Kort
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Duurzaamheidsvraagstukken in het bètaonderwijs
Informatie bij NWO Volledige titel van dit driejarige praktijkonderzoek: Een handelingsperspectief voor burgerschapsvorming omtrent duurzaamheid in het bètaonderwijs Science teacher competence in citizenship education about sustainability in science education Samenvatting Ontwikkelingen in wetenschap en technologie kunnen zowel een positieve als negatieve impact hebben op onze maatschappij. Om verantwoorde beslissingen te nemen in zogenaamde socio-scientific issues…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2019/09/nro_vierkant-100x100.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Herfstfestival en Design-thinking sessies
Kom op vrijdag 22 november 2019 naar het Teaching & Learning Lab in Utrecht, en neem deel aan het Herfstfestival of één van de drie Design thinking sessies. Tijdens het Herfstfestival kun je meedoen aan workshops, maak- en luistersessies over vernieuwing en verbetering van voortgezet en hoger onderwijs. Bij de Design thinking sessies ontwerp je…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2019/09/TTL-Herfstfestival-afbeelding-100px-100x77.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Mathematics education research of the future -> een oproep
Internationale oproep wat betreft de toekomst van het onderzoek naar wiskundeonderwijs What themes or research questions should mathematics education research focus in the coming decade? Dear colleagues, Educational Studies in Mathematics (ESM) and the Journal for Research in Mathematics Education (JRME) intend to publish editorials in 2020 on important themes for mathematics education research of…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2019/09/esm-100x100.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Designing embodied tasks in statistics education
Title Designing embodied tasks in statistics education People Lonneke Boels Date 19-9-2019 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar Histograms are widely used and difficult to interpret for students. In this talk I will present a sequence of tasks that is designed to scaffold students’ understanding of histograms. The design of the tasks is based on…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2022/02/Naamloos_28-100x100.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Vacature promovendus ‘didactiek van conceptueel modelleren’ (0,6 fte)
De Hogeschool van Amsterdam (HvA) is voor de onderzoeksgroep ‘Didactiek van de Bètavakken’ van het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding op zoek naar een promovendus/docent-onderzoeker ‘didactiek van conceptueel modelleren’ (0,6 fte) Sluitingsdatum: 07 okt 2019 Het onderzoek Binnen het lectoraat Didactiek van de Bètavakken wordt onderzoek gedaan naar hoe digitale interactieve tools effectief kunnen worden ingezet…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2018/10/Schermafbeelding-2018-10-12-om-07.41.54-100x100.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Promoting creativity in elementary mathematics education
Proefschrift Eveline Schoevers, Universiteit Utrecht Promotieonderzoek naar creatief denken bij rekenen. Schoevers, E. (2019). Promoting creativity in elementary mathematics education. Universiteit Utrecht, Utrecht. Creativity is seen as an important competency in current and future society and promoting students’ creativity is high on the educational agenda. It is considered important that students do not only learn…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2021/09/eveline_schoevers-100x100.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
NVORWO
Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van het Reken-wiskunde-onderwijs nvorwo.nl Keijzer, R., & Veldhuis, M. (2020). Op weg naar NVORWO onderzoeksagenda. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(2), 53-62. Andere vakvereniging op het gebied van wiskunde/rekenen: Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2016/12/nvorwo-100x100.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Waternet masterclass
Bètapartners organiseert vanaf 8 oktober een masterclass voor docenten bij Waternet: het enige watercyclus bedrijf in Nederland. We gaan dieper in op de watercyclus en richten ons op de uitdagingen en innovatieve oplossingen van toekomstig waterbeheer. Met speciale aandacht voor hoe je dit in de klas kunt toepassen! Meer informatie en aanmelden via www.betapartners.nl/masterclass-bij-waternet-2019-2020
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2019/09/betapartners-academie-100px-100x46.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
ENSITE: Europees project voor de lerarenopleiding (science en wiskunde)
Titel: Socio-Scientific Issues in de lerarenopleiding (pabo, 2eg, 1eg) Met veel aandacht voor data-verzameling, en kritische data-analyse O.a.: Reasoning, argumentation & critical thinking Collecting data Analysing big data Decision-making ENSITE ontwikkelt opleidingsmodules voor de lerarenopleidingen Science/Wiskunde op het gebied van Socio-Scientific Issues. Dit materiaal is gericht op het ontwikkelen van docent-vaardigheden voor: het geven van…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2020/02/ensite_squared-100x100.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Conferentie Educating the Educators op 7 en 8 oktober a.s.
Bent u geïnteresseerd/werkzaam in STEM opleiding/nascholing (pabo, 2eg en 1eg) en u wilt wel eens met uw Europese collega’s afstemmen en discussiëren? Dat kan, op 7 en 8 oktober a.s., in Freiburg, Duitsland, gedurende de conferentie ‘Educating the Educators’. U kunt zich nog aanmelden via de website De organisatie is in handen van het International…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2017/07/icse-100x100.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Toolkit Formatief Evalueren vernieuwd en uitgebreid
Handige instrumenten en documentatie die direct in de praktijk van klas en opleiding te gebruiken is, staat nu toegankelijk bij elkaar! In een eerder artikel werd de Toolkit Formatief Evalueren beschreven, gevuld met de opbrengsten van de leernetwerken van SLO, VO-raad, HU en WUR. Inmiddels is de toolkit uitgebreid en in een nieuw jasje gestoken….
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2017/11/Schermafbeelding-2017-11-22-om-21.11.42-100x100.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Conferentie Formatief toetsen
Bezoek op 13 november 2019 de conferentie Formatief toetsen in het voortgezet onderwijs. Vanuit twee grote onderzoeksprojecten presenteert SLO met de Hogeschool Utrecht, Universiteit Twente en Maastricht en de Wageningen Universiteit nieuwe inzichten. Leer en ervaar hoe je formatief toetsen kunt inzetten in je klas of implementeren op jouw school. Maak kennis met internationaal expert…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2017/11/Schermafbeelding-2017-11-22-om-21.11.42-100x100.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Panama conferentie 9 en 10 januari 2020
De 38e Panama-conferentie over reken-wiskundeonderwijs vindt plaats op donderdag 9 en vrijdag 10 januari 2020. Thema ‘Rekenen-wiskunde van … tot …’ Rekenen-wiskunde is in vele situaties, op vele manieren toepasbaar; dit maakt het zo belangrijk en tegelijkertijd ook complex om te leren. Het belang en de complexiteit van rekenen-wiskunde staan centraal op deze conferentie. Onderwerpen…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2017/07/panama_375-100x100.gif)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
KPZ zoekt: creatieve en flexibele teamspeler met hart voor goed rekenonderwijs!
Gezocht Hogeschooldocent rekenen & wiskunde per 1-11 a.s., 0,6 fte Katholieke Pabo Zwolle Katholieke Pabo Zwolle (KPZ) is per 1 november a.s. op zoek naar een hogeschooldocent Rekenen & Wiskunde die ons docententeam komt versterken om studenten op te leiden voor beroepen in de sector Kind & Educatie. Je gaat aan de slag in de…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2019/09/Schermafbeelding-2019-09-03-om-10.49.46-100x100.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Jaarvergadering en studiedag NVvW
Op zaterdag 2 november zal de jaarlijkste studiedag van de NVvW plaatsvinden. Zoals altijd in het Ichthus College te Veenendaal. Het thema van de studiedag is dit jaar ‘Technieken in de wiskundeles’. Programma 10:00 – 11:00 Jaarvergadering 11:00 – 16:15 Studiedag Het volledige programma vind je hier. We hebben 39 indrukwekkende workshops voor je klaar staan,…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Werkconferentie: Vakonderwijs en geletterdheid
Datum: 6 december 2019 Er moet een Leesoffensief komen! Dat vinden de Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur. Daarvoor bestaan veel kansen in het onderwijs Nederlands, maar juist ook binnen de andere schoolvakken. In alle leergebieden gebruik je teksten immers met een duidelijke functie: het verwerven van kennis. En lezen is er ingebed in praten…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2019/08/logo_vakgericht-taalonderwijs-150px-100x100.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Ontwikkeling van curriculum frameworks in het VK
In het Verenigd Koninkrijk zijn de drie bèta-vakverenigingen – de Royal Society of Biology (RSB), de Royal Society of Chemistry (RSC) en het Institute of Physics (IoP) – met een zeer interessant project bezig. In eerste instantie zelfstandig, maar ook steeds meer in overleg, zijn ze zogenaamde frameworks aan het ontwikkelen voor toekomstige curricula: adviezen…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2019/08/Schermafbeelding-2019-09-03-om-22.49.54-100x100.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Vooraankondiging – ELWIeR/Ecent conferentie 15 mei 2020
Save the date! 15 mei 2020, Utrecht De jaarlijkse conferentie voor alle lerarenopleiders STEM! Meer informatie! Lees meer
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2017/07/ecent_elwier_vierkant-100x100.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs, handig weetje voor pabo-docenten rekenen-wiskunde
Eén van de speerpunten van de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs is om leerkrachten te inspireren en om tot inspiratie te kunnen zijn. Website Al enige tijd zijn de academische pabo’s (alpo) bezig met het afleveren van leerkrachten. Thans wordt het tijd dat er ondersteuning komt voor de mensen die deze opleiding hebben gevolgd (alumni-beleid). In dit…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2019/07/Schermafbeelding-2019-07-18-om-17.30.05-100x100.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Leerstoel Teacher Professionalization, School Development and Educational Technology
Susan McKenney Leerstoel Universiteit van Twente Verwijzingen people.utwente.nl/susan.mckenney educationaldesignresearch.org/
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2023/07/Susan_McKenney.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Nationale Rekencoördinator Dag – 13 maart 2020 – Verslag
Op vrijdag 13 maart 2020 ging de conferentie helaas niet door. Alles stond klaar, maar ineens was daar de Covid Pandemie.
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2018/04/nrcd-100x100.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Vakantiecursus Platform Wiskunde Nederland – 30 en 31 augustus 2019
Voor leraren in de exacte vakken aan havo, vwo, hbo leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2019 een vakantiecursus met als thema: “Deep Learning: Van meetdata via datarepresentatie naar voorspellen”. Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 23 augustus en zaterdag 24 augustus op het Centrum voor Wiskunde &…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Journal on Mathematics Education
Journal on Mathematics Education (IndoMS-JME) ejournal.unsri.ac.id/index.php/jme IndoMS-JME is a peer-refereed open-access international journal which has been established for the dissemination of state-of-the-art knowledge in the field of mathematics education. This journal is founded under the collaboration between the Indonesian Mathematical Society and Sriwijaya University. Starting from 2019, IndoMS-JME will be published three times in a…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2020/06/jme_indonesia-100x100.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Oproep voor deelname aan onderzoek: Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie (ERWD)
Dit is een oproep voor deelname aan onderzoek door invullen vragenlijst – docenten uit po, vo, mbo en rekencoördinatoren…laat je mening horen! Onderzoek Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie (ERWD) Het onderzoek Hoe ervaren leraren, rekendocenten en rekencoördinatoren hun handelingsbekwaamheid op het gebied van passend rekenwiskunde-onderwijs en wat zijn hun ondersteuningsbehoeften? Deze vraag staat centraal in…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Open Online Wiskundedidactiek – materialen voor de lerarenopleiding
Project voor de lerarenopleiding wiskunde, met focus op 2e-graads, en spin-off voor 1e-graads en pabo. looptijd 2019-2021, met subsidie van Surf Ontwikkelde materialen In de traditie van het eerder uitgevoerde project Open online Bètadidactiek (2016-2017). Zie Projectbeschrijving bij Surf Context De samenwerkende partijen (zie consortiumpartners) zien het innoveren en professionaliseren van de beroepspraktijk van wiskundeleraren…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
ELWIeR onderzoeksgroep in 2019-2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2019/06/elwier_pabo_onderzoeksgroep-100x100.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Denken met dingen: symposium over de geschiedenis van wiskundige leermiddelen (25)
Op zaterdag 28 september 2019 organiseert de werkgroep ‘Geschiedenis’ van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren haar 25e symposium met als thema ‘Denken met dingen; een symposium over de geschiedenis van instrumenten en modellen die vroeger in het wiskundeonderwijs gebruikt werden’. Dit symposium wordt gehouden in het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht. Bezoekers kunnen rekenen op koffie,…
![Denken met dingen](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2019/06/Denken-met-dingen-100x100.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Nieuwe opleiders rekenen-wiskunde (pabo)
In het nieuwe studiejaar starten op verschillende opleidingen nieuwe opleiders rekenen-wiskunde. Afhankelijk van de vooropleiding en ervaringen zullen deze nieuwe collega’s de eerste tijd moeten groeien in het nieuwe beroep. Wij, opleiders aan de Hogeschool iPabo, stellen voor om dit gezamenlijk op te pakken. We denken daarbij aan het organiseren van intervisiebijeenkomsten voor alle nieuwe…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2019/06/elwier_pabo_onderzoeksgroep-100x100.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Curr.nu en de lerarenopleiding M/N (tussenstand zomer 2019)
Naar aanleiding van de werkgroep over het werk van het ontwikkelteam M/N op de Ecent conferentie van 17-5-2019 “Onze wereld is de directe werkelijkheid waar leerlingen zich kunnen verwonderen, leren en ontwikkelen. Vanuit verschillende disciplines leer je jezelf en de wereld om je heen (ver)kennen, begrijpen, verklaren en waarderen. Het leergebied leent zich om een…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2017/07/curriculum.nu_-100x100.jpg)
Denkhoeden – een discussie-werkvorm
Six Thinking Hats is geschreven door Dr. Edward de Bono in 1985 “Zes Denkhoeden” en het bijbehorende idee van parallel denken bieden een middel voor groepen om denkprocessen op een gedetailleerde en samenhangende manier te plannen en zo effectiever samen te denken. De hoedjes (in verschillende kleuren) staan dan voor invalshoeken bij dat samen denken:…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2023/06/thinking_hats.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Beroepsvereniging NT2
Beroepsvereniging Nederlands als tweede taal bvnt2.org Conferentie 2023 (23 en 24 juni)
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2023/05/bvnt2_square.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
’t Hooft conferentie ‘From weak force to black hole thermodynamics and beyond’
Van donderdag 11 t/m zaterdag 13 juli zal er een conferentie plaatsvinden ter ere van Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft. Er zal door grote namen van over de hele wereld worden gesproken en gedebatteerd over de ontdekkingen van Gerard ’t Hooft en recente ontwikkelingen op dat gebied (denk aan het Higgs deeltje en zwaartekrachtsgolven). Daarnaast zullen…
![t Hooft conferentie](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2019/05/t-Hooft-conferentie-e1558513531351-100x100.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Data en statistiek voor de basisschool
Lesmateriaal voor statistiek in het basisonderwijs Contexts for learning mathematics Frans van Galen, Koeno Gravemeijer, Cathy Fosnot e.a. Vier deeltjes (engelstalig), uitgegeven bij New perspectives on Learning. Wat betreft de didactische achtergrond zie o.a. Van Galen, F. and Gravemeijer, K. (2020). Het beste merk batterijen. Voorbeelden uit een leerling data en statistiek (PDF) Volgens Bartjens,…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2023/05/Schermafbeelding-2023-05-22-om-09.29.12.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek 38(5) beschikbaar
Artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek zijn kosteloos te downloaden. De volgende twee artikelen verschenen in het mei-nummer (2019): Treffers, A. (2019). Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(5), 41-48. Keijzer, R., Notten, C., & Verbruggen, I. (2019). Rekenen-wiskunde DOEN. Verslag 37e Panama-conferentie. Volgens Bartjens…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2017/11/logo_vb_o_en_o_paars_met_letters-100x100.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Discussie reken-wiskundeonderwijs in JSW
In mei 2019 verschenen in JSW: Keijzer, R. & Veldhuis, M. (2019). Discussie in het reken-wiskundeonderwijs. Het reken-wiskundeonderwijs is veelvuldig in het nieuws. De discussie erover wordt vaak polariserend gevoerd. Daar is het onderwijs niet bij gebaat. Keijzer en Veldhuis pleiten voor een constructieve dialoog om zo leerlingen op wiskundige wijze greep te laten krijgen…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2019/05/Schermafbeelding-2019-06-15-om-15.06.34-100x100.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
STEAM-CT
Europees project over STEaM en Computational Thinking https://www.steam-ct.org/about In education, computational thinking is a set of problem-solving methods that involve expressing problems and their solutions in ways a computer could execute (Wing, J, 2014). Computational thinking can be used to algorithmically solve complex problems in a very efficient way (Repenning, A. et al, 2010). Besides…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2021/10/eu_-vierkant-100x100.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Computational thinking in context
Computational Thinking in context: a teaching and learning trajectory for primary and secondary education Project Radboud Universiteit Computational thinking in context One of the biggest challenges current educational systems face worldwide is the call for the integration of digital literacy into the curricula. When decomposing digital literacy into more specific skills, computational thinking (CT) is…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2023/02/computational_thinking.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
ffRekenen
| PO | VO | MBO | ff-rekenen.nl Een website om te oefenen met rekenen en gecijferdheid. Verwijzingen ff-rekenen.nl Video op leraar24 Kanaal op Youtube
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2024/04/ffrekenen.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Rijke rekenlessen
| PO | VO | Als je leerlingen wilt laten nadenken over hun aanpak om rekensommen op te lossen, kun je gebruikmaken van rijke rekenproblemen. Artikel op Leraar24 Rijke rekenroblemen zijn problemen met een context die je op verschillende manieren kunt uitrekenen. Leerlingen zetten hierbij al hun kennis en vaardigheden in om tot een oplossing te komen. video op…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2024/04/leraar24.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen (NVON)
| PO | VO | Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen nvon.nl Van de website (2024): De NVON is een vakvereniging en tevens vakbond voor (aankomend) docenten en TOA’s of ondersteunend personeel in de natuurwetenschappen en technologie. Zij komt op voor het belang van goed onderwijs en doet dit door middel van share: delen van kennis en…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2024/04/nvon_square.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Drie opleidingsdocenten rekenen-wiskunde gevraagd
Hogeschool iPabo zoekt op korte termijn drie opleidingsdocenten rekenen-wiskunde voor de locaties Amsterdam en Alkmaar. Reageren voor woensdag 24 april. Gesprekken vinden plaats vanaf 6 mei 2019. Een proefles geven kan deel uitmaken van de selectieprocedure. Meer informatie.
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Symposium “Als ik later groot ben…” – 23 mei 2019
Symposium over Beroepsoriëntatie op de basisschool 23 mei 2019 – 12.00 tot 17.00 – Utrecht Waarom is het belangrijk dat jonge kinderen in aanraking komen met de wereld van werk? Hoe doe je dat op een manier die past bij de belevingswereld van het jonge kind? Hoe laten we meer kinderen in aanraking komen met…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2019/04/Schermafbeelding-2019-04-09-om-08.49.36.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Professionele leergemeenschap
Een professionele leergemeenschap verwijst naar het permanente samen delen, onderzoeken en verbeteren van de praktijk van leerkrachten en schoolleiding, om zo het onderwijs aan de leerlingen te verbeteren Verwijzingen Goei, S. L., Verhoef, N., Coenders, F., De Vries, S. and Van Vugt, F. (2015). Een Lesson Study team als een professionele leergemeenschap (PDF) Tijdschrift voor…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
ELWIeR-Ecent conferentie 17 mei a.s. – heeft u al ingeschreven?
Thema Digitale geletterdheid in wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen/techniek vrijdag 17 mei 2019, Utrecht (Domstad). Openingslezing door Nanda Piersma (lector, HvA) over: Data als smeerolie voor innovatie: urban analytics voor smart cities o.a. ‘object detection’ Daarna in drie rondes werkgroepen (van vijf kwartier) voor alle bloedgroepen in de lerarenopleidingen STEM (pabo, 2e graads en 1e graads) Zie…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2019/01/camera_vision-1-100x100.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Differentiëren in het rekenonderwijs
Project Differentiëren in het rekenonderwijs. Hoe doe je dat in de praktijk? Samenvatting Iedere leerkracht heeft te maken met verschillen tussen leerlingen in de klas. In dit project enkele vragen centraal op dit vlak: Hoe breng je in kaart wat de onderwijsbehoeften van leerlingen in de klas zijn? En hoe vertaal je dit naar gedifferentieerde…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2020/10/uu-100x100.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Ontwikkelagenda kennisinfrastructuur gelanceerd op 1-4-2019
Op 1 april 2019 werd in aanwezigheid van minister Van Engelshoven op basisschool de Ridderhof in Utrecht de Ontwikkelagenda voor de versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland’ gelanceerd. Vanuit de vijf onderwijssectoren is op 21 juni 2018 een intentieverklaring ondertekend. In deze verklaring spraken de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2019/04/Schermafbeelding-2019-04-04-om-06.40.31-100x100.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
Terugblik Grote Rekendag 2019
Ongeveer 1200 scholen hebben meegedaan aan de Grote Rekendag van 3 april 2019. Het thema was dit jaar ‘Uit Verhouding’. Het materiaal is online beschikbaar. Uitgangspunten van de Grote Rekendag Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Vacature Thema-expert ‘Natuur en Technologie’ voortgezet onderwijs
SLO zoekt een thema-expert ‘natuur en technologie’ voor de sector voortgezet onderwijs met als specifieke achtergrond: technologie en toepassing, nask1/natuurkunde of biologie (40 uur per week). In de functie van leerplanontwikkelaar heb je een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten. Je verbindt op effectieve wijze SLO aan andere organisaties…
![](https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2017/11/Schermafbeelding-2017-11-22-om-21.11.42-100x100.png)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Probleemoplossen en algemene vaardigheden: een poging tot discussie
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1994 – 12(3), 246-260 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Bespreking proefschrift Gjalt Prins: Teaching and learning of modelling in chemistry education. Authentic practices as contexts for learning
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Goedhart, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(1), 79-84 Download pdf Review of doctoral dissertation Gjalt Prins: Teaching and learning of modelling in chemistry education. Authentic practices as contexts for learning Prins, G. T. (2010)….
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Proefschrift Fer Coenders: Teachers’ professional growth during the development and class enactment of context-based chemistry student learning material
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Joling, E. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 99-103 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Het leren van lineaire algebra: effecten van feedback op motivatie en efficiëntie van het leren
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Corbalan, G. Cuypers, H. Paas, F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 21-36 Download pdf Learning linear algebra: the effects of feedback on learning motivation and efficiency When solving mathematical problems, an error made in…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Reactie op Hanna Westbroek Response to Hanna Westbroek
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Aalsvoort, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 81-82 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Boekbespreking – Evaluatie PLON – proefschrift Ronny Wierstra (1990)
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boekbespreking door Van den Akker, J. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(1), 73-75 Download pdf R.F.A.Wierstra, CDB-Press, Utrecht, 1990, Dissertatie, pp.239, ISBN 90-73346-03-7 “Natuurkunde-onderwijs tussen leefwereld en vakstructuur: een evaluatieonderzoek aan de MAVO- en…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Students’ reasoning in thermodynamics
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Rozier, S. Viennot, L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(1), 3-18 Download pdf Dit artikel is een weergave van de voordracht die door Viennot gehouden is op het seminar "Relating macroscopic phenomena to microscopic particles:…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Boekbespreking
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vos, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(2), 145-150 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Natuurhistorische oriëntatie, een gemeenschappelijk aanbod van scheikunde, biologie en natuurkunde voor 15-16 jarigen
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Genseberger, R. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(2), 138-153 Download pdf For eight years the subjects Chemistry, Biology and Physics have been offered in one joint course in the fourth form of HAVO/VWO at…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Boekbespreking
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Aalst, H. F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(2), 153-157 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Abstractieniveaus in de ontwikkeling van het begrip ‘electrische stroom’
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vos, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(2), 121-141 Download pdf Scientific concepts like electrical current, have been developed by abstraction from reality. The hierarchical model by Van Parreren describes six levels in the development…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Conferentieverslag Conference report
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 R. Heijeler Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(1), 82-84 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Conferentieverslag Conference report
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Vos, W. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(3), 234-235 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Context als betadidactisch begrip Context as a betadidactical term
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Genderen, D. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(3), 183-194 Download pdf In recent proposals for innovations in physics curricula for secondary schools, the use of ‘contexts’ is stressed, but their role in the learning…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Naar een didactiek van probleemoplossen – Een uitwerking voor het domein: chemisch rekenen
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Jong, O. Verdonk, A. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1994 – 12(3), 226-245 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Bespreking proefschrift Geeke Bruin-Muurling: The development of proficiency in the fraction domain. Affordances and constraints in the curriculum
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Zanten, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(1), 85-90 Download pdf Review of
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Samenvatting van openbare les: Natuurwetenschap en techniek in het basisonderwijs Summary of public lesson: Science and technology in primary education
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van den Berg, E. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 95-98 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Van communicatieve praktijk naar modelmatig denken
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Oers, B. Tanis, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 3-20 Download pdf From communicative practice toward model based reasoning This article describes an educational view on the development of model-based thinking in primary…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Reactie op Joke van Aalsvoort Comments on Van Aalsvoort
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Westbroek, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 75-80 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Boekbespreking – proefschrift Sieb Kemme – Uitleggen van wiskunde
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Broekman, H. G. B. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(1), 67-72 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Besluitvorming als onderwijsdoelstelling: onderzoek rond het NME-VO lespakket Brandstof
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Jager, H. Van der Loo, F. A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(3), 165-196 Download pdf Decision-making is often mentioned as an important feature of teaching science in a technological and social context. Much…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Boekbespreking – proefschrift Jan van den Brink – Rekentalen van jonge kinderen
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Nelissen, J. M. C. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(2), 151-155 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Boekbespreking
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Schr√∂der, J. F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(2), 154-158 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Boekbespreking – proefschrift Jan van den Akker – Ontwerp en implementatie van natuuronderwijs
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boersma, K. Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(3), 241-245 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Concept-verandering in constuctivistisch onderwijs; op zoek naar een theoretische fundament
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Licht, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(2), 105-120 Download pdf Conceptual changes in constructive education; searching for a theoretical fundament Educational researchers are eager to Find an answer to questions like how do concepts…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Begrips- en redeneerproblemen in beginnend elektriciteitsonderwijs
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Licht, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(2), 88-106 Download pdf In recent years many results have been published on studies of students understanding and concepts of basic electricity, especially simple DC-circuits. On the basic…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Concentratie als ‘intensieve’ grootheid: een onderzoek naar denkbeelden van leerlingen vwo/havo/mavo
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Jong, O. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(3), 219-233 Download pdf The present study has been focused on pupils understanding of concentration as an ‘intensive’ quantity. This characteristic of concentration means that the value…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Boekbespreking – Lehren und lernen im Physikunterricht – Helmut Fischler
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Hooymayers, H. P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(1), 70-78 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Hoe onderwijs je probleemoplossen?
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Streun, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1994 – 12(3), 210-225 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Diversiteit in representatie van de wiskundige modelleercyclus bij studenten en docenten Diversity in representation of the mathematical modelling cycle in students and teachers
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Perrenet, J. Zwaneveld, B. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(1), 49-74 Download pdf Over the years, students of the Bachelor’s program Industrial and Applied Mathematics of the Eindhoven University of Technology seemed to show a…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Samenvatting van oratie: Modeltekenen Summary of oration: Model drawing
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Joolingen, W. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 91-93 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Bespreking proefschrift J. van der Meij: Support for Learning with Multiple Representations – Designing simulation-based learning environments
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Dekkers, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2008 – 25(1), 109-0 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Welke context-conceptbenadering is het meest geschikt voor het ontwikkelen van scheikundeonderwijs?
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Aalsvoort, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 59-74 Download pdf Which context-concept approach is most appropriate for the development of chemical education? The Committee for the Innovation of Chemistry proposes to found chemical…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Boekbespreking proefschrift Vogelezang – Een onverdeelbare eenheid
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Jong, C. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(1), 61-66 Download pdf Vogelezang, M. J. (1990). Een Onverdeelbare Eenheid (PDF), Faculty of Sciences, Freudenthal Institute. Utrecht: Utrecht University.
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Boekbespreking
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Looy, F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(1), 79-82 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Mechanica, ‘common sense’ en ervaring
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Genderen, D. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(3), 249-262 Download pdf The foregoing article by Freudenthal gives rise to some comments on the similarities and differences between mathematics education and physics education. The PLON…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Boekbespreking
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Dekker, R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(2), 159-161 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Inventarisatie van misconcepties in de optica
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bouwens, R. E. A. Verkerk, G. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(2), 83-98 Download pdf In the Department of Physics of the Eindhoven University of Technology research is carried out about misconceptions in the field…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Conferentieverslag Conference report
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Bruyn, I. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(3), 228-236 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Begripsontwikkeling als leidraad bij onderwijzen
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Jong, R. A. M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(1), 53-60 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
SaE nader bekeken
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Smid, H. J. Verweij, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(2), 97-107 Download pdf In 1973 and 1974 Van Dormolen published a model for the ordering of moves in learning mathematical subject-matter. This model, mainly…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Psychologie, vakdiactiek en ontwikkelingsonderzoek
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Treffers, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1984 – 2(3), 149-169 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Zijn probleemoplossingsvaardigheden domeingebonden?
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kramers-Pals, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1994 – 12(3), 195-209 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Bespreking van proefschrift Ellen Rohaan: Testing teacher knowledge for technology teaching in primary
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Vries, M. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(2), 49-54 Download pdf Review of doctoral dissertation of Ellen Rohaan: Testing teacher knowledge for technology teaching in primary schools
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Twee verschillende werelden die bij elkaar horen Two different worlds that belong together
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vogelezang, M. Buck, P. Rehm, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 71-89 Download pdf In the article a way is sketched to develop a concept of atoms different from the common view of atoms…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Bespreking proefschrift M. van der Sanden: Towards effective biomedical science communication A composite theoretical framework making biomedical science communication on predictive DNA diagnostics understandable and manageable
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Verhoef, R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2008 – 25(1), 103-108 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Statistisch onderzoek door 3 havo; het leren van statistische onderzoeksvaardigheden
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Witterholt, M. Van Streun, A. Goedhart, M. Beijaard, D. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 31-58 Download pdf Learning of statistical investigation in 3 havo In mathematics education, investigative skills are trained more and more…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Commentaar – De bewogenheid van Redeker
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Aalst, H. F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(1), 59-60 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Boekbespreking
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Kievit, R. Timmermans, P. Van den Heuvel, G. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(1), 70-78 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Hoe WARM het was en hoe ver .. Op weg naar warmte als thermodynamisch begrip in 5-vwo
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Terpstra, K. J. Van Sprang, H. F. Verdonk, A. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 3-26 Download pdf A study was made involving a small group of 17 year old students, all of whom…
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
Boekbespreking
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Wubbels, Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(2), 162-166 Download pdf
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/09/elwierlogo_150pixels.jpg)
![](/wp-content/uploads/sites/108/2016/07/logo_ecent.jpg)
De ontwikkeling van een diagnostisch instrument voor de vaststelling van specifieke intuïtieve ideeën over stroom en spanning
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Licht, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(2), 99-114 Download pdf A number of educational studies point out that pupils use their intuitive ideas and beliefs about the natural world not only before but also…