Kort
EBSCO – databank onderwijsonderzoek -actie gratis toegang
EBSCO is leverancier van onderzoeksdatabanken met wetenschappelijke artikelen over onderwijsonderzoek. Gratis toegang (actie 2023) Tot november 2023 krijgen leraren en andere onderwijsprofessionals die werkzaam zijn op een po, vo of mbo school in Nederland toegang tot EBSCO: Werk je in het vo of het mbo? Via Kennisnet Entree Federatie krijg je toegang tot de database….
Getal van het jaar
Jaarlijkse verkiezing van het ‘getal van het jaar’ getalvanhetjaar.nl Van de website Van de klok die op een mooi rond getal staat tot de inflatie die tot een minder mooi hoge waarde stijgt, getallen zijn overal om ons heen. Soms schrikken we ervan, maar soms staan ze ook voor leuke dingen. Het aantal kaarsjes op…
Vacature Senior Programma Ontwikkelaar
Wil jij het verschil maken op Rotterdam Zuid? Bij de Rekenfaculteit lever je een bijdrage aan het dichten van de prestatiekloof in het onderwijs door middel van een uniek rekenprogramma. Als organisatie zijn wij volop in ontwikkeling en als senior programma ontwikkelaar help jij ons om de organisatie verder door te ontwikkelen. Je werkt in…
NCETM
| PO | VO | MBO | The UK National Centre for Excellence in the teaching of Mathematics (NCETM) provides maths-specific school and professional development for schools, colleges and teachers, and it coordinates the work of the Maths Hubs. ncetm.org.uk The NCETM supports the ongoing professional development of all those who teach maths, particularly through it’s coordination of the Maths Hubs…
Nieuwe examen informatica – vragenlijst voor docenten
Vraag aan docenten informatica nl.research.net/r/monitor-Informatica-2022 november 2022 Vraag van Nataša Grgurina (RUG) en Jos Tolboom (SLO) Beste docent informatica, Deze vragenlijst gaat over hoe je aankijkt tegen het nieuwe examenprogramma informatica, dat 1 augustus 2019 is ingevoerd in havo 4 en vwo 4. We stellen ook vragen over jouw onderwijspraktijk. Het invullen van de vragenlijst…
Today’s Teaching Tools
Todays Teaching Tools (TTT) is een professionaliserings-samenwerking op het gebied van digitale geletterdheid en digitale didactiek. Van de TTT-website: “Gelet op de toenemende rol van technologie binnen de maatschappij, is het van belang dat je je als docent blijvend professionaliseert op het gebied van Digitale Geletterdheid. Digitaal vaardig zijn is dan ook een essentieel onderdeel…
Nederland in cijfers
Nederland in cijfers geeft in 36 infographics antwoord op vragen over Nederland. longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2022/ In deze 2022-editie komen weer nieuwe leuke weetjes en cijfers over ons land aan bod, over nu en ook over vroeger. Nationaal, en soms ook per gemeente. Deze webpublicatie hoort bij het gelijknamige boekje, en gaat met tekst en figuren dieper in…
Education Endowment Foundation
Education Endowment Foundation (EEF) Onafhankelijk Engels fonds met speciale focus w.b. ‘het doorbreken van het verband tussen gezinsinkomen en onderwijsprestaties’. educationendowmentfoundation.org.uk Abstract Centrale focus w.b. onderwijsonderzoek: Bewijs samenvatten.Het beste beschikbare bewijs over onderwijzen en leren beoordelen en op een toegankelijke manier presenteren. Het vinden van nieuw bewijs.Financieren van onafhankelijke evaluaties van programma’s en benaderingen die…
Studentinzet op School
Een landelijk platform van initiatieven die studenten uit het hoger onderwijs inzetten in het voortgezet onderwijs. studentinzetopschool.nl/ StudentinzetopSchool maakt studenten enthousiast voor een baan in het onderwijs StudentinzetopSchool is een landelijk platform van negen not-for-profit initiatieven die studenten inzetten in het voortgezet onderwijs. De studenten worden geselecteerd, getraind en begeleid vanuit de lerarenopleidingen. Alle initiatieven…
Bèta Tournament
Het Beta-Tournament is er primair op gericht om leerlingen vmbo een onvergetelijke ervaring te laten beleven met een vakoverstijgende praktische opdracht. beta-tournament.nl/ Het Beta-Tournament is er primair op gericht om leerlingen een onvergetelijke ervaring te laten beleven met een vakoverstijgende praktische opdracht. Echter vinden wij het als organisatie ook belangrijk dat er veel docenten aanwezig…
RAFT – gratis materialen voor STEaM in het engels
RAFT – Resource Area for Teaching raft.net Gratis hulpmiddelen omvatten ideeënbladen voor de klas, tips voor leerkrachten en leeractiviteiten voor thuis. In de winkel o.a. verkrijgbaar: STEAM-projectkits. Verwijzingen Free activity sheets for STEaM raft.net
Met welke mindset werk jij in het onderwijs?
Een mindset zorgt er voor dat je een bepaalde manier van denken krijgt (en houdt). Daarin kunnen grote verschillen zitten, waardoor mensen zich anders gaan gedragen. Carol Dweck, een van de onderzoekers van het idee ‘mindset’ Het idee is dat een deel van de bevolking (impliciet) gelooft dat hun succes en talenten gebaseerd zijn op…
KWG wintersymposium – Kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie Wintersymposium 2023 Het jaarlijkse evenement voor wiskundeleraren en andere wiskunde-enthousiastelingen. Dit jaar: de wiskunde achter kunstmatige intelligentie. Zaterdag, 14 januari 2023, Academiegebouw van de Universiteit Utrecht (Domplein) Tijd: 10.30 – 16.00 uur Voordrachten: Prof. Dr. Max Welling (Universiteit van Amsterdam, Microsof Research) over kunstmatige intelligentie voor COVID tracking Prof. Dr. Bart Verheij (Rijksuniversiteit…
Meertalige kinderen in het wetenschapsmuseum
Bij MultiSTEM verschijnen met enige regelmaat Blogs. Nieuw verschenen is een blog over hoe meertalige kinderen meedoen in het wetenschapsmuseum. In de blog vertelt onderzoeker Lucía Chisari over haar eerste onderzoek. Een van de conclusies uit dit eerste onderzoek is dat taal een grote rol speelt als kinderen en hun ouders zich echt in de…
Advies Onderwijsraad – Taal en rekenen in het vizier
Taal en rekenen in het vizier. (2022). Onderwijsraad. Download rapport Persbericht november 2022 Bron: onderwijsraad.nl Om te zorgen dat het onderwijs in taal- en rekenen goed wordt en blijft, adviseert de Onderwijsraad een integrale en structurele focus op taal en rekenen van onder andere de overheid, onderwijsbestuurders, schoolleiders en leraren. De raad beveelt de rijksoverheid…
Lerarenstrategie 2022 e.v. (OCW)
De huidige lerarentekorten vragen nieuwe aanpakken. OCW zoekt – samen met het veld – naar oplossingen. Lerarenstrategie verwoord in de OCW brief van oktober 2022. Brief OCW oktober 2022 Even een paar citaten: “Nu er een tekort aan leraren is, staat de samenleving en politiek, voor een ingewikkelde keuze: houden we vast aan de kwaliteitseisen…
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde Haagse Hogeschool
De pabo van De Haagse Hogeschool is op zoek naar een opleidingsdocent voor de Pabo met specialisatie rekenen/wiskunde en didactiek, voor 0,8-1,0 fte, voor de drie opleidingsvarianten voltijd, deeltijd en zij-instroom. Online solliciteren voor 3 november 2022.
Atomic, reusable feedback – een online seminar
Webinar door Filip Moons, Antwerpen University Donderdag 10 november 2022, 15:30-17:00, online (engelstalig) Atomic, reusable feedback: a semi-automated solution for assessing handwritten mathematics tasks? This research project investigates how we can give feedback to handwritten math assignments more efficiently. After all, handwritten tasks remain important to train higher-order thinking skills and genuine problem-solving. Feedback on…
Vacature – hoogleraar – Westerdijk leerstoel UU (Freudenthal Instituut)
Vrouw gezocht bij het Freudenthal Instituut! Job description A Westerdijk chair is a position especially installed to be occupied by a female professor. It is named after Johanna Westerdijk, appointed at Utrecht University in 1917 as the first female full professor in the Netherlands. As Westerdijk Full Professor you are an internationally acknowledged scientist with…
European Science Education Research Association (Esera) -> 2025 in Denmark (Copenhagen)
European Science Education Research Association Esera.org Conferentie 2025, Copenhagen, Denmark Save the date: August 25th to 29th Under the theme Transitions in Science Education: Sustainability and Digital Advances, we wish to stimulate fruitful conversations and big ideas within and beyond our community. esera.org/conference-2025 Conferentie 2023, Turkije 28 augustus 2023 tot en met 1 september 2023…
Advieskring actualisatie kerndoelen rekenen/wiskunde
Het programmateam actualisatie kerndoelen vraagt – anno oktober 2022 – aan ELWIeR het volgende Het team actualisatie kerndoelen rekenen/wiskunde is gevormd en de leden hebben in juli 2022 met elkaar en de opdracht kennisgemaakt. Het kerndoelenteam zal in maximaal 12 maanden de kerndoelen actualiseren en aan de minister opleveren. De ‘advieskring’ zoekt een ‘ELWIeR vertegenwoordiger’….
Plan Bèta – Bèta-onderwijs voor duurzame ontwikkeling
Plan Bèta (2022) biedt praktische handvatten aan bètadocenten en schoolleiders om focus en tempo aan te brengen in de ontwikkeling naar duurzame bètavakken binnen een duurzame school. Info (en bestellen) bij NVON Abstract Klimaatverandering, verdwijnen van biodiversiteit, toenemende vervuiling, uitputting van natuurlijke bronnen….de mondiale samenleving worstelt met een veelvoud aan crisissen, die elkaar ook nog…
Hoogleraar Vakdidactiek (Alfa of Bèta) en Curriculum
Research Centre for Curriculum Studies, UvA leerstoel ‘vakdidactiek en curriculum’ De afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) zoeken een hoogleraar ‘Vakdidactiek en curriculum’, met een focus op leren en instructie in het alfa of bètadomein. De leerstoel wordt ondergebracht bij de Afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen van de Faculteit…
Interview met Andrea van Bruggen – van der Lugt (ihkv beroepsbeeld)
Interview Andrea van Bruggen – van der Lugt Datum 10-10-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (4 minuten) Waarom ben je scheikundedocent geworden? Waarom ben je ook opleider aan de Universiteit Utrecht geworden? Hoe ziet jouw werkweek er uit? En zo maakt de combinatie met opleiden het vak als scheikundedocent een wereldvak! In het…
Call voor PostDoc-VO – informatiebijeenkomst
De call voor PostDoc-VO staat online: Lees verder (en aanmeldformulier) Call 2023 – v informatiebijeenkomst 23 september 2023 Ben je docent in een bètavak, gepromoveerd, en wil je verder onderzoek doen naar vakdidactiek? Misschien is een PostDoc-VO beurs dan iets voor jou! Binnen het programma PostDoc-VO kunnen gepromoveerde bèta- en techniekdocenten in het vo en…
Crosscutting concepts
Zie ook Big ideas, een vergelijkbaar begrip bij wiskunde. In Nederland wordt onderwijs in de bètavakken veelal vakspecifiek aangeboden. Dat heeft voordelen, maar een nadeel is dat leerlingen weinig zicht krijgen op de samenhang tussen de bètadisciplines. Eén van de mogelijkheden om leerlingen meer zicht te geven op samenhang tussen bètavakken, is om aandacht te…
MathCityMap
Wiskunde ontdekken in jouw stad en omgeving mathcitymap.eu MathCityMap (MCM) wil leerkrachten, leerlingen en individuen van elke leeftijd de kans geven om hun omgeving in een nieuw wiskundig perspectief te ervaren. Vooralsnog wordt wiskunde vaak gezien als iets abstracts, iets dat alleen in schoolboeken te vinden is. Daarbij vergeten we dat alles in het bereik…
Big ideas
Term uit 2002-2005 om centrale ‘begrippen’ uit het reken-wiskundeonderwijs te benoemen. Zie ook Crosscutting concept (vergelijkbaar begrip uit de science) Achtergrond Definitie van Randall (2005): * A Big Idea is a statement of an idea that is central to the learning of mathematics, one that links numerous mathematical understandings into a coherent whole. In het…
De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs
Titel De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs | VO-praat met Inge Molenaar Bron VO raad – VO Academie – Inge Molenaar Datum 14-9-2021 De VO-academie is gestart met een nieuwe video-reeks: VO-praat. In video’s van maximaal tien minuten vertellen bevlogen sprekers hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp…
Bartjens Rekendictee
Bartjens Rekendictee Tijd: van 13.30 – 17.00 uur op vrijdag 11-11-22 Locatie: Cursus- en Vergadercentrum Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht Aanmelden via www.rekendictee.nl. Deelname is gratis Wat hebben Queen Elizabeth, Max Verstappen en Mark Rutte met elkaar gemeen? Ze spelen alle drie een rol in het Bartjens Rekendictee 2022. Op 11-11-22, de mooiste datum…
Onderzoek studielast rekenen-wiskunde 2023
Sinds 2009 vind er tweejaarlijks onderzoek plaats naar de contacttijd en studielast rekenen-wiskunde & didactiek op Nederlandse lerarenopleidingen basisonderwijs. Dit onderzoek maakt zichtbaar hoe de contacttijd en studielast voor rekenen-wiskunde zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft. Lerarenopleidingen worden verzocht mee te werken aan het achtste onderzoek in deze reeks. Daarvoor is een vragenlijst ontwikkeld. Vakgroepvoorzitters…
Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s: ze zijn gestart!
Bericht september 2022 Zie verder pagina Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen Bericht SLO 30-9-2022 Voor de zomervakantie stelden we de vakvernieuwingscommissie van natuurwetenschappelijke vakken (natuurkunde, scheikunde, biologie, O&O en LNT) al aan je voor. Deze commissie gaat de examenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken actualiseren. De commissie heeft op 28 en 29 september de eerste tweedaagse ontwikkelsessie…
Inzet van intelligente technologie. Advies Onderwijsraad
Inzet van intelligente technologie Rapport van de Onderwijsraad uit 2022 Samenvatting Intelligente technologie is niet zomaar een technologie, maar een die de samenleving fundamenteel zal veranderen. Dat stelt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid in het recente rapport Opgave AI. De nieuwe systeemtechnologie. Intelligente technologie brengt ook fundamentele veranderingen met zich mee voor het onderwijs….
Wetenschap en Technologie in de klas – handvatten
Wetenschap en technologie in de klas. Handvatten voor een praktische uitvoering. Pica. Dit boek uit 2022, van de hand van Anna Hotze, biedt handvatten om W&T-onderwijs in de klas vorm te geven. Wetenschap en Technologie Abstract Om de huidige en toekomstige hoogtechnologische maatschappij beter te begrijpen, kritisch te zijn, te kunnen participeren in deze maatschappij…
Structureel geld voor Sterk Techniek Onderwijs
Op 7 juli 2022 verstuurde Dennis Wiersma, de minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, een brief naar de penvoerders van de STO-regio’s. Met deze brief geeft hij voor de komende periode richting op twee punten: voortzetting van het programma vanaf 2024 en verlaging van het totaal percentage cofinanciering. Hij blijft inzetten op regionale samenwerking in…
Pabodocenten-route op de NWT-conferentie
Zet 10 maart 2023 alvast in je agenda, want dan is alweer de veertiende editie van de landelijke Natuur, Wetenschap en Techniek-conferentie voor het primair onderwijs! Deze keer in Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee met als thema Laat naar je kijken. Dit jaar is speciaal voor pabodocenten in álle rondes een workshop te volgen….
IBL (en wiskunde) in China en Nederland
Luang Huang, China Proefschrift 2022 Inquiry-based learning in lower-secondary mathematics education in China (Beijing) and the Netherlands Universiteit Utrecht Inquiry-based learning (IBL) emphasizes learning through experiencing and constructing. Results from this study seems to show that mathematics teachers may not have a complete understanding of IBL and the IBL cycle. Abstract Mathematics is considered to…
Reimaging our future – een Unesco rapport over duurzaamheid en onderwijs
Dit verslag beschrijft een belangrijke opdracht aan het onderwijs om een vreedzame, rechtvaardige en duurzame toekomst op te bouwen voor iedereen. Dit alles in het kader van de globale duurzaamheids-uitdagingen. Samenvatting Onze mensheid en onze planeet Aarde worden bedreigd. De pandemie (Covid) heeft onze kwetsbaarheid en onderlinge verbondenheid alleen maar bewezen. Nu is dringende gezamenlijke…
SDG
Sustainable Development Goals Duurzaamheidseducatie Verwijzingen Duurzame ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals). Inner development goals Duurzaamheidseducatie Beweegredeneren: een werkvorm bij dilemma’s in de klas Projecten NWO project Duurzaamheidsvraagstukken in het bètaonderwijs (onderbouw vo, 2020-2023) Europees project MOST (met focus op energie- en afval-vraagstukken) en hoe onderwijs samenwerkt met ‘de omgeving’. Impact – project onderwijs over duurzaamheid en…
Prepared to Act for a Sustainable Future?
Wanda Sass Prepared to Act for a Sustainable Future? Proefschrift over Duurzaamheidseducatie, Universiteit van Antwerpen, 2022 De vijf studies in deze dissertatie willen bijdragen aan het voortschrijdende inzicht in wat actiecompetentie nu precies is en of een bepaalde onderwijsaanpak beloftevol kan zijn om jong adolescenten te ondersteunen in hun ontwikkeling tot actiecompetente burgers. Samenvatting De…
SLO zoekt vakexperts digitale geletterdheid
slo-actualisatiekerndoelen.nl/slo-zoekt-leraren/ SLO zoekt vakexperts die een bijdrage willen leveren aan het onderwijs. Actualisatie kerndoelen De huidige kerndoelen zijn sinds 2006 van kracht. Kerndoelen vormen, samen met de referentieniveaus voor taal en rekenen, de wettelijke kaders voor de onderwijsinhoud in het primair onderwijs en in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Voor digitale geletterdheid gaat er…
Valies, Educatie voor duurzame ontwikkeling
Het project ‘Valies’ uit Vlaanderen, België, gaat over ‘Educatie voor Duurzame Ontwikkeling’, kortweg EDO. Informatie over Valies Het gaat bij de Sustainable Development Goals (United Nations) om de grote maatschappelijke uitdagingen (zoals armoedebestrijding, gendergelijkheid of klimaatverandering). Hoe kunnen leerlingen en leraren hierin en hieraan een bijdrage leveren. De partners zijn de Universiteit Antwerpen, Katholieke Universiteit…
ETE IV: STEM & Open Schooling for Sustainability Education
Registration and proposal submission of various interactive working formats are now open! We are happy to share with you the call for proposals of the upcoming Educating the Educators IV conference (ETE IV) on STEM & Open Schooling for Sustainability Education. On May 11-12, 2023, the fourth edition of the successful conference series is to take place at Naturalis Biodiversity Center in…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het septembernummer (2022) verschenen: Keijzer, R. (2022). Rekenvaardigheid en keuze pilot jonge kind. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(1), 41-49. Worthington, M. (2022). A paradigm shift for early childhood mathematics? Volgens Bartjens –…
Inclusieve vakdidactiek – Werken aan inclusief N&T onderwijs
Praktijkopbrengst van het project Inclusive Science Education (2018-2021) inclusievevakdidactiek.nl Website met opleidingsmaterialen voor inclusief natuur- en techniekonderwijs. Goed N&T-onderwijs vergt aandacht voor de taal van het vak. Dat sluit aan bij de wens taalonderwijs meer te verbinden aan onderwijs in andere vakken. Maar welke praktische werkwijzen kunnen leraren daarvoor inzetten? De site geeft hierbij achtergrondkennis,…
Maakonderwijs centraal – bijeenkomst bij Pakhuis de Zwijger
Een dag waarbij het maakonderwijs centraal staat.Ben je werkzaam in of nieuwsgierig naar onderwijs op het gebied van kunst, wetenschap & techniek, zorg dan dat je erbij bent! DI 8 NOV, 19.30 Info en inschrijven Ben je werkzaam in of nieuwsgierig naar onderwijs op het gebied van kunst, wetenschap & techniek, zorg dan dat je…
Imaginary tentoonstelling – Utrecht 2022 – met lezingen!
Tentoonstelling over zichtbare en onzichtbare wiskunde, met lezingen! 2 t/m 21 oktober 2022 imaginary-utrecht (info en inschrijven) Imaginary Utrecht 2022 De Imaginary tentoonstelling is te bezoeken tijdens de openingstijden van het Minnaertgebouw van 2 tot 21 oktober. Op zondag 2 oktober en op doordeweekse dagen zullen er begeleiders aanwezig zijn die iets kunnen vertellen over…
Lecturer’s perspectives on students’ participation in university mathematics teaching
mathematics education seminar : Thomais Karavi (RUG). Thursday the 13th of October, 15:30 – 17:00. Lecturer’s perspectives on students’ participation in university mathematics teaching Teams online Link Abstract The most common teaching method in advanced mathematics courses is lectures. In this context, the lecturer is in front of a large cohort of students, presenting the…
Effectief lesgeven in wiskunde – een ‘webinar voor morgen’
Alexander Schüler-Meyer Effectief lesgeven in wiskunde. Een ‘Webinar voor Morgen’ 13 oktober 2022, 15:30-17:00 Link naar de Google Meet Inschrijven Samenvatting Wat maakt wiskundelessen effectief en leerzaam? Een sleutelelement om een wiskundeles effectief te maken, is zo vaak mogelijk de denkwijze van de leerling te peilen. In de workshop wordt hiervoor het 3C model voorgesteld:…
Hybrid Learning Spaces
Gil, E., Mor, Y., Dimitriadis, Y. and Köppe, C. (Eds.). (2022). Hybrid Learning Spaces Springer Samenvatting Nu we de dualiteit van fysieke en virtuele leerruimten zijn gaan accepteren als een permanent kenmerk van ons onderwijslandschap, beginnen we de geldigheid ervan in twijfel te trekken. Is dit werkelijk een dichotomie, of is het een continuüm? Moet…
Conferentie – Taalbewuste vakleraren voor meertalige klassen
Conferentie Taalbewuste vakleraren voor meertalige klassen Naar inclusieve didactiek in opleidingen en professionalisering do 10 november 2022 Een inspirerende dag voor docenten, lerarenopleiders en anderen die zich betrokken voelen bij de ontwikkeling en verspreiding van taalgericht vakonderwijs. Abstract Taalontwikkeling is niet alleen een zaak van taaldocenten: in alle vakken leren kinderen en jongeren via taal….
Basisteams voor ondersteuning basisvaardigheden
Onderdeel van het Masterplan basisvaardigheden (kabinet 2021) is het instellen van basisteams om scholen te ondersteunen die dat nodig hebben of zelf nuttig vinden. Ondersteuning voor rekenen/wiskunde De basisteams gaan dus aan het werk (zie het ‘masterplan basisvaardigheden’ van de overheid) maar hebben op hun beurt weer behoefte om te kunnen doorverwijzen. Hieronder staan enkele…
Lesson Study NL Conferentie 2022
Landelijke Lesson Study Conferentie 2022 Zwolle Woensdag 2 november 2022 van 13.00 -17.30 uur Thema: Lesson Study & Samen Opleiden Er zijn boeiende keynotes en 5 parallelle workhops. Schrijf je in vóór 15 oktober Meer lezen en inschrijven
Bever wedstrijd
De Beverwedstrijd vindt 8 – 22 november 2023 plaats. beverwedstrijd.nl De Beverwedstrijd is bedoeld om spelenderwijs te ontdekken of leerlingen interesse en/of talent hebben voor informatica en computational thinking. Meedoen is gratis en de vragen kunnen zonder leren of voorbereiden gemaakt worden. Leerlingen van groep 3 tot de 6de klas van het VWO maken tijdens…
VO HO Netwerken Conferentie 2022
Landelijke conferentie VO-HO netwerken Datum: 3 november 2022 Tijd: van 12:30 uur tot 17:30 uur Plaats: Radboud Universiteit, Nijmegen Op donderdag 3 november 2022 organiseren de regionale VO-HO netwerken een landelijke conferentie VO-HO netwerken, met het thema ‘Professie & Loopbaan’. De vaksteunpunten vormen de basis van de regionale VO-HO netwerken. Zowel in de regionale als…
Extended reality
Extended reality (XR) is a term referring to all real-and-virtual combined environments and human-machine interactions generated by computer technology and wearables Definitie (eng. wikipedia) XR Pagina’s (op ecent/elwier). Definitie 2022 It includes representative forms such as augmented reality (AR), mixed reality (MR) and virtual reality (VR) and the areas interpolated among them. The levels of…
Interview met Daan Doing (in het kader van ‘beroepsbeeld’)
Interview Daan Doing Datum 18-8-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (4 minuten) Waarom ben je docent (opleider rekenen/wiskunde op een pabo) geworden? Hoe ziet je werk er uit bij de iPabo? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin…
Kennistafel Onderzoekend en Ontwerpend Leren
Project Bestaande kennis en expertise op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren in kaart brengen, ontsluiten en delen; dat is waar de Kennistafel Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL) aan werkt. De kennistafel OOL bestaat uit ruim twintig professionals uit de onderwijspraktijk en uit de wetenschap. Allemaal hebben zij kennis en expertise op het gebied…
Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden
Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden 1 september 2022 Gesprekken Dit verslag gaat over gesprekken in de eerste helft van 2022. Zie ook de oproep in mei/juni 2022. In het jaar van 2022 zijn er opnieuw gesprekken. Samenvatting In de eerste helft van 2022 zijn gesprekken gevoerd over het masterplan basisvaardigheden:…
Dyscalculie
zie ook ERWD (ernstige reken-wiskunde-problemen en dyscalculie) Dyscalculia Network (UK) The Dyscalculia Network CIC is a not-for-profit community interest company, run by volunteers to support and advocate for people with dyscalculia and maths learning difficulties. dyscalculianetwork.com Dus ook in UK de combinatie van ‘dyscalculie’ en ‘reken-wiskunde-problemen’. Verwijzingen (2003). Brain research and learning sciences (CERI –…
Onderwijskennis – themapagina’s en leidraden
Onderwijskennis.nl, een initiatief van NRO, probeert een link te maken tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. In 2022 en in 2023 werd ELWIeR/Ecent gevraagd te assisteren bij het invullen van themapagina’s w.b. didactiek rekenen/wiskunde, en een leidraad. In 2023 werden de volgende pagina’s opgeleverd: Rekenen in groep 1-2 – PO (Hans van Luit e.a.) Rekenen in…
Algebra
(1995). Algebra. Wiskunde voor leerlingen van 12-16, voor de lerarenopleiding. Utrecht: APS. (2008). ReAL Leerlijnen ‘van rekenen naar algebra’. Wiskunde in de onderbouw van het havo/vwo (PDF). Enschede: SLO/Fi. Amerom, B. v. (1998). Tussen rekenen en algebra Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 18(1), 30-35. . Ballering, F. and Krabbendam, H. (2009). Rekenen in het…
Multi-STEM – Multilingual voices in STEM education
Multi-STEM is een gezamenlijk onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en Hogeschool IPABO, dat beoogt de participatie van meertalige kinderen in het onderwijs te bevorderen: zowel bij rekenen-wiskunde als wetenschap& techniek (W&T). Een project in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda. Met ondersteuning van NWO. Informatie. Blogs. Volg dit project op LinkedIn. Download flyer…
Conferentie AI en VR december 2022
International conference on the topic of AI and VR December 12-14, 2022 (Submission deadline Oct. 1) ieee-aivr.org Papers will be reviewed and published in the IEEE digital library. IEEE AIVR is a unique event, addressing researchers and industries from all areas of AI as well as Virtual, Augmented, and Mixed Reality. It provides an international…
Differentiatie
(2010). Differentiëren in drievoud, omwille van kwaliteit en verscheidenheid in het hoger onderwijs. Advies van de Commissie Toekomstbestendig Hoger Onderwijs Stelsel (PDF) (pp. 108). Den Haag: OCW. Beitler, F., De Waart, C. and De With, M. (2014). Een actieve aanpak om gedifferentieerd te rekenen in het mbo (PDF), Opleiding Docent Rekenen MBO (pp. 10). Utrecht:…
Kennisbanken
Project Kennisbanken Revival van de kennisbanken Biologie Natuurkunde Scheikunde Zie ook Project diagnostische vragen. Aanleiding Er is veel kennis over hoe je bèta-concepten goed aanleert en waar het mis kan gaan. Deze kennis komt vanuit wetenschappelijk onderzoek en vanuit ervaringen in de klas. Bij de voorbereiding van een les heeft een docent echter beperkt toegang…
OCW in cijfers
statistiek en gegevensverwerking vanuit het ministerie ocwincijfers.nl Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap brengt met feiten en cijfers de sectoren onderwijs, cultuur & media, wetenschap en emancipatie in beeld. Met eigen data én andere bronnen krijgt u inzicht in de huidige situatie en de meerjarige ontwikkeling.
Micro-credentials
EU website on micro-credentials Verwijzingen ICSE Academy
Constructive alignment
‘Constructieve afstemming’ is een principe dat wordt gebruikt voor het bedenken van onderwijs- en leeractiviteiten en beoordelingstaken die direct betrekking hebben op de beoogde leerresultaten op een manier die doorgaans niet wordt bereikt in traditionele colleges, tutorials en examens. Bron (vertaling): https://en.wikipedia.org/wiki/Constructive_alignment Verwijzingen Biggs, J. B. and Tang, C. K. C. (2011). Teaching for quality…
Samenwerkend leren
dossier onderwijskennis Artigue, M. (2012). Challenges in basic mathematics education (PDF). Paris: UNESCO United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Johnson, D. W., Johnson, R. T. and Stanne, M. B. (2000). Cooperative learning methods: A meta-analysis (PDF). Minneapolis: University of Minnesota. Cooperative Leaming Center. Lau, P., Kwong, T., Chong, K. and Wong, E. (2013). Developing…
Creativiteit
Dossier onderwijskennis (2003). Lesbrief: De bomen van Pythagoras, geconstrueerde groei (PDF) (Vol. 2015). Utrecht: Ars et Mathesis. (2014). Een eigentijds curriculum (PDF). Den Haag: Onderwijsraad. Assmus, D. and Fritzlar, T. (2018). Mathematical giftedness and creativity in primary grades. In F. M. Singer (Ed.), Mathematical creativity and mathematical giftedness. Enhancing creative capacities in mathematically promising students…
Ontwikkelkracht
Ontwikkelkracht is een programma dat bijdraagt aan een sterke kennisinfrastructuur voor het onderwijs om de kwaliteit van het onderwijs duurzaam te versterken. programmaontwikkelkracht.nl Het onderwijs in Nederland scoort op veel onderdelen goed. Tegelijkertijd blijkt uit nationale en internationale onderzoeken dat leerlingprestaties dalen. Vooral de prestaties van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs staan onder…
Vecon studiedag
Vecon: Vereniging van leraren in de economisch-maatschappelijke vakken save the date: 15 maart 2024
KNAG onderwijsdag
Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (geografie.nl/knag) Studiedag De KNAG Onderwijsdag 2023 is op woensdag 22 november 2023 in Theater Orpheus te Apeldoorn. Na het succes van vorig jaar, zijn we dit jaar klaar om een nieuw en boeiend thema te verkennen: ‘Wereld in transitie’. In een tijd waarin de wereld voortdurend verandert, is het van essentieel…
Digitale didactische kennisbank scheikunde weer online
Kennisbank scheikunde Deze kennisbank scheikunde is bedoeld ter ondersteuning van zij-instromers en andere beginnende docenten uit alle sectoren van het voortgezet onderwijs. Doelstellingen We zien de kennisbank als een bron van vakkennis en bijbehorende didactische aanwijzingen voor de docent, waar hij/zij naar specifieke behoefte uit kan putten. Sommige teksten zijn wellicht ook voor leerlingen geschikt,…
Interview met Thomas Wind (ihkv beroepsbeeld)
Interview Thomas Wind Datum 17-8-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (4 minuten) Waarom ben je biologiedocent geworden? Hoe ziet je werk er uit bij de Universiteit Utrecht? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over…
Digitale didactische kennisbank natuurkunde weer online
Kennisbank natuurkunde Natuurkunde, didactiek, leerlingdenkbeelden en contexten. Onderdeel van het project kennisbanken. Toelichting op het materiaal (2011) Deze kennisbank (uit 2011) ondersteunt stagiaires, zij-instromers en andere beginnende docenten natuurkunde binnen de sectoren VO en MBO. Ondersteuning is er vooral op het gebied van vakdidactiek. Algemene didactische theorieën zijn gebruikt op plekken waar deze vakdidactische toepassingen…
Wiskunde in Teams
Werken aan grotere wiskundige opdrachten wiskundeinteams.sites.uu.nl Algemeen Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks enkele wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling…
Onderbouw Wiskunde Dag (vo)
De OnderbouwWiskundeDag is een competitie voor leerlingen uit 3/4 vmbo en 3 havo/vwo. Onderdeel van Wiskunde in Teams Algemeen Leerlingen werken in teams van 3 of 4 de hele dag aan een ‘grote’ wiskundige (denk)opdracht waarin probleemoplossen centraal staat. Het gebruik van boeken en computers is toegestaan. Inhoudelijk sluiten deze opdrachten aan bij ‘denkactiviteiten’. Eerdere…
Wiskunde A-lympiade
De Wiskunde A-lympiade is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde A in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Algemeen Leerlingen werken in teams van drie of vier leerlingen een dag lang aan het oplossen van een realistisch probleem als: een dienstregeling voor liften; het beveiligen van een museum; het…
Interview met Ruud Stolwijk (ihkv beroepsbeeld)
Interview Ruud Stolwijk Datum 17-8-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Vijf interview-vragen (7 minuten) Waarom ben je wiskundedocent geworden? Hoe ziet je wrk er uit bij Cito? Met wie werk je samen? En kun je nog andere voorbeelden uit je loopbaan noemen? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van…
Interview met Jacoliene van Wijk (ihkv beroepsbeeld)
Interview Jacoliene van Wijk Datum 7-7-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (3 minuten) Waarom ben je wiskundedocent geworden? Waarom ben je ook onderzoeker geworden? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes…
Interview met Corine van den Boer (ihkv beroepsbeeld)
Interview Corine van den Boer Datum 3-7-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes en uitdagingen. Drie interviewvragen Waarom ben je wiskundedocent geworden? Hoe zien je dagen er uit als je werkt als docent wiskunde (welke eventuele…
Carrière-profielen voor bèta-docenten
Binnen het project Teach4Life (2022-2024) wordt o.a. een inventarisatie uitgevoerd van interessante carrière-perspectieven voor bèta-docenten. Een samenwerking tussen vo-ho-netwerken en elwier. Werkgroep Teach4Life 23-11-2023 Geleerde lessen omzetten naar effectief beleid- een belangrijke rol voor de VO HO netwerken. De VO HO netwerken willen een stevige gesprekspartner voor OCW en raden zijn. Om die reden participeren…
Ieder kwartaal een les buiten het boekje
Zomer 2022 Activiteiten in schoolboeken leveren meestal precies de informatie die nodig is om een antwoord te vinden. Leerlingen krijgen daarmee weinig gelegenheid om te leren zelf informatie te zoeken en met onzekerheid te redeneren. Sinds 2019 publiceert het International Centre for STEM Education (ICSE) ieder kwartaal drie problemen die zich lenen voor onderzoekend leren….
Team actualisatie kerndoelen rekenen-wiskunde 2022
Uit het bericht van de SLO (juli 2022) nemen we de volgende namen over w.b. de samenstelling van dit team Leerkrachten Marjolijn Bakir, Alfonsusschool Enschede Marieke van Ravenhorst, Vivente groep Zwolle Marieke Los, KBS Alfons Ariëns Harderwijk Henk Koll, Rotondaschool Tiel Hugo Mulder, Zaanlands Lyceum Jon Keun, CSG Liudger Drachten Martijn Schouw, Onderwijsroute 10-14, OOZ…
Vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken 2022
actualisatienwv.nl “Wat moeten leerlingen kennen en kunnen na het doorlopen van het curriculum natuurwetenschappelijke vakken in het voortgezet onderwijs?” De vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken gaat met die vraag aan de slag voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs om zo de examenprogramma’s natuurwetenschappelijke vakken in vmbo, havo en vwo te actualiseren. Uit het bericht van de…
Vakvernieuwingscommissie wiskunde 2022
Uit het bericht van de SLO (juni 2022) nemen we deze namen over: Docenten Erik van Barneveld – Alferink College Zoetermeer Jim van Bekhoven – Mariscollege Belgisch Park Izaak Havelaar – Revius Lyceum Doorn Betty Vermeulen – CSG De Heemgaard Lianne Bruijns – Stanislascollege Pijnacker Marianne Laponder – Da Vinci College Kagerstraat Leiden Juan Dominguez…
Girls’ day – VHTO
11 april 2024 Girls’ Day VHTO Tijdens Girls’ Day openen door heel Nederland bèta-, technische, IT-bedrijven én technische of IT-afdelingen van bedrijven hun deuren voor meisjes van 10 tot 15 jaar. De meisjes kunnen deelnemen aan interessante activiteiten, maken kennis met vrouwelijke medewerkers en leren meer over bèta/technische werkzaamheden. Girls’ Day laat meisjes de onontdekte…
Basisvaardigheden beschouwd
In deze pagina een poging tot overzicht als onderdeel van het dossier Basisvaardigheden Dit zal verder uitgewerkt worden voor een artikel in Volgens Bartjens O&O. Ronald Keijzer en Vincent Jonker Verwarring over de term basisvaardigheden Veel verwarring komt voort uit wat we nu eigenlijk verstaan onder basisvaardigheden. En dit wordt nog versterkt als we over…
Edu-V – Digitaal onderwijs goed geregeld
Groeifonds project 2023-2026 Afstemming/regulering digitale onderwijsmiddelen po, vo en mbo Doel project Voor het realiseren van kwalitatief goed onderwijs en de ambities voor het onderwijs van morgen is een efficiënte, veilige, betrouwbare en toekomstbestendige digitale (leermiddelen)infrastructuur (als randvoorwaarde) noodzakelijk. Sectororganisaties PO-, VO- en MBO-raad, het Ministerie van OCW en de brancheorganisaties van uitgeverijen (GEU), van…
Ondersteunen (‘scaffolding’) bij SSI
Ondersteunen (‘scaffolding’), module over SSI en milieu-vraagstukken. Bron In deze Ensite module worden toekomstige leraren in de initiële lerarenopleiding geïntroduceerd om hun studenten te ondersteunen bij het omgaan met complexe maatschappelijk-wetenschappelijke milieuvraagstukken (environmental SSI) door een ondersteunings (scaffolding)kader te bieden. Geschreven voor de lerarenopleiding. Verwijzingen Bron Ensite, projectbeschrijving Scaffolding (op elwier/ecent)
Succes! Rekenen – reken-wiskunde materialen voor de doelgroep laaggecijferden
In opdracht van de stichting Lezen en Schrijven (L&S) is gedurende 2016-2019 een mooie verzameling themaboekjes en rekenkaarten ontwikkeld, geschikt voor een brede doelgroep. Te denken valt aan MBO, praktijkonderwijs, zwakke rekenaars in PO en VO, en natuurlijk de volwasseneducatie (VE). Overzicht van de ontwikkelde materialen, vrij te gebruiken binnen ve, mbo, e.a. Abstract 23-9-2019…
Scaffolding small groups
Scaffolding small groups Seminar Mathematics Education 8th of September 2022, 15:30-17:00 Sharon Calor of UvA. Abstract Collaborative learning can be an important means for enhancing students’ learning of mathematics. Several studies have shown that mathematical discussions in small heterogeneous groups may lead to mathematical level raising. Teachers, however, find it difficult to support…
Natuur om de hoek
Woon je in de omgeving in Leiden? Dan is dit bericht voor jou. Nestkastjes maken, bodemdiertjes onderzoeken, het park opruimen, nadenken over hoe je bijen kunt helpen, een bioloog ontmoeten. Bij Natuur om de hoek kunnen kinderen ‘op natuur zitten.’ Samen met enthousiaste kenners ontdekken ze de natuur in de buurt. Er leeft en beweegt…
Blauwe reeks – publicaties reken-wiskunde-didactiek 1982-2012
Dit is een publicatie-reeks van het toenmalige ‘OW&OC’ (onderzoek wiskundeonderwijs en onderwijs computercentrum) van de Universiteit Utrecht. De publicaties zijn gericht op wiskunde-didactiek van po en vo. Verwijzingen Bergervoet, P., Goddijn, A., Hoeckx, E., Querelle, N., Schoemaker, G., Simons, M., Streefland, L. and te Woerd, E. (1986). De baas over de computer. Verslag van een…
Raamwerk scholing/nascholing docent rekenen/gecijferdheid vo/mbo
Raamwerk scholing en nascholing docent rekenen/gecijferdheid vo/mbo Update raamwerk juni 2023 Opdrachtgever: Ministerie van OC&W Inhoud van dit raamwerk Dit vernieuwde raamwerk beschrijft de gewenste inhoud van scholing en nascholing voor docenten rekenen/gecijferdheid in vo/mbo. Dit wordt gedaan in de vorm van bekwaamheidseisen, die gezamenlijk de basis voor een volwaardig scholingsaanbod vormen. In Hoofdstuk 1…
Open leermiddelen voor bèta-didactiek
Open leermiddelen bèta-didactiek online repository met leer- en opleidingsmaterialen Zie ook de Info-pagina op WikiWijs. Pilot groeifonds 1-9-2022 tot 1-9-2023 Overige informatie
SellSTEM
SellSTEM Spatially Enhanced Learning Linked to STEM EU Project – Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Network This project investigates the role of spatial ability in and for STEM learning. The team consists of 15 PhD students, their supervisors from 10 universities in Europe and 8 partners that will host the students on secondment. The project runs…