Wiskunde
TRaP – Taal en Rekenen als Professie
TRaP-project (Taal en Rekenen als Professie) Professionalisering binnen leergemeenschappen om talige ondersteuning in interactieve reken-wiskundelessen te realiseren In dit project (2013-2015, NRO) gingen onderzoekers en leraren na hoe zij de aandacht voor de taal in de reken-wiskundeles gezamenlijk kunnen verbeteren. In het project is gewerkt met netwerken van leraren. Dit lijkt een professionaliseringsaanpak die op…
10 voor de leraar
10voordeleraar richt zich op landelijke initiatieven om de kwaliteit van de lerarenopleidingen te borgen en zo zorg te dragen voor blijvend goed opgeleide leraren. Lerarenopleiders vormen de spil van het programma en voeren de gezamenlijke regie binnen verschillende landelijke netwerken. Het werkveld, de wetenschap en andere deskundigen zijn aangesloten voor legitimering en validering. De lerarenopleidingen…
Actoren en factoren achter het wiskundecurriculum sinds 1600
Actoren en factoren achter het wiskundecurriculum sinds 1600 Jenneke Krüger Proefschrift 2014, Utrecht University Download Op welke manier ontstonden er in het verleden curricula? Een beschrijving en analyse van drie historische voorbeelden. Vernieuwingen van het wiskundecurriculum gaan vaak samen met heftige discussies en inbreng van veel verschillende partijen. Op welke manier ontstonden in het verleden…
Onderzoekend leren met simulaties in een klassikale contex
Met computersimulaties kun je onderzoekend leren goed ondersteunen. Nico Rutten onderzocht in zijn promotieonderzoek of je simulaties in een klassikale context effectief kan inzetten. Dit blijkt het geval. Hierbij is het van belang om aan te sluiten bij de onderzoekscyclus en de leerlingen centraal te stellen. Klassikaal kan een simulatie er gemakkelijk even tussendoor: een…
Een leerlijn voor werken met verbanden
De bètavakken hebben elk hun eigen manier om met verbanden, evenredigheden en functies om te gaan. De verschillende behandelwijzen ondersteunen elkaar niet. Leerlingen ervaren de leerstof dan ook niet als samenhangend. Daardoor zullen zij wat ze bij het ene vak leren, niet vanzelf bij het andere vak gebruiken.
Leren onderzoeken: Onderzoeksvraag en hypothese
Onderzoek doen berust op een aantal basisvaardigheden die met geschikte praktische opdrachten kunnen worden opgebouwd. Dit artikel beschrijft de vaardigheid: onderzoekvraag/ hypothese aan de hand van een korte natuurkundeopdracht.
Leren onderzoeken: Variabelen onderzoeken
Onderzoek doen berust op een aantal basisvaardigheden die met geschikte praktische opdrachten kunnen worden opgebouwd. Dit artikel beschrijft de vaardigheid: variabelen onderzoeken aan de hand van een korte scheikundeopdracht.
Vaardigheid: Een werkplan maken
Onderzoek doen berust op een aantal basisvaardigheden die met geschikte praktische opdrachten kunnen worden opgebouwd. Dit artikel beschrijft de vaardigheid: “Werkplan maken” aan de hand van een korte biologieopdracht. Biologieopdracht Groente koken, ja of nee? Beschrijving Groente koken of rauw eten, wat is nu het beste? Op deze vraag valt geen eenvoudig antwoord te geven….
Educational Studies in Mathematics 87(1)
Educational Studies in Mathematics 87(1), september 2014 The role of concrete materials in Emma Castelnuovo’s view of mathematics teaching Fulvia Furinghetti, Marta Menghini Pages 1-6 PISA, TIMSS and Finnish mathematics teaching: an enigma in search of an explanation Paul Andrews, Andreas Ryve, Kirsti Hemmi, Judy Sayers Pages 7-26 Chinese and Singaporean sixth-grade students’ strategies for…
RekenGroen
In opdracht van de AOC raad heeft het project RekenGroen praktijkgerichte modules ontwikkeld voor het aanleren en onderhouden van het rekenen op niveau 2F, zowel voor de bovenbouw van het vmbo en de aansluitende mbo-opleidingen. (2010-2014) Hoewel in vmbo-groen wiskunde een verplicht vak is, is daarnaast behoefte ontstaan aan een passend rekenprogramma. Vragen die daarbij…
Alert 100 – De pabo en ‘wetenschap en technologie’
Het Techniekpact zorgt voor enige beweging in de lerarenopleiding. Wellicht dat sommige pabo-opleiders (e.a.) afgelopen ma. aanwezig waren tijdens de Manifestatie Techno? Logisch!. Het onderwerp Wetenschap en Technologie raakt enigszins het werk van pabo-opleiders wiskunde/rekenen, hoewel het ook bekend is dat het eigen curriculum al erg vol is (o.a. door alle nadruk op rekenen in…
Alert 85 – Professionele leergemeenschappen voor wiskunde
Inmiddels is duidelijk dat verschillende lerarenopleidingen (ulo’s) kunnen starten met professionele leergemeenschappen (PLG’s, o.a. RUG en RU/HAN, zullen PLG’s starten met wiskunde als vakinhoud; bij de UU zal het gaan over de kennisbasis voor lln voor science onderbouw vo)). ELWIeR (en ECENT) zullen zorgdragen voor de uitwisseling tussen deze PLG’s als het gaat om wiskunde…
Pisa 2012
PISA is het grootste internationaal vergelijkende onderzoek naar de prestaties van leerlingen in onderwijsstelsels in de wereld en geeft inzicht in de prestaties van 15-jarige leerlingen in 65 landen (OECD-lidstaten en geassocieerde landen) op het gebied van lezen, wiskunde en science. Recenter: Resultaten Pisa 2022 In PISA 2012 was er (evenals in 2003) extra aandacht…
Pisa vergelijkend onderzoek
PISA is het grootste internationaal vergelijkende onderzoek naar de prestaties van leerlingen in onderwijsstelsels in de wereld en geeft inzicht in de prestaties van 15-jarige leerlingen in 65 landen (OECD-lidstaten en geassocieerde landen) op het gebied van lezen, wiskunde en science. Pisa OECD website Verwijzingen Pisa 2022 Pisa 2012 Wikipedia Pisa-VET (voor beroepsonderwijs)
Uitwiskeling
‘Tijdschrift’ voor wiskunde-onderwijs in België uitwiskeling.be Eerdere versie van deze pagina uit 2013: “Onze zuiderburen betreuren het dat de Nieuwe Wiskrant ophoudt te bestaan, maar zien met vertrouwen tegemoet dat Euclides hierdoor rijker zal zijn.”
Alert 36 – Bijeenkomst onderzoeksgroep 2e/1e graads (24-1-2013)
Binnen ELWIeR is een onderzoeksgroep 2e/1e graads lerarenopleiding wiskunde ontstaan. Deze groep zal bij elkaar komen op: 24 januari 2013, 14:00 tot 16:00 Freudenthal Instituut, Princetonplein 5, zaal 4.01 Als u belangstelling hebt om bij deze groep aan te sluiten, stuur dan een mail aan Vincent Jonker. Organisatoren: Paul Drijvers, Tom Goris, Vincent Jonker Ton…
ECENT conferentie 21 mei 2014: Het bèta-mozaïek
Op woensdag 21 mei 2014 wordt de jaarlijkse ECENT conferentie gehouden. Het thema van dit jaar is: Het bèta-mozaïek: Samenhang in de vakken. Dirk Jan Boerwinkel (FIsme, UU) zal de openingslezing verzorgen, over de nieuwe kennisbasis voor de onderbouw. Daarna worden er diverse werkgroepen aangeboden, over het thema en andere actuele onderwerpen. Hieronder volgen omschrijvingen…
School en werk verbinden: voorbeelden van boundary crossing in het laboratoriumonderwijs
We leren niet voor school, maar voor het leven en werk. Helaas zien veel leerlingen niet altijd de relevantie van wat ze op school leren of kunnen ze op het werk niet goed toepassen wat ze op school hebben geleerd. In het middelbaar laboratoriumonderwijs hebben wij twee manieren ontwikkeld waarmee school en werk meer kunnen…
Mindshifting: (Hoe) kunnen we mindsets veranderen?
Op 19 december 2013 hield Prof. Dr. P. Robert-Jan Simons zijn afscheidsrede als hoogleraar ‘Didactiek in digitale context’ aan de Universiteit Utrecht. In dit webartikel leest u een korte samenvatting van deze afscheidsrede, en kunt u de gehele afscheidsrede lezen.
Alert 30 – ELWIeR Conferentie 2012
Noteer alvast in uw agenda: DE ELWIER CONFERENTIE 2012 23 november 2012 Utrecht, Domstad Koningsburgerweg (ochtend en middag) Het thema van dit jaar Werken aan de kwaliteit van de lerarenopleidingen wiskunde en rekenen In landelijke leernetwerken voor pabo-, 2e en 1e graads opleiders Meer details Hier inschrijven. De prijs is 75 euro.
Rekenbewust vakonderwijs – conferentie 27 november 2012
Aankondiging van een de Conferentie ‘Rekenbewust Vakonderwijs in het vo – Rekenen vanuit de vakken’, 27 november 2012. Rekenen staat volop in de aandacht. Niet alleen omdat het een verplicht onderdeel wordt van het examen, maar ook omdat rekenen in de examens bij verschillende vakken steeds meer van leerlingen vraagt. Elke vakdocent loopt ertegenaan dat…
Alert 28: conferentie SLO doorlopende leerlijnen
Conferentie over doorlopende leerlijnen taal en rekenen (november 2012) een ingezonden bericht vanuit de SLO (niet specifiek gericht op lerarenopleiders) Op verschillende plaatsen in Nederland is de afgelopen vier jaar in pilots gewerkt aan verbetering van de doorlopende leerlijn taal en rekenen, en wel op de snijvlakken van sectoren: van voor- en vroegschool naar basisonderwijs,…
Alert 27 – ELWIeR netwerken 2012-2013
Zoals wij al eerder berichtten (zie Alert 23, n.a.v. bijeenkomst 15-maart-2012) is het kernteam van ELWIeR (Paul Drijvers, Ronald Keijzer, Ton Konings, Vincent Jonker, in afstemming met Harrie Eijkelhof, Ecent) op zoek gegaan naar een constructie voor verduurzaming. Per 1 augustus 2012 stopt de subsidie van OCW, maar op 15 maart kregen wij veel bijval…
Alert 26 – Ruud de Moor Centrum verder als ‘LOOK’
Het Ruud de Moor centrum gaat verder onder een andere naam en is terug te vinden op http://look.ou.nl LOOK (Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek) is een expertisecentrum voor de professionalisering van leraren. De kernactiviteit van LOOK is het doen van praktijkgericht onderzoek naar het professionaliseren van, voor en door leraren. Dat gebeurt in onderzoeksprojecten in samenspraak…
Alert 25 – Symposium Wiskundedidactiek op 8 juni 2012
Op vrijdag 8 juni 2012 van 14:30 tot 17:30 uur vindt in aansluiting op de Wiskunde D-dag het Symposium Wiskundedidactiek plaats. Op het Symposium spreken Joop van Dormolen, Anne van Streun en Joke Daemen. Ook wordt het eerste exemplaar van het Handboek Wiskundedidactiek aangeboden aan Hans van Duijn, voorzitter Platform Wiskunde Nederland. De doelgroep van…
Alert 24 – IEA studie TEDS-M
Onlangs kwam een studie uit over lerarenopleidingen wiskunde (pabo en tweedegraads), een vergelijkende studie over 17 landen. Deze Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M) vergeleek de landen op enkele centrale onderzoeksvragen: Welk landelijk beleid is w.b. de lerarenopleiding? Wat zijn de hoofdkarakteristieken van de programma’s voor de lerarenopleiding? Wat is het ‘niveau’ van de…
Alert 23 – Energieke bijeenkomst ELWIeR verduurzaming
Op 15 maart 2012 kwamen ongeveer 30 docenten en bestuurders van lerarenopleidingen bij elkaar (voornamelijk ELWIeR, en ook enkelen vanuit ECENT, www.ecent.nl). Inzet van deze bijeenkomst was om commitment te peilen voor een volgende periode ELWIeR (elwier 3.0), schooljaren 2012-2013 en schooljaren 2013-2014. Als we goed luisteren naar deze bijeenkomsten zien we dat er ‘investeringsbereid’…
Alert 22 – Bijeenkomst verduurzaming 15 maart
Op 15 maart komen partners (en mogelijk nieuwe partners) van ELWIeR bijeen in Utrecht om over de toekomst te praten. OCW verstrekt na de zomer van 2012 geen nieuwe subsidie voor ELWIeR en dus gaan we met de direct betrokkenen van ELWIeR kijken of we zelf een constructie kunnen verzinnen waarin ELWIeR door gaat. Als…
Alert 21 – verslag Opleidersdag 2011
Op 11 november 2011 kwamen opleiders rekenen-wiskunde van de pabo, de eerstegraads- en de tweedegraads lerarenopleiding bij elkaar om ervaringen rond de implementatie en borging van de kennisbasis rekenen-wiskunde in de eigen opleiding te bespreken. Er is een verslag gemaakt van de Opleidersdag 2011. (Zie ook CONFERENTIES)
Alert 14 – rekenen in het (v)mbo
Hieronder een korte samenvatting van de ELWIeR bijeenkomst over ‘rekenen in het (v)mbo’ (en de mogelijke consequenties voor de lerarenopleiding), van 24 maart j.l. Bij de bijeenkomst waren vertegenwoordigd: de pabo-opleidingen en de lerarenopleidingen tweedegraads. Verder zal er vanuit ELWIeR thans wat tijd gestoken gaan worden in het verder uitzoeken (en dus evt. ontwikkelen) van…
Elwier alert 12: Wiskunde ICT-conferentie
Maandag 11 april 2011 vindt in Utrecht de Wiskunde ICT-conferentie plaats. De conferentie heeft als thema ‘onderzoek en praktijk’ en wordt georganiseerd door APS en het Freudenthal Instituut. Tijdens deze conferentie zetten we op een rijtje welke mogelijkheden er zijn voor de wiskundedocent om ICT in de breedste zin van het woord in te zetten….
Elwier alert 11: Vakdidactiek: Theorie of Praktijk?
Samenvatting van het onderzoek naar het effect van vakdidactische cursussen in de stage, in het bijzonder naar het gebruik van beoordelingsschema’s en de Kennisbank Wiskunde. Verslag van een onderzoek van SLW, Ruud de Moor Centrum en ELWIeR, Frans Ballering, Ton Konings, Hans Krabbendam, Henk Staal , november 2010 Voor het volledige onderzoeksverslag, zie http://www.fi.uu.nl/wiki/index.php/Vakdidactisch_portfolio Aanleiding…
ELWIeR Conferentie: 12 november 2010
Conferentie 2010 ELWIeR – 12 november 2010 Utrecht, Uithof Ongeveer 130 belangstellenden namen deel aan deze conferentie met als centraal thema de ‘Borging van de kennisbases’. Abstract In alle lerarenopleidingen wordt gewerkt aan een concrete implementatie van de kennisbases, en dit leidt thans tot interessante vraagstukken hoe deze kennisbases geborgd moeten worden. Binnen ELWIeR (en…
Klassikale bespreking: wiskundig discussiëren in het vo
Wat moet een docent weten/kunnen om een goede discussie te voeren met de klas tijdens een wiskundeles?
Collaborative mathematical investigations with the computer
Pijls, M. (2006). Collaborative mathematical investigations with the computer. Universiteit van Amsterdam Download Verwijzingen Pijls, M. (2006). Collaborative mathematical investigations with the computer (PDF). Utrecht: Utrecht University. Boekbespreking – Collaborative mathematical investigation with the computer: learning materials and teacher help. het proefschrift van Monique Pijls Pijls, M., Dekker, R. and Van Hout-Wolters, B. (2000). Wiskunde…
The International Council for Industrial and Applied Mathematics (ICIAM)
The International Council for Industrial and Applied Mathematics iciam.org The International Council for Industrial and Applied Mathematics (ICIAM) is a worldwide organisation for professional applied mathematics societies, and for other societies with a significant interest in industrial or applied mathematics. The Council works to advance the applications of mathematics in all parts of the world….
Grappige, grillige en geniale getallen
Poskitt, K. (2005). Grappige, grillige en geniale getallen. Kluitman. Grappige, grillige en geniale getallen gaat over rare rekensommen, huiveringwekkende hersenbrekers en waanzinnige wiskundigen. Je kunt lezen over misverstanden bij de maffia, kunstige kaarttrucs en rottige rekenmachines. Verder kom je te weten: hoe oud je leraar is… hoe je een kanon niet moet afschieten… en waarom…
International Congress on Mathematics Education (ICME)
ICMI -> ICME Abstract A major responsibility of ICMI is to plan for the quadrennial International Congress on Mathematical Education (ICME), held under the auspices of ICMI. This entails, for the ICMI Executive Committee (EC), choosing from among host country bids, appointing an International Program Committee (IPC) to form the scientific program and select presenters,…
Wiskivon
Wiskivon (= wiskunde in het vo) was een project van het IOWO, de voorloper van het Freudenthal Instituut. Lesmateriaal (1979). Greep op kans (PDF). Utrecht: Freudenthal instituut (IOWO). Goddijn, A. (1980). Schaduw en diepte (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut (IOWO/Wiskivon). Goddijn, A. (1980). Klein en groot (PDF). In (pp. 44). Utrecht: Freudenthal Instituut. Kindt,…
Materialen LBO-MAVO
Materiaal uit het project LBO-MAVO, 1976-1988 Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut, IOWO Ken je Klas (Statistiek) Pythagoras (Meetkunde)
Hawex
Havo Wiskunde Experimenten Project Curriculumvernieuwing voor wiskunde havo Uitgevoerd in 1990-1993 Lesmateriaal Lesmateriaal in online repository FI Collectie Hawex via UBU Verwijzingen Hewet
Hewet
Herverkaveling eindexamenprogramma’s wiskunde I en II vwo Project 1981-1985 Uitlijning van Wiskunde A (en B). Lesmateriaal Lesmateriaal in online repository FI Collectie Hewet via UBU Proefschrift Jan de Lange Engelstalige abstract The Mathematics A curriculum was developed between 1981 and 1985 as the main result of the Hewet project. The first chapter describes the events…
Realistisch breukenonderwijs – proefschrift Leen Streefland
Proefschrift 1989 Realistisch breukenonderwijs pdf binnenkort beschikbaar Meer lezen Boekbespreking door Jo Nelissen
Proefschrift – Mathematics, insight and meaning
Proefschrift Rijksuniversiteit Utrecht (OW&OC), 14 oktober 1987. Evaluatie van het HEWET project, de invoering van de nieuwe wiskunde op het VWO In augustus 1985 werd een nieuw curriculum in Nederland geïntroduceerd voor de hoogste klassen van het voortgezet onderwijs: Wiskunde A. Dit programma was bedoeld voor die studenten die later op de universiteit psychologie, sociale…