Voortgezet onderwijs

Lectoraat Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs
Elwin Savelsbergh Kenniscentrum Leren en Innoveren van Hogeschool Utrecht. Openbare les ‘De wereld maken’ 31-1-2019 Het lectoraat richt zich de komende vier jaar op versterking van het Bèta- en Technologieonderwijs…


Digitale samenleving vraagt om wiskundig denken
Van smartphone tot ICT in de auto, digitale middelen spelen tegenwoordig een grote rol in onze samenleving. Deze tools geven vaak informatie met wiskundige kenmerken, zoals getallen, tabellen of grafieken….


Hoe ontwikkelen leerlingen in het vwo hun kennis over afgeleide functies?
Hoe ontwikkelen een leerlingen in het vwo hun kennis over afgeleide functies? Door dezelfde leerlingen in vwo 4,5 en 6 hardopdenkend opdrachten te laten maken ontstond een inzicht in het…


Pro-U Universiteit Twente van start
Pro-U Universiteit Twente van start Onder de noemer ‘Pro-U’ werken de vakgroep ELAN en het Pre-University programma (Pre-U) van de Universiteit Twente samen aan een palet van professionaliseringsactiviteiten voor medewerkers…



Infographics
Een infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld. Dit kan voorkomen in de vorm van een kaart, grafiek, bord,…


Nieuwe Wiskrant
Tijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1981-2013 De Nieuwe Wiskrant berichtte vooral over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wiskundeonderwijs in het voortgezet…


Conferentie Formatief Toetsen – 21 november 2018
Tijdens deze conferentie leer je hoe jij formatief toetsen kan inzetten in jouw klas of implementeren op jouw school in het voortgezet onderwijs. Vanuit twee grootschalige onderzoeksprojecten (uitgevoerd door verschillende…

U-Talent leerlingen van het Cals College geven les op basisschool Vroonestein
Het Cals College en basisschool Vroonestein zijn dit schooljaar een bijzondere samenwerking gestart. Vijf U-Talent Academy-leerlingen hebben les gegeven aan groep 8-leerlingen, waarbij zij zelf de leerdoelen, werkvormen en planning…



Mobieltjes in de klas: van afleiding naar aanleiding. 3 oktober 2018
Op 3 oktober organiseren het Freudenthal Instituut en Hogeschool Windesheim een workshop door dr. Zachary Walker. Mobiele telefoons in de klas kunnen enorm afleiden. Leerlingen kijken er vaak op en…



Handreikingen schoolexamen: handig naslagwerk
De handreikingen bij het schoolexamen van SLO bestaan sinds 2007 als papieren versies en pdf’s, maar sinds enkele jaren zijn ze interactief gemaakt en online te raadplegen. Ze zijn er…


Meisjes, Natuurkunde en Techniek: MENT
Het kan heel informatief en vernieuwend zijn om ‘oude’ materialen te bestuderen… Begin jaren tachtig (twintigste eeuw) wordt vanuit de overweging dat meer vrouwen in het beroepsproces gaan meedraaien en…


Techniek in het natuurkundeonderwijs
Het project Natuurkunde en Techniek (1984-1988) had tot doel om techniek (de praktijk ervan) te gebruiken om natuurkunde aan te leren aan leerlingen. In tegenstelling tot de gebruikelijke manier om…


De Wiskundeclub
Word jij uitgedaagd door intellectuele puzzels, ook al duurt het lang voordat alle stukjes op z’n plaats vallen? Dan is de Wiskundeclub iets voor jou! De schoonheid van wiskunde Vanaf…


Images of numeracy
Images of Numeracy. Investigating the effects of visual representations of problem situations in contextual mathematical problem solving In dit proefschrift wordt de volgende onderzoeksvraag beantwoord: Wat is bij wiskundige contextopgaven…
