Kort

Ontwikkeling van curriculum frameworks in het VK
In het Verenigd Koninkrijk zijn de drie bèta-vakverenigingen – de Royal Society of Biology (RSB), de Royal Society of Chemistry (RSC) en het Institute of Physics (IoP) – met een zeer interessant project bezig. In eerste instantie zelfstandig, maar ook steeds meer in overleg, zijn ze zogenaamde frameworks aan het ontwikkelen voor toekomstige curricula: adviezen…



Vooraankondiging – ELWIeR/Ecent conferentie 15 mei 2020
Save the date! 15 mei 2020, Utrecht De jaarlijkse conferentie voor alle lerarenopleiders STEM! Meer informatie! Lees meer


Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs, handig weetje voor pabo-docenten rekenen-wiskunde
Eén van de speerpunten van de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs is om leerkrachten te inspireren en om tot inspiratie te kunnen zijn. Website Al enige tijd zijn de academische pabo’s (alpo) bezig met het afleveren van leerkrachten. Thans wordt het tijd dat er ondersteuning komt voor de mensen die deze opleiding hebben gevolgd (alumni-beleid). In dit…


Leerstoel Teacher Professionalization, School Development and Educational Technology
Susan McKenney Leerstoel Universiteit van Twente Verwijzingen people.utwente.nl/susan.mckenney educationaldesignresearch.org/


Nationale Rekencoördinator Dag – 13 maart 2020 – Verslag
Op vrijdag 13 maart 2020 ging de conferentie helaas niet door. Alles stond klaar, maar ineens was daar de Covid Pandemie.


Vakantiecursus Platform Wiskunde Nederland – 30 en 31 augustus 2019
Voor leraren in de exacte vakken aan havo, vwo, hbo leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN) in 2019 een vakantiecursus met als thema: “Deep Learning: Van meetdata via datarepresentatie naar voorspellen”. Dit jaar betreft het een tweedaagse cursus, vrijdag 23 augustus en zaterdag 24 augustus op het Centrum voor Wiskunde &…

Journal on Mathematics Education
Journal on Mathematics Education (IndoMS-JME) ejournal.unsri.ac.id/index.php/jme IndoMS-JME is a peer-refereed open-access international journal which has been established for the dissemination of state-of-the-art knowledge in the field of mathematics education. This journal is founded under the collaboration between the Indonesian Mathematical Society and Sriwijaya University. Starting from 2019, IndoMS-JME will be published three times in a…


Oproep voor deelname aan onderzoek: Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie (ERWD)
Dit is een oproep voor deelname aan onderzoek door invullen vragenlijst – docenten uit po, vo, mbo en rekencoördinatoren…laat je mening horen! Onderzoek Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie (ERWD) Het onderzoek Hoe ervaren leraren, rekendocenten en rekencoördinatoren hun handelingsbekwaamheid op het gebied van passend rekenwiskunde-onderwijs en wat zijn hun ondersteuningsbehoeften? Deze vraag staat centraal in…

Open Online Wiskundedidactiek – materialen voor de lerarenopleiding
Project voor de lerarenopleiding wiskunde, met focus op 2e-graads, en spin-off voor 1e-graads en pabo. looptijd 2019-2021, met subsidie van Surf Ontwikkelde materialen In de traditie van het eerder uitgevoerde project Open online Bètadidactiek (2016-2017). Zie Projectbeschrijving bij Surf Context De samenwerkende partijen (zie consortiumpartners) zien het innoveren en professionaliseren van de beroepspraktijk van wiskundeleraren…

Posters APS rekenen
| PO | VO | MBO | Posters rekenen op basis van het referentiekader rekenen Uitgegeven door het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum (APS) in 2011 Hoogland, K., Van Reeuwijk, M., Sjoers, S., Vliegenthart, M., Van Vugt, R. and Van Wijk, P. (2011). Meijerink verbeeld, en nu in actie. Activiteiten en ideeën bij de posters referentieniveaus rekenen. Utrecht: APS. 1F 1S 2F 2S


ELWIeR onderzoeksgroep in 2019-2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…


Denken met dingen: symposium over de geschiedenis van wiskundige leermiddelen (25)
Op zaterdag 28 september 2019 organiseert de werkgroep ‘Geschiedenis’ van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren haar 25e symposium met als thema ‘Denken met dingen; een symposium over de geschiedenis van instrumenten en modellen die vroeger in het wiskundeonderwijs gebruikt werden’. Dit symposium wordt gehouden in het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht. Bezoekers kunnen rekenen op koffie,…


Nieuwe opleiders rekenen-wiskunde (pabo)
In het nieuwe studiejaar starten op verschillende opleidingen nieuwe opleiders rekenen-wiskunde. Afhankelijk van de vooropleiding en ervaringen zullen deze nieuwe collega’s de eerste tijd moeten groeien in het nieuwe beroep. Wij, opleiders aan de Hogeschool iPabo, stellen voor om dit gezamenlijk op te pakken. We denken daarbij aan het organiseren van intervisiebijeenkomsten voor alle nieuwe…


Curr.nu en de lerarenopleiding M/N (tussenstand zomer 2019)
Naar aanleiding van de werkgroep over het werk van het ontwikkelteam M/N op de Ecent conferentie van 17-5-2019 “Onze wereld is de directe werkelijkheid waar leerlingen zich kunnen verwonderen, leren en ontwikkelen. Vanuit verschillende disciplines leer je jezelf en de wereld om je heen (ver)kennen, begrijpen, verklaren en waarderen. Het leergebied leent zich om een…

Denkhoeden – een discussie-werkvorm
Six Thinking Hats is geschreven door Dr. Edward de Bono in 1985 “Zes Denkhoeden” en het bijbehorende idee van parallel denken bieden een middel voor groepen om denkprocessen op een gedetailleerde en samenhangende manier te plannen en zo effectiever samen te denken. De hoedjes (in verschillende kleuren) staan dan voor invalshoeken bij dat samen denken:…



Beroepsvereniging NT2
Beroepsvereniging Nederlands als tweede taal bvnt2.org Conferentie 2023 (23 en 24 juni)


’t Hooft conferentie ‘From weak force to black hole thermodynamics and beyond’
Van donderdag 11 t/m zaterdag 13 juli zal er een conferentie plaatsvinden ter ere van Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft. Er zal door grote namen van over de hele wereld worden gesproken en gedebatteerd over de ontdekkingen van Gerard ’t Hooft en recente ontwikkelingen op dat gebied (denk aan het Higgs deeltje en zwaartekrachtsgolven). Daarnaast zullen…


Data en statistiek voor de basisschool
Lesmateriaal voor statistiek in het basisonderwijs Contexts for learning mathematics Frans van Galen, Koeno Gravemeijer, Cathy Fosnot e.a. Vier deeltjes (engelstalig), uitgegeven bij New perspectives on Learning. Wat betreft de didactische achtergrond zie o.a. Van Galen, F. and Gravemeijer, K. (2020). Het beste merk batterijen. Voorbeelden uit een leerling data en statistiek (PDF) Volgens Bartjens,…


Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek 38(5) beschikbaar
Artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek zijn kosteloos te downloaden. De volgende twee artikelen verschenen in het mei-nummer (2019): Treffers, A. (2019). Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(5), 41-48. Keijzer, R., Notten, C., & Verbruggen, I. (2019). Rekenen-wiskunde DOEN. Verslag 37e Panama-conferentie. Volgens Bartjens…


Discussie reken-wiskundeonderwijs in JSW
In mei 2019 verschenen in JSW: Keijzer, R. & Veldhuis, M. (2019). Discussie in het reken-wiskundeonderwijs. Het reken-wiskundeonderwijs is veelvuldig in het nieuws. De discussie erover wordt vaak polariserend gevoerd. Daar is het onderwijs niet bij gebaat. Keijzer en Veldhuis pleiten voor een constructieve dialoog om zo leerlingen op wiskundige wijze greep te laten krijgen…


STEAM-CT
Europees project over STEaM en Computational Thinking https://www.steam-ct.org/about In education, computational thinking is a set of problem-solving methods that involve expressing problems and their solutions in ways a computer could execute (Wing, J, 2014). Computational thinking can be used to algorithmically solve complex problems in a very efficient way (Repenning, A. et al, 2010). Besides…



Computational thinking in context
Computational Thinking in context: a teaching and learning trajectory for primary and secondary education Project Radboud Universiteit Computational thinking in context One of the biggest challenges current educational systems face worldwide is the call for the integration of digital literacy into the curricula. When decomposing digital literacy into more specific skills, computational thinking (CT) is…


ffRekenen
| PO | VO | MBO | ff-rekenen.nl Een website om te oefenen met rekenen en gecijferdheid. Verwijzingen ff-rekenen.nl Video op leraar24 Kanaal op Youtube


Rijke rekenlessen
| PO | VO | Als je leerlingen wilt laten nadenken over hun aanpak om rekensommen op te lossen, kun je gebruikmaken van rijke rekenproblemen. Artikel op Leraar24 Rijke rekenroblemen zijn problemen met een context die je op verschillende manieren kunt uitrekenen. Leerlingen zetten hierbij al hun kennis en vaardigheden in om tot een oplossing te komen. video op…


Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen (NVON)
| PO | VO | Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen nvon.nl Van de website (2024): De NVON is een vakvereniging en tevens vakbond voor (aankomend) docenten en TOA’s of ondersteunend personeel in de natuurwetenschappen en technologie. Zij komt op voor het belang van goed onderwijs en doet dit door middel van share: delen van kennis en…


Drie opleidingsdocenten rekenen-wiskunde gevraagd
Hogeschool iPabo zoekt op korte termijn drie opleidingsdocenten rekenen-wiskunde voor de locaties Amsterdam en Alkmaar. Reageren voor woensdag 24 april. Gesprekken vinden plaats vanaf 6 mei 2019. Een proefles geven kan deel uitmaken van de selectieprocedure. Meer informatie.

Symposium “Als ik later groot ben…” – 23 mei 2019
Symposium over Beroepsoriëntatie op de basisschool 23 mei 2019 – 12.00 tot 17.00 – Utrecht Waarom is het belangrijk dat jonge kinderen in aanraking komen met de wereld van werk? Hoe doe je dat op een manier die past bij de belevingswereld van het jonge kind? Hoe laten we meer kinderen in aanraking komen met…



Professionele leergemeenschap
Een professionele leergemeenschap verwijst naar het permanente samen delen, onderzoeken en verbeteren van de praktijk van leerkrachten en schoolleiding, om zo het onderwijs aan de leerlingen te verbeteren Verwijzingen Goei, S. L., Verhoef, N., Coenders, F., De Vries, S. and Van Vugt, F. (2015). Een Lesson Study team als een professionele leergemeenschap (PDF) Tijdschrift voor…


ELWIeR-Ecent conferentie 17 mei a.s. – heeft u al ingeschreven?
Thema Digitale geletterdheid in wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen/techniek vrijdag 17 mei 2019, Utrecht (Domstad). Openingslezing door Nanda Piersma (lector, HvA) over: Data als smeerolie voor innovatie: urban analytics voor smart cities o.a. ‘object detection’ Daarna in drie rondes werkgroepen (van vijf kwartier) voor alle bloedgroepen in de lerarenopleidingen STEM (pabo, 2e graads en 1e graads) Zie…


Differentiëren in het rekenonderwijs
| PO | Project en proefschrift (Emilie Prast, 2018) Differentiëren in het rekenonderwijs. Hoe doe je dat in de praktijk? Samenvatting Iedere leerkracht heeft te maken met verschillen tussen leerlingen in de klas. In dit project enkele vragen centraal op dit vlak: Hoe breng je in kaart wat de onderwijsbehoeften van leerlingen in de klas zijn? En…



Ontwikkelagenda kennisinfrastructuur gelanceerd op 1-4-2019
Op 1 april 2019 werd in aanwezigheid van minister Van Engelshoven op basisschool de Ridderhof in Utrecht de Ontwikkelagenda voor de versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland’ gelanceerd. Vanuit de vijf onderwijssectoren is op 21 juni 2018 een intentieverklaring ondertekend. In deze verklaring spraken de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging…


Terugblik Grote Rekendag 2019
Ongeveer 1200 scholen hebben meegedaan aan de Grote Rekendag van 3 april 2019. Het thema was dit jaar ‘Uit Verhouding’. Het materiaal is online beschikbaar. Uitgangspunten van de Grote Rekendag Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in…

Vacature Thema-expert ‘Natuur en Technologie’ voortgezet onderwijs
SLO zoekt een thema-expert ‘natuur en technologie’ voor de sector voortgezet onderwijs met als specifieke achtergrond: technologie en toepassing, nask1/natuurkunde of biologie (40 uur per week). In de functie van leerplanontwikkelaar heb je een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten. Je verbindt op effectieve wijze SLO aan andere organisaties…



Bespreking proefschrift Wout Kenbeek: Back to the Drawing Board. Creating drawing or text summaries in support of system dynamics modelling
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Borkulo, S. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 85-88 Download pdf


De rol van websites in professionaliseringsactiviteiten van Nederlandse lerarenopleiders in de exacte vakken
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Overbeek, M. Veldkamp, A. Ormel, B. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2013 – 30(1), 3-26 Download pdf


Bespreking van proefschrift Marijn Meijer: Macro-meso-micro thinking with structure-property relations for chemistry Education
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Coenders, F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(2), 63-66 Download pdf Review of doctoral dissertation of Marijn Meijer: Macro-meso-micro thinking with structure-property relations for chemistry Education


Samenvatting van inaugurele rede: Drijven en zinken: wetenschap en techniek in het primair onderwijs
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Keulen, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 75-76 Download pdf Summary of inaugural lecture: Floating and sinking: Science and Technology in Primary Education


Het effect van een sensitivering door een pretest op de verwerving van natuurwetenschappelijke begrippen. The effect of pretest sensitising on the acquisition of science concepts
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bos, F. A. B. H. Terlouw, C. Pilot, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2008 – 25(1), 25-50 Download pdf The design of effective instruction for concept learning in science subjects is necessary in Dutch secondary education,…


Bespreking proefschrift Iris van Gulik-Gulikers: Meetkunde opnieuw uitgevonden; een studie naar de waarde en toepassing van de geschiedenis van de meetkunde in het wiskundeonderwijs
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vos, P. Doorman, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2006 – 23(1), 45-50 Download pdf


Vakstructuur: steunpilaar of sta-in-de-weg? Bespreking van een vakstructuur voor het schoolvak scheikunde
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Vos, W. Verdonk, A. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(2), 97-108 Download pdf In an earlier article in this journal (de Vos & Verdonk, 1990) the authors describe an underlying structure in traditional…


Boekbespreking – proefschrift Van Genderen – Mechanica
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Schröder, J. F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(3), 263-267 Download pdf


Fouten en knelpunten bij het oplossen van problemen over de projectielbeweging. Een analyse van 152 schriftelijke oplossingen
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Vanderlocht, M. Van Damme, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(2), 115-137 Download pdf In this article we present a description and an analysis of errors and difficulties which occur in 152 solutions of problems…


Over de methodologie van de analyse van normen en waarden in (biologie-)schoolboeken
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van der Cingel, N. A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(1), 53-69 Download pdf Analyses of values and norms in biology textbooks for secondary education have been published in recent years, either as undergraduate theses…


Understanding of chemical language in the communication of chemists with non-chemists
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Ten Voorde, H. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(1), 30-43 Download pdf The author delivered this speech at the 30th IUPAC-congress in Manchester U.K., 1985. By studying protocols of two teaching situations he argues…


Elementaire begrippen in de geometrische optica: leerlingenvoorstellingen en schoolboekteksten
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Wubbels, Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(1), 19-37 Download pdf This paper reviews research on pupils’ framework in the domain of geometrical optics. Literature is cited on the concepts of ‘light’, ‘vision’ and ‘images…


Piaget’s Entwicklungspsychologie und die Praxis des naturwissenschaftlichen Unterricht
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kubli, F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(2), 131-145 Download pdf Dit artikel is de uitwerking van een colloquium dat door de schrijver op 16 april 1986 in Utrecht is gehouden, op uitnodiging van het…


Moleculen tussen leefwereld en wetenschap
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Vos, W. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(3), 195-202 Download pdf Substance, chemical reaction and chemical element are crucially important concepts in elementary chemical education. At the same time they are widely considered to…


Boekbspreking Book review
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1984 – 2(3), 220-222 Download pdf


Bespreking proefschrift Edwin van Lacum: Introducing Undergraduate Life Science Students to the Rhetorical Structure of Research Articles
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boersma, K. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 79-84 Download pdf Samenvatting Op 28 juni 2013 promoveerde Edwin van Lacum aan de Rijksuniversiteit Groningen op een proefschrift waarin hij verslag doet van zijn onderzoek dat…


Er is geen jaargang 2012 verschenen
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2012 – 29(1), 1-1 Download pdf


Proefschrift René Westra: Learning and teaching ecosystem behaviour in secondary education. System thinking and modeling in authentic practices
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kamp, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 127-132 Download pdf Review of doctoral dissertation of René Westra: Learning and teaching ecosystem behaviour in secondary education. System thinking and modeling in authentic practices


Samenvatting van inaugurele rede: Ruimte voor leraren; wetenschap en techniek: niet alleen voor maar vooral door leraren
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Sjoer, E. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 71-76 Download pdf Summary of inaugural lecture: Room for learnning; science and technology: not just for, but primarily by the teachers


Modellen van/voor leren modelleren Models of/for modelling education
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Lijnse, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2008 – 25(1), 3-24 Download pdf This paper deals with the question of how a physics curriculum can pay attention to different models and different ways of modelling, as well…


Bespreking proefschrift Michiel W. van Eijck: Teaching quantitative concepts with ICT in pre-university biology education. The case of datalogging the heart
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kamp, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2006 – 23(1), 40-44 Download pdf


Conferentieverslag
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Man in ’t Veld, M. Alting, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(3), 271-278 Download pdf


Begripsverandering en microcomputers, praktijkervaringen met kracht en beweging
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van ’t Hul, F. E. Van Joolingen, W. R. Lijnse, P. L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(3), 172-191 Download pdf This article reports an investigation of the role a computer simulation may play to…


Op zoek naar een didactische structuur voor de introductie van chemisch evenwicht
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Driel, J. H. De Vos, W. Verdonk, A. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(1), 24-52 Download pdf The introduction of a qualitative concept of chemical equilibrium is one of the research objects of…


Denkramen van leerlingen op het gebied van de geometrische optica
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Wubbels, Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(1), 44-59 Download pdf In this paper we describe research about the possibility to formulate categories and frameworks that summarize adequately childrens’ conceptions in the field of geometrical…


Toetsing van procesvaardigheden bij natuurwetenschappen
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Bruyn, I. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(2), 107-117 Download pdf The testing of process skills with science In Dutch education the natural sciences are not implemented in integrated form, but as separated disciplines:…


Boekbespreking Book review
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kramers-Pals, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(2), 146-149 Download pdf


Ontwikkeling van gezondheids- en milieugedrag: oecologisch denken en handelen in pedagogisch-didactisch perspectief
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Waarlo, A. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(2), 124-139 Download pdf This contribution is the working-out of a lecture the author read at a meeting of the Dutch Ecological Society in December 1983. The…


Oratie De docent in perspectieven, Perry den Brok
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 De Putter, L. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 75-78 Download pdf


Bespreking van proefschrift André Heck: Perspectives on an Integrated Computer Learning Environment
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bokhove, C. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2013 – 30(1), 57-62 Download pdf


Proefschrift Fenna van Nes: Young children’s spatial structuring ability and emerging number sense
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Reed, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 121-126 Download pdf Ruimtelijk structureervermogen en ontluikend getalbegrip van jonge kinderen


Oratie: Bètadidactiek: kunstje, kunst of kunde, Marc de Vries
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bètadidactiek: kunstje, kunst of kunde De Vries, M. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 67-70 Download pdf Summary of inaugural lecture: Science Education: trick, art, or craft?


Oratie De Koeiennon: Hoe rekenen en wiskunde te leren en van wie? Jan van Maanen
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Doorman, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 103-105 Download pdf Summary of the inaugural lecture of Jan van Maanen: The cows’ nun: how to learn arithmetic and math, and who to turn to?


Visies op ecosystemen in onderwijs en onderzoek Views on ecosystems in education and research
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Westra, R. Boersma, K. Th Savelsbergh, E. R. Waarlo, A. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2006 – 23(1), 18-39 Download pdf An understanding of ecosystems behaviour is relevant to anyone confronted with issues about nature conservation…


Boekbespreking – proefschrift Onno de Jong – Rekenen aan reacties
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van den Berg, J. S. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(2), 142-147 Download pdf


Verstudieboeking: De totstandkoming van feiten beschouwd vanuit een didactische optiek
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Joling, E. Ten Voorde, H. H. Verdonk, A. H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(3), 197-221 Download pdf Going from (chemical) research to textbooks a tendency toward presenting results of research as indisputable facts is…


Het ontwikkelen van een model-begrip bij leerlingen van 15-16 jaar
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Genseberger, R. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(3), 192-208 Download pdf A previous article in TD-√ü described some characteristics of a science course developed at the Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam. This article elaborates…


Conferentieverslag
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Wubbels, Th Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(3), 231-235 Download pdf


Learners – teachers – researchers: consistency in implementing conceptual change
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Gunstone, R. F. Northfield, J. R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(1), 60-74 Download pdf In the large volume of recent research which aims to explore student views of and beliefs about natural phenomena, there…


Methodologische aspecten van protocolanalyse Methodological aspects of protocol analysis
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Jochems, W. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(1), 1-18 Download pdf Rather recently Dutch research on didactics shows an increasing interest in the use of qualitative methods, especially the analysis of verbal protocols. This makes…


The social psychology of mathematics education
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bishop, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1986 – 4(2), 118-130 Download pdf Dit artikel bevat de tekst van een voordracht, door de auteur gehouden tijdens de conferentie van de International Group for the Psychology of Mathematics…


Tell me what you are doing – discussions with teachers and children
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Hart, K. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(2), 140-157 Download pdf There are few places in the world where people are satisfied with the mathematical understanding displayed by their children, whatever the criteria of success…


Het effect van wiskundig onderzoek door leerlingen op de groei van hun probleemoplossend vermogen Het effect van wiskundig onderzoek door leerlingen op de groei van hun probleemoplossend vermogen
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van der Kolk-den Heijer, T. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 51-74 Download pdf The PISA score on problem solving of Dutch students leaves to be desired. To advance the development of their problem solving…


Bespreking van proefschrift Marian Hickendorff: Explanatory Latent Variable Modeling of Mathematical Ability in Primary School: Crossing the Border between Psychometrics and Psychology
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Veldhuis, M. Heuvel-Panhuizen, M. van den Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2013 – 30(1), 77-81 Download pdf


Proefschrift Henk Pol: Computer based instructional support during physics problem solving: A case for Student Control
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kolovou, A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 117-120 Download pdf Review of doctoral dissertation of Henk Pol: Computer based instructional support during physics problem solving: A case for Student Control


Oratie Curriculumevaluatie met het oog op verantwoorde vernieuwing van bètaonderwijs. Wilmad Kuiper
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Kuiper, W. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 63-66 Download pdf Summary of inaugural lecture: Curriculum evaluation to promote responsible innovation of the science curriculum


Oratie Voorbereiden op wetenschapsbeoefening. Uitdagingen voor de bètaopleidingen, Martin Goedhart
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Goedhart, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 99-102 Download pdf Summary of the inaugural lecture of Martin Goedhart: how to prepare for doing science: challenges for science education


Gesitueerd modelleren in het bedrijfsleven: Een voorbeeld van technisch-wiskundige geletterdheid
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Bakker, A. Hoyles, C. Kent, P. Noss, R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2006 – 23(1), 1-17 Download pdf Situated modelling in the workplace: A study of techno-mathematical literacies We have carried out case studies in a…


Boekbespreking proefschrift Kuiper – Ideas of force: A study of the understanding of the concept of ‘force’ of secondary school students in Zimbabwe
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Genderen, D. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(2), 148-152 Download pdf


Leefwereld en natuurkundige interpretatie bij het ontstaan van nieuwe kennis
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Redeker, B. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(2), 85-99 Download pdf The central point of this article is the relation between everyday experience and its physical interpretation with reference to the teaching and learning of…


Typering van curricula voor geïntegreerd natuur-wetenschappelijk onderwijs: een analyse van de mate en aard van vakkenintegratie
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Boersma, K. Th De Kievit, R. J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(3), 209-225 Download pdf A method of analysis for integrated science curricula has been developed. Curriculum materials of the Dutch project "Integrated Science…


Changing conceptions
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Driver, R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(3), 161-198 Download pdf Dit artikel is een weergave van de lezing die de schrijfster, √©√©n van de leidende figuren op het gebied van de "alternative frame-work movement",…


Boekbespreking – Interne Differentiatie in heterogene brugklassen bij Wiskunde.
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Broekman, H. B. G. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1987 – 5(1), 75-83 Download pdf Een empirisch-exploratief onderzoek naar de realisering en de resultaten van ‘Wiskunde voor iedereen’ op een middenschool en een brede scholengemeenschap.


Effecten van straling en risico-afweging: een onderzoek naar kennis en attituden van leerlingen van 5-HAVO
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Eijkelhof, H. M. C. Wierstra, R. F. A. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 4(1), 61-74 Download pdf This article describes research on pupils’ beliefs, interests and attitudes with regard to (applications of) ionizing radiation in…


Kan natuurkundeonderwijs ook aansluiten bij de ervarings- en belevingswereld van meisjes
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Joerg, T. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(3), 203-218 Download pdf Substance, chemical reaction and chemical element are crucially important concepts in elementary chemical education. At the same time they are widely considered to be…


Conferentieverslag Conference report
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van, Aalst Licht, Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1985 – 3(2), 158-161 Download pdf


Wiskundecurricula revisited Wiskundecurricula revisited
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Krüger, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2014 – 31(1), 31-50 Download pdf Design and development of new mathematics curricula regularly causes heated discussions on matters such as content, learning materials, the role of teachers and assessment….


Bespreking van proefschrift Hanke Korpershoek: Search for Science Talent in The Netherlands
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Taconis, R. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2013 – 30(1), 73-76 Download pdf


Proefschrift Roeland van der Rijst: The research-teaching nexus in the sciences: Scientific research dispositions and teaching practice
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Keulen, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2010 – 27(1), 111-115 Download pdf


Oratie: Leren voor later, Koeno Gravemeijer
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Gravemeijer, K. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 59-62 Download pdf


Boekbespreking Competentiegerichtheid en scheikunde leren over metacognitieve opvattingen, leerresultaten en leeractiviteiten – het proefschrift van Rutger van de Sande
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Coenders, F. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2007 – 24(1), 89-92 Download pdf Book review Competence mindedness and learning chemistry: About metacognitive beliefs, learning outcomes and learning activities – by Rutger van der Sande


De differentiatiemethodieken van twee veel gebruikte nederlandse wiskundemethoden
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van ’t Riet, S. P. De Gruyter, A. H. Vonk, J. H. C. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(2), 79-96 Download pdf


Boekbespreking – proefschrift Van Driel – Betrokken bij evenwicht
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Buck, P. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1991 – 9(2), 153-154 Download pdf Van Driel, J. H. (1990). Betrokken bij Evenwicht (PDF), Faculty of Sciences, Freudenthal Institute. Utrecht: Utrecht University.


Realistisch rekenonderwijs aan jonge kinderen onderzocht
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van den Brink, J. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1990 – 8(2), 100-120 Download pdf It is a principle of realistic instruction in general, and in particular with regard to arithmetic, to have children ‘realising’ their own…


Allochtone leerlingen in de klas; een oriënterend onderzoek
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Smit, H. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1989 – 7(1), 45-66 Download pdf The increase in the number of migrant children in school-classes poses new didactic problems for the science teacher. This paper reports on a preliminary…


Boekbespreking
Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Riemersma, M. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 1988 – 6(3), 236-240 Download pdf