Kort
De paardensprong in 2voor12 is geen puzzel, maar een cirkel
A. Jaspers. (2021). De paardensprong in 2voor12 is geen puzzel, maar een cirkel. PWN Alert(8). De kennisquiz 2voor12, die al heel lang op tv is, heeft tegenwoordig als vast onderdeel de paardesprongpuzzel: het deelnemersduo moet met een paardesprong zodanig door een 3×3 vierkant van letters springen, dat een Nederlands woord van acht letters ontstaat. (het…
Preparing teachers for language-responsive mathematics teaching
European Topic Conference on Language in Mathematics Education September, 7-10, 2022 in Oxford, UK Organisers Susanne Prediger Dilan Şahin-Gür Jenni Ingram
Kennisportal Onderwijs – ontsluiten van relevante bronnen onderwijsonderzoek
Overleg Kennisportal Onderwijs Woensdag 22 september, 9:30-12:30 uur Het Kennisportaal Onderwijs van het NRO geeft toegang tot 26 verzamelingen van Nederlandstalige, betrouwbare informatie voor de dagelijkse onderwijspraktijk. De partners in het portaal hebben met elkaar gemeen dat ze relevante inzichten uit onderzoek naar onderwijs ontsluiten voor leraren en andere belangstellenden. Met één zoekactie krijgt u…
(In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children
Proefschrift Marije Stolte Promotieonderzoek naar creatief denken bij rekenen. Stolte, M. (2021). (In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children. Universiteit Utrecht, Utrecht. Samenvatting Creatief (en divergent) denken is nauw verbonden met rekenen en wiskunde. Maar op de basisschool is er slechts beperkt aandacht voor het ontwikkelen van dit…
Ranking the Stars op het EK Voetbal (Ranglijsten construeren).
A. Jaspers. (2021). Ranking the Stars op het EK Voetbal (Ranglijsten construeren). PWN Alert(7). Wat was het zwakste team op het EK voetbal, en is het team dat straks de cup wint echt het sterkste van allemaal? Omdat lang niet alle 24 teams tegen elkaar spelen tijdens het toernooi, blijft daar altijd discussie over mogelijk….
Vacature – postdoc – Rekenen in het basisonderwijs
Het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden zoekt kandidaten voor een functie van Postdoc onderzoeker: Rekenen in het basisonderwijs Voor een onderzoeksprogramma naar rekenen in het basisonderwijs zoekt het Instituut Pedagogische Wetenschappen een enthousiaste postdoc. De ideale kandidaat heeft affiniteit en ervaring met onderzoek op de basisschool, bij voorkeur…
Leerplatform Informatica – React-EU
Nederlands project met Europese ondersteuning (React-EU) Universiteit Utrecht Freudenthal Instituut en het departement Informatica Samenvatting Binnen ‘Leerplatform Informatica’ wordt gewerkt aan een innovatief leerplatform voor het vak informatica in de tweede fase van het vwo. Kenmerken van het te ontwikkelen leerplatform zijn dat het systeem het gedrag van leerlingen in het leerplatform analyseert (learning analytics),…
NVORWO Jaarvergadering en studiedag – 8 april 2022
Save the date: 8 april 2022
4e conferentie ‘Formatief evalueren’
Save the date: conferentie Formatief evalueren De vierde conferentie Formatief evalueren is op donderdag 18 november 2021. Met in elk geval op het programma lezingen van Dylan Wiliam, David Nicol en Stijn VanHoof. De lezingen en workshops gaan over de rol van leerlingen bij het leren en concrete aanpakken om de betrokkenheid van leerlingen…
Verdiepende Vakdidactiek voor lerarenopleiders wiskunde 2021-2022
Vakdidactische bekwaamheid is onderdeel van de kennis en kunde waarover wiskundeleraren dienen te beschikken. Daarmee is vakdidactiek een belangrijk onderdeel van de lerarenopleiding wiskunde. Lerarenopleiders staan daarbij voor een dubbele uitdaging: enerzijds het onderhouden en verdiepen van de eigen vakdidactische kennis en anderzijds het ontwikkelen, uitvoeren en toetsen van onderwijs in wiskundedidactiek. Over deze twee…
Vacature – Hoofddocent/ onderzoeker STE(A)M gezocht
Hoofddocent/ onderzoeker STE(A)M Heb je passie voor Science, Technology, Engineering, (Arts) and Mathematics ofwel STE(A)M? Wil je bijdragen aan het professionaliseren van leraren en onderwijsteams? En bijdragen aan onderzoek op dit thema? Dan is deze vacature iets voor jou! Diverse opleidingsvraagstukken vanuit met name het PO en VO bereiken het Team Onderzoek & Onderwijs Transfer…
Vacature – rekendocent bij de HU (seminarium voor orthopedagogiek)
Ervaren opleidingsdocent rekenen wiskunde gezocht Een vacature bij SVO/ITT (Hogeschool Utrecht). Een deelaanstelling bij een (gerelateerd) HU-lectoraat is bespreekbaar
Vacature UU: Programmamaker voor basisschoolleerlingen
De Universiteit Utrecht in Utrecht zoekt een ervaren Programmamaker voor basisschoolleerlingen voor 32 uur per week | Vacature voor een Betaalde functie, Parttime | Sluitingsdatum: 30-06-2021 Binnen het Programmabureau ontwikkelen en organiseren we verschillende publieksprogramma’s. Misschien ken je Meet the Professor, Summerschool Junior of de Grote Wetenschapsdag wel. Het zijn programma’s voor basisschoolleerlingen om hen een realistisch beeld van wetenschap te geven én hun…
Vakantiecursus 2021: Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes
De vakantiecursus voor leraren wiskunde 2021 zal plaatsvinden in Amsterdam, op het CWI, op 27 en 28 augustus. In Eindhoven zal de cursus plaatsvinden op 3 en 4 september, in het gebouw van het Academisch Genootschap. Het thema is: “Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes”. Hoofddocent is Rainer Kaenders (Hausdorff Center for Mathematics, Bonn). Tevens…
Vacature rekenen-wiskunde (0,8-1,0 fte)
Hogeschool KPZ is op zoek naar een creatieve en flexibele teamplayer met hart voor goed rekenonderwijs! Wij zoeken per 1 september 2021 een hogeschooldocent rekenen en wiskunde die ons docententeam komt versterken om studenten op te leiden voor beroepen in de sector kind en educatie. Je gaat aan de slag in de bachelor Leraar Basisonderwijs,…
Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het pabo-curriculum, proefschrift
Empowering pre-service teachers through inquiry. Development of an inquiry stance in intended, implemented and attained curriculum of primary teacher education. ‘In de kracht zetten’ van leraren in opleiding door onderzoek. Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het beoogde, geïmplementeerde en bereikte curriculum van de lerarenopleiding basisonderwijs. Proefschrift Lidewij van Katwijk (Rijksuniversiteit Groningen) Nederlandse samenvatting Centrale…
Maakonderwijs
Definitie Maakonderwijs is leren (door te) maken. Maakonderwijs is een creatieve manier om van kinderen uitvinders te maken en stimuleert hoofd, handen en hart (definitie van makereducation.nl). Lesmateriaal Een docent van een vmbo/STO-school (Bas Götte, Utrecht) die vertelt over maakonderwijs-mogelijkheden: Samenvatting/dilemma Wie zal ‘maakonderwijs’ een ‘echte plek’ geven in bijv. basis- en/of voortgezet onderwijs? Is…
Duurzaamheidseducatie
Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten. Hoe ga je daar echter mee om in het onderwijs (po en vo/mbo)? Wat is duurzaamheidseducatie? Duurzaamheid is een complex onderwerp, waardoor een duidelijke definitie van duurzaamheidseducatie (SE) ontbreekt. Zowel duurzaamheid als SE hebben verschillende, en zelfs…
NWT-conferentie 2021 ‘Kom In Beweging!’
Let op, de conferentie is verplaatst naar 19 november 2021. Kom In Beweging! Dat is het thema van de 13e landelijke Natuur, Wetenschap en Techniekconferentie op vrijdag 19 november 2021. Wij hebben niet stilgezeten en hebben samen met ons organisatiecomité een enerverend programma samengesteld. Je kunt rekenen op nieuwe lesideeën waarbij bewegen een rol speelt. Hoe reageert je hart als…
Geen week zonder algebra
Interview met Martin Kindt Martin Kindt is ontwerper (en onderzoeker) van lesmateriaal bij het Freudenthal Instituut In deze video van de Hogeschool Utrecht (interviewer Theo van den Bogaart) vertelt Martin Kindt de achterliggende gedachten bij het lesmateriaal. Het motto ‘Geen week zonder algebra’ is een oproep aan alle wiskunde-docenten om hun lessen te verrijken met…
Girlsclub WIN – GEM – 31 mei 2021
Filmpje over de Girlsclub WIN Vanuit de Girlsclub WIN werd op 31 mei 2021 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd. Kern van deze middag Speurtocht met STEM opdrachten, natuurkunde proefjes, robotica Verwijzingen Girlsclub WIN Europese project GEM Voorbereiding Anne Bartilla, UU, Natuurkunde Iris Beerepoot, UU, Informatica Marjolein Gelauff, UU, U-Talent Nadine van der Heijden, UU,…
Explaining variation in mathematics achievement
Marije Huijsmans Radboud Universiteit Proefschrift Mei 2021 Explaining variation in mathematics achievement. Characteristics of children with and without mathematical learning difficulties. Radboud Universiteit, Nijmegen. 978-94-6421-302-7 Samenvatting Onderzoek naar wiskunde-leerproblemen is – in vergelijking met onderzoek naar leesproblemen – vrij beperkt. Vooral de verschillende cognitieve fenotypes van de heterogene groep van wiskunde-leerstoornissen (MLD) en het subtype…
Grote Wetenschapsdag – 10 november 2021
Tijdens de Grote Wetenschapsdag gaan basisscholen in heel Nederland aan de slag met wetenschap en technologie in de klas. De volgende editie van de Grote Wetenschapsdag is op 10 november 2021. De inschrijvingen openen na de zomervakantie midden. Te zijner tijd verschijnt op deze website meer informatie over het thema.
Nieuw taalkader ‘De taalcompetente leraar’
Leraren hebben verschillende rollen en taken. Ze staan voor de klas, hebben contact met collega’s en ouders, en leren ook nog zelf. Bij alles wat ze doen, maken ze gebruik van taal. Van hen wordt dan ook verwacht dat zij taalvaardig zijn én dat ze bijdragen aan de taalontwikkeling van hun leerlingen. Maar wat betekent…
Onderzoek SLO en OCW: Sluiten kennis en vaardigheden van instromende studenten aan bij uw opleiding?
Sluiten kennis en vaardigheden van instromende studenten aan bij uw opleiding? Wat vindt u de sterke punten van instromende leerlingen uit het voortgezet onderwijs? En aan welke verbeterpunten in de aansluiting met het vervolgonderwijs kan het vo aandacht besteden? SLO en het ministerie van OCW horen graag uw mening hierover, als belangrijke input voor…
Experimenteren in de rekenles
Van Galen, F. and Jonker, V. (2013) Experimenteren in de rekenles. Combineren van rekenlessen met lessen wetenschap & techniek Utrecht: Kenniscentrum Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek. Universiteit Utrecht. Download pdf Zie ook de lesmaterialen.
Actualisatie kerndoelen
Kerndoelen rekenen-wiskunde
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2021)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het mei-nummer (2021) verschenen: Van Zanten, M.A. (2021). Opportunities-to-learn in Nederlandse reken-wiskundemethodes voor het basisonderwijs. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(5), 40-50. Keijzer, R. & Verbruggen, I. (2021). Reken-wiskundeonderwijs in 3D. Verslag van de…
Introducing Statistical Inference: promotie Marianne van Dijke
Proefschrift Marianne van Dijke, Universiteit Utrecht FI Scientific Library, nr. 109. Van Dijke (2021) Download Op woensdag 30 juni a.s. om 16.15 uur promoveerde Marianne van Dijke op het proefschrift getiteld ‘Introducing Statistical Inference: Design and Evaluation of a Learning Trajectory’. Promotor Paul Drijvers en co-promotor Arthur Bakker. Samenvatting De toenemende hoeveelheid data in de…
The Unseen Potential of Film for Learning – Promotie Winnifred Wijnker
Promotie Winnifred Wijnker FI Scientific Library, nr. 108. Wijnker (2021) Proefschrift Universiteit Utrecht Op woensdag 23 juni a.s. om 16.15 uur zal Winnifred Wijnker promoveren op een proefschrift getiteld ‘The Unseen Potential of Film for Learning. Film’s Interest Raising Mechanisms Explained in Science and Mathematics Education’. Promotor is Paul Drijvers en co-promotor is Arthur Bakker….
Webinar Computational Thinking in PO en VO
Webinar Computational Thinking (CT) in PO & VO met spreker Felienne Hermans, bedoeld voor leerkrachten, studenten, lerarenopleiders, schoolleiders en bestuurders.Meld je hier aan woensdag 2 juni 2021, 19.00 – 20.30 uur (online) Deze webinar vormt het startschot voor een reeks activiteiten waarin we met elkaar aan de slag gaan om te kijken hoe we bereiken…
Boekhouden voor Songfestival-presentatoren
A. Jaspers. (2021). Boekhouden voor Songfestival-presentatoren. PWN Alert(6). Bij de vorige editie van het Songfestival, die Nederland won, hielden de presentatoren het land te lang in spanning omdat ze de puntentelling niet echt door hadden. Die presentatoren zijn nu gewaarschuwd.
Digitaal toetsen met Numworx
Numworx is working on new tools for formative assessment of secondary education mathematics curricula. The goal is to create and disclose better data to determine students’ capabilities and weaknesses, especially for formative purposes. Numworx werkomgeving Digitaal toetsen Samenvatting Numworx werkt vanaf 2022 aan een product waarmee digitaal toetsen van wiskunde op verantwoorde wijze mogelijk wordt….
Vakdidactische Ontwerpprijs NVvW 2021
Voor wie Studenten van de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde die individueel of samen een vakdidactisch wiskundig ontwerp hebben gemaakt in het kader van een opdracht in het schooljaar 2020/2021. Waarom Het doel is om elkaar te inspireren tot het uitvoeren, uitwisselen en produceren van vakdidactische ontwerpen. Het uitwisselen gebeurt via een workshop op de jaarvergadering en…
A new formative assessment approach with digital tools
Title A new formative assessment approach with digital tools People Peter Boon Date 20-5-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar Abstract Currently (2021) Numworx is working on new tools for formative assessment of secondary education mathematics curricula. The goal is to create and disclose better data to determine students’ capabilities and weaknesses, especially for formative…
Quality and impact of practice-oriented educational research
Quality and impact of practice-oriented educational research Proefschrift Suzanne Groothuijsen Woensdag 2 juni 2021, Academiegebouw te Utrecht In het promotieonderzoek staan kwaliteit en impact van praktijkgericht onderwijsonderzoek centraal. Hierin komen de volgende vier onderwerpen aan de orde: Kwaliteitseisen aan praktijkgericht onderwijsonderzoek vanuit perspectief van docentonderzoekers; Conceptualisering van het begrip impact in drie dimensies: scope, aard…
Pythagorasprijs voor beste profielwerkstuk gaat naar ‘meerdimensionaal boter-kaas-eieren’
A. Jaspers. (2021). Prijs voor beste profielwerkstuk gaat naar ‘meerdimensionaal boter-kaas-en eieren’. PWN Alert(5). Op het online Nederlands Mathematisch Congres (NMC), gehouden op 23 april, werd onder meer de prijs toegekend voor het beste profielwerkstuk op het gebied van de wiskunde. De prijs, een initiatief van wiskundetijdschrift Pythagoras, ging naar Femke Voogt van het Dongemond…
Platform Wiskunde Nederland (PWN)
| PO | VO | Platform Wiskunde Nederland (PWN) is opgericht als centrale plaats binnen de Nederlandse wiskunde van waaruit alle zaken die voor de wiskunde van belang zijn op efficiënte wijze behartigd kunnen worden platformwiskunde.nl
Vereniging Technasium
| VO | Vereniging Technasium technasium.nl Van de website (2024) Technasium staat voor actueel, levensecht bètatechnisch projectonderwijs. In teams werken leerlingen aan innovatieve oplossingen voor een betere en duurzame wereld. Samen zorgen we voor meer gedreven studenten van bètatechnische studies.
Wismon
| VO | WisMon is een onderwijsinstituut voor vraagstukken op het gebied van bèta, wetenschap en techniek. www.wismon.nl/
Vereniging Informatica en Digitale geletterdheid (I&I)
| PO | VO | MBO | Vereniging voor informatica en digitale geletterdheid in po en vo. ieni.org van de website (2024) Sinds 1990 maakt i&i zich sterk voor een structureel aanbod van kwalitatief hoogwaardig onderwijs ten behoeve van informatica en digitale geletterdheid op alle basis- en middelbare scholen in Nederland. Visie i&i is ervan overtuigd dat informatica geen uitgesproken bètavak…
Vereniging van wetenschapsmusea en science centers (VSC)
| PO | VO | MBO | Vereniging van wetenschapsmusea en science centers vsc-netwerk.nl Van de website (2024) De VSC is de vereniging van wetenschapsmusea en science centers met drieënveertig leden en twee steunleden. De VSC is het aanspreekpunt voor de sector, vertegenwoordigt de wetenschapsmusea en science centers, initieert samenwerkingsprojecten, faciliteert samenwerking, kennisdeling en verbinding en zorgt daarmee voor continue ontwikkeling,…
Grote Rekendag – 30 maart 2022
doelgroep: po
Vacature – U-Talent Wiskunde/Natuurkunde docent-ontwikkelaar
Omvang: 0,3 fte Per: 1 augustus 2021 Functieomschrijving en bijzonderheden U-Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de bètavakken en het stimuleren van de interesse van leerlingen in bèta en techniek. In U-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en zo’n 50 scholen uit de regio nauw samen…
‘Spiking‘ neurale netwerken verbruiken veel minder energie dan gewone neurale netwerken
A. Jaspers. (2021). ‘Spiking‘ neurale netwerken verbruiken veel minder energie dan gewone neurale netwerken. PWN Alert(4). Een neuraal netwerk is software of hardware die de werking van de hersenen nabootst. Door de afzonderlijke ‘hersencellen’ nog meer op echte hersencellen te laten lijken, is voor een taak als spraakherkenning veel minder energie nodig. Zo gaan slimme…
University Students’ Actions with Digital Algebra Textbooks
Title University Students’ Actions with Digital Algebra Textbooks People Angeliki Mali, University of Groningen Date 15-4-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar In this seminar, I will talk about university students’ actions with digital textbooks by reporting on their patterns of viewing and of use in a linear algebra course taught at universities in seven…
Vacature – Senior Onderzoeker Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals
Kenniscentrum Leren en Innoveren | Sluitingsdatum: 10-05-2021 Wie wij zijn Het lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals (WAVP) is gestart op 1 september 2020 en onderzoekt (1) welke wiskundige en analytische vermogens nodig zijn in huidige en toekomstige beroepspraktijken en (2) hoe die vermogens verder ontwikkeld kunnen worden in opleidingen en werkplekleren. Ons lectoraat draagt…
Vacature – UD Wiskundedidactiek – (0,8 – 1,0 fte)
Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Als universitair docent werk je mee aan de kerntaken van de leerstoelgroep: onderzoek, onderwijs en outreach. Je werkt mee aan en initieert zelf vakdidactisch onderzoek dat aansluit bij de lijnen van het FI onderzoeksprogramma 2021-2026, maar ook een eigen karakter heeft. Je onderwijstaken bestaan met name uit het samen doorontwikkelen en…
Lezing – University Students’ Actions with Digital Algebra Textbooks
Angeliki Mali (University of Groningen) Online seminar: The conceptual blending framework as a way to investigate the integration of mathematics and physics in student reasoning Teams meeting 15 april (15:30-17:00) In this seminar, I will talk about university students’ actions with digital textbooks by reporting on their patterns of viewing and of use in a…
Vacature – Curriculumontwikkelaar biologie vo (32-40 uur)
SLO zoekt een curriculumontwikkelaar biologie vo. In deze functie heb je een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten voor het vakgebied biologie. Je verbindt op effectieve wijze SLO aan andere organisaties en experts. Je draagt hiermee bij aan de strategische doelen en positionering van SLO. Wat ga je doen?…
Vacature – Promotie – Hoe stimuleer je wetenschappelijk redeneren in online tertiair bètaonderwijs?
Als promovendus ga je aan de slag met een promotieonderzoek op het gebied van tertiair bètaonderwijs met als titel ‘Wetenschappelijk discours in hybride hoger onderwijs in wiskunde en natuurwetenschappen’. Net als in de rest van de wereld heeft de pandemie ook binnen de Universiteit Utrecht geleid tot een doorbraak van online en hybride vormen van…
Symposium – Coryfeeën met ideeën (27)
Coryfeeën met ideeën (visies op wiskundeonderwijs) Het jaarlijkse symposium van de Werkgroep Geschiedenis (NVvW) De werkgroep Geschiedenis van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren organiseert ook in 2021 een symposium, op 2 oktober. Het thema dit jaar is Coryfeeën met ideeën. We hebben sprekers uitgenodigd die hun licht laten schijnen op de vakdidactische visie van vedettes…
Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 16 juni 2021
Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…
Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 26 mei 2021
Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…
Wetenschapsoriëntatie Nederland (WON)
Wetenschapsoriëntatie Nederland wonakademie.nl Van de website (2024): Onderzoekend leren en leren onderzoeken: deze twee begrippen geven de WON-visie op onderwijs weer. De aanpak verschilt per WON-school: sommige scholen bieden speciale lessen wetenschapsoriëntatie, andere scholen verzorgen wetenschapsonderwijs in projectvorm of integreren wetenschap binnen hun reguliere vaklessen. Maar, op alle WON-scholen zijn de uitgangspunten hetzelfde: Leerlingen zo…
Sprong STEM landelijke bijeenkomst 24 juni
Landelijke kickoff Sprong-STEM op 24 juni Aanmelden Programma Onlangs is het landelijke SPRONG Educatief STEM consortium opgericht. Met dit nieuwe STEM netwerk willen we collega’s uit verschillende regio’s (Twente, Noord-Holland en Utrecht) duurzaam met elkaar verbinden en stimuleren en faciliteren we kennisdeling op het gebied van wetenschap en technologie, en STEM onderwijs. 15:10-15:55 “De onderzoekende…
Vacatures ‘Multilingual voices in STEM education’ (0,8 fte)
De afdeling Pedagogiek van Diverse Samenlevingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, zoekt drie promovendi. De beoogde startdatum is 1 september 2021. De promovendi werken in het project ‘Multilingual voices in STEM education’ (Multi-STEM), dat tot doel heeft de participatie van meertalige kinderen te bevorderen bij het leren van rekenen en wetenschap & techniek….
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2021)
Bij het maart-nummer (2021) van het tijdschrift Volgens Bartjens (jaargang 40, nr. 4) zijn in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek twee verdiepende artikelen verschenen. Keijzer, R. & Peltenburg, M. (2021). Wiskunde in spontaan spel realiseren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(4), 41 – 51 pdf Hendrikse, P. (2021). Kansen voor wiskunde-talenten op de…
Openbare les Kees Hoogland – De mathematisering van de samenleving
2 juni 2021, 15:00-17:00Een openbare les van Kees Hoogland als lector Wiskundig en analytisch vermogen van professionals 14.45 – 16.45 uur openbare les 16.45 – 17.15 uur online gesprekstafels Online vanuit de studio op Padualaan 101, Utrecht Science Park Aanmelden
Onderwijs vanuit perspectieven: ontwikkelen van een brede blik op de wereld en jezelf
Online college van prof.dr.ir. Fred Janssen, hoogleraar didactiek bij de Universiteit Leiden, een van de auteurs van dit vakdidactisch drieluik. Centraal in dit college ‘Wat vind jij het belangrijkste om je leerlingen bij te brengen?’ ‘Waar besteed je het meeste aandacht aan in jouw lessen?’ Voor de meeste docenten twee vragen met uiteenlopende antwoorden. We…
Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2021-2022
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
Vacature ervaren onderzoeker (0,6 fte)
Het Kenniscentrum van de Hogeschool van Amsterdam is op zoek naar een ervaren onderzoeker voor het project Denker; een onderzoeksproject dat zich richt op systeemdenken en het ontwikkelen, implementeren en evalueren van didactiek rond conceptueel modeleren in het voortgezet onderwijs. Volledige vacaturetekst.
Co-Teach
Project co-teach.nl Project Het programma Co-Teach Informatica maakt informatica-onderwijs mogelijk op scholen die niet over een bevoegde docent beschikken. Dat gebeurt door anders-bevoegde docenten van de school, die begeleid worden door een vakdidacticus informatica. Team Co-Teach Informatica wordt verzorgd door een team van mensen uit de Universiteit Utrecht (als penvoerder), de Universiteit Twente en de…
Posters over STEM-vakgebieden
Onderstaande posters zijn (engelstalige) pogingen om een heel vakgebied in één poster te vangen. Je kunt er op klikken voor een uitvergroting. Biologie Scheikunde Informatica Wiskunde Natuurkunde O.a. Dominic Walliman probeert dergelijke overzichten te creëren.
Nationale Rekencoördinator Dag – 25 maart 2022 – Verslag
De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. Daarmee is deze dag ook juist voor alumni van de opleiding tot…
Panama conferentie verplaatst -> 30 juni en 1 juli 2022
Een conferentie voor opleiders, begeleiders, leerkrachten, onderzoekers in het primair onderwijs Alles was gericht op de conferentie op 20 en 21 jan. 2022, maar de corona zet hier een streep doorheen. De nieuwe data: 30 juni en 1 juli 2022.
‘Nobelprijs voor wiskunde’ toegekend voor studie van algoritmische complexiteit
Abelprijs voor Wigderson and Lovász heeft Nederlands tintje. A. Jaspers. (2021). ‘Nobelprijs voor wiskunde’ toegekend voor studie van algoritmische complexiteit. PWN Alert(3).
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte)
Hogeschool iPabo zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte), die voldoening haalt uit het lesgeven aan studenten. Als opleidingsdocent ben je breed inzetbaar voor werkzaamheden binnen de bacheloropleiding en in onze Ad Pedagogisch Educatief Professional. Je verzorgt uitdagend reken-wiskundeonderwijs in alle opleidingsvarianten: voltijd, (verkorte) deeltijd, zij-instroom, universitaire pabo en de Associate degree. Je werkt regelmatig…
Ontwikkelen van probleemoplossend vermogen van pabostudenten met Torpedo
Marjolein Kool van de HU-pabo heeft tijdens haar Comenius-project Torpedo een website gebouwd waar pabostudenten hun reken-wiskundig probleemoplossend vermogen kunnen ontwikkelen door non-routine rekenopgaven op het niveau van de landelijke kennistoets te maken. Daarbij kunnen ze gelijk reflecteren op de opgavestructuur, oplossingsmanieren en het oplossingsproces. Op 10 maart jl. heeft ze de nieuwe oefenwebsite tijdens…
ISDDE conference 2021
The first online international one-day conference of ISDDE will be held on Wednesday March 24th, 2021. Our exciting conference will focus on design in mathematics and science education across phases of curricula, resources, assessment, professional learning, teaching and learning with technology. We have a line-up of exciting plenaries, interviews, panel contributions and design challenge workshop…
Making sense of student mathematical thinking: The role of teacher mathematical thinking
Title Making sense of student mathematical thinking: The role of teacher mathematical thinking People Chris Kooloos, Radboud University Date 11-3-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar In mathematical whole-class discussions, teachers can build on various student ideas and develop these ideas toward mathematical goals. This requires teachers to make sense of their students’ mathematical thinking,…
Internationale dag van de wiskunde – 14 maart (pi-dag)
Internationale Dag van de Wiskunde, tevens Pi-Dag idm314.org/ Kijk snel naar wat Mathness van pi-dag gemaakt heeft! mathness.nl/pi-dag Ook eenvoudig te vinden via de sociale media LinkedIn Facebook Twitter De internationale dag van de wiskunde wordt niet per ongeluk op 14 maart gevierd. Als je de datum schrijft als 3/14 is het een klein stapje…
Gecijferdheid
Gecijferdheid bestaat uit de verbinding van kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten, nodig om adequaat en autonoom om te gaan met de kwantitatieve kant van de wereld om je heen (Kees Hoogland) Factoren van gecijferd gedrag Bron: Common European Numeracy Framework (cenf.eu). klik voor vergroting Engelse versie: Aspects of Numerate Behaviour klik voor vergroting Gecijferdheid langs…
Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 21 april 2021
Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…
ELWIeR onderzoeksgroep – 17 februari 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 15 december 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 11 november 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 22 september 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
SLO zoekt een vakexpert digitale geletterdheid vo (24 – 40 uur)
Vakexpert digitale geletterdheid vo (24 – 40 uur) In de functie van curriculumontwikkelaar heb je een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten voor het vakgebied digitale geletterdheid. Je verbindt op effectieve wijze SLO aan andere organisaties en experts. Je draagt hiermee bij aan de strategische doelen en positionering van…
SLO zoekt een vakexpert bètavakken vmbo (24 – 40 uur)
Vakexpert bètavakken vmbo (24 – 40 uur) Wat ga je doen? Je krijgt de kans om als vakexpert samen met 136 vmboscholen, leraren, externe vmbo-experts en SLO-collega’s het praktijkgerichte programma voor vmbo-leerlingen met een gemengd of theoretisch profiel te ontwikkelen. Jullie proberen het programma uit in een praktijkpilot en stellen het bij. Lees over de…
Statistical literacy
Wat is Statistische geletterdheid? Definities en verwijzingen Nederlands Engels Statistische geletterdheid is “het vermogen om statistische resultaten waarvan wij in ons dagelijks leven getuige zijn, te begrijpen en kritisch te evalueren – gekoppeld aan het vermogen om de bijdragen te waarderen die statistisch denken kan bevorderen in openbare en particuliere, professionele en persoonlijke besluiten”. Statistical…
Handboek taalgericht vakonderwijs
Handboek taalgericht vakonderwijs, 2018 Maaike Hajer en Teun Meestringa Platform Taalgericht vakonderwijs De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de…
TORPEDO lunchlezing
Marjolein Kool deed onderzoek naar de wijze waarop pabostudenten Torpedo gebruikten en wat hen dat opleverde. Ze presenteerde de resultaten op conferenties, waar pabodocenten rekenen-wiskunde uit het hele land haar verzochten om Torpedo toegankelijk te maken voor alle pabostudenten. Daar is sindsdien hard aan gewerkt en met succes. Op 10 maart, 12:30-13:30 u, zal een…
Programmeren in het basisonderwijs – enkele tips en bronnen op rij
Op een online plek (gemaakt met Xerte) hebben de makers een interessante verzameling aangelegd over programmeren in het basisonderwijs. We maken steeds meer gebruik van technologie. Van alledaagse dingen zoals onze wekker op onze smartphone tot aan onze lampen die op een ingesteld tijdstip gaan branden. We kunnen gebruik maken van deze handige functies, omdat…
Vacature senior onderzoeker basisvaardigheden
Het Expertisepunt Basisvaardigheden zoekt een senior onderzoeker, voor participatie in projecten voor vernieuwing en kwaliteitsverbetering van preventie en aanpak van laaggeletterdheid en basisvaardigheden. Het Expertisepunt Basisvaardigheden (in zekere zin de opvolger van het Steunpunt Basisvaardigheden) wil het effectief handelen en de samenwerking tussen alle relevante spelers die bezig zijn met laaggeletterdheid en/of basisvaardigheden versterken. Laaggecijferdheid…
ICT en onderwijs
Onderzoek (o.a. Kennisnet, 2018) laat zien dat gebruik van ict in het onderwijs blijft toenemen. Bij informatie- en communicatie-technologie (ICT) en onderwijs gaat het om vele zaken: Aandacht voor digitale geletterdheid (denk hier ook aan computational thinking) Leren gebruiken van digitale hulpmiddelen, zoals de computer, tablet en smartphone (incl. technologieën als VR, AR, AI, e.d.)…
Maken
MAKEN is een project waarbij leerlingen van X11 op basisscholen lessen Innovatie & Prototyping geven. Maken Het project MAKEN (2018-2020) heeft volgens PO-leerkrachten in dit onderzoek bijgedragen aan hun gevoel van eigen kunnen. Leerkrachten hebben ervaren dat je als PO-leerkracht niet altijd zelf alles hoeft te weten en te kunnen. Kinderen kunnen zelfstandig aan de…
Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen
Proefschrift Dokter, N. (2021). Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen. Tilburg University 27 januari 2021 Samenvatting Op school wordt taal anders gebruikt dan thuis. Om bepaalde inhouden uit te leggen gebruiken leraren daarvoor de taal die het beste hierbij past: schooltaal*. Leerlingen die de schooltaal beter beheersen, presteren ook beter. Leraren spelen dan ook een…
W&T Kompas
Schoolteams staan voor de uitdagende taak om Wetenschap en Technologie (W&T) in te bedden in hun onderwijs. Er gebeurt al veel rond W&T in scholen. Tegelijkertijd zijn deze activiteiten vaak nog geen structureel onderdeel van het curriculum. Het W&T kompas is ontwikkeld om het team van een school inzicht te geven in hoeverre W&T al…
Nationale Rekencoördinator Dag – 12 maart 2021 – Verslag
De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. Daarmee is deze dag ook juist voor alumni van de opleiding tot…
Nationale Wiskunde Dagen 2021
27e NWD, 29 januari 2021
Digitale technologie: 1-0 voor nlt
Op donderdagmiddag 11 februari 2021 vindt de nationale conferentie nlt plaats. Deze editie staat in het teken van digitale technologie en vindt online plaats. De conferentie is van 14.00 tot 17.00 uur en is gratis toegankelijk. Ook niet-leden van de vereniging zijn van harte welkom! De focus van het programma ligt op digitale technologie. Dit thema speelt een steeds…
Naast elwier-onderzoek (po) nu ook ‘ecent-onderzoek’ (po) op linkedin
Linkedin groep Wereldoriëntatie – Pabo-opleiders Op linkedin is een nieuwe groep gestart (een initiatief van o.a. de SLO, Karianne Hol) die wil ondersteunen bij ‘w&t’ (of liever de bredere term wereldoriëntatie) in de opleiding (en natuurlijk ook in de klas). De groep richt zich vooral op het primair onderwijs. Dit is een mooie ontwikkeling. Vanuit ELWIeR…
Social media voor geïnformeerde meningsvorming in het vmbo
De Hogeschool, C3, Universiteit Utrecht, de KNCV en de Stichting Biowetenschap en Maatschappij hebben een NWO-subsidie voor wetenschapscommunicatie ontvangen om vmbo’ers te helpen kritisch vertrouwen in de wetenschap te ontwikkelen. Leerlingen gaan leren hoe wetenschappelijke kennis in de (bio)chemie en life sciences tot stand komt, hoe ze fabels van feiten kunnen onderscheiden, en via social…
Math4NL – Brug tussen wiskunde en maatschappij
Brug tussen wiskunde en maatschappij project van platform wiskunde nederland: math4nl.nl/ Mathematics for helping Dutch society Math4NL is een initiatief van de commissie Innovatie van Platform Wiskunde Nederland. Math4NL wil door vruchtbare interactie tussen wiskundig onderzoekers en het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties de Nederlandse innovatiekracht stimuleren. Dit doet zij onder andere door deze interactie te…
Vierkant voor Wiskunde
Stichting Vierkant voor Wiskunde organiseert elke zomer kampen met een wiskundig karakter voor jongeren van groep 6 tot en met klas 6. Vierkant voor Wiskunde geeft ook boeken uit voor jongeren die op zoek zijn naar extra uitdaging. vierkantvoorwiskunde.nl 30 jaar Vierkant Op 7 oktober 2023 viert Vierkant voor Wiskunde 30 jaar wiskundezomerkampen! Onze jubileumviering…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2021)
Bij het tijdschrift Volgens Bartjens worden bij ieder nummer twee verdiepende artikelen gepubliceerd in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen zijn alleen online beschikbaar. Bij het januarinummer (jaargang 40, nummer 3) verschenen de volgende twee artikelen. Hickendorff, M. (2021). Aftrekopgaven: rijgen of aanvullen? Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(3), 41-52. Welling, J.F.,…
Seminar on student reasoning when combining mathematical and physical knowledge
Title The conceptual blending framework as a way to investigate the integration of mathematics and physics in student reasoning. People Martin Goedhart, Sofie Van den Eynde, University of Groningen Date 14-1-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar During the last decades, the framework of conceptual blending has drawn attention in physics and mathematics education research….
Naar meer programmeren in het basisonderwijs (webinar 20 januari a.s.)
Organisatie, TechYourFuture, VHTO en Hogeschool Windesheim inloop om 14:50 uur Voor wie: leerkrachten basisonderwijs en geïnteresseerden. In het webinar ‘Naar meer programmeren in het basisonderwijs’ delen Felienne Hermans, Rianne van den Berghe, Anika Embrechts, Corine Noordink en andere sprekers hun kennis over drie domeinen: integratie in andere vakken, tools en passend onderwijs. Per domein staan drie…
Vakdidactiek
Vakdidactiek Vakdidactiek is de discipline die toekomstige leraren in staat moet stellen om de inhoud van een vak in een bepaalde context te openen voor leerlingen. In feite zijn ecent.nl en elwier.nl samenwerkingsgebieden binnen de lerarenopleidingen waar de vakdidactiek van STEM centraal staat. Vakdidactisch onderzoek Ecent en ELWIeR proberen het onderzoek naar vakdidactiek te promoten….