Basisonderwijs
Alert 218 – Panama conferentie 2016 kijkt naar 2032
Op de afgelopen Panama Conferentie (21 en 22 jan. j.l.) kwamen 250 pabo-opleiders, adviseurs, onderzoekers, e.a. bij elkaar, met een programma waarin o.a. aandacht voor Wiskunde voor Morgen (een discussie over de koers van het reken-wiskunde onderwijs voor de komende jaren).Zie ook de website van de Panama Conferentie (met o.a. het programma).
Meetkunst
In het NRO project ‘Meetkunst’ hebben leerkrachten, onderzoekers, pabo-docenten en educatief medewerkers van het Boijmans museum samengewerkt aan een lessenserie en nascholing op het gebied van meetkunde en beeldende kunst. De inhoud van de lessenserie en nascholing bouwt voort op ervaringen die zijn opgedaan tijdens het Boijmans Taal- en rekenprogramma. De nascholing en lessen van…
Alert 203 – Taal in de reken-wiskundeles
Op 1 oktober is het TRaP-project afgerond. In dit project zochten onderzoekers en leraren van de iPabo, Saxion, UU, Sarkon en OPOD naar optimale vormgeving professionalisering van leraren binnen leergemeenschappen gericht op talige ondersteuning in interactieve reken-wiskundelessen. Bij dit project is inmiddels een kennisdossier verschenen op Leraar24 . Dit dossier bevat praktische aanwijzingen voor leraren…
Diverse publicaties van Fred Goffree
Fred Goffree, free lance didactician on mathematics education Publicaties op het gebied van reken-wiskunde onderwijs Goffree, F., Hiddink, A. A. and Dijkshoorn, J. M. (1968). Rekenen en didactiek (2e druk ed.). Groningen: Wolters-Noordhoff. Goffree, F. (1979). Leren onderwijzen met Wiskobas. Onderwijsontwikkelingsonderzoek Wiskunde & Didactiek op de Pedagogische Academie. Utrecht: IOWO. Goffree, F. (1982). Probleemgestuurd onderwijs…
Algebra Project
| PO | VO | MBO | Algebra Project algebra.org van de website (2024) The Algebra Project is a non-profit (USA) organization working with teachers, schools, and communities to ensure students who have not previously had access to a college preparatory sequence can make the conceptual shift from arithmetic to algebraic thinking. Our primary focus is on building collaborations with middle…
Proefschrift Kolkman – Make it count
Meijke Kolkman, dissertatie 2013 Universiteit Utrecht Kolkman, M. (2013). Make it count! Numerical development and the role of working memory, Faculty Social Sciences (pp. 149). Utrecht: Utrecht University. Abstract The aim of this dissertation was to unravel the processes that contribute to the development of number-to-quantity mapping skills. According to a widely shared view, mapping…
TRaP – Taal en Rekenen als Professie
TRaP-project (Taal en Rekenen als Professie) Professionalisering binnen leergemeenschappen om talige ondersteuning in interactieve reken-wiskundelessen te realiseren In dit project (2013-2015, NRO) gingen onderzoekers en leraren na hoe zij de aandacht voor de taal in de reken-wiskundeles gezamenlijk kunnen verbeteren. In het project is gewerkt met netwerken van leraren. Dit lijkt een professionaliseringsaanpak die op…
10 voor de leraar
10voordeleraar richt zich op landelijke initiatieven om de kwaliteit van de lerarenopleidingen te borgen en zo zorg te dragen voor blijvend goed opgeleide leraren. Lerarenopleiders vormen de spil van het programma en voeren de gezamenlijke regie binnen verschillende landelijke netwerken. Het werkveld, de wetenschap en andere deskundigen zijn aangesloten voor legitimering en validering. De lerarenopleidingen…
Alert 160 – Meetkundeselfie
De 13de Grote Rekendag vindt plaats op woensdag 25 maart 2015. In de aanloop naar deze dag vragen we leerlingen zgn. meetkundeselfies te maken en die op Twitter te zetten #GroteRekendag. Een meetkundeselfie is een selfie waarbij iets aan de hand is met de meetkunde en in het Engels wordt aangeduid als ‘forced perspective‘. De…
Alert 159 – Meer informatie over oefensite kennisbasis
Tijdens de ELWIeR-conferentie op 21 november jl. is de oefensite voor de landelijke kennisbasistoets rekenen-wiskunde gepresenteerd, die eerder onder leiding van twee docenten van resp. de HU en de iPabo werd gemaakt door enkele excellente pabostudenten van de HU. Deze oefensite, voor en door studenten, is kosteloos te gebruiken en bevat: – 140 opgaven op…
Jaap Vedder overleden
Voorzitter en erelid van de NVORWO, de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-WiskundeOnderwijs. Op 21 oktober is Jaap Vedder na een zware strijd overleden. Jaap, een markant figuur in rekenland. De optimist, strijdbaar, gedreven, onvermoeibaar. Een inspirator, bevlogen, charmant en gastvrij. Hij had er vertrouwen in dat dingen maakbaar zijn. Jaap zag en zocht…
Panama-Post Online (30), twee nieuwe artikelen
Nieuwe artikelen (voor volledige toegang: neem een abonnement ). Markusse, A. (2014). Panama Praktijktip nummer 131 – Een Fiat vol pepernoten – een rijk probleem voor pabo-studenten. Panama Post (Online), 33. Pabo-studenten die net de opleiding binnenkomen, hebben vaak nog een beperkt beeld van het vak rekenen- wiskunde. De term gecijferdheid kennen zij nog niet,…
Using mini-games for learning multiplication and division: a longitudinal effect study
Marjoke Bakker Download FI Scientific Library 83 This PhD documents the research activities carried out within the BRXXX project, a longitudinal research project set up to investigate the effectiveness of employing online mini-games for the learning of multiplication and division. Bakker, M. (2014). Using mini-games for learning multiplication and division: a longitudinal effect study. Utrecht…
Alert 132 – Informatie over Panama-Post (online)
De Panama-Post (online) is de voortzetting van het papieren tijdschrift ‘Panama-Post – Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk’. Het blad is inmiddels een uitgave van Van Gorcum en een van de bladen van de NVORWO. Panama-Post (online) is nog onvoldoende bekend bij de doelgroep: onderzoekers, onderwijsontwikkelaars, opleiders en zelfstandige rekenexperts en die van schoolbegeleidingsdiensten. Daarom vindt u…
Alert 131 – Rapport commissie Bosker beschikbaar
Advies over de uitwerking van de referentieniveaus 2F en 3F voor rekenen in toetsen en examens De onderwijscommissie van de Tweede Kamer heeft in december 2013 een hoorzitting gehouden over de problemen die zich bij de invoering voordoen. Een van de zaken die daarbij aan de orde kwamen is dat de rekentoetsen, zoals onder regie…
Alert 120 – Grote Rekendag 2015
Veel opleidingen geven studenten de kans scholen te helpen bij het opzetten van de Grote Rekendag. Daarvoor is het goed de datum in het jaarrooster te laten vastleggen. De datum voor de Grote Rekendag in 2015 is woensdag 25 maart. Deze datum is anders dan de datum die eerder is verspreid en samenviel met de…
Alert 117 – Bezoek een basisschool tijdens de Grote Rekendag
Op 2 april vindt de 12de Grote Rekendag plaats. Dit is een uitgelezen moment om een basisschool te bezoeken, die deelneemt aan de Grote Rekendag. Informatie: info@groterekendag.nl.
Alert 106 – Volgens Bartjens Studentendag
De Volgens Bartjens Studentendag vindt plaats op vrijdag 4 april 2014. Het thema van de dag is ‘Sterk in Rekenwerk’. Pabostudenten kunnen zich inschrijven via de site van Volgens Bartjens. De dag wordt gehouden bij het CPS in Amersfoort. Kosten voor deelname bedragen 20 euro.
Vaardigheden Rubrics Onderzoekend en Ontwerpend leren
Van Keulen, H., & Slot, E. (2013). Vaardigheden Rubrics Onderzoekend en Ontwerpend leren
Alert 89 – Post-hbo initiatieven voor rekenen in vo/mbo
N.a.v. de bijeenkomst van het ELWIeR kernteam op 19 december willen we vragen wie vanuit het ELWIeR netwerk wil meedenken over het opzetten van een post-hbo aanbod rekencoordinator voor vo/mbo, in feite naar analogie van de post-hbo opleiding rekencoordinator po (die al enkele jaren onder auspicien van LPNPO wordt aangeboden). Mocht je belangstelling hebben mee…
Alert 54 – Thuis oefenen (op de computer) helpt?
Onlangs verscheen dit artikel: Bakker, M., Van den Heuvel-Panhuizen, M., Van Borculo, S., & Robitzsch, A. (2013). Effecten van online mini-games op multiplicatieve vaardigheden van leerlingen in groep 4. Pedagogische Studiën, 30, 21-36. Daarin werd o.a. onderzocht of het zin heeft dat kinderen (groep 4 basisonderwijs) thuis op de computer oefenen (met mini-games). De onderzochte…
Alert 49 – Rapport verkenningscommissie W&T po
Wetenschap en technologie staan de laatste tijd volop in de aandacht. Overheid en bedrijfsleven laten niet na in de media het grote belang van onderwijs in wetenschap en technologie te onderstrepen. Daarbij wordt vaak in de eerste plaats gedacht aan het belang voor de Nederlandse economie. Het bredere belang van onderwijs in wetenschap en technologie,…
Natuurwetenschappelijk onderwijs voor duurzame ontwikkeling
Vanwege de grote problemen waar de mensheid voor staat, zoals het opwarmen van de aarde en het uitputten van natuurlijke hulpbronnen, is er momenteel veel aandacht voor duurzame ontwikkeling. Ook is er een toenemend besef dat de kwaliteit van het onderwijs kritisch is voor duurzame ontwikkeling in alle sectoren van de samenleving. In hoog aangeschreven…
Systeembenadering in het basisonderwijs
Kinderen in het basisonderwijs kunnen het verband tussen organen en organismen leren kennen, en tussen organismen onderling in grotere verbanden. Zo maken ze een begin met het denken in systemen. Dat is belangrijk om inzicht te krijgen in duurzame ontwikkeling.
ECENT conferentie 21 mei 2014: Het bèta-mozaïek
Op woensdag 21 mei 2014 wordt de jaarlijkse ECENT conferentie gehouden. Het thema van dit jaar is: Het bèta-mozaïek: Samenhang in de vakken. Dirk Jan Boerwinkel (FIsme, UU) zal de openingslezing verzorgen, over de nieuwe kennisbasis voor de onderbouw. Daarna worden er diverse werkgroepen aangeboden, over het thema en andere actuele onderwerpen. Hieronder volgen omschrijvingen…
Mindshifting: (Hoe) kunnen we mindsets veranderen?
Op 19 december 2013 hield Prof. Dr. P. Robert-Jan Simons zijn afscheidsrede als hoogleraar ‘Didactiek in digitale context’ aan de Universiteit Utrecht. In dit webartikel leest u een korte samenvatting van deze afscheidsrede, en kunt u de gehele afscheidsrede lezen.
Niet alle lessen over duurzame ontwikkeling behandelen duurzame ontwikkeling
Künzli en Bertschy hebben een veelbelovende aanpak ontwikkeld en uitgeprobeerd, om duurzame ontwikkeling in het basisonderwijs te behandelen. Deze didactiek is een uitdagende pedagogische-didactische vertaling van het begrip Duurzame Ontwikkeling. In dit webartikel wordt het concept duurzame ontwikkeling besproken en een handvat gegeven voor leerkrachten om een geschikt onderwerp te kiezen.
Chocola is geen chocola: lessen over duurzame ontwikkeling
Künzli en Bertschy hebben een veelbelovende aanpak ontwikkeld en uitgeprobeerd, om duurzame ontwikkeling in het basisonderwijs te behandelen. Deze didactiek is een uitdagende pedagogische-didactische vertaling van het begrip Duurzame Ontwikkeling. In dit webartikel wordt één van de zes didactische principes van Künzli en Bertschy uitgebreid besproken: netwerkdenken.
Duurzame ontwikkeling in het basisonderwijs
Künzli en Bertschy hebben een veelbelovende aanpak ontwikkeld en uitgeprobeerd, om duurzame ontwikkeling in het basisonderwijs te behandelen. Deze didactiek is een uitdagende pedagogische-didactische vertaling van het begrip Duurzame Ontwikkeling. In dit webartikel vindt u meer informatie over deze didactiek en handvatten voor leerkrachten.
Alert 30 – ELWIeR Conferentie 2012
Noteer alvast in uw agenda: DE ELWIER CONFERENTIE 2012 23 november 2012 Utrecht, Domstad Koningsburgerweg (ochtend en middag) Het thema van dit jaar Werken aan de kwaliteit van de lerarenopleidingen wiskunde en rekenen In landelijke leernetwerken voor pabo-, 2e en 1e graads opleiders Meer details Hier inschrijven. De prijs is 75 euro.
Alert 23 – Energieke bijeenkomst ELWIeR verduurzaming
Op 15 maart 2012 kwamen ongeveer 30 docenten en bestuurders van lerarenopleidingen bij elkaar (voornamelijk ELWIeR, en ook enkelen vanuit ECENT, www.ecent.nl). Inzet van deze bijeenkomst was om commitment te peilen voor een volgende periode ELWIeR (elwier 3.0), schooljaren 2012-2013 en schooljaren 2013-2014. Als we goed luisteren naar deze bijeenkomsten zien we dat er ‘investeringsbereid’…
Alert 21 – verslag Opleidersdag 2011
Op 11 november 2011 kwamen opleiders rekenen-wiskunde van de pabo, de eerstegraads- en de tweedegraads lerarenopleiding bij elkaar om ervaringen rond de implementatie en borging van de kennisbasis rekenen-wiskunde in de eigen opleiding te bespreken. Er is een verslag gemaakt van de Opleidersdag 2011. (Zie ook CONFERENTIES)
ELWIeR Conferentie: 12 november 2010
Conferentie 2010 ELWIeR – 12 november 2010 Utrecht, Uithof Ongeveer 130 belangstellenden namen deel aan deze conferentie met als centraal thema de ‘Borging van de kennisbases’. Abstract In alle lerarenopleidingen wordt gewerkt aan een concrete implementatie van de kennisbases, en dit leidt thans tot interessante vraagstukken hoe deze kennisbases geborgd moeten worden. Binnen ELWIeR (en…
De aard van natuurwetenschappen en techniek in het onderwijs
In het lager en voortgezet onderwijs wordt een bepaald beeld geschetst van de natuurwetenschappen. Het vele onderzoek dat in dit verband aan het natuurwetenschappelijk onderwijs is gedaan, staat bekend onder de noemer Nature of Science (NoS). Onderzoek op dit gebied heeft bijvoorbeeld laten zien dat het beeld van wetenschap dat leerlingen meekrijgen, zelden in overeenstemming…
Pedagogical content knowledge
dossier onderwijskennis Draagt ‘wiskundige kennis voor lesgeven’ van leerkrachten bij aan de vooruitgang van hun leerlingen op hun prestaties in rekenen/wiskunde? Onder ‘wiskundige kennis voor lesgeven’ wordt verstaan: wiskundige kennis die gebruikt wordt bij het geven van reken/wiskundelessen. Dus kennis die nodig is om uit te leggen, antwoorden van leerlingen te interpreteren, lessen voor te…
Working memory, math performance, and math anxiety
In deze alert bespreken we het artikel Working memory, math performance, and math anxiety M.H. Ashcraft and J.A. Krause Psychonomic Bulletin & Review, 2007, 14(2), 243-248. Nederlandse samenvatting Literatuur op het gebied van cognitie toont aan hoe zeer prestaties op het gebied van wiskunde, meer dan alleen het oproepen van feiten, afhangen van het werkgeheugen…
Self-efficacy
| PO | VO | MBO | In deze alert vindt u een beknopte bespreking van het volgende onderzoeksartikel over het effect van leerstrategieën en self-efficacy op de resultaten in een online wiskunde cursus: Wadsworth, L. M., Husman, J., Duggan, M. A. and Pennington. (2007). Online Mathematics Achievement: Effects of learning strategies and self-efficacy. Journal of Developmental Education, 30(3). Algemeen Steeds meer…
Jonge kinderen leren meten en meetkunde
| PO | Jonge kinderen leren meten en meetkunde, 2004 M. Van den Heuvel-Panhuizen en K. Buijs (Eindredactie) PDF Utrecht: Freudenthal instituut. Deze serie geeft een beschrijving voor de groepen 1 tot en met 4 van de basisschool en is daarmee compleet. Het boek laat het onderwijsproces zien dat kinderen doormaken op het gebied van meten en…
Grappige, grillige en geniale getallen
Poskitt, K. (2005). Grappige, grillige en geniale getallen. Kluitman. Grappige, grillige en geniale getallen gaat over rare rekensommen, huiveringwekkende hersenbrekers en waanzinnige wiskundigen. Je kunt lezen over misverstanden bij de maffia, kunstige kaarttrucs en rottige rekenmachines. Verder kom je te weten: hoe oud je leraar is… hoe je een kanon niet moet afschieten… en waarom…
Realistisch breukenonderwijs – proefschrift Leen Streefland
Proefschrift 1989 Realistisch breukenonderwijs pdf binnenkort beschikbaar Meer lezen Boekbespreking door Jo Nelissen