Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Geavanceerd zoeken (combineer bijv. met schoolvak)
09 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Probleemoplossen

Probleemoplossen (problem solving in het Engels) is meer dan alleen het oplossen van een probleem. Definitie Met probleemoplossen doelt men meer op het proces dat leidt tot het oplossen van het probleem dan op het vinden van de oplossing zelf. Bij probleemoplossen zijn het kunnen hanteren van heuristieken en het hebben van een wiskundige houding…

30 augustus 2020
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Een vakdidactisch drieluik

Hoe word je die inspirerende vakdidactisch begeleider, die een leraar in opleiding weet uit te dagen om zich vakdidactisch verder te ontwikkelen, zodat hij lessen geeft waar zowel de leerlingen als hijzelf met plezier op terugkijken? Lessen waarbij niet alleen de leerlingen worden uitgedaagd, maar waarbij ook de docent weer iets nieuws heeft geleerd over…

11 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Lang

Handelingsmodel

Het handelingsmodel is een didactisch model voor de leerkracht. Het model laat zien dat leerlingen een bewerking uit kunnen voeren op verschillende handelingsniveaus. De handelingsniveaus lopen van concreet naar abstract (door te handelen in de werkelijkheid met concrete materialen binnen een context, door afbeeldingen van contexten te gebruiken, door materialen en modellen in te zetten…

10 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

IJsbergmetafoor

Een metafoor die gebruikt wordt in verband met de didactiek van reken-wiskunde onderwijs in de basisschool. De formele ‘wiskundetaal’ (kale sommen) is slechts het ‘topje van de ijsberg’ als het gaat om begripsontwikkeling. De metafoor vraagt daarom aandacht voor alles wat zich niet in dat topje bevindt: * de concrete situaties waarin kinderen leren handelen…

02 september 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Lectoraat Didactiek van de Bètavakken

Met ingang van 1 oktober 2018 is Bert Bredeweg benoemd tot lector Didactiek van de Bètavakken bij de Hogeschool van Amsterdam.Kernvraag van het lectoraat is wat effectieve didactische interventies zijn voor het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en attitudes in de bètavakken in de grootstedelijke context. Het leren van leerlingen staat centraal en het onderzoek is…

Bert Bredeweg
28 mei 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // volwasseneneducatie // Lang

Laaggeletterdheid

Het is gemeengoed geworden om (laag)gecijferdheid ‘onder te brengen’ bij (laag)geletterdheid, en zo een conglomeraat van basisvaardigheden te beschrijven (taal, rekenen, digitale vaardigheden). De drie genoemde basisvaardigheden hebben onderling overlap en in veel situaties in het dagelijkse leven zal ook vaak een beroep worden gedaan op een combinatie van deze vaardigheden. Het versterken van de…

18 januari 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Lang

VMBO wiskunde

Dossier vmbo en de rol van wiskunde/rekenen Met ingang van januari 2020 gaat een commissie aan de slag om de examenprogramma’s wiskunde voor het vmbo te vernieuwen: Het huidige wiskunde-programma is verouderd De beroepsgerichte programma’s in het vmbo zijn in 2016 geactualiseerd en vereenvoudigd. De positie van rekenen in het vmbo kent een nieuw perspectief…

28 oktober 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

Nationale rekencoördinator dag – 8 maart 2019

De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. De NRCD wordt georganiseerd door de Universiteit Utrecht, iPabo, Marnix Academie, VIAA,…

15 oktober 2018
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Lang

Hoe ontwikkelen leerlingen in het vwo hun kennis over afgeleide functies?

Hoe ontwikkelen een leerlingen in het vwo hun kennis over afgeleide functies? Door dezelfde leerlingen in vwo 4,5 en 6 hardopdenkend opdrachten te laten maken ontstond een inzicht in het proces van de ontwikkeling van de kennis van leerlingen.   Inleiding In 2012 verscheen het proefschrift van Gerrit Roorda over de ontwikkeling van wiskundige bekwaamheid…

20 september 2018
Rekenen/Wiskunde (po) // Lang

Panama Post

Tijdschrift voor onderzoekers, ontwikkelaars, opleiders (pabo) Officiele ondertitel: Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk Periode: 1983-2013 Uitgever: Panama, NVORWO, Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Opgevolgd door: Volgens Bartjens – Ontwikkeling en onderzoek Het tijdschrift richtte zich op het reken-wiskundeonderwijs aan vier- tot veertienjarigen en de volwasseneneducatie. Dit betrof met name de volgende gebieden: onderzoek en theorievorming; onderwijsontwikkeling; nascholing…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek

De artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek bieden achtergonden bij actuele ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs. Ze zijn van belang voor leraren, studenten, lerarenopleiders, schoolbegeleiders, onderwijsontwikkelaars en onderzoekers van het reken-wiskundeonderwijs. Enkele artikelen Hendrikse, P. and Beekman, A. (2018). Haal ik de kennisbasistoets rekenen-wiskunde? (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(1), 48-56 Keijzer,…

ELWIeR en Ecent als één STEM