Basisonderwijs
Vacature – Hoofddocent/ onderzoeker STE(A)M gezocht
Hoofddocent/ onderzoeker STE(A)M Heb je passie voor Science, Technology, Engineering, (Arts) and Mathematics ofwel STE(A)M? Wil je bijdragen aan het professionaliseren van leraren en onderwijsteams? En bijdragen aan onderzoek op dit thema? Dan is deze vacature iets voor jou! Diverse opleidingsvraagstukken vanuit met name het PO en VO bereiken het Team Onderzoek & Onderwijs Transfer…
Vacature – rekendocent bij de HU (seminarium voor orthopedagogiek)
Ervaren opleidingsdocent rekenen wiskunde gezocht Een vacature bij SVO/ITT (Hogeschool Utrecht). Een deelaanstelling bij een (gerelateerd) HU-lectoraat is bespreekbaar
Vacature UU: Programmamaker voor basisschoolleerlingen
De Universiteit Utrecht in Utrecht zoekt een ervaren Programmamaker voor basisschoolleerlingen voor 32 uur per week | Vacature voor een Betaalde functie, Parttime | Sluitingsdatum: 30-06-2021 Binnen het Programmabureau ontwikkelen en organiseren we verschillende publieksprogramma’s. Misschien ken je Meet the Professor, Summerschool Junior of de Grote Wetenschapsdag wel. Het zijn programma’s voor basisschoolleerlingen om hen een realistisch beeld van wetenschap te geven én hun…
Vacature rekenen-wiskunde (0,8-1,0 fte)
Hogeschool KPZ is op zoek naar een creatieve en flexibele teamplayer met hart voor goed rekenonderwijs! Wij zoeken per 1 september 2021 een hogeschooldocent rekenen en wiskunde die ons docententeam komt versterken om studenten op te leiden voor beroepen in de sector kind en educatie. Je gaat aan de slag in de bachelor Leraar Basisonderwijs,…
Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het pabo-curriculum, proefschrift
Empowering pre-service teachers through inquiry. Development of an inquiry stance in intended, implemented and attained curriculum of primary teacher education. ‘In de kracht zetten’ van leraren in opleiding door onderzoek. Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het beoogde, geïmplementeerde en bereikte curriculum van de lerarenopleiding basisonderwijs. Proefschrift Lidewij van Katwijk (Rijksuniversiteit Groningen) Nederlandse samenvatting Centrale…
Duurzaamheidseducatie
Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten. Hoe ga je daar echter mee om in het onderwijs (po en vo/mbo)? Wat is duurzaamheidseducatie? Duurzaamheid is een complex onderwerp, waardoor een duidelijke definitie van duurzaamheidseducatie (SE) ontbreekt. Zowel duurzaamheid als SE hebben verschillende, en zelfs…
NWT-conferentie 2021 ‘Kom In Beweging!’
Let op, de conferentie is verplaatst naar 19 november 2021. Kom In Beweging! Dat is het thema van de 13e landelijke Natuur, Wetenschap en Techniekconferentie op vrijdag 19 november 2021. Wij hebben niet stilgezeten en hebben samen met ons organisatiecomité een enerverend programma samengesteld. Je kunt rekenen op nieuwe lesideeën waarbij bewegen een rol speelt. Hoe reageert je hart als…
Explaining variation in mathematics achievement
Marije Huijsmans Radboud Universiteit Proefschrift Mei 2021 Explaining variation in mathematics achievement. Characteristics of children with and without mathematical learning difficulties. Radboud Universiteit, Nijmegen. 978-94-6421-302-7 Samenvatting Onderzoek naar wiskunde-leerproblemen is – in vergelijking met onderzoek naar leesproblemen – vrij beperkt. Vooral de verschillende cognitieve fenotypes van de heterogene groep van wiskunde-leerstoornissen (MLD) en het subtype…
Grote Wetenschapsdag – 10 november 2021
Tijdens de Grote Wetenschapsdag gaan basisscholen in heel Nederland aan de slag met wetenschap en technologie in de klas. De volgende editie van de Grote Wetenschapsdag is op 10 november 2021. De inschrijvingen openen na de zomervakantie midden. Te zijner tijd verschijnt op deze website meer informatie over het thema.
Experimenteren in de rekenles
Van Galen, F. and Jonker, V. (2013) Experimenteren in de rekenles. Combineren van rekenlessen met lessen wetenschap & techniek Utrecht: Kenniscentrum Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek. Universiteit Utrecht. Download pdf Zie ook de lesmaterialen.
Kerndoelen (Algemeen)
Kerndoelen vormen, samen met de referentieniveaus voor taal en rekenen, de wettelijke kaders voor de kern van de onderwijsinhoud van het primair onderwijs. Kerndoelen laten op hoofdlijnen zien wat belangrijk wordt gevonden om kinderen mee te geven in het basisonderwijs. Het gaat om een globale beschrijving van belangrijke onderwijsinhouden. De inhoud is in de kerndoelen…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2021)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het mei-nummer (2021) verschenen: Van Zanten, M.A. (2021). Opportunities-to-learn in Nederlandse reken-wiskundemethodes voor het basisonderwijs. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(5), 40-50. Keijzer, R. & Verbruggen, I. (2021). Reken-wiskundeonderwijs in 3D. Verslag van de…
Webinar Computational Thinking in PO en VO
Webinar Computational Thinking (CT) in PO & VO met spreker Felienne Hermans, bedoeld voor leerkrachten, studenten, lerarenopleiders, schoolleiders en bestuurders.Meld je hier aan woensdag 2 juni 2021, 19.00 – 20.30 uur (online) Deze webinar vormt het startschot voor een reeks activiteiten waarin we met elkaar aan de slag gaan om te kijken hoe we bereiken…
Quality and impact of practice-oriented educational research
Quality and impact of practice-oriented educational research Proefschrift Suzanne Groothuijsen Woensdag 2 juni 2021, Academiegebouw te Utrecht In het promotieonderzoek staan kwaliteit en impact van praktijkgericht onderwijsonderzoek centraal. Hierin komen de volgende vier onderwerpen aan de orde: Kwaliteitseisen aan praktijkgericht onderwijsonderzoek vanuit perspectief van docentonderzoekers; Conceptualisering van het begrip impact in drie dimensies: scope, aard…
Grote Rekendag – 30 maart 2022
doelgroep: po
Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 16 juni 2021
Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…
Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 26 mei 2021
Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…
Sprong STEM landelijke bijeenkomst 24 juni
Landelijke kickoff Sprong-STEM op 24 juni Aanmelden Programma Onlangs is het landelijke SPRONG Educatief STEM consortium opgericht. Met dit nieuwe STEM netwerk willen we collega’s uit verschillende regio’s (Twente, Noord-Holland en Utrecht) duurzaam met elkaar verbinden en stimuleren en faciliteren we kennisdeling op het gebied van wetenschap en technologie, en STEM onderwijs. 15:10-15:55 “De onderzoekende…
Vacatures ‘Multilingual voices in STEM education’ (0,8 fte)
De afdeling Pedagogiek van Diverse Samenlevingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, zoekt drie promovendi. De beoogde startdatum is 1 september 2021. De promovendi werken in het project ‘Multilingual voices in STEM education’ (Multi-STEM), dat tot doel heeft de participatie van meertalige kinderen te bevorderen bij het leren van rekenen en wetenschap & techniek….
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2021)
Bij het maart-nummer (2021) van het tijdschrift Volgens Bartjens (jaargang 40, nr. 4) zijn in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek twee verdiepende artikelen verschenen. Keijzer, R. & Peltenburg, M. (2021). Wiskunde in spontaan spel realiseren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(4), 41 – 51 pdf Hendrikse, P. (2021). Kansen voor wiskunde-talenten op de…
Onderwijs vanuit perspectieven: ontwikkelen van een brede blik op de wereld en jezelf
Online college van prof.dr.ir. Fred Janssen, hoogleraar didactiek bij de Universiteit Leiden, een van de auteurs van dit vakdidactisch drieluik. Centraal in dit college ‘Wat vind jij het belangrijkste om je leerlingen bij te brengen?’ ‘Waar besteed je het meeste aandacht aan in jouw lessen?’ Voor de meeste docenten twee vragen met uiteenlopende antwoorden. We…
Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2021-2022
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
Nationale Rekencoördinator Dag – 25 maart 2022 – Verslag
De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. Daarmee is deze dag ook juist voor alumni van de opleiding tot…
Panama conferentie verplaatst -> 30 juni en 1 juli 2022
Een conferentie voor opleiders, begeleiders, leerkrachten, onderzoekers in het primair onderwijs Alles was gericht op de conferentie op 20 en 21 jan. 2022, maar de corona zet hier een streep doorheen. De nieuwe data: 30 juni en 1 juli 2022.
Ontwikkelen van probleemoplossend vermogen van pabostudenten met Torpedo
Marjolein Kool van de HU-pabo heeft tijdens haar Comenius-project Torpedo een website gebouwd waar pabostudenten hun reken-wiskundig probleemoplossend vermogen kunnen ontwikkelen door non-routine rekenopgaven op het niveau van de landelijke kennistoets te maken. Daarbij kunnen ze gelijk reflecteren op de opgavestructuur, oplossingsmanieren en het oplossingsproces. Op 10 maart jl. heeft ze de nieuwe oefenwebsite tijdens…
Internationale dag van de wiskunde – 14 maart (pi-dag)
Internationale Dag van de Wiskunde, tevens Pi-Dag idm314.org/ Kijk snel naar wat Mathness van pi-dag gemaakt heeft! mathness.nl/pi-dag Ook eenvoudig te vinden via de sociale media LinkedIn Facebook Twitter De internationale dag van de wiskunde wordt niet per ongeluk op 14 maart gevierd. Als je de datum schrijft als 3/14 is het een klein stapje…
Gecijferdheid
Gecijferdheid bestaat uit de verbinding van kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten, nodig om adequaat en autonoom om te gaan met de kwantitatieve kant van de wereld om je heen (Kees Hoogland) Factoren van gecijferd gedrag Bron: Common European Numeracy Framework (cenf.eu). klik voor vergroting Engelse versie: Aspects of Numerate Behaviour klik voor vergroting Gecijferdheid langs…
Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 21 april 2021
Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…
ELWIeR onderzoeksgroep – 17 februari 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 15 december 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 11 november 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 22 september 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
Handboek taalgericht vakonderwijs
Handboek taalgericht vakonderwijs, 2018 Maaike Hajer en Teun Meestringa Platform Taalgericht vakonderwijs De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de…
Programmeren in het basisonderwijs – enkele tips en bronnen op rij
Op een online plek (gemaakt met Xerte) hebben de makers een interessante verzameling aangelegd over programmeren in het basisonderwijs. We maken steeds meer gebruik van technologie. Van alledaagse dingen zoals onze wekker op onze smartphone tot aan onze lampen die op een ingesteld tijdstip gaan branden. We kunnen gebruik maken van deze handige functies, omdat…
ICT en onderwijs
Onderzoek (o.a. Kennisnet, 2018) laat zien dat gebruik van ict in het onderwijs blijft toenemen. Bij informatie- en communicatie-technologie (ICT) en onderwijs gaat het om vele zaken: Aandacht voor digitale geletterdheid (denk hier ook aan computational thinking) Leren gebruiken van digitale hulpmiddelen, zoals de computer, tablet en smartphone (incl. technologieën als VR, AR, AI, e.d.)…
Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen
Proefschrift Dokter, N. (2021). Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen. Tilburg University 27 januari 2021 Samenvatting Op school wordt taal anders gebruikt dan thuis. Om bepaalde inhouden uit te leggen gebruiken leraren daarvoor de taal die het beste hierbij past: schooltaal*. Leerlingen die de schooltaal beter beheersen, presteren ook beter. Leraren spelen dan ook een…
W&T Kompas
Schoolteams staan voor de uitdagende taak om Wetenschap en Technologie (W&T) in te bedden in hun onderwijs. Er gebeurt al veel rond W&T in scholen. Tegelijkertijd zijn deze activiteiten vaak nog geen structureel onderdeel van het curriculum. Het W&T kompas is ontwikkeld om het team van een school inzicht te geven in hoeverre W&T al…
Nationale Rekencoördinator Dag – 12 maart 2021 – Verslag
De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. Daarmee is deze dag ook juist voor alumni van de opleiding tot…
Naast elwier-onderzoek (po) nu ook ‘ecent-onderzoek’ (po) op linkedin
Linkedin groep Wereldoriëntatie – Pabo-opleiders Op linkedin is een nieuwe groep gestart (een initiatief van o.a. de SLO, Karianne Hol) die wil ondersteunen bij ‘w&t’ (of liever de bredere term wereldoriëntatie) in de opleiding (en natuurlijk ook in de klas). De groep richt zich vooral op het primair onderwijs. Dit is een mooie ontwikkeling. Vanuit ELWIeR…
Naar meer programmeren in het basisonderwijs (webinar 20 januari a.s.)
Organisatie, TechYourFuture, VHTO en Hogeschool Windesheim inloop om 14:50 uur Voor wie: leerkrachten basisonderwijs en geïnteresseerden. In het webinar ‘Naar meer programmeren in het basisonderwijs’ delen Felienne Hermans, Rianne van den Berghe, Anika Embrechts, Corine Noordink en andere sprekers hun kennis over drie domeinen: integratie in andere vakken, tools en passend onderwijs. Per domein staan drie…
Vakdidactiek
Vakdidactiek Vakdidactiek is de discipline die toekomstige leraren in staat moet stellen om de inhoud van een vak in een bepaalde context te openen voor leerlingen. In feite zijn ecent.nl en elwier.nl samenwerkingsgebieden binnen de lerarenopleidingen waar de vakdidactiek van STEM centraal staat. Vakdidactisch onderzoek Ecent en ELWIeR proberen het onderzoek naar vakdidactiek te promoten….
Kosteloos boek Grote Rekendag 2021
Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde bij Fontys Hogescholen
Fontys Hogescholen is op zoek naar een opleidingsdocent rekenen-wiskunde. Ben jij die opleidingsdocent rekenen-wiskunde die studenten kan begeleiden in hun leerproces voor rekenen-wiskunde? Fontys Hogescholen heeft een vacature voor een mooie baan! We zoeken iemand die twee dagen per week in Eindhoven werkt en één dag per week in Venlo (tot de zomervakantie). Na de…
Lerarenopleider met specialisatie Rekenen/Wiskunde (Pabo Haarlem)
Hogeschool Inholland zoekt voor de vestiging Haarlem een lerarenopleider met specialisatie Rekenen/Wiskunde. Omvang 32-40 uur per week. Het gaat om een tijdelijk arbeidscontract met uitzicht op een vast dienstverband. Reageren voor 17 december. Meer informatie.
TIMSS – periodieke peiling voor rekenen-wiskunde en natuurwetenschappen
Websites NL en Internationaal. Zie ook artikelen over periodieke peilingen TIMSS staat voor Trends in International Mathematics and Science Study en meet wereldwijd de ontwikkelingen in kennis en vaardigheden in de exacte vakken en in attituden van leerlingen die vier of acht jaar formeel onderwijs hebben genoten. Inmiddels is er ook sprake van eTIMSS. De…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2020)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen kunnen kosteloos verkregen worden. In het nummer van november 2020 (jaargang 40, #2) verschenen: Kool, M. (2020). Met Torpedo terugblikken om vooruit te komen in het oplossen van reken- wiskundeproblemen. Volgens Bartjens…
STEAM in Motion
STEAM in motion Erasmus+ KA2 project, 2020-2023 Opvolger van het project Maths in Motion Vooral gericht op primair onderwijs en met 7 deelnemende landen. The projects vision is to shape and spread an inclusive educational method on STEAM subjects (Science, Technology, Engineering, Arts & Maths). Maths in Motion Maths in Motion (2017-2020) was a project…
Seminar Carolien Duijzer, Utrecht University/Marnix Academie
Title – Moving towards understanding: reasoning about graphs in primary mathematics education 12 november 2020 – 15:30-17:00 Zie ook de pagina over haar proefschrift. During my PhD I focused on stimulating fifth-grade students’ reasoning with motion graphs, as an approach to incorporate higher-order thinking (HOT) in mathematics activities in primary school. The graphing of motion…
Minds-On – Natuur- en Techniekonderwijs verdiepen met interactieve digitale diagrammen
Minds-On Natuur en Techniekonderwijs verdiepen met interactieve digitale diagrammen Zoeken naar de koppeling tussen hands-on en minds-on Om leerlingen te ondersteunen bij het maken van de koppeling tussen de experimenten en de bijbehorende concepten en denkwijzen, is een nieuw didactisch instrument ontwikkeld in de vorm van lessen met digitale interactieve diagrammen. Minds-On is een samenwerkingsverband…
Vacature Opleidingsdocent rekenen/wiskunde Marnix Utrecht
De Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, zoekt per direct een Opleidingsdocent rekenen/wiskunde (max 1,0 fte) Solliciteren kan tot en met 2 november 2020. Meer lezen Uit de tekst: De opleidingsdocent heeft een afgeronde masteropleiding; heeft affiniteit met en kennis van het basisonderwijs; beschikt over goede en gevarieerde didactische vaardigheden; beschikt over ruime wiskundige kennis…
Basisvaardigheden Rekenen voor de Pabo
Basisvaardigheden Rekenen voor de Pabo is een oefenboek voor eerstejaarsstudenten aan de pabo die de kernzaken van het rekenen op de basisschool willen ophalen. Auteurs: Sieb Kemme en Willem Uittenbogaard Het boek is ook bedoeld voor studenten die zich via de zij-instroom of via het mbo bij de pabo aanmelden of voor andere betrokkenen bij…
Zoveel spelletjes, zoveel kansen voor het rekenonderwijs
primair gericht op rekencoördinatoren in het basisonderwijs. Vanuit de Nationale Rekencoördinator Dag zullen gedurende het seizoen 2020-2021 enkele masterclasses worden aangeboden. Op 20 januari a.s. organiseert de NRCD (met partners) nogmaals deze masterclass omdat de eerste keer (4-11-2020) werd overtekend. Uitvoerenden Anneke Noteboom (Reken-Impuls) zal deze masterclass verzorgen. Abstract Spellen in de rekenles zijn niet…
Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs
Gravemeijer, K., & Van Galen, F. (Eds.). (2020). Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs. Utrecht: Wiskunde voor Morgen. U kunt het boekje downloaden (gratis) en commentaar leveren op rekenenwiskunde21.nl. Oproep Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen wat het reken-wiskundeonderwijs biedt en wat de maatschappij vraagt. Terwijl de rol van rekenen-wiskunde in de maatschappij door computerisering en informatisering in…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek jrg 40 nr 1
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de digitale en verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. In het eerste nummer van de 40e jaargang verschenen de volgende artikelen: Brachten, S.E., Broekhuizen, M.L., & Jonker, V.H. (2020). Waarom de Grote Rekendag. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 40(1), 41-47 Keijzer, R., Oonk, W. & Van Zanten,…
Leerkrachten basisonderwijs gezocht voor kerndoelenteams M&N, R&W en Digitale geletterdheid
Ben jij of ken jij de leerkracht basisonderwijs die aan de slag wil voor de kerndoelen van de toekomst? In de kerndoelenteams voor Mens en Natuur (waar ook wetenschap en technologie onder valt), Rekenen en Wiskunde en Digitale geletterdheid is er nog plaats voor leerkrachten basisonderwijs. De afgelopen jaren hebben leraren en scholen…
Inspiratiemappen wetenschap & technologie basisonderwijs
Kleuters Middenbouw Onderzoekend en ontwerpend spelen. Wetenschap en technologie met kleuters (2018). Kleuters uitdagen om op onderzoek uit te gaan, te ontwerpen, ontdekkingen te doen en zich te verwonderen. Dat beogen de ruim veertig W&T activiteiten die zijn beschreven in deze map. De activiteiten sluiten aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kleuters en zijn eenvoudig…
Algebraic reasoning in primary school
Algebraic reasoning in primary school: A balancing act Algebraïsch redeneren op de basisschool: Zoeken naar balans Proefschrift van Mara Otten, Universiteit Utrecht Samenvatting Algebra is in Nederland nog geen onderdeel van het reken-wiskundecurriculum van het basisonderwijs. Dit is een gemiste kans, want er is veel bewijs dat jonge kinderen in staat zijn om algebraïsch te…
Bèta Burgerschap
Bèta Burgerschap: leerlingen/volwassenen die (kunnen) nadenken over maatschappelijk-technologische vragen. Samenvatting Scientific literacy or science literacy encompasses written, numerical, and digital literacy as they pertain to understanding science, its methodology, observations, and theories. Verwijzingen Cosmos EU-project (2021-2025) Samen werken aan Bèta Burgerschap (TechYourFuture)
Meewerken aan het landelijk curriculum? Meld je aan!
Voor de curriculumherziening zoeken we leraren. Ben jij die enthousiaste en nieuwsgierige leraar die gemotiveerd is om mee te denken over de herziening van het landelijk curriculum? In oktober vorig jaar leverden leraren en scholen hiervoor de bouwstenen, waar nu eerst een wetenschappelijke curriculumcommissie zich over zal buigen. In januari ga je samen met andere…
Gezocht: basisscholen i.v.m. Europees initiatief ‘creativiteit en rekenen-wiskunde’
CReativity In Mathematics Education Op weg naar een Europees project Gezocht : basisscholen met creativiteit Aanleiding voor dit project Crime Er worden hoge eisen gesteld aan het reken-onderwijs op de basisschool De samenleving wordt steeds complexer, digitaler, globaler. Hoe worden kinderen op de basisschool daarop voorbereid? De 21st century skills benoemen belangrijke vaardigheden. In de…
Zoveel spelletjes, zoveel kansen voor het rekenonderwijs
primair gericht op rekencoördinatoren in het basisonderwijs. Vanuit de Nationale Rekencoördinator Dag zullen gedurende het seizoen 2020-2021 enkele masterclasses worden aangeboden. Op 4 november a.s. organiseren we de tweede masterclass Uitvoerenden Anneke Noteboom (Reken-Impuls) zal deze masterclass verzorgen. Abstract Spellen in de rekenles zijn niet meer weg te denken uit het reken-wiskundeonderwijs. Naast dat ze…
Vooraankondiging – ELWIeR/Ecent conferentie 21 mei 2021
Save the date! Vrijdag 21 mei 2021 wordt de volgende ECENT-ELWIeR conferentie voor lerarenopleiders wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen/techniek georganiseerd. Meer informatie! Lees meer
De uitdager van de maand
primair gericht op rekencoördinatoren in het basisonderwijs. Vanuit de Nationale Rekencoördinator Dag zullen gedurende het seizoen 2020-2021 enkele masterclasses worden aangeboden. Op 23 september a.s. organiseren we de eerste, door Ronald Keijzer en Anna Hotze (Hogeschool iPabo) met de titel de Uitdager van de maand! Zwakke rekenaars krijgen nogal eens extra begeleiding door ze te…
Een vakdidactisch drieluik
Hoe word je die inspirerende vakdidactisch begeleider, die een leraar in opleiding weet uit te dagen om zich vakdidactisch verder te ontwikkelen, zodat hij lessen geeft waar zowel de leerlingen als hijzelf met plezier op terugkijken? Lessen waarbij niet alleen de leerlingen worden uitgedaagd, maar waarbij ook de docent weer iets nieuws heeft geleerd over…
Jaarvergadering NVORWO – 9 april 2021
Op 9 april 2021 vindt de jaarvergadering van de NVORWO plaats. De vergadering wordt gevolgd door een studiedag, die voor NVORWO-leden gratis is. Niet-leden betalen 45 euro. Meld je snel aan via: NVORWO jaarvergadering en studiedag 2021 | NVORWO
Opportunity to learn – Leeraanbod en leerondersteuning in Nederlandse reken-wiskundemethodes
Opportunities to learn offered by primary school mathematics textbooks in the Netherlands Leeraanbod en leerondersteuning in Nederlandse reken-wiskundemethodes Proefschrift van Marc van Zanten, Universiteit Utrecht, 2020 Download proefschrift pdf Bespreking in Volgens Bartjens, voorjaar 2021 Samenvatting Methodes zijn een belangrijke bron voor de dagelijkse reken-wiskundelessen in het basisonderwijs. Daardoor zijn ze van grote invloed op…
Grote Rekendag – 24 maart 2021
De planning voor het nieuwe seizoen is in volle gang. U kunt deze datum er alvast in zetten: 24 maart 2021. Grote Rekendag! En als u nog ideeën zoekt voor ‘extra mooie activiteiten’, dan kunt u putten uit de activiteiten van de Getallenfabriek (versie 2020): https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28733/
Moving towards understanding: Reasoning about graphs in primary mathematics education
Proefschrift van Carolien Duijzer, Universiteit Utrecht Bewegend leren: Het creëren van afstand-tijdgrafieken met je lichaam en het redeneren daarover. Samenvatting In onze huidige samenleving worden we voortdurend geconfronteerd met een overvloed aan grafisch gerepresenteerde informatie. Grafieken waarin een continue verandering is weergegeven, zoals temperatuur of beweging, vragen in het bijzonder om het nodige inzicht. Het…
Lectoraat Wiskundig en analytisch vermogen van professionals
Kees Hoogland wordt per 1 september 2020 aangesteld als lector Wiskundig en analytisch vermogen van professionals. Kees is nationaal en internationaal actief in rekenen, wiskunde, statistiek en gecijferdheid in voorschoolse educatie, po, vo, mbo, hbo en volwasseneneducatie.
Curriculum.nu, vervolgstap 2020-2023
Vervolgstap 2020-2023 van curriculum.nu Toevoeging voorjaar 2021: Een en ander is vertraagd door corona, demissionair kabinet, e.d. Verwijzingen Eerdere stappen (< 2020) beschreven in het ELWIeR/Ecent dossier Curriculum.nu Website wetenschappelijke curriculumcommissie
Met een kaartspel bouwen aan het curriculum van Mens en Natuur
Hoe stimuleer je leraren (in opleiding) weloverwogen keuzes in hun curriculum te maken? SLO en de Ontwikkelgroep Mens en Natuur van Curriculum.nu hebben een kaartspel ontwikkeld dat daar heel behulpzaam bij is. We schetsen in dit artikel drie verschillende werkvormen om dat te doen. Het kaartspel is weliswaar gemaakt met het oog op het toekomstig…
Werken aan je vakdidactische kennis rekenen/wiskunde
Vakdidactische bekwaamheid is onderdeel van de kennis en kunde waarover leerkrachten basisonderwijs en (wiskunde)leraren voortgezet onderwijs dienen te beschikken. Daarmee is vakdidactiek een belangrijk onderdeel van de lerarenopleiding. We noemen hieronder graag twee initiatieven richting lerarenopleiders voor het seizoen 2020-2021 Een initiatief van: Een initiatief van: Voor opleiders rekenen/wiskunde van de pabo Voor opleiders wiskunde…
Reken-wiskundeonderwijs in coronatijd
Dit bericht graag delen met leraren basisonderwijs: De overschakeling naar geheel of gedeeltelijk onderwijs op afstand heeft veel gevraagd (en vraagt nog steeds) veel van iedereen in Nederland die betrokken is bij het basisonderwijs. Als opleiders op het gebied van rekenen op de pabo willen wij in kaart brengen hoe scholen en leerkrachten dat hebben…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2020)
Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen zijn kosteloos te downloaden. Jaarlijks verschijnen tien artikelen. In het meinummer verschenen de volgende bijdragen. Van den Brink-Stuber, S. & Veldhuis, M. (2020). Wiskunde in het nieuws. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(5), 41-48. Keijzer,…
Jaarvergadering NVORWO 25 juni a.s. online
Onze jaarvergadering / studiedag heeft helaas niet door kunnen gaan. We hebben besloten de studiedag door te schuiven naar volgend jaar. Op donderdag 25 juni vindt wel de jaarvergadering (online) plaats. In deze jaarvergadering bespreken we de koers van de vereniging voor komend jaar en de activiteiten van het afgelopen jaar. Ook worden het financieel…
Wetenschapsknooppunten
https://wetenschapsknooppunten.nl
Wetenschap en technologie (pabo)
Wil je als pabodocent aan de slag gaan of je verder ontwikkelen op het gebied van wetenschap en technologie? Dat kan! Lees hier wat er speelt, de nieuwste ontwikkelingen en meer. ‘We zijn er nog niet’, stelt Edith Hilbink in het artikel Het is bijna 2020, wat nu met wetenschap en technologie? Dit artikel…
Master Expertdocent Primair Onderwijs (MEPO)
Bij instituut Theo Thijssen, de pabo van de Hogeschool Utrecht, is er voor het seizoen 2020-2021 nog plek voor studenten bij de Master Expertdocent Primair Onderwijs (MEPO). In deze video meer informatie over deze opleiding. Je kunt ook even dit Puzzeltje spelen waardoor je meer achtergrond leert kennen. Tijdens deze MEPO kijk je met een…
ELWIeR onderzoeksgroep – 1 juli 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 12 mei 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 25 maart 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 3 februari 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 10 december 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 4 november 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 24 september 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
Sprong-STEM-Utrecht
Onderdeel van Sprong-STEM. Het gaat in het door NRO/Sia ondersteunde project om bevordering van bèta-burgerschap (mathematical en scientific literacy) in po en vo (met in het vo ook aandacht voor loopbaan-oriëntatie). Doelstelling Het gaat bij Sprong-STEM om het verknopen van verschillende STEM-netwerken in de regio’s Twente, Utrecht en Noord-Holland. Op basis van een gemeenschappelijke onderzoeksagenda…
Ondersteuning voor anderstaligen, hoe creëer je gelijke kansen?
Een artikel, geschreven naar aanleiding van de corona-crisis 2020 Met speciale aandacht voor de situatie in de stad Utrecht. En aandacht voor de professionalisering van de betrokkenen (vrijwilligers, begeleiders van vrijwilligers). Aanleiding Om kansarme kinderen een goede start te kunnen laten maken in het basisonderwijs wordt er veel geïnvesteerd in voorschoolse educatie. Er zijn echter…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2020)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is een verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. In maart 2020 verschenen twee artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Milo, B., Reemers, M., Vinckemöller, H., & Van den Berg, H. (2020). Reken-wiskundeonderwijs voor (potentieel) hoogpresterende basisschoolleerlingen. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(4), 41-53. Schoevers, E.M….
MOST – Meaningful Open Science Education Connects Schools To Communities
Project H2020 – 2020-2023 In MOST onderzoeken we hoe scholen en hun directe omgeving (gezin/familie, omwonenden, bedrijven, e.d.) kunnen samenwerken aan duurzaamheid. MOST richt zich daarbij op de maatschappelijke vraagstukken afval en energie. Binnen die twee thema’s worden voor de ‘community’ relevante vragen of problemen geformuleerd en daar wordt vervolgens aan gewerkt in zogenaamde…
Boekbespreking – Realistisch reken-wiskundeonderwijs beschouwd vanuit NL en vanuit internationaal perspectief
In 2020 zijn twee imposante Springer boeken uitgekomen, die we hieronder naast elkaar zetten, omdat ze ook alles met elkaar te maken hebben. En omdat het Open Access is, is er eenvoudig aan te komen! Van den Heuvel-Panhuizen, M. (Ed.) (2020). National reflections on the Netherlands Didactics of Mathematics. Teaching and Learning in the Context…
Lector wiskunde-didactiek gezocht
Het Lectoraat Didactiek van wiskunde en rekenen van de Hogeschool Utrecht zoekt een nieuwe lector. Paul Drijvers – die dit lectoraat de afgelopen periode vormgaf – wordt bij het Freudenthal Instituut per 1-5-2020 de wetenschappelijk directeur, dus er is nu ruimte voor een nieuwe lector. Je kunt tot en met 27 maart 2020 uitsluitend direct…
NEMO Night at the Museum
Op vrijdagavond 6 maart is NEMO speciaal geopend voor leerkrachten uit het primair onderwijs tijdens Night at the Museum. Van 18.30 uur tot 22.30 uur is er van alles te doen! Ga aan de slag met workshops, laat je verrassen door speciale demonstraties of ontdek het museum met je collega’s. Bekijk het programma en meld…
Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2020)
Bij het tijdschrift Volgens Bartjens worden bij ieder nummer twee verdiepende artikelen gepubliceerd onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen worden kosteloos ter beschikking gesteld. In januari 2020 gaat het om de volgende artikelen: Van Slijpe, J.W. & Tjallema, M. (2020). Wiskunde is overal. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 39(3),…
Lectoraat Wetenschap & Techniek in het onderwijs
Symen van der Zee Saxion Hogescholen Het lectoraat richt zich op het domein wetenschap en technologie, en focust met name op de integratie van W&T met taal en rekenen. Welke bedrijven en instellingen zijn er verbonden aan het lectoraat? Het lectoraat is nauw verbonden met de onderwijspraktijk, met name het basisonderwijs. Verder wordt in het…
Rekenen op spel
Project Stimuleren van reken-wiskunde-ontwikkeling van peuters en kleuters in spontaan spel. rekenenopspel.nl Literatuur Keijzer, R., Boland, A., Van der Zalm, E., & Peltenburg, M. (2020). Mathematics in play. EApril 2019, Leuven. Slotconferentie Vrijdag 3 april 2022, Hogeschool iPabo 14:30 Inloop, koffie en thee 15:00-15:25 Opening en inleiding 15:30-16:40 werkgroep 1 – Rekenen op spel werkgroep…
Hoofdrekenen in de Wiscat
De Wiscat wordt in het eerste studiejaar aan de pabo gemaakt door alle studenten, waarbij ze een minimale cesuur moeten behalen om hun rekenvaardigheidsniveau aan te tonen. De laatste tijd is er veel ophef over de rekentoetsen op de pabo en vraagt men zich af op het gewenste doel wel bereikt wordt. Een van de…
Panama Conferentie 2020 – een inspirerende ontmoeting
Op 9 en 10 januari kwamen ruim 200 lerarenopleiders, adviseurs, onderzoekers, uitgevers en leerkrachten bij elkaar in Woudschoten-Zeist, op de jaarlijkse Panama Conferentie, geopend door Michiel Veldhuis, UU/iPabo In de opening werd (door Marc van Zanten/ Suzanne Sjoers, SLO) aandacht besteed aan de mogelijke ‘doorwerkingen’ van het werk van Curriculum.nu: welke veranderingen in het curriculum…
Sprong-STEM
Project voor een hoogwaardig STEM-netwerk, 2020-2023 Website: stemnetwerk.nl Met steun van Sprong Educatief Doel Crossing boundaries for learning and development: Bevordering van bèta-burgerschap (mathematical en scientific literacy) in po en vo. Dit project is gericht op verwezenlijking van hoogwaardig onderwijs in Science, Technology, Engineering & Mathematics (STEM) in het primair- en voortgezet onderwijs en de…
GEM – Zomerkampen voor STEM meisjes
Empower Girls to Embrace their Digital and Entrepreneurial PotentialEen Europees project 2020-2022 Contact in NL: UU (FI) GEM werkt in NL samen met de u-talent.nl/girlsclub. Slogan: To bring Girls2STEM and make them Girls4STEM we need to provide STEM4Girls. Kern van GEM Ontwerpen en organiseren van (gratis) eén- a twee-weekse zomerkampen voor meisjes 13-18 jaar, in…
Peil.onderwijs PO Mens en Natuur
| PO | Peilingen PO Mens en Natuur Eerder: Natuur & Techniek Video uit 2015-2016 van de Onderwijsinspectie: Verwijzingen Djoyoadhiningrat-Hol, K. and Klein Tank, M. (2022). Trendanalyse Wetenschap & Technologie. Ontwikkelingen en uitdagingen bij Wetenschap & Technologie in het basisonderwijs (PDF). Amersfoort: SLO. (2017). Peil.Natuur en Techniek – 2015-2016 (PDF) (pp. 106). Utrecht: Inspectie van het onderwijs.