Kort
Alert 60 – Overdracht Panama-e-brief
Beste collega, In 2006 is de Panama-e-brief in het leven geroepen, met als doel pabodocenten rekenen-wiskunde rechtstreeks op de hoogte te houden van actuele ontwikkelingen. De directe aanleiding toen was dat we merkten dat belangrijke informatie, zoals destijds nieuws over de Wiscat-toets, niet overal even snel (of überhaupt) de werkvloer bereikte. De Panama-e-brief nr. 100,…
Alert 59 – Doorstart Panama-Post
Op 19 september wordt op de jaarvergadering van de NVORWO de Panama-Post gepresenteerd als nieuw digitaal tijdschrift. Lezers kunnen zich tot 1 oktober aanmelden tegen gereduceerd tarief. Informatie en aanmelden: www.panamapost.nl.
Alert 58 – Thema’s Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)
In een rondschrijven (10-9-2013) heeft het NRO thema’s vastgesteld voor de komende periode. Keuzes in de eerste ronde voor call for proposals (vanaf begin 2014): Voor het praktijkgericht onderzoek wordt kortlopend onderzoek uitgezet naar de thema’s: Differentiatie in de klas: op welke manieren kunnen docenten met succes inspelen op cognitieve verschillen tussen hun leerlingen? De…
Alert 57 – Bèta onder de Dom
Voor docenten biologie, natuurkunde, scheikunde, wiskunde en informatica organiseert het Bètasteunpunt Utrecht op donderdagmiddag 3 oktober de jaarlijkse conferentie ‘Bèta onder de Dom’. Deze middag zal in het teken staan van de nieuwe examenprogramma’s. Een drietal korte lezingen en een werkgroep naar keuze helpen u de vakvernieuwing in uw eigen onderwijspraktijk vorm te geven. Meer…
Alert 56 – ESM Volume 84, 1 (abstracts)
hierbij enkele abstracts (ESM) An ideology critique of the use-value of mathematics Alexandre Pais The idea that mathematics is needed for our mundane everyday activities has raised the question of how people deal with mathematics outside the school walls. Much has been written in mathematics education research about the possibility of transferring knowledge from and…
Alert 54 – Thuis oefenen (op de computer) helpt?
Onlangs verscheen dit artikel: Bakker, M., Van den Heuvel-Panhuizen, M., Van Borculo, S., & Robitzsch, A. (2013). Effecten van online mini-games op multiplicatieve vaardigheden van leerlingen in groep 4. Pedagogische Studiën, 30, 21-36. Daarin werd o.a. onderzocht of het zin heeft dat kinderen (groep 4 basisonderwijs) thuis op de computer oefenen (met mini-games). De onderzochte…
Alert 53 – Eerste aankondiging ELWIeR conferentie 2013
Op 22 november 2013 organiseert ELWIeR in samenwerking met Panama, SLW en Vadiwulo de jaarlijkse ELWIeR conferentie: Hogeschool Windesheim Zwolle Prijs: 95,- Het programma zal duren van 10:00-16:30 en zal bestaan uit een plenaire lezing en een drietal workshop rondes. Hoofdthema’s van dit jaar zijn: de rol van onderzoek in de lerarenopleiding en gebruik van…
Uitwiskeling
‘Tijdschrift’ voor wiskunde-onderwijs in België uitwiskeling.be Eerdere versie van deze pagina uit 2013: “Onze zuiderburen betreuren het dat de Nieuwe Wiskrant ophoudt te bestaan, maar zien met vertrouwen tegemoet dat Euclides hierdoor rijker zal zijn.”
Alert 51 – ESM juni 2013
Inhoudsopgave Educational Studies in Mathematics (Volume 83 Number 3): — Generating and using examples in the proving process J. Sandefur, J. Mason, G. J. Stylianides & A. Watson. We report on our analysis of data from a dataset of 26 videotapes of university students working in groups of 2 and 3 on different proving problems….
Alert 50 – Werkt het wel, al die ict?
Uit een review-studie die onlangs verscheen in ‘Educational Research Review’ komt een heel bescheiden positief beeld naar voren dat de inzet van ict zin heeft. In opdracht van het Amerikaans Ministerie van Onderwijs (en dan de onderzoekstak IES) is deze review-studie uitgevoerd, en dat wordt zorgvuldig uitgevoerd met inmiddels een lange historie van dergelijk vergelijkend…
Alert 49 – Rapport verkenningscommissie W&T po
Wetenschap en technologie staan de laatste tijd volop in de aandacht. Overheid en bedrijfsleven laten niet na in de media het grote belang van onderwijs in wetenschap en technologie te onderstrepen. Daarbij wordt vaak in de eerste plaats gedacht aan het belang voor de Nederlandse economie. Het bredere belang van onderwijs in wetenschap en technologie,…
Alert 48 – NRO onderzoeksthema’s vanuit ELWIeR
In Alert 46 vroegen we reacties op de NRO-oproep om te komen tot onderzoeksthema’s voor de komende periode (2014-2017). Op 14 mei heeft ELWIeR deze notitie ingediend. Thema Vakdidactisch onderzoek ten dienste van het onderwijs aan de Nederlandse lerarenopleidingen (pabo, 2e graads en 1e graads) in het domein wiskunde en rekenen. Binnen het ELWIeR samenwerkingsverband…
Alert 47 – Rekenen in de lerarenopleiding (zorg en welzijn)
Vanuit de lerarenopleiding (in dit geval de Hogeschool Utrecht, Gezondheidszorg en welzijn) heeft men initiatief genomen om iets meer aandacht te besteden aan rekenen in de opleiding van hun studenten. De studenten van de lerarenopleiding Gezondheidszorg en welzijn zijn (mogelijk) aankomende docenten voor het vmbo Zorg en Welzijn. In het kader van een vak hebben…
Alert 46 – Oproep mee te denken (ELWIeR richting NRO)
beste mensen, het nieuwe ‘nationale regieorgaan onderwijsonderzoek’ (NRO) is in aantocht, ze willen dat we meedenken: http://www.nwo.nl/actueel/nieuws/2013/magw/oproep-tot-het-aandragen-van-ideeen-voor-onderwijsonderzoek.html wij denken dat het goed is dat we ook vanuit de lerarenopleiding wiskunde/rekenen even meedenken, morgen (25-4, 15:00-16:00) is er een bijeenkomst op het Freudenthal instituut, BBg 4.69 (om vanuit vakdidactiek wiskunde/rekenen – en overigens ook vakdidactiek beta-vakken…
Alert 45 – Wiskunde als educatieve uitdaging
Het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool in Nederland moet zo ingericht worden dat kinderen leren waar ze op moeten letten als ze een smartphone kopen. ‘Probleemoplossend vermogen’, daar gaat het om, stelt dr. Ronald Keijzer in zijn rede ‘Wiskunde als educatieve uitdaging’. ‘We moeten werken aan een onderzoekende houding in het reken-wiskunde onderwijs.’ Dinsdag 9 april…
Alert 44 – Vacature docent wiskunde JCU 0.3 fte
Het Junior College Utrecht is onderdeel van de Universiteit Utrecht en verzorgt uitdagend bètaonderwijs voor scholieren 5 en 6 vwo. Per 1 augustus 2013 zoekt het JCU een nieuwe wiskunde docent! Bent u bovenbouwdocent en wilt u lesgeven aan getalenteerde bètaleerlingen, en meehelpen om de nieuwe U-Talent Academie van het JCU vorm te geven? Dan…
Alert 43 – Edumatics (wiskunde en ict)
In de laatste onderzoeksvergadering (2e/1e graads, 24-1-2013) van ELWIeR kwam het thema ‘Wiskunde en ICT‘ aan de orde (wat binnen SLW verder opgepakt zal worden). In dat kader kwam het Europese project Edumatics aan de orde (‘European Development for the use of mathematics technology in the classroom’) Het ontwikkelde materiaal (2011-2012, goed bruikbaar binnen de…
Alert 42 – Nog enkele plaatsen over (‘wiskunde achter de kennisbasis’)
Eerder hadden wij al bericht over de cursus Wiskunde achter de kennisbasis (die begin februari start). Er zijn nog enkele plaatsen open, dus als u een snelle beslisser bent, het kan nog (aanmelden via de genoemde website). Abusievelijk stond er op de website een verkeerd bedrag (1.950, dit had moeten zijn 950,-). Wellicht dat dit…
Alert 41 – ELWIeR ondersteunt Leraar24/KNOW
ELWIeR is gevraagd een bijdrage te leveren aan de vakdidactische dossiers rekenen die momenteel geplaatst worden op de vernieuwde website van Leraar24 (net vorige week met een nieuwe layout de lucht in gegaan). Een en ander onder de paraplu van KNOW. KNOW staat voor Kennisnetwerk Onderwijspraktijk en Wetenschap. Mochten er pabo-docenten of docenten tweedegraads (w.b. rekenen) zijn…
cTWO – vernieuwingscommissie wiskunde 2004-2012
Aan het einde van 2012 heeft de commissie Toekomst WiskundeOnderwijs cTWO haar eindrapport opgeleverd aan het ministerie van OCW. Het eindrapport bevat onder meer voorstellen voor examenprogramma’s Wiskunde A, B en D havo en Wiskunde A, B, C en D vwo die in het schooljaar 2015/2016 in klas 4 kunnen worden ingevoerd. In een apart…
Alert 39 – Allerlei rekentoetsen po-vo-mbo
Terwijl de overheid in een schrijven van december 2012 iets meer ruimte geeft in het proces van invoeren van verplichte toetsing rekenen mbo/vo/po, en er in de lerarenopleiding driftig wordt gewerkt aan kennisbasistoetsen, ontstaat er onder invloed van allerlei initiatieven een samenspel van toetsen op het gebied van rekenen in po-vo-mbo. Enige zorg mag uitgesproken…
Alert 38 – Opleiding docent rekenen mbo
Vanuit Cinop, APS en Freudenthal Instituut wordt thans een ‘opleiding docent rekenen mbo’ aangeboden. Dit is een vakdidactische opleiding specifiek voor het mbo. Meer informatie. In dit verband, vandaag (19-12-2012) lezen we bij OCW dat de minister graag ziet dat er vanuit de lerarenopleidingen in het vierde jaar een ‘specialisme’ avo of (v)mbo wordt doorgevoerd….
Alert 37 – Alumnidag voor rekencoördinatoren (basisonderwijs)
Vanuit LPNPO (platform nascholing primair onderwijs) is het verzoek binnengekomen bij ELWIeR om in 2013 een alumni-dag te organiseren voor rekencoördinatoren basisonderwijs. Met enkele docenten van pabo’s (die de cursus zelf ook geven of gegeven hebben) en andere direct betrokkenen zal hiervoor initiatief genomen worden. Nader bericht volgt.
Alert 36 – Bijeenkomst onderzoeksgroep 2e/1e graads (24-1-2013)
Binnen ELWIeR is een onderzoeksgroep 2e/1e graads lerarenopleiding wiskunde ontstaan. Deze groep zal bij elkaar komen op: 24 januari 2013, 14:00 tot 16:00 Freudenthal Instituut, Princetonplein 5, zaal 4.01 Als u belangstelling hebt om bij deze groep aan te sluiten, stuur dan een mail aan Vincent Jonker. Organisatoren: Paul Drijvers, Tom Goris, Vincent Jonker Ton…
Alert 35 – Eerste aankondiging ELWIeR conferentie 2013
Op vrijdag 22 november 2013 zullen SLW, Vadiwulo en de Pabo onderzoeksgroep de volgende ELWIeR conferentie organiseren. Thema’s zullen o.a. zijn: – de kennisbasis van de pabo – wiskunde en ict in de 2e en 1e graads lerarenopleiding
Alert 34 – Herhaling cursus ‘wiskunde achter de kennisbasis’ (pabo)
Dit is een alert specifiek voor pabo-docenten die hun kennis willen aanscherpen w.b. de ‘wiskunde achter de kennisbasis’. De cursus zal opnieuw worden aangeboden (na een succesvolle eerste keer in 2012). Hier meer informatie over de cursus (o.a. de data van 2013). De cursusleiding ligt in handen van Fokke Munk en Monica Wijers. Een en…
Alert 33 – SME al vanaf de basisschool verbonden met andere onderwijsgebieden
In een nieuw Unesco rapport (2012, verwijzing zie onderaan) wordt een lans gebroken voor een goede ‘grondverf’ w.b. rekenen/wiskunde (in feite een pleidooi voor mathematical literacy, maar wel eentje die ‘effectief’ genoemd kan worden). Hoe bewaak je de kwaliteit van rekenen/wiskunde in het basisonderwijs? Ten eerste hangt dit natuurlijk weer samen met de kwaliteit van…
Alert 32 – Programma ELWIeR conferentie online
110 opleiders wiskunde en rekenen kwamen bij elkaar op 23-11-2012 in Utrecht. Alle aanwezigen wordt gevraagd de online evaluatie in te vullen. | Foto’s van deze dag | Online Evaluatie | Programma |
Alert 31 – Inschrijving open voor conferentie 23 november 2012
De inschrijving voor de ELWiER conferentie (annex Panama opleidersdag) van 23 november 2012 is geopend. Kosten 75 euro. Zie hier het globale programma (momenteel worden de workshops verder ingepland, details worden aangevuld). Hier Inschrijven (u ontvangt een bevestiging).
Alert 30 – ELWIeR Conferentie 2012
Noteer alvast in uw agenda: DE ELWIER CONFERENTIE 2012 23 november 2012 Utrecht, Domstad Koningsburgerweg (ochtend en middag) Het thema van dit jaar Werken aan de kwaliteit van de lerarenopleidingen wiskunde en rekenen In landelijke leernetwerken voor pabo-, 2e en 1e graads opleiders Meer details Hier inschrijven. De prijs is 75 euro.
Rekenbewust vakonderwijs – conferentie 27 november 2012
Aankondiging van een de Conferentie ‘Rekenbewust Vakonderwijs in het vo – Rekenen vanuit de vakken’, 27 november 2012. Rekenen staat volop in de aandacht. Niet alleen omdat het een verplicht onderdeel wordt van het examen, maar ook omdat rekenen in de examens bij verschillende vakken steeds meer van leerlingen vraagt. Elke vakdocent loopt ertegenaan dat…
Alert 28: conferentie SLO doorlopende leerlijnen
Conferentie over doorlopende leerlijnen taal en rekenen (november 2012) een ingezonden bericht vanuit de SLO (niet specifiek gericht op lerarenopleiders) Op verschillende plaatsen in Nederland is de afgelopen vier jaar in pilots gewerkt aan verbetering van de doorlopende leerlijn taal en rekenen, en wel op de snijvlakken van sectoren: van voor- en vroegschool naar basisonderwijs,…
Alert 27 – ELWIeR netwerken 2012-2013
Zoals wij al eerder berichtten (zie Alert 23, n.a.v. bijeenkomst 15-maart-2012) is het kernteam van ELWIeR (Paul Drijvers, Ronald Keijzer, Ton Konings, Vincent Jonker, in afstemming met Harrie Eijkelhof, Ecent) op zoek gegaan naar een constructie voor verduurzaming. Per 1 augustus 2012 stopt de subsidie van OCW, maar op 15 maart kregen wij veel bijval…
Alert 26 – Ruud de Moor Centrum verder als ‘LOOK’
Het Ruud de Moor centrum gaat verder onder een andere naam en is terug te vinden op http://look.ou.nl LOOK (Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek) is een expertisecentrum voor de professionalisering van leraren. De kernactiviteit van LOOK is het doen van praktijkgericht onderzoek naar het professionaliseren van, voor en door leraren. Dat gebeurt in onderzoeksprojecten in samenspraak…
Alert 25 – Symposium Wiskundedidactiek op 8 juni 2012
Op vrijdag 8 juni 2012 van 14:30 tot 17:30 uur vindt in aansluiting op de Wiskunde D-dag het Symposium Wiskundedidactiek plaats. Op het Symposium spreken Joop van Dormolen, Anne van Streun en Joke Daemen. Ook wordt het eerste exemplaar van het Handboek Wiskundedidactiek aangeboden aan Hans van Duijn, voorzitter Platform Wiskunde Nederland. De doelgroep van…
Alert 24 – IEA studie TEDS-M
Onlangs kwam een studie uit over lerarenopleidingen wiskunde (pabo en tweedegraads), een vergelijkende studie over 17 landen. Deze Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M) vergeleek de landen op enkele centrale onderzoeksvragen: Welk landelijk beleid is w.b. de lerarenopleiding? Wat zijn de hoofdkarakteristieken van de programma’s voor de lerarenopleiding? Wat is het ‘niveau’ van de…
Alert 23 – Energieke bijeenkomst ELWIeR verduurzaming
Op 15 maart 2012 kwamen ongeveer 30 docenten en bestuurders van lerarenopleidingen bij elkaar (voornamelijk ELWIeR, en ook enkelen vanuit ECENT, www.ecent.nl). Inzet van deze bijeenkomst was om commitment te peilen voor een volgende periode ELWIeR (elwier 3.0), schooljaren 2012-2013 en schooljaren 2013-2014. Als we goed luisteren naar deze bijeenkomsten zien we dat er ‘investeringsbereid’…
Alert 22 – Bijeenkomst verduurzaming 15 maart
Op 15 maart komen partners (en mogelijk nieuwe partners) van ELWIeR bijeen in Utrecht om over de toekomst te praten. OCW verstrekt na de zomer van 2012 geen nieuwe subsidie voor ELWIeR en dus gaan we met de direct betrokkenen van ELWIeR kijken of we zelf een constructie kunnen verzinnen waarin ELWIeR door gaat. Als…
Freudenthal Instituut
| PO | VO | MBO | Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht uu.nl/onderzoek/freudenthal-instituut De missie van het Freudenthal Instituut (FI) is om door middel van onderwijs, onderzoek en professionalisering bij te dragen aan hoogwaardig onderwijs in wiskunde en natuurwetenschappen. Video 2011
Alert 21 – verslag Opleidersdag 2011
Op 11 november 2011 kwamen opleiders rekenen-wiskunde van de pabo, de eerstegraads- en de tweedegraads lerarenopleiding bij elkaar om ervaringen rond de implementatie en borging van de kennisbasis rekenen-wiskunde in de eigen opleiding te bespreken. Er is een verslag gemaakt van de Opleidersdag 2011. (Zie ook CONFERENTIES)
Alert 20 – Bevorderen van excellentie in bètavakken
In het kader van het Programma Bèta Excellent ontwikkelt het Junior College Utrecht (onderdeel Universiteit Utrecht) de cursus ‘Bevorderen van Excellentie in de Bètavakken’ voor docenten VO. Volgend jaar (2012) kan de cursus gegeven worden als onderdeel van het actieplan Beter Presteren van OCW. Alle VO-scholen krijgen dan middelen die zij aan excellentie kunnen besteden….
Alert 19 – Profiel MBO Rekendocent
Tijdens bijeenkomsten van het Steunpunt taal en rekenen mbo krijgen we veel vragen binnen over wat een rekendocent (in het mbo) moet kennen en kunnen. Hieronder verschillende vragen die binnenkomen: Is elke wiskundedocent een rekendocent? Ik volg een opleiding wiskunde, maar ze doen niets aan rekenen? Wanneer iemand kan rekenen, kan hij/zij dan ook rekenen…
Alert 18: ELWIeR en Onderwijscoöperatie
Informatie uitgedeeld op ELWIeR conferentie 11 november 2011 Eind 2007 kwam het advies ‘Leerkracht!’ uit met (opnieuw) de roep om meer ‘sturingsmogelijkheden’ vanuit de leerkracht. In 2009 werd bij de Vereniging van wiskunde-leraren het beroepsregister WiVa (“Wiskunde Vakbekwaam”) ingevoerd waarin de vereniging richtlijnen geeft voor wat de bekwaamheden van een wiskunde-docent moeten zijn. In oktober…
Elwier alert 17: programma 11-11-11
Inschrijving is gesloten. ELWIeR is gastheer op 11 november 2011 voor drie deel-conferenties: Panama voor pabo: opleidersdag SLW voor tweedegraads lerarenopleiding Vadiwulo voor eerstegraads lerarenopleiding Lees meer hierover bij conferentie 2011.
Elwier alert 16: conferentie 11-11-11
ELWIeR is gastheer op 11 november 2011 voor drie deel-conferenties: Panama voor pabo: opleidersdag SLW voor tweedegraads lerarenopleiding Vadiwulo voor eerstegraads lerarenopleiding Lees meer hierover bij conferentie 2011.
Elwier alert 15: bijeenkomst studiemiddag ELWIeR: rekenen in het mbo
Programma 21 juni 2011 14.45 – 15.00 Ontvangst met koffie 15.00 – 15.15 Korte inleiding door Vincent Jonker, ELWIeR/Freudenthal instituut Wat gebeurt er momenteel met rekenen in het mbo en wat is de focus voor deze studiemiddag? 15.15 – 16.00 Presentatie Hogeschool van Rotterdam door Joris Beek (student van Aad Monquil, docent wiskunde) Joris heeft…
WiVa beroepsregister
Hieronder een bericht dat door Marianne Lambriex (Nederlandse Vereniging van Wiskunde Leraren) werd verspreid over de tussenstand van het Beroepsregister WiVa (‘wiskundeleraar vakbekwaam’). Het bevat een oproep voor docenten po, vo, mbo. BEROEP: LERAAR! DE HERIJKING VAN DE BEKWAAMHEIDSEISEN DOOR DE ONDERWIJSCOÖPERATIE De komende maanden gaan de vakbonden en vakverenigingen van leraren die met elkaar…
Alert 14 – rekenen in het (v)mbo
Hieronder een korte samenvatting van de ELWIeR bijeenkomst over ‘rekenen in het (v)mbo’ (en de mogelijke consequenties voor de lerarenopleiding), van 24 maart j.l. Bij de bijeenkomst waren vertegenwoordigd: de pabo-opleidingen en de lerarenopleidingen tweedegraads. Verder zal er vanuit ELWIeR thans wat tijd gestoken gaan worden in het verder uitzoeken (en dus evt. ontwikkelen) van…
Elwier alert 13: ‘Het Onderwijs In Beweging op initiatief van het RdMC
De conferentie ‘Het Onderwijs in Beweging op initiatief van het RdMC’ met dagvoorzitter Frénk van der Linden vindt plaats op 16 maart 2011 in De Rijtuigenloods in Amersfoort. Het RdMC ondersteunt lerarenteams op scholen bij de verdere professionalisering op de werkplek. Op deze conferentie worden projecten van en met scholen gepresenteerd: rond professionaliseren, netwerkleren, productief…
Elwier alert 12: Wiskunde ICT-conferentie
Maandag 11 april 2011 vindt in Utrecht de Wiskunde ICT-conferentie plaats. De conferentie heeft als thema ‘onderzoek en praktijk’ en wordt georganiseerd door APS en het Freudenthal Instituut. Tijdens deze conferentie zetten we op een rijtje welke mogelijkheden er zijn voor de wiskundedocent om ICT in de breedste zin van het woord in te zetten….
De pabo-opleiding bevraagd
Tijdens de Panama conferentie van 2011 (19-21 januari, Noordwijkerhout) wordt de Vragenlijst pabo opleiding rekenen geopend. Alle pabo-opleiders wordt gevraagd deze vragenlijst in te vullen.
Elwier alert 11: Vakdidactiek: Theorie of Praktijk?
Samenvatting van het onderzoek naar het effect van vakdidactische cursussen in de stage, in het bijzonder naar het gebruik van beoordelingsschema’s en de Kennisbank Wiskunde. Verslag van een onderzoek van SLW, Ruud de Moor Centrum en ELWIeR, Frans Ballering, Ton Konings, Hans Krabbendam, Henk Staal , november 2010 Voor het volledige onderzoeksverslag, zie http://www.fi.uu.nl/wiki/index.php/Vakdidactisch_portfolio Aanleiding…
Tweets van een luistervink
Hieronder enkele observaties van Rikky Dekkers (inspectie) die in haar rol als luistervink gedurende de ELWIeR conferentie van 12 november 2010 meeluisterde met de diverse werkgroepen en samen met mede-luistervink Dominique Hoozemans (LOBO) de dag afsloot. Elke basisschoolleraar is een rekendocent, maar niet elke rekendocent is een basisschoolleraar. Een visie op opleiden van een leraar…
ELWIeR Conferentie: 12 november 2010
Conferentie 2010 ELWIeR – 12 november 2010 Utrecht, Uithof Ongeveer 130 belangstellenden namen deel aan deze conferentie met als centraal thema de ‘Borging van de kennisbases’. Abstract In alle lerarenopleidingen wordt gewerkt aan een concrete implementatie van de kennisbases, en dit leidt thans tot interessante vraagstukken hoe deze kennisbases geborgd moeten worden. Binnen ELWIeR (en…
Trimbos Instituut
Kennisinstituut voor mentale gezondheid, het gebruik van alcohol, tabak en drugs en over gamen, digitale balans en gokken. trimbos.nl
Alert 9: ELWIeR gaat verder
Afgelopen vrijdag kwam het bericht binnen dat de vervolgaanvraag vanuit ELWIeR zeer waarschijnlijk gehonoreerd zal worden OCW (“is voornemens om positief te besluiten op de ingediende subsidieaanvragen”). Een felicitatie waard. De centrale opdracht zal zijn: “Verzorg een efficiënte ondersteuning van de lerarenopleidingen wiskunde en rekenen in Nederland en zorg voor een kwaliteitsimpuls als het gaat…
Alert 8: ELWIeR vervolg aanvraag
Vandaag een elwier alert om te melden dat er een aanvraag is ingediend voor vervolg 2010-2011. Zoals al eerder op deze website gemeld is vanuit OCW aangegeven dat er vervolgsubsidies mogelijk zijn voor de komende twee jaar, overigens voor alle expertisecentra die zich bezighouden met de lerarenopleiding. De volgende partners participeren in het ELWIeR voorstel,…
Pedagogical content knowledge
dossier onderwijskennis Draagt ‘wiskundige kennis voor lesgeven’ van leerkrachten bij aan de vooruitgang van hun leerlingen op hun prestaties in rekenen/wiskunde? Onder ‘wiskundige kennis voor lesgeven’ wordt verstaan: wiskundige kennis die gebruikt wordt bij het geven van reken/wiskundelessen. Dus kennis die nodig is om uit te leggen, antwoorden van leerlingen te interpreteren, lessen voor te…
Vakdidactische kennisbasis
Van de SLW (Samenwerkingsgroep Lerarenopleiding Wiskunde 2e graads) verscheen in 2010: Van Ast, M., Ballering, F., Bruinsma, E., Konings, T., Krabbendam, H. and Staal, H. (2010). Een beschrijving van de vakdidactische kennisbasis voor een startbekwame wiskundeleraar. Onderdeel van de kennisbasis wiskunde. Arnhem: SLW/ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Met dit document wordt weer een stap…
Speciaal onderwijs: betekenisvol onderwijs en scaffolding
In deze alert vindt u een korte bespreking van het artikel Realistisch reken-wiskundeonderwijs in het sbo (1) Theorie, vragen en perspectieven door J. Nelissen, N. Boswinkel en E. de Goeij in het Tijdschrift voor orthopedagogiek, 46 (2007) 321-331. Aanleiding In 2001 startte het Freudenthal Instituut op verzoek van het ministerie van OC en W het…
Self-efficacy
| PO | VO | MBO | In deze alert vindt u een beknopte bespreking van het volgende onderzoeksartikel over het effect van leerstrategieën en self-efficacy op de resultaten in een online wiskunde cursus: Wadsworth, L. M., Husman, J., Duggan, M. A. and Pennington. (2007). Online Mathematics Achievement: Effects of learning strategies and self-efficacy. Journal of Developmental Education, 30(3). Algemeen Steeds meer…
Klassikale bespreking: wiskundig discussiëren in het vo
Wat moet een docent weten/kunnen om een goede discussie te voeren met de klas tijdens een wiskundeles?
prettige feestdagen
Het kernteam van ELWIeR wenst u alle goeds! Dat we velen mogen opleiden tot reken- of wiskundedocent. In januari beginnen we met alerts. Tot volgend jaar!
Katern meetkunde handboek verschenen
Het katern ‘Meetkunde. Vanouds tot op de dag van vandaag’ is verschenen. Het is van de hand van Anne van Streun en Nellie Verhoef. Daarmee zijn alle katernen nu beschikbaar.
Talis
Uit het onderzoek Talis (Teaching and Learning Internation Survey) komen gegevens hoe docenten uit de onderbouw lesgeven en hoe ze zichzelf professioneel willen verbeteren. Het officiele rapport staat bij de OECD. Afgelopen week publiceerde OCW de resultaten uit het Nederlandse onderzoek (met datum 30-11-2009, uitgevoerd door Regioplan) Uit de gegevens: * Docenten met de hoogst…
ELWIeR kijkt richting 2010
Op de bijeenkomst van ELWIeR van 14-12-2009 werd het project van verschillende kanten belicht. Zo werd over de afgelopen drie jaar geconstateerd dat er een goed samenwerkingsverband is ontstaan, maar dat we moeten blijven werken aan dit verband. In de basis is ELWIeR een samenwerkingsverband van Panama, SLW en Vadiwulo. Op elk van deze werkgebieden…
Tussenstop ELWIeR op 14 december 2009
In klein verband zal ELWIeR op 14 december 2009 terugkijken op de achterliggende drie jaar en zal er middels een korte vooruitblik en brainstorm gekeken worden wat de volgende stappen kunnen zijn.
The research-teaching nexus in the sciences. Proefschrift Van der Rijst
| VO | Proefschrift Roeland van der Rijst, Universiteit Leiden 23 september 2009 Van der Rijst, R. M. (2009). The research-teaching nexus in the sciences: Scientific research dispositions and teaching practice (Publication Number 9789490383015). University of Leiden. Leiden. In dit onderzoek zijn verbanden bestudeerd tussen onderwijsintentie, de onderwijspraktijk en wetenschappelijke houdingen van docenten en studenten. Relaties van…
Positie van het vak informatica in havo/vwo
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Zwaneveld, B. Perrenet, J. Van Diepen, N. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 37-54 Download pdf The question this article poses, is: how to continue the course of informatics in the last years of secondary…
Collaborative mathematical investigations with the computer
Pijls, M. (2006). Collaborative mathematical investigations with the computer. Universiteit van Amsterdam Download Verwijzingen Pijls, M. (2006). Collaborative mathematical investigations with the computer (PDF). Utrecht: Utrecht University. Boekbespreking – Collaborative mathematical investigation with the computer: learning materials and teacher help. het proefschrift van Monique Pijls Pijls, M., Dekker, R. and Van Hout-Wolters, B. (2000). Wiskunde…
The International Council for Industrial and Applied Mathematics (ICIAM)
The International Council for Industrial and Applied Mathematics iciam.org The International Council for Industrial and Applied Mathematics (ICIAM) is a worldwide organisation for professional applied mathematics societies, and for other societies with a significant interest in industrial or applied mathematics. The Council works to advance the applications of mathematics in all parts of the world….
Jonge kinderen leren meten en meetkunde
| PO | Jonge kinderen leren meten en meetkunde, 2004 M. Van den Heuvel-Panhuizen en K. Buijs (Eindredactie) PDF Utrecht: Freudenthal instituut. Deze serie geeft een beschrijving voor de groepen 1 tot en met 4 van de basisschool en is daarmee compleet. Het boek laat het onderwijsproces zien dat kinderen doormaken op het gebied van meten en…
Grappige, grillige en geniale getallen
Poskitt, K. (2005). Grappige, grillige en geniale getallen. Kluitman. Grappige, grillige en geniale getallen gaat over rare rekensommen, huiveringwekkende hersenbrekers en waanzinnige wiskundigen. Je kunt lezen over misverstanden bij de maffia, kunstige kaarttrucs en rottige rekenmachines. Verder kom je te weten: hoe oud je leraar is… hoe je een kanon niet moet afschieten… en waarom…
International Congress on Mathematics Education (ICME)
ICMI -> ICME Abstract A major responsibility of ICMI is to plan for the quadrennial International Congress on Mathematical Education (ICME), held under the auspices of ICMI. This entails, for the ICMI Executive Committee (EC), choosing from among host country bids, appointing an International Program Committee (IPC) to form the scientific program and select presenters,…
SAmenhangend Leren Voortgezet Onderwijs
Het SaLVO-project streefde de volgende doelen na: * Ontwikkelen van voorbeeldlesmateriaal rondom een doorlopende leerlijn voor ‘verbanden tussen grootheden’ * Verzorgen van nascholing rondom het aanbrengen van samenhang tussen vakken in het algemeen en ‘verbanden tussen grootheden’ in het bijzonder. De website is opgeheven: http://www.fisme.science.uu.nl/nl/salvo Het lesmateriaal is nog wel beschikbaar: https://www.fi.uu.nl/publicaties/subsets/salvo/
Bèta Profielen in het Studiehuis
De volledige naam van het project is het Project Bèta-Profielen in het Studiehuis, afgekort: het BPS-project. Dit was een gezamenlijk project van de vakgroepen natuurkunde-, scheikunde- en biologiedidactiek, het Freudenthal Instituut voor wiskundeonderwijs en het IVLOS, die samenwerken in het Freudenthal instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen (FIsme) van de Universiteit Utrecht. Het Centrum…
Wiskivon
Wiskivon (= wiskunde in het vo) was een project van het IOWO, de voorloper van het Freudenthal Instituut. Lesmateriaal (1979). Greep op kans (PDF). Utrecht: Freudenthal instituut (IOWO). Goddijn, A. (1980). Schaduw en diepte (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut (IOWO/Wiskivon). Goddijn, A. (1980). Klein en groot (PDF). In (pp. 44). Utrecht: Freudenthal Instituut. Kindt,…
Materialen LBO-MAVO
Materiaal uit het project LBO-MAVO, 1976-1988 Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut, IOWO Ken je Klas (Statistiek) Pythagoras (Meetkunde)
Hawex
Havo Wiskunde Experimenten Project Curriculumvernieuwing voor wiskunde havo Uitgevoerd in 1990-1993 Lesmateriaal Lesmateriaal in online repository FI Collectie Hawex via UBU Verwijzingen Hewet
Hewet
Herverkaveling eindexamenprogramma’s wiskunde I en II vwo Project 1981-1985 Uitlijning van Wiskunde A (en B). Lesmateriaal Lesmateriaal in online repository FI Collectie Hewet via UBU Proefschrift Jan de Lange Engelstalige abstract The Mathematics A curriculum was developed between 1981 and 1985 as the main result of the Hewet project. The first chapter describes the events…
Realistisch breukenonderwijs – proefschrift Leen Streefland
Proefschrift 1989 Realistisch breukenonderwijs pdf binnenkort beschikbaar Meer lezen Boekbespreking door Jo Nelissen
Proefschrift – Mathematics, insight and meaning
Proefschrift Rijksuniversiteit Utrecht (OW&OC), 14 oktober 1987. Evaluatie van het HEWET project, de invoering van de nieuwe wiskunde op het VWO In augustus 1985 werd een nieuw curriculum in Nederland geïntroduceerd voor de hoogste klassen van het voortgezet onderwijs: Wiskunde A. Dit programma was bedoeld voor die studenten die later op de universiteit psychologie, sociale…