Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Kort

21 april 2010
// Kort

Alert 8: ELWIeR vervolg aanvraag

Vandaag een elwier alert om te melden dat er een aanvraag is ingediend voor vervolg 2010-2011. Zoals al eerder op deze website gemeld is vanuit OCW aangegeven dat er vervolgsubsidies mogelijk zijn voor de komende twee jaar, overigens voor alle expertisecentra die zich bezighouden met de lerarenopleiding. De volgende partners participeren in het ELWIeR voorstel,…

13 maart 2010
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Pedagogical content knowledge

dossier onderwijskennis Draagt ‘wiskundige kennis voor lesgeven’ van leerkrachten bij aan de vooruitgang van hun leerlingen op hun prestaties in rekenen/wiskunde? Onder ‘wiskundige kennis voor lesgeven’ wordt verstaan: wiskundige kennis die gebruikt wordt bij het geven van reken/wiskundelessen. Dus kennis die nodig is om uit te leggen, antwoorden van leerlingen te interpreteren, lessen voor te…

15 februari 2010
Rekenen/Wiskunde (vo) // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakdidactische kennisbasis

Van de SLW (Samenwerkingsgroep Lerarenopleiding Wiskunde 2e graads) verscheen in 2010: Van Ast, M., Ballering, F., Bruinsma, E., Konings, T., Krabbendam, H. and Staal, H. (2010). Een beschrijving van de vakdidactische kennisbasis voor een startbekwame wiskundeleraar. Onderdeel van de kennisbasis wiskunde. Arnhem: SLW/ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Met dit document wordt weer een stap…

17 januari 2010
Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Self-efficacy

| PO | VO | MBO | In deze alert vindt u een beknopte bespreking van het volgende onderzoeksartikel over het effect van leerstrategieën en self-efficacy op de resultaten in een online wiskunde cursus: Wadsworth, L. M., Husman, J., Duggan, M. A. and Pennington. (2007). Online Mathematics Achievement: Effects of learning strategies and self-efficacy. Journal of Developmental Education, 30(3). Algemeen Steeds meer…

22 december 2009
// Kort

prettige feestdagen

Het kernteam van ELWIeR wenst u alle goeds! Dat we velen mogen opleiden tot reken- of wiskundedocent.  In januari beginnen we met alerts. Tot volgend jaar!

20 december 2009
// Kort

Katern meetkunde handboek verschenen

Het katern ‘Meetkunde. Vanouds tot op de dag van vandaag’ is verschenen. Het is van de hand van Anne van Streun en Nellie Verhoef. Daarmee zijn alle katernen nu beschikbaar.

19 december 2009
Rekenen/Wiskunde (vo) // Voortgezet onderwijs // Kort

Talis

Uit het onderzoek Talis (Teaching and Learning Internation Survey) komen gegevens hoe docenten uit de onderbouw lesgeven en hoe ze zichzelf professioneel willen verbeteren. Het officiele rapport staat bij de OECD. Afgelopen week publiceerde OCW de resultaten uit het Nederlandse onderzoek (met datum 30-11-2009, uitgevoerd door Regioplan) Uit de gegevens: * Docenten met de hoogst…

14 december 2009
// Kort

ELWIeR kijkt richting 2010

Op de bijeenkomst van ELWIeR van 14-12-2009 werd het project van verschillende kanten belicht. Zo werd over de afgelopen drie jaar geconstateerd dat er een goed samenwerkingsverband is ontstaan, maar dat we moeten blijven werken aan dit verband. In de basis is ELWIeR een samenwerkingsverband van Panama, SLW en Vadiwulo. Op elk van deze werkgebieden…

09 december 2009
// Kort

Tussenstop ELWIeR op 14 december 2009

In klein verband zal ELWIeR op 14 december 2009 terugkijken op de achterliggende drie jaar en zal er middels een korte vooruitblik en brainstorm gekeken worden wat de volgende stappen kunnen zijn.

23 september 2009
// Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

The research-teaching nexus in the sciences. Proefschrift Van der Rijst

| VO | Proefschrift Roeland van der Rijst, Universiteit Leiden 23 september 2009 Van der Rijst, R. M. (2009). The research-teaching nexus in the sciences: Scientific research dispositions and teaching practice (Publication Number 9789490383015). University of Leiden. Leiden. In dit onderzoek zijn verbanden bestudeerd tussen onderwijsintentie, de onderwijspraktijk en wetenschappelijke houdingen van docenten en studenten. Relaties van…

01 april 2009
Informatica // Kort

Positie van het vak informatica in havo/vwo

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Zwaneveld, B. Perrenet, J. Van Diepen, N. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 37-54 Download pdf The question this article poses, is: how to continue the course of informatics in the last years of secondary…

20 oktober 2007
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Collaborative mathematical investigations with the computer

Pijls, M. (2006). Collaborative mathematical investigations with the computer. Universiteit van Amsterdam Download Verwijzingen Pijls, M. (2006). Collaborative mathematical investigations with the computer (PDF). Utrecht: Utrecht University. Boekbespreking – Collaborative mathematical investigation with the computer: learning materials and teacher help. het proefschrift van Monique Pijls Pijls, M., Dekker, R. and Van Hout-Wolters, B. (2000). Wiskunde…

07 augustus 2007
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

The International Council for Industrial and Applied Mathematics (ICIAM)

The International Council for Industrial and Applied Mathematics iciam.org The International Council for Industrial and Applied Mathematics (ICIAM) is a worldwide organisation for professional applied mathematics societies, and for other societies with a significant interest in industrial or applied mathematics. The Council works to advance the applications of mathematics in all parts of the world….

06 mei 2007
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Jonge kinderen leren meten en meetkunde

| PO | Jonge kinderen leren meten en meetkunde, 2004 M. Van den Heuvel-Panhuizen en K. Buijs (Eindredactie) PDF Utrecht: Freudenthal instituut. Deze serie geeft een beschrijving voor de groepen 1 tot en met 4 van de basisschool en is daarmee compleet. Het boek laat het onderwijsproces zien dat kinderen doormaken op het gebied van meten en…

31 december 2005
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Grappige, grillige en geniale getallen

Poskitt, K. (2005). Grappige, grillige en geniale getallen. Kluitman. Grappige, grillige en geniale getallen gaat over rare rekensommen, huiveringwekkende hersenbrekers en waanzinnige wiskundigen. Je kunt lezen over misverstanden bij de maffia, kunstige kaarttrucs en rottige rekenmachines. Verder kom je te weten: hoe oud je leraar is… hoe je een kanon niet moet afschieten… en waarom…

15 juli 2004
Wiskunde // Kort

International Congress on Mathematics Education (ICME)

ICMI -> ICME Abstract A major responsibility of ICMI is to plan for the quadrennial International Congress on Mathematical Education (ICME), held under the auspices of ICMI. This entails, for the ICMI Executive Committee (EC), choosing from among host country bids, appointing an International Program Committee (IPC) to form the scientific program and select presenters,…

14 november 2002
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

SAmenhangend Leren Voortgezet Onderwijs

Het SaLVO-project streefde de volgende doelen na: * Ontwikkelen van voorbeeldlesmateriaal rondom een doorlopende leerlijn voor ‘verbanden tussen grootheden’ * Verzorgen van nascholing rondom het aanbrengen van samenhang tussen vakken in het algemeen en ‘verbanden tussen grootheden’ in het bijzonder. De website is opgeheven: http://www.fisme.science.uu.nl/nl/salvo Het lesmateriaal is nog wel beschikbaar: https://www.fi.uu.nl/publicaties/subsets/salvo/

Natuurkunde // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Bèta Profielen in het Studiehuis

De volledige naam van het project is het Project Bèta-Profielen in het Studiehuis, afgekort: het BPS-project. Dit was een gezamenlijk project van de vakgroepen natuurkunde-, scheikunde- en biologiedidactiek, het Freudenthal Instituut voor wiskundeonderwijs en het IVLOS, die samenwerken in het Freudenthal instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen (FIsme) van de Universiteit Utrecht. Het Centrum…

31 december 2000
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskivon

Wiskivon (= wiskunde in het vo) was een project van het IOWO, de voorloper van het Freudenthal Instituut. Lesmateriaal (1979). Greep op kans (PDF). Utrecht: Freudenthal instituut (IOWO). Goddijn, A. (1980). Schaduw en diepte (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut (IOWO/Wiskivon). Goddijn, A. (1980). Klein en groot (PDF). In (pp. 44). Utrecht: Freudenthal Instituut. Kindt,…

03 mei 1995
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Hawex

Havo Wiskunde Experimenten Project Curriculumvernieuwing voor wiskunde havo Uitgevoerd in 1990-1993 Lesmateriaal Lesmateriaal in online repository FI Collectie Hawex via UBU Verwijzingen Hewet

03 mei 1990
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Hewet

Herverkaveling eindexamenprogramma’s wiskunde I en II vwo Project 1981-1985 Uitlijning van Wiskunde A (en B). Lesmateriaal Lesmateriaal in online repository FI Collectie Hewet via UBU Proefschrift Jan de Lange Engelstalige abstract The Mathematics A curriculum was developed between 1981 and 1985 as the main result of the Hewet project. The first chapter describes the events…

07 december 1987
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Proefschrift – Mathematics, insight and meaning

Proefschrift Rijksuniversiteit Utrecht (OW&OC), 14 oktober 1987. Evaluatie van het HEWET project, de invoering van de nieuwe wiskunde op het VWO In augustus 1985 werd een nieuw curriculum in Nederland geïntroduceerd voor de hoogste klassen van het voortgezet onderwijs: Wiskunde A. Dit programma was bedoeld voor die studenten die later op de universiteit psychologie, sociale…

ELWIeR en Ecent als één STEM