Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Basisonderwijs

28 juni 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Educational Studies in Mathematics

Educational Studies in Mathematics (ESM) is a peer-reviewed scientific journal within the field of mathematics education. Founded by Hans Freudenthal, it first appeared in 1968. Published by Springer, the journal normally appears in 3 annual volumes, each consisting of 3 issues. The journal is paginated by volume. According to the official description of the journal,…

23 juni 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 37(5) (mei 2018)

In het meinummer van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek zijn de volgende twee artikelen gepubliceerd: Rijborz, J.D. (2018). Op zoek naar een vakoverstijgende didactiek voor rekenen-wiskunde en aardrijkskunde. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(5), 41-50. Keijzer, R., Bunck, M.-J., & Van Gool, A. (2018). Verslag 36e Panama-conferentie. Rekenen een hele kunst. Volgens Bartjens…

29 mei 2018
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Terugblik ELWIeR/Ecent conferentie 2018

Op vrijdag 18 mei 2018 organiseerden ECENT en ELWIeR de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. Het thema van dit jaar was: Doorlopende leerlijnen. Er kwamen ongeveer 120 mensen op af. Hermen Borst, werkzaam bij de Deltacommissaris, verzorgde de openingslezing ‘Geografie als verbindende discipline in het Deltaprogramma’. Hier werd op gereflecteerd door een viertal lerarenopleiders. Daarna werden…

18 mei 2018
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Zomerstudiedag ELWIeR/Ecent 22 juni 2018

Regelmatig organiseren we een zomerstudiedag. Deze keer is dat op 22 juni 2018 Freudenthal instituut Buys ballotgebouw, zaal 4.31 (onderdeel 1) en zaal 4.01 (onderdeel 2) Uithof Utrecht, Universiteit utrecht (Ingang via het koningsbergergebouw. Klik hier voor een routebeschrijving en parkeergelegenheid. Beschrijving Deze dag is bedoeld voor lerarenopleiders, docenten en onderzoekers. In feite zijn het…

14 mei 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature docent rekenen-wiskunde (0,6 FTE) bij de HU

Instituut Theo Thijssen zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde die studenten laat ontdekken en ervaren dat er geen mooier beroep is dan dat van basisschoolleerkracht en dat het vak rekenen-wiskunde een prachtige uitdaging binnen dat beroep vormt. Het gaat om een opleidingsdocent die studenten begeleidt in hun ontwikkeling tot competente en vernieuwende (reken)leraren met visie en…

10 mei 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep (pabo)

ELWIeR onderzoeksgroep op LinkedIngroep lerarenopleiders rekenen-wiskunde Wat doet deze groep? In de ELWIeR onderzoeksgroep doen opleiders rekenen-wiskunde van verschillende pabo’s onderzoek naar zaken die meer inzicht geven in het opleidingsonderwijs en zo mogelijk bijdraagt aan de verbetering van het opleidingsonderwijs. De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Computational thinking

Computational thinking is een manier om problemen op te lossen en systemen te ontwerpen waarbij centrale concepten uit de informatica/informatiekunde een rol spelen. In de lerarenopleiding en het onderwijs zien we – anno 2023 – een toenemende belangstelling ruimte te creëren, waarbij zowel gekozen wordt voor een geïsoleerde benadering (apart leerlijntje e.d.) als voor een…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Gezocht enthousiast ICT-talent met programmeerskills

TORPEDO van de Hogeschool Utrecht wordt een nieuwe innovatieve digitale leeromgeving waarbinnen pabostudenten hun rekenvaardigheid kunnen ontwikkelen. Het ontwerpplan van TORPEDO won onlangs een onderwijsinnovatieprijs van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap waardoor er nu middelen zijn om de leeromgeving daadwerkelijk te realiseren. We zoeken een enthousiast en creatief programmeertalent dat per direct voor…

20 april 2018
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Taal // Techniek (VO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Taalgericht vakonderwijs (TVO)

Taalgericht vakonderwijs staat voor een didactiek die gebruik maakt van het feit dat taal een belangrijke rol speelt bij het leren, wat er ook geleerd wordt. taalgerichtvakonderwijs.nl Zie ook het Handboek en het gerelateerde platform Rekenbewust vakonderwijs. Wat is taalgericht vakonderwijs? Taalgericht vakonderwijs is te omschrijven als contextrijk onderwijs, vol interactie en met taalsteun. De…

19 april 2018
Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Educating the Educators – conferentie

International Conference on approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education Doel van de ‘Educating-the-Educators’-conferentie is een bijdrage leveren aan de ondersteuning van nascholing en initiële scholing (STEM) op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren. The conference aim is to provide a platform for exchange among research and practice on successful IBL…

17 april 2018
Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Maker Movement

In Nederland is anno 2018 het makeronderwijs in opkomst, waarbij het maken van artefacten met digitale middelen centraal staat. Maken is belangrijk voor de mens vanwege het lichamelijke contact met materialen. Het is daarom belangrijk dat niet alleen het virtuele aspect van techniek wordt belicht. Het maken van dingen zou zelfreflectie, zelfvertrouwen, begripsleer, onderzoeksvaardigheden en…

16 april 2018
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Rekenbewust vakonderwijs

Doel van het platform rekenbewust vakonderwijs: Het rekenen in de andere vakken van het vmbo en havo/vwo versterken Afstemming tussen vakdocenten, o.a. in de vorm van professionalisering Informatie-voorziening en materiaalontwikkeling Praktijkgericht onderzoek Contact: mail exprw [at] uu.nl Nieuwe conferentie 13 maart 2025 Zie Aankondiging en NVvW-website.

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Lang

Lectoraat Wetenschap & Technologie in het basisonderwijs

Het lectoraat richt zich op de vraag hoe wetenschap en technologie in het basisonderwijs een plek kan vinden. Wat hebben (toekomstige) leerkrachten nodig om dit goed te kunnen implementeren? Het lectoraat doet veel praktijkgericht onderzoek samen met scholen waarbij bijvoorbeeld methodieken als ontwerponderzoek en ‘lesson study’ centraal staan. Meer weten over dit lectoraat? Stuur een…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

Lectoraat rekenen-wiskunde

ipabo.nl/lectoraat/rekenen-en-wiskunde Wat draagt bij aan het reken-wiskundeonderwijs binnen het basisonderwijs en de lerarenopleiding basisonderwijs, zodat het past bij de eisen die de maatschappij aan het reken-wiskundeonderwijs stelt? Dit is de centrale vraag waar de onderzoekslijn Rekenen-Wiskunde zich mee bezighoudt. De onderzoekslijn wordt uitgevoerd door het lectoraat Rekenen-Wiskunde onder leiding van lector dr. Ronald Keijzer. ipabo.nl/lectoraat/rekenen-en-wiskunde…

15 april 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Grote Rekendag – 3 april 2019

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nationale Rekencoördinator dag – 8 maart 2019

2019 save the date -> 8 maart 2019 We hopen weer een grote groep enthousiaste leerkrachten bij elkaar te krijgen. 2018 Op 9 maart 2018 werd de vijfde Nationale Rekencoördinator Dag georganiseerd en daar kwamen een kleine 200 mensen op af, leerkrachten basisonderwijs, enkele pabo-docenten rekenen-wiskunde en andere geïnteresseerden. Van deze ongeveer 200 mensen heeft…

11 april 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Terugblik Grote Rekendag 2018 : een mooi pakhuis met activiteiten

Ongeveer 1500 scholen hebben meegedaan aan de Grote Rekendag van 28 maart j.l. Het thema was dit jaar ‘De school als pakhuis’. Een en ander werd door de deelnemende scholen uitgewerkt in activiteiten rond wiskundige geletterdheid, en dan vooral allerlei meet-en-denk-activiteiten. We verwijzen graag naar de diverse berichten die op internet getuigen van een geslaagde…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Lang

Grote Rekendag

De Grote Rekendag richt zich op de basisschool en beoogt te laten zien dat leerlingen ook in het reken-wiskundeonderwijs op onderzoek kunnen gaan. Daarnaast is een doel dat leraren en leerlingen plezier beleven aan rekenen-wiskunde. Tijdens de Grote Rekendag gaan scholen een dag lang aan de slag met materialen die speciaal voor deze dag ontworpen…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Enthousiaste pabo-docent r/w gezocht voor uitproberen ‘mathematical reasoning’

In het kader van het Inclusme project (Intercultural learning in mathematics and science initial teacher education) zoeken we een pabo-docent r/w die wil helpen met het uitproberen van enkele onderdelen van de module “different cultures – different approaches to reasoning and algorithms in mathematics”. Cultuur wordt hier breed geïnterpreteerd: niet alleen etniciteit, maar bijvoorbeeld ook…

21 maart 2018
// Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Lesson Study: van enthousiasme naar succesvolle praktijk

Lesson Study NL organiseert op 8 mei 2018 in Utrecht voor de derde keer de landelijke Lesson Study-conferentie voor onderwijsprofessionals, met als titel ‘Lesson Study: van enthousiasme naar succesvolle praktijk.’ Lesson Study krijgt in Nederland steeds meer voet aan de grond. Op veel verschillende scholen voor zowel po, vo, mbo als ho zijn inmiddels docenten…

12 maart 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nationale Rekencoördinator Dag – 9 maart 2018 – Verslag

Op 9 maart 2018 werd de vijfde Nationale Rekencoördinator Dag georganiseerd en daar kwamen een kleine 200 mensen op af, leerkrachten basisonderwijs, enkele pabo-docenten rekenen-wiskunde en andere geïnteresseerden. Van deze ongeveer 200 mensen heeft een kleine 30 mensen de post-hbo-opleiding rekencoordinator gevolgd. De meesten hebben op andere plekken middels nascholing zich bijgeschoold w.b. rekenen en…

22 februari 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Herijkte kennisbases en profileringskader lerarenopleiding basisonderwijs afgerond

Donderdag 15 februari 2018 zijn de herijkte kennisbases en het profileringskader van de lerarenopleiding basisonderwijs symbolisch overhandigd aan Barbara de Kort, voorzitter van het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs (LOBO). “Lerarenopleiders hebben afgelopen periode met grote inzet en betrokkenheid gewerkt aan het herijken van de kennisbases. Het resultaat is een gemeenschappelijk product, dat verwijst naar een…

19 januari 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature docent rekenen-wiskunde Pabo Haagse Hogeschool

De Haagse Hogeschool zoekt voor de lerarenopleiding basisonderwijs een docent rekenen-wiskunde met ervaring in het geven van reken-wiskundeonderwijs, bij voorkeur op de Pabo en gedegen kennis van de reken-wiskundedidactiek voor het basisonderwijs. Meer informatie: Beschrijving van de vacature op de site. Informatie: Marian van Noort, interim-opleidingsmanager Pabo

10 januari 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Spoed: panelleden gezocht voor normering landelijke kennisbasistoets rekenen-wiskunde – 23 januari

Dinsdag 23 januari vindt de normering plaats van de landelijke kennisbasistoets rekenen-wiskunde die op 15 en 16 januari bij studenten wordt afgenomen. Voor de normering van deze toets zoeken we met spoed lerarenopleiders rekenen-wiskunde van de pabo en docenten vanuit het primair onderwijs (rekencoördinatoren). Wil je deelnemen, of ken je collega’s die deel willen nemen,…

13 december 2017
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

W&T Academie – 7 februari 2018

Kennis delen op de W&T academie 7 februari 2018 Tijdens de W&T Academie gaan leerkrachten en Pabo-studenten een middag aan de slag met wetenschap & technologie-onderwijs. In de workshops en postersessies leer je meer over W&T in de klas, en hoor je van andere scholen waar je rekening mee moet houden als je op school verder wilt…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nationale RekenCoördinator Dag – 9 maart 2018

Kom je ook op vrijdag 9 maart 2018 naar de NRCD? Het belooft weer een mooi programma te worden, met werkgroepen door rekencoördinatoren en werkgroepen door andere experts. Het thema van deze conferentie is “Bouw de stenen van rekenen/wiskunde”. Af en toe is het goed dat de kerndoelen basisonderwijs tegen het licht gehouden worden. Dat…

24 november 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Begeleidersnetwerk rekenen-wiskunde primair onderwijs

Begeleidersnetwerk rekenen-wiskunde primair onderwijs Dit is een landelijk platform voor uitwisseling van expertise en ervaringen van adviseurs die werkzaam zijn in begeleidingsdiensten voor het primair onderwijs, op het gebied van de vakdidactiek rekenen/wiskunde. Dit gebeurt door landelijke ontmoetingen, webinars, workshops, e.d. Er is regelmatig afstemming tussen dit netwerk en Panama, NVORWO, e.d. Bijeenkomst 14 juni…

23 november 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,6 – 0,8 fte)

Op de Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, is per 1 februari 2018 op zoeken we een bekwame, betrokken en bevlogen opleidingsdocent rekenen/wiskunde. Houd je van rekenen-wiskunde en ben je goed op de hoogte van de didactiek van rekenen-wiskunde in het basisonderwijs? Heb je plezier in het begeleiden van studenten? Ben je bereid te werken in de voltijd-…

22 november 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Kosteloos boek Grote Rekendag voor adviseurs en opleidingen

Onderwijsadviseurs en opleidingen ontvangen, onder de aangegeven voorwaarden, kosteloos het boek van de Grote Rekendag van 2018, namelijk: – de aanvrager doet via het hier gegeven formulier een aanvraag, – de aanvrager is verbonden aan schoolbegeleidingsdienst of hogeschool, – per schoolbegeleidingsdienst of hogeschool wordt maximaal een boek verstrekt, – de aanvrager gebruikt het boek in…

Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Techniek (VO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid is een ‘basisvaardigheid’ voor po, vo en mbo. Actueel (2024) Er zal een ‘beproeving’ worden uitgevoerd rondom de nieuwe ideeen (kerndoelen) w.b. digitale geletterdheid. Dit wordt in voorjaar 2024 voorbereid. 20240315 – Aanbieding uitkomsten peiling digitale geletterdheid (peildg.nl 20240306 – Aanbieding concept kerndoelen digitale geletterdheid Algemeen Digitale vaardigheden worden belangrijker door alle (snelle)…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nieuwe artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek

De volgende artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek 37(2) zijn verschenen: Popeijus, H.L., Geldens, J., & Lamers, P. (2017). Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(2), 41-50. Keijzer, R. (2017). Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 – 2017. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(2), 51-60. Deze artikelen…

14 november 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

Kangoeroe: Twee vrijwilligers gezocht

Twee vrijwilligers gezocht voor Kangoeroe De Stichting Kangoeroe zoekt twee vrijwilligers die twee keer per jaar een avond beschikbaar zijn om opgaven te beoordelen en die veel kennis hebben van groep 3-4 en/of groep 5-6 van de basisschool (en een paar uurtjes vooraf 24 of 30 opgaven willen doornemen). De opgaven die door de internationale…

09 november 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Winterschool 2018 – Breng onderzoekend leren de klas in!

Kom je ook op woensdag 31 januari 2018 naar de Winterschool? De Winterschool is een leuke en leerzame professionaliseringsdag op het gebied van wetenschap en onderzoekend leren. Tijdens de Winterschool kun je lezingen en workshops volgen ter inspiratie voor W&T-onderwijs. Dus ben je leraar uit het basisonderwijs, pabo-docent of pabo-student met veel, weinig of geen…

06 november 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Voortgang herschrijven kennisbasis rekenen-wiskunde pabo

Een schrijfgroep is op dit moment bezig met het herschrijven van de kennisbasis rekenen-wiskunde pabo. Zij verwerken de herijkingswensen die eerder zijn opgesteld na een landelijke consultatie onder alle pabodocenten. In dit proces nemen wij enkele besluiten die bepalend zijn voor hoe de kennisbasis er uit komt te zien. Deze besluiten leggen we hierbij voor. De…

// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Professionalisering bepalend voor onderwijskwaliteit

Goede scholing en begeleiding van beginnende én ervaren docenten is van belang om de onderwijskwaliteit op peil te houden. Daarnaast zorgt effectieve professionalisering ervoor dat docenten in het onderwijs blijven. Effectieve scholing moet wel aan een aantal kenmerken voldoen, blijkt uit een literatuurstudie door de Rijksuniversiteit Groningen…<< lees meer >>

11 oktober 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Herijking kennisbasis rekenen-wiskunde 2018

Versie kennisbasis rekenen-wiskunde 2018 (10 voor de leraar). https://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/2018_kennisbasis-pabo.pdf 20171011 De kennisbasis rekenen-wiskunde voor de lerarenopleiding basisonderwijs wordt herschreven aan de hand van onlangs geformuleerde herijkingswensen. Een schrijfgroep bestaande uit Anneke Wösten, Gerard Boersma en Ronald Keijzer verwerkt deze herijkingseisen tot een herschreven kennisbasis. Een concept van deze herschreven kennisbasis is medio november beschikbaar.

01 oktober 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Invaller rekenen-wiskunde-didactiek voor Pabo ITT

Pabo Instituut Theo Thijssen (ITT) van Hogeschool Utrecht, zoekt voor de tweede helft van het huidige studiejaar (per 1 februari 2018) een invaller voor 0,1-0,2 fte rekenen-wiskunde-didactiek. Ken je iemand, liefst met ervaring, die deze klus voor zijn rekening wil nemen, of wil je zelf komen invallen? Dan ben je van harte uitgenodigd om een…

29 september 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Kwaliteitskaarten School aan Zet

Het programma School aan Zet is per juli 2016 gestopt. Bijna 4.000 scholen van 700 besturen in het speciaal, primair en voortgezet onderwijs hebben aan het programma deelgenomen om zich te ontwikkelen tot lerende organisaties. Het doel was om scholen te leren zich te ontwikkelen naar professionele lerende organisaties: onderwijsorganisaties die zichzelf continu willen verbeteren…

28 september 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Onderzoeken in de rekenles

Publicatie Onderzoeken in de rekenles geschikt als lesmateriaal en opleidingsmateriaal, basisonderwijs. Leerlingen zijn van nature nieuwsgierig. Deze onderzoekende houding waarbij je de wereld steeds weer bekijkt als een onbekend iets waar je van kan leren, moeten we zoveel mogelijk vasthouden en stimuleren in de klas. Een rijke context speelt daarbij een cruciale rol. Met wetenschap…

25 september 2017
// Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Herfstfestival over inspirerend onderwijs

Ontwerp in 3D, maak je eigen kennisclip en bezoek het onderwijsontwerpcafé. Tijdens het Teaching & Learning Lab Herfstfestival op vrijdagmiddag 10 november in Utrecht kun je volop experimenteren met nieuwe onderwijsvormen. Er zijn 200 gratis tickets, meld je snel aan. Wil je daarnaast vier keer per jaar op de hoogte gebracht worden van inspirerend onderwijs?…

Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Taal // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Miniconferentie Redeneren en formuleren bij de vakken

Op 1 december 2017 van 13.00 – 16.00 uur organiseert SLO in het Cursus en vergadercentrum Domstad te Utrecht van 13.00 – 16.00 uur een miniconferentie over Redeneren en formuleren bij de vakken. De conferentie wordt georganiseerd in samenwerking met de Expertisecentra voor de lerarenopleidingen Ecent, Elwier, LEMM en Leoned, het Expertisecentrum Educatie van de HKU…

18 september 2017
// Basisonderwijs // Lang

Paul Janknegt: PABO studenten leren onderzoeken

Drs. P. Janknegt van de Universiteit Groningen gaf tijdens de landelijke natuur en techniek conferentie voor pabo docenten/ studenten en leerkrachten basisonderwijs op 2 april 2008 een lezing over het doen van onderzoek. Hij gaf daarbij een algemeen overzicht over wetenschap en onderzoek en spitste zich daarna toe op zijn eigen promotie onderzoek. Hier vindt…

15 september 2017
ANW // Biologie // NLT // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Systeemdenken in Biologie

Systeemdenken helpt leerlingen, biologische kennis te structureren en te integreren. In een later stadium kunnen zij systeemdenken gebruiken om problemen op te lossen. Systeemdenken verbindt verschillende niveaus van biologische organisatie. Die verbinding berust op de volgende kenmerken: natuurlijke eenheden, zoals het organisme, zijn complex en samengesteld; systemen bestaan uit meerdere onderdelen, in actieve relatie met…

Biologie // Basisonderwijs // Lang

Concepten van kinderen

Er bestaat veel onderzoek naar begripsontwikkeling bij kinderen over onderwerpen die bij natuuronderwijs aan de orde komen. Het gaat vaak om praktijkstudies naar onderwerpen waar de meeste kinderen niet direct een concrete relatie mee hebben, zoals verandering van stoffen, licht, elektriciteit en magnetisme. Maar ook onderwerpen die concreter lijken zijn onderzocht, zoals overerving van eigenschappen,…

Biologie // Basisonderwijs // Lang

Curricula voor natuuronderwijs

Hoe heeft de inhoud van Natuuronderwijs zich sinds de jaren tachtig in Nederland ontwikkeld? Hoe verhoudt zich het Nederlandse aanbod tot het buitenlandse aanbod? Wat kan dat voor de kerndoelen kunnen betekenen? Een studie naar Curricula voor natuuronderwijs gaat op deze vragen in.

09 september 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // volwasseneneducatie // Voortgezet onderwijs // Kort // Lang

Realistisch reken-wiskunde onderwijs

| PO | VO | MBO | Realistisch reken-wiskundeonderwijs wil leerlingen zover brengen dat ze (concrete) problemen en situaties kunnen oplossen met behulp van eigen strategieën en inzichten. Tjipcast 2024: Wat bedoelen we met realistisch reken- en wiskundeonderwijs? Interview met Jenneken van der Mark (voorzitter NVORWO) Paul Drijvers (hoogleraar reken-wiskunde-didactiek), door Tjip de Jong (TjipCast) Achtergrond Binnen het vakgebied rekenen en…

08 september 2017
ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Taal // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Teaching & Learning Lab

Het Teaching & Learning Lab (TLL) van de Universiteit Utrecht is een plek om te experimenteren met en onderzoek te doen naar nieuwe onderwijsvormen. Het TLL is een ruimte voor onderwijsinnovatie.

01 september 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Leerkrachten primair onderwijs gezocht. Een bericht van Curriculum.nu

Een bericht van Curriculum.nu. Ben je leraar of schoolleider en wil je meewerken aan de ontwikkeling van het curriculum? Curriculum.nu biedt je die mogelijkheid. Wat moeten leerlingen kennen en kunnen? Komend jaar beantwoorden meer dan 100 leraren en zo’n 20 schoolleiders die vraag voor het curriculum van alle leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs….

31 augustus 2017
ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Eigen divisie bèta-techniek onderwijsonderzoekers

Een groep bèta-techniek onderwijsonderzoekers heeft het initiatief genomen tot een eigen divisie binnen de Vereniging voor Onderwijsresearch VOR. De plannen Onderwijsonderzoek in de bèta- en technische vakken gelabelde ruimte bieden in het programma van de onderwijsresearchdagen (ORD) Samenwerking en wisselwerking tussen practici, beleidsmakers en onderzoekers tot stand brengen door divisiebijeenkomsten en themaconferenties De thema’s Leren…

// Basisonderwijs // Lang

Training: Lessen over stuiteren

Het EWTNH geeft trainingen over W&T aan PABO-opleiders en leerkrachten. Hieronder de leerdoelen en enkele beschrijvingen die bij de training over vallen en stuiteren in groep 7-8 gebruikt worden. Leerdoelen voor leraren Leraren leren over: didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren operationaliseren van onderzoeksvragen, opzetten van experimenten, voorspellen van resultaten probleemoplossend denken eigen motieven, zelfbeeld,…

29 augustus 2017
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

Literatuur over rubrics

Literatuurlijst behorend bij het ECENT artikel Het beoordelen van een ontwerp. Fox-Turnbull W. (2006) de invloeden van Teacher Kennis en Authentic Formatieve toetsing op Student Leren in Technology Education, International Journal of Technology and Design Education (2006) Klein P. et al (1998) Analytic vs Holistic Scoring of Science Prestatie Taken, Applied meting in het onderwijs (02/11)…

28 augustus 2017
ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Overzicht NVOX, NVON, Impuls en Faraday artikelen op ecent.nl

De onderstaande artikelen verwijzen naar ECENT pagina’s. Op de ECENT pagina wordt het artikel ingeleid of aangehaald. U vindt het artikel doorgaans onderaan de pagina, onder literatuur, aanverwante artikelen of het hele artikel. NVOX M.J. Goedhart en A.H. Verdonk (1989) Significante cijfers bij rekenen en meten. NVOX 14(9) 397-399 Berg, E. van den, et al. (1994). EXO in Aktie:…

Biologie // Basisonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Adopteer een boom

Een praktische invulling van natuurzorg en natuurbeleving. In dit artikel beschrijft natuurpedagoog Kees Both hoe je op een praktische manier met kinderen aan de slag kunt met bomen in de eigen schoolomgeving. Het artikel Eenvoudige maar intensieve opdrachten leiden ertoe dat kinderen meer naar bomen kijken en gedurende een jaar min of meer ‘eigenaar’ worden…

25 augustus 2017
ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Ontwerpend Leren

Wil jij ook jouw leerlingen zelfstandig kennis laten verwerven? Hiervoor heeft Fred Janssen Ontwerpend leren ontwikkeld. Deze benadering heeft hij in zijn proefschrift uitgewerkt en getest voor het onderwerp immunologie. Leerlingen hebben in 6 stappen het immuunsysteem opnieuw ontworpen. De conclusie van zijn onderzoek is dat ontwerpend leren de leerlingen meer inzicht verschaft, zelfstandig werken aanleert en…

Biologie // Basisonderwijs // Lang

Groene speelruimte bij school, een handreiking

Natuurpedagoog Kees Both beschrijft in deze korte handreiking hoe te komen tot het inrichten van een groene speelruimte bij school.   Een groene speelruimte is van groot belang bij de ontwikkeling van kinderen. Both geeft een aantal argumenten waarom, maar blijft daar niet bij. In een stappenplan wordt overzichtelijk gemaakt hoe men een groene speelruimte…

Biologie // Basisonderwijs // Lang

Een verzameling bronnen over Natuur en Milieu Educatie

Websites Wetenschappelijke publicaties op het gebied van NME Leerlijn klimaat en duurzame energie opgesteld door IVN, Veldwerk Nederland en SME Advies in 2007 Leerlijn water opgesteld door IVN, Veldwerk Nederland en SME Advies in 2006 Leerlijn Natuur, LNV 2005   ECENT artikelen Adopteer een boom: Een praktische invulling van natuurzorg en natuurbeleving. In dit artikel…

Natuurkunde // Basisonderwijs // Lang

Training: Lessen over spiegelen

Het EWTNH geeft trainingen over W&T aan PABO-opleiders en leerkrachten. Hieronder de leerdoelen en enkele beschrijvingen die bij de training over spiegelen gebruikt worden. Ook materiaal voor leerlingen en leerkrachten kan hier worden gedownload. Leerdoelen voor leraren Leraren leren over: Leraren leren enkele basisbegrippen over licht zoals rechtlijnige voortplanting, oneindige voortplanting (sterren), terugkaatsing van papier…

22 augustus 2017
// Basisonderwijs // Lang

Kennisbasis NWT voor de PABO

In afwachting van onze Kennisbasis voor Natuur-, Wetenschap- & Techniekonderwijs (NWT) voor de PABO’s is dit een voorbeeld uit Engeland. Ook daar hebben ze getracht een kennisbasis vorm te geven, in de vorm van 10 (basis)principes en 14 ‘big ideas’, om er voor te zorgen dat elke leerling uit het primair en secundair onderwijs in…

17 augustus 2017
Biologie // NLT // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

Bionieuws

Bionieuws is hèt blad voor biologen. Op deze pagina vindt u de voor leraren en lerarenopleiders relevante publicaties in de categorie onderwijs van dit blad, vanaf jaargang in 2006 met verwijzingen naar ECENT artikelen en links naar de volledige artikelen. In de rechter kolom van het gelinkte ECENT artikel vindt u meer gerelateerde ECENT artikelen. 2011 Nieuw eindexamen…

ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Basisonderwijs // Lang

Relationele en seksuele vorming van basisschoolleerlingen op de PABO’s

De laatste jaren is er in de politiek, de maatschappij en op basisscholen een toenemende belangstelling voor seksuele gezondheid. Basisscholen bereiden kinderen voor op het participeren in de samenleving en zijn verantwoordelijk voor het welbevinden van kinderen op het terrein van de ontwikkeling van de seksualiteit van kinderen. De vraag is wat Pabo’s, die leerkrachten…

10 augustus 2017
Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

FI Scientific Library

Dit is de publicatiereeks van het Freudenthal Instituut (en FI-groep), Universiteit Utrecht. Het betreft voornamelijk dissertaties. Vanaf 1990. Schoegje, T. (2024). Task-based search for municipal knowledge workers. Designing and implementing specialised search functionality (PDF). Utrecht University, Utrecht. (FI Scientific Library 123). De Waard, E. F. (2024). Into the cycle of sustainability. Fostering students’ life cycle…

09 augustus 2017
ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

16 mei 2012 ECENT conferentie: Leergemeenschappen

Op 16 mei 2012 organiseerde ECENT weer een conferentie voor nascholers en opleiders. Dit jaar was het thema Leergemeenschappen. Binnenkort verschijnt hier het verslag van de conferentie.

Natuur // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Lang

Kennisbasis Natuur en Techniek voor de Pabo

De Commissie Meijerink Kennisbasis Pabo heeft het rapport “Een goede basis” afgerond en op 20 februari 2012 aan de HBO-raad overhandigd. Hierin staan onder andere vakdidactische aanwijzingen. Het moet ervoor zorgen dat er op de Pabo een betere balans komt tussen brede vorming en diepgang. De kennisbases voor de verschillende vakken die met dit rapport…

Natuur // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Lang

W&T Academie voor het basisonderwijs

In de periode 2011-2019 organiseerde de Universiteit Utrecht de W&T Academie voor basisscholen in de regio Utrecht. Vanaf 2020 is dit opgevolgd door de PO Conferentie regio Utrecht. Leerkrachten, directeuren, pabo-studenten en onderzoekers gaan een hele middag aan de slag met wetenschap & technologie-onderwijs. Het onderliggend thema is steevast ‘onderzoekend en ontwerpend leren’. Verwijzingen Website

ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Lang

Wereldoriënterende vakken op de kaart

Wereldoriënterende vakken in het basisonderwijs zijn van belang voor basisschoolleerlingen en de Nederlandse samenleving. Maar in het huidige beleid van het ministerie van OCW ligt de prioriteit bij taal en rekenen. Gevolgen: basisscholen besteden minder tijd aan wereldoriënterende vakken en de leerling-resultaten zijn gemiddeld niet voldoende. Daarom heeft Prof. dr. Kerst Boersma (mede namens verscheidene…

ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

Toetsing & feedback beïnvloeden onderwijsrendement

Op dinsdag 14 februari 2012 organiseerde de Faculteit Bètawetenschappen (UU) de facultaire onderwijsmiddag ‘Toetsen in het onderwijs’. Jan van Tartwijk verzorgde de openingslezing: ‘De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken’. Dit webartikel geeft een samenvatting van deze openingslezing + aanvullende bronnen over dit onderwerp.

Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Lang

Wetenschap en Technologie (primair onderwijs)

Wetenschap en Technologie (primair onderwijs) is een curriculum-innovatie (vanaf ongeveer 2005) om meer ‘onderzoekend leren en ontwerpend leren’ (o&o-leren) toe te voegen aan Natuur en Techniek (N&T), maar ook bij aardrijkskunde, geschiedenis, en meer algemeen voor het kerndoel-gebied ‘oriëntatie op jezelf en de wereld’ (OJW).

08 augustus 2017
Techniek (VO) // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

Conferentie techniekdidactiek PATT-26 in Stockholm

De jaarlijkse PATT-conferentie over techniekdidactiek werd juni 2012 in Stockholm gehouden. PATT staat voor pupils’ attitudes towards technology. Op de PATT-conferenties komen onderzoekers uit de hele wereld bij elkaar om ontwikkelingen en onderzoeksresultaten op het gebied van techniekonderwijs met elkaar te delen. Vanuit Nederland en Vlaanderen waren bij de 2012 editie aanwezig: Jan Ardies, Rob…

ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

Songs for teaching

Je hoort ze steeds vaker: liedjes in het bètaonderwijs. Bijvoorbeeld de Photosynthesis Song. Leuk om een les mee te introduceren. Een andere mogelijkheid is leerlingen zelf liedjes te laten schrijven, bijvoorbeeld als verwerkingsopdracht. Alleen leuk, of zit er didactisch meer achter? Dit artikel gaat in op didactiek, effectiviteit, ervaringen en voorbeelden van het gebruik van…

03 augustus 2017
Natuur // Basisonderwijs // Lang

Seksuele vorming voor de Pabo

Vanaf 1 december 2012 moeten basisscholen verplicht lessen geven over seksualiteit en seksuele diversiteit. Om aankomende leerkrachten beter voor te bereiden op de beroepspraktijk, heeft Rutgers WPF nu een lespakket voor de pabo samengesteld. Het lespakket is online beschikbaar via de website www.seksuelevorming.nl.

Scheikunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

Stichting C3 brengt chemie het onderwijs in

Stichting C3 promoot al bijna 20 jaar de chemie onder jongeren. Dat doen zij voornamelijk via het onderwijs. Kinderen in de basisschoolleeftijd maken kennis met chemie door zelf proefjes te doen en middelbare scholieren krijgen voorlichting over opleidingen en beroepen. C3 werkt bij de ontwikkeling van haar materialen en activiteiten samen met bedrijven en onderwijsinstellingen….

ANW // Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

ECENT conferentie 15 mei 2013: Digitale didactiek

Een digibord ophangen is geen garantie op succes. Hoe kun je zinvol gebruik maken van digitale hulpmiddelen in de onderwijspraktijk? Op 15 mei 2013 wordt in de jaarlijkse ECENT conferentie ingegaan op deze vraag, met het thema: ‘Digitale didactiek: ICT gebruik in de bèta-lerarenopleiding’. Wouter van Joolingen (ELAN, UTwente) verzorgt de openingslezing ‘Actief ICT-gebruik in…

02 augustus 2017
// Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

Onderwijsparade 2013: Wat maakt een docent een goede docent?

Op woensdag 27 februari 2013 was de Onderwijsparade: het jaarlijkse onderwijssymposium van de Universiteit Utrecht. Dit jaar was het thema ‘X-factor – Wat maakt een docent een goede docent?’. Keith Trigwell (Institute for Teaching and Learning, University of Sydney) verzorgde de openingslezing: ‘High quality university teaching – some insights from research in higher education.’ In…

26 juli 2017
// Basisonderwijs // Lang

Best practice: een techniek speel-werkplaats voor kleuters

In de nieuwsbrief van april 2012 vroeg ECENT om uw best practice met ons te delen. Dit webartikel beschrijft de ‘best practice’ van Immy Borg: een techniek speel-werkplaats voor kleuters. Dit is een opdracht voor tweedejaars Pabo-studenten, waarin zij een themahoek voor kleuters opzetten met 5 technische activiteiten. In tenminste 2 van deze activiteiten moeten…

// Basisonderwijs // Lang

Best practice: Project ‘We bouwen een stad’ voor groep 6

In de nieuwsbrief van april 2012 vroeg ECENT om uw best practice met ons te delen. In dit webartikel de best practice van Fons Cornelissen: het project ‘We bouwen een stad’. Dit is een planologieproject waarbij kinderen uit groep 6, van verschillende scholen in een wijk, samen een stad bouwen. Dit project is ontwikkeld door…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Lang

Een lessenserie rond snelheid als voorbeeld voor veranderingen in het curriculum

De snel veranderende wereld stelt andere eisen aan de kennis die leerlingen nodig hebben. Het draait om inzicht, informatie kunnen opzoeken, probleemoplossen. Een bezinning op het curriculum lijkt daarom noodzakelijk. Het nieuwe vak wetenschap & techniek kan daar een voorbeeldrol bij spelen, want in dat vak staat immers centraal dat leerlingen zelf op onderzoek gaan….

25 juli 2017
ANW // Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

Intuïtie als basis voor moreel redeneren

Dit artikel gaat over de rol van intuïtie en emotie bij redeneren over (genetische) dilemma’s, en hoe deze informatie gebruikt kan worden om de oordeelsvorming van leerlingen te optimaliseren. De kennis en toepassingen op het gebied van genetica nemen toe. Daardoor wordt het steeds belangrijker dat leerlingen keuzes kunnen maken in genetische dilemma’s. Bijvoorbeeld of ze…

ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

Bruikbaar digitaal leermateriaal en de digi-generatie

Dit webartikel geeft toegang tot twee onderzoeken die zijn gepubliceerd. Het ene heeft als focus de leermiddelenkeuze van de docent, het andere de (leerling-)gebruikers. Deze webpagina sluit af met verwijzingen naar essays over digitale leermiddelen. Over de diversiteit in mening en houding bij het bepalen van (digitaal) leermiddelenbeleid Binnen het Programma Leermiddelenbeleid hebben veel scholen dit jaar…

ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Middelbaar beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

12 mei 2011 ECENT-conferentie: Hersenwerk in onderwijs

Op 12 mei 2011 organiseerde ECENT weer een conferentie voor nascholers en opleiders. Dit jaar was de titel: Hersenwerk in onderwijs. Hieronder kunt u nog de aankondigingen met de inhoud van de openingslezing en de werkgroepen nalezen. Openingslezing: Hersenwerk in onderwijs Door: prof. Hilleke Hulshoff Pol, hoogleraar neurowetenschappen (UMCU) In deze lezing zal Hulshoff Pol laten…

Natuur // Techniek (VO) // Basisonderwijs // Lang

W&T Academie 2013

Op woensdag 10 april was de W&T Academie 2013, een conferentie voor basisschoolleerkrachten. Het ontdekken en stimuleren van talenten van kinderen d.m.v. wetenschap & techniek staat centraal tijdens deze conferentie. In dit webartikel vindt u een verslag van twee werkgroepen over onderzoekend leren: ‘Aan de slag met wrijving’ en ‘Opbrengstgericht werken’.

// Basisonderwijs // Lang

Pabonetwerk NMT

Introductie van het netwerk, doel van oprichting, leden, activiteiten Actualiteiten Maart 2014: Pabonetwerk NMT Nieuwsbrief 34: Paboconferentie Zaakvakonderwijs in (inter-)actie, 9 april 2014 Nieuws over de website van de zevende druk van Praktische Didactiek voor Natuuronderwijs Bijdragen van Kees Both, deze keer over natuurschoolpleinen 15 januari 2014: Nieuwsbrief van de entreetoets en toelatingstoets Mens en Wereld…

ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

Kennisnet Onderzoeksconferentie 2013: Wat werkt met ICT in het onderwijs

Op woensdag 24 april was de jaarlijkse onderzoeksconferentie van Kennisnet over wat werkt met ICT. Het thema was ‘De wisselwerking tussen onderzoek en praktijk’. Het programma bestond uit een openingslezing over coöperatief leren met behulp van ICT, gevolgd door 15 pitches over onderzoek naar ICT en het nut daarvan voor het onderwijs. In dit webartikel…

Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Lang

De rol van websites in professionaliseringsactiviteiten van bèta-lerarenopleiders

Internet speelt een steeds grotere rol in het dagelijks leven. Websites inzetten voor de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders lijkt een logisch gevolg. Maar is internet wel een geschikt medium voor de professionalisering van lerarenopleiders? En maken lerarenopleiders gebruik van websites voor hun professionele ontwikkeling? Dit onderzochten Overbeek et al.. Lees hierover in het onderstaande TDβ-artikel. Download: Overbeek…

23 juli 2017
Natuur // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Lang

Terugblik op de paboconferentie 2014 ‘Zaakvakonderwijs in (inter-)actie’

Op woensdag 9 april 2014 vond op de Marnix Academie Utrecht de jaarlijkse paboconferentie Zaakvakonderwijs plaats. Zo’n 80 pabodocenten en pabostudenten waren hierbij aanwezig. In de ochtend opende Jan Berenst (Lector Taalgebruik en Leren, NHL Hogeschool, Leeuwarden) de dag met een lezing over interactie, taalgebruik en kennisontwikkeling. Na de middagpauze sprak Harry Stokhof (Docent geschiedenis…

20 juli 2017
ANW // Biologie // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Lang

Kwantitatieve biologie in het onderwijs

Deze bijdrage is op basis van het promotieonderzoek Meten aan je Hart waarin is onderzocht hoe we kwantitatieve begrippen kunnen onderwijzen in het biologieonderwijs en welke rol informatietechnologie daarbij zou kunnen spelen. Mathematics seems to endow one with something like a new sense—Charles Darwin Zoals Darwin al voorzag, is de biologie van vandaag bij uitstek…

ANW // Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Hoe ontwerp je ‘duurzame’ lessen?

Wil jij ook gehoor geven aan de roep om aandacht voor duurzame ontwikkeling? Weet je niet goed hoe te beginnen? Dit artikel vertelt ervaringen. Zo voorkom je valkuilen en krijg je een richtlijn voor het ontwerpen van je lessen. Valkuilen in het ontwerpen van onderwijs voor duurzaamheid Ondanks de nobelheid van deze oproepen, zijn er…

ELWIeR en Ecent als één STEM