Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Kort

10 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

NVORWO

Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van het Reken-wiskunde-onderwijs nvorwo.nl Keijzer, R., & Veldhuis, M. (2020). Op weg naar NVORWO onderzoeksagenda. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(2), 53-62. Andere vakvereniging op het gebied van wiskunde/rekenen: Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren

04 september 2019
// Kort

Waternet masterclass

Bètapartners organiseert vanaf 8 oktober een masterclass voor docenten bij Waternet: het enige watercyclus bedrijf in Nederland. We gaan dieper in op de watercyclus en richten ons op de uitdagingen en innovatieve oplossingen van toekomstig waterbeheer. Met speciale aandacht voor hoe je dit in de klas kunt toepassen! Meer informatie en aanmelden via www.betapartners.nl/masterclass-bij-waternet-2019-2020

Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

ENSITE: Europees project voor de lerarenopleiding (science en wiskunde)

Titel: Socio-Scientific Issues in de lerarenopleiding (pabo, 2eg, 1eg) Met veel aandacht voor data-verzameling, en kritische data-analyse O.a.: Reasoning, argumentation & critical thinking Collecting data Analysing big data Decision-making ENSITE ontwikkelt opleidingsmodules voor de lerarenopleidingen Science/Wiskunde op het gebied van Socio-Scientific Issues. Dit materiaal is gericht op het ontwikkelen van docent-vaardigheden voor: het geven van…

03 september 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie Educating the Educators op 7 en 8 oktober a.s.

Bent u geïnteresseerd/werkzaam in STEM opleiding/nascholing (pabo, 2eg en 1eg) en u wilt wel eens met uw Europese collega’s afstemmen en discussiëren? Dat kan, op 7 en 8 oktober a.s., in Freiburg, Duitsland, gedurende de conferentie ‘Educating the Educators’. U kunt zich nog aanmelden via de website De organisatie is in handen van het International…

Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Toolkit Formatief Evalueren vernieuwd en uitgebreid

Handige instrumenten en documentatie die direct in de praktijk van klas en opleiding te gebruiken is, staat nu toegankelijk bij elkaar! In een eerder artikel werd de Toolkit Formatief Evalueren beschreven, gevuld met de opbrengsten van de leernetwerken van SLO, VO-raad, HU en WUR. Inmiddels is de toolkit uitgebreid en in een nieuw jasje gestoken….

// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie Formatief toetsen

Bezoek op 13 november 2019 de conferentie Formatief toetsen in het voortgezet onderwijs. Vanuit twee grote onderzoeksprojecten presenteert SLO met de Hogeschool Utrecht, Universiteit Twente en Maastricht en de Wageningen Universiteit nieuwe inzichten. Leer en ervaar hoe je formatief toetsen kunt inzetten in je klas of implementeren op jouw school. Maak kennis met internationaal expert…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Panama conferentie 9 en 10 januari 2020

De 38e Panama-conferentie over reken-wiskundeonderwijs vindt plaats op donderdag 9 en vrijdag 10 januari 2020. Thema ‘Rekenen-wiskunde van … tot …’ Rekenen-wiskunde is in vele situaties, op vele manieren toepasbaar; dit maakt het zo belangrijk en tegelijkertijd ook complex om te leren. Het belang en de complexiteit van rekenen-wiskunde staan centraal op deze conferentie. Onderwerpen…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Drieslag rekenen (ERWD)

Het Drieslagmodel wordt binnen realistisch rekenonderwijs toegepast als een model voor probleemoplossend handelen en als model voor observatie en interventie. Het model sluit aan bij de uitgangspunten van realistisch rekenen en biedt een systematische benadering om leerlingen bewust te maken van de samenhang tussen context, bewerking, en oplossing. Bron Van Groenestijn, M., Borghouts, C., &…

01 september 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Jaarvergadering en studiedag NVvW

Op zaterdag 2 november zal de jaarlijkste studiedag van de NVvW plaatsvinden.  Zoals altijd in het Ichthus College te Veenendaal. Het thema van de studiedag is dit jaar ‘Technieken in de wiskundeles’. Programma 10:00 – 11:00 Jaarvergadering 11:00 – 16:15 Studiedag Het volledige programma vind je hier. We hebben 39 indrukwekkende workshops voor je klaar staan,…

30 augustus 2019
Taal // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Hoger Onderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Werkconferentie: Vakonderwijs en geletterdheid

Datum: 6 december 2019 Er moet een Leesoffensief komen! Dat vinden de Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur. Daarvoor bestaan veel kansen in het onderwijs Nederlands, maar juist ook binnen de andere schoolvakken. In alle leergebieden gebruik je teksten immers met een duidelijke functie: het verwerven van kennis. En lezen is er ingebed in praten…

27 augustus 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Basisonderwijs // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Vmbo // Kort

Ontwikkeling van curriculum frameworks in het VK

In het Verenigd Koninkrijk zijn de drie bèta-vakverenigingen – de Royal Society of Biology (RSB), de Royal Society of Chemistry (RSC) en het Institute of Physics (IoP) – met een zeer interessant project bezig. In eerste instantie zelfstandig, maar ook steeds meer in overleg, zijn ze zogenaamde frameworks aan het ontwikkelen voor toekomstige curricula: adviezen…

18 juli 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs, handig weetje voor pabo-docenten rekenen-wiskunde

Eén van de speerpunten van de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs is om leerkrachten te inspireren en om tot inspiratie te kunnen zijn. Website Al enige tijd zijn de academische pabo’s (alpo) bezig met het afleveren van leerkrachten. Thans wordt het tijd dat er ondersteuning komt voor de mensen die deze opleiding hebben gevolgd (alumni-beleid). In dit…

01 juli 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Hoger Onderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus Platform Wiskunde Nederland – 30 en 31 augustus 2019

Voor leraren in de exacte vakken aan havo, vwo, hbo leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2019 een vakantiecursus met als thema: “Deep Learning: Van meetdata via datarepresentatie naar voorspellen”. Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 23 augustus en zaterdag 24 augustus op het Centrum voor Wiskunde &…

28 juni 2019
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Journal on Mathematics Education

Journal on Mathematics Education (IndoMS-JME) ejournal.unsri.ac.id/index.php/jme IndoMS-JME is a peer-refereed open-access international journal which has been established for the dissemination of state-of-the-art knowledge in the field of mathematics education. This journal is founded under the collaboration between the Indonesian Mathematical Society and Sriwijaya University. Starting from 2019, IndoMS-JME will be published three times in a…

26 juni 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Oproep voor deelname aan onderzoek: Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie (ERWD)

Dit is een oproep voor deelname aan onderzoek door invullen vragenlijst – docenten uit po, vo, mbo en rekencoördinatoren…laat je mening horen! Onderzoek Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie (ERWD) Het onderzoek Hoe ervaren leraren, rekendocenten en rekencoördinatoren hun handelingsbekwaamheid op het gebied van passend rekenwiskunde-onderwijs en wat zijn hun ondersteuningsbehoeften? Deze vraag staat centraal in…

19 juni 2019
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Open Online Wiskundedidactiek – materialen voor de lerarenopleiding

Project voor de lerarenopleiding wiskunde, met focus op 2e-graads, en spin-off voor 1e-graads en pabo. looptijd 2019-2021, met subsidie van Surf Ontwikkelde materialen In de traditie van het eerder uitgevoerde project Open online Bètadidactiek (2016-2017). Zie Projectbeschrijving bij Surf Context De samenwerkende partijen (zie consortiumpartners) zien het innoveren en professionaliseren van de beroepspraktijk van wiskundeleraren…

14 juni 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep in 2019-2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Denken met dingen: symposium over de geschiedenis van wiskundige leermiddelen (25)

Op zaterdag 28 september 2019 organiseert de werkgroep ‘Geschiedenis’ van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren haar 25e symposium met als thema ‘Denken met dingen; een symposium over de geschiedenis van instrumenten en modellen die vroeger in het wiskundeonderwijs gebruikt werden’. Dit symposium wordt gehouden in het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht. Bezoekers kunnen rekenen op koffie,…

Denken met dingen
13 juni 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Nieuwe opleiders rekenen-wiskunde (pabo)

In het nieuwe studiejaar starten op verschillende opleidingen nieuwe opleiders rekenen-wiskunde. Afhankelijk van de vooropleiding en ervaringen zullen deze nieuwe collega’s de eerste tijd moeten groeien in het nieuwe beroep. Wij, opleiders aan de Hogeschool iPabo, stellen voor om dit gezamenlijk op te pakken. We denken daarbij aan het organiseren van intervisiebijeenkomsten voor alle nieuwe…

11 juni 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Curr.nu en de lerarenopleiding M/N (tussenstand zomer 2019)

Naar aanleiding van de werkgroep over het werk van het ontwikkelteam M/N op de Ecent conferentie van 17-5-2019 “Onze wereld is de directe werkelijkheid waar leerlingen zich kunnen verwonderen, leren en ontwikkelen. Vanuit verschillende disciplines leer je jezelf en de wereld om je heen (ver)kennen, begrijpen, verklaren en waarderen. Het leergebied leent zich om een…

04 juni 2019
// Kort

Denkhoeden – een discussie-werkvorm

Six Thinking Hats is geschreven door Dr. Edward de Bono in 1985 “Zes Denkhoeden” en het bijbehorende idee van parallel denken bieden een middel voor groepen om denkprocessen op een gedetailleerde en samenhangende manier te plannen en zo effectiever samen te denken. De hoedjes (in verschillende kleuren) staan dan voor invalshoeken bij dat samen denken:…

22 mei 2019
Natuurkunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

’t Hooft conferentie ‘From weak force to black hole thermodynamics and beyond’

Van donderdag 11 t/m zaterdag 13 juli zal er een conferentie plaatsvinden ter ere van Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft. Er zal door grote namen van over de hele wereld worden gesproken en gedebatteerd over de ontdekkingen van Gerard ’t Hooft en recente ontwikkelingen op dat gebied (denk aan het Higgs deeltje en zwaartekrachtsgolven). Daarnaast zullen…

t Hooft conferentie
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Data en statistiek voor de basisschool

Lesmateriaal voor statistiek in het basisonderwijs Contexts for learning mathematics Frans van Galen, Koeno Gravemeijer, Cathy Fosnot e.a. Vier deeltjes (engelstalig), uitgegeven bij New perspectives on Learning. Wat betreft de didactische achtergrond zie o.a. Van Galen, F. and Gravemeijer, K. (2020). Het beste merk batterijen. Voorbeelden uit een leerling data en statistiek (PDF) Volgens Bartjens,…

20 mei 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek 38(5) beschikbaar

Artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek zijn kosteloos te downloaden. De volgende twee artikelen verschenen in het mei-nummer (2019): Treffers, A. (2019). Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(5), 41-48. Keijzer, R., Notten, C., & Verbruggen, I. (2019). Rekenen-wiskunde DOEN. Verslag 37e Panama-conferentie. Volgens Bartjens…

16 mei 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Discussie reken-wiskundeonderwijs in JSW

In mei 2019 verschenen in JSW: Keijzer, R. & Veldhuis, M. (2019). Discussie in het reken-wiskundeonderwijs. Het reken-wiskundeonderwijs is veelvuldig in het nieuws. De discussie erover wordt vaak polariserend gevoerd. Daar is het onderwijs niet bij gebaat. Keijzer en Veldhuis pleiten voor een constructieve dialoog om zo leerlingen op wiskundige wijze greep te laten krijgen…

15 mei 2019
// Basisonderwijs // Kort

STEAM-CT

Europees project over STEaM en Computational Thinking https://www.steam-ct.org/about In education, computational thinking is a set of problem-solving methods that involve expressing problems and their solutions in ways a computer could execute (Wing, J, 2014). Computational thinking can be used to algorithmically solve complex problems in a very efficient way (Repenning, A. et al, 2010). Besides…

05 mei 2019
// Voortgezet onderwijs // Kort

Computational thinking in context

Computational Thinking in context: a teaching and learning trajectory for primary and secondary education Project Radboud Universiteit Computational thinking in context One of the biggest challenges current educational systems face worldwide is the call for the integration of digital literacy into the curricula. When decomposing digital literacy into more specific skills, computational thinking (CT) is…

28 april 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Rijke rekenlessen

| PO | VO | Als je leerlingen wilt laten nadenken over hun aanpak om rekensommen op te lossen, kun je gebruikmaken van rijke rekenproblemen. Artikel op Leraar24 Rijke rekenroblemen zijn problemen met een context die je op verschillende manieren kunt uitrekenen. Leerlingen zetten hierbij al hun kennis en vaardigheden in om tot een oplossing te komen. video op…

27 april 2019
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Voortgezet onderwijs // Kort

Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen (NVON)

| PO | VO | Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen nvon.nl Van de website (2024): De NVON is een vakvereniging en tevens vakbond voor (aankomend) docenten en TOA’s of ondersteunend personeel in de natuurwetenschappen en technologie. Zij komt op voor het belang van goed onderwijs en doet dit door middel van share: delen van kennis en…

06 april 2019
// Kort

Professionele leergemeenschap

Een professionele leergemeenschap verwijst naar het permanente samen delen, onderzoeken en verbeteren van de praktijk van leerkrachten en schoolleiding, om zo het onderwijs aan de leerlingen te verbeteren Verwijzingen Goei, S. L., Verhoef, N., Coenders, F., De Vries, S. and Van Vugt, F. (2015). Een Lesson Study team als een professionele leergemeenschap (PDF) Tijdschrift voor…

04 april 2019
// Kort

ELWIeR-Ecent conferentie 17 mei a.s. – heeft u al ingeschreven?

Thema Digitale geletterdheid in wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen/techniek vrijdag 17 mei 2019, Utrecht (Domstad). Openingslezing door Nanda Piersma (lector, HvA) over: Data als smeerolie voor innovatie: urban analytics voor smart cities o.a. ‘object detection’ Daarna in drie rondes werkgroepen (van vijf kwartier) voor alle bloedgroepen in de lerarenopleidingen STEM (pabo, 2e graads en 1e graads) Zie…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Differentiëren in het rekenonderwijs

| PO | Project en proefschrift (Emilie Prast, 2018) Differentiëren in het rekenonderwijs. Hoe doe je dat in de praktijk? Samenvatting Iedere leerkracht heeft te maken met verschillen tussen leerlingen in de klas. In dit project enkele vragen centraal op dit vlak: Hoe breng je in kaart wat de onderwijsbehoeften van leerlingen in de klas zijn? En…

// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Ontwikkelagenda kennisinfrastructuur gelanceerd op 1-4-2019

Op 1 april 2019 werd in aanwezigheid van minister Van Engelshoven op basisschool de Ridderhof in Utrecht de Ontwikkelagenda voor de versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland’ gelanceerd. Vanuit de vijf onderwijssectoren is op 21 juni 2018 een intentieverklaring ondertekend. In deze verklaring spraken de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Terugblik Grote Rekendag 2019

Ongeveer 1200 scholen hebben meegedaan aan de Grote Rekendag van 3 april 2019. Het thema was dit jaar ‘Uit Verhouding’. Het materiaal is online beschikbaar. Uitgangspunten van de Grote Rekendag Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in…

02 april 2019
// Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature Thema-expert ‘Natuur en Technologie’ voortgezet onderwijs

SLO zoekt een thema-expert ‘natuur en technologie’ voor de sector voortgezet onderwijs met als specifieke achtergrond: technologie en toepassing, nask1/natuurkunde of biologie (40 uur per week). In de functie van leerplanontwikkelaar heb je een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten. Je verbindt op effectieve wijze SLO aan andere organisaties…

// Kort

Samenvatting van oratie: Bètadidactiek: kunstje, kunst of kunde

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Vries, M. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 67-70 Download pdf Summary of inaugural lecture: Science Education: trick, art, or craft?

// Kort

Visies op ecosystemen in onderwijs en onderzoek Views on ecosystems in education and research

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Westra, R. Boersma, K. Th Savelsbergh, E. R. Waarlo, A. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2006 – 23(1), 18-39 Download pdf An understanding of ecosystems behaviour is relevant to anyone confronted with issues about nature conservation…

// Kort

Verstudieboeking: De totstandkoming van feiten beschouwd vanuit een didactische optiek

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Joling, E. Ten Voorde, H. H. Verdonk, A. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(3), 197-221 Download pdf Going from (chemical) research to textbooks a tendency toward presenting results of research as indisputable facts is…

// Kort

Het ontwikkelen van een model-begrip bij leerlingen van 15-16 jaar

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Genseberger, R. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(3), 192-208 Download pdf A previous article in TD-√ü described some characteristics of a science course developed at the Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam. This article elaborates…

// Kort

Conferentieverslag

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Wubbels, Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(3), 231-235 Download pdf

// Kort

Learners – teachers – researchers: consistency in implementing conceptual change

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Gunstone, R. F. Northfield, J. R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(1), 60-74 Download pdf In the large volume of recent research which aims to explore student views of and beliefs about natural phenomena, there…

// Kort

Methodologische aspecten van protocolanalyse Methodological aspects of protocol analysis

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Jochems, W. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(1), 1-18 Download pdf Rather recently Dutch research on didactics shows an increasing interest in the use of qualitative methods, especially the analysis of verbal protocols. This makes…

// Kort

The social psychology of mathematics education

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bishop, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(2), 118-130 Download pdf Dit artikel bevat de tekst van een voordracht, door de auteur gehouden tijdens de conferentie van de International Group for the Psychology of Mathematics…

// Kort

Tell me what you are doing – discussions with teachers and children

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Hart, K. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(2), 140-157 Download pdf There are few places in the world where people are satisfied with the mathematical understanding displayed by their children, whatever the criteria of success…

// Kort

Het effect van wiskundig onderzoek door leerlingen op de groei van hun probleemoplossend vermogen Het effect van wiskundig onderzoek door leerlingen op de groei van hun probleemoplossend vermogen

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van der Kolk-den Heijer, T. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 51-74 Download pdf The PISA score on problem solving of Dutch students leaves to be desired. To advance the development of their problem solving…

// Kort

Proefschrift Henk Pol: Computer based instructional support during physics problem solving: A case for Student Control

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kolovou, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 117-120 Download pdf Review of doctoral dissertation of Henk Pol: Computer based instructional support during physics problem solving: A case for Student Control

// Kort

Leefwereld en natuurkundige interpretatie bij het ontstaan van nieuwe kennis

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Redeker, B. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(2), 85-99 Download pdf The central point of this article is the relation between everyday experience and its physical interpretation with reference to the teaching and learning of…

// Kort

Typering van curricula voor geïntegreerd natuur-wetenschappelijk onderwijs: een analyse van de mate en aard van vakkenintegratie

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boersma, K. Th De Kievit, R. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(3), 209-225 Download pdf A method of analysis for integrated science curricula has been developed. Curriculum materials of the Dutch project "Integrated Science…

// Kort

Changing conceptions

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Driver, R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(3), 161-198 Download pdf Dit artikel is een weergave van de lezing die de schrijfster, √©√©n van de leidende figuren op het gebied van de "alternative frame-work movement",…

// Kort

Boekbespreking – Interne Differentiatie in heterogene brugklassen bij Wiskunde.

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Broekman, H. B. G. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(1), 75-83 Download pdf Een empirisch-exploratief onderzoek naar de realisering en de resultaten van ‘Wiskunde voor iedereen’ op een middenschool en een brede scholengemeenschap.

// Kort

Effecten van straling en risico-afweging: een onderzoek naar kennis en attituden van leerlingen van 5-HAVO

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Eijkelhof, H. M. C. Wierstra, R. F. A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 4(1), 61-74 Download pdf This article describes research on pupils’ beliefs, interests and attitudes with regard to (applications of) ionizing radiation in…

// Kort

Kan natuurkundeonderwijs ook aansluiten bij de ervarings- en belevingswereld van meisjes

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Joerg, T. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(3), 203-218 Download pdf Substance, chemical reaction and chemical element are crucially important concepts in elementary chemical education. At the same time they are widely considered to be…

// Kort

Conferentieverslag Conference report

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van, Aalst Licht, Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(2), 158-161 Download pdf

// Kort

Wiskundecurricula revisited Wiskundecurricula revisited

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Krüger, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 31-50 Download pdf Design and development of new mathematics curricula regularly causes heated discussions on matters such as content, learning materials, the role of teachers and assessment….

// Kort

Samenvatting van oratie: Leren voor later

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Gravemeijer, K. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 59-62 Download pdf

// Kort

Boekbespreking Competentiegerichtheid en scheikunde leren over metacognitieve opvattingen, leerresultaten en leeractiviteiten – het proefschrift van Rutger van de Sande

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Coenders, F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 89-92 Download pdf Book review Competence mindedness and learning chemistry: About metacognitive beliefs, learning outcomes and learning activities – by Rutger van der Sande

// Kort

Boekbespreking – proefschrift Van Driel – Betrokken bij evenwicht

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Buck, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(2), 153-154 Download pdf Van Driel, J. H. (1990). Betrokken bij Evenwicht (PDF), Faculty of Sciences, Freudenthal Institute. Utrecht: Utrecht University.

// Kort

Realistisch rekenonderwijs aan jonge kinderen onderzocht

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van den Brink, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(2), 100-120 Download pdf It is a principle of realistic instruction in general, and in particular with regard to arithmetic, to have children ‘realising’ their own…

// Kort

Allochtone leerlingen in de klas; een oriënterend onderzoek

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Smit, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 45-66 Download pdf The increase in the number of migrant children in school-classes poses new didactic problems for the science teacher. This paper reports on a preliminary…

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Riemersma, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(3), 236-240 Download pdf

// Kort

Boekbespreking Book review

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Vos, W. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(1), 75-78 Download pdf

// Kort

Welk beeld hebben natuurkunde-studenten van natuurkundigen?

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(2), 86-96 Download pdf What image do first year university physics students have from professional physicists? This question has been investigated using a semantic differential approach. To…

// Kort

Boekbespreking Book review

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Wubbels, Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(2), 162-166 Download pdf

// Kort

Promotieonderzoek van bètadocenten op het grensvlak van onderzoek en onderwijsinnovatie: een studie van good practices Promotieonderzoek van betadocenten op het grensvlak van onderzoek en onderwijsinnovatie: een studie van ‘good practices’

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Anouke, B. Douwe, B. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 5-30 Download pdf Teacher researchers engaged in PhD research can contribute to an exchange of knowledge between educational researchers and teachers working in teaching practice….

// Kort

Samenvatting van oratie: Hoe rekent Nederland?

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van den Heuvel-Panhuizen, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 55-58 Download pdf

// Kort

Groepsopgaven bij wiskunde: enkele resultaten van het project Adaptief Groeps-Onderwijs voor 12- tot 16-jarigen

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Perrenet, J. Chr Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(3), 157-176 Download pdf This article presents some of the results of the project AGO 12-16 (Adaptive Group Education for students with age 12 to 16) The…

// Kort

Leren programmeren in het Voortgezet Onderwijs: Probleemoplossen met SQL

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Dijk, E. M. A. G. Krammer, H. P. M. Van Merrienboer, J. J. G. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(2), 97-114 Download pdf The claim that computer programming enhances problem solving skills is one…

// Kort

Leerlingen over Tsjernobyl

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Klaassen, C. W. J. M. Eijkelhof, H. M. C. Lijnse, P. L. Scholte, R. L. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(3), 199-219 Download pdf In this article we present the results of a pupils’…

// Kort

Conferentieverslag Conference report

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Gravenberch, F. L. Licht, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(2), 146-156 Download pdf

// Kort

Conferentieverslag Conference report

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Buck, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(1), 79-81 Download pdf

// Kort

Contexten en begripsontwikkeling bij wiskunde 12-16

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Dekker, R. Herfs, P. Terwel, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(3), 169-182 Download pdf Contexts and understanding development with Mathematics 12-16 In this article the authors present some results of research into new mathematical…

ELWIeR en Ecent als één STEM