Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Kort

01 april 2019
// Kort

Allochtone leerlingen in de klas; een oriënterend onderzoek

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Smit, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 45-66 Download pdf The increase in the number of migrant children in school-classes poses new didactic problems for the science teacher. This paper reports on a preliminary…

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Riemersma, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(3), 236-240 Download pdf

// Kort

Boekbespreking Book review

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Vos, W. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(1), 75-78 Download pdf

// Kort

Welk beeld hebben natuurkunde-studenten van natuurkundigen?

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(2), 86-96 Download pdf What image do first year university physics students have from professional physicists? This question has been investigated using a semantic differential approach. To…

// Kort

Boekbespreking Book review

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Wubbels, Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(2), 162-166 Download pdf

// Kort

Promotieonderzoek van bètadocenten op het grensvlak van onderzoek en onderwijsinnovatie: een studie van good practices Promotieonderzoek van betadocenten op het grensvlak van onderzoek en onderwijsinnovatie: een studie van ‘good practices’

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Anouke, B. Douwe, B. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 5-30 Download pdf Teacher researchers engaged in PhD research can contribute to an exchange of knowledge between educational researchers and teachers working in teaching practice….

// Kort

Samenvatting van oratie: Hoe rekent Nederland?

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van den Heuvel-Panhuizen, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 55-58 Download pdf

// Kort

Groepsopgaven bij wiskunde: enkele resultaten van het project Adaptief Groeps-Onderwijs voor 12- tot 16-jarigen

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Perrenet, J. Chr Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(3), 157-176 Download pdf This article presents some of the results of the project AGO 12-16 (Adaptive Group Education for students with age 12 to 16) The…

// Kort

Leren programmeren in het Voortgezet Onderwijs: Probleemoplossen met SQL

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Dijk, E. M. A. G. Krammer, H. P. M. Van Merrienboer, J. J. G. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(2), 97-114 Download pdf The claim that computer programming enhances problem solving skills is one…

// Kort

Leerlingen over Tsjernobyl

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Klaassen, C. W. J. M. Eijkelhof, H. M. C. Lijnse, P. L. Scholte, R. L. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(3), 199-219 Download pdf In this article we present the results of a pupils’…

// Kort

Conferentieverslag Conference report

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Gravenberch, F. L. Licht, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(2), 146-156 Download pdf

// Kort

Conferentieverslag Conference report

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Buck, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(1), 79-81 Download pdf

// Kort

Contexten en begripsontwikkeling bij wiskunde 12-16

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Dekker, R. Herfs, P. Terwel, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(3), 169-182 Download pdf Contexts and understanding development with Mathematics 12-16 In this article the authors present some results of research into new mathematical…

// Kort

Bespreking proefschrift Gjalt Prins: Teaching and learning of modelling in chemistry education. Authentic practices as contexts for learning

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Goedhart, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(1), 79-84 Download pdf Review of doctoral dissertation Gjalt Prins: Teaching and learning of modelling in chemistry education. Authentic practices as contexts for learning Prins, G. T. (2010)….

// Kort

Het leren van lineaire algebra: effecten van feedback op motivatie en efficiëntie van het leren

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Corbalan, G. Cuypers, H. Paas, F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 21-36 Download pdf Learning linear algebra: the effects of feedback on learning motivation and efficiency When solving mathematical problems, an error made in…

// Kort

Reactie op Hanna Westbroek Response to Hanna Westbroek

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Aalsvoort, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 81-82 Download pdf

// Kort

Boekbespreking – Evaluatie PLON – proefschrift Ronny Wierstra (1990)

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boekbespreking door Van den Akker, J. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(1), 73-75 Download pdf R.F.A.Wierstra, CDB-Press, Utrecht, 1990, Dissertatie, pp.239, ISBN 90-73346-03-7 “Natuurkunde-onderwijs tussen leefwereld en vakstructuur: een evaluatieonderzoek aan de MAVO- en…

// Kort

Students’ reasoning in thermodynamics

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Rozier, S. Viennot, L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(1), 3-18 Download pdf Dit artikel is een weergave van de voordracht die door Viennot gehouden is op het seminar "Relating macroscopic phenomena to microscopic particles:…

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vos, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(2), 145-150 Download pdf

// Kort

Natuurhistorische oriëntatie, een gemeenschappelijk aanbod van scheikunde, biologie en natuurkunde voor 15-16 jarigen

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Genseberger, R. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(2), 138-153 Download pdf For eight years the subjects Chemistry, Biology and Physics have been offered in one joint course in the fourth form of HAVO/VWO at…

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Aalst, H. F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(2), 153-157 Download pdf

// Kort

Abstractieniveaus in de ontwikkeling van het begrip ‘electrische stroom’

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vos, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(2), 121-141 Download pdf Scientific concepts like electrical current, have been developed by abstraction from reality. The hierarchical model by Van Parreren describes six levels in the development…

// Kort

Conferentieverslag Conference report

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 R. Heijeler Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(1), 82-84 Download pdf

// Kort

Conferentieverslag Conference report

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Vos, W. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(3), 234-235 Download pdf

// Kort

Context als betadidactisch begrip Context as a betadidactical term

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Genderen, D. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(3), 183-194 Download pdf In recent proposals for innovations in physics curricula for secondary schools, the use of ‘contexts’ is stressed, but their role in the learning…

// Kort

Van communicatieve praktijk naar modelmatig denken

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Oers, B. Tanis, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 3-20 Download pdf From communicative practice toward model based reasoning This article describes an educational view on the development of model-based thinking in primary…

// Kort

Reactie op Joke van Aalsvoort Comments on Van Aalsvoort

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Westbroek, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 75-80 Download pdf

// Kort

Besluitvorming als onderwijsdoelstelling: onderzoek rond het NME-VO lespakket Brandstof

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Jager, H. Van der Loo, F. A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(3), 165-196 Download pdf Decision-making is often mentioned as an important feature of teaching science in a technological and social context. Much…

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Schr√∂der, J. F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(2), 154-158 Download pdf

// Kort

Concept-verandering in constuctivistisch onderwijs; op zoek naar een theoretische fundament

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Licht, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(2), 105-120 Download pdf Conceptual changes in constructive education; searching for a theoretical fundament Educational researchers are eager to Find an answer to questions like how do concepts…

// Kort

Begrips- en redeneerproblemen in beginnend elektriciteitsonderwijs

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Licht, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(2), 88-106 Download pdf In recent years many results have been published on studies of students understanding and concepts of basic electricity, especially simple DC-circuits. On the basic…

// Kort

Concentratie als ‘intensieve’ grootheid: een onderzoek naar denkbeelden van leerlingen vwo/havo/mavo

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Jong, O. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(3), 219-233 Download pdf The present study has been focused on pupils understanding of concentration as an ‘intensive’ quantity. This characteristic of concentration means that the value…

// Kort

Hoe onderwijs je probleemoplossen?

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Streun, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1994 – 12(3), 210-225 Download pdf

// Kort

Diversiteit in representatie van de wiskundige modelleercyclus bij studenten en docenten Diversity in representation of the mathematical modelling cycle in students and teachers

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Perrenet, J. Zwaneveld, B. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(1), 49-74 Download pdf Over the years, students of the Bachelor’s program Industrial and Applied Mathematics of the Eindhoven University of Technology seemed to show a…

// Kort

Welke context-conceptbenadering is het meest geschikt voor het ontwikkelen van scheikundeonderwijs?

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Aalsvoort, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 59-74 Download pdf Which context-concept approach is most appropriate for the development of chemical education? The Committee for the Innovation of Chemistry proposes to found chemical…

// Kort

Boekbespreking proefschrift Vogelezang – Een onverdeelbare eenheid

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Jong, C. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(1), 61-66 Download pdf Vogelezang, M. J. (1990). Een Onverdeelbare Eenheid (PDF), Faculty of Sciences, Freudenthal Institute. Utrecht: Utrecht University.

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Looy, F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(1), 79-82 Download pdf

// Kort

Mechanica, ‘common sense’ en ervaring

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Genderen, D. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(3), 249-262 Download pdf The foregoing article by Freudenthal gives rise to some comments on the similarities and differences between mathematics education and physics education. The PLON…

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Dekker, R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(2), 159-161 Download pdf

// Kort

Inventarisatie van misconcepties in de optica

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bouwens, R. E. A. Verkerk, G. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(2), 83-98 Download pdf In the Department of Physics of the Eindhoven University of Technology research is carried out about misconceptions in the field…

// Kort

Conferentieverslag Conference report

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Bruyn, I. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(3), 228-236 Download pdf

// Kort

Begripsontwikkeling als leidraad bij onderwijzen

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Jong, R. A. M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(1), 53-60 Download pdf

// Kort

SaE nader bekeken

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Smid, H. J. Verweij, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(2), 97-107 Download pdf In 1973 and 1974 Van Dormolen published a model for the ordering of moves in learning mathematical subject-matter. This model, mainly…

// Kort

Psychologie, vakdiactiek en ontwikkelingsonderzoek

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Treffers, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1984 – 2(3), 149-169 Download pdf

// Kort

Zijn probleemoplossingsvaardigheden domeingebonden?

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kramers-Pals, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1994 – 12(3), 195-209 Download pdf

// Kort

Statistisch onderzoek door 3 havo; het leren van statistische onderzoeksvaardigheden

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Witterholt, M. Van Streun, A. Goedhart, M. Beijaard, D. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 31-58 Download pdf Learning of statistical investigation in 3 havo In mathematics education, investigative skills are trained more and more…

// Kort

Commentaar – De bewogenheid van Redeker

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Aalst, H. F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(1), 59-60 Download pdf

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Kievit, R. Timmermans, P. Van den Heuvel, G. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(1), 70-78 Download pdf

// Kort

Hoe WARM het was en hoe ver .. Op weg naar warmte als thermodynamisch begrip in 5-vwo

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Terpstra, K. J. Van Sprang, H. F. Verdonk, A. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 3-26 Download pdf A study was made involving a small group of 17 year old students, all of whom…

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Wubbels, Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(2), 162-166 Download pdf

// Kort

De ontwikkeling van een diagnostisch instrument voor de vaststelling van specifieke intuïtieve ideeën over stroom en spanning

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Licht, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(2), 99-114 Download pdf A number of educational studies point out that pupils use their intuitive ideas and beliefs about the natural world not only before but also…

// Kort

Bezinning op ‘verklaren’ in een scheikunde-onderwijssituatie

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vogelezang, M. J. Heijeler, R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(3), 216-227 Download pdf ‘To explain’ is often understood as a deductive activity based on laws. This is done in a context of philosophy of…

// Kort

Meten aan de ademhaling m.b.v. een micro-computer: een case-study over de inrichting van computerondersteunende experimenten

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Ellermeijer, A. L. Heijeler, R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(3), 156-167 Download pdf Micro-computer coupled experiments will get a place in physics teaching for several reasons, and as well in chemistry and biology teaching….

// Kort

Zijn natuurkundigen anders?

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(1), 3-24 Download pdf Do academic physicists, because of their profession, have certain characteristics in common? This question is being analysed in view of its possible relevance…

// Kort

Conferentieverslag Conference report

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Plug, A. G. Van Dam, C. S. P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1984 – 2(1), 65-68 Download pdf

// Kort

Boekaankondiging: Omzien in verwarring – Een persoonlijke terugblik op 40 jaar werken in de natuurkundedidactiek

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 119-120 Download pdf Het boek Omzien in verwarring beschrijft ontwikkelingen in de natuurkundedidactiek, zoals die zich ruwweg sinds de jaren zestig van de vorige eeuw in ons land hebben…

// Kort

Een discussiebijdrage: transdisciplinair vakdidactisch onderzoek: wiskundige verbanden in de wetenschappen als casus

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Cock, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 63-70 Download pdf Contribution to a discussion – Transdisciplinary pedagogical content research: the case of mathematical connections in the sciences

// Kort

Denkbeelden van leerlingen over gedrag van mens en dier en het onderzoeken daarvan

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Moolenbroek, A. Boersma, K. Th Waarlo, A. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 5-30 Download pdf Student ideas about human and animal behaviour and about behavioral research Behaviour is a key concept in…

// Kort

Inleiding tot het begrijpbaar-maken en voorbeeld-begrijpen: over het ontstaan van nieuwe kennis

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Redeker, B. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(1), 46-58 Download pdf This article develops the idea of a difference in principle between life-world and physics, that a physical understanding of empirical phenomena can only originate…

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Streefland, L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(1), 59-69 Download pdf

// Kort

De inrichting van een optica-curriculum, uitgaande van misconcepties

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bouwens, R. E. A. Verkerk, G. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 27-44 Download pdf This article builds on previous work of Bouwens and Verkerk (1988): "Inventory of misconceptions in optics". Jung (1981) distinguishes a…

// Kort

Commentaar

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Hondebrink, J. G. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(2), 167-169 Download pdf

// Kort

Modellen en de ontwikkeling van het (natuur-)wetenschappelijk denken van leerlingen

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Oers, B. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(2), 115-143 Download pdf The development of scientific thinking in school is one of the main educational aims in the modern world. This general educational aim implies,…

// Kort

Een analyse van de ontwikkeling van het begrip ‘ENZYM’ in een leerboek voor het VWO

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Thijssen, G. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(3), 183-215 Download pdf Understanding in biology, as in any science, is made possible by the application of certain theoretical principles. Some of these principles are applicable to…

// Kort

Research on Science Teaching: summary and implications

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Welch, W. W. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(3), 178-185 Download pdf During the fall of 1982, I conducted a fairly extensive needs assessment of research in science education for the National Institute of Education…

// Kort

Het opsporen van een stoichiometrische regel uit meetgegevens

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Jong, O. Hamaker, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(1), 25-35 Download pdf The search for stoichiometric rules from data In chemical education there is a trend to stimulate pupils to find out an…

// Kort

Molbehoud and Ionisatievraagstukken

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Jong, O. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1984 – 2(1), 3-10 Download pdf Moleconservation and ionisation questions Uit een verkennend onderzoek naar het functioneren van het molbegrip bij HAVO-leerlingen blijkt, dat bijna de helft van de…

// Kort

Bespreking proefschrift Lodewijk Koopman: A Developmental Research on Introducing the Quantum Mechanics Formalism at University Level

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Bemmel, H. (2014). Bespreking proefschrift Lodewijk Koopman: A Developmental Research on Introducing the Quantum Mechanics Formalism at University Level. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, 31(1), 113-118

// Kort

Probleemoplossen in de bèta-vakken

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boersma, K. Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1994 – 12(3), 165-171 Download pdf

// Kort

Hoe begrijpen en gebruiken docenten van de schoolvakken natuurkunde, scheikunde en economie het wiskundige concept ‘afgeleide’

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vos, P. Den Braber, N. Roorda, G. Goedhart, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 37-62 Download pdf ow do teachers of physics, chemistry and economics understand the mathematical concept ‘derivative’. Mathematical concepts are used…

// Kort

Bespreking proefschrift D. Hovinga: Ont-dekken en toe-dekken; leren over de veelvormige relatie van mensen met natuur in NME-leertrajecten duurzame ontwikkeling

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Frijters, S. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2008 – 25(1), 91-96 Download pdf Hovinga, D. (2007). Ont-dekken en toe-dekken: Leren over de veelvormige relatie van mensen met natuur in NME-leertrajecten duurzame ontwikkeling (PDF), Faculty of Sciences, Freudenthal…

// Kort

Bespreking proefschrift F. Mafumiko: Micro-scale experimentation as a catalyst for improving the chemistry curriculum in Tanzania en proefschrift A.T. Tecle: The potential of a professional development scenario for supporting biology teachers in Eritrea

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Rens, L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2006 – 23(1), 68-74 Download pdf

// Kort

Kinderen over materie: een literatuurbeschouwing vanuit natuurkunde-didactisch perspectief

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vollebregt, M. J. Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(3), 201-216 Download pdf This paper gives an overview of research that has been done with respect to children’s ideas about matter. It compares,…

// Kort

Uitleggen door analogie en context

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kemme, S. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(1), 36-58 Download pdf In the introduction of mathematical concepts and activities the role played by realistic situations (contexts) is still increasing. However, the effects of embodiments…

// Kort

Conferentieverslag

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Perrenet, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 90-94 Download pdf

ELWIeR en Ecent als één STEM