Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Hoger Onderwijs

06 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 18 maart 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 6 februari 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 11 december 2019

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

18 oktober 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2019)

‘Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek’  is de verdiepende digitale pendant van het tijdschrift ‘Volgens Bartjens’. Artikelen van ‘Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek‘ kunnen kosteloos worden gedownload. In het septembernummer van 2019 verschenen: Van Houwelingen, M.J. (2019). Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(1), 41-47. Keijzer, R. (2019)….

25 september 2019
// Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Herfstfestival en Design-thinking sessies

Kom op vrijdag 22 november 2019 naar het Teaching & Learning Lab in Utrecht, en neem deel aan het Herfstfestival of één van de drie Design thinking sessies. Tijdens het Herfstfestival kun je meedoen aan workshops, maak- en luistersessies over vernieuwing en verbetering van voortgezet en hoger onderwijs. Bij de Design thinking sessies ontwerp je…

14 september 2019
// Hoger Onderwijs // Kort

Vacature promovendus ‘didactiek van conceptueel modelleren’ (0,6 fte)

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) is voor de onderzoeksgroep ‘Didactiek van de Bètavakken’ van het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding op zoek naar een promovendus/docent-onderzoeker ‘didactiek van conceptueel modelleren’ (0,6 fte) Sluitingsdatum: 07 okt 2019 Het onderzoek Binnen het lectoraat Didactiek van de Bètavakken wordt onderzoek gedaan naar hoe digitale interactieve tools effectief kunnen worden ingezet…

02 september 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Lectoraat Didactiek van de Bètavakken

Met ingang van 1 oktober 2018 is Bert Bredeweg benoemd tot lector Didactiek van de Bètavakken bij de Hogeschool van Amsterdam.Kernvraag van het lectoraat is wat effectieve didactische interventies zijn voor het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en attitudes in de bètavakken in de grootstedelijke context. Het leren van leerlingen staat centraal en het onderzoek is…

Bert Bredeweg
01 september 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Jaarvergadering en studiedag NVvW

Op zaterdag 2 november zal de jaarlijkste studiedag van de NVvW plaatsvinden.  Zoals altijd in het Ichthus College te Veenendaal. Het thema van de studiedag is dit jaar ‘Technieken in de wiskundeles’. Programma 10:00 – 11:00 Jaarvergadering 11:00 – 16:15 Studiedag Het volledige programma vind je hier. We hebben 39 indrukwekkende workshops voor je klaar staan,…

30 augustus 2019
Taal // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Hoger Onderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Werkconferentie: Vakonderwijs en geletterdheid

Datum: 6 december 2019 Er moet een Leesoffensief komen! Dat vinden de Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur. Daarvoor bestaan veel kansen in het onderwijs Nederlands, maar juist ook binnen de andere schoolvakken. In alle leergebieden gebruik je teksten immers met een duidelijke functie: het verwerven van kennis. En lezen is er ingebed in praten…

01 juli 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Hoger Onderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus Platform Wiskunde Nederland – 30 en 31 augustus 2019

Voor leraren in de exacte vakken aan havo, vwo, hbo leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2019 een vakantiecursus met als thema: “Deep Learning: Van meetdata via datarepresentatie naar voorspellen”. Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 23 augustus en zaterdag 24 augustus op het Centrum voor Wiskunde &…

14 juni 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep in 2019-2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Denken met dingen: symposium over de geschiedenis van wiskundige leermiddelen (25)

Op zaterdag 28 september 2019 organiseert de werkgroep ‘Geschiedenis’ van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren haar 25e symposium met als thema ‘Denken met dingen; een symposium over de geschiedenis van instrumenten en modellen die vroeger in het wiskundeonderwijs gebruikt werden’. Dit symposium wordt gehouden in het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht. Bezoekers kunnen rekenen op koffie,…

Denken met dingen
13 juni 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Nieuwe opleiders rekenen-wiskunde (pabo)

In het nieuwe studiejaar starten op verschillende opleidingen nieuwe opleiders rekenen-wiskunde. Afhankelijk van de vooropleiding en ervaringen zullen deze nieuwe collega’s de eerste tijd moeten groeien in het nieuwe beroep. Wij, opleiders aan de Hogeschool iPabo, stellen voor om dit gezamenlijk op te pakken. We denken daarbij aan het organiseren van intervisiebijeenkomsten voor alle nieuwe…

22 mei 2019
Natuurkunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

’t Hooft conferentie ‘From weak force to black hole thermodynamics and beyond’

Van donderdag 11 t/m zaterdag 13 juli zal er een conferentie plaatsvinden ter ere van Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft. Er zal door grote namen van over de hele wereld worden gesproken en gedebatteerd over de ontdekkingen van Gerard ’t Hooft en recente ontwikkelingen op dat gebied (denk aan het Higgs deeltje en zwaartekrachtsgolven). Daarnaast zullen…

t Hooft conferentie
20 mei 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek 38(5) beschikbaar

Artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek zijn kosteloos te downloaden. De volgende twee artikelen verschenen in het mei-nummer (2019): Treffers, A. (2019). Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(5), 41-48. Keijzer, R., Notten, C., & Verbruggen, I. (2019). Rekenen-wiskunde DOEN. Verslag 37e Panama-conferentie. Volgens Bartjens…

16 mei 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Discussie reken-wiskundeonderwijs in JSW

In mei 2019 verschenen in JSW: Keijzer, R. & Veldhuis, M. (2019). Discussie in het reken-wiskundeonderwijs. Het reken-wiskundeonderwijs is veelvuldig in het nieuws. De discussie erover wordt vaak polariserend gevoerd. Daar is het onderwijs niet bij gebaat. Keijzer en Veldhuis pleiten voor een constructieve dialoog om zo leerlingen op wiskundige wijze greep te laten krijgen…

31 maart 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2019)

Bij het maartnummer van het tijdschrift Volgens Bartjens werden twee artikelen gepubliceerd van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Het betreft: Hendrikse, H.P. (2019). Een ezel stoot zich in het algemeen… Reflectie naar aanleiding van de PME42 in Umeå, Zweden. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(4), 41-45. Oprins, B.A.M. & Keijzer, R. (2019). Meetkunst…

28 maart 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Hoger Onderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus Platform Wiskunde Nederland – 23 en 24 augustus 2019

Voor leraren in de exacte vakken aan havo, vwo, hbo leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2019 een vakantiecursus met als thema: “Deep Learning: Van meetdata via datarepresentatie naar voorspellen”. Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 23 augustus en zaterdag 24 augustus op het Centrum voor Wiskunde &…

23 januari 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2019)

Twee nieuwe artikelen in de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens, Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek – zijn kosteloos beschikbaar. Hickendorff, M., Mostert, T.M.M., Van Dijk, C.J., Jansen, L.L.M., Van der Zee, L.L., & Fagginger Auer, M.F. (2019). Wat werkt (niet) in het reken-wiskundeonderwijs? Review van wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen het…

03 december 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Kort

Pabostudenten gezocht voor uitproberen oefenmateriaal voor de landelijke kennistoets rekenen

TORPEDO is een nieuwe digitale oefenomgeving met rekenopgaven op het niveau van de landelijke kennistoets rekenen, gericht op het ontwikkelen van probleemoplossend vermogen door terug te blikken op de opgavestructuur, oplossingsmanieren en het oplossingsproces van een gemaakte opgave. In de periode van 15 december tot 15 januari kunnen 300 pabostudenten deelnemen aan een proefronde. TORPEDO…

26 november 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2018)

In november 2018 verschenen twee nieuwe artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. De artikelen kunnen kosteloos worden gedownload. Op den Kamp, R. (2018). Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten.Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(2), 41-46. Markusse, A. &…

20 november 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature docent rekenen-wiskunde (0,6 fte) bij het instituut HAN Pabo

De Faculteit Educatie zoekt voor het instituut HAN Pabo voor de campus in Arnhem en in Nijmegen een Opleidingsdocent Pabo met als specifieke deskundigheid   Rekenen & Wiskunde  “In vertrouwen samenwerken aan leren en innoveren” Het instituut HAN Pabo wil kritische, lerende en nieuwsgierige professionals opleiden. We werken in de driehoek onderwijs, onderzoek en werkveld. Het…

14 november 2018
// Hoger Onderwijs // Kort

New book publication: Conducting Educational Design Research (2nd Ed.)

About the topic Educational design research blends scientific investigation with the systematic development and implementation of solutions to educational challenges. Empirical inquiry is conducted in real learning settings – not laboratories – to craft effective solutions to the complex challenges facing educational practitioners. At the same time, the research is carefully structured to produce theoretical…

13 november 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Verschenen: De Meetkunst van Albrecht Dürer

Al­brecht Dürer (1471–1528) was niet alleen een begena­digd schil­der en teke­naar. Hij was ook een gedre­ven liefheb­ber van de meetkun­de. In de laatste jaren van zijn leven schreef hij een lijvig meetkun­deboek ‘bestemd voor kunst­liefheb­bers’. Daarin laat hij zien dat hij veel heeft geleerd van de Griekse wiskun­digen uit de Oudheid.   De aanpak van…

29 oktober 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Kort

Boekpresentatie Design Research in Education – Arthur Bakker

Op 13 december 2018 was de boekpresentatie van Design research in education: A practical guide for early career researchers, geschreven door Arthur Bakker (Universiteit Utrecht). Locatie: Boothzaal, Heidelberglaan 3, de Uithof, Utrecht. Vanuit verschillende invalshoeken zal er aandacht zijn voor ontwerponderzoek. Hoe kan dit type onderzoek theorie en praktijk dichter bij elkaar brengen? Abstract boek Design Research…

19 oktober 2018
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Gepersonaliseerd online oefenmateriaal voor statistiek

          In universitair statistiekonderwijs zoals dat binnen veel bacheloropleidingen plaatsvindt, komt vaak in korte tijd een grote hoeveelheid theorie over statistiek aan de orde. Bij het uitleggen van nieuwe theorie wordt gebruikgemaakt van eerder behandelde stof, die studenten door het hoge tempo dikwijls nog niet goed beheersen. Om hen te helpen…

15 oktober 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Kosteloos boek Grote Rekendag 2019 voor opleidingen en onderwijsadviseurs

Pabo-opleidingen en onderwijsadviesdiensten kunnen ook voor de Grote Rekendag 2019 een kosteloos boek aanschaffen. Voorwaarde hiervoor zijn: de aanvrager is verbonden aan schoolbegeleidingsdienst, is als zelfstandig onderwijsadviseur gevestigd of verbonden aan een hogeschool, per schoolbegeleidingsdienst of hogeschool wordt maximaal één boek verstrekt, de aanvrager gebruikt het boek in het aanbod naar scholen of studenten (maar…

ELWIeR en Ecent als één STEM