Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Kort

01 april 2019
// Kort

Hoe begrijpen en gebruiken docenten van de schoolvakken natuurkunde, scheikunde en economie het wiskundige concept ‘afgeleide’

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vos, P. Den Braber, N. Roorda, G. Goedhart, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 37-62 Download pdf ow do teachers of physics, chemistry and economics understand the mathematical concept ‘derivative’. Mathematical concepts are used…

// Kort

Bespreking proefschrift D. Hovinga: Ont-dekken en toe-dekken; leren over de veelvormige relatie van mensen met natuur in NME-leertrajecten duurzame ontwikkeling

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Frijters, S. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2008 – 25(1), 91-96 Download pdf Hovinga, D. (2007). Ont-dekken en toe-dekken: Leren over de veelvormige relatie van mensen met natuur in NME-leertrajecten duurzame ontwikkeling (PDF), Faculty of Sciences, Freudenthal…

// Kort

Bespreking proefschrift F. Mafumiko: Micro-scale experimentation as a catalyst for improving the chemistry curriculum in Tanzania en proefschrift A.T. Tecle: The potential of a professional development scenario for supporting biology teachers in Eritrea

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Rens, L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2006 – 23(1), 68-74 Download pdf

// Kort

Kinderen over materie: een literatuurbeschouwing vanuit natuurkunde-didactisch perspectief

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vollebregt, M. J. Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(3), 201-216 Download pdf This paper gives an overview of research that has been done with respect to children’s ideas about matter. It compares,…

// Kort

Uitleggen door analogie en context

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kemme, S. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(1), 36-58 Download pdf In the introduction of mathematical concepts and activities the role played by realistic situations (contexts) is still increasing. However, the effects of embodiments…

// Kort

Conferentieverslag

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Perrenet, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 90-94 Download pdf

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bouma, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(3), 226-228 Download pdf

// Kort

Conferentieverslag

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Waarlo, A. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(2), 144-150 Download pdf

// Kort

Zijn krachten tweelingen?

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Hellingman, C. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(3), 173-182 Download pdf

// Kort

Het belang van vakdidactisch onderzoek voor een samenhangend onderwijsbeleid

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Vos, W. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(3), 186-196 Download pdf This article restates and discusses (a) some of the results presented by Welch elsewhere in this issue of T.D.√ü , and (b) some…

// Kort

Stereochemie in het VWO: Commentaar op ‘lessen’ ruimtemeetkunde 1 Stereochemistry at ‘VWO’: Comments on ‘lessen ruimtemeetkunde 1’

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vos, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(1), 36-43 Download pdf This article reviews an experimental course in stereometrics for science students in secondary education in the Netherlands: ‘Lessen in ruimtemeetkunde 1’. Strong starting points…

// Kort

Een gedifferentieerd practicum biologie voor de bovenbouw van Havo/Vwo

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bierhof, M. J. Schouw, J. C. Smit, H. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1984 – 2(1), 11-25 Download pdf A differentiated Biology Pactical Course for upper classes in secondary education

// Kort

Knelpunten en toekomstmogelijkheden voor de wiskunde in het VO

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Goddijn, A. Kindt, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2001 – 18(1), 59-94 Download pdf Bottlenecks and perspectives for mathematics in secondary education. The article identifies some major problems in the secondary mathematics curriculum with a special…

// Kort

Probleemoplossen in de bèta-vakken

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boersma, K. Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1994 – 12(3), 165-171 Download pdf

// Kort

Over rekenen, doen en weten – De ontwikkeling van schoolse impliciete en expliciete kennis over beweging op een hellend vlak

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Dooren, W. Ebersbach, M. Verschaffel, L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 21-35 Download pdf Calculating, doing and knowing – The development of academic implicit and explicit knowledge about movement on a slope Previous…

Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Leren vermenigvuldigen met meercijferige getallen

Leren vermenigvuldigen met meercijferige getallen FI Scientific Library, nr. 57. Buijs, K. (2008) 392 pp. In deze studie wordt verslag gedaan van een onderzoek naar leermethoden op het gebied van het vermenigvuldigen van meercijferige getallen, d.w.z. getallen met twee of meer cijfers. Tot in de jaren tachtig werd dit gebied veelal omschreven met de term…

// Kort

Evaluatie van de invoering van natuuronderwijs in de volgscholen van het NOB-project

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Keursten, J. P. Van den Akker, J. J. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(2), 109-131 Download pdf This article describes the design and results of an evalutation of the curriculum proposals and materials of…

// Kort

Een vakstructuur van het schoolvak scheikunde

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Vos, W. Verdonk, A. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(1), 19-35 Download pdf It is often taken for granted that chemistry is taught in schools in a way that is more or less…

// Kort

Sluiproutes door realistische leergangen – ongewenste verkortingen

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Goffree, F. Vedder, J. Buys, K. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(1), 5-23 Download pdf The authors state that students in mathematics, when introduced to negative numbers in accordance with the realistic teaching theory, tend…

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Agterberg, A. A. M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(2), 151-152 Download pdf

// Kort

Conferentieverslag: AERA 1986 Conference report: AERA 1986

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boersma, K. Th e a Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(3), 197-202 Download pdf

// Kort

The core curriculum – cage or support?

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Adey, Ph Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1984 – 2(1), 26-32 Download pdf

// Kort

Bespreking proefschrift Marc van Mil: Learning and Teaching the Molecular Basis of Life

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Dam, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 107-112 Download pdf van Mil, M. (2013). Learning and Teaching the Molecular Basis of Life (PDF), Faculty of Sciences, Freudenthal Institute. Utrecht: Utrecht University.

// Kort

Redactioneel

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Redactie, T. D. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 3-4 Download pdf

// Kort

Bespreking proefschrift Bart Ormel: Het natuurwetenschappelijk modelleren van dynamische systemen. Naar een didactiek voor het voortgezet onderwijs

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Borkulo, S. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(1), 75-78 Download pdf Review of doctoral dissertation of Bart Ommel: Scientific modelling of dynamical systems. Towards a pedagogy for secondary education

// Kort

(On)terecht lineair redeneren bij het oplossen van fysicavraagstukken door leerlingen van het secundair onderwijs

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Bock, D. Van Dooren, W. Verschaffel, L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 7-19 Download pdf (In)correct linear reasoning in solving physics problems by students in secondary education A vast amount of research in…

// Kort

Op zoek naar duurzame ontwikkeling

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van der Loo, F. A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(3), 177-200 Download pdf Both in environmental policy and in environmental education sustainable development is a key concept at present. At the same time the…

// Kort

Boekbespreking – proefschrift Harrie Eijkelhof – Radiation and risk in physics education

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Duit, R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(3), 268-270 Download pdf Eijkelhof, H. (1990). Radiation and Risk in Physics Education (PDF) (Vol. 2). Utrecht: Utrecht University, Faculty of Sciences, Freudenthal Institute.

// Kort

Boekbespreking

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 79-83 Download pdf

// Kort

Enthalpie in V.W.O.-Chemie?

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Sprang, H. F. Van Roon, P. H. Verdonk, A. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(3), 220-230 Download pdf The words "heat", "energy" and "enthalpy" are used almost as synonyms in the current chemistry…

// Kort

Een begripsinhoudelijke analyse van ‘stof’

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Buck, P. Lenz, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(2), 88-104 Download pdf The concept of substance and some related concepts are being discussed within the scope of education in elementary chemistry. The chemistry teacher,…

// Kort

Conferentieverslag Conference report

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kortland, K. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(3), 203-206 Download pdf

// Kort

Leerstof en leerstofanalyse

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Jochems, W. Vastenhouw, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(1), 57-69 Download pdf Though the term ‘subject matter analysis’ is not unknown to educationalists, widely divergent views are held as to its contents. In addition…

// Kort

Bespreking proefschrift Machiel Stolk: Empowering Chemistry Teachers for Context-Based Education – Towards a Framework for Design and Evaluation of a Teacher Professional Development Programme in Curriculum Innovations

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Rens, L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 95-98 Download pdf Stolk, M. J. (2013). Empowering chemistry teachers for context-based education (PDF), Faculty of Sciences, Freudenthal Institute. Utrecht: Utrecht University.

// Kort

Kinderen aan het experimenteren zetten via concept cartoons

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kruit, P. Wu, F. Berg, E. van den Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2013 – 30(1), 27-48 Download pdf

// Kort

De emphasisvoorkeur van docenten biologie, natuurkunde en scheikunde en de gevolgen voor curriculumvernieuwingen

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Putter-Smits, L. Taconis, R. Jochems, W. van Driel, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(1), 33-48 Download pdf The emphasis preference of teachers of biology, physics and chemistry and the consequences for curriculum innovation….

// Kort

Boekbespreking proefschrift Leen Streefland

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Nelissen, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 73-78 Download pdf

// Kort

Conferentieverslag – Trends in het STS-onderwijs 1987

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boersma, K. Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(1), 75-80 Download pdf

// Kort

Metaforen als taalkundig hulpmiddel bij het leren van wiskunde

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Dormolen, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(1), 1-15 Download pdf In mathematics and in mathematics education people use many words and expressions, originating from non-mathematical contexts. Searle views a metaphor as a relation…

// Kort

De rol van representaties bij het oplossen van problemen

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Streun, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(1), 38-52 Download pdf As a result of a change in the fourth-form mathematics curriculum of the secondary school many mathematics teachers are supposed to teach useful…

// Kort

Boekbespreking Book review

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Roon, P. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(3), 207-217 Download pdf

// Kort

Ervaring tot theorie Experience to theory

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vogelezang, M. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(2), 108-123 Download pdf Education is conceived as a continuing discussion between learners and teacher, in the course of which subject-matter is being constructed. But such a…

// Kort

Een gedifferentieerd practicum biologie voor de bovenbouw havo/vwo

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bierhof, M. J. Schouw, J. C. Smit, H. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1984 – 2(3), 177-188 Download pdf A differentiated Biology Pactical Course for upper classes in secondary education

// Kort

De vertaalslag van een situatie naar een wiskundige formule; een studie naar vraagstellingen en leerlingprestaties op het centraal examen wiskunde B1

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Schaap, S. Vos, P. Ellermeijer, T. Goedhart, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(1), 3-32 Download pdf The translation from a situation to a mathematical equation; a study into the phrasing of questions and student…

// Kort

Bespreking proefschrift W. Oonk: Leren vermenigvuldigen met meercijferige getallen

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Verhoef, N. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 77-81 Download pdf Review of the doctoral dissertation of Wil Oonk: Learning multiplication with multi-digit numbers

// Kort

Docenten in onderzoek – het DUDOC-programma Teachers as researchers ‚Äì The DUDOC-programme

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Knippels, M, Goedhart, M, Plomp, T. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2008 – 25(1), 51-70 Download pdf The DUDOC-programme, which started in September 2007, offers twenty secondary science and mathematics teachers the opportunity to complete a PhD…

// Kort

Boekbespreking – Revisiting mathematics education – Freudenthal

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(3), 217-224 Download pdf Freudenthal, H. (1991). Revisiting Mathematics Education. China Lectures. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

// Kort

Mijmeringen over mechanica-onderwijs

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Freudenthal, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(3), 222-248 Download pdf Reviewing Van Genderen’s Ph.D Thesis (1) had been put out to a mathematician who in the course of time had become ever more involved…

// Kort

Sluiproutes of alternatieve wegen

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Broekman, H. G. M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 67-72 Download pdf In this contribution the author opposes the term "side-roads" (Dutch" ‘sluiproutes’, i.e. not officially permitted minor roads) introduced by Goffree c.s. whenever…

// Kort

Denkbeelden over radioactiviteit in de berichtgeving van Tjernobyl

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Eijkelhof, H. M. C. Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(1), 16-29 Download pdf Recent proposals for physics examination programmes at senior secondary level in the Netherlands include a rather large section on…

// Kort

Het gebruik van een microcomputer bij het practicum natuurkunde

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Findhammer, W. J. Verkerk, G. Heijeler, R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(3), 168-177 Download pdf The use of a mircocomputer during a practical Physics course In this article you will find a discussion of…

// Kort

Conferentieverslag Conference report

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Jordens, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(1), 79-82 Download pdf

// Kort

Bespreking van proefschrift Marijn Meijer: Macro-meso-micro thinking with structure-property relations for chemistry Education

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Coenders, F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(2), 63-66 Download pdf Review of doctoral dissertation of Marijn Meijer: Macro-meso-micro thinking with structure-property relations for chemistry Education

// Kort

Het effect van een sensitivering door een pretest op de verwerving van natuurwetenschappelijke begrippen. The effect of pretest sensitising on the acquisition of science concepts

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bos, F. A. B. H. Terlouw, C. Pilot, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2008 – 25(1), 25-50 Download pdf The design of effective instruction for concept learning in science subjects is necessary in Dutch secondary education,…

// Kort

Boekbespreking – proefschrift Van Genderen – Mechanica

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Schröder, J. F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(3), 263-267 Download pdf

// Kort

Fouten en knelpunten bij het oplossen van problemen over de projectielbeweging. Een analyse van 152 schriftelijke oplossingen

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vanderlocht, M. Van Damme, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(2), 115-137 Download pdf In this article we present a description and an analysis of errors and difficulties which occur in 152 solutions of problems…

// Kort

Over de methodologie van de analyse van normen en waarden in (biologie-)schoolboeken

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van der Cingel, N. A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(1), 53-69 Download pdf Analyses of values and norms in biology textbooks for secondary education have been published in recent years, either as undergraduate theses…

// Kort

Understanding of chemical language in the communication of chemists with non-chemists

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Ten Voorde, H. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(1), 30-43 Download pdf The author delivered this speech at the 30th IUPAC-congress in Manchester U.K., 1985. By studying protocols of two teaching situations he argues…

// Kort

Elementaire begrippen in de geometrische optica: leerlingenvoorstellingen en schoolboekteksten

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Wubbels, Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(1), 19-37 Download pdf This paper reviews research on pupils’ framework in the domain of geometrical optics. Literature is cited on the concepts of ‘light’, ‘vision’ and ‘images…

// Kort

Piaget’s Entwicklungspsychologie und die Praxis des naturwissenschaftlichen Unterricht

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kubli, F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(2), 131-145 Download pdf Dit artikel is de uitwerking van een colloquium dat door de schrijver op 16 april 1986 in Utrecht is gehouden, op uitnodiging van het…

// Kort

Moleculen tussen leefwereld en wetenschap

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Vos, W. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(3), 195-202 Download pdf Substance, chemical reaction and chemical element are crucially important concepts in elementary chemical education. At the same time they are widely considered to…

// Kort

Boekbspreking Book review

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1984 – 2(3), 220-222 Download pdf

// Kort

Bespreking proefschrift Edwin van Lacum: Introducing Undergraduate Life Science Students to the Rhetorical Structure of Research Articles

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boersma, K. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 79-84 Download pdf Samenvatting Op 28 juni 2013 promoveerde Edwin van Lacum aan de Rijksuniversiteit Groningen op een proefschrift waarin hij verslag doet van zijn onderzoek dat…

// Kort

Er is geen jaargang 2012 verschenen

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2012 – 29(1), 1-1 Download pdf

// Kort

Proefschrift René Westra: Learning and teaching ecosystem behaviour in secondary education. System thinking and modeling in authentic practices

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kamp, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 127-132 Download pdf Review of doctoral dissertation of René Westra: Learning and teaching ecosystem behaviour in secondary education. System thinking and modeling in authentic practices

// Kort

Modellen van/voor leren modelleren Models of/for modelling education

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Lijnse, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2008 – 25(1), 3-24 Download pdf This paper deals with the question of how a physics curriculum can pay attention to different models and different ways of modelling, as well…

// Kort

Gesprek

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Miranda, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(2), 132-141 Download pdf

// Kort

Conferentieverslag

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Man in ’t Veld, M. Alting, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(3), 271-278 Download pdf

// Kort

Begripsverandering en microcomputers, praktijkervaringen met kracht en beweging

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van ’t Hul, F. E. Van Joolingen, W. R. Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(3), 172-191 Download pdf This article reports an investigation of the role a computer simulation may play to…

// Kort

Op zoek naar een didactische structuur voor de introductie van chemisch evenwicht

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Driel, J. H. De Vos, W. Verdonk, A. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(1), 24-52 Download pdf The introduction of a qualitative concept of chemical equilibrium is one of the research objects of…

// Kort

Denkramen van leerlingen op het gebied van de geometrische optica

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Wubbels, Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(1), 44-59 Download pdf In this paper we describe research about the possibility to formulate categories and frameworks that summarize adequately childrens’ conceptions in the field of geometrical…

// Kort

Toetsing van procesvaardigheden bij natuurwetenschappen

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Bruyn, I. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(2), 107-117 Download pdf The testing of process skills with science In Dutch education the natural sciences are not implemented in integrated form, but as separated disciplines:…

// Kort

Boekbespreking Book review

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kramers-Pals, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(2), 146-149 Download pdf

ELWIeR en Ecent als één STEM