Wiskunde
mathematics education seminar – 28-9 – over professionele leergemeenschappen
Alexander Schüler-Meyer Eindhoven School of Education Pre-Service Mathematics Teachers utilization of didactical theory to innovate their internship teaching. 28 september 2023, 15:30 – 17:00 (voertaal engels) Online via Teams Abstract Even though Pre-Service Teachers (PSTs) in the Netherlands already teach mathematics lessons in their internship, PSTs rarely succeed in applying their theoretical knowledge from their…
Mathematics education seminar – 26 oktober – Computational thinking
Sylvia van Borkulo Universiteit Utrecht The evolution of Computational Thinking: from hot topic to basic skill? Mathematics education seminar In Teams 26 oktober 2023, 15:30 – 17:00. Computational thinking (CT) is gaining attention in education as a part of digital literacy and can be addressed in several disciplines, including mathematics. Much research has been done…
mathematics education seminar – 30 november – Gerrit Roorda
TTP-LS: A Lesson Study intervention to support mathematics teachers to implement problem-solving in lessons. A mathematics education seminar Speaker: dr. Gerrit Roorda, University of Groningen, The Netherlands 30 november 2023, 15:30 – 17:00, Teaching & Learning Lab of Utrecht University: room 3.25 of the Buys Ballot Building, Science Park Utrecht This seminar summarizes the results…
Interview met Hugo Mulder (ihkv beroepsbeeld)
Interview Hugo Mulder Datum 11-7-2023 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes en uitdagingen. Vier interviewvragen (3 minuten) Waarom ben je wiskundedocent geworden? Hoe ziet je werk er momenteel uit? En welke taken en rollen heb je…
Research Center for Curriculum Studies
Research Center for Curriculum Studies (samenwerking UvA/SLO) RCCS Uit de Startnotitie van het RCCS: “De UvA en SLO starten samen het RCCS in 2023. UvA en SLO beschikken ieder over een eigen expertise en focus. De intentie is om te komen tot een gemeenschappelijke onderzoeksagenda voor het RCCS, die meerwaarde biedt ten opzichte van ieders…
Arthur Bakker benoemd tot hoogleraar Didactiek en Curriculum in het bèta-domein
Arthur Bakker is benoemd tot hoogleraar op de leerstoel Didactiek en Curriculum in het Bètadomein aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. In het kader van deze leerstoel wordt ook het Research Center for Curriculum Studies (RCCS) gelanceerd waar Bakker als kersverse hoogleraar leiding aan gaat geven. In dit nieuwe…
Vacature – UD wiskundedidactiek
Lees meer Als Universitair Docent binnen het Freudenthal Instituut externe link werk je mee aan de kerntaken van het team Didactiek van de Wiskunde. Je onderwijstaken bestaan met name uit het samen doorontwikkelen en uitvoeren van cursussen in het masterprogramma Science Education and Communication en/of in het serviceonderwijs. Daarnaast ga je masterstudenten en promovendi begeleiden….
Mathfest – feest van de wiskunde in België
Mathfest, 17 september 2023 Volkssterrenwacht Beisbroek, Brugge, België platformwiskunde.be/mathfest-2023 Het programma omvat een grote verscheidenheid aan activiteiten, waaronder wiskundige weetjes, verrassende toepassingen, magische voorwerpen, mystieke kunst en geheime goocheltrukken en knutseltechnieken. De reizende tentoonstelling Imaginary zal voor een laatste keer kunnen bezocht worden. Jean Paul Vanbendegem zal de eerste steen leggen van een collectieve recordpoging…
Conferentie rekenen-wiskunde, overgang po-vo
Waar: Utrecht Datum: 13 maart 2024 Tijd: 15:30 – 19:30 uur Kosten: € 50,- Je leert leerlingen op de basisschool veel op het gebied van rekenen en wiskunde en bereidt ze daarmee zo goed mogelijk voor op het VO. Wat doet het VO met die kennis en hoe ziet rekenen wiskunde in het VO eruit?…
WvM Publicatie nr. 5 – Schoenfeld en wiskundig denken
een internationaal perspectief op reken-en wiskundeonderwijs Nr. 5 Schoenfeld en wiskundig denken (1992, 2013, 2020). Schoenfelds boodschap is dat het gaat om het wiskundig denken dat leerlingen zich eigen moeten maken, en dat dat belangrijker is dan het oefenen van vaardigheden die ook aan technische hulpmiddelen overgelaten kunnen worden. download pdf Bert Zwaneveld van de…
Vacature – Curriculumontwikkelaar wiskunde
SLO zoekt een curriculumontwikkelaar wiskunde voor de afdeling voortgezet onderwijs. Wil jij een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten voor het vakgebied wiskunde en rekenen en SLO effectief verbinden aan andere organisaties en experts? Lees meer
Als je iets bij wiskunde benoemt, dan ook bij natuurwetenschappen, en v.v.
Een korte overdenking bij de lopende vakvernieuwingen van wiskunde en natuurwetenschappen. In de vakvernieuwingscommissies ‘natuurwetenschappelijke vakken’ en ‘wiskunde en rekenen’ worden stappen richting nieuwe examenprogramma’s gezet. Hoeveel vakvaardigheid heb je nodig (en wat is dat precies)? Wordt er voldoende over het muurtje gekeken (science, wiskunde)? Uit de werkopdracht SLO (2021): “de concept-examenprogramma’s bieden de basis…
Promotie Lonneke Boels – Interpreteren van grafieken
Promotie 20 september 2023: Histograms: an educational eye Universiteit Utrecht Onderzoek: interpreting statistical graphs and making conjectures from these graphs Van 2016 tot 2022 werkte Lonneke (o.a. met een promotiebeurs voor leraren van de NWO) aan het onderzoek over het interpreteren van grafieken van statistische data en daaruit zinnige conclusies trekken. Video from 2019 Statistical…
European Basic Skills Network
basicskills.eu/ Het European Basic Skills Network (EBSN) is een vereniging van belanghebbenden op beleidsniveau die zich bezighouden met het trainen van basisvaardigheden voor volwassenen. Doelstelling: Het bevorderen van uitmuntendheid in beleidsontwerp en beleidsuitvoering, op Europees en nationaal niveau, op een gebied dat een aanzienlijke impact heeft op onderwijs, werkgelegenheid, sociale integratie, armoedebestrijding en duurzame economische…
Figurenfestival
Giraf uitgave nr. 4 Je kan met dit kaartspel vijf verschillende activiteiten rondom de eigenschappen van vierhoeken doen. Elke activiteit heeft zijn eigen kleur, de achterkant van de kaarten doen ook mee! De activiteiten kunnen groepsgewijs, individueel of in tweetallen worden gedaan. Doelgroep: vmbo, onderbouw havo/vwo Auteurs: Els Franken Bestellen: Epsilon Uitgaven De Giraf-reeks is…
Mathe sicher können
Mastering Math – Mathe sicher können Project in Duitsland (2011-2020, 2020-2028): onderzoek naar het ontwikkelen van docent-vaardigheden rekenen-wiskunde. mathe-sicher-koennen.dzlm.de QuaMath Werken aan de kwaliteit van het reken/wiskunde onderwijs in Duitsland (2023-2033), op initiatief van DZLM en KMK.Met o.a. Susanne Prediger, Christoph Selter. QuaMath bouwt verder aan een landelijk nascholings-ondersteunings-plan w.b. rekenen/wiskunde, met veel aandacht voor…
Afscheid Birgit Pepin op 2 juni 2023
Afscheidscollege From static to ‘dynamic’ and ‘agentic’ resources in mathematics education Prof.dr. Birgit Pepin June 2, 2023 Birgit Pepin (1956) received her MSc in Physics/Meteorology in Kiel, Germany. She subsequently moved from Germany to France and then to England, where she was educated as a teacher of mathematics at Oxford University (1990). After some years…
Lerend Netwerk Rekenen in het mbo
| MBO | Lerend Netwerk Rekenen Project in het mbo, gestart in 2023 kennispunt taal en rekenen Door de invoering van de nieuwe rekeneisen zijn veel ROC’s actief bezig om het onderwijs w.b. rekenen/gecijferdheid verder vorm te geven, en te werken aan gezamenlijke professionalisering. In de werkagenda faciliteert OCW de opzet van een platform om gezamenlijk goed…
Diagnostische vragen – ontdek misvattingen
Oproep vanuit de NVvW (mei 2023) in het kader van het project diagnostischevragen.nl Met een diagnostische vraag kun je een misvatting bij leerlingen snel zichtbaar maken. Als de leerling of docent er vervolgens een actie aan verbindt, is het een manier om makkelijk formatief te handelen. Door vele jaren ervaring ontstaat er bij docenten bruikbare…
Symposium Een bonte verzameling
Een bonte verzameling Symposium 29 van de werkgroep Geschiedenis Lees meer en inschrijven De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier inspirerende sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 23 september is het zover. Een Bonte verzameling, het 29e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in Vergadercentrum Domstad in Utrecht….
Masterplan basisvaardigheden – voorjaar 2023
Masterplan basisvaardigheden voor het funderend onderwijs: doelen en voortgang Brief OCW 16-5-2023 Masterplan Veel ambities (soms misschien iets te veel ‘no child left behind’…) Het gaat om vier deelgebieden: taal, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden. Pijlers masterplan Duidelijke opdracht aan het funderend onderwijs Basisblik, door monitoring en onderzoek Extra tijd en ruimte voor kwalitatief goede…
Taal en Rekenconferentie mbo 2023
Op 6 oktober 2023 organiseert het Kennispunt Taal en Rekenen de Taal en Rekenconferentie, een conferentie voor mbo-docenten. Thema: Sterker met Taal en Rekenen mbo-events.nl/sterkermettaalenrekenen (programma en inschrijven).
Vacature – docent wiskunde syllabus commissie vmbo
Meer info Werk je in het voortgezet onderwijs en wil je meewerken aan de syllabus wiskunde vmbo? Dat kan! Het College voor Toetsen en Examens is voor het cluster exacte vakken per 1 augustus 2023 op zoek naar drie docenten wiskunde vmbo voor de syllabuscommissie wiskunde vmbo met als opdracht de ontwikkeling van syllabi voor…
Conferentie ‘Educating the Educators’ 2023 – een verslag
Naturalis Museum, Leiden, 11 en 12 mei 2023 icse.eu/educating-the-educators International Conference on approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education Theme: ‘STEM & Open Schooling for Sustainability Education’ Zie ook het verslag op ICSE website. enkele foto’s Verslag Op 11 en 12 mei 2023 kwamen ongeveer 200 mensen bij elkaar in Leiden: docenten,…
Cognitive load en de klas – Seminar Anne Jonker
mathematics education seminar : Anne Jonker, TU Delft Development of an instrument measuring different types of cognitive load while conducting a peer discussion. 8 juni 2023, 15:30 – 17:00. Teams online Link Abstract An internationally recognised problem is that many students forget a substantial part of the learned material only a few weeks after the…
Conferentie computational thinking
Conferentie 16 juni 2023, van 10 tot 16 uur, inclusief lunch, gevolgd door een borrel. De locatie is Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht, en de voertaal is Nederlands en (deels) Engels. Meer info Wij nodigen u van harte uit voor een conferentie over computational thinking, een essentiële vaardigheid voor leerlingen van de 21e eeuw….
Expertisepunt basisvaardigheden en een landelijke onderzoeksagenda
movisie.nl/onderzoeksportaal-expertisepunt-basisvaardigheden Op 5 juni 2023 werd de onderzoeksagenda gepresenteerd voor de komende periode, specifiek gericht op volwasseneneducatie. Dit is de derde onderzoeksagenda van het Expertisepunt Basisvaardigheden. De onderzoeksagenda sluit aan bij de actualiteit, urgente kwesties en vraagstukken die naar voren komen uit ervaringskennis, praktijkkennis en wetenschappelijke kennis. Speerpunten Maatschappij & participatie : Gezin en basisvaardigheden…
Afscheid Imaginary-tentoonstelling-reeks in Brugge
Het afscheid van de tentoonstelling Imaginary wordt gevierd met een vrolijk wiskunde-festival op 17 september. Bijdragen voor dit festival gevraagd ! . Na een reis door Nederland en Vlaanderen, de wiskunde gevisualiseerd heeft voor het brede publiek, met bekende maar ook verrassende toepassingen (https://www.imaginarymaths.be/). We sluiten dit succesvolle initiatief af met een wiskundefestival op de…
Nationale Wiskunde Dagen 2024
30ste NWD, 5 en 6 april 2024 Programmaboekje 2024 De dertigste! Opnieuw een wervelende tweedaagse, waarbij enkele honderden docenten wiskunde elkaar troffen rond allerlei wiskunde-thema’s. Plenaire sprekers: Eugenia Cheng, Leo Blokhuis, Elmer Sterken, Tom Goris, Marcel Vonk. En daarnaast een markt, vele workshops en veel divertissement! Verwijzingen uu.nl/nationale-wiskunde-dagen Speciaal voor deze 30ste NWD een zandtekening…
Wiskunde A-lympiade 2024
De Wiskunde A-lympiade is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde A in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Save the date voor 2023 10 november !
Vakantiecursus wiskunde 25 augustus 2023
Vakantiecursus voor Leraren Wiskunde 2023 – ‘Priemgetallen’ Antwerpen (Universiteit Antwerpen), vrij 25 en za 26 augustus. Amsterdam (CWI), vrij 1 en za 2 september. Hoofddocent: Frits Beukers. Gastdocenten: Benne de Weger en Roland van der Veen. U kunt zich opgeven middels het aanmeldformulier op platformwiskunde.nl/vakantiecursus. Hier kunt u ook de flyer downloaden met alle inhoudelijke…
Onderbouw Wiskunde Dag 2024
7 februari 2024 Onderbouw Wiskunde Dag Save the date Verwijzingen Onderbouw Wiskunde Dag (vo) Wiskunde in Teams Eerdere opdrachten OWD
Wiskunde B dag 2023
De Wiskunde B-dag is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde B in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Save the date: 10 november 2023 Lees meer
Onderwijs meets Onderzoek 2023
Wat kunnen wiskundeonderwijs en onderwijsonderzoek voor elkaar betekenen? Conferentie 29 september 2023 Save the date 29 september 2023 https://www.nvvw.nl/onderwijs-meets-onderzoek/
4TU.AMI
| VO | 4TU.Applied Mathematics Institute (4TU.AMI) jointly inspires, stimulates and supports innovative mathematics-related education, research as well as collaboration, projects and community initiatives. 4TU.AMI (Applied Mathematics Institute) is a joint initiative of the individual mathematics departments of the four technical universities in the Netherlands: Delft University of Technology Eindhoven University of Technology University of Twente Wageningen…
Grafiekpolitie ziet foutje bij CBS grafiek
Om het online gedrag van ouderen weer te geven gebruikt het CBS in plaats van een staafdiagram een weergave in de vorm van concentrische cirkels. Dat oogt speels en decoratief, maar de grafiek verliest aan duidelijkheid: de lengte van de staven staat namelijk niet meer in verhouding tot de waarde die zij weergeven. Sanne Willems,…
Niet periodieke vlakverdeling ontdekt met één tegel
Wiskundigen zijn al tientallen jaren gefascineerd door aperiodieke betegeling: het in elkaar passen van vormen om oneindige patronen te maken die zich nooit herhalen. Nu blijkt dat je zo’n niet-herhalend tegelpatroon met één enkele vorm kunt maken. Je kunt vlakverdelingen maken met vierkanten, gelijkzijdige driehoeken en regelmatige zeshoeken. In 1974 introduceerde Roger Penrose een vlakverdeling…
Vakantiecursus wiskunde – 1 september 2023
Vakantiecursus voor Leraren Wiskunde 2023 – ‘Priemgetallen’ Antwerpen (Universiteit Antwerpen), vrij 25 en za 26 augustus. Amsterdam (CWI), vrij 1 en za 2 september. Hoofddocent: Frits Beukers. Gastdocenten: Benne de Weger en Roland van der Veen. U kunt zich opgeven middels het aanmeldformulier op platformwiskunde.nl/vakantiecursus. Hier kunt u ook de flyer downloaden met alle inhoudelijke…
Toepassingen van wiskunde in het klaslokaal – naast video’s nu ook lesmateriaal beschikbaar!
Succesformules in Beeld Er zijn ontzettend veel interessante verhalen over de toepassingen van wiskunde in het bedrijfsleven en de maatschappij. Maar hoe krijg je die levendig in het klaslokaal? Eerder publiceerde PWN al zes video’s (voor vmbo, havo en vwo) die aansluiten bij de examenprogramma’s. Deze video’s zijn opgenomen bij KLM, HEMA, ING, Eneco, Kompas…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2023)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het maartnummer (2023, jaargang 42, nummer 4) verschenen de volgende artikelen: Kool, M., Van Doornik-Beemer, H., Keijzer, R., Veldhuis, M. & Van Zanten, M. (2023). Kwaliteitscriteria voor het…
Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2023-2024
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
Rekenen(-wiskunde) in groep 7 en 8 (po) en klas 1 en 2 (vo)
Rekenen in groep 7 en 8 (po) en klas 1 en 2 (vo) Dossier onderwijskennis Bron: onderwijskennis.nl/themas/rekenen-wiskunde-van-10-14-jaar Dit dossier werd anno 2023 samengesteld door Vincent Jonker en Monica Wijers Verwijzingen (1992). Achtergronden van het nieuwe leerplan. Wiskunde 12-16: band 1 (PDF). Utrecht, Enschede: Freudenthal instituut, Stichting leerplanontwikkeling (SLO). (1992). Achtergronden van het nieuwe leerplan. Wiskunde…
Toetsen getoetst: kijken naar de CE’s van wiskunde en natuurkunde
Toetsen getoetst Poging tot trendonderzoek door McKinsey (Loek Zonnenberg en Paul Rutten), februari 2023 Rapport bij McKinsey Samenvatting Zonnenberg en Rutten vatten hun bevindingen als volgt samen: Men zegt dus dat de examenresultaten CE (wis, na) over een langere periode een tendens omhoog hebben (hogere cijfers), terwijl Pisa een tendens omlaag laat zien (NL daalt…
TTP wiskunde
Teaching Through Problem-solving Wiskunde onderwijzen door problem solving ttpwiskunde.nl Project van NHL-Stenden en RUG Presentaties 2023 Presentaties door Gerrit Roorda, RUG Najaar 2023 (live) voorjaar 2023 (online) Achtergrond In Nederland hebben veel reken- en wiskundelessen een structuur waarin volgens het directe instructiemodel nieuwe wiskundige concepten en procedures worden uitgelegd en vervolgens geoefend en toegepast. Deze…
Algebra en algoritme: computationeel denken in de wiskundeles, een webinar
Een webinar uit de reeks wiskunde voor morgen. Jos Tolboom/Paul Drijvers 12 juni 2023, 19:30-21:00 Mogelijkheid tot inschrijving volgt binnenkort Algebra en algoritme, computationeel denken in de wiskundeles. O.a. zullen ervaringen centraal staan uit een NRO project 2019-2022: Computational thinking and mathematical thinking: digital literacy in mathematics curricula. Op de ELWIeR-achtergrond-pagina over Computational thinking zijn…
Problem solving, een webinar
Webinar Gerrit Roorda 9 mei 2023 Inschrijven (Website NVvW) Vanuit het project TTP wiskunde zullen ervaringen gedeeld worden over hoe ‘probleemoplossen’ een sterkere component kan worden in wiskundelessen. Zie ook de algemene pagina over Probleemoplossen Spreker Gerrit Roorda, Universiteit Groningen Organisatie Dit webinar is tot stand gekomen als één van de Meet-up’s van de NVvW…
Wiskobas
Project voor curriculuminnovatie w.b. rekenen-wiskunde basisonderwijs in NL, in de periode 1971 tot 1977. bulletins e.d. Wiskobas en de beoogde curriculuminnovatie p. 9, Leerplan deel 1 – De kiekkas van Wiskobas (1975): Het onderwijsveld werd gevraagd om het rekenonderwijs niet ingrijpend te veranderen, maar te verlevendigen met nieuwe activiteiten, de beslissing over de aanschaf van…
Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in andere vakken
Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in andere vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 15 juni 2023, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Website NVvW Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: Domstad, Utrecht (Koningsbergerstraat 9, Utrecht)…
WvM Publicatie nr. 4 – Hypothetisch leertraject
Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 4 Simon (1995), Het Hypothetisch Leertraject. Simon analyseert zijn zoeken naar een goede opdracht voor studenten rond het begrip oppervlakte en formuleert het idee van een Hypothetisch Leertraject. download pdf Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij : Simon, M….
Reken maar – Een doeboek met stokjes, muntjes en symbolen
Giraf uitgave nr. 3 Reken maar – Een doeboek met stokjes, muntjes en symbolen vmbo en onderbouw havo/vwo. Auteurs: Marijke Hassefras-Zuidbroek, Jeanine Daems, Peter Lanser Bestellen: Epsilon Uitgaven Waarschijnlijk weten uw leerlingen al dat de rekenmachine vroeger nog niet bestond en hebben ze vast ook wel eens een telraam gezien. Maar weten zij dat je…
Snel formatief handelen met diagnostische vragen
Project in het kader van impuls open leermiddelen (groeifonds-subsidie) 2023-2024, met ambitie voor vervolg. In dit project wil de NVON in samenwerking met de NVvW, docenten, scholen, lerarenopleidingen en onderzoekers werken aan twee onderdelen: een kennisbank met veelvoorkomende misvattingen en een set van goede diagnostische vragen die per schoolvak en per onderwerp binnen het schoolvak…
Onderbouw Wiskunde Dag 2023
15 februari 2023 – Scoren! Een Onderbouw Wiskunde Dag waarin rekenspelletjes en het maken van een scoringsformulier centraal staan. Opdracht Gedurende de dag zijn leerlingen in teams van 3 of 4 leerlingen met allemaal verschillende rekenspellen in de wiskundeles aan de slag. Niet alleen om ze te spelen, maar met name om ze te kunnen…
Panama-conferentie – oproep voor bijdragen
Op de Panama-conferentie ontmoet je collega’s uit alle beroepen die zich bezighouden met leren en onderwijzen van rekenen-wiskunde in het (speciaal) primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, de pabo, in de nascholing en begeleiding. De uitwisseling vanuit verschillende beroepsperspectieven zorgt voor verrijking en verdieping. Er is elk jaar aandacht voor wetenschappelijk onderzoek en actuele informatie specifiek…
Vacature opleidingsdocent Rekenen – Wiskunde
Hogeschool IPABO is een gespecialiseerde hogeschool voor basisonderwijs, kinderopvang en voorschoolse educatie in Amsterdam en Alkmaar. Elk jaar volgen ruim 1.200 studenten de voltijd en deeltijd bacheloropleiding tot leraar basisonderwijs, de universitaire pabo en de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) bij IPABO. Daarnaast biedt de hogeschool programma’s voor zij-instromers, nascholing en in-company trajecten….
Studie- en ontmoetingsdag van het wiskundeonderwijs aan 3- tot 12-jarigen
De jaarlijkse studie- en ontmoetingsdag over het wiskundeonderwijs aan 3- tot 12-jarigen voor onderzoekers, beleidsmakers, opleiders, pedagogische begeleiders, en andere professionals geïnteresseerd in wiskundeonderwijs basisschoolleeftijd, in Vlaanderen en daarbuiten! Datum: maandag 3 juni 2024 Plaats: KU Leuven, Campus Sociale Wetenschappen, België Tijd: 9u00-15u30 First call Maandag 3 juni 2024 Op maandag 3 juni 2024 organiseren…
Nationale Wiskunde Dagen 2023
29e NWD, 14 en 15 april 2023 Opnieuw een wervelende tweedaagse, waarbij enkele honderden docenten wiskunde elkaar treffen rond allerlei wiskunde-thema’s. Plenaire sprekers: Marcus Du Sautoy (Oxford, populariseren), James Grime (Cambridge, known for Numberphile en The singingbanana) en Margot Gerritsen (Standford, toegepaste wiskunde & vz WIDS, Women In Data Science). Een markt, vele workshops en…
Wiskundeangst, rekenangst
Het vak rekenen-wiskunde wordt in het onderwijs zeer vaak als ‘selectie-vak’ gebruikt. Selectie betekent per definitie uitsluiting (de leerling die een bepaald niveau niet haalt). Dit is een belangrijke oorzaak van angst voor rekenen-wiskunde (‘math-anxiety’). Zie ook mindset, diagnostisch gesprek. Samenhang met andere factoren Rekenangst hangt samen met diverse andere ‘psychologische’ factoren. Dagelijkse leven Schoolse…
Handboek mbo rekenen
Een lopend initiatief van het mbo rekencollectief in het kader van de ‘nieuwe rekeneisen’ voor het mbo (vanaf 2023) Voorlopig een verzameling verwijzingen op deze website over vakdidactische onderwerpen. Wordt aangevuld in de loop van 2023.
Diagnostisch rekengesprek
Het heeft zin om af en toe naast een student/leerling te gaan zitten en vragen te stellen over een actueel vraagstuk, of meer in het algemeen over ‘aanpakgedrag’, e.d. Stel open vragen en vraag door Observeer Luister aandachtig Vat samen Wees positief (ga uit van wat al wel lukt) Koppel goed terug, zodat er gezamenlijkheid…
Herijking kennisbases parallel aan actualisatie kerndoelen
De actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s (2022 e.v.) zijn van invloed op de herijking van de kennisbases. Om in de pas te blijven lopen met de actualisatie is de nu beoogde implementatiedatum van de herijkte kennisbases voorzien in het studiejaar 2025-2026. Bericht 10 voor de leraar De Stuurgroep Lerarenopleidingen (Vereniging Hogescholen) heeft in haar…
Journal of Research in STEM Education
www.j-stem.net/ Journal of Research in STEM Education (J-STEM) is een multidisciplinair tijdschrift dat zich richt op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs en leren op het gebied van wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM) door de resultaten van onderzoek beschikbaar te stellen aan onderzoekers, praktijkmensen en beleidsmakers. Het tijdschrift dient als platform voor de…
SLO lanceert website over basisvaardigheden
SLO lanceert online platform basisvaardigheden slo.nl/basisvaardigheden Bij deze website: Goede basisvaardigheden zijn essentieel voor leerlingen. Het helpt hen bij het volgen van andere vakken en bij het functioneren in onze samenleving. Het is daarom belangrijk dat we met elkaar de basisvaardigheden van leerlingen versterken. Taal en rekenen zijn belangrijke basisvaardigheden om mee te kunnen doen…
STEM22
Netwerk van bèta-didactiek organisaties stem22.nl Zie ook Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek STEM22 is een open netwerk. Hieronder de huidige deelnemers Lerarenverenigingen I&I, informatica en digitale geletterdheid NVON, natuurwetenschappen NVORWO, rekenen-wiskunde NVvW, wiskunde en rekenen Scholenorganisaties Stichting Technasium (Onderzoeken en Ontwerpen) Vereniging NLT (Natuur, Leven en Technologie) Instituten voor onderzoek en lerarenopleiding Eindhoven School of Education (TUe)…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het november-nummer (2022) verschenen: Kaskens, J. (2022). De rekenontwikkeling en onderwijsbehoeften van leerlingen in perspectief van het voeren van rekengesprekken door leraren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(2), 41-53. Hebing, R., Hotze, A.,…
Vacature directeur Math4NL
Meewerkend directeur (16 – 24 uur) Draag jij de wiskunde en toepassingen daarvan een warm hart toe, heb je de kwaliteiten die nodig zijn om een organisatie op te bouwen en ga je ook zelf graag aan de slag? Als jij jezelf hierin herkent, gedreven, ondernemend, vindingrijk, en scherpzinnig bent en een passie voor de…
UU Summerschool Mathematics and Science Education
UU Summerschool Mathematics and Science Education 2023 19 tot 23 augustus 2024, Utrecht Deze wordt mede georganiseerd in het kader van de ICSE Academy (Europese samenwerking).
Conferentie Rekenen en Taal ROC Albeda
ROC Albeda College 14 februari 2023 Conferentie taal en rekenen In principe voor de eigen docenten bedoeld, maar informatie is op te vragen via Mirjam Bos van de Albeda Academie.
Getal van het jaar
Jaarlijkse verkiezing van het ‘getal van het jaar’ getalvanhetjaar.nl Van de website Van de klok die op een mooi rond getal staat tot de inflatie die tot een minder mooi hoge waarde stijgt, getallen zijn overal om ons heen. Soms schrikken we ervan, maar soms staan ze ook voor leuke dingen. Het aantal kaarsjes op…
NCETM
| PO | VO | MBO | The UK National Centre for Excellence in the teaching of Mathematics (NCETM) provides maths-specific school and professional development for schools, colleges and teachers, and it coordinates the work of the Maths Hubs. ncetm.org.uk The NCETM supports the ongoing professional development of all those who teach maths, particularly through it’s coordination of the Maths Hubs…
Nederland in cijfers
Nederland in cijfers geeft in 36 infographics antwoord op vragen over Nederland. longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2022/ In deze 2022-editie komen weer nieuwe leuke weetjes en cijfers over ons land aan bod, over nu en ook over vroeger. Nationaal, en soms ook per gemeente. Deze webpublicatie hoort bij het gelijknamige boekje, en gaat met tekst en figuren dieper in…
RAFT – gratis materialen voor STEaM in het engels
RAFT – Resource Area for Teaching raft.net Gratis hulpmiddelen omvatten ideeënbladen voor de klas, tips voor leerkrachten en leeractiviteiten voor thuis. In de winkel o.a. verkrijgbaar: STEAM-projectkits. Verwijzingen Free activity sheets for STEaM raft.net
Met welke mindset werk jij in het onderwijs?
Een mindset zorgt er voor dat je een bepaalde manier van denken krijgt (en houdt). Daarin kunnen grote verschillen zitten, waardoor mensen zich anders gaan gedragen. Carol Dweck, een van de onderzoekers van het idee ‘mindset’ Het idee is dat een deel van de bevolking (impliciet) gelooft dat hun succes en talenten gebaseerd zijn op…
KWG wintersymposium – Kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie Wintersymposium 2023 Het jaarlijkse evenement voor wiskundeleraren en andere wiskunde-enthousiastelingen. Dit jaar: de wiskunde achter kunstmatige intelligentie. Zaterdag, 14 januari 2023, Academiegebouw van de Universiteit Utrecht (Domplein) Tijd: 10.30 – 16.00 uur Voordrachten: Prof. Dr. Max Welling (Universiteit van Amsterdam, Microsof Research) over kunstmatige intelligentie voor COVID tracking Prof. Dr. Bart Verheij (Rijksuniversiteit…
Advies Onderwijsraad – Taal en rekenen in het vizier
Taal en rekenen in het vizier. (2022). Onderwijsraad. Download rapport Persbericht november 2022 Bron: onderwijsraad.nl Om te zorgen dat het onderwijs in taal- en rekenen goed wordt en blijft, adviseert de Onderwijsraad een integrale en structurele focus op taal en rekenen van onder andere de overheid, onderwijsbestuurders, schoolleiders en leraren. De raad beveelt de rijksoverheid…
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde Haagse Hogeschool
De pabo van De Haagse Hogeschool is op zoek naar een opleidingsdocent voor de Pabo met specialisatie rekenen/wiskunde en didactiek, voor 0,8-1,0 fte, voor de drie opleidingsvarianten voltijd, deeltijd en zij-instroom. Online solliciteren voor 3 november 2022.
Atomic, reusable feedback – een online seminar
Webinar door Filip Moons, Antwerpen University Donderdag 10 november 2022, 15:30-17:00, online (engelstalig) Atomic, reusable feedback: a semi-automated solution for assessing handwritten mathematics tasks? This research project investigates how we can give feedback to handwritten math assignments more efficiently. After all, handwritten tasks remain important to train higher-order thinking skills and genuine problem-solving. Feedback on…
Advieskring actualisatie kerndoelen rekenen/wiskunde
Het programmateam actualisatie kerndoelen vraagt – anno oktober 2022 – aan ELWIeR het volgende Het team actualisatie kerndoelen rekenen/wiskunde is gevormd en de leden hebben in juli 2022 met elkaar en de opdracht kennisgemaakt. Het kerndoelenteam zal in maximaal 12 maanden de kerndoelen actualiseren en aan de minister opleveren. De ‘advieskring’ zoekt een ‘ELWIeR vertegenwoordiger’….
Call voor PostDoc-VO – informatiebijeenkomst
De call voor PostDoc-VO staat online: Lees verder (en aanmeldformulier) Call 2023 – v informatiebijeenkomst 23 september 2023 Ben je docent in een bètavak, gepromoveerd, en wil je verder onderzoek doen naar vakdidactiek? Misschien is een PostDoc-VO beurs dan iets voor jou! Binnen het programma PostDoc-VO kunnen gepromoveerde bèta- en techniekdocenten in het vo en…
Crosscutting concepts
Zie ook Big ideas, een vergelijkbaar begrip bij wiskunde. In Nederland wordt onderwijs in de bètavakken veelal vakspecifiek aangeboden. Dat heeft voordelen, maar een nadeel is dat leerlingen weinig zicht krijgen op de samenhang tussen de bètadisciplines. Eén van de mogelijkheden om leerlingen meer zicht te geven op samenhang tussen bètavakken, is om aandacht te…
MathCityMap
Wiskunde ontdekken in jouw stad en omgeving mathcitymap.eu MathCityMap (MCM) wil leerkrachten, leerlingen en individuen van elke leeftijd de kans geven om hun omgeving in een nieuw wiskundig perspectief te ervaren. Vooralsnog wordt wiskunde vaak gezien als iets abstracts, iets dat alleen in schoolboeken te vinden is. Daarbij vergeten we dat alles in het bereik…
Big ideas
Term uit 2002-2005 om centrale ‘begrippen’ uit het reken-wiskundeonderwijs te benoemen. Zie ook Crosscutting concept (vergelijkbaar begrip uit de science) Achtergrond Definitie van Randall (2005): * A Big Idea is a statement of an idea that is central to the learning of mathematics, one that links numerous mathematical understandings into a coherent whole. In het…
De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs
Titel De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs | VO-praat met Inge Molenaar Bron VO raad – VO Academie – Inge Molenaar Datum 14-9-2021 De VO-academie is gestart met een nieuwe video-reeks: VO-praat. In video’s van maximaal tien minuten vertellen bevlogen sprekers hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp…
Onderzoek studielast rekenen-wiskunde 2023
Sinds 2009 vind er tweejaarlijks onderzoek plaats naar de contacttijd en studielast rekenen-wiskunde & didactiek op Nederlandse lerarenopleidingen basisonderwijs. Dit onderzoek maakt zichtbaar hoe de contacttijd en studielast voor rekenen-wiskunde zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft. Lerarenopleidingen worden verzocht mee te werken aan het achtste onderzoek in deze reeks. Daarvoor is een vragenlijst ontwikkeld. Vakgroepvoorzitters…
Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s: ze zijn gestart!
Bericht september 2022 Zie verder pagina Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen Bericht SLO 30-9-2022 Voor de zomervakantie stelden we de vakvernieuwingscommissie van natuurwetenschappelijke vakken (natuurkunde, scheikunde, biologie, O&O en LNT) al aan je voor. Deze commissie gaat de examenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken actualiseren. De commissie heeft op 28 en 29 september de eerste tweedaagse ontwikkelsessie…
IBL (en wiskunde) in China en Nederland
Luang Huang, China Proefschrift 2022 Inquiry-based learning in lower-secondary mathematics education in China (Beijing) and the Netherlands Universiteit Utrecht Inquiry-based learning (IBL) emphasizes learning through experiencing and constructing. Results from this study seems to show that mathematics teachers may not have a complete understanding of IBL and the IBL cycle. Abstract Mathematics is considered to…
SDG
Sustainable Development Goals Duurzaamheidseducatie Verwijzingen Duurzame ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals). Inner development goals Duurzaamheidseducatie Beweegredeneren: een werkvorm bij dilemma’s in de klas Projecten NWO project Duurzaamheidsvraagstukken in het bètaonderwijs (onderbouw vo, 2020-2023) Europees project MOST (met focus op energie- en afval-vraagstukken) en hoe onderwijs samenwerkt met ‘de omgeving’. Impact – project onderwijs over duurzaamheid en…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het septembernummer (2022) verschenen: Keijzer, R. (2022). Rekenvaardigheid en keuze pilot jonge kind. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(1), 41-49. Worthington, M. (2022). A paradigm shift for early childhood mathematics? Volgens Bartjens –…
Imaginary tentoonstelling – Utrecht 2022 – met lezingen!
Tentoonstelling over zichtbare en onzichtbare wiskunde, met lezingen! 2 t/m 21 oktober 2022 imaginary-utrecht (info en inschrijven) Imaginary Utrecht 2022 De Imaginary tentoonstelling is te bezoeken tijdens de openingstijden van het Minnaertgebouw van 2 tot 21 oktober. Op zondag 2 oktober en op doordeweekse dagen zullen er begeleiders aanwezig zijn die iets kunnen vertellen over…
Lecturer’s perspectives on students’ participation in university mathematics teaching
mathematics education seminar : Thomais Karavi (RUG). Thursday the 13th of October, 15:30 – 17:00. Lecturer’s perspectives on students’ participation in university mathematics teaching Teams online Link Abstract The most common teaching method in advanced mathematics courses is lectures. In this context, the lecturer is in front of a large cohort of students, presenting the…
Effectief lesgeven in wiskunde – een ‘webinar voor morgen’
Alexander Schüler-Meyer Effectief lesgeven in wiskunde. Een ‘Webinar voor Morgen’ 13 oktober 2022, 15:30-17:00 Link naar de Google Meet Inschrijven Samenvatting Wat maakt wiskundelessen effectief en leerzaam? Een sleutelelement om een wiskundeles effectief te maken, is zo vaak mogelijk de denkwijze van de leerling te peilen. In de workshop wordt hiervoor het 3C model voorgesteld:…
Basisteams voor ondersteuning basisvaardigheden
Onderdeel van het Masterplan basisvaardigheden (kabinet 2021) is het instellen van basisteams om scholen te ondersteunen die dat nodig hebben of zelf nuttig vinden. Ondersteuning voor rekenen/wiskunde De basisteams gaan dus aan het werk (zie het ‘masterplan basisvaardigheden’ van de overheid) maar hebben op hun beurt weer behoefte om te kunnen doorverwijzen. Hieronder staan enkele…
VO HO Netwerken Conferentie 2022
Landelijke conferentie VO-HO netwerken Datum: 3 november 2022 Tijd: van 12:30 uur tot 17:30 uur Plaats: Radboud Universiteit, Nijmegen Op donderdag 3 november 2022 organiseren de regionale VO-HO netwerken een landelijke conferentie VO-HO netwerken, met het thema ‘Professie & Loopbaan’. De vaksteunpunten vormen de basis van de regionale VO-HO netwerken. Zowel in de regionale als…
Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden
Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden 1 september 2022 Gesprekken Dit verslag gaat over gesprekken in de eerste helft van 2022. Zie ook de oproep in mei/juni 2022. In het jaar van 2022 zijn er opnieuw gesprekken. Samenvatting In de eerste helft van 2022 zijn gesprekken gevoerd over het masterplan basisvaardigheden:…
Onderwijskennis – themapagina’s en leidraden
Onderwijskennis.nl, een initiatief van NRO, probeert een link te maken tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. In 2022 en in 2023 werd ELWIeR/Ecent gevraagd te assisteren bij het invullen van themapagina’s w.b. didactiek rekenen/wiskunde, en een leidraad. In 2023 werden de volgende pagina’s opgeleverd: Rekenen in groep 1-2 – PO (Hans van Luit e.a.) Rekenen in…
Wiskunde in Teams
Werken aan grotere wiskundige opdrachten wiskundeinteams.sites.uu.nl Algemeen Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks enkele wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling…
Onderbouw Wiskunde Dag (vo)
De OnderbouwWiskundeDag is een competitie voor leerlingen uit 3/4 vmbo en 3 havo/vwo. Onderdeel van Wiskunde in Teams Algemeen Leerlingen werken in teams van 3 of 4 de hele dag aan een ‘grote’ wiskundige (denk)opdracht waarin probleemoplossen centraal staat. Het gebruik van boeken en computers is toegestaan. Inhoudelijk sluiten deze opdrachten aan bij ‘denkactiviteiten’. Eerdere…
Wiskunde A-lympiade
De Wiskunde A-lympiade is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde A in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Algemeen Leerlingen werken in teams van drie of vier leerlingen een dag lang aan het oplossen van een realistisch probleem als: een dienstregeling voor liften; het beveiligen van een museum; het…
Interview met Ruud Stolwijk (ihkv beroepsbeeld)
Interview Ruud Stolwijk Datum 17-8-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Vijf interview-vragen (7 minuten) Waarom ben je wiskundedocent geworden? Hoe ziet je wrk er uit bij Cito? Met wie werk je samen? En kun je nog andere voorbeelden uit je loopbaan noemen? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van…
Interview met Jacoliene van Wijk (ihkv beroepsbeeld)
Interview Jacoliene van Wijk Datum 7-7-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (3 minuten) Waarom ben je wiskundedocent geworden? Waarom ben je ook onderzoeker geworden? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes…
Interview met Corine van den Boer (ihkv beroepsbeeld)
Interview Corine van den Boer Datum 3-7-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes en uitdagingen. Drie interviewvragen Waarom ben je wiskundedocent geworden? Hoe zien je dagen er uit als je werkt als docent wiskunde (welke eventuele…