwijsupdate van de Monitor Techniekpact…

02 mei 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

De kracht van een stage-ervaring in het vmbo

Bij alle leerlingen (zowel havo/vwo als vmbo) is het opboksen tegen alleen maar instrumenteel begrijpen en procedurele vaardigheden. Niet voor niks zijn we al tijden aan het zoeken naar het ‘echte denken’ bij wiskunde (en rekenen), met begrippen als ‘wiskundige denkactiviteit’ en ‘gecijferd zijn’. Soms lijkt het alsof die zaken bij het vmbo nog meer…

01 mei 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Succesformules in Beeld

Vaak wordt de vraag gesteld door leerlingen vmbo/havo/vwo waar de wiskunde die zij leren toe dient. Het is dan belangrijk dat docenten wiskunde vmbo/havo/vwo bronnenmateriaal hebben om toepassingen van wiskunde in beroepen te laten zien. Letterlijk wiskunde in beeld Vanuit het Platform Wiskunde Nederland wordt gestimuleerd dat hier goed materiaal voor beschikbaar is. Platform Wiskunde…

30 april 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Imaginary 2022 – Pracht en kracht van wiskunde

Reizende tentoonstelling over zichtbare en onzichtbare wiskunde. imaginarymaths.nl imaginarymaths.be Imaginary 2022 In het academisch jaar 2022-2023 is er weer een reizende tentoonstelling door Nederland en Vlaanderen. Deze nieuwe Imaginary tentoonstelling wordt georganiseerd door Platform Wiskunde Nederland in samenwerking met Nederlandse universiteiten en ondersteund door partnerorganisaties. De tentoonstelling loopt gelijktijdig in Vlaanderen, waar het Platform Wiskunde…

29 april 2022
Natuurkunde // Voortgezet onderwijs // Kort

WND-Conferentie 2022

De 56e WND-conferentie zal worden gehouden op vrijdag 16 en zaterdag 17 december 2022. We gaan er van uit dat de conferentie in principe weer het format van de jaren tot 2019 heeft. Het thema is overgenomen van vorig jaar: Het lichaam doorgelicht. Het bestuur is nu bezig het programma opnieuw in te vullen. Heeft…

27 april 2022
Scheikunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Woudschoten Chemie Conferentie 2022

De Woudschoten Chemie Conferentie is de conferentie voor docenten in het scheikundeonderwijs voor havo- en vwo-leerlingen in Nederland. We hopen u op 3, 4, en 5 november 2022 te mogen verwelkomen bij de 32e editie van de Woudschoten Chemie Conferentie. Gjalt Prins (UU) en Marijn Meijer (C3) Inschrijven via de website. Website Meer info

25 april 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Open Leermiddelen Alliantie NL

Openleermiddelenalliantie.nl Samen werken aan goed lesmateriaal. Zie ook Impuls open leermateriaal Op 14 april 2022 werd duidelijk dat de commissie Nationaal Groeifonds ihkv de tweede ronde subsidieaanvragen geld beschikbaar stelt voor het ‘Deltaplan Gepersonaliseerd Digitaal Leren’, een plan dat vorm kreeg in de afgelopen twee jaar (en zeker ook ingekleurd door alles wat we –…

22 april 2022
Biologie // Voortgezet onderwijs // Kort

Fostering students’ meta-modelling knowledge regarding biological concept-process models

Susanne Jansen Proefschrift Fostering students’ meta-modelling knowledge regarding biological concept-process models Bevordering van de ‘meta-modellering’-kennis van leerlingen inzake biologische concept-procesmodellen Promotor is Wouter van Joolingen en co-promotor Marie-Christine Knippels. Verdediging: 16 mei om 10.15 Abstract Wetenschappelijke informatie in de vorm van modellen duikt steeds vaker op in de media. Het is daarom voor alle mensen…

ELWIeR en Ecent als één STEM