Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Bovenbouw h/v

12 maart 2021
Scheikunde // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Wat zet studenten aan tot kritisch denken bij een practicum?

Om leerlingen een practicumopdracht goed te laten uitvoeren geven we leerlingen instructies. Tegelijkertijd willen we juist dat leerlingen tijdens practica kritisch denken en problemen zelf leren oplossen. Met een beurs van het postdoc VO-project onderzocht scheikundedocent en onderzoeker Marion van Brederode twee schooljaren in 6 VWO-groepen wat leerlingen aanzet tot kritisch denken tijdens een scheikundepracticum….

26 november 2020
Wiskunde // Bovenbouw h/v // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakkenstructuur wiskunde

SLO, als nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling, en de Nederlandse Vereniging voor Wiskundeleraren zetten onder vervolgopleidingen in het hoger onderwijs een enquête uit over de vakkenstructuur van het vak wiskunde in de bovenbouw van havo/vwo. Werkt u mee aan deze enquête? In opdracht van het ministerie van OCW verkennen we of er varianten van de huidige…

23 september 2020
Natuurkunde // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

Praktijkboek natuurkundedidactiek – Natuurkundelessen ontwerpen

Website: https://natuurkundelessen-ontwerpen.nl/ Het boek is bedoeld voor gebruik bij het onderdeel vakdidactiek in de tweedegraads lerarenopleiding als kennisbasis voor (aanstaan­de) natuurkundeleraren in het vmbo (voor het vak NaSk 1) en de onderbouw havo en vwo. Het biedt daarnaast ondersteuning aan de leraar die daar actief aan de slag wil met het verder ontwikkelen van het…

16 september 2020
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Online Mathematics Education Seminar – Peter Kop

Our first speaker, on the 8th of October, will be Peter Kop, who will speak about his research on symbol sense. Teaching graphing formulas by hand to promote students’ symbol sense Many students in secondary school continue to have serious problems with algebra formulas which are very abstract for them (e.g. Kieran, 2006). Often these…

04 september 2020
Scheikunde // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Woudschoten Chemie Conferentie

De Woudschoten Chemie Conferentie is de conferentie voor docenten in het scheikundeonderwijs voor havo- en vwo-leerlingen in Nederland. Elk jaar nemen ruim 350 scheikundedocenten uit heel het land deel aan de conferentie. Het toont aan dat deze conferentie inmiddels een onmisbare ontmoetingsplek is geworden voor de familie van chemiedocenten. Het scheikundeonderwijs is en blijft in…

19 augustus 2020
Natuurkunde // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Symposium Leraar en curriculum: kip en ei

Op woensdag 28 oktober, 15-17 uur, organiseert SLO een digitaal symposium over dit onderzoek, tevens afscheid van Maarten Pieters i.v.m. zijn pensioen. Heb je interesse? Laat het weten aan Evelien Veltman en reserveer deze dag en tijd alvast in je agenda. Onderwerp: Hoe maken we de relatie tussen de praktijk van leraren en het formele…

12 mei 2020
Natuurkunde // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature docent-ontwikkelaar natuurkunde bij U-Talent

Wij zijn op zoek naar een docent-ontwikkelaar natuurkunde voor 0,3 fte per 1 september 2020. In U­-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en scholen uit de regio nauw samen aan kwalitatief goed bèta­ en techniekonderwijs voor havo en vwo. U-­Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de bètavakken en het vergroten…

10 februari 2020
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Bovenbouw h/v // Kort

Onderhoud van syllabi van de natuurwetenschappelijke vakken havo en vwo

In 2020 zal er ‘groot’ onderhoud aan de syllabi voor biologie, natuurkunde en scheikunde plaatsvinden. Dat gebeurt aanleiding van adviezen die in 2019 opgesteld zijn op basis van commentaar van ervaren docenten. In 2019 hebben focusgroepen van ervaren docenten biologie, natuurkunde en scheikunde zich gebogen over de syllabi voor havo en vwo voor die vakken….

27 augustus 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Kort

Ontwikkeling van curriculum frameworks in het VK

In het Verenigd Koninkrijk zijn de drie bèta-vakverenigingen – de Royal Society of Biology (RSB), de Royal Society of Chemistry (RSC) en het Institute of Physics (IoP) – met een zeer interessant project bezig. In eerste instantie zelfstandig, maar ook steeds meer in overleg, zijn ze zogenaamde frameworks aan het ontwikkelen voor toekomstige curricula: adviezen…

01 juli 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Hoger Onderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus Platform Wiskunde Nederland – 30 en 31 augustus 2019

Voor leraren in de exacte vakken aan havo, vwo, hbo leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2019 een vakantiecursus met als thema: “Deep Learning: Van meetdata via datarepresentatie naar voorspellen”. Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 23 augustus en zaterdag 24 augustus op het Centrum voor Wiskunde &…

19 juni 2019
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Evaluating the quality of inquiries: an approach for self-evaluation of accuracy, reliability and validity in school science inquiries by pre-university students

  Van der Jagt, S. (2016). Evaluating the Quality of Inquiries. An approach for self-evaluation of accuracy, reliability and validity in school science inquiries by pre-university students. Vrije Universiteit, Amsterdam. Bespreking door Ed van den Berg Website met proefschrift en bronnen Interview met Saskia van der Jagt en leerlingen op Leraar 24  Elk leerling onderzoek…

02 april 2019
Biologie // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Begrijpen met modellen en simulaties: CRISPR/Cas

Het materiaal dat hier beschreven wordt is afkomstig van de workshop ‘CRISPR/Cas begrijpen met modellen en simulaties’ zoals die gegeven is op de NIBI-conferentie in januari 2019, en is bedoeld om kennis te maken met een aantal activerende werkvormen rondom CRISPR/Cas. CRISPR/Cas in schema Kenmerken didactisch model De werkvormen in deze workshop gingen niet alleen…

ELWIeR en Ecent als één STEM