Rekenen/Wiskunde (po)
NVORWO Jaarvergadering en studiedag – 8 april 2022
Save the date: 8 april 2022
4e conferentie ‘Formatief evalueren’
Save the date: conferentie Formatief evalueren De vierde conferentie Formatief evalueren is op donderdag 18 november 2021. Met in elk geval op het programma lezingen van Dylan Wiliam, David Nicol en Stijn VanHoof. De lezingen en workshops gaan over de rol van leerlingen bij het leren en concrete aanpakken om de betrokkenheid van leerlingen…
Vacature – rekendocent bij de HU (seminarium voor orthopedagogiek)
Ervaren opleidingsdocent rekenen wiskunde gezocht Een vacature bij SVO/ITT (Hogeschool Utrecht). Een deelaanstelling bij een (gerelateerd) HU-lectoraat is bespreekbaar
Vacature UU: Programmamaker voor basisschoolleerlingen
De Universiteit Utrecht in Utrecht zoekt een ervaren Programmamaker voor basisschoolleerlingen voor 32 uur per week | Vacature voor een Betaalde functie, Parttime | Sluitingsdatum: 30-06-2021 Binnen het Programmabureau ontwikkelen en organiseren we verschillende publieksprogramma’s. Misschien ken je Meet the Professor, Summerschool Junior of de Grote Wetenschapsdag wel. Het zijn programma’s voor basisschoolleerlingen om hen een realistisch beeld van wetenschap te geven én hun…
Vacature rekenen-wiskunde (0,8-1,0 fte)
Hogeschool KPZ is op zoek naar een creatieve en flexibele teamplayer met hart voor goed rekenonderwijs! Wij zoeken per 1 september 2021 een hogeschooldocent rekenen en wiskunde die ons docententeam komt versterken om studenten op te leiden voor beroepen in de sector kind en educatie. Je gaat aan de slag in de bachelor Leraar Basisonderwijs,…
Explaining variation in mathematics achievement
Marije Huijsmans Radboud Universiteit Proefschrift Mei 2021 Explaining variation in mathematics achievement. Characteristics of children with and without mathematical learning difficulties. Radboud Universiteit, Nijmegen. 978-94-6421-302-7 Samenvatting Onderzoek naar wiskunde-leerproblemen is – in vergelijking met onderzoek naar leesproblemen – vrij beperkt. Vooral de verschillende cognitieve fenotypes van de heterogene groep van wiskunde-leerstoornissen (MLD) en het subtype…
Experimenteren in de rekenles
Van Galen, F. and Jonker, V. (2013) Experimenteren in de rekenles. Combineren van rekenlessen met lessen wetenschap & techniek Utrecht: Kenniscentrum Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek. Universiteit Utrecht. Download pdf Zie ook de lesmaterialen.
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2021)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het mei-nummer (2021) verschenen: Van Zanten, M.A. (2021). Opportunities-to-learn in Nederlandse reken-wiskundemethodes voor het basisonderwijs. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(5), 40-50. Keijzer, R. & Verbruggen, I. (2021). Reken-wiskundeonderwijs in 3D. Verslag van de…
Grote Rekendag – 30 maart 2022
doelgroep: po
Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 16 juni 2021
Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…
Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 26 mei 2021
Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…
Vacatures ‘Multilingual voices in STEM education’ (0,8 fte)
De afdeling Pedagogiek van Diverse Samenlevingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, zoekt drie promovendi. De beoogde startdatum is 1 september 2021. De promovendi werken in het project ‘Multilingual voices in STEM education’ (Multi-STEM), dat tot doel heeft de participatie van meertalige kinderen te bevorderen bij het leren van rekenen en wetenschap & techniek….
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2021)
Bij het maart-nummer (2021) van het tijdschrift Volgens Bartjens (jaargang 40, nr. 4) zijn in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek twee verdiepende artikelen verschenen. Keijzer, R. & Peltenburg, M. (2021). Wiskunde in spontaan spel realiseren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(4), 41 – 51 pdf Hendrikse, P. (2021). Kansen voor wiskunde-talenten op de…
Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2021-2022
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
Nationale Rekencoördinator Dag – 25 maart 2022 – Verslag
De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. Daarmee is deze dag ook juist voor alumni van de opleiding tot…
Panama conferentie verplaatst -> 30 juni en 1 juli 2022
Een conferentie voor opleiders, begeleiders, leerkrachten, onderzoekers in het primair onderwijs Alles was gericht op de conferentie op 20 en 21 jan. 2022, maar de corona zet hier een streep doorheen. De nieuwe data: 30 juni en 1 juli 2022.
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte)
Hogeschool iPabo zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte), die voldoening haalt uit het lesgeven aan studenten. Als opleidingsdocent ben je breed inzetbaar voor werkzaamheden binnen de bacheloropleiding en in onze Ad Pedagogisch Educatief Professional. Je verzorgt uitdagend reken-wiskundeonderwijs in alle opleidingsvarianten: voltijd, (verkorte) deeltijd, zij-instroom, universitaire pabo en de Associate degree. Je werkt regelmatig…
Ontwikkelen van probleemoplossend vermogen van pabostudenten met Torpedo
Marjolein Kool van de HU-pabo heeft tijdens haar Comenius-project Torpedo een website gebouwd waar pabostudenten hun reken-wiskundig probleemoplossend vermogen kunnen ontwikkelen door non-routine rekenopgaven op het niveau van de landelijke kennistoets te maken. Daarbij kunnen ze gelijk reflecteren op de opgavestructuur, oplossingsmanieren en het oplossingsproces. Op 10 maart jl. heeft ze de nieuwe oefenwebsite tijdens…
Gecijferdheid
Gecijferdheid bestaat uit de verbinding van kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten, nodig om adequaat en autonoom om te gaan met de kwantitatieve kant van de wereld om je heen (Kees Hoogland) Factoren van gecijferd gedrag Bron: Common European Numeracy Framework (cenf.eu). klik voor vergroting Engelse versie: Aspects of Numerate Behaviour klik voor vergroting Gecijferdheid langs…
Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 21 april 2021
Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…
ELWIeR onderzoeksgroep – 17 februari 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 15 december 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 11 november 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 22 september 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
TORPEDO lunchlezing
Marjolein Kool deed onderzoek naar de wijze waarop pabostudenten Torpedo gebruikten en wat hen dat opleverde. Ze presenteerde de resultaten op conferenties, waar pabodocenten rekenen-wiskunde uit het hele land haar verzochten om Torpedo toegankelijk te maken voor alle pabostudenten. Daar is sindsdien hard aan gewerkt en met succes. Op 10 maart, 12:30-13:30 u, zal een…
Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen
Proefschrift Dokter, N. (2021). Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen. Tilburg University 27 januari 2021 Samenvatting Op school wordt taal anders gebruikt dan thuis. Om bepaalde inhouden uit te leggen gebruiken leraren daarvoor de taal die het beste hierbij past: schooltaal*. Leerlingen die de schooltaal beter beheersen, presteren ook beter. Leraren spelen dan ook een…
Nationale Rekencoördinator Dag – 12 maart 2021 – Verslag
De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. Daarmee is deze dag ook juist voor alumni van de opleiding tot…
Naar meer programmeren in het basisonderwijs (webinar 20 januari a.s.)
Organisatie, TechYourFuture, VHTO en Hogeschool Windesheim inloop om 14:50 uur Voor wie: leerkrachten basisonderwijs en geïnteresseerden. In het webinar ‘Naar meer programmeren in het basisonderwijs’ delen Felienne Hermans, Rianne van den Berghe, Anika Embrechts, Corine Noordink en andere sprekers hun kennis over drie domeinen: integratie in andere vakken, tools en passend onderwijs. Per domein staan drie…
Kosteloos boek Grote Rekendag 2021
Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde bij Fontys Hogescholen
Fontys Hogescholen is op zoek naar een opleidingsdocent rekenen-wiskunde. Ben jij die opleidingsdocent rekenen-wiskunde die studenten kan begeleiden in hun leerproces voor rekenen-wiskunde? Fontys Hogescholen heeft een vacature voor een mooie baan! We zoeken iemand die twee dagen per week in Eindhoven werkt en één dag per week in Venlo (tot de zomervakantie). Na de…
Lerarenopleider met specialisatie Rekenen/Wiskunde (Pabo Haarlem)
Hogeschool Inholland zoekt voor de vestiging Haarlem een lerarenopleider met specialisatie Rekenen/Wiskunde. Omvang 32-40 uur per week. Het gaat om een tijdelijk arbeidscontract met uitzicht op een vast dienstverband. Reageren voor 17 december. Meer informatie.
TIMSS
Websites NL en Internationaal. TIMSS staat voor Trends in International Mathematics and Science Study en meet wereldwijd de ontwikkelingen in kennis en vaardigheden in de exacte vakken en in attituden van leerlingen die vier of acht jaar formeel onderwijs hebben genoten. Inmiddels is er ook sprake van eTIMSS. De ‘e’ van eTIMSS verwijst naar de…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2020)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen kunnen kosteloos verkregen worden. In het nummer van november 2020 (jaargang 40, #2) verschenen: Kool, M. (2020). Met Torpedo terugblikken om vooruit te komen in het oplossen van reken- wiskundeproblemen. Volgens Bartjens…
Seminar Carolien Duijzer, Utrecht University/Marnix Academie
Title – Moving towards understanding: reasoning about graphs in primary mathematics education 12 november 2020 – 15:30-17:00 Zie ook de pagina over haar proefschrift. During my PhD I focused on stimulating fifth-grade students’ reasoning with motion graphs, as an approach to incorporate higher-order thinking (HOT) in mathematics activities in primary school. The graphing of motion…
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,9 fte)
Hogeschool iPabo zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde die voldoening haalt uit het lesgeven aan studenten van verschillende leeftijden en achtergronden én vanuit eigen kennis en ervaring in het basisonderwijs de vertaalslag kan maken naar onze opleidingen. De nieuwe collega is inzetbaar op zowel de locatie Amsterdam als Alkmaar. Daarnaast is het geven van lessen op…
Vacature Opleidingsdocent rekenen/wiskunde Marnix Utrecht
De Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, zoekt per direct een Opleidingsdocent rekenen/wiskunde (max 1,0 fte) Solliciteren kan tot en met 2 november 2020. Meer lezen Uit de tekst: De opleidingsdocent heeft een afgeronde masteropleiding; heeft affiniteit met en kennis van het basisonderwijs; beschikt over goede en gevarieerde didactische vaardigheden; beschikt over ruime wiskundige kennis…
Basisvaardigheden Rekenen voor de Pabo
Basisvaardigheden Rekenen voor de Pabo is een oefenboek voor eerstejaarsstudenten aan de pabo die de kernzaken van het rekenen op de basisschool willen ophalen. Auteurs: Sieb Kemme en Willem Uittenbogaard Het boek is ook bedoeld voor studenten die zich via de zij-instroom of via het mbo bij de pabo aanmelden of voor andere betrokkenen bij…
Zoveel spelletjes, zoveel kansen voor het rekenonderwijs
primair gericht op rekencoördinatoren in het basisonderwijs. Vanuit de Nationale Rekencoördinator Dag zullen gedurende het seizoen 2020-2021 enkele masterclasses worden aangeboden. Op 20 januari a.s. organiseert de NRCD (met partners) nogmaals deze masterclass omdat de eerste keer (4-11-2020) werd overtekend. Uitvoerenden Anneke Noteboom (Reken-Impuls) zal deze masterclass verzorgen. Abstract Spellen in de rekenles zijn niet…
Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs
Gravemeijer, K., & Van Galen, F. (Eds.). (2020). Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs. Utrecht: Wiskunde voor Morgen. U kunt het boekje downloaden (gratis) en commentaar leveren op rekenenwiskunde21.nl. Oproep Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen wat het reken-wiskundeonderwijs biedt en wat de maatschappij vraagt. Terwijl de rol van rekenen-wiskunde in de maatschappij door computerisering en informatisering in…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek jrg 40 nr 1
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de digitale en verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. In het eerste nummer van de 40e jaargang verschenen de volgende artikelen: Brachten, S.E., Broekhuizen, M.L., & Jonker, V.H. (2020). Waarom de Grote Rekendag. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 40(1), 41-47 Keijzer, R., Oonk, W. & Van Zanten,…
Leerkrachten basisonderwijs gezocht voor kerndoelenteams M&N, R&W en Digitale geletterdheid
Ben jij of ken jij de leerkracht basisonderwijs die aan de slag wil voor de kerndoelen van de toekomst? In de kerndoelenteams voor Mens en Natuur (waar ook wetenschap en technologie onder valt), Rekenen en Wiskunde en Digitale geletterdheid is er nog plaats voor leerkrachten basisonderwijs. De afgelopen jaren hebben leraren en scholen…
Algebraic reasoning in primary school
Algebraic reasoning in primary school: A balancing act Algebraïsch redeneren op de basisschool: Zoeken naar balans Proefschrift van Mara Otten, Universiteit Utrecht Samenvatting Algebra is in Nederland nog geen onderdeel van het reken-wiskundecurriculum van het basisonderwijs. Dit is een gemiste kans, want er is veel bewijs dat jonge kinderen in staat zijn om algebraïsch te…
Meewerken aan het landelijk curriculum? Meld je aan!
Voor de curriculumherziening zoeken we leraren. Ben jij die enthousiaste en nieuwsgierige leraar die gemotiveerd is om mee te denken over de herziening van het landelijk curriculum? In oktober vorig jaar leverden leraren en scholen hiervoor de bouwstenen, waar nu eerst een wetenschappelijke curriculumcommissie zich over zal buigen. In januari ga je samen met andere…
Online Mathematics Education Seminars UU
Alle seminars op Youtube Online seminars over wiskundeonderwijs. Discussie en vragen zijn een belangrijk onderdeel. Georganiseerd door de Universiteit Utrecht: Rogier Bos en Anna Shvarts. Zie ook Freudenthal Instituut: Webpagina Mathematics Education Seminars Doel Deze reeks van seminars richt zich op de volgende twee hoofddoelen: (1) ons begrip van fenomenen in het wiskundeonderwijs verdiepen, en…
Gezocht: basisscholen i.v.m. Europees initiatief ‘creativiteit en rekenen-wiskunde’
CReativity In Mathematics Education Op weg naar een Europees project Gezocht : basisscholen met creativiteit Aanleiding voor dit project Crime Er worden hoge eisen gesteld aan het reken-onderwijs op de basisschool De samenleving wordt steeds complexer, digitaler, globaler. Hoe worden kinderen op de basisschool daarop voorbereid? De 21st century skills benoemen belangrijke vaardigheden. In de…
RD4 – diagnostiek van rekenproblemen op vier handelingsniveaus
RD4 Rekenen Diagnostiek van rekenproblemen op 4 handelingsniveaus RD4 is een programma voor diagnostiek van ernstige rekenproblemen bij leerlingen in het basisonderwijs en onderbouw voortgezet onderwijs. Het resultaat biedt een leerlingprofiel met inhoudelijk gedetailleerde informatie over de rekenkennis en rekenvaardigheid van de leerling. Het profiel toont de rekenkundige ontwikkeling van de leerling en tegelijkertijd de…
Zoveel spelletjes, zoveel kansen voor het rekenonderwijs
primair gericht op rekencoördinatoren in het basisonderwijs. Vanuit de Nationale Rekencoördinator Dag zullen gedurende het seizoen 2020-2021 enkele masterclasses worden aangeboden. Op 4 november a.s. organiseren we de tweede masterclass Uitvoerenden Anneke Noteboom (Reken-Impuls) zal deze masterclass verzorgen. Abstract Spellen in de rekenles zijn niet meer weg te denken uit het reken-wiskundeonderwijs. Naast dat ze…
Probleemoplossen
Probleemoplossen (problem solving in het Engels) is meer dan alleen het oplossen van een probleem. Definitie Met probleemoplossen doelt men meer op het proces dat leidt tot het oplossen van het probleem dan op het vinden van de oplossing zelf. Bij probleemoplossen zijn het kunnen hanteren van heuristieken en het hebben van een wiskundige houding…
Vooraankondiging – ELWIeR/Ecent conferentie 21 mei 2021
Save the date! Vrijdag 21 mei 2021 wordt de volgende ECENT-ELWIeR conferentie voor lerarenopleiders wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen/techniek georganiseerd. Meer informatie! Lees meer
FunThink – Enhancing functional thinking from primary to upper secondary school
Europees (Erasmus+) project 2020-2022 Penvoerder Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, Ludwigsburg, Germany Partners in Nederland Universiteit Utrecht (Freudenthal Instituut) en Hogeschool iPabo Abstract Functional thinking is not only highly relevant within mathematics, but also crucial in everyday and professional life. It is, for instance, required, when modelling the spread of a virus such as the current COVID-19…
De uitdager van de maand
primair gericht op rekencoördinatoren in het basisonderwijs. Vanuit de Nationale Rekencoördinator Dag zullen gedurende het seizoen 2020-2021 enkele masterclasses worden aangeboden. Op 23 september a.s. organiseren we de eerste, door Ronald Keijzer en Anna Hotze (Hogeschool iPabo) met de titel de Uitdager van de maand! Zwakke rekenaars krijgen nogal eens extra begeleiding door ze te…
Een vakdidactisch drieluik
Hoe word je die inspirerende vakdidactisch begeleider, die een leraar in opleiding weet uit te dagen om zich vakdidactisch verder te ontwikkelen, zodat hij lessen geeft waar zowel de leerlingen als hijzelf met plezier op terugkijken? Lessen waarbij niet alleen de leerlingen worden uitgedaagd, maar waarbij ook de docent weer iets nieuws heeft geleerd over…
Jaarvergadering NVORWO – 9 april 2021
Op 9 april 2021 vindt de jaarvergadering van de NVORWO plaats. De vergadering wordt gevolgd door een studiedag, die voor NVORWO-leden gratis is. Niet-leden betalen 45 euro. Meld je snel aan via: NVORWO jaarvergadering en studiedag 2021 | NVORWO
Opportunity to learn – Leeraanbod en leerondersteuning in Nederlandse reken-wiskundemethodes
Opportunities to learn offered by primary school mathematics textbooks in the Netherlands Leeraanbod en leerondersteuning in Nederlandse reken-wiskundemethodes Proefschrift van Marc van Zanten, Universiteit Utrecht, 2020 Download proefschrift pdf Bespreking in Volgens Bartjens, voorjaar 2021 Samenvatting Methodes zijn een belangrijke bron voor de dagelijkse reken-wiskundelessen in het basisonderwijs. Daardoor zijn ze van grote invloed op…
Grote Rekendag – 24 maart 2021
De planning voor het nieuwe seizoen is in volle gang. U kunt deze datum er alvast in zetten: 24 maart 2021. Grote Rekendag! En als u nog ideeën zoekt voor ‘extra mooie activiteiten’, dan kunt u putten uit de activiteiten van de Getallenfabriek (versie 2020): https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28733/
Moving towards understanding: Reasoning about graphs in primary mathematics education
Proefschrift van Carolien Duijzer, Universiteit Utrecht Bewegend leren: Het creëren van afstand-tijdgrafieken met je lichaam en het redeneren daarover. Samenvatting In onze huidige samenleving worden we voortdurend geconfronteerd met een overvloed aan grafisch gerepresenteerde informatie. Grafieken waarin een continue verandering is weergegeven, zoals temperatuur of beweging, vragen in het bijzonder om het nodige inzicht. Het…
Lectoraat Wiskundig en analytisch vermogen van professionals
Kees Hoogland wordt per 1 september 2020 aangesteld als lector Wiskundig en analytisch vermogen van professionals. Kees is nationaal en internationaal actief in rekenen, wiskunde, statistiek en gecijferdheid in voorschoolse educatie, po, vo, mbo, hbo en volwasseneneducatie.
Curriculum.nu, vervolgstap 2020-2023
Vervolgstap 2020-2023 van curriculum.nu Toevoeging voorjaar 2021: Een en ander is vertraagd door corona, demissionair kabinet, e.d. Verwijzingen Eerdere stappen (< 2020) beschreven in het ELWIeR/Ecent dossier Curriculum.nu Website wetenschappelijke curriculumcommissie
Reken-wiskundeonderwijs in coronatijd
Dit bericht graag delen met leraren basisonderwijs: De overschakeling naar geheel of gedeeltelijk onderwijs op afstand heeft veel gevraagd (en vraagt nog steeds) veel van iedereen in Nederland die betrokken is bij het basisonderwijs. Als opleiders op het gebied van rekenen op de pabo willen wij in kaart brengen hoe scholen en leerkrachten dat hebben…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2020)
Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen zijn kosteloos te downloaden. Jaarlijks verschijnen tien artikelen. In het meinummer verschenen de volgende bijdragen. Van den Brink-Stuber, S. & Veldhuis, M. (2020). Wiskunde in het nieuws. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(5), 41-48. Keijzer,…
Jaarvergadering NVORWO 25 juni a.s. online
Onze jaarvergadering / studiedag heeft helaas niet door kunnen gaan. We hebben besloten de studiedag door te schuiven naar volgend jaar. Op donderdag 25 juni vindt wel de jaarvergadering (online) plaats. In deze jaarvergadering bespreken we de koers van de vereniging voor komend jaar en de activiteiten van het afgelopen jaar. Ook worden het financieel…
Master Expertdocent Primair Onderwijs (MEPO)
Bij instituut Theo Thijssen, de pabo van de Hogeschool Utrecht, is er voor het seizoen 2020-2021 nog plek voor studenten bij de Master Expertdocent Primair Onderwijs (MEPO). In deze video meer informatie over deze opleiding. Je kunt ook even dit Puzzeltje spelen waardoor je meer achtergrond leert kennen. Tijdens deze MEPO kijk je met een…
Verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde
Sinds 2020 wordt deze nascholing voor (beginnende) pabo-docenten aangeboden. Algemeen Deze ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ richt zich op ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs. De cursus biedt zicht op reken-wiskundedidactiek in de basisschool en op de opleiding, legt de link tussen beide en stelt de opleidingspraktijk van de cursist centraal. De afronding…
ELWIeR onderzoeksgroep – 1 juli 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 12 mei 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 25 maart 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 3 februari 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 10 december 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 4 november 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 24 september 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2020)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is een verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. In maart 2020 verschenen twee artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Milo, B., Reemers, M., Vinckemöller, H., & Van den Berg, H. (2020). Reken-wiskundeonderwijs voor (potentieel) hoogpresterende basisschoolleerlingen. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(4), 41-53. Schoevers, E.M….
Vacature rekenen-wiskunde Hogeschool iPabo (0,8 fte)
Hogeschool iPabo is een zelfstandige hogeschool met twee locaties, Amsterdam en Alkmaar. De hogeschool leidt studenten op tot leerkracht basisonderwijs en biedt daarnaast de Ad-opleiding pedagogisch educatief medewerker aan. Met praktijkgericht onderzoek binnen het Kenniscentrum Spelend & onderzoekend leren, zorgt Hogeschool iPabo voor innovatie in het basisonderwijs en in de lerarenopleiding. Voor het komende collegejaar…
Leerplatform Enlight Ed
Enlight Ed heeft een leerplatform gebouwd waarmee pabostudenten opdrachten kunnen maken door vragen te beantwoorden in een chatomgeving. Elk verkeerd antwoord biedt een kans om de student iets te laten leren door hulpvragen te stellen en hints te geven. Voor de student is het prettig dat hij/zij op deze manier altijd begeleiding krijgt bij oefening…
Boekbespreking – Realistisch reken-wiskundeonderwijs beschouwd vanuit NL en vanuit internationaal perspectief
In 2020 zijn twee imposante Springer boeken uitgekomen, die we hieronder naast elkaar zetten, omdat ze ook alles met elkaar te maken hebben. En omdat het Open Access is, is er eenvoudig aan te komen! Van den Heuvel-Panhuizen, M. (Ed.) (2020). National reflections on the Netherlands Didactics of Mathematics. Teaching and Learning in the Context…
NEMO Night at the Museum
Op vrijdagavond 6 maart is NEMO speciaal geopend voor leerkrachten uit het primair onderwijs tijdens Night at the Museum. Van 18.30 uur tot 22.30 uur is er van alles te doen! Ga aan de slag met workshops, laat je verrassen door speciale demonstraties of ontdek het museum met je collega’s. Bekijk het programma en meld…
Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2020)
Bij het tijdschrift Volgens Bartjens worden bij ieder nummer twee verdiepende artikelen gepubliceerd onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen worden kosteloos ter beschikking gesteld. In januari 2020 gaat het om de volgende artikelen: Van Slijpe, J.W. & Tjallema, M. (2020). Wiskunde is overal. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 39(3),…
Rekenen op spel
Project Stimuleren van reken-wiskunde-ontwikkeling van peuters en kleuters in spontaan spel. rekenenopspel.nl Literatuur Keijzer, R., Boland, A., Van der Zalm, E., & Peltenburg, M. (2020). Mathematics in play. EApril 2019, Leuven. Slotconferentie Vrijdag 3 april 2022, Hogeschool iPabo 14:30 Inloop, koffie en thee 15:00-15:25 Opening en inleiding 15:30-16:40 werkgroep 1 – Rekenen op spel werkgroep…
Vacature vakexpert rekenen-wiskunde po (32 uur)
SLO is op zoek naar een vakexpert rekenen-wiskunde po (32 uur). Wat ga je doen? Samen met het onderwijsveld en andere experts ontwikkel je doelen, kaders, voorbeeldmaterialen en instrumenten voor het vakgebied, op landelijk, school- of klasniveau. Daarbij maak je gebruik van onderzoeksresultaten en beleidsrapporten. Je zorgt ervoor dat betrokkenen binnen en buiten SLO gedurende…
Hoofdrekenen in de Wiscat
De Wiscat wordt in het eerste studiejaar aan de pabo gemaakt door alle studenten, waarbij ze een minimale cesuur moeten behalen om hun rekenvaardigheidsniveau aan te tonen. De laatste tijd is er veel ophef over de rekentoetsen op de pabo en vraagt men zich af op het gewenste doel wel bereikt wordt. Een van de…
Panama Conferentie 2020 – een inspirerende ontmoeting
Op 9 en 10 januari kwamen ruim 200 lerarenopleiders, adviseurs, onderzoekers, uitgevers en leerkrachten bij elkaar in Woudschoten-Zeist, op de jaarlijkse Panama Conferentie, geopend door Michiel Veldhuis, UU/iPabo In de opening werd (door Marc van Zanten/ Suzanne Sjoers, SLO) aandacht besteed aan de mogelijke ‘doorwerkingen’ van het werk van Curriculum.nu: welke veranderingen in het curriculum…
Studiedag/Jaarvergadering NVORWO 2020
Op 3 april 2020 organiseert de NVORWO voor de leden een jaarvergadering. Het thema voor deze dag is: Op onderzoek. Deze jaarvergadering wordt gevolgd door een studiedag, die voor leden / abonnees van Volgens Bartjens gratis is. Op de studiedag kunt u workshops en lezingen volgen en bijpraten met vakgenoten. Programma Jaarvergadering / studiedag 09.30…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(2)
Twee artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(2), staan online: Visée, J.J.F, Broekhuizen, M.L, & Jonker, V.H. (2019). Lerarenopleidingen basisonderwijs zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 39(2), 41-48. De Vetten, A.J. (2019). Redeneren over steekproeven op de lerarenopleiding basisonderwijs. Volgens Bartjens…
Winterschool 2020 – Breng wetenschap in de klas!
Kom jij op woensdag 29 januari 2020 ook naar de elfde editie van de Winterschool? Tijdens deze professionaliseringsdag op de Radboud Universiteit in Nijmegen vinden leraren uit het basisonderwijs handvatten en inspiratie om wetenschap de klas in te brengen. In de ochtend volg je lezingen van de wetenschappers die de basis hebben gelegd voor de…
Het is bijna 2020, wat nu met wetenschap en technologie?
In 2013 sloten onderwijs, overheid en bedrijfsleven het Techniekpact. Een van de doelen: alle basisscholen bieden vanaf 2020 structureel wetenschap en technologie aan. Wat is daarvan terecht gekomen? Moet en doet iedere basisschool het al? En wat kan de pabo hieraan bijdragen? Edith Hilbink van Jet-Net & TechNet: ‘Zo’n pact stel je om daadwerkelijk in…
Grote Rekendag – 25 maart 2020
Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…
Kosteloos boek Grote Rekendag 2020
Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…
ELWIeR onderzoeksgroep – 24 juni 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…
ELWIeR onderzoeksgroep – 14 mei 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…
ELWIeR onderzoeksgroep – 18 maart 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…
ELWIeR onderzoeksgroep – 6 februari 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…
ELWIeR onderzoeksgroep – 11 december 2019
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…
ELWIeR Archief
ELWIeR streeft na relevante (historische) bronnen op het gebied van reken/wiskunde onderwijs digitaal beschikbaar te stellen. Overzicht huidige bronnen Nieuwe Wiskrant 1981-2013 Tijdschriften overzichtspagina tijdschriften STEM Panama Post 1983-2013 Panama Cursusboek proceedings conferenties 1983-2010 FI Scientific Library 1990-heden Zie verder ook freudenthal.nl (klik op subsets) voor bijv. de volledige collecties van w1216, hawex, hewet, e.d….
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2019)
‘Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek’ is de verdiepende digitale pendant van het tijdschrift ‘Volgens Bartjens’. Artikelen van ‘Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek‘ kunnen kosteloos worden gedownload. In het septembernummer van 2019 verschenen: Van Houwelingen, M.J. (2019). Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(1), 41-47. Keijzer, R. (2019)….
Inquiry Mathematics Resources (Purdue)
| PO | Opleidingsmaterialen: video’s over diverse onderwerpen uit de didactiek van rekenen-wiskunde inquirymathresources.org Purdue University Northwest (Erna Yackel, Paul Cobb and others) Video’s op diverse onderwerpen O.a. Werken met het rekenrek, groepsdiscussies voeren, e.d. Patterning and partitioning Structuring numbers Teacher’s role Coordinating units Measurement Video Legacy of Erna Yackel Invited lecture honoring the work of Erna…
Mathematics education research of the future -> een oproep
Internationale oproep wat betreft de toekomst van het onderzoek naar wiskundeonderwijs What themes or research questions should mathematics education research focus in the coming decade? Dear colleagues, Educational Studies in Mathematics (ESM) and the Journal for Research in Mathematics Education (JRME) intend to publish editorials in 2020 on important themes for mathematics education research of…
Promoting creativity in elementary mathematics education
Proefschrift Eveline Schoevers, Universiteit Utrecht Promotieonderzoek naar creatief denken bij rekenen. Schoevers, E. (2019). Promoting creativity in elementary mathematics education. Universiteit Utrecht, Utrecht. Creativity is seen as an important competency in current and future society and promoting students’ creativity is high on the educational agenda. It is considered important that students do not only learn…
Handelingsmodel
Het handelingsmodel is een didactisch model voor de leerkracht. Het model laat zien dat leerlingen een bewerking uit kunnen voeren op verschillende handelingsniveaus, en de leraar kan daar eventuele hulp op aanpassen. Het handelingsmodel is wel gebaseerd op de didactische opbouw van het ijsbergmodel. De handelingsniveaus lopen van concreet naar abstract (door te handelen in…
IJsbergmetafoor
De ijsbergmetafoor is een model om de gelaagdheid van begripsvorming te laten zien die ten grondslag ligt aan een zuiver wiskundige notatie. Het is een metafoor die vooral gebruikt wordt in verband met de didactiek van reken-wiskunde onderwijs in de basisschool. 8 x 6 = drie-kwart 5 + 2 = De formele ‘wiskundetaal’ (kale sommen)…
NVORWO
Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van het Reken-wiskunde-onderwijs nvorwo.nl Keijzer, R., & Veldhuis, M. (2020). Op weg naar NVORWO onderzoeksagenda. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(2), 53-62. Andere vakvereniging op het gebied van wiskunde/rekenen: Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren
Panama conferentie 9 en 10 januari 2020
De 38e Panama-conferentie over reken-wiskundeonderwijs vindt plaats op donderdag 9 en vrijdag 10 januari 2020. Thema ‘Rekenen-wiskunde van … tot …’ Rekenen-wiskunde is in vele situaties, op vele manieren toepasbaar; dit maakt het zo belangrijk en tegelijkertijd ook complex om te leren. Het belang en de complexiteit van rekenen-wiskunde staan centraal op deze conferentie. Onderwerpen…